Mainos

Autoiluketju

  • 3 320 859
  • 19 022

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko diesel hybridissä sama dieselvero kuin ihan normaalissa diesel autossa?

Eikö dieselvero (käyttövoimavero) lasketa myös autonpäästöjen perusteella? Eli jos sulla on joku 3,5 litran dieselkone vs 1,6litran dieselkone, niin suurempi päästöisessä on korkeampi käyttövoimavero.

Joten hybridiautoissa pitäisi olla lähtökohtaisesti pienemmät päästöt, jolloin käyttövoimaveron pitäisi olla myös pienempi.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko diesel hybridissä sama dieselvero kuin ihan normaalissa diesel autossa?

Ei yhtään tyhmä. Samaa kokoluokkaa se on, minkä järkevyyttä sitten saakin kovaan ääneen ihmetellä Rinteen kuuloetäisyydellä. Eli näissä V60 phev:ssa se on tällä hetkellä 590 ja ensi vuoden alusta n. 500. Päästöt JA paino vaikuttavat asiaan ja kun akusto tuo lisää painoa niin osa rahallisesta säästöstä sakottuu sen myötä.

Tästä "sakosta" huolimatta ankara taskulaskimeni sanoo, että vanhan ranskattaren vakuutukseen, veroihin ja kulutukseen (8,4l/100km) rinnastettuna säästöä tulee n.1000e/v. Siis omilla kilometreillani ja kaupunki/matka-ajo suhde huomioituna. (Mm. vuosittainen ajoneuvovero on vanhan bensa-auton kohdalla jo 300e ja lähestyy vauhdilla tuota dieselveroa). Jos V60:ssa olisi bensamoottori niin ero olisi n. 1600e. Mutta kaikkihan tietävät että jatkossa raippa osuu bensaan ja tekee kipeää, joten siihen ripustautuminen olisi apukoululaisen tyhmää.

Tässä käyttövoimaveron perusteet ja laskukaava jossa bensahybridin helliminen hyppii silmille:

Käyttövoimavero

Käyttövoimavero peritään autoilta, jotka käyttävät polttoaineena muuta kuin moottoribensiiniä. Henkilöautojen käyttövoimaverot eriytyivät 1.1.2013 lähtien tarkemmin käyttövoiman mukaan:

Käyttövoima
Snt/pv/alkava 100g
Metaanipolttoaine(maa- ja biokaasu) 3,1
Sähkö 1,5
Sähkö ja moottoribensiini 0,5
Sähkö ja dieselöljy 4,9
Diesel 5,5
 
Viimeksi muokattu:

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Huomasin aamulla lähtiessäni, että auto ei starttaa. Vakuutusyhtiön kautta hinausliike paikalle ja akkuun virtaa, auto käyntiin ja ajelemaan. Lenkkiä 50-60km, auto pihaan sammuksiin ja huvikseen yritän heti uudelleen startata eikä sano mitään. Akku vai laturi paskana? Ei vilkuta mitään akun tai laturin valoa kojetaulussa.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Huomasin aamulla lähtiessäni, että auto ei starttaa. Vakuutusyhtiön kautta hinausliike paikalle ja akkuun virtaa, auto käyntiin ja ajelemaan. Lenkkiä 50-60km, auto pihaan sammuksiin ja huvikseen yritän heti uudelleen startata eikä sano mitään. Akku vai laturi paskana? Ei vilkuta mitään akun tai laturin valoa kojetaulussa.

Laturiltahan tuo kuulostaa ja tarkemmin vielä diodisillan kärähtämiseltä.
 

teppana

Jäsen
Kyllä mä nyt väittäisin, että akku siellä on loppu. Et olisi muutoin ajellut moista pätkää, jos laturi olisi sökönä.
Todella huonollakin akulla voi näin kesäkelein ajella, kun laturi vain toimii, mutta toisinpäin meno loppuu kuin seinään melko nopeasti (puhaltimet, valot yms. haukkaa nykyautoissa virtaa).

Samaa ajattelisin itsekin. Meillä meni aikoinaan laturi rikki n. -95 vuosimallin Peugeotista ja sillä ei tosiaan montaa kilometriä ajeltu ennen kun meno loppui, vaikka valotkin laittoi pois päältä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja jos se akku jo jonkin ikäinen on, niin ei välttämättä huono idea uusia. Siinähän se tulee sitten diagnosoitua samalla kummassa vika on. Ja seuraava hinuritilaus siirtyy eteenpäin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hitaastihan tuo muutos määrällisesti tapahtuu vaikka komeita prosenttinykäyksiä pienistä luvuista saadaankin otsikoihin.

Lähes 20 % alkuvuonna käytettynä maahantuoduista henkilöautoista kulki vaihtoehtoisilla käyttövoimilla – sähköllä tai kaasulla kulkevat menopelit sekä ladattavat hybridit yleistyvät vauhdilla

Liikenteessä olevien sähköautojen määrä oli 2018 n. 15 500, näistä pääosa plugareita. Tänä vuonna on melkoiset määrät käytettyjä plugareita rahdattu verohelpotusten paratiisimaa Hollannista ja Ruotsista. Saa nähdä mennäänkö tuplaamaan luvut. Ennusteessa tänä vuonna tuotaisiin kokonaisuudessaan n. 10 000 henkilöautoa viime vuotta enemmän (yht. 50 000).

Sähköautojen määrän kehitys - Autoalan Tiedotuskeskus
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onko kenelläkään kokemuksia ALD-vaihtoautojen leasingista?

Jos työjutut etenevät positiivisesti niin joudun luopumaan nykyisestä työsuhdeautosta, XC60 pluginista. Mietin, että hankkisin alkuun vuoden liisarilla jonkun Passat/A4/Superb-tyylisen perhefarkun ja ALD:ltä näyttäisi löytyvän muutaman vuoden vanhoja hyvillä varusteilla löytyviä yksilöitä. 15000 kilsoilla 12kk liisarin kk-hinnaksi vakuutuksilla näyttäisi tulevan noin 520-550€ ja tuo houkuttelisi, kun ei tarvitsisi ostaa omaksi tai sitoutua pitkäksi aikaa kyseiseen autoon.
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Meikäläisellä olisi edessä toisen auton hankinta talouteen. Ajoa tulee se 30-40 tkm/vuosi ja lähes pelkkää maantieajoa. Tavoitteena olisi hankkia halpoja ja suht luotettavia kilometrejä tuleviksi vuosiksi, eli autolla pitäisi olla käyttöikää jäljellä se 150 000 km/5 vuotta. Sen lisäksi maksimihinnan rajana olen pitänyt viittä tuhatta euroa.

Olen katsellut C-segmentin farmariautoja, joilla on ajettu 150-200 tkm ja ikää kymmenestä kahteentoista vuotta. Dieselautojen osalta tuossa luokassa ei nyt paljon tarjokkaita ole, koska niillä on tietysti tuohon ikään mennessä ajeltu vähän enemmän. Tarkoitus on myös päästä mahdollisimman halvalla ja tuossa luokassa alle 5000 € löytyy pääasiassa muutamia Focuksia, KIA C'eedejä ja Opel Astroja. Löytyisikö palstalaisilta apua tai toisenlaista lähestymiskulmaa autonhankintaan alkuperäisen tehtävänannon mukaisesti, eli käyttöikää 150 tkm/5 vuotta, farmaridiesel ja hinta alle 5000 €? Käyttökustannukset tulee tietysti huomioida, mutta ainakin kokemuksesta tiedän että Astrojen ja Focuksien korjaus ja varaosat ovat vanhempiin autoihin halpoja.

Sen lisäksi vähän spesifimpi kysymys, löysin tästä läheltä yhden Astran, jossa speksit karkeasti täyttyvät ja hintapyynti on vähän päälle kolme tonnia. Muut vastaavat Astrat ovat vähintään sen puolitoista tuhatta kalliimpia. Trafin tiedot kertoivat, että auto on ollut vakuutusyhtiön hallussa hetken muutama vuosi sitten. Myyjä (liike) sanoi, ettei rungossa ja maalipinnassa näy missään korjausjälkiä ja sanoi, ettei tiedä miksi se vakuutusyhtiöllä on ollut, epäili varkautta. Kannattaako tuollaisista pysyä suosiolla erossa? Isoa riskiähän siinä ei noilla hinnoilla ota.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Honda Accordia suosittelisin. Niillä ajaa kevyesti 400 000 km (nettiautossa parhaat 450 000 ajettuja) ja tuohon hintaluokkaan löytynee 250 000 ajettuja. Lisäksi ne ovat ajettavina ihan jotain muuta kuin joku hikinen Astra.
 

teppana

Jäsen
Itse pysyisin erossa autosta jossa on historiaa vakuutusyhtiön lunastuksen kanssa. Mielummin sitten se 1000-2000 euroa lisää hankintaan. Huolto on niin pirun kallista ja jos luotettavuutta hakee niin ei ehkä kannata riskeerata.
 

teppana

Jäsen
Honda Accordia suosittelisin. Niillä ajaa kevyesti 400 000 km (nettiautossa parhaat 450 000 ajettuja) ja tuohon hintaluokkaan löytynee 250 000 ajettuja. Lisäksi ne ovat ajettavina ihan jotain muuta kuin joku hikinen Astra.

Itsellä on aikoinaan ollut -88 vuosimallin Accord ja se oli kyllä mallikas peli. Pienellä, yhden auton otannalla minultakin suositus.

En tiedä onko Accord sitten esim. Astraa kalliimpi.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Astraa puoltaa halvat kulutusosat ja niiden saatavuus joka niemestä ja notkosta. AVK:lta saanee tiedon tuosta "lunarin". Se että liike ei sitä tiedä, on tod.näk. vale
 

Hiker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jalkapallo, jääkiekko, yleisurheilu
Mulla on nykyinen ja edellinen auto olleet Astroja (-96 ja -00) ja vaikka ne eivät mitään mukavuuslaitoksia ole, niin olen noissa mainitsemissani rajoissa ollut tyytyväinen, eli eivät ole jättäneet tielle, kuluvat osat halpoja ja jokainen kyläpaja osaa sepittää ne kuntoon. Mutta ei se automerkki ja -malli ole mikään ideologinen valinta, vaan minusta on tullut sattumaopelisti.

Tuosta kysymässäni Astrassa alkoi kasautua muitakin epäilyttäviä tekijöitä, niin taidan suosiolla jättää väliin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Se on tuo mannemersujen dieselmoottorin maine joka tätä myyttiä pitää yllä.

Ei nyt ihan täysin. Nettiauto on täynnä puoli miljoonaa ajettuja W211 ja W212 -mallien uudempia Mersuja. Kyllä ne tekniikan osaavat tehdä ja ero noihin riisiläjiin on siinä, että 450 tuhatta ajetulla Mersulla viitsii vielä ajaa.

Mersu on muutenkin palannut muutamien katovuosien ja yhtiösekoilun jälkeen laadun huipulle.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mulla on nykyinen ja edellinen auto olleet Astroja (-96 ja -00) ja vaikka ne eivät mitään mukavuuslaitoksia ole, niin olen noissa mainitsemissani rajoissa ollut tyytyväinen, eli eivät ole jättäneet tielle, kuluvat osat halpoja ja jokainen kyläpaja osaa sepittää ne kuntoon. Mutta ei se automerkki ja -malli ole mikään ideologinen valinta, vaan minusta on tullut sattumaopelisti.
Itselläkin on muutamia ooppeleita ollut, mielestäni huomattavan aliarvostettu automerkki, sekä ajomukavuuden että kestävyyden puolesta, tosin tiedän kyllä mistä se huono maine on tullut. Itse suosittelisin ottamaan mieluummin Opelin kuin jonkun Hondan riisikipon. Sama juttu moneen ranskikseen, ne sähköviat tietyissä malleissa on kyllä laskeneet noiden arvostusta, mielestäni, liian alas.
 

teppana

Jäsen
Ei nyt ihan täysin. Nettiauto on täynnä puoli miljoonaa ajettuja W211 ja W212 -mallien uudempia Mersuja. Kyllä ne tekniikan osaavat tehdä ja ero noihin riisiläjiin on siinä, että 450 tuhatta ajetulla Mersulla viitsii vielä ajaa.

Mersu on muutenkin palannut muutamien katovuosien ja yhtiösekoilun jälkeen laadun huipulle.

Nykyisellään tosiaan Mersulla on hyviä malleja. Siellä oli joku 2000-luvun etsikkoaika. En oikein tiedä mitä muutoksia suunnittelussa tehtiin, kun maine meni niin heikoksi. Vanhemmat diesel-moottorit on tosiaankin kestäviä (ja varmasti nykyisetkin, tosin en tiedä onko merkittävää eroa esim. BMW:n tai Audin lippulaiva moottoreihin) ja autot hyvää rautaa.

Sinänsä 350k ajettua autoja löytyy suht paljon. 450k on jo aika kova lukema ja siinä alkaa jyvät erottua akanoista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös