Autoiluketju

  • 3 196 082
  • 18 516

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Jos nyt matkalataus kestää n.puoli tuntia, niin vastaavasti mun tankkaus ja kahvin nouto vie 5 min.

Jotkut istuu sen puolisen tuntia mieluusti pidempään, kun tietää että kukkaro kiittää.

Mut niinkuin todettu täällä moneen kertaan, sähköautoilu ei ole vielä siinä jamassa että se sopisi kaikille. Itse en ainakaan jaksa mitään käännytystyötä tehdä. Välillä tulee jotain puolittuttuja tai ventovieraita ihmisiä tuolla kaupan pihoilla, huoltamoilla kyselemään sähköautosta, niin tottakai vastaillaan. Tai mies vastailee, koska omaa vähän paremman tiedon. Tosin kysymykset on aikalailla aina samoja, niin ehkä itsekkin niihin jo osaisi vastata. Eipä sitä silti koskaan tule kenellekkään tuputettua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eli et edes halua ymmärtää, vaikka rautalangasta väännetään? On se mun mielestä vittumaista, jos lähtiessään pidemmälle reissulle täytyy onkia tiedot latauspisteistä ja suunnitella matkaa noiden mukaan. Ja laskelmat menee vituralleen, kun kulutus onkin edellisreissua 20% suurempi, joko kaasujalan tai säiden takia.

Olen siinä käsityksessä, että joudun dieselautoilijanakin selvittämään aika ajoin, missä voin autoni tankata, kun se polttoneste ei itsestään tankkiin siirry. Pääsääntöisesti samoilla taukopaikoilla on nykyään tarjolla autojen latausta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ai, pikalatauspaikkoja on tarjolla pääsääntöisesti kaikilla huoltiksilla? Siinä ei dieselautoilijan tarvitse suunnitella yhtään mitään pysähdysten osalta, jos lähtee tankki täynnä Helsingistä vaikkapa Ouluun (tuskinpa tarvitsee edes tankata) . Ja noita tankkauspaikkoja löytyy pohjoista lappia lukuunottamatta vähintään muutaman kymmenen kilometrin välein.
Mut ei siinä, voit toki vapaasti olla sitä mieltä, että täyssähköllä ajaminen ei vaadi sen kummempia toimenpiteitä kuin dieselillä ajelu. Olen kuitenkin vahvasti eri mieltä.
Toisaalta sähköautoilija voi noita satunnaisia pitemmän matkan huoltislatauksia lukuunottamatta latailla vaivattomasti kotipihassa. Harvemmalla dieselautoilijalla on tätä mahdollisuutta. Asioilla on monta puolta, kannattaa miettiä ja laskea mikä itselle sopii. Esim jos muuten pärjää kotilatauksilla, mutta kerran kuussa joutuu pidemmällä matkalla pysähtymään huoltikselle pikalatailemaan, niin kuinka iso haitta se sitten on.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En nyt enää jaksaisi asiaa vääntää, mutta moniko kerrostaloasuja pystyy lataamaan autonsa parkissa? Helsingissä parkkeerataan katujen varsille, eli varsin monilla tuollaista paikkaa ei ole. Lämmityspistokepaikkoja löytynee pk-seudulta ehkä joka kolmannelle autolle, tuokin voi olla yläkanttiin.
Nyt oikeasti jumalauta! Tässä kävi taas näin. En puhunut kaikista asujista, enkä varsinkaan kaikista kerrostaloasujista! Kun sanoin että kannattaa pohtia mikä itselle sopii niin se tietenkin sisältää sen oletuksen että ihminen tietää missä asuu. Omakotiasujia versus rivi&kerrostaloasujia taitaa olla suht saman verran Suomessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja minä olen puhunut, ettei tuo sähköautoilu sovi kuin pienelle osalle tällä hetkellä.
Onko joku kiistänyt tämän?
Saako täällä sanoa että sähköauto saattaa sopia jollekin?
Sopiiko lähtökohtiisi?
Oikeasti lue tuo viestisi #13695, miksi edes lainasit minua?
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko täällä kokemuksia täyssähköautojen lämmityksestä? Siis lähinnä että mikäli haluaa hytissä olevan sellaiset mukavat 26 astetta kun ulkona on saman verran pakkasta, niin kuinka paljon tuo syö akkua ja toimintasädettä?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Siirrytään sähköautoista järmäämisen sijaan muuhun autoiluun: mikä on mieleenpainuvin autoilukokemuksesi? Ei tarvitse miettiä vihreätä lähtökohtaa - toki saa, mutta ei siis ole pakko.

Tässä muutama omaan mieleen jäänyt kokemus:

Autoilu vuokratulla tila-autolla California state road 1:a pitkin San Franciscosta Anaheimiin. Upeat maisemat, upea ilmasto ja muutenkin mukavaa nähtävää. Lämmin suositus - varaa kuitenkin riittävästi aikaa tähän, sillä kiire ei ole tällä reissulla hyväksi.

Ensimmäisen itse rakennetun moottorin ensimmäinen käynnistys. Lisäsuolaa tähän toi itse kolvattu / rakennettu DIY EFI johon toki kuului romisautosta kaivettu läppärunko ja ebay-kiina-suuttimet etc. En ikinä olisi uskonut tuon käkättimen lähtevän käyntiin ja jopa toimivan. Hauska matka uuden opetteluun kaikin puolin.

F1 radalla kierrosten ajeleminen Hayabusa-moottorisella kaksipaikkaisella vekottimella. Hankalaa ja haastavaa, mutta hauskaa - joskin radalla viimeistään ymmärtää sen, ettei autoa oikeasti osaa ajaa nopeasti. Vaikka niin on aiemmin luullut.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko täällä kokemuksia täyssähköautojen lämmityksestä? Siis lähinnä että mikäli haluaa hytissä olevan sellaiset mukavat 26 astetta kun ulkona on saman verran pakkasta, niin kuinka paljon tuo syö akkua ja toimintasädettä?
Ei ole kokemuksia. Oleellista varmaan lämmittää se auto silloin kun se on vielä töpselin päässä. Ja 26 nyt tietysti on ihan överi kuuma, eihän kenelläkään toivottavasti ole kotonakaan niin kuuma.
Nopealla googlauksella löytyi yksi tuore Tesla-matkakertomus - 26 asteessa, jossa range lyheni 50% optimiolosuhteista. Ymmärtääkseni lämmönhallinta on kehittynyt aika paljon. Joissain sähköautoissa on kai lämpöpumppujakin.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ole kokemuksia. Oleellista varmaan lämmittää se auto silloin kun se on vielä töpselin päässä. Ja 26 nyt tietysti on ihan överi kuuma, eihän kenelläkään toivottavasti ole kotonakaan niin kuuma.
Nopealla googlauksella löytyi yksi tuore Tesla-matkakertomus - 26 asteessa, jossa range lyheni 50% optimiolosuhteista. Ymmärtääkseni lämmönhallinta on kehittynyt aika paljon. Joissain sähköautoissa on kai lämpöpumppujakin.

Kyllä minulla on useasti se 25-30 astetta hyttilämpötila silloin kun ulkona on paukkupakkaset. Auto on sen verran heikosti eristetty että töpselin nokassa lämmitetty auto ei kauan lämmitä. Jonkunlainen lämpöpumppusysteemi sähköautossa varmasti pitääkin olla, sillä suorasti sähköllä lämmittämisen luulisi vievän suhteettoman paljon akkua. Sähköautojen lämmittämisestä, tai sen vaikutuksesta toimintasäteeseen, ei juuri ole missään ollut kauheasti juttua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä minulla on useasti se 25-30 astetta hyttilämpötila silloin kun ulkona on paukkupakkaset.
Olen järkyttynyt. Ite pidän 20c oikeastaan ympäri vuoden. Eikö jossain kolmessakympissä jo hiki virtaa? Eihän ulkolämpötilalla ole asian kanssa sinänsä tekemistä.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Olen järkyttynyt. Ite pidän 20c oikeastaan ympäri vuoden. Eikö jossain kolmessakympissä jo hiki virtaa.

Sama. 22 ollut nyt talvella jonkun kerran, mutta pakko se on sinne pariinkymppiin pudottaa.

Tuollainen 25-30 kuulostaa kyllä hirveältä, mutta toki tuokin on yksilöllistä.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olen järkyttynyt. Ite pidän 20c oikeastaan ympäri vuoden. Eikö jossain kolmessakympissä jo hiki virtaa? Eihän ulkolämpötilalla ole asian kanssa sinänsä tekemistä.

Ajelen hiemän vanhemmalla kiesillä, jossa ei ole automattista lämpötilan säätöä, siksi autossani on yleensä hieman kuuma, koska pidän siitä enemmän kuin että olisi liian kylmä. Ajelen aina myös ilman takkia mikäli matka kestää yli puoli tuntia.

Kyllä kovilla pakkasilla se kodinkin lämpötila lähentelee 25 astetta kun silloin tulee yleensä ahkerasti poltettua takkaa.

Lähtökohtaisesti tykkään kylmästä ja pakkasesta, kovillakin pakkasilla tulee ulkoiltua paljon. Mutta vastapainoksi tykkään että kun ulkona on kylmä niin sisällä on lämmin. Kesän helteillä sitten toisin päin, torppa on 18 asteinen ja autolla ajetaan ikkuna auki koska ilmastointia ei ole.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ok @T1971 . Ajattelin vain huomauttaa että dieseliä on hankala tankata kotona, toisin kuin sähköautoa. Pahoittelen etten muistanut mainita että en ottanut kantaa johonkin esitykseen (?) jota ilmeisesti vastustat, tai siinä olevaa aikarajaa (?) jota vastustat, mutta jota joku (?) täällä oli ilmeisesti pitänyt hyvänä (?). Jos olisin tajunnut tämän mainita niin palstamme olisi säästynyt tältäkin viestiltä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Antaa olla. Luulin että olit seurannut, mistä koko vääntö/keskustelu lähti. Voin olla väärässä, mutta muistelisin että sinäkin olisit ollut tuota ehdotusta/ esitystä kommentoimassa.
Mahdollisesti olen kommentoinut tuota ehdotusta (eli mitä ehdotusta?). Ethän ole sekoittanut ilmastopoliittisen asiantuntijaryhmän toimenpideohjelmaa ja ympäristöjärjestöjen ilmastopaneelin ehdotusta?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko täällä kokemuksia täyssähköautojen lämmityksestä? Siis lähinnä että mikäli haluaa hytissä olevan sellaiset mukavat 26 astetta kun ulkona on saman verran pakkasta, niin kuinka paljon tuo syö akkua ja toimintasädettä?
Törmäsin sattumalta tähän uutiseen:
Sähköautojen toimintamatka lähes puolittui pakkasella – yksi mukavuustekijä kurittaa "rangea" raskaalla kädellä
Eli yllättävänkin iso osa rangen lyhenemisestä menisi juuri lämmityksen piikkiin. Kerrospukeutuminen arvossaan.

Huom! En ottanut viestissä kantaa mihinkään esitykseen, enkä huomioinut esimerkiksi vetokoukkutarpeita.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Meinasin just tulla kommentoimaan et aika ahdistavaa pitää auton sisälämpötilaa jossain 26 asteessa. Mut siihen oltiinkin täällä jo otettu kiinni.

Mitä tulee tohon toimintamatkaan, niin meillä tuo toinen osapuoli olisi kyllä monta kertaa jäänyt tienvarteen jos tuo toimintamatka aina puolittuisi pakkasella. Edestakainen matka n. 300 km ja pakkasella auton lämmitetty n. 21-22 asteeseen ja jokakerta on kyllä kotiin päästy. Oli pakkasta ollut sitten -6 tai -27. Enemmän tuolla on polttomoottoriautoja näkynyt tien varressa, kuin sähköautoja. Itse, eikä mieskään ole koskaan nähnyt yhtään sähköautoa tien varteen jääneenä pakkasilla.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Meinasin just tulla kommentoimaan et aika ahdistavaa pitää auton sisälämpötilaa jossain 26 asteessa. Mut siihen oltiinkin täällä jo otettu kiinni.

Mitä tulee tohon toimintamatkaan, niin meillä tuo toinen osapuoli olisi kyllä monta kertaa jäänyt tienvarteen jos tuo toimintamatka aina puolittuisi pakkasella. Edestakainen matka n. 300 km ja pakkasella auton lämmitetty n. 21-22 asteeseen ja jokakerta on kyllä kotiin päästy. Oli pakkasta ollut sitten -6 tai -27. Enemmän tuolla on polttomoottoriautoja näkynyt tien varressa, kuin sähköautoja. Itse, eikä mieskään ole koskaan nähnyt yhtään sähköautoa tien varteen jääneenä pakkasilla.

Käytättekö siis auton omaa HVACia lämmitykseen vai onko autossa erillinen sisätilanlämmitin? Mikäli auton omaa HVAC-järjestelmää, niin sitten onkin mielenkiintoista miksi toimintasäde ei tipu?

edit: siis ilmeisesti tarkoitat sitä, että auto on ladattavana yön yli ja ajastettuna sisätilat lämmitetään? Eihän tuo tietenkään toimintasädettä tiputakaan?

Sähköautoissa on toki vähemmän hajoavia osia joten ne lienevät noin yleisesti ottaen varsin luotettavia - kelistä riippumatta. Sähköautoja on Suomessa myös sen verran vähän ja ne ovat verrattain uusia, ettei jonkun talvella tielle hajonneen vanhan katiskan hajoamista voi oikein verrata 100k Teslan tielle jättämiseen - joita ei siis varmasti tapahdu yhtä paljon kuin vanhojen katiskojen disintegroitumisia tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Käytättekö siis auton omaa HVACia lämmitykseen vai onko autossa erillinen sisätilanlämmitin? Mikäli auton omaa HVAC-järjestelmää, niin sitten onkin mielenkiintoista miksi toimintasäde ei tipu?
Toki varmaan toimintasäde jonkun verran tippuu, se on selvä. Mut ei se kyllä meillä ainakaan koskaan ole puolittunut. Auton oma järjestelmä käytössä. Aina tietysti myös eduksi jos autoa voi pitää piuhassa, niin lämmitystehoa ei oteta akusta vaan seinästä.

Pitää myös muistaa että esim. Teslassa on 11 kW : in lämmitin, niin siellä ei kyllä kukaan kykene istumaan jos lämpötila on yli 23 astetta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Toki varmaan toimintasäde jonkun verran tippuu, se on selvä. Mut ei se kyllä meillä ainakaan koskaan ole puolittunut. Auton oma järjestelmä käytössä. Aina tietysti myös eduksi jos autoa voi pitää piuhassa, niin lämmitystehoa ei oteta akusta vaan seinästä.

Aivan - nyt ymmärrän. Ei siis aivan vertailukelpoisia juttuja - etkä näin toki väittänytkään.

https://www.aaa.com/AAA/common/AAR/files/AAA-Electric-Vehicle-Range-Testing-Report.pdf linkin takaa löytyy tuo koko raportti. Sivulla 44 Tesla Model S 75D tuloksia.

Kaupunkiajossa tuo vaikutus näyttäisi olevan suurimmillaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aivan - nyt ymmärrän. Ei siis aivan vertailukelpoisia juttuja - etkä näin toki väittänytkään.

https://www.aaa.com/AAA/common/AAR/files/AAA-Electric-Vehicle-Range-Testing-Report.pdf linkin takaa löytyy tuo koko raportti. Sivulla 44 Tesla Model S 75D tuloksia.

Kaupunkiajossa tuo vaikutus näyttäisi olevan suurimmillaan.
Mielenkiintoinen tutkimus. Olisi ollut kiinnostavaa nähdä, mikä vaikutus olisi jos pitää kabiinin 20 asteessa versus 26 asteessa, siis tuossa -7 asteen ulkolämpötilassa. En huomannut että olisi ollut tuollaista vertailua, vaan 22 astetta ilmastointi Auto-asennossa oli ilmeisesti tutkimusasetelma. @Remy Martin

Huom! En ottanut viestissä kantaa mihinkään esitykseen, enkä huomioinut esimerkiksi Helsingin keskustan kadunvarsilatausmahdollisuuksia.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mielenkiintoinen tutkimus. Olisi ollut kiinnostavaa nähdä, mikä vaikutus olisi jos pitää kabiinin 20 asteessa versus 26 asteessa, siis tuossa -7 asteen ulkolämpötilassa. En huomannut että olisi ollut tuollaista vertailua, vaan 22 astetta ilmastointi Auto-asennossa oli ilmeisesti tutkimusasetelma. @Remy Martin

Huom! En ottanut viestissä kantaa mihinkään esitykseen, enkä huomioinut esimerkiksi Helsingin keskustan kadunvarsilatausmahdollisuuksia.

Ei ollut tuollaista asetelmaa - tosiaan tuo 72 F eli 22 Celsiusta ainoastaan. Yllättävän paljon tuo ilmastointi päällä + kylmä ilma tuntuisi vaikuttavan toimintasäteeseen.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielenkiintoinen tutkimus. Olisi ollut kiinnostavaa nähdä, mikä vaikutus olisi jos pitää kabiinin 20 asteessa versus 26 asteessa, siis tuossa -7 asteen ulkolämpötilassa. En huomannut että olisi ollut tuollaista vertailua, vaan 22 astetta ilmastointi Auto-asennossa oli ilmeisesti tutkimusasetelma. @Remy Martin

Auto on käytännössä aina niin huonosti eristetty että tuollaisen usean kymmen asteen lämmittämin vaatii paljon lämmitystehoa. Polttomoottorikäyttöisissä autoissahan tuo lämmitystehohan tulee ”ilmaiseksi” kun moottoria pitää joka tapauksessa jäähdyttää. Pienissä erittäin, hyvän hyötysuhteen polttomottoreissahan alkaa olla myös sitä ongelmaa ettei hukkalämpö saa hyttiä lämpimäksi.

Lähinnä mietin että onko sähköautossa mitään osia tai komponentteja, joista saisi lämpöä talteen. Vai olisikohan näille leveysasteille fiksua asentaa erillinin bensall/dieselillä käyvä lämmitin. Lämmittimestä saisi hyötysuhdettakin revittyä ihan erilailla irti kuin kierrättämällä polttoaine moottorin läpi.

Minulle ainakin olisi tärkeää pitää sähköauton toimintasädettä niin suurena kuin mahdollista, vuodenajasta riippumatta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ei ollut tuollaista asetelmaa - tosiaan tuo 72 F eli 22 Celsiusta ainoastaan. Yllättävän paljon tuo ilmastointi päällä + kylmä ilma tuntuisi vaikuttavan toimintasäteeseen.
Joo ja yllättävä että se lämpöpumppu (Leaf jaj bemari) ei ollut kovin paljon energiatehokkaampi kuin perinteinen sähkövastus.
Kaupunkiajossa varsinkin erot oli isoja, mutta toisaalta tietysti polttomoottoriautollakin kylmässä kaupungin pätkäajossa range lyhenee rajusti.
Ja tietysti ilmanvastuskin vaikuttaa kelien kylmetessä jopa 10%, mutta toki käyttövoimasta riippumatta ja oli tuossa amerikkalaisessa tutkimuksessa huomioitu varmaankin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Auto on käytännössä aina niin huonosti eristetty että tuollaisen usean kymmen asteen lämmittämin vaatii paljon lämmitystehoa. Polttomoottorikäyttöisissä autoissahan tuo lämmitystehohan tulee ”ilmaiseksi” kun moottoria pitää joka tapauksessa jäähdyttää. Pienissä erittäin, hyvän hyötysuhteen polttomottoreissahan alkaa olla myös sitä ongelmaa ettei hukkalämpö saa hyttiä lämpimäksi.
Joo, mulla ei ole edes mitenkään moderni dieselmoottori, ja lisälämmitin tulee apuun aina kun ulkolämpötila alle +7 astetta. Useimmiten kyllä ihan turhaan, mutta -20 asteessa lämpenee kyllä todella heikosti ilman eberiä, 26 astetta ei kabiiniin varmasti edes saisi.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Joo ja yllättävä että se lämpöpumppu (Leaf jaj bemari) ei ollut kovin paljon energiatehokkaampi kuin perinteinen sähkövastus.
Kaupunkiajossa varsinkin erot oli isoja, mutta toisaalta tietysti polttomoottoriautollakin kylmässä kaupungin pätkäajossa range lyhenee rajusti.
Ja tietysti ilmanvastuskin vaikuttaa kelien kylmetessä jopa 10%, mutta toki käyttövoimasta riippumatta ja oli tuossa amerikkalaisessa tutkimuksessa huomioitu varmaankin.

Tuo lämpöpumppujen heikohko tehokkuus oli tosiaan melkoinen yllätys. Ilmanvastus kun kasvaa nopeuden neliöön, niin luulisi amerikkalaisten moisen ottavan huomioon. Tosin pikaisella vilkaisulla en huomannut mitään viittauksia tuohon.

Maantienopeuksissa ~50% käytetystä energiasta johtuu menee ilmanvastukseen kun kaupunkiajossa luku on ~20%.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös