Autoiluketju

  • 3 310 081
  • 18 978

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Suomenmaassa oli juttu jossa 2018 talvella toimittaja testasi pakkaskelissä(olisiko ollut jotain -15 ja 20 välissä) Hyundai Ioniq:ä matkalla Helsingistä Kolille ja jos oikein muistan niin reipas matkanopeus ja kabiinin pito lämpimänä johti siihen että ensimmäinen lataus stoppi oli Lahden kohdilla. Joensuuhun taisi päästä kolmen latauksen taktiikalla.
Juu. Tuossa ioniqissä tosin taisi olla vain 28kWh akku ja ilmoitettu rangekin vain 280km.
Sähköautojen aika on nyt, mutta tekeekö niillä Suomessa mitään? – Selvitimme asian ajamalla Helsingistä Kolille talven kovimmissa pakkasissa
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
Näissä sähköautouutisissa on parasta juttujen kommenttiosiot, joissa lappalaiset rekkakuskit kertoo kuinka paskoja sähköautot on kun ei voi ajaa viidessä tunnissa ajaa Kuusamosta Utsjoelle pelkissä speedoissa ja ikkunat auki. Ja kyllähän kaikki tietää, että sähköautoilu on kalteva pinta homoiluun ja kasvien syöntiin.
 

Byvajet

Jäsen
Näissä sähköautouutisissa on parasta juttujen kommenttiosiot, joissa lappalaiset rekkakuskit kertoo kuinka paskoja sähköautot on kun ei voi ajaa viidessä tunnissa ajaa Kuusamosta Utsjoelle pelkissä speedoissa ja ikkunat auki.

Liioittelu on liioittelua ja epäluulo epäluuloa, mutta eihän siitä mihinkään pääse, että jos pelkkää käytettävyyttä pohtii, niin useimmille sähköauto on taaksepäin menemistä.

Sähköauto sopii yhdeksi aina kotona ladattavaksi autoksi, mutta sen rinnalle useimmat tarvitsevat toisen auton, jolla sujuvat pitkät matkat, peräkärryn veto ja vastaavat tarpeet.

Jos Octavian tankin lykkää täyteen dieseliä, sillä ajelee talvellakin ainakin 800 kilometriä. Tankkauspaikkoja on tiheässä ja tankkaaminen käy nopeasti. Siksi auton käyttö on joustavaa. Lapsiperhe voi pitää tauon siellä, missä haluaa, koska taukoa ei tarvitse suunnitella lataamisen ehdoilla.

Peruskansaan uppoaa sähköautoa paremmin hybridi riittävän suurella akulla. Kun 90 % ajoista pystyy ajamaan sähköllä, eikä jäljelle jäävän 10 % vuoksi tarvitse luopua autoilun vapaudesta, niin homma kuulostaa järkevältä. Samalla riistetyistä luonnonvaroista riittää useammalle autoilijalle. Se nyt vain on järjetöntä kuljettaa mukana 500 kiloa ympäristöä kuormittavia akkuja, jos työmatkan selviää sadalla kilolla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Peruskansaan uppoaa sähköautoa paremmin hybridi riittävän suurella akulla. Kun 90 % ajoista pystyy ajamaan sähköllä, eikä jäljelle jäävän 10 % vuoksi tarvitse luopua autoilun vapaudesta, niin homma kuulostaa järkevältä. Samalla riistetyistä luonnonvaroista riittää useammalle autoilijalle. Se nyt vain on järjetöntä kuljettaa mukana 500 kiloa ympäristöä kuormittavia akkuja, jos työmatkan selviää sadalla kilolla.
Kieltämättä hybridi on tässä kehitysvaiheessa ihan mielenkiintoinen vaihtoehto, mutta toisaalta on myös järjetöntä valmistaa ja kanniskella mukana polttomoottoria ja sen (fossiilista) polttoainetta, jos sitä ei tarvitse juuri koskaan ja nekin tarpeet olisi korvattavissa pikalataustauolla. Teoriassa tietysti käytössä olisi aina se sopivin auto.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Liioittelu on liioittelua ja epäluulo epäluuloa, mutta eihän siitä mihinkään pääse, että jos pelkkää käytettävyyttä pohtii, niin useimmille sähköauto on taaksepäin menemistä.

Sähköauto sopii yhdeksi aina kotona ladattavaksi autoksi, mutta sen rinnalle useimmat tarvitsevat toisen auton, jolla sujuvat pitkät matkat, peräkärryn veto ja vastaavat tarpeet.

Jos Octavian tankin lykkää täyteen dieseliä, sillä ajelee talvellakin ainakin 800 kilometriä. Tankkauspaikkoja on tiheässä ja tankkaaminen käy nopeasti. Siksi auton käyttö on joustavaa. Lapsiperhe voi pitää tauon siellä, missä haluaa, koska taukoa ei tarvitse suunnitella lataamisen ehdoilla.

Usealle ehkä, useimmille millään matematiikalla ei. Edes puolella autoista ei ~koskaan ajeta satojen kilometrien matkaa. Suomalaisten ajosuorite on keskimäärin varsin lyhyt.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuinka nämä akut pitävät varauksensa? Tilanne olisi normaali työviikon tarve, eli maanantaina aamulla noin 100 kilometriä työpaikalle akku ladattuna. Sitten auto seisoo parkissa ilman latausmahdollisuutta 6 vuorokautta. Pääseekö sillä sunnuntaiaamuna kotiin samalla latauksella?
 

Byvajet

Jäsen
Suomalaisten ajosuorite on keskimäärin varsin lyhyt.

Keskimääräisestä ajosuoritteesta ei ole iloa, kun pitäisi tehdä satunnaisia pitempiä matkoja. Erityisesti kalliimman pään autoja ostavilla tuppaa olemaan mökkejä ja lapin lomia, jotka kerryttävät kilometrejä. Venettäkin joidenkin täytyy päästä vetämään.

Minä poljen ympäri vuoden pyörällä. Kestän kovimmat pakkaset, auraamattomat väylät ja kaatosateet. Osittain valintani on ideologinen. Mitä enemmän ikää on tullut, sitä ideologisemmaksi se on muuttunut. Autoilu missä tahansa muodossa, myös julkisessa, tuntuu väärältä. Pelkästään autojonojen näkeminen sapettaa ja tekee surulliseksi. Bussiin jonottavat nuoret, terveet ihmiset tekevät surulliseksi. Asfaltti kuluu, pöly nousee ja ilmanlaatu heikkenee.

Sähköautot eivät tee minua yhtään onnellisemmaksi. Kaivosteollisuus on paikallisen luonnon tuho. Suomessa sillä saadaan pilattua ainutlaatuiset vesistöt. En myöskään usko, että sen enempää akut, aurinkopaneelit kuin tuulimyllytkään tulevat olemaan kestäviä ratkaisuja. Niistä tulee aikanaan ongelmajätettä. Mitä köyhempi on maa, niin sitä varmemmin.

Minun mielestäni kaikkien perusterveiden ihmisten kannattaisi siirtyä sähköpyöräilyyn. En viitsi kuitenkaan näkemystäni tuputtaa, koska tiedän, että ihmisten mukavuudenhalu voittaa. Mikään autoilijaryhmä ei välitä aiheuttamastaan tuhosta. Ihmiset valitsevat itselleen sopivimman ja helpoimman vaihtoehdon. Lähes aina sitä määrittää hinta suhteessa hyötyyn. Pieni joukko on ideologeja, jotka tekevät elämäntapavalinnoistaan itselleen uskonnon, jota yrittävät evankelioida eteenpäin.

Sähköautojen tuputtamisessa kannattaisi luopua sähköautoilun yhdistämisestä ympäristöaatteeseen. Oleellisempaa olisi keskittyä yksilön kokonaiskuormitukseen. Siihen on luettava mukaan myös työ. Tuottava tuo on ympäristövihaa. Kaikki työ, joka lisää taloudellista toimeliaisuutta ja kasvattaa ihmisten materiaalista hyvinvointia, on vastuutonta. Meidän on pyrittävä kohti köyhyyttä, niukkuutta ja mahdollisimman paikallista elämää Linkolan malliin, jotta ympäristöllä olisi tulevaisuus.

Sähköautojen mahdollisista marginaalisista päästöleikkauksista ei ole paljon iloa, jos samaan aikaan emme yritä estää turistilentoja Suomeen ja verota hengiltä ammatteja, jotka kasvattavat luonnonvarojen kulutusta joko suoraan tai hyvinvointia lisäämällä ja kulutuskulttuuria tukemalla.

Aloitetaan suurista asioista. Kaikkein keskeisintä on tuhota kulutuskulttuuri ja sitä yllä pitävä työ. Sähköautoilu on kaikkea muuta. Se on taas vain yksi lisäkuorma ympäristölle.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kuinka nämä akut pitävät varauksensa? Tilanne olisi normaali työviikon tarve, eli maanantaina aamulla noin 100 kilometriä työpaikalle akku ladattuna. Sitten auto seisoo parkissa ilman latausmahdollisuutta 6 vuorokautta. Pääseekö sillä sunnuntaiaamuna kotiin samalla latauksella?

Riippunee millaisen sähköauton aiot hankkia. Teslalla (S - 3 - X eli mallilla ei väliä) varmasti pääsee sekä näillä vaikkapa uusimmilla Kian malleilla. Vanhemmalla Leafilla esimerkiksi on aika hankalaa.

Vampire drain hakusanalla voi lukea asiasta lisää.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Kyllä se paras tunne on, kun saa jylpyttää kakkosautoa puolitoista tuntia tyhjäkäynnillä pihalla. Hyvä lähtemään käyntiin pienen seisonnan jälkeenkin, mutta eipä sitä välittömästi viitsi sammuttaa, että lähtee seuraavallakin kerralla yhtä nätisti pukisemaan.

Pyöräilee kuka tykkää, minä tykkään ajaa autolla.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Pyöräily on ihan hauskaa hyötyliikuntaa ja sitä tulee kesäisin tehtyä. Ei sitä kuitenkaan ihan viitsi 100km päivässä pyöräillä töihin ja takaisin. Senverran pakko myöntää olevansa mukavuudenhaluinen.

Kuinka nämä akut pitävät varauksensa? Tilanne olisi normaali työviikon tarve, eli maanantaina aamulla noin 100 kilometriä työpaikalle akku ladattuna. Sitten auto seisoo parkissa ilman latausmahdollisuutta 6 vuorokautta. Pääseekö sillä sunnuntaiaamuna kotiin samalla latauksella?

Teslassa lähtee päivässä n. prosentti akun varauksesta pois, mikäli ei ole auto latauksessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sähköautojen tuputtamisessa kannattaisi luopua sähköautoilun yhdistämisestä ympäristöaatteeseen. Oleellisempaa olisi keskittyä yksilön kokonaiskuormitukseen. Siihen on luettava mukaan myös työ. Tuottava tuo on ympäristövihaa. Kaikki työ, joka lisää taloudellista toimeliaisuutta ja kasvattaa ihmisten materiaalista hyvinvointia, on vastuutonta. Meidän on pyrittävä kohti köyhyyttä, niukkuutta ja mahdollisimman paikallista elämää Linkolan malliin, jotta ympäristöllä olisi tulevaisuus.
.
Eikö tuottava työ voi olla myös ympäristöystävällistä? Yksittäisinä esimerkkeinä vaikkapa kierrätykseen tai virtuaalimatkailuun liittyvä business?
Linkolalaisuus olisi tietysti ihan mielenkiintoista mutta vaatisi varmaan aika paljon jarrua pitää ihmisten toimeliaisuus kurissa tästä ikuisuuteen. Helpompi ratkaisu olisi vaikkapa köyhimmän muutaman miljardin ihmisen poistaminen tästä yhtälöstä.
Tai tosiaan sen toimeliaisuuden ja talouskasvun suuntaaminen ympäristön etuun.
 

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@Freya ja @Jesus Shaves kiitoksia vastauksista. Autossa täytyisi olla jonkin verran kuljetustilaa, työvarusteet, petivaatteet ja viikon muut varusteet (useat vaihtovaatteet, eväät, juomavedet yms.) vaativat nytkin farmariauton (Insignia) tavaratilan kokonaan, eli pikkuautot ovat pois laskuista.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Tässä tapauksessa ei taida olla kavereista apua, kun eivät osaa saksaa, eikä ne kyllä ymmärrä autoistakaan mitään. Ekana varmaan pitäisi keksiä mikä kaupunki olisi hyvä, kun helpostihan sitä muuten menee rahat matkakuluihin, jotka olin suunnitellut säästäväni.

Tiedätkö oliko jotain tyyppejä, jotka voivat auttaa paikan päällä auton ostossa? Mielellään rehellisiä, kun tuolla edelleen taitaa mittareiden ruuvaus, ja huoltokirjojen väärentäminen koskea jotain kolmasosaa käytetyistä autoista.

Katos mennyt täysin ohi kaikessa hässäkässä tämä viesti.
Englannilla pärjää ihan hyvin kauppiaiden kanssa ja tuosta mittarin ruuvaamisesta ei kauppiaana kannata jäädä kiinni. Eli osta aina isosta autoliikkeestä on mun neuvo. Varo ruuvaajaa - näin paljastat mittarihuijarin!
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jaahas, autonvaihto kohta taas edessä ja haastetta muutaman napsun lisää tuo dieselien vahva demonisointi, pistää miettimään hankintoja kun pitäisi löytää neliveto perheauto, ehkäpä vois olla korkeuttakin kuten Q5, X3 jne. Mitä muuta tuolloin voi ostaa kuin diiselin? Sitten valtiovalta päättää vittuilla seuraavan 3-5 vuoden aikana ja auton arvo laskee kuin lehmän häntä. Nyt kaivataan vahvoja argumenttejä että voi ostaa huoletta diiselin.

Juu olen tiiraillut jotain hybridejäkin, ei oikein sytytä, hetken pidempään jaksoin tutustua uuteen RAV4 hybridiin, siinä on ilmeisesti ihan ok voimalinja. Mutta Toyota on mun silmissä hyvin askeettinen ja mukavuudet tulee mukana vasta huippuvarustelluissa yksilöissä mitä on myynnissä yksi kahdestakymmenestä korkeintaan. Niin ja bensavehkeet on harvassa, farmareita löytyy jokunen kohtuullisesti kuluttava mutta kaikki "alltrack" tai citymaasturit on diiseleitä. Samoin automaatti kun on toivelistalla niin BMW:n lähivuosien automaatti asettaa riman aika korkealle.

Mikä on järkevä iso neliveto johon mahtuu iso kuljettaja ja mukulat taakse, tavaraakin silloin tällöin kunnolla mukana, nuhapumpuilla ei myöskään ole kiva ajella, saa ehdotella.

Tällä hetkellä vahvimmat ehdokkaat on 1-3v käytetyt Audi,BMW, VW nelivetodiiselit kakslitraisilla noin 190h/400nm moottoreilla. Hintahaarukka venyy jonnekin 35 000 tietämille.

_
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jaahas, autonvaihto kohta taas edessä ja haastetta muutaman napsun lisää tuo dieselien vahva demonisointi, pistää miettimään hankintoja kun pitäisi löytää neliveto perheauto, ehkäpä vois olla korkeuttakin kuten Q5, X3 jne. Mitä muuta tuolloin voi ostaa kuin diiselin? Sitten valtiovalta päättää vittuilla seuraavan 3-5 vuoden aikana ja auton arvo laskee kuin lehmän häntä. Nyt kaivataan vahvoja argumenttejä että voi ostaa huoletta diiselin.

Ei varmaan kovin montaa muuta vaihtoehtoa ole mainitsemiesi lisäksi kuin Volvo XC60? Hae Ruotsista vaikkapa tuollainen (linkki Blocket.se sivuille). Autoverojen kanssa pitäisi istua haarukkaasi. Eri asia sitten haluaako Geelyllä ajella. Muutenkin Ruotsissa on paljon vaihtoehtoja varustelluista autoista pienillä kilometreilla - vaikkei toki tätä nyt kysyttykään, että mistä se auto pitäisi ostaa. Mahdollinen vaihtoehto kuitenkin jolla löytäisi Audi, BMW ja VW sektoriltakin enemmän valikoimaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jaahas, autonvaihto kohta taas edessä ja haastetta muutaman napsun lisää tuo dieselien vahva demonisointi, pistää miettimään hankintoja kun pitäisi löytää neliveto perheauto, ehkäpä vois olla korkeuttakin kuten Q5, X3 jne. Mitä muuta tuolloin voi ostaa kuin diiselin? Sitten valtiovalta päättää vittuilla seuraavan 3-5 vuoden aikana ja auton arvo laskee kuin lehmän häntä. Nyt kaivataan vahvoja argumenttejä että voi ostaa huoletta diiselin.

Juu olen tiiraillut jotain hybridejäkin, ei oikein sytytä, hetken pidempään jaksoin tutustua uuteen RAV4 hybridiin, siinä on ilmeisesti ihan ok voimalinja. Mutta Toyota on mun silmissä hyvin askeettinen ja mukavuudet tulee mukana vasta huippuvarustelluissa yksilöissä mitä on myynnissä yksi kahdestakymmenestä korkeintaan. Niin ja bensavehkeet on harvassa, farmareita löytyy jokunen kohtuullisesti kuluttava mutta kaikki "alltrack" tai citymaasturit on diiseleitä. Samoin automaatti kun on toivelistalla niin BMW:n lähivuosien automaatti asettaa riman aika korkealle.

Mikä on järkevä iso neliveto johon mahtuu iso kuljettaja ja mukulat taakse, tavaraakin silloin tällöin kunnolla mukana, nuhapumpuilla ei myöskään ole kiva ajella, saa ehdotella.

Tällä hetkellä vahvimmat ehdokkaat on 1-3v käytetyt Audi,BMW, VW nelivetodiiselit kakslitraisilla noin 190h/400nm moottoreilla. Hintahaarukka venyy jonnekin 35 000 tietämille.

_

Samoja pohdintoja itsellä dieselistä. Olen nyt 5kk ajellut XC60 hybrid pluginilla ja vähän ollut pohdintaa työpaikan vaihdosta jolloin autonhankinta voisi osua kohdalle, kun nykyinen on firman liisari. Mutta diesel-auton ostaminen ja siihen 30-40k€ sijoittaminen tuntuu vähän riskialttiilta, kun ei tiedä mitä auton arvolle tapahtuu seuraavan parin vuoden sisällä, kun ei tuohon pelkästään Suomen päätökset vaikuta vaan myös Ruotsin ja Saksan. Mikäli tuo tilanne tulee itselle eteen, niin yksityisleasing voisi olla hyvä vaihtoehto esim 12kk ajalle. ALD:ltä ainakin löytyy ihan sopivia vaihtoehtoja.

Mitä taas tulee auton kokoon, niin kannattaa oikeasti kokeilla riittääkö citymaasturin (X3, Q5, XC60) tilat. Ainakin itselle tuli vähän yllätyksenä kuinka pieni takakontti uudessa XC60:ssä on, kun sinne laittaa lastenvaunut ja alkaa pohtimaan miten sinne saisi vielä vanhempien tavarat mahtumaan. Lisäksi nyt ollaan pohtimassa seuraavan turvaistuimen ostamista turvakaukalon tilalle ja täytyy oikeasti sovittaa minkä kokoinen lapsenjakkara taakse sopii ilman, että etupenkin pituutta syö liikaa.
 

Kari Tappio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Reippaat pojat
En keksi parempaakaan ketjua tähän hätään. Mikähän vittu mun autossa meni paskaksi, kun olin omalle parkkipaikalle kääntymässä ja siinä kohtaa kuului kova poks ääni eikä renkaat sen jälkeen kääntynyt kuin voimalla kääntämällä ja laturin valo alkoi palaa. Oikealla edessä on hetken aikaa kuulunut kolinaa, koiranluu tai kallistuksenvakaaja ehkä, mutta liittyvätkö ne mitenkään asiaan? Nyt rupesi tekemään mieli kaljaa, perkele.
 

Outsider

Jäsen
En keksi parempaakaan ketjua tähän hätään. Mikähän vittu mun autossa meni paskaksi, kun olin omalle parkkipaikalle kääntymässä ja siinä kohtaa kuului kova poks ääni eikä renkaat sen jälkeen kääntynyt kuin voimalla kääntämällä ja laturin valo alkoi palaa. Oikealla edessä on hetken aikaa kuulunut kolinaa, koiranluu tai kallistuksenvakaaja ehkä, mutta liittyvätkö ne mitenkään asiaan? Nyt rupesi tekemään mieli kaljaa, perkele.

Jonkun verran voisi ehkä helpottaa arvailua, jos kertoisit mikä auto mahtaa olla kyseessä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Totta. Unohtui tässä vitutuksen seassa eli tosiaan Audi A4 1.8T vuosimallia 1995.
Ollenkaan autoa tuntematta, moniurahihna poikki, eli laturi ja ohjaustehostin pois pelistä. Edit hidas.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Jaahas, autonvaihto kohta taas edessä ja haastetta muutaman napsun lisää tuo dieselien vahva demonisointi, pistää miettimään hankintoja kun pitäisi löytää neliveto perheauto, ehkäpä vois olla korkeuttakin kuten Q5, X3 jne. Mitä muuta tuolloin voi ostaa kuin diiselin? Sitten valtiovalta päättää vittuilla seuraavan 3-5 vuoden aikana ja auton arvo laskee kuin lehmän häntä. Nyt kaivataan vahvoja argumenttejä että voi ostaa huoletta diiselin.

Juu olen tiiraillut jotain hybridejäkin, ei oikein sytytä, hetken pidempään jaksoin tutustua uuteen RAV4 hybridiin, siinä on ilmeisesti ihan ok voimalinja. Mutta Toyota on mun silmissä hyvin askeettinen ja mukavuudet tulee mukana vasta huippuvarustelluissa yksilöissä mitä on myynnissä yksi kahdestakymmenestä korkeintaan. Niin ja bensavehkeet on harvassa, farmareita löytyy jokunen kohtuullisesti kuluttava mutta kaikki "alltrack" tai citymaasturit on diiseleitä. Samoin automaatti kun on toivelistalla niin BMW:n lähivuosien automaatti asettaa riman aika korkealle.

Mikä on järkevä iso neliveto johon mahtuu iso kuljettaja ja mukulat taakse, tavaraakin silloin tällöin kunnolla mukana, nuhapumpuilla ei myöskään ole kiva ajella, saa ehdotella.

Tällä hetkellä vahvimmat ehdokkaat on 1-3v käytetyt Audi,BMW, VW nelivetodiiselit kakslitraisilla noin 190h/400nm moottoreilla. Hintahaarukka venyy jonnekin 35 000 tietämille.

_

En mä ainakaan tuota dieseliä vierasta pätkääkään. Nythän saa edukkaasti kun hinnat tippuvat. Todennäköisesti hinnat tippuvat jatkossakin ja saat seuraavan vaihdokin halvalla. Tietenkin ratkaisevaa on se kuinka uutta autoa olet ostamassa. Kaveri on autokauppiaana ja ihmetteli tätä koko keskustelua. Ei vaihtoraha ole mihinkään muuttunut ja tuskin muuttuukaan. Uuden ostossa saattaa sitten vähän hävitä jos huonosti hyvittävät.
 
Viimeksi muokattu:

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
En mä ainakaan tuota dieseliä vierasta pätkääkään.

Juuri näin. Muutenkaan en ole koskaan ostanut autoa seuraavalle omistajalle, vaan itselleni. Sitä tulevaa vaihtoarvoa on tässä vaiheessa turha murehtia, kun ei autokaupassa pärjää kuitenkaan, sama minkälaisen kiesin hankit.

Pitäisi tehdä niin kuin naapuri, hankkii kymmenen vuoden välein uuden auton ja ajaa sen loppuun. Ei paljon tarvitse murehtia tulevia vaihtoarvoja.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joo, ja eihän se ole mihinkään muuttunut että dieselmoottorissa on parempi hyötysuhde kuin bensakoneessa. Eli sikäli se on ympäristöystävällisempi ts energiatehokkaampi vaihtoehto. Ja biodieseliäkin on. En usko että dieselauton käyttöä ja omistamista sen kovemmin ollaan rankomassa kuin muitakaan polttomoottoriautoja. Ne lähipäästöthän dieselissä on ongelma, mutta ei kai kukaan nyt kaupunkiautoksi isoa nelivetoa ole hankkimassakaan, ja saadaanhan nekin päästölaitteilla kuriin jotenkuten.
Outlander PHEViä meinasin ehdottaa, mutta jos uusi RAV4 on liian askeettinen niin on kyllä Mitsukin joka on sisältä kyllä kuin viime vuosikymmeneltä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös