Mainos

Autoiluketju

  • 3 318 781
  • 19 022

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Dacia Dusteri ei oo hyvä talviauto. Pihassa on pari 2018 mallia. Kylmiä sekä bensa ja diesel, vähän parani viimasuojilla molemmat. Isompi ongelma on ikkunoiden auki pysyminen, puhallusta ei saa 50/50 tuulilasi/sivuikkunat
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Dacia Dusteri ei oo hyvä talviauto. Pihassa on pari 2018 mallia. Kylmiä sekä bensa ja diesel, vähän parani viimasuojilla molemmat. Isompi ongelma on ikkunoiden auki pysyminen, puhallusta ei saa 50/50 tuulilasi/sivuikkunat

Webastolla, Eberilla tai muulla vastaavalla ratkeaa tuollainen ongelma. Joo se on lisäkustannus, ja vähän enempi syö polttoainetta, mutta on se myös melko ylivoimainen varuste.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Webasto kauko-ohjauksella on killeri varuste, mutta pitäisihän se olla sitten autossa vakiona jos ei muuten pysy lämpimänä. Tai edes lisävarusteena siten että osaa pitää ne lasit auki automaattisesti ilman webaston näpelöintiä. En tiedä on Dusteriin saatavilla. @pikkuvaimo

@Rankkari Perusautoista Ceed ja Focus pärjäsivät TM:n tuoreessa talviautotestissä, jos siis uusista autoista oli kyse. En tosin tiedä mitkä oli painotukset.
 
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Webasto kauko-ohjauksella on killeri varuste, mutta pitäisihän se olla sitten autossa vakiona jos ei muuten pysy lämpimänä. Tai edes lisävarusteena siten että osaa pitää ne lasit auki automaattisesti ilman webaston näpelöintiä. En tiedä on Dusteriin saatavilla. @pikkuvaimo

Joka autoon sen saa jälkiasennettua, joko tehdaslisävarusteen tai ihan bulkkimallin. Se taas riippuu autosta miten hyvin sen saa pelaamaan "automaattisesti". Enkä mä ny tiedä onko se niin näpelöintiä laittaa se napista päälle. Kai sen viimeistään silloin muistaa kun hokaa ettei ne lasit vaan pysy auki.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Webastolla, Eberilla tai muulla vastaavalla ratkeaa tuollainen ongelma. Joo se on lisäkustannus, ja vähän enempi syö polttoainetta, mutta on se myös melko ylivoimainen varuste.

Auto maksaa 20k ja 10% lisähintaa, että ikkunat saa pysymään auki talvella. No, ehkä se Dacian hinta osittain siksi onkin edullinen. Kaiketi Suomessa käytettävässä autossa olisi ihan kiva jos ikkunat pysyisi auki. Tuon pari kiloa siis asennettuna Webasto maksaa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joka autoon sen saa jälkiasennettua, joko tehdaslisävarusteen tai ihan bulkkimallin. Se taas riippuu autosta miten hyvin sen saa pelaamaan "automaattisesti". Enkä mä ny tiedä onko se niin näpelöintiä laittaa se napista päälle. Kai sen viimeistään silloin muistaa kun hokaa ettei ne lasit vaan pysy auki.
No mutta onhan se nyt ihan neekeritouhua painella webastoa päälle sitä mukaa kun lasit menee huuruun, ja on täyttä sketsiä ehdottaa tällaista autoa hyvää talviautoa etsivälle. Jos webasto oikeasti juttelee auton acc:n kanssa niin sitten tuossa on jotain järkeä, mutta silti onhan niitä kai oikeasti lämpimiäkin autoja.
 

kurnuttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kookoo
Dacia Dusteri ei oo hyvä talviauto. Pihassa on pari 2018 mallia. Kylmiä sekä bensa ja diesel, vähän parani viimasuojilla molemmat. Isompi ongelma on ikkunoiden auki pysyminen, puhallusta ei saa 50/50 tuulilasi/sivuikkunat

Tähän on otettava kiinni. Onko sulla automaatti-ilmastoinnilla? Meinaan -18 mallin bensakoneinen manuaali-ilmastoinnilla ei kyllä mitenkään osu tuohon kuvaukseen. Auto on lämmin, lämpeää nopeaasti ja lasit pysyy kyllä aivan normaalisti auki. Vahvasti uskallan suositella talviautoksi, varsinkin nelivetoisia malleja. Automaatti-ilmastoidusta ei kokemusta, jospa niissä sitten ongelmia on.
 

kurnuttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kookoo
Mikä olisi hyvä ja kohtuuhintainen talviauto Suomessa?
Auton pitää toimia ympäri vuoden, myös sorateillä. Oli sitten paljon kuoppia, soraa, loskaa tai jäätä. Loska ei saa tarttua pahasti lokasuojiin, kuten sellaisiin huopamaisiin lokasuojiin tarttuu. Eikä saa myöskään kerätä levyjarruja loskajäähän, ja jumiin. Alustan tulisi kestää useamman vuoden suomalaisia teitä. Hintakaan ei saisi olla järkyttävän korkea. Perusauto. Onko sellaisia enää olemassa?
Ja älkää tarjotko autoa, jossa olisi vain 2 vuoden takuu. Se tulisi kalliiksi, kun kuitenkin auto alustan puolelta hajoilee, jo alkuvuosina. Eikä se välttämättä ole mikään tm testivoittaja, niissäkin näkyy olevan huonoja vaihtoehtoja.

Tähän tuon Dusterin lisäksi harkitsisin Hyundain mallistosta nelivetoisia. Kona tai Tucsoni esimerkiksi. Noissahan on nyt seitsemän vuoden takuu ilman kilometrirajaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.

Liitteet

  • 1037911.jpg
    1037911.jpg
    205,1 KB · kertaa luettu: 419

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Auto maksaa 20k ja 10% lisähintaa, että ikkunat saa pysymään auki talvella. No, ehkä se Dacian hinta osittain siksi onkin edullinen. Kaiketi Suomessa käytettävässä autossa olisi ihan kiva jos ikkunat pysyisi auki. Tuon pari kiloa siis asennettuna Webasto maksaa.

Joo kyllä, niinkuin kirjoitin, lisäkustannus. Täytyy sanoa että pitkästi alle kahden tonninkin pääsee, jos tyytyy muuhun kuin noihin kahteen yleisimpään ja tunnetuimpaan merkkiin. Ja niitäkin voi saada alle tuon hinnan. Toki tuota paria tonnia voi nyrkkisääntönä pitää.
Lisäksi on myös vaihtoehtona ostaa esim. kunnostettu käytetty. Itsekin olen muutaman risan ostanut ja laittanut kuntoon. Nuo on niin yksinkertaista tekniikkaa että niille olen jopa takuunkin uskaltanut antaa.

Ja juu, sille on syynsä että Dacia on halpa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
No mutta onhan se nyt ihan neekeritouhua painella webastoa päälle sitä mukaa kun lasit menee huuruun, ja on täyttä sketsiä ehdottaa tällaista autoa hyvää talviautoa etsivälle. Jos webasto oikeasti juttelee auton acc:n kanssa niin sitten tuossa on jotain järkeä, mutta silti onhan niitä kai oikeasti lämpimiäkin autoja.

Enhän minä sitä edes kenellekään ehdottanut. En ikipäivänä ehdottaisi Daciaa kellekään, saati ostaisi itse. Hyi vittu. Ja miksi sitä pitäisi rämpätä? Painaa päälle kun lähtee liikkeelle, tai oikeastaan jo ennen, ja antaa sammua kun sammuu. Ei se kai niin surkea auto sentään ole ettei normaali talvikelissä (0- -10c) lasit pysyisi sulana? Tuota kovemmissa pakkasissa se ongelma laajenee koskemaan hyvin montaa muutakin autoa.
Munkin mielestä lisälämppärin pitää olla jollakin tapaa integroitu auton lämmityslaitteeseen, silloin se toimii fiksuiten (esim. mersuissa se on aina päällä, jos ilman lämpö menee alle äxän). Mutta en mä näe mitään ongelmaa manuaalitoimisessa webastossa. Mun työautossa on sellainen, kellolla varustettu. Auto on lähtiessä lämmin jos olen sen ajastanut. Jos ajaessa tuntuu ettei lämpö riitä, painan yhtä nappia yhden kerran, ja webasto menee päälle. On aivan helkkarin vaivalloista rämppäämistä.

Monissa autoissa tuo lämpöongelma on ratkaistu sähkövastuksella mikä tuottaa lisälämpöä. Merkistä riippuen vastuksen paikka saattaa vaihdella, yleisin paikka lienee lämppärin kenno.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Dacia, nykypäivän Lada. Minulla oli hiljattain vuokralla Dacia Duster. Kun sain auton niin oli pakkasta, ovien tiivisteet olivat hieman jäätyneet joten nehän lähti irti. Koska ne eivät olleet juurikaan alunperinkään kiinni niin sulatuksen jälkeen ne oli tosin helppo painella takaisin paikoilleen. Kun ovet oli kerran saatu auki niin sitten niitä pitikin hakata takaisin kiinni kuin Ladassa konsanaan.

Käytettävyys autossa oli lähinnä surkuhupaisaa. Keskikonsolin ilmanvaihtonamiskoita ei nähnyt valossakaan, saatikka sitten pimeällä kun konsoliin ei tietenkään saanut valoja. Muutenkin laitteiden sijoittelussa oltiin käytetty luovuutta eikä mikään ollut oikeastaan luonnollisessa paikassa. Esimerkiksi radion isoimmasta pyörästä ei tietenkään säädetty äänenvoimakkuutta vaan radion taajuutta. Mittaristossa oli oikealla iso ruutu mihin sai yhden arvon näkymään kerrallaan, ja sekin tietenkin pienen kokoisena.

Koko kapistuksesta huokui laaduttomuus, mutta ei taida Daciat oikein kovin kalliitakaan olla, syystä.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Tähän on otettava kiinni. Onko sulla automaatti-ilmastoinnilla? Meinaan -18 mallin bensakoneinen manuaali-ilmastoinnilla ei kyllä mitenkään osu tuohon kuvaukseen. Auto on lämmin, lämpeää nopeaasti ja lasit pysyy kyllä aivan normaalisti auki. Vahvasti uskallan suositella talviautoksi, varsinkin nelivetoisia malleja. Automaatti-ilmastoidusta ei kokemusta, jospa niissä sitten ongelmia on.

Manuaalit on molemmissa. Diisselissä ei oo tarvinnu koskea lämmön säätöön yli 10 pakkasissa koska aina pitää olla täysillä ja puhallusta 2 tai 3. Rapeat 40 tullut ajettua vajaassa vuodessa. Lisälämmitintä en ottanut, koska en kuvitellut noin kylmäksi
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kaverin kommenttien (entinen mitsubishimies) perusteella Outlanderissa on vielä se ongelma hybridimoottorin suhteen, että sähkön loppuessa kulutus nousee aika törkyiseksi about 10l/100km ja kovin kummoista älykkyyttä ei löydy kulutuksen pudottamista varten. Lisäksi aika muovisen oloinen BMW/Audi-kategoriaan verrattuna.

Ei enää uudessa PHEVissä nouse tuonne.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Taloudessa on ollut Dacia reilut kaksi vuotta. Siitä jäi hyvät kokemukset mm tuon sisätilan lämmön suhteen.

Luin juuri eilen tulleesta TM:n talvitestistä juttua. Daciasta sanotaan läämityksen osalta " Joukon tehokkain lämmityslaite ilman lisälämmittimiä on Daciassa, jonka matkustamo lämpeni erinomaisen nopeasti".

Testissä oli 15 autoa, joten ei ihan huono vertailu. Onhan Dacia hiukan karun oloinen, jos vertaat johonkin 10.000 € kalliimpaan, mutta helkkarin hyvä auto joka tapauksessa. Uusi Dacia, eli 2018 versio on jo todella mukavilla varusteillakin.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Pitääpä kaivaa tuo TM jostain ja perehtyä aiheeseen. Auto ollut kyllä muuten hintansa väärti ja yllätävän miellyttävä ajaa. Mutta nuo ikkunan huurut ja paleleminen
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Muutenkin laitteiden sijoittelussa oltiin käytetty luovuutta eikä mikään ollut oikeastaan luonnollisessa paikassa. Esimerkiksi radion isoimmasta pyörästä ei tietenkään säädetty äänenvoimakkuutta vaan radion taajuutta. Mittaristossa oli oikealla iso ruutu mihin sai yhden arvon näkymään kerrallaan, ja sekin tietenkin pienen kokoisena.
Nämä hallintalaitteiden ja muiden namiskojen sijoittelut ovat aina hieman makuasioita. Toki perusjutut on syytä olla paikoillaan, ettei tarvitse käyttöohjekirjaa lukea montaa tuntia ennen ajoon lähtöä.

Itseäni on aina ärsyttänyt, kun muutaman kerran vuokra-autoksi on sattunut joku A4 Audi tai Skoda Octavia. Miten vakionopeudensäädin voidaan sijoittaa johonkin ylimääräiseen viikseen, jota ei edes nopealla silmäilyllä havaitse? Lisäksi viiksen toimintoja pitää käyttää liikuttamalla sitä kaikkiin suuntiin. Tuon huonompaa toteutusta en ole missään nähnyt, mutta omistajilta olen kuullut siihen nopeasti tottuvan. Ehkä näihin tottuu, mutta kyllä nuo silti jonkun muistijäljen jättää ja eivätpä esim. nuo kyseiset mallit ole olleet sitten hankintalistalla, kun omaa autoa ollut tilaamassa.
 

Rankkari

Jäsen
Tähän tuon Dusterin lisäksi harkitsisin Hyundain mallistosta nelivetoisia. Kona tai Tucsoni esimerkiksi. Noissahan on nyt seitsemän vuoden takuu ilman kilometrirajaa.
Kieltämättä 7 vuoden takuu, ilman kilometrirajaa, on poikkeuksellisen kova etu automyynnissä. Mutta onkohan siinä jokin piilotakuu juttu? Eli takuu korvaa vain määrätyt rkkoutuvat osat, tai jokin muu systeemi? Ja onkohan hyundai Suomeen soveltuva talviauto? Tai no tuskin huonokaan.

Löytyykö kenelläkään kokemuksia jo vuosia käytetyistä hyvistä talviautoista? Sellaisista keskikokoisista perusautoista.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Mikä olisi hyvä ja kohtuuhintainen talviauto Suomessa?
Auton pitää toimia ympäri vuoden, myös sorateillä. Oli sitten paljon kuoppia, soraa, loskaa tai jäätä. Loska ei saa tarttua pahasti lokasuojiin, kuten sellaisiin huopamaisiin lokasuojiin tarttuu. Eikä saa myöskään kerätä levyjarruja loskajäähän, ja jumiin. Alustan tulisi kestää useamman vuoden suomalaisia teitä. Hintakaan ei saisi olla järkyttävän korkea. Perusauto. Onko sellaisia enää olemassa?
Ja älkää tarjotko autoa, jossa olisi vain 2 vuoden takuu. Se tulisi kalliiksi, kun kuitenkin auto alustan puolelta hajoilee, jo alkuvuosina. Eikä se välttämättä ole mikään tm testivoittaja, niissäkin näkyy olevan huonoja vaihtoehtoja.

Uusi Suzuki Jimny olis aika täydellinen noihin kriteereihin. Hinnan järkyttävyys on sitten makuasia.

Jimny - Suzuki
 

Rankkari

Jäsen
Yleensä ottaen BMW, Mersu ja Audi.
Hyviä autoja varmasti, mutta toisaalta ne ovat kondomeja. Autoja, jossa on sisällä, kasvanut mulkku. Ajotyyli muuttuu, kun alla tuonlaista.
Niin, mulla kuten muillakin, varmasti päässä pyörii, että mihinhän sitä laittelee rahaa? Tai ottaa velkaa..Onko se auto, vai jokin muu asia elämässä? Ja toinen juttu on se, että ehkäpä nyt kannattaisi muutama vuosi ajaa jollain autolla, ja sitten katsoa mihin nuo sähkö, kaasu, hybridi ym autot kehittyy.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös