Autoiluketju

  • 3 281 317
  • 18 827

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
En ainakaan ite tiedä kuin jokusen hassun sinkun jolla on useampi auto. Siis landella. Useimmiten kyseessä on käyttöauto+harrastusauto. Joillakin löytyy hyötyauto+käyttöauto mutta se ei oikein käy tähän vertailuun koska se hyötyauto on pääsääntöisesti oman firman nimissä.

Ainakaan itse en tunne montakaan ihmistä jolla on kaksi tai useampi auto eikä se missään nimessä ole yleistä. Maaseudullakaan. Perheissä voi sitten olla 2-4 autoa, riippuen lasten iästä.

Kun lapsitalouksien määrä asuinalueella on 10%, autoja per 100 taloutta on 69. Kun lapsitalouksia on 25-29%, autoja per 100 taloutta on 114 - ja kun lapsitalouksia on yli 35%, autoja per 100 taloutta on jo 136. Autojen määrään talouksissa vaikuttavat eniten postinumero - eli se missä asuu ja mitä ko. alueella tienataan keskimäärin - sekä siis lasten lukumäärä taloudessa.

Ei sinänsä siis mitenkään yllättävää.
 
Viimeksi muokattu:

Aapee79

Jäsen
Yhdysvaltain autoliitto tutki sähköautoja ja yllättyi - pakkanen pudottaa ajomatkaa keskimäärin 40%

Eli suomalainen ratkaisu ei tule olemaan sähköautot vaikka sitä jotkut ovat jo ehtineet houkkaamaan. Mikä se sitten on jää nähtäväksi.

Hieno uutinen ilmastonmuutoksesta. Olisiko autoiluketju parempi? Sikäli olet kyllä oikeasta ketjussa, koska ilmastonmuutos aiheuttaa ääripäiden sääilmiöitä enemmän(Pohjolaan jäätiköiden sulaminen vaikuttaa mm. Golf-virtaan), joten pahoja pakkasia on luvassa tulevaisuudessa tietyissä paikoissa aika paljonkin. Silloin sähköauto ei varmasti ole ihan paras mahdollinen ratkaisu.

Autoiluketju tosiaan on parempi paikka tälle. Siirretty - Modet
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko heillä oma karvanoppa-Toyota erikseen pillurallia varten vai mihin muka yksin asuvat ihmiset tarvitsevat useita autoja?
Kahden hengen ja neljän auton taloudesta päivää. Jos tulisi ero (vaimolle terveisiä) niin sitten mulla olisi yhden hengen ja kolmen auton talous. Arkiauto, sunnuntaiauto ja kesäauto. Perjantaiauto jäisi ex-vaimolle. En ole mikään bensalenkkari, mutta pitäähän sitä nyt olla kalustoa.
 

ace

Jäsen
Lähinnä tarkoitin kahta autoa jokapäiväisessä arkikäytössä, en harraste-, tai firman nimissä olevia työautoja.

Toki nämä, sekä yhden hengen taloudet vääristävät tilastoja jonkun verran, mutta tässä yhteydessä alkoi kiinnostamaan se, että kuinka monelle kotitaloudelle sähköauto olisi oikeasti hyvä vaihtoehto kakkosautoksi.
 

Target

Jäsen
Suosikkijoukkue
Löytyy
Samalla kun joka päivä vedän peräkärryä.
Todennäköisesti et. Sillä sähköautoissa kärryn + lastin paino saa olla keskimäärin n. 300kg. Todennäköisesti jo tyhjä kärry ylittää tämän rajan. Tai toisaalta, jos se painaa 290kg, niin eikö niitä ostoksia voisi sitten laittaa vaikka takapenkille.
 

teppana

Jäsen
Lähinnä tarkoitin kahta autoa jokapäiväisessä arkikäytössä, en harraste-, tai firman nimissä olevia työautoja.

Toki nämä, sekä yhden hengen taloudet vääristävät tilastoja jonkun verran, mutta tässä yhteydessä alkoi kiinnostamaan se, että kuinka monelle kotitaloudelle sähköauto olisi oikeasti hyvä vaihtoehto kakkosautoksi.

No periaatteessa se olisi hyvä kakkosauto ylemmän keskiluokan perheille. Eli toimisi kauppakassi/lasten kuskaus/harrastuksiin meno/yms. autona. Yleensä nämä ajot ovat lyhyitä ja ennalta suunniteltavissa. Myös hankintahinta on sellainen joka sopii perheelle jossa tulot on ylempää keskiluokkaa tai siitä enemmän.

Jos sähköautot tästä yleistyvät alkaa niitä ilmestyä lompakolle ystävällisempiä markkinoille. Sitä mukaa sähköautojen hankintaa voi harkita jo pienemmän nettotulon perheet joissa kahdelle autolle on tarvetta.

En tiedä sitten sitä, kuinka hyvä vaihtoehto sähköauto on perheelle ainoana autona. Kyllä sieltäkin hyviä vaihtoehtoja varmasti löytyy, mutta hieman erilaisia rajoitteita tuo sähköautoilu asettaa kuin polttomoottorilla toimivat. Toki pienellä suunnittelulla se varmasti onnistuu myös.
 

Kyljys

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yhdysvaltain autoliitto tutki sähköautoja ja yllättyi - pakkanen pudottaa ajomatkaa keskimäärin 40%

Eli suomalainen ratkaisu ei tule olemaan sähköautot vaikka sitä jotkut ovat jo ehtineet houkkaamaan. Mikä se sitten on jää nähtäväksi.
Vähän nyt vedetään mutkia suoriksi päättelyssä, jos julistetaan että sähköautot eivät ole Suomessa ratkaisu. Nykyisellä tekniikan kehitystahdilla tähänkin ongelmaan luultavasti on jo kehitteillä parannusta. Suuremmassa mittakaavassa sähköautojen yleistyminen voi Suomessa olla hieman lämpimämpiä maita hitaampaa, mutta en jaksa uskoa, että pakkanen olisi ylitsepääsemätön este.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ensinnäkin harrasteautoja on monenlaisia, joita voi nykyaikana laittaa seisontavakuutukseen vallan helposti interwebin kautta. Ei maksa paljoa kulut, vaikka kuukausittain otat käyttöön muutamaksi päiväksi.
Käyttöönotto ilmaista, liikenteestäpoisto 5€. Tietysti autosta riippuen, mutta periaatteessa jo muutaman päivän käyttämättömyys kannattaisi ilmoittaa.

Laitetaan nyt vaikka mittariin se 20 pakkasta, mikä on silloin toimintamatka? Pääsetkö Tampereelle Helsingistä katsomaan vaikkapa lätkää ilman että joudut ottamaan puolen tunnin latauksen mennessä ja tullessa?
En mä tiedä mikä olisi toimintamatka, mutta sen tiedän että jos keskimääräinen suomalainen ajaa 52km päivässä niin aika helvetin moni ajaa siis tuota vähemmän ja vielä helvetisti harvempi Tampereelta Helsingistä katsomaan jääkiekkoa. Piti oikein tarkistaa nuo Konan koeajotulokset. Lämpötila oli -1 astetta. Maantieajossa toimintamatka oli 356km ja taajama-ajossa tuo 234km. Nämä siis käsittääkseni laskettu testilenkin todellisen kWh/100km kulutuksen perusteella, jossa tuo taajama ajo oli 12km kylmällä autolla liikkeelle lähtien. Tätä pitemmillä matkoilla tietysti kulutus jonkin verran pienenisi. Uskoisin että suurimmalle osalle suomalaista nuo ovat riittäviä lukemia, sehän oli se alkuperäinen väitteesi. Jos on tosi kylmä ja on pakko ajaa tosi pitkää matkaa juuri silloin eikä voi ladata kesken matkan, niin sitten on ongelmissa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Alkuperäinen väitteeni oli kylläkin se hankintahinnan ja käytettävyyden summa, joka vie nuo pois suurimman osan ulottuvilta. Jos se sähköauto maksaisi vaikka 16k€, tilanne toki muuttuisi. Tuolla rahalla kun saa sen Polon, Micran tai muun vastaavan kokoisen kulkineen karvalakkiversiona. Nyt samankokoinen täyssähkö maksaa halvimmillaan lähemmäs 30k€ ja tuotakin hintaa kompensoidaan veroedulla.
Jos samankokoinen sähköauto maksaisi 16k€ olisi aivan älyvapaata touhua ostaa Polo tai Micra karvalakkipolttomoottoriautona. Rahoitusta saa rahoitusliikkeiltä ja lainaa pankista, eli sinänsä uuden auton hankinnassa pelkällä hankintahinnalla ei ole juuri merkitystä vaan kokonaiskuluilla, niissä sähköauto pärjää jo ihan hyvin. Tässä ne laskelmat jotka ketjussa jo aiemminkin oli. Ja tuo käytettävyys jo käytiinkin läpi.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No eihän olisi älyvapaata. Jos se tarve on käydä kaksi kertaa kuukaudessa vanhempien luona 500 km päässä, ilman huolta onko matkalla latauspaikkaa yms. bensa/ dieselauto hakkaa mennen tullen täyssähkön.
Tuossakin kannattaa tietysti laittaa joku hintalappu sille "huolelle". Mutta tietysti, aina on erityistapauksia. Kokonaisuuden tai keskimääräisyyden kanssa niillä ei ole tekemistä.

Hauskaa kuitenkin muistuttaa että rahaa saa pankista, kun on hiukan toinen asia ottaa sitä 16k€ vs 30k€. Saa sitä rahaa kuulemma suoraan seinästäkin, näin on yksityisautoilun suurimmat vastustajat kertoneet jo vuosia sitten.
Hankintahinta on yksityiselle ihmiselle määräävin kriteeri pieni- ja keskituloisilla, muutoinhan lähes kaikki ajaisivat sillä XC60 Volvo hybridillä, missä käyttökulut on kuulemma olemattomat.
En tiedä miten tässä kävi taas näin.
Töpselihybridi tulee kaikkein kalliimmaksi, mikä ihmeen heitto tuo nyt oli. Avaa edes se linkki. Siihenkään en voi auttaa jos uutta autoa hankkiva ei osaa laskea. Joku Santander ehkä osaisi auttaa että onko 400+200 sama asia kuin 200+400, mutta sieltä pitäisi osata kysyä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Eli et edes halua ymmärtää, vaikka rautalangasta väännetään? On se mun mielestä vittumaista, jos lähtiessään pidemmälle reissulle täytyy onkia tiedot latauspisteistä ja suunnitella matkaa noiden mukaan. Ja laskelmat menee vituralleen, kun kulutus onkin edellisreissua 20% suurempi, joko kaasujalan tai säiden takia.
Minä ymmärrän tämän. En vain näe kovin järkevänä tästä keskustella, koska asia on päivänselvä: Kaikille sähköauto ei sovi. Kukaan ei ole muuta väittänyt. Jos ajaa toistuvasti pitkää matkaa eikä ole vaihtoehtoista liikennevälinettä, niin tietenkään sähköauton ostaminen ei välttämättä ole paras vaihtoehto. Toivoin että tästä ei olisi (taas) tarvinnut keskustella.

Olen lukenut tuomasi linkin jo aiemmin, minkä takia se liittyy tähän? Suurimmalla osalla suomalaisista keskimääräinen ajosuorite on se 10-15 tkm/v, ei noiden vertailujen 30tkm/v. Tällöin arvonalenema/ kiinteät kulut näyttelee paljon suurempaa roolia per km, kuin tuossa. Sitäpaitsi, tuo vertailu on tehty ilman mitään todellisia kulutusmittauksia, eli Suomen olosuhteissa noilla ilmoitetuilla tiedoilla ei ole mitään virkaa.
Sieltä löytyy vertailu myös 15000km vuodessa ajomäärällä. Jätän tähän kirjoittamatta jotain vittumaista, mutta alan päästä taas jyvälle tämän keskustelun motiiveista ja ymmärtämisen tasosta ja tarkoitushakuisuudesta.
 
Viimeksi muokattu:

ace

Jäsen
No periaatteessa se olisi hyvä kakkosauto ylemmän keskiluokan perheille. Eli toimisi kauppakassi/lasten kuskaus/harrastuksiin meno/yms. autona.

Kyllä kyllä, tämän asian ymmärrän. Kyselin lukumäärän perään, kuinka monessa kotitaloudessa on kakkosauto päivittäisessä käytössä?

Eli siis, jos tänään kaikki kaikki aktiivisesti kakkosautoaan ulkoiluttavat vaihtaisivat kiesinsä sähköautoon, kuinka monta sellaista myytäisiin?

Oma mutuni on ettei loppujen lopuksi kovinkaan merkittävää määrää.

Mikä on merkittävä määrä ja mihin tämä liittyy, en tiedä. Kunhan alkoi kiinnostamaan.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
On se mun mielestä vittumaista, jos lähtiessään pidemmälle reissulle täytyy onkia tiedot latauspisteistä ja suunnitella matkaa noiden mukaan. Ja laskelmat menee vituralleen, kun kulutus onkin edellisreissua 20% suurempi, joko kaasujalan tai säiden takia.
Teslassa pystyy ainakin laittamaan reitin naviin ja se heittää sieltä suoraan latauspisteet, kuten myös minkä verran akkua on jäljellä perille päästyä. Sen mukaan voi sitten vähän laskeskella kaasujalkaa ja ottaa huomioon sääolosuhteet.

Kyselin lukumäärän perään, kuinka monessa kotitaloudessa on kakkosauto päivittäisessä käytössä?
No meillä ainakin. Miehellä tulee ajoa tonni viikossa, mulla keskimäärin 400-500 kilometriä. Työmatkoja siis. Päälle tietty sitten muut menot vielä...
 

Byvajet

Jäsen
Teslassa pystyy ainakin laittamaan reitin naviin ja se heittää sieltä suoraan latauspisteet

Jonojen syntyminen on kuitenkin ratkaisematta. Tesla on reagoinut toistuvaksi ongelmaksi muodostuneisiin latausjonoihin alkamalla rangaista tuntuvasti ajasta, jonka auto seisoo parkissa latauksen päätyttyä.

Mitä tapahtuu, jos kaikki autot ovat sähköautoja? Suuri määrä suuren lataustehon latauspaikkoja on teknisesti haastava toteuttaa.

Jos latausongelmaa ei saada ratkaistua, niin moni kokee 15-20 kWh:n akulla varustetun hybridin sähköautoa paremmaksi vaihtoehdoksi. Jos melkein kaikesta arkiajosta selviää sähköllä, mutta satunnaisemmilla pitkillä matkoilla ei tarvitse huolehtia lataamisesta, niin miksi kukaan auton tarveperusteisesti ostava ostaisi sähköauton?

A video shot yesterday at the Supercharger in Barstow, CA shows a line at the station of Teslas waiting to juice up. The driver who shot the video was number 21 in the queue, and with wait times upwards of two hours just to get to the charger, Tesla’s going to have some unhappy customers on its hands.

Long lines at Tesla Superchargers as holiday travel swamps system
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
No kerro nyt omin sanoin kenelle se sähköauto nykyisellään sopii, niin ettei tarvitse muilla kulkuneuvolla puutteita ja haittoja paikata?
Sähköauto on ainakin kaupungissa ajavalle aivan yliverto talviauto. Ei tarvitse murehtia pelkän lyhyen ajon rasituksesta 12v akulle, auto lämpiää pikavauhtia ja lähtee aina käyntiin.
Ja jostain järjettömästä syystä väkisin tuosta MATKALLA LATAAMISESTA kauhean ongelman. Ei se ole, ainakaan Etelä-Suomessa.

PlugShare - Find Electric Vehicle Charging Locations Near You

Oranssit merkit on pikalatureita, vihreät hitaampia latureita. Kainuussa en välttämättä hankkisi sähköautoa ainoaksi autoksi, enkä Pohjois-Suomessa pois lukien Oulu. Moottoriteiden varsilla on riittävästi latureita, ja valtaosa matkoistahan taitetaan juuri moottoriteitä käyttäen.
 

Freya

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, TPS & M.Koivu
Jos nyt matkalataus kestää n.puoli tuntia, niin vastaavasti mun tankkaus ja kahvin nouto vie 5 min.

Jotkut istuu sen puolisen tuntia mieluusti pidempään, kun tietää että kukkaro kiittää.

Mut niinkuin todettu täällä moneen kertaan, sähköautoilu ei ole vielä siinä jamassa että se sopisi kaikille. Itse en ainakaan jaksa mitään käännytystyötä tehdä. Välillä tulee jotain puolittuttuja tai ventovieraita ihmisiä tuolla kaupan pihoilla, huoltamoilla kyselemään sähköautosta, niin tottakai vastaillaan. Tai mies vastailee, koska omaa vähän paremman tiedon. Tosin kysymykset on aikalailla aina samoja, niin ehkä itsekkin niihin jo osaisi vastata. Eipä sitä silti koskaan tule kenellekkään tuputettua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eli et edes halua ymmärtää, vaikka rautalangasta väännetään? On se mun mielestä vittumaista, jos lähtiessään pidemmälle reissulle täytyy onkia tiedot latauspisteistä ja suunnitella matkaa noiden mukaan. Ja laskelmat menee vituralleen, kun kulutus onkin edellisreissua 20% suurempi, joko kaasujalan tai säiden takia.

Olen siinä käsityksessä, että joudun dieselautoilijanakin selvittämään aika ajoin, missä voin autoni tankata, kun se polttoneste ei itsestään tankkiin siirry. Pääsääntöisesti samoilla taukopaikoilla on nykyään tarjolla autojen latausta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ai, pikalatauspaikkoja on tarjolla pääsääntöisesti kaikilla huoltiksilla? Siinä ei dieselautoilijan tarvitse suunnitella yhtään mitään pysähdysten osalta, jos lähtee tankki täynnä Helsingistä vaikkapa Ouluun (tuskinpa tarvitsee edes tankata) . Ja noita tankkauspaikkoja löytyy pohjoista lappia lukuunottamatta vähintään muutaman kymmenen kilometrin välein.
Mut ei siinä, voit toki vapaasti olla sitä mieltä, että täyssähköllä ajaminen ei vaadi sen kummempia toimenpiteitä kuin dieselillä ajelu. Olen kuitenkin vahvasti eri mieltä.
Toisaalta sähköautoilija voi noita satunnaisia pitemmän matkan huoltislatauksia lukuunottamatta latailla vaivattomasti kotipihassa. Harvemmalla dieselautoilijalla on tätä mahdollisuutta. Asioilla on monta puolta, kannattaa miettiä ja laskea mikä itselle sopii. Esim jos muuten pärjää kotilatauksilla, mutta kerran kuussa joutuu pidemmällä matkalla pysähtymään huoltikselle pikalatailemaan, niin kuinka iso haitta se sitten on.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En nyt enää jaksaisi asiaa vääntää, mutta moniko kerrostaloasuja pystyy lataamaan autonsa parkissa? Helsingissä parkkeerataan katujen varsille, eli varsin monilla tuollaista paikkaa ei ole. Lämmityspistokepaikkoja löytynee pk-seudulta ehkä joka kolmannelle autolle, tuokin voi olla yläkanttiin.
Nyt oikeasti jumalauta! Tässä kävi taas näin. En puhunut kaikista asujista, enkä varsinkaan kaikista kerrostaloasujista! Kun sanoin että kannattaa pohtia mikä itselle sopii niin se tietenkin sisältää sen oletuksen että ihminen tietää missä asuu. Omakotiasujia versus rivi&kerrostaloasujia taitaa olla suht saman verran Suomessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja minä olen puhunut, ettei tuo sähköautoilu sovi kuin pienelle osalle tällä hetkellä.
Onko joku kiistänyt tämän?
Saako täällä sanoa että sähköauto saattaa sopia jollekin?
Sopiiko lähtökohtiisi?
Oikeasti lue tuo viestisi #13695, miksi edes lainasit minua?
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onko täällä kokemuksia täyssähköautojen lämmityksestä? Siis lähinnä että mikäli haluaa hytissä olevan sellaiset mukavat 26 astetta kun ulkona on saman verran pakkasta, niin kuinka paljon tuo syö akkua ja toimintasädettä?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Siirrytään sähköautoista järmäämisen sijaan muuhun autoiluun: mikä on mieleenpainuvin autoilukokemuksesi? Ei tarvitse miettiä vihreätä lähtökohtaa - toki saa, mutta ei siis ole pakko.

Tässä muutama omaan mieleen jäänyt kokemus:

Autoilu vuokratulla tila-autolla California state road 1:a pitkin San Franciscosta Anaheimiin. Upeat maisemat, upea ilmasto ja muutenkin mukavaa nähtävää. Lämmin suositus - varaa kuitenkin riittävästi aikaa tähän, sillä kiire ei ole tällä reissulla hyväksi.

Ensimmäisen itse rakennetun moottorin ensimmäinen käynnistys. Lisäsuolaa tähän toi itse kolvattu / rakennettu DIY EFI johon toki kuului romisautosta kaivettu läppärunko ja ebay-kiina-suuttimet etc. En ikinä olisi uskonut tuon käkättimen lähtevän käyntiin ja jopa toimivan. Hauska matka uuden opetteluun kaikin puolin.

F1 radalla kierrosten ajeleminen Hayabusa-moottorisella kaksipaikkaisella vekottimella. Hankalaa ja haastavaa, mutta hauskaa - joskin radalla viimeistään ymmärtää sen, ettei autoa oikeasti osaa ajaa nopeasti. Vaikka niin on aiemmin luullut.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko täällä kokemuksia täyssähköautojen lämmityksestä? Siis lähinnä että mikäli haluaa hytissä olevan sellaiset mukavat 26 astetta kun ulkona on saman verran pakkasta, niin kuinka paljon tuo syö akkua ja toimintasädettä?
Ei ole kokemuksia. Oleellista varmaan lämmittää se auto silloin kun se on vielä töpselin päässä. Ja 26 nyt tietysti on ihan överi kuuma, eihän kenelläkään toivottavasti ole kotonakaan niin kuuma.
Nopealla googlauksella löytyi yksi tuore Tesla-matkakertomus - 26 asteessa, jossa range lyheni 50% optimiolosuhteista. Ymmärtääkseni lämmönhallinta on kehittynyt aika paljon. Joissain sähköautoissa on kai lämpöpumppujakin.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ole kokemuksia. Oleellista varmaan lämmittää se auto silloin kun se on vielä töpselin päässä. Ja 26 nyt tietysti on ihan överi kuuma, eihän kenelläkään toivottavasti ole kotonakaan niin kuuma.
Nopealla googlauksella löytyi yksi tuore Tesla-matkakertomus - 26 asteessa, jossa range lyheni 50% optimiolosuhteista. Ymmärtääkseni lämmönhallinta on kehittynyt aika paljon. Joissain sähköautoissa on kai lämpöpumppujakin.

Kyllä minulla on useasti se 25-30 astetta hyttilämpötila silloin kun ulkona on paukkupakkaset. Auto on sen verran heikosti eristetty että töpselin nokassa lämmitetty auto ei kauan lämmitä. Jonkunlainen lämpöpumppusysteemi sähköautossa varmasti pitääkin olla, sillä suorasti sähköllä lämmittämisen luulisi vievän suhteettoman paljon akkua. Sähköautojen lämmittämisestä, tai sen vaikutuksesta toimintasäteeseen, ei juuri ole missään ollut kauheasti juttua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös