Autoiluketju

  • 3 188 549
  • 18 516

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samalla lailla kuin polttomoottoriautoon, sähköautoonkin pitää tehdä korjauksia ja osien vaihtoja sen käyttövuosien aikana. Akun hinta on joitain tuhansia euroja tällä hetkellä, ja hinta on laskenut viime vuosina huomattavasti per kWh.

Voi olla että polttomoottoristenkin kärryjen suhteen olisi runsasta epäilystä ilmapiirissä jos olisi tietoa että vähintään 10 vuoden välein tulee moottoriremontti. Ja että sitä lepyteltäisiin sillä että se on vain kuluvia osia.
Kun nyt vihreä agenda edellä mennään, niin mikäs onkaan noiden akkuihin tarvittavien metallien riittävyys maalimassa? Joko on laskettu montako vuosikymmentä nikkeli ja litium riittää? Menevätkö akut käsin kierrätettäväksi intialaisille lapsille vai missä se hoituu ja mikä se prosessin kivihiilijalanjälki on?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Voi olla että polttomoottoristenkin kärryjen suhteen olisi runsasta epäilystä ilmapiirissä jos olisi tietoa että vähintään 10 vuoden välein tulee moottoriremontti. Ja että sitä lepyteltäisiin sillä että se on vain kuluvia osia.
Ainahan sitä epäillä saa. Olen myös huomannut, että vaikka kuinka tuotaisiin tietoa ja kokemuksia pöytään, valtaosa on ihan saatanan jumissa omiin tuntemuksiin. Tämä asia ei ole poikkeus. Polttomoottoriautojen kanssa melkein niinkuin on ylpeyden aihe kuinka kallis remontti sitä tulikaan tehtyä. Mutta jos sähköautoon pitää tehdä kallis remontti, maailma kaatuu.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tälläisten kommenttien jälkeen sitten varmaan ymmärtänet, ettei sinua oteta kovinkaan vakavasti? Et ole varsinaisesti faktoilla täällä röyhistellyt.
Älä ota vakavasti, ei ole pennin jeniä kiinni siinä.

Katsotaan sitten kymmenen vuoden päästä uudestaan. Ennakkoluulot on kovia, mutta kuten sanoin: en tunne ketään joka olisi sähköautosta vaihtanut takaisin polttomoottoriautoon.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ainahan sitä epäillä saa. Olen myös huomannut, että vaikka kuinka tuotaisiin tietoa ja kokemuksia pöytään, valtaosa on ihan saatanan jumissa omiin tuntemuksiin. Tämä asia ei ole poikkeus.

Miehet ovat hyvin tunnevaltaisia otuksia ja tekevät valintojaan kulloistenkin tunteiden vallassa.
Ja ihan oikeasti, odotan innolla sitä aikaa, että sähköauto ja sen ekosysteemi vastaavat tarpeitani. EI hetkenkään epäilystä ettenkö siirtyisi käyttäjäksi siinä vaiheessa. Toivon se koittavan ennen reumatismia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Katsotaan sitten kymmenen vuoden päästä uudestaan. Ennakkoluulot on kovia, mutta kuten sanoin: en tunne ketään joka olisi sähköautosta vaihtanut takaisin polttomoottoriautoon.
Ennakkoluulot näyttää olevan tosiaan ihan naurettavalla tasolla.
Minä tunnen henkilön jolla täyssähköauto vaihtui lataushybridiin, kun range anxiety kävi liian suureksi, ja kai se vähän elämääkin haittasi. Ja Tesla ei kai ihan autonakaan vakuuttanut.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Ennakkoluulot on kovia, mutta kuten sanoin: en tunne ketään joka olisi sähköautosta vaihtanut takaisin polttomoottoriautoon.

Työkaveri vaihtoi Tessun pois, koska liikaa oli kuulemma pikkuvikoja ja auto jatkuvasti pajalla. Mitä tämä kertoo tosin kokonaisuudesta? Ei mitään.

Oma hybridiautoilu kaasu-Octavialla on alkanut ihan kivasti ja Applen CarPlay on mukava keksintö GoogleMapseineen. Meidän ajoilla kaasutankilla rallattelee sen 5-6 päivää ja tankkausasemalle on kotoa noin viisi minuuttia. Sitä olen lähinnä miettinyt, että pitäisikö bensatankki ajaa esim. pari kertaa vuodessa tyhjäksi, koska nyt 1½ kuukautta ollaan huristelut pelkällä biokaasulla.

Pientä kolhuakin tuli, kun toinen koirista jäi agility-treeneissä takapenkille pariksi minuutiksi ja lautaus oli selkeästi liian korkealla. ToKon suomenmestari, mutta eläin on eläin ja mukavat 550€ siinä sitten korjaukseen.
 

Liitteet

  • kallis_puruluu.jpg
    kallis_puruluu.jpg
    333,6 KB · kertaa luettu: 362
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Voin kyllä miettiä tuota KOLMENSADANKAHDEKSANKYMMENENVIIDENTUHANNEN EURON autolatausasiaa. 5 kpl latureita vs 10 kpl latureita erotus oli 40 000 euroa, eli kappalehinta 8 000 euroa.

Sähköauton latausasema

Perus type2 liittimellä varustettuja latausasemia, hinta asennettuna noin 1 000 euroa. Viisi kappaletta 5 000 euroa.

Viiden autopaikan uudelleenasfaltointi, hinta-arvioni 4 000 euroa. Maankaivuutyö kauhalla puoleen metriin noin 1 500 euroa per kymmenen metriä. Heitetään hatusta aika pitkä etäisyys, 30 metriä koska kyseessä on iso taloyhtiöm eli 4 500 euroa. Sähkömiehen asennus- ja tarvikekustannukset kaapeleille, sanotaanko kaksi tuhatta euroa jottei jää lyhyeksi. 5 + 4,5 + 4 + 2 = 15,5ke. Jos SPK pitää uusia, laitetaan vaikka ihan huviksi 30ke päälle.

Kyseessä on selvästi tilanne, jossa tilaaja ei ole tiennyt mitä ollaan hankkimassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyseessä on selvästi tilanne, jossa tilaaja ei ole tiennyt mitä ollaan hankkimassa.

Luin tuolta toiselta foorumilta kys viestin enkä kyllä pysty poissulkemaan myöskään pilkkuvirheen tai trollauksen mahdollisuutta.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Luin tuolta toiselta foorumilta kys viestin enkä kyllä pysty poissulkemaan myöskään pilkkuvirheen tai trollauksen mahdollisuutta.
Toinen vaihtoehto on tietysti, että hintaan on laskettu koko 80 autopaikan pysäköintialueen kunnostus ja sähköistäminen, jolloin se on tietysti "sähköautojen latausmahdollisuuden" hinta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Voi olla että polttomoottoristenkin kärryjen suhteen olisi runsasta epäilystä ilmapiirissä jos olisi tietoa että vähintään 10 vuoden välein tulee moottoriremontti. Ja että sitä lepyteltäisiin sillä että se on vain kuluvia osia.

Sitä kuluvaa osaa ja huoltoa tulee polttikseen aika helposti lähelle akun hintaa sen 10 vuoden välein. Sähköautoja tarvitsee ylläpitohuoltaa erittäin paljon vähemmän.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tyypillinen lohkolämmittimen teho on 0,5 - 1 kW ja sähkötolpat on suunniteltu tuohon käyttöön. Meillä oli aikanaan taloyhtiössä ongelma, että vaikka sisätilalämmittimet oli kielletty niin muutama oman elämänsä kapinallinen sellaista kuitenkin piti. Kun tarpeeksi monta 1-2 kW kuormaa tuli päälle niin sähkökaapista paukkuivat sulakkeet ja kukaan ei saanut sähköä. Ratkaisu oli kaivaa piha auki, vaihtaa paksummat kaapelit ja tauluun isommat sulakkeet. Ei ollut halpaa.

Ymmärtäkää nyt, että vaikka siinä tolpassa on 10A sulake niin se ei tarkoita automaattisesti että kaikki saavat siitä ottaa 10 ampeeria. Vähän sama kuin kotona. Jos joka töpseliin laittaa sellaisen kuorman että sulake ei vielä pala niin sitten kärähtää luultavasti pääsulake.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Oletko koskaan harkinnut vaihtoehtoa, että et tiedä mistä puhut?
Oletkohan sinä ajatellut käytännön asioita ollenkaan näissä? Siis oikeasti käytännön asioita. Miten nopeasti/helposti kaikki muutetaan? Ja millä hinnalla? Kuka maksaa? Helppoa heitellä fantsuja juttuja, juu muutellaan vaan. Voi vittu.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Oletkohan sinä ajatellut käytännön asioita ollenkaan näissä? Siis oikeasti käytännön asioita. Miten nopeasti/helposti kaikki muutetaan? Ja millä hinnalla? Kuka maksaa? Helppoa heitellä fantsuja juttuja, juu muutellaan vaan. Voi vittu.
Olen. Todennäköisesti enemmän kuin monet tällä palstalla. Nuo asiat ovat itse asiassa minun työtäni.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Kummallista, miten osalla menee elämä hajalle pelkästään siitä tosiasiasta, että sähköautot tulevat. Ei kai pitäisi olla kenellekään raivoamisen arvoinen asia, mutta silti tästä aiheesta tulee aina ennenpitkää kauhea älämölö ja tappelu.

Meillä taloyhtiössä olisi tarkoitus lähiaikoina kartoittaa latauspisteiden toteuttaminen yhtiön parkkipaikalle. Mitään pikalatauspisteitä meille ei tarvita. Riittää, että yön yli ladatessa saa vaikka 50% -> 100%. Itse ajan vielä bensa-autolla, mutta voisin hyvin kuvitella hankkivani seuraavaksi autokseni täyssähkön tai jonkin hybridin.
 

teppana

Jäsen
Meillä taloyhtiössä olisi tarkoitus lähiaikoina kartoittaa latauspisteiden toteuttaminen yhtiön parkkipaikalle. Mitään pikalatauspisteitä meille ei tarvita. Riittää, että yön yli ladatessa saa vaikka 50% -> 100%. Itse ajan vielä bensa-autolla, mutta voisin hyvin kuvitella hankkivani seuraavaksi autokseni täyssähkön tai jonkin hybridin.

Meillä vedettiin parkkikatokseen halukkaille erillinen latausjohto. Käsittääkseni kyseessä oli ongelma sen suhteen, että autopaikkojen sähkönkulutus ei mene erilliselle laskulle vaan kuuluu autopaikan yhtiövastikkeeseen. Eli haluttiin se auton lataus laskuttaa erikseen. Mikä on ihan ymmärrettävää. Ei itse tullut vielä sellaista pyydettyä koska ei sähköauto ole kiikarissa.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Meillä vedettiin parkkikatokseen halukkaille erillinen latausjohto. Käsittääkseni kyseessä oli ongelma sen suhteen, että autopaikkojen sähkönkulutus ei mene erilliselle laskulle vaan kuuluu autopaikan yhtiövastikkeeseen. Eli haluttiin se auton lataus laskuttaa erikseen. Mikä on ihan ymmärrettävää. Ei itse tullut vielä sellaista pyydettyä koska ei sähköauto ole kiikarissa.

Meillä varmaan onnistuisi aika helposti tuollainen latausjohtojen vetäminen. Talon tekninen tila ja sähköpääkeskus on noin 3 metrin päässä autokatoksen seinästä. Helppo olisi kaivaa tuohon maan alle kaapelit, mikäli niitä tarvitsisi uusia. Tosin yhtiö on niin uusi, että kaapelointi saattaa olla jo riittävä, jolloin lämpötolppien vaihtamisella selvittäisiin. Tärkein kriteeri olisi meillä se, että jokaisen autopaikan omistajalle kohdistuisi kulutuksen mukainen lasku. Latausmaksujen periminen yhtiövastikkeella ei siis meilläkään tule kyseeseen.
 

teppana

Jäsen
Meillä varmaan onnistuisi aika helposti tuollainen latausjohtojen vetäminen. Talon tekninen tila ja sähköpääkeskus on noin 3 metrin päässä autokatoksen seinästä. Helppo olisi kaivaa tuohon maan alle kaapelit, mikäli niitä tarvitsisi uusia. Tosin yhtiö on niin uusi, että kaapelointi saattaa olla jo riittävä, jolloin lämpötolppien vaihtamisella selvittäisiin. Tärkein kriteeri olisi meillä se, että jokaisen autopaikan omistajalle kohdistuisi kulutuksen mukainen lasku. Latausmaksujen periminen yhtiövastikkeella ei siis meilläkään tule kyseeseen.

Eipä se varmaan missään taloyhtiössä tule kysymykseenkään että yhtiövastikkeella ladattaisiin. Kaikilla kun ei sitä sähköautoa ole eikä varsinkaan yhtälaisesti ajoja. Mutta tuollaisen hoitaminen nyt on kuitenkin marginaalinen asia. Sähkön kulutuksen mittaaminen kun ei mikään uusi asia ole.

Avovaimolla on nykyisellä työpaikan autopaikalla mahdollisuus sähköauton lataukseen ja käsittääkseni ihan samalla hinnalla kuin tällä hetkellä maksaa polttomoottorilla toimivan auton autopaikasta. Tai siis, en tiedä tulisiko siihenkin sitten jonkinlainen käytön mukaan perittävä maksu. Tuntuu että aika monessa paikassa sähköautojen latausasiat on vielä vähän hakusessa.
 

D.A.D

Jäsen
Ei edes samalla hehtaarilla. Jos kaikki nykyiset Suomen autot korvattaisiin sähköautoilla, se nostaisi suomalaista sähkön kulutusta hiukan yli 10 %.

Mihin tämä 10% perustuu. Jos tällähetkellä kumipyöräliikenne kuluttaa noin 20% koko maan vuotuisesta energian kulutuksesta ja neljä ydinvoimalaa tuottaa 24% energiasta, niin 4% jää yli muuhun käyttöön. Kovin nopealla aikataululla ei sähköautojen tarvitsemaa energiaa korvata kotimaisella tuotannolla. Yhtä ydinvoimalaa on nyt rakennettu 14 vuotta ja niitä pitäisi tehdä vielä kolme lisää.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tärkein kriteeri olisi meillä se, että jokaisen autopaikan omistajalle kohdistuisi kulutuksen mukainen lasku. Latausmaksujen periminen yhtiövastikkeella ei siis meilläkään tule kyseeseen.
8MMO466

Kulutusmittari piharasiassa, joka suunniteltu jatkuvalle 8-10A virralle, optiona 16A.
Mihin tämä 10% perustuu. Jos tällähetkellä kumipyöräliikenne kuluttaa noin 20% koko maan vuotuisesta energian kulutuksesta ja neljä ydinvoimalaa tuottaa 24% energiasta, niin 4% jää yli muuhun käyttöön. Kovin nopealla aikataululla ei sähköautojen tarvitsemaa energiaa korvata kotimaisella tuotannolla. Yhtä ydinvoimalaa on nyt rakennettu 14 vuotta ja niitä pitäisi tehdä vielä kolme lisää.
Polttomoottorin hyötysuhde 25% vs sähkömoottorin hyötysuhde 90%.

Lisäksi, koska sähköautoissa on akku eikä ajojohdin, niitä voidaan ladata silloin kun on kapasiteettia. Tämä luonnollisesti näkyy kulutuksen kasvuna, mutta tarkoittaa, ettei lisäkapasiteettia tarvitse jokaiselle hetkelle.
 

Jyväsjemmari

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, D Team
Kummallista, miten osalla menee elämä hajalle pelkästään siitä tosiasiasta, että sähköautot tulevat.
Ei se siitä sähköautojen lisääntymisestä vaan bensa- ja dieselkielloista. Minun mielestäni on loistava asia, että sähköautoja saadaan lisää ja päästöjä pienemmiksi, mutta se totaalikielto bensa-autoille on aivan turha ja riesoo ihan helvetin paljon.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Ei se siitä sähköautojen lisääntymisestä vaan bensa- ja dieselkielloista. Minun mielestäni on loistava asia, että sähköautoja saadaan lisää ja päästöjä pienemmiksi, mutta se totaalikielto bensa-autoille on aivan turha ja riesoo ihan helvetin paljon.
Tuosta olen aika lailla samaa mieltä. Vuonna 2030 sähköautot lienevät saman hintaisia ellei jopa halvempia kuin polttomoottoriautot hankintahinnaltaan. Sen jälkeen pitää olla erityinen syy, että hankkii polttomoottoriauton.
 

Fironic

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Ducks, Kraken
Ei se siitä sähköautojen lisääntymisestä vaan bensa- ja dieselkielloista. Minun mielestäni on loistava asia, että sähköautoja saadaan lisää ja päästöjä pienemmiksi, mutta se totaalikielto bensa-autoille on aivan turha ja riesoo ihan helvetin paljon.

Joo, totaalikielto olisi todella hanurista. Paljon on esimerkiksi harrastusvehkeitä, jotka bensalla kulkevat ja joilla porukka jatkossakin haluaa ajaa. Tärkeintähän nyt päästöjen ja kulutuksen kannalta olisi saada ne jokapäiväiset kulkineet mahdollisimman pienipäästöisiksi. Harrastajat sitten harrastaa bensavehkeillään, eikä se vaikuttane maailman tilanteeseen minkään vertaa. Tietysti kysynnän vähentyessä hinnat kasvavat, mutta jokainen saa sitten itse päättää missä menee harrastuksen hintaraja.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sdp: Polttomoottorilla käyvät uudet henkilöautot kiellettävä, tilalle nopealla aikataululla 750 000 sähköautoa

Nyt sähköautoilu varmaankin nytkähtää isosti eteenpäin kun taakse on saatu poliittinen älymystö ja liberaalit voimat.

"sähköautojen latauslaitteita voitaisiin jatkossa asentaa asukaspysäköintipaikoille nykyiseen tapaan taloyhtiöiden kustannuksella, mutta tämänhetkisestä tilanteesta poiketen ilman kaikkien osakkaiden hyväksyntää."
Edit: Uutinen näyttää kadonneen kokonaan IS:n sivuilta. Olikohan liian hapokasta vaalimateriaalia?
 
Viimeksi muokattu:

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuosta olen aika lailla samaa mieltä. Vuonna 2030 sähköautot lienevät saman hintaisia ellei jopa halvempia kuin polttomoottoriautot hankintahinnaltaan. Sen jälkeen pitää olla erityinen syy, että hankkii polttomoottoriauton.
Kaipa tässä itseä mietityttää eniten se, että mikä olisi oikea kohta vaihtaa sähköautoon niin, että uusi palvelisi luotettavasti ja vanhasta saisi vielä kohtuullisen hyvityksen vaihdossa.
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Nyt sain itsekin kiinni tästä muutosvastarinnasta. Tässäkin pätee samat säännöt kuin muutoinkin vapaus tuo vastuuntuntoa, kielto kapinahenkeä.

Itse odotan innolla sitä, että päästään hyviin toimiviin sähköautoihin käsiksi ja pääsee sellaisella ajamaan ja kannatan sitä, että porkkanalla tähän siirrytään.

Miten muuten on, kuinka paljon Suomen sääolot vaikuttavat tällä hetkellä polttomoottorilla toimivien autojen elinikään ja miten taas sähköautojen (verrattuna ns. lämpimiin maihin)? Vai onko sääolot yhdentekeviä tässä vertailussa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös