Mikä perustuu?
En aio avata yksityisasioita palstalla, jos meinaat ammattia tai koulutusta. Olen liian helposti yksilöitävissä IRL sen jälkeen.
Niin siis älyn puutteesta l. vähä-älyisyydestä mainitseminen ei useinkaan edistä keskustelua. Eikä ole tarvetta sen enempää kertoa, uskon kyllä että osaamista on, joten ei siitä sen enempää. Mutta kun käytännön tasolla joutuu itsekin vanhemmassa taloyhtiössä painimaan, niin välillä tuntuu olevan aika utopistisia heittoja, "ei se ole kuin tehdä" kun puhutaan kuitenkin tuhansista-kymmenistä tuhansista euroista yksittäisten latauspaikkojen kanssa. Joillakin kustannus voi olla muutamia satasia, jos latausaseman saa vaikka sähkökaapin seinustalle lyhyillä vedoilla. Meillä taas vaatisi (80-luvun alun rivitalo silloisilla mitoituksilla) isomman tien laidasta sähköyhtiön kaapilta asti uudet vedot, täydellisen sähkökaluston uusimisen taloyhtiön tiloissa, ja kymmeniä metrejä kaapeleiden kaivuuta. Väistellään kaukolämpö-, vesi- ja viemäriliityntöjä. Siihen lisättynä todellisuus taloyhtiössä, johon ei haluta ottaa kuituliittymää, koska 3G-mobiililaajakaista on useimpien mielestä riittävä. Ei tarvitse Motivasta kysellä neuvoja latauspaikkarakentamiseen. Ja rehellisesti sanottuna Motivan opas latausliittymiin taloyhtiössä on aika kevyt. Miten menetellään, jos nyt laitetaan muutama liittymä, ja jonkin ajan päästä joudutaan laajentamaan? Ensimmäiset eivät pääse lisäkustannuksista kun kapasiteettia joudutaan laajentamaan (hehän ovat osavastuussa kapasiteettilisäyksen tarpeesta), siirtyykö kustannusvastuu autopaikan seuraavalle omistajalle jne. Eroon ei pääse sillä että ehti ensimmäisenä, vaikka vielä silloin ei tarvinnut laajennuksia. Oppaan ei-sanatarkka-neuvo "tehdään sopimus kustannusjaosta" on aika laveasti määritelty.
Enkä minä ole uutta tekniikkaa vastaan, kun on omakin koulutus yliopistolta tekniikasta. Pidän sähkömoottoria ylivoimaisena polttomoottoriin nähden, tällä hetkellä ongelma vain on akku, sen kapasiteetti, latausajat ja yleinen käytännöllisyystaso suhteessa polttisautoihin. Siis nämä Lapin matkat kahden tonnin peräkärryllä kerran viikossa. Tai ainakin pienellä kärryllä silloin tällöin, ja pidempiä silloin tällöin. Tarpeita kun on monenlaisia. Ongelmaksi se muodostuu siksi, että nyt on menossa valtaisa myllerrys ihan valtiotasolla, ja ratkaisut ovat puolivillaisia tämän hetken tekniikalla. En itse ainakaan pysty hankkimaan selvästi polttomoottoriautoa kalliimpaa autoa, jolla pystyy ajamaan vaikka vain 85% ajoista. Sen 15%:n takia joutuu tekemään liian paljon suunnittelua ja joustoa.
Lataushybridi itselläkin on todennäköisin seuraava vaihtoehto, sähköauto ei missään tapauksessa nykykäytöllä.