Onhan niitä useampiakin, mutta toimintamatkat ovat vaatimattomia. Suuri ilmanvastus yhdistettynä suureen painoon on sähköautoille myrkkyä.
Myös lyhyen matkan liikenteeseen tarkoitettuja sähköisiä kuorma-autoja on jo käytössä.
Totta nuo seikat. Kysymys onkin siitä, halutaanko jotain vai ei. tekniikkaa saadaan aina parannettua, jos todellinen tahtotila on.Kyllä monilla autotehtailla on suunnitelmat pitkällä vetyautojenkin suhteen. Tuossa on kuitenkin monia ongelmia, ihan oikeita:
1. Vaikka vetyä on rajattomasti, sen saattaminen moottorissa hyödynnettävään muotoon on ongelma. Se on kallista ja/tai aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä ja/tai vaatii paljon energiaa. Tällä hetkellä ei ole oikeasti kilpailukykyinen perinteisen sähkömoottorin kanssa.
2. Jakeluverkko vedylle pitäisi rakentaa alusta asti. Kokonaan ja joka helvetin kolkkaan. Ei tähän ole järkevää ryhtyä, ennen kuin on selvää, että vetyautoissa se tulevaisuus on.
Itse kaipaisin hyvää sarjahybridiä. Siis sellaista, jossa olisi konepellin alla vaikka tuollainen mopoauton 500 kuution diesel vakiokierrosluvulle viritettynä lataamassa akkuja. Lyhyttä matkaa voisi ajaa pelkillä akuilla mutta pidemmälle matkalle voi hurauttaa sitten dieselin käyntiin ja sillä saa sitten kasvatettua toimintasädettä. En sitten tiedä, riittäisikö tuon moottorin teho jopa 80 km/h matkanopeuteen. Dieselistä saisi myös lämpöä ohjaamonn lämmitykseen ettei talviautoilu palautuisi takaisin tippa-rellu aikakauteen. Eli toppatakki päällä ja pipo päässä, toisessa kädessä skraba jolla putsataan aina välillä laseja.
Istutaanko aircrossissa ylhäällkuinka ylhäällä, jos vertaa vaikka cr-v:hen tai sportageen? Saako nelikolla?
Eikös tuo muuten ole aika tarkkaan Nissanin Qashqai?Renault Kadjar, järkee vai ei?
Sähköautojen arkikäytöstä kovimmat kritiikit esittävät aina ne, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta sähköautoilusta.
On totta, että tällä hetkellä sähköautot eivät vielä ole kaikille autoilijoille sopiva ratkaisu. Mutta jos hinta jätetään huomioimatta, ominaisuuksiltaan ne sopisivat valtaosalle suomalaisista. Vuoteen 2045 ei tarvitse varmasti odottaa, 2030 on ihan realistinen aikataulu sille, että valtaosa myydyistä henkilöautoista on sähköautoja, kunhan akkujen valmistajat ratkaisevat kapasiteettiongelmat.
Loppukaneettina: en ole tavannut yhtäkään autoilijaa joka olisi vaihtanut sähköautosta takaisin polttomoottoriautoon.
Tämä boldattu on aika kova vaatimus. Eikä edes ainoa ongelma. Latausaika on myös ratkaistava.
Nykyiset ranget riittävät jo jollekin 80-90 %:lle autoilijoista käytännössä kaikkiin ajoihin.
Tarkennan tuota vielä, että tarkoitin akkujen valmistuskapasiteettia. Nykyiset perustason 28kWh akut on jo valtaosalle riittäviä.Tämä boldattu on aika kova vaatimus. Eikä edes ainoa ongelma. Latausaika on myös ratkaistava.
Siis Suomessahan on asiat tosi hyvin sähköauton latausta ajatellen. Valtaosan työmatkalle riittää se, että laittaa piharasiaan auton yöksi. Ja piharasioita on maa täynnä.
Taloyhtiöiltä vaatii toki teknisiä ratkaisuja, mutta perus jatkuvaan 8-10A lataukseen soveltuva piharasia on joitain satasia asennettuna.
Tarkennan tuota vielä, että tarkoitin akkujen valmistuskapasiteettia. Nykyiset perustason 28kWh akut on jo valtaosalle riittäviä.
Vähän jotain tästä asiasta tietävänä voin kertoa, että tuollaisesta schuko-pistorasiasta lataaminen lasketaan autovalmistajien silmissä ”tilapäisratkaisuksi” eikä Suomessa taloyhtiöiden pihasähköt riitä alkuunkaan nk. asiointilatauskaapelien käyttöön => shaananan kaiutinkaapelia käytetty, ja mikä uskomattominta, käytetään uusissa kohteissa edelleen, ei vaadi lainsäädäntö kunnon kaapeleita vieläkään!Siis Suomessahan on asiat tosi hyvin sähköauton latausta ajatellen. Valtaosan työmatkalle riittää se, että laittaa piharasiaan auton yöksi. Ja piharasioita on maa täynnä.
Taloyhtiöiltä vaatii toki teknisiä ratkaisuja, mutta perus jatkuvaan 8-10A lataukseen soveltuva piharasia on joitain satasia asennettuna.
Onkohan taas yhtään mietitty, mitä kaikkien autojen muuttaminen sähköautoksi vaatii? Talviyö/-aamu, kaikki autot latauksessa, sähköntarve enemmän kuin Suomen voimaloiden tuotto.
Josta tällä hetkelläkin tuodaan Venäjältä osa, suuri osa.Ei edes samalla hehtaarilla. Jos kaikki nykyiset Suomen autot korvattaisiin sähköautoilla, se nostaisi suomalaista sähkön kulutusta hiukan yli 10 %.
Josta tällä hetkelläkin tuodaan Venäjältä osa, suuri osa.
No ajatus oli, että tuontisähköä, Suomen resurssit eivät riitä. aivan sama, mistä tuodaan, kunhan tuodaan.No, jos noin viisi prosenttia on "suuri osa", sitten varmaan niin. Ruotsi kai suurin sähkön tuoja tänne on edelleen. Venäjältä toki tuodaan erittäin paljon raakaöljyä ja öljytuotteita, minkä tuonnin määrä pienenisi valtavasti tuollaisen muutoksen myötä.
Oletko koskaan harkinnut vaihtoehtoa, että et tiedä mistä puhut?Voin kertoa, että pelkän asuntoyhtiön sähköjen muuttaminen autojen lataukseen sopivaksi maksaa sitten ihan sopivasti.