Autoiluketju

  • 3 187 896
  • 18 516

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Onhan niitä useampiakin, mutta toimintamatkat ovat vaatimattomia. Suuri ilmanvastus yhdistettynä suureen painoon on sähköautoille myrkkyä.

Myös lyhyen matkan liikenteeseen tarkoitettuja sähköisiä kuorma-autoja on jo käytössä.

Totta - olet oikeassa. Olisi pitänyt olla hieman täsmällisempi edeltävässä kirjoitelmassani: eli siis tarkoitin pakettiautoja sekä kuorma-autoja joiden toimintasäde on pidemmille matkoille sovelias. Teslan Semistäkin on sanottu, ettei nykyisellä akkuteknologialla päästä Teslan lupailemiin numeroihin - lisäksi akkupaketti syö melkoisen osan laitoksen kantokyvystä. Semin akkupaketti painaisi eri arvioiden mukaan tyyliin 6000 - 11800 kg.

Noin muuten hyvin paljon samaa mieltä kirjoituksesi kanssa.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kyllä monilla autotehtailla on suunnitelmat pitkällä vetyautojenkin suhteen. Tuossa on kuitenkin monia ongelmia, ihan oikeita:

1. Vaikka vetyä on rajattomasti, sen saattaminen moottorissa hyödynnettävään muotoon on ongelma. Se on kallista ja/tai aiheuttaa hiilidioksidipäästöjä ja/tai vaatii paljon energiaa. Tällä hetkellä ei ole oikeasti kilpailukykyinen perinteisen sähkömoottorin kanssa.

2. Jakeluverkko vedylle pitäisi rakentaa alusta asti. Kokonaan ja joka helvetin kolkkaan. Ei tähän ole järkevää ryhtyä, ennen kuin on selvää, että vetyautoissa se tulevaisuus on.
Totta nuo seikat. Kysymys onkin siitä, halutaanko jotain vai ei. tekniikkaa saadaan aina parannettua, jos todellinen tahtotila on.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse kaipaisin hyvää sarjahybridiä. Siis sellaista, jossa olisi konepellin alla vaikka tuollainen mopoauton 500 kuution diesel vakiokierrosluvulle viritettynä lataamassa akkuja. Lyhyttä matkaa voisi ajaa pelkillä akuilla mutta pidemmälle matkalle voi hurauttaa sitten dieselin käyntiin ja sillä saa sitten kasvatettua toimintasädettä. En sitten tiedä, riittäisikö tuon moottorin teho jopa 80 km/h matkanopeuteen. Dieselistä saisi myös lämpöä ohjaamonn lämmitykseen ettei talviautoilu palautuisi takaisin tippa-rellu aikakauteen. Eli toppatakki päällä ja pipo päässä, toisessa kädessä skraba jolla putsataan aina välillä laseja.

Ainakin Mitsun Outlander PHEV on nimenomaan pääosin sarjahybridi, vain poikkeustilanteissa pyörii pelkkä bensakone. Pääsääntöisesti toimii siis (pelkän EV-moden ulkopuolella) niin, että bensakone pyörittää sähkömoottoreita, joita autossa on kummallekin akselille. Tällä on saatu kardaani pois ja akku sen tilalle, jolloin se ei vie tilaa yhtään vrt. polttisversio.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Istutaanko aircrossissa ylhäällkuinka ylhäällä, jos vertaa vaikka cr-v:hen tai sportageen? Saako nelikolla?

Cactus ei ole Aircross. Aircrosseja on Suomessa C3 ja vasta tulossa oleva C5 sekä DS:n puolella DS7, sekin vasta tulossa. Cactus on henkilautomaisempi ja pienempi. Myös halvempi. En ole aivan varma, mutta nelivetoa ei ole valikoimissa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Sähköautojen arkikäytöstä kovimmat kritiikit esittävät aina ne, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta sähköautoilusta.

On totta, että tällä hetkellä sähköautot eivät vielä ole kaikille autoilijoille sopiva ratkaisu. Mutta jos hinta jätetään huomioimatta, ominaisuuksiltaan ne sopisivat valtaosalle suomalaisista. Vuoteen 2045 ei tarvitse varmasti odottaa, 2030 on ihan realistinen aikataulu sille, että valtaosa myydyistä henkilöautoista on sähköautoja, kunhan akkujen valmistajat ratkaisevat kapasiteettiongelmat.

Loppukaneettina: en ole tavannut yhtäkään autoilijaa joka olisi vaihtanut sähköautosta takaisin polttomoottoriautoon.
 

teppana

Jäsen
Sähköautojen arkikäytöstä kovimmat kritiikit esittävät aina ne, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta sähköautoilusta.

On totta, että tällä hetkellä sähköautot eivät vielä ole kaikille autoilijoille sopiva ratkaisu. Mutta jos hinta jätetään huomioimatta, ominaisuuksiltaan ne sopisivat valtaosalle suomalaisista. Vuoteen 2045 ei tarvitse varmasti odottaa, 2030 on ihan realistinen aikataulu sille, että valtaosa myydyistä henkilöautoista on sähköautoja, kunhan akkujen valmistajat ratkaisevat kapasiteettiongelmat.

Loppukaneettina: en ole tavannut yhtäkään autoilijaa joka olisi vaihtanut sähköautosta takaisin polttomoottoriautoon.

Tämä boldattu on aika kova vaatimus. Eikä edes ainoa ongelma. Latausaika on myös ratkaistava.
 

teppana

Jäsen
Nykyiset ranget riittävät jo jollekin 80-90 %:lle autoilijoista käytännössä kaikkiin ajoihin.

Niin kyllä taitaa olla. Aika harva kuitenkaan ajelee yli 100 kilsaa päivässä ja luulisin tuon olevan helposti saavutettavissa oleva nykyisellään. Mennään jopa heittämällä yli. Se on sitten tosiaan nämä ajot, jotka eivät ole sitä arkista käyttöä. Jos autoa ei saa latauspisteeseen, matka on pidempi kuin akkujen antama range, yms.

Käsittääkseni tässä pikalatauksessakin on jo jonkin verran menty eteenpäin. Mutta puhutaan siis vieläkin vissiin kymmenistä minuuteista, verrattuna siihen kahden minuutin tankkaukseen.

Edit: Mitähän käytännössä tarkottaisi latauspisteiden lisääminen niin paljon, että jokaiselle riittää? Aika usealla näyttää täällä meidänkin talolla olevan auto tuossa ulkona kun ei ole ollut halua/rahaa ostaa katoksesta paikkaa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Siis Suomessahan on asiat tosi hyvin sähköauton latausta ajatellen. Valtaosan työmatkalle riittää se, että laittaa piharasiaan auton yöksi. Ja piharasioita on maa täynnä.

Taloyhtiöiltä vaatii toki teknisiä ratkaisuja, mutta perus jatkuvaan 8-10A lataukseen soveltuva piharasia on joitain satasia asennettuna.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Tämä boldattu on aika kova vaatimus. Eikä edes ainoa ongelma. Latausaika on myös ratkaistava.
Tarkennan tuota vielä, että tarkoitin akkujen valmistuskapasiteettia. Nykyiset perustason 28kWh akut on jo valtaosalle riittäviä.
 

teppana

Jäsen
Siis Suomessahan on asiat tosi hyvin sähköauton latausta ajatellen. Valtaosan työmatkalle riittää se, että laittaa piharasiaan auton yöksi. Ja piharasioita on maa täynnä.

Taloyhtiöiltä vaatii toki teknisiä ratkaisuja, mutta perus jatkuvaan 8-10A lataukseen soveltuva piharasia on joitain satasia asennettuna.

Yön yli lataus riittää takuulla edes takaisin valtaosalle. Jos sähköautot lyö läpi, niin sitten varmasti kaupungit tilanteeseen reagoi. Nyt kaduilla on kesät talvet autoja parkissa ihan merkittäviä määriä. Eihän se sinänsä sen kummempaa olisi, kun lätkiä tolppia kadun varsiin ja sitten sähkömaksua vastaan saa auton siinä ladata. Eikä ne kaikki autot tietenkään yhdessä yössä sähköisiksi muuttuisi.

Minkähän verran tällä hetkellä on autoja ilman vakituista parkkipaikkaa. Siis kaupungeissa.

Tarkennan tuota vielä, että tarkoitin akkujen valmistuskapasiteettia. Nykyiset perustason 28kWh akut on jo valtaosalle riittäviä.

Joo, näin ymmärsin nyt kun itse hieman asiaan sain ohjeistusta. Eli kyllä pitäisi riittää.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Siis Suomessahan on asiat tosi hyvin sähköauton latausta ajatellen. Valtaosan työmatkalle riittää se, että laittaa piharasiaan auton yöksi. Ja piharasioita on maa täynnä.

Taloyhtiöiltä vaatii toki teknisiä ratkaisuja, mutta perus jatkuvaan 8-10A lataukseen soveltuva piharasia on joitain satasia asennettuna.
Vähän jotain tästä asiasta tietävänä voin kertoa, että tuollaisesta schuko-pistorasiasta lataaminen lasketaan autovalmistajien silmissä ”tilapäisratkaisuksi” eikä Suomessa taloyhtiöiden pihasähköt riitä alkuunkaan nk. asiointilatauskaapelien käyttöön => shaananan kaiutinkaapelia käytetty, ja mikä uskomattominta, käytetään uusissa kohteissa edelleen, ei vaadi lainsäädäntö kunnon kaapeleita vieläkään!
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onkohan taas yhtään mietitty, mitä kaikkien autojen muuttaminen sähköautoksi vaatii? Talviyö/-aamu, kaikki autot latauksessa, sähköntarve enemmän kuin Suomen voimaloiden tuotto. No, tuodaan Venäjältä, siinähän ratkaisu? Kaikkien asuntoyhtiöiden pistokkeiden muuttaminen sopivaksi. Nyt on tainnut joku poliitikko ostaa sähköasennusfirman osakkeita. Onko joku täällä sähköhommia tehnyt? Voin kertoa, että pelkän asuntoyhtiön sähköjen muuttaminen autojen lataukseen sopivaksi maksaa sitten ihan sopivasti. Että onnea vaan, kerros-/rivitaloasujat. Kyllä taas suomalaista viedään oikein kunnon pässinnarussa. Vittu me ollaan tyhmiä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onkohan taas yhtään mietitty, mitä kaikkien autojen muuttaminen sähköautoksi vaatii? Talviyö/-aamu, kaikki autot latauksessa, sähköntarve enemmän kuin Suomen voimaloiden tuotto.

Ei edes samalla hehtaarilla. Jos kaikki nykyiset Suomen autot korvattaisiin sähköautoilla, se nostaisi suomalaista sähkön kulutusta hiukan yli 10 %.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Josta tällä hetkelläkin tuodaan Venäjältä osa, suuri osa.

No, jos noin viisi prosenttia on "suuri osa", sitten varmaan niin. Ruotsi kai suurin sähkön tuoja tänne on edelleen. Venäjältä toki tuodaan erittäin paljon raakaöljyä ja öljytuotteita, minkä tuonnin määrä pienenisi valtavasti tuollaisen muutoksen myötä.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Nykydieselit ovat puhtaampia jo kuin bensavehkeet, hyötysuhde parempi. Ihmiset vouhkaavat päästöistä, valtamerillä menee laivoja, joiden päästöt huimia verrattuna autoihin. Joo typpipäästöjä, ei vaikuta? Ei ne siellä merellä haittaa? Ja mitäs ne laivat kuskaavat? Turhaa krääsää Kiinasta maailmalle. Jossa luontoa säästetään ihan urakalla. Paras luontoteko on olla ostamatta mitään kiinalaista paskaa, tehdään tuotteet lähempänä. Ja autot pidetään polttomoottoreina/hybrideinä. Miten ne sähköautojen akut. Litium loppuu vissiin ennen kuin öljy, ja akut ongelmajätettä, luoliin vaan? Ja akkujen rakentaminen se vasta onkin luontoystävällistä. Kyllä nyt mennään pers' edellä puuhun ja ilman käsiä.
 

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No, jos noin viisi prosenttia on "suuri osa", sitten varmaan niin. Ruotsi kai suurin sähkön tuoja tänne on edelleen. Venäjältä toki tuodaan erittäin paljon raakaöljyä ja öljytuotteita, minkä tuonnin määrä pienenisi valtavasti tuollaisen muutoksen myötä.
No ajatus oli, että tuontisähköä, Suomen resurssit eivät riitä. aivan sama, mistä tuodaan, kunhan tuodaan.
Miten ajattelit sitten nuo sähköakkujen valmistukset ym. hoitaa? Riistetään Afrikasta edelleen? Ja jätteet Suomeen, kun täällä se tukeva peruskallio. Vastaa vaikka noihin ensin.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Saloonhan ollaan puuhaamassa jotain pilottikohdetta sähköautojen lataamisesta induktiolla tiessa sisällä olevalla laturilla. Joku tälläinen latausratkaisu varmaan olisi kaikkein fiksuin. Tosin tuskin se ihan ilmainen vaihtoehto on, mutta varmasti pärjää muille vaihtoehdoille (johdinautot, latauskiskot, sähköbussien latausasemat).
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Oletko koskaan harkinnut vaihtoehtoa, että et tiedä mistä puhut?

Monta ampeeria sähköauton latauspiste vaatii? Sillä esim monella vanhemmalla taloyhtiöllä lämmityspistokkeet on niin alimitoitettu ettei auton lohkolämmitintä ja sisätilanlämmitintä voi pitää yhtä aikaa päällä. Jotenkin tuntuu että ettei niistä riitä tarpeeksi ampeereja sähköautolle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös