Oletko koskaan harkinnut vaihtoehtoa, että et tiedä mistä puhut?
Onko asia niin, että taloyhtiön pitää hankkia uusi sähköliittymä tuota varten?
Oletko koskaan harkinnut vaihtoehtoa, että et tiedä mistä puhut?
Oletko koskaan harkinnut vaihtoehtoa, että et tiedä mistä puhut?
Cactus ei ole Aircross. Aircrosseja on Suomessa C3 ja vasta tulossa oleva C5 sekä DS:n puolella DS7, sekin vasta tulossa. Cactus on henkilautomaisempi ja pienempi. Myös halvempi. En ole aivan varma, mutta nelivetoa ei ole valikoimissa.
Toisella palstalla erään taloyhtiön hallituksessa oli selvitetty juuri tulevaisuuden, taloyhtiön kiinnostavuuden yms. takia latauspaikkojen hintoja. Kaapeloinnit, kaivutyöt, asfaltoinnit ja sähköverkot pihalla uusiksi, hintaa viidelle autopaikalle 340 000 euroa, kymmenelle 385 000€. Voi miettiä, miten innostuneita ne reilun 110 asunnon sähköautottomat ovat maksamaan noita paikkoja. Tietysti koskee suurimmilta osin vain tuota nimenomaista taloyhtiötä, mutta ei nykyisissä vain ole kapasiteettia ilman mittavia uudistuksia. Sekään ei auta, että nyt perustetaan 1-2 paikkaa ja laajennetaan myöhemmin, koska laajentamisen takia tehtävät kustannukset pitää taas jyvittää uudelleen vanhoillekin paikoille.Monta ampeeria sähköauton latauspiste vaatii? Sillä esim monella vanhemmalla taloyhtiöllä lämmityspistokkeet on niin alimitoitettu ettei auton lohkolämmitintä ja sisätilanlämmitintä voi pitää yhtä aikaa päällä. Jotenkin tuntuu että ettei niistä riitä tarpeeksi ampeereja sähköautolle.
Sähköauton matkalatauslaitteesta voi säätää sen ottamat ampeerit.Monta ampeeria sähköauton latauspiste vaatii? Sillä esim monella vanhemmalla taloyhtiöllä lämmityspistokkeet on niin alimitoitettu ettei auton lohkolämmitintä ja sisätilanlämmitintä voi pitää yhtä aikaa päällä. Jotenkin tuntuu että ettei niistä riitä tarpeeksi ampeereja sähköautolle.
Oli varmaan ihan itse selvitelty, eikä mietitty ollenkaan mikä se oikea tarve on. "ME TARVITAAN PIKALATAUSPISTEET!"Toisella palstalla erään taloyhtiön hallituksessa oli selvitetty juuri tulevaisuuden, taloyhtiön kiinnostavuuden yms. takia latauspaikkojen hintoja. Kaapeloinnit, kaivutyöt, asfaltoinnit ja sähköverkot pihalla uusiksi, hintaa viidelle autopaikalle 340 000 euroa, kymmenelle 385 000€. Voi miettiä, miten innostuneita ne reilun 110 asunnon sähköautottomat ovat maksamaan noita paikkoja. Tietysti koskee suurimmilta osin vain tuota nimenomaista taloyhtiötä, mutta ei nykyisissä vain ole kapasiteettia ilman mittavia uudistuksia. Sekään ei auta, että nyt perustetaan 1-2 paikkaa ja laajennetaan myöhemmin, koska laajentamisen takia tehtävät kustannukset pitää taas jyvittää uudelleen vanhoillekin paikoille.
Kyllä se tähtäin on oltava pientalojen ja uudisrakentamisen suunnassa, jos autoilun sähköistämistä mietitään.
Sitä on tutkittu ja jokainen arvostettu tutkimus tulee samaan tulokseen: sähköautot ovat järkevä tapa vähentää päästöjä.Puhumattakaan siitä, millainen kivihiilijalanjälki todellisuudessa on sähköautojen akkujen valmistuksessa, jakelussa ja kierrätyksessä. Kävisikö jopa loppuviimeksi yhtä nolosti kuin palmuöljylle?
Veikkaanpa, että monilla menee murot väärään kurkkuun.TM:n Ruokanen muuten lupasi että tekevät sähköautoille kotimaisten olojen talvikäyttötestin. Mielenkiintoista luettavaa tiedossa.
Mitä varten? Tuota hinnoista päätellen järjettömästi ylimitoitettua vaihtoehtoa varten? Todennäköisesti.Onko asia niin, että taloyhtiön pitää hankkia uusi sähköliittymä tuota varten?
Teslamiehillä oli jo mennyt:Veikkaanpa, että monilla menee murot väärään kurkkuun.
Jos miettii, minkälaista käsittelyä Tekniikan Maailman sivuilla on ollut sähköautoiluun liittyen, ei liene ihme jos sähköautoilijat ovat takajaloillaan jotenkin absurdilta tuntuvan testimenetelmän myötä.Teslamiehillä oli jo mennyt:
Tekniikan Maailma
Tulee olemaan mielenkiintoista luettavaa sekä juttu että reaktiot.
Mitä varten? Tuota hinnoista päätellen järjettömästi ylimitoitettua vaihtoehtoa varten? Todennäköisesti.
Normaaliin käyttöön soveltuvaa vaihtoehtoa varten? Todennäköisesti ei.
Tässä kommentissa vaan käy ilmi kuinka ihmiset eivät ymmärrä mistä puhutaan.En tiedä mitä varten, mutta, muutettiin juuri uudiskohteeseen, jossa rakennusaikana jotkut osakkaat olivat kiinnostuneita sähköautojen lataamisesta. Sähköurakoitsija kertoi, että sähköliittymää ei ole mitoitettu sähköautojen lataukselle, koska sähköntarve on niin suuri. Joku yksittäinen pikalatauspiste omalle autopaikalle olisi ollut mahdollista tehdä yhden sähköliittymän kanssa, mutta varsinainen sähköautojen latausmahdollisuus olisi tarvinut oman sähköliittymän.
Tässä kommentissa vaan käy ilmi kuinka ihmiset eivät ymmärrä mistä puhutaan.
Pikalatauspiste vaatii ainakin yli sata ampeeria virtaa. Sillä lataa normaalin 28kWh akun puolessa tunnissa melkein täyteen.
Piharasiasta lataaminen (piharasian hinta joitain satasia) vaatii 6-16 ampeeria virtaa. Sillä ladataan yön yli kaikessa rauhassa 10-20 tunnin latausajalla (nollasta sataan prosenttiin). Harvoin tosin pihaan tullaan akku tyhjänä, vaan siinä on tyyliin 75% varausta jäljellä, ja yön yli täytetään vain tuo 25%.
Jotenkin ihmisiltä unohtuu kaikki järki kun puhutaan sähköautoilusta.
Minulla on kutina, että tarjousta pyytänyt taho ei tiennyt, mitä pyytää.Itse tuossa yllä siteerasin sähköpostia, joka oli tullut sähköurakoitsijalta. Itse en noista tiedä, mutta oletin sähköurakoitsijan tietävän.
Parkkisähköllä on esimerkiksi järjestelmät joilla tuodaan älyä latauspaikoille.@vilpertti
Juuri näin, ja tuohon vielä sitä älyä tasaamaan kulutushuippuja. Vaikkapa niin että kun tulet sähköautolla kotiin klo 17.00 ja lyöt auton lataukseen niin asetat siihen myös seuraavan aamun lähtöajan klo 8, niin, virtavahdit sitten haistelee sopivaa ajankohtaa, hintaa ja virtaa jolla akku on täynnä haluttuun aikaan. Jos naapuri laittaa saunan päälle klo 19, niin latausvirta tarvittaessa pienenee.
Sinulla tuntuu olevan kovasti osaamista aiheesta, joten voisit tietysti alentua kertomaan meille kuolevaisille mihin se perustuu, muuten kuin yleiseen intoiluun sähköautoista? Tuossa linkki (vie io-tech -sivustolle) mm. itse mainitsemaani viestiin, jossa mielestäsi oli varmaankin selvitys tehty itse väärillä vaatimuksilla: Keskustelua sähkö- ja hybridiautoistaParkkisähköllä on esimerkiksi järjestelmät joilla tuodaan älyä latauspaikoille.
Mielestäni tuo älyjärjestelmä voitaisiin kytkeä myös internettiin. Täältä tuntuu puuttuvan äly joka käänteessä.
Mikä perustuu?Sinulla tuntuu olevan kovasti osaamista aiheesta, joten voisit tietysti alentua kertomaan meille kuolevaisille mihin se perustuu, muuten kuin yleiseen intoiluun sähköautoista?
Samalla lailla kuin polttomoottoriautoon, sähköautoonkin pitää tehdä korjauksia ja osien vaihtoja sen käyttövuosien aikana. Akun hinta on joitain tuhansia euroja tällä hetkellä, ja hinta on laskenut viime vuosina huomattavasti per kWh.Sähköauton akun elinkaaren arvioidaan olevan n.10 vuotta jonka jälkeen täysikään lataus ei enää mahdollista auton tarkoituksenmukaista käyttöä (lämpimässä ilmastossa). Suomalaisen auton keski-ikä pyörii jossain 12 vuoden paikkeilla tällä hetkellä. Niitä 12-20-vuotiaita kärryjä täytyy olla runsaasti koska valtaosa massasta on kuitenkin tuoreita. Minkä arvoinen on siis 9-vuotias sähköauto hankintahintaansa nähden?
Sori, jos näidenkin faktojen pohtiminen on mustavalkoista. Olis niin paljon kivempaa kellua positiivisuudessa.