Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 035
  • 19 022

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Monta ampeeria sähköauton latauspiste vaatii? Sillä esim monella vanhemmalla taloyhtiöllä lämmityspistokkeet on niin alimitoitettu ettei auton lohkolämmitintä ja sisätilanlämmitintä voi pitää yhtä aikaa päällä. Jotenkin tuntuu että ettei niistä riitä tarpeeksi ampeereja sähköautolle.
Toisella palstalla erään taloyhtiön hallituksessa oli selvitetty juuri tulevaisuuden, taloyhtiön kiinnostavuuden yms. takia latauspaikkojen hintoja. Kaapeloinnit, kaivutyöt, asfaltoinnit ja sähköverkot pihalla uusiksi, hintaa viidelle autopaikalle 340 000 euroa, kymmenelle 385 000€. Voi miettiä, miten innostuneita ne reilun 110 asunnon sähköautottomat ovat maksamaan noita paikkoja. Tietysti koskee suurimmilta osin vain tuota nimenomaista taloyhtiötä, mutta ei nykyisissä vain ole kapasiteettia ilman mittavia uudistuksia. Sekään ei auta, että nyt perustetaan 1-2 paikkaa ja laajennetaan myöhemmin, koska laajentamisen takia tehtävät kustannukset pitää taas jyvittää uudelleen vanhoillekin paikoille.

Kyllä se tähtäin on oltava pientalojen ja uudisrakentamisen suunnassa, jos autoilun sähköistämistä mietitään.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Monta ampeeria sähköauton latauspiste vaatii? Sillä esim monella vanhemmalla taloyhtiöllä lämmityspistokkeet on niin alimitoitettu ettei auton lohkolämmitintä ja sisätilanlämmitintä voi pitää yhtä aikaa päällä. Jotenkin tuntuu että ettei niistä riitä tarpeeksi ampeereja sähköautolle.
Sähköauton matkalatauslaitteesta voi säätää sen ottamat ampeerit.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Puhumattakaan siitä, millainen kivihiilijalanjälki todellisuudessa on sähköautojen akkujen valmistuksessa, jakelussa ja kierrätyksessä. Kävisikö jopa loppuviimeksi yhtä nolosti kuin palmuöljylle?
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Toisella palstalla erään taloyhtiön hallituksessa oli selvitetty juuri tulevaisuuden, taloyhtiön kiinnostavuuden yms. takia latauspaikkojen hintoja. Kaapeloinnit, kaivutyöt, asfaltoinnit ja sähköverkot pihalla uusiksi, hintaa viidelle autopaikalle 340 000 euroa, kymmenelle 385 000€. Voi miettiä, miten innostuneita ne reilun 110 asunnon sähköautottomat ovat maksamaan noita paikkoja. Tietysti koskee suurimmilta osin vain tuota nimenomaista taloyhtiötä, mutta ei nykyisissä vain ole kapasiteettia ilman mittavia uudistuksia. Sekään ei auta, että nyt perustetaan 1-2 paikkaa ja laajennetaan myöhemmin, koska laajentamisen takia tehtävät kustannukset pitää taas jyvittää uudelleen vanhoillekin paikoille.

Kyllä se tähtäin on oltava pientalojen ja uudisrakentamisen suunnassa, jos autoilun sähköistämistä mietitään.
Oli varmaan ihan itse selvitelty, eikä mietitty ollenkaan mikä se oikea tarve on. "ME TARVITAAN PIKALATAUSPISTEET!"

Sama, kuin hankkisitte bensapumpun taloyhtiön tontille. Ei mitään järkeä.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Puhumattakaan siitä, millainen kivihiilijalanjälki todellisuudessa on sähköautojen akkujen valmistuksessa, jakelussa ja kierrätyksessä. Kävisikö jopa loppuviimeksi yhtä nolosti kuin palmuöljylle?
Sitä on tutkittu ja jokainen arvostettu tutkimus tulee samaan tulokseen: sähköautot ovat järkevä tapa vähentää päästöjä.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
TM:n Ruokanen muuten lupasi että tekevät sähköautoille kotimaisten olojen talvikäyttötestin. Mielenkiintoista luettavaa tiedossa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Onko asia niin, että taloyhtiön pitää hankkia uusi sähköliittymä tuota varten?
Mitä varten? Tuota hinnoista päätellen järjettömästi ylimitoitettua vaihtoehtoa varten? Todennäköisesti.

Normaaliin käyttöön soveltuvaa vaihtoehtoa varten? Todennäköisesti ei.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Iso kustannushan tuo sähköautojen latausinfran rakentaminen tulee olemaan. Nuo @dohf kustannukset pitävät varmasti yksittäistapauksena paikkansa, mutta onhan siinä oltava jotain muitakin kuluja mukana, eli sisältää muutakin kuin sen pelkän tehokkaan kotilatauksen rakentamisen mahd. kustannustehokkaalla tavalla.

Nykyisten lämmityspistorasioiden kaapeleiden poikkipinta-alat ts sulakkeet ei tietysti riitä kovin joutuisaan lataukseen, mutta mahdollistavat kuitenkin edes jonkinlaisen varhaisen omaksumisen, kunhan tietysti mittaroinnit ym hoidetaan fiksusti, mutta se nyt ei ole mikään ongelma; tavallisen ajastettavan lämmitysrasian muuttaminen mitatuksi "latausasemaksi" maksaa satasia per paikka.
Vaikka muuten suhtaudun julkisiin tukiin aika kriittisesti, niin sellaiselle voisi olla paikkansa kun vanhoja parkkipaikkoja uusitaan tai rakennetaan uusia. Ei sen takia että tämä nyt erityisesti pitäisi olla valtion tukemaa hommaa, vaan että ei tehtäisi tyhmyyksiä eli mahdollisimman halvalla vaan ne liian pienet piuhat ilman suojaputkia. Jotain tukea näihin taitaa saadakin.

Sinänsä liittymät eli pääsulakkeet ja tonttijohdot ei välttämättä ole iso ongelma, kunhan virtavahdit ym äly saadaan hyödynnettyä ja energiatehokkuutta muutenkin parannettua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viimeksi muokattu:

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Teslamiehillä oli jo mennyt:
Tekniikan Maailma
Tulee olemaan mielenkiintoista luettavaa sekä juttu että reaktiot.
Jos miettii, minkälaista käsittelyä Tekniikan Maailman sivuilla on ollut sähköautoiluun liittyen, ei liene ihme jos sähköautoilijat ovat takajaloillaan jotenkin absurdilta tuntuvan testimenetelmän myötä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mitä varten? Tuota hinnoista päätellen järjettömästi ylimitoitettua vaihtoehtoa varten? Todennäköisesti.

Normaaliin käyttöön soveltuvaa vaihtoehtoa varten? Todennäköisesti ei.

En tiedä mitä varten, mutta, muutettiin juuri uudiskohteeseen, jossa rakennusaikana jotkut osakkaat olivat kiinnostuneita sähköautojen lataamisesta. Sähköurakoitsija kertoi, että sähköliittymää ei ole mitoitettu sähköautojen lataukselle, koska sähköntarve on niin suuri. Joku yksittäinen pikalatauspiste omalle autopaikalle olisi ollut mahdollista tehdä yhden sähköliittymän kanssa, mutta varsinainen sähköautojen latausmahdollisuus olisi tarvinut oman sähköliittymän.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
En tiedä mitä varten, mutta, muutettiin juuri uudiskohteeseen, jossa rakennusaikana jotkut osakkaat olivat kiinnostuneita sähköautojen lataamisesta. Sähköurakoitsija kertoi, että sähköliittymää ei ole mitoitettu sähköautojen lataukselle, koska sähköntarve on niin suuri. Joku yksittäinen pikalatauspiste omalle autopaikalle olisi ollut mahdollista tehdä yhden sähköliittymän kanssa, mutta varsinainen sähköautojen latausmahdollisuus olisi tarvinut oman sähköliittymän.
Tässä kommentissa vaan käy ilmi kuinka ihmiset eivät ymmärrä mistä puhutaan.

Pikalatauspiste vaatii ainakin yli sata ampeeria virtaa. Sillä lataa normaalin 28kWh akun puolessa tunnissa melkein täyteen.

Piharasiasta lataaminen (piharasian hinta joitain satasia) vaatii 6-16 ampeeria virtaa. Sillä ladataan yön yli kaikessa rauhassa 10-20 tunnin latausajalla (nollasta sataan prosenttiin). Harvoin tosin pihaan tullaan akku tyhjänä, vaan siinä on tyyliin 75% varausta jäljellä, ja yön yli täytetään vain tuo 25%.

Jotenkin ihmisiltä unohtuu kaikki järki kun puhutaan sähköautoilusta.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tässä kommentissa vaan käy ilmi kuinka ihmiset eivät ymmärrä mistä puhutaan.

Pikalatauspiste vaatii ainakin yli sata ampeeria virtaa. Sillä lataa normaalin 28kWh akun puolessa tunnissa melkein täyteen.

Piharasiasta lataaminen (piharasian hinta joitain satasia) vaatii 6-16 ampeeria virtaa. Sillä ladataan yön yli kaikessa rauhassa 10-20 tunnin latausajalla (nollasta sataan prosenttiin). Harvoin tosin pihaan tullaan akku tyhjänä, vaan siinä on tyyliin 75% varausta jäljellä, ja yön yli täytetään vain tuo 25%.

Jotenkin ihmisiltä unohtuu kaikki järki kun puhutaan sähköautoilusta.

Itse tuossa yllä siteerasin sähköpostia, joka oli tullut sähköurakoitsijalta. Itse en noista tiedä, mutta oletin sähköurakoitsijan tietävän.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Itse tuossa yllä siteerasin sähköpostia, joka oli tullut sähköurakoitsijalta. Itse en noista tiedä, mutta oletin sähköurakoitsijan tietävän.
Minulla on kutina, että tarjousta pyytänyt taho ei tiennyt, mitä pyytää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
@vilpertti
Juuri näin, ja tuohon vielä sitä älyä tasaamaan kulutushuippuja. Vaikkapa niin että kun tulet sähköautolla kotiin klo 17.00 ja lyöt auton lataukseen niin asetat siihen myös seuraavan aamun lähtöajan klo 8, niin, virtavahdit sitten haistelee sopivaa ajankohtaa, hintaa ja virtaa jolla akku on täynnä haluttuun aikaan. Jos naapuri laittaa saunan päälle klo 19, niin latausvirta tarvittaessa pienenee.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
@vilpertti
Juuri näin, ja tuohon vielä sitä älyä tasaamaan kulutushuippuja. Vaikkapa niin että kun tulet sähköautolla kotiin klo 17.00 ja lyöt auton lataukseen niin asetat siihen myös seuraavan aamun lähtöajan klo 8, niin, virtavahdit sitten haistelee sopivaa ajankohtaa, hintaa ja virtaa jolla akku on täynnä haluttuun aikaan. Jos naapuri laittaa saunan päälle klo 19, niin latausvirta tarvittaessa pienenee.
Parkkisähköllä on esimerkiksi järjestelmät joilla tuodaan älyä latauspaikoille.

Mielestäni tuo älyjärjestelmä voitaisiin kytkeä myös internettiin. Täältä tuntuu puuttuvan äly joka käänteessä.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Muutamalla satasella muutetaan nykyaikainen lämmitysrasia sähkö-/hybridiauton latauspisteeksi. En ymmärrä miksi asunto-osakeyhtiön pitäisi investoida pikalatausasemiin, tarve on kuitenkin yönylilataukselle, jotta aamulla pääsee töihin tai mihin sähköautoilijat ikinä menevätkään. Ja se sähkölatauspiste ei vie yhtään enempää virtaa on niitä sitten 1 tai 10 ennenkuin tolppaan kytketään autossa kiinni oleva latausjohto.

Itsehän EN ole sähköautoilun varsinainen kannattaja tai näe nykyisellään noiden menopelien olevan maailman pelastus. Mutta ovathan nämä sähköautoilusta ja latauksesta kuunneltavat keskustelut pääosin mustavalkoista sontaa.

Verottajakin on ottanut jo ensiaskeleitaan kohti sähköautoilua tarttuen työpaikalla saatavaan lataushyötyyn. Mitenköhän tulkitaan tilanne, jossa työnantajan toimipiste on business-parkissa ja työntekijä saa ladata vastikkeetta business-parkin sähköä? Tiedän muutaman tapauksen, mutta mahtaako olla yleistä. Mielestäni verottaja on ottanut kantaa vain työnantajan tarjoamaan lataukseen.
 

dohf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Parkkisähköllä on esimerkiksi järjestelmät joilla tuodaan älyä latauspaikoille.

Mielestäni tuo älyjärjestelmä voitaisiin kytkeä myös internettiin. Täältä tuntuu puuttuvan äly joka käänteessä.
Sinulla tuntuu olevan kovasti osaamista aiheesta, joten voisit tietysti alentua kertomaan meille kuolevaisille mihin se perustuu, muuten kuin yleiseen intoiluun sähköautoista? Tuossa linkki (vie io-tech -sivustolle) mm. itse mainitsemaani viestiin, jossa mielestäsi oli varmaankin selvitys tehty itse väärillä vaatimuksilla: Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista

En ole siis itse tässä ollut mitään suunnittelemassa, mutta voin kyllä samaistua 15:n vuoden kokemuksella taloyhtiön hallituksessa, miten asiat tällaisissa vanhemmissa taloyhtiöissä toimivat - tai eivät toimi.

Talviautotestistä: näkisin, että ainakin tässä vaiheessa sähköautoille tehtävä absoluuttinen rangetesti on hyvä. Jos normikäytössä ei tapahdu merkittäviä laskuja ilmoitettuihin matkoihin, ne voi myöhemmin jättää tekemättä. Polttiksille se ei ole tärkeä testi, koska viidessä minuutissa saa satoja kilometrejä lisämatkaa ja sitä voi ennakoida hyvin ajoissa. Sähköautolla vain ei pysty laskemaan saman varaan, akun kapasiteetti ja latausaika on tällä hetkellä isosti huomioonotettava asia. Jos se talvella tarkoittaa vielä lämmitysten poispudottamista yms. niin pakkohan se on testata.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sähköauton akun elinkaaren arvioidaan olevan n.10 vuotta jonka jälkeen täysikään lataus ei enää mahdollista auton tarkoituksenmukaista käyttöä (lämpimässä ilmastossa). Suomalaisen auton keski-ikä pyörii jossain 12 vuoden paikkeilla tällä hetkellä. Niitä 12-20-vuotiaita kärryjä täytyy olla runsaasti koska valtaosa massasta on kuitenkin tuoreita. Minkä arvoinen on siis 9-vuotias sähköauto hankintahintaansa nähden?
Sori, jos näidenkin faktojen pohtiminen on mustavalkoista. Olis niin paljon kivempaa kellua positiivisuudessa.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Sinulla tuntuu olevan kovasti osaamista aiheesta, joten voisit tietysti alentua kertomaan meille kuolevaisille mihin se perustuu, muuten kuin yleiseen intoiluun sähköautoista?
Mikä perustuu?

En aio avata yksityisasioita palstalla, jos meinaat ammattia tai koulutusta. Olen liian helposti yksilöitävissä IRL sen jälkeen.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Sähköauton akun elinkaaren arvioidaan olevan n.10 vuotta jonka jälkeen täysikään lataus ei enää mahdollista auton tarkoituksenmukaista käyttöä (lämpimässä ilmastossa). Suomalaisen auton keski-ikä pyörii jossain 12 vuoden paikkeilla tällä hetkellä. Niitä 12-20-vuotiaita kärryjä täytyy olla runsaasti koska valtaosa massasta on kuitenkin tuoreita. Minkä arvoinen on siis 9-vuotias sähköauto hankintahintaansa nähden?
Sori, jos näidenkin faktojen pohtiminen on mustavalkoista. Olis niin paljon kivempaa kellua positiivisuudessa.
Samalla lailla kuin polttomoottoriautoon, sähköautoonkin pitää tehdä korjauksia ja osien vaihtoja sen käyttövuosien aikana. Akun hinta on joitain tuhansia euroja tällä hetkellä, ja hinta on laskenut viime vuosina huomattavasti per kWh.

Sähköautossa on huomattavasti vähemmän kuluvia osia kuin polttomoottoriautossa, joten huolto- ja korjauskustannusten osalta ollaan varmaan hyvin lähellä toisiaan vaikka akku itsessään kallis onkin.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä perustuu?

En aio avata yksityisasioita palstalla, jos meinaat ammattia tai koulutusta. Olen liian helposti yksilöitävissä IRL sen jälkeen.
Tälläisten kommenttien jälkeen sitten varmaan ymmärtänet, ettei sinua oteta kovinkaan vakavasti? Et ole varsinaisesti faktoilla täällä röyhistellyt.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Siis eihän @vilpertti täällä mitään kovin hifiä teknologista ekspertiisiä ole esiin tuonut vaan ihan perus järkeviä pointteja. Miksi hänen nyt pitäisi lähteä omasta taustastaan jotain todistelemaan.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samalla lailla kuin polttomoottoriautoon, sähköautoonkin pitää tehdä korjauksia ja osien vaihtoja sen käyttövuosien aikana. Akun hinta on joitain tuhansia euroja tällä hetkellä, ja hinta on laskenut viime vuosina huomattavasti per kWh.

Voi olla että polttomoottoristenkin kärryjen suhteen olisi runsasta epäilystä ilmapiirissä jos olisi tietoa että vähintään 10 vuoden välein tulee moottoriremontti. Ja että sitä lepyteltäisiin sillä että se on vain kuluvia osia.
Kun nyt vihreä agenda edellä mennään, niin mikäs onkaan noiden akkuihin tarvittavien metallien riittävyys maalimassa? Joko on laskettu montako vuosikymmentä nikkeli ja litium riittää? Menevätkö akut käsin kierrätettäväksi intialaisille lapsille vai missä se hoituu ja mikä se prosessin kivihiilijalanjälki on?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös