Autoiluketju

  • 3 310 490
  • 18 981

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Halvatun Haldex

Cosmo kirjoitti:
TT:ssä on Haldex-nelari, ja Haldexhan toimii niin, että auto on muuten ihan tavallinen etuvetoinen, mutta heti kun etupyörät lyövät tyhjää, niin silloin vasta tulevat takapyörät vetelemään mukaan jollain 30% voimanjaolla. Haldex-kytkintä ohjaa joku elektoniikkaboksi, vähän kuin ABS, ESP tms luistonestosysteemit.

Sen sijaan pitkittäiskoneisissa Quattroissa (eli A4, A6, A8) on Torsen-nelari, joka on ihan oikeasti jatkuva ja täysin mekaanisesti kuormaa tasaisemmin jakava. Puritaanien mielestä Haldex onkin "lasten guatro", sillä se maailman yleisin, paras ja huikein Audin nelivetotekniikka oli silloin ja nyt tuo Torsen (Audi-lehden mukaan :). Esim. yllä mainitulla mutkaisella asfalttitiellä ei TT:n nelivetoisuudesta ole mitään hyötyä tai hupia verrattuna vastaavaan etuvetoiseen. Mitä nyt takapää tuo vaan massaa lisää.

.
No oli se nyt hyvä, jotta tuokin asia valkeni ennen auton vaihtoa. Minä kun luulin, että tuo torsoilu soralla johtui näistä nykyisistä luistonestoista ja muista riemua rajoittavista elektroniikkaholhoajista. Ja kuka muka niitä esitteitä sun muuta teknistä hömppää jaksaa lukea, saati perehtyä. Autolle pitää antaa vaan monoa, koska auto tykkää siitä, että sitä monotetaan.

Mitä taas tulee noiden puritaanien lausumiin, niin niissähän on selkeä ristiriita. Mikäli näitä voimansiirtoja verrataan ihmisen etenemismetodeihin, niin kyllähän tuo TT:n ”neliveto” on eittämättä se ”aikuisten Quattro”, tosin sillä erotuksella, että aikuiset harvemmin kävelevät käsillään.

Normitilanteessahan täysi-ikäinen kulkee takavetoisesti jaloillaan, kunnes pito puolipohjien alla alkaa hiipumaan, jolloin elektroniikkapoksi pikkuaivoissa kytkee tuon nelivedon päälle. Aikamieshän ei konttaa kuin kolmen promillen pöhnässä taikka yli 45:n asteen vastamäessä, toisin kuin jatkuvaa nelivetoa käyttävä kersa. Niin että perusasiat kuntoon siellä puritaanipiireissä – muuten Torsen-nelari syö polvet puvun punteista.

Oliko muita jalan?
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Rööri kirjoitti:
Normitilanteessahan täysi-ikäinen kulkee takavetoisesti jaloillaan, kunnes pito puolipohjien alla alkaa hiipumaan, jolloin elektroniikkapoksi pikkuaivoissa kytkee tuon nelivedon päälle. Aikamieshän ei konttaa kuin kolmen promillen pöhnässä taikka yli 45:n asteen vastamäessä, toisin kuin jatkuvaa nelivetoa käyttävä kersa. Niin että perusasiat kuntoon siellä puritaanipiireissä – muuten Torsen-nelari syö polvet puvun punteista.

Joo, usein tulee vedeltyä baarissa guatro päällä, ja Haldex-öljytkin lentää pihalle melkein joka kerta kun vähän luukuttaa. Ongelmat alkavat yleensä sillä, että luistonesto pilaa moonwalkit tanssilattialla ja mutkissä kääntyvät ajovalotkin lopettavat kääntyilyn. Jarrut tosin tuntuvat toimivan kuin intissä konsanaan - ja läpi yön.
 

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
Kävi tossa pari viikkoa takaperin niin hassusti, että vakuutusyhtiö halusi välttämättä ostaa meikäläisen HDI-Xsaran. Ensin aloin miettimään samanlaista tilalle, mutta se 2001 tullut facelift ei istu meikäläisen silmään pätkääkään ja vanhemmissa on liikaa kilometrejä. Uutta C4:sta en halua ostaa ennenkuin ne roudaavat Suomen markkinoille 3-ovisen 136-heppaisella HDI:llä varustetun VTS-version.

Sattuuko kellään olemaan kokemuksia E46-koppaisesta 320d Bemarista? Kävin koeajamassa yhden sellaisen ja on se vaan hauska kapine ajaa. Tehoa riittävästi, mahtava ajettavuus ja se takaveto. Minkähän verran ko. kapineissa mahtaa olla tyyppivikoja kun ainakin Hesarin verkkoliitteen mukaan potentiaalinen vikalista on pidempi kuin nälkävuosi. Autoa kun tarvii työn puolesta joka päivä eikä olisi varaa seisottaa sitä pajalla kerran kuussa.
 

tony

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Southampton, Deutsches Afrika Korps
straiter kirjoitti:
Sattuuko kellään olemaan kokemuksia E46-koppaisesta 320d Bemarista? Kävin koeajamassa yhden sellaisen ja on se vaan hauska kapine ajaa. Tehoa riittävästi, mahtava ajettavuus ja se takaveto. Minkähän verran ko. kapineissa mahtaa olla tyyppivikoja kun ainakin Hesarin verkkoliitteen mukaan potentiaalinen vikalista on pidempi kuin nälkävuosi. Autoa kun tarvii työn puolesta joka päivä eikä olisi varaa seisottaa sitä pajalla kerran kuussa.
Ajoin -03 vuosimallisella farmarilla pari vuotta ympäri Suomea ja olin kaikinpuolin tyytyväinen. Mitään vikaa ei ollut oikeastaan missään, en muista vaihtaneeni polttimoitakaan, jotka joissain autoissaa menee yhtä mittaa. Tyyppivikana on ainoastaan lähinnä se etupallonivelien nopea kuluminen, joka on varmasti käytetyssä fiksattu. Menee nimittäin aina takuuseen.Vanhemmissa malleissa toki enemmän pikku-vittuilua.
Tämä oli tosiaankin se uudempi facelift malli jossa 110kw kone. Mun mielestä auto liikkui ihan tarpeeksi, ainakin mun tarpeisiin nähden.Varustelista olisi voinut tietysti ostohetkellä olla vähän pidempi mutta sellaisiahan ne Bemarit ovat. Käytetyssä Suomi-autossakaan tuskin löytyy edes sähkölaseja takana istuville. Enemmän säätöjä penkeille jäin muuten kaipaamaan.
Takatilat ovat yllättävän hyvät, näinkin pieneksi autoksi mutta sedanin tavaratila on taas melko onneton, kuten reikäkin josta kamat pitää sisälle laittaa. Pitäis olla karvat ympärillä.
Ajo-ominaisuudet ovat muuten hyvät ja urheilullisen jämäkät mutta 225/45-17 renkailla alkaa ainakin "hakea" varsinkin huonopintaisella tiellä. Tämä ongelma on pienempi 205/55-16 renkailla.
Itse suosittelen lämpimästi kyseistä autoa, toki vanhempaa mallia kannattaa tarkastella hieman tarkemmin.
Vaihdoin pois koska nälkä kasvaa syödessä, niinkuin sanotaan. Merkkiuskollinen olen kuitenkin.
 

straiter

Jäsen
Suosikkijoukkue
FC Lahti, Werder Bremen
Ouzala kirjoitti:
Minkäs vuotinen se bemari oli? Kyseinen malli on tullut markkinoille vuonna 99 eli niissä alkupään versioissa on aina vikoja, merkistä riippumatta. Ja en vastaa hirveästi väri lasien takaa =) Ja aina kannattaa käyttää auto tohtorilla, ei ne autokaupat aina tiedä, mitä myyvät.

Testattu auto on -02 mallia. Se vain hieman ihmetytti, että autotalli.comin mukaan -02-malleissa on 6-lovinen laatikko ja ko. autossa laatikko oli 5-lovinen. Ei sillä, että noin vääntävässä koneessa pitäisi olla noin paljon vaihteita.

Auto on käytetty liikkeen puolesta kuntotarkastuksessa ja raportin mukaan auto on hyvässä kunnossa. Huoltokirjan välistä kuitenkin löytyi korjaamomääräyksiä, jotka pitivät sisällään yllättävän paljon vikoja, esim. umpioissa oli vettä, kytkin ei irrottanut kunnolla ja keskuslukitus oli mykkä.

Yksi ihmetystä herättävä seikka oli autossa vakiona oleva kasettisoitin. Siis kolme vuotta sitten valmistettu auto, jossa on kasettisoitin. Mulla ei ole ollut yhtäkään kasettia neljään vuoteen ja edellisen kerran mulla on ollut autossa kasettisoitin vuonna -99. Ja sekin silloin siksi, että sain kasettimankka-CD-boksi-yhdistelmän paria vuotta aiemmin sopuhintaan. No, onneksi sen saa vaihdettua, kunhan vain ostaa kolme adapteria.
 

tony

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Southampton, Deutsches Afrika Korps
Saksan tuontiautoissahan niitä kasettipelejä on näkynyt paljonkin, yleensä yhdistettynä cd-vaihtajaan.
Mun käsityksen mukaan mukaan 6v tuli vasta -03 tuoduissa autoissa, joissa tuli samaan aikaan "vakioksi" myös cd-soitin ja DSC III ajonvakautus.Eli ei varmastikaan -02 vuotisissa."Vakiona" nämä varusteet BMW kielellä tarkoitti kyllä parin tuhannen markan nousua hinnassa.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
FFp Motorsportin palsta on tuttu mutta sieltä on nykyään hemmetin vaikeaa saada vastausta oikein mihinkään. Jatkoajasta saa vastauksen kaikkeen.

Autoni on VW Golf VR6 2.8i -93.

Onko VR6-moottoreista jakopään osalta hihnaversiota ja ketjuversiota, vai miksi puhutaan jakopään hihnasta? Itse olen kuvitellut että ovat kaikki ketjulla.

Omalla on nyt ajettu 185 000 ja jakopää ei ääntele eli on toistaiseksi kunnossa. Jos kuitenkin päättäisin remontoida/huoltaa jakopään ennenkuin tilanne muuttuu niin mitä pitää tehdä? Vaihdattaa kaikki allaolevat osat?

2,8 VR6 YLÄketju 2-rivinen --8.96 (--AAA217000). . . . . . 25-5427 29.90
2,8 VR6 YLÄketjun laahainkisko --8.96 (--AAA217000). . . . 25-5428 31.90
2,8 VR6 YLÄketjun kiristin --8.96 (--AAA217000). . . . . . 25-5431 39.90
2,8 VR6 YLÄketjun ohjainkisko 92--98. . . . . . . . . . . . 25-5429 13.90
2,8 VR6 ALAketjun laahain/kiristin 92--98. . . . . . . . . 25-5432 28.90
2,8 VR6 ALAketjun ohjainkisko 92--98. . . . . . . . . . . . 25-5433 5.90
2,8 VR6 ALAketju 1-rivinen 92--98. . . . . . . . . . . . . 25-5426 12.90
 

Tuamas

Jäsen
InSideHockey kirjoitti:
FFp Motorsportin palsta on tuttu mutta sieltä on nykyään hemmetin vaikeaa saada vastausta oikein mihinkään. Jatkoajasta saa vastauksen kaikkeen.

Autoni on VW Golf VR6 2.8i -93.

Onko VR6-moottoreista jakopään osalta hihnaversiota ja ketjuversiota, vai miksi puhutaan jakopään hihnasta? Itse olen kuvitellut että ovat kaikki ketjulla.

Omalla on nyt ajettu 185 000 ja jakopää ei ääntele eli on toistaiseksi kunnossa. Jos kuitenkin päättäisin remontoida/huoltaa jakopään ennenkuin tilanne muuttuu niin mitä pitää tehdä? Vaihdattaa kaikki allaolevat osat?

2,8 VR6 YLÄketju 2-rivinen --8.96 (--AAA217000). . . . . . 25-5427 29.90
......
2,8 VR6 ALAketju 1-rivinen 92--98. . . . . . . . . . . . . 25-5426 12.90

- Nämä mainitsemasi osat +ainakin vesipumppu ja muuta pientä mukavaa. Tuossa koneessa kun tuo jakopäänremontti maksaa mansikoita, osiin jo 300-500e, sekä päälle työt, joita on paljon, kun tuossa konehuoneessa ei juuri työskentelytilaa ole.
FFP:ltä löytyi ainakin ennen tarkka lista siitä, mitkä osat kannattaa vaihtaa, kun jakopään remonttia on tekemässä.

Itsellä oli VR6 Corrado 2.9-litraisella koneella, jonka tosin pistin kiertoon, kuultuani useampia kauhutarinoita siitä mitä tuo jakopään remontti sekä muu tarvittava remppa tulisi kustantamaan.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Listaamani osat on Motonetistä ja niissä on kuulemma VW-Audi stanssit eli ovat samoja alkuperäisosia. Eli 163 euroa nuo osat. Sitten 60 euroa tunti paikalliselle AD autokorjaamolle. Pitääkin kaivaa se täydellinen lista FFp:stä ja laskea kokonaissumma.

Tuli mieleen että voihan se jakopää tietty olla jo rempattukin. Sitä ei tietty autosta/koneesta näe mitenkään?

Pitää pohtia alanko tuohon projektiin koska ajelen tällä ehkä 1-2 vuotta eikä akuuttia tarvetta vielä ole.

EDIT: Se hyvä puoli ketjussa on että se kyllä ilmoittelee itsestään jolloin on aikaa auto huollattaa. Vuodenkin ovat jotkut kuulemma ajelleet rallattavalla jakopäällä. Toista se on hihnan kanssa. Hihna poikki ja eikun uutta konetta etsimään.
 
Viimeksi muokattu:

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
InSideHockey kirjoitti:
Toista se on hihnan kanssa. Hihna poikki ja eikun uutta konetta etsimään.

Eikös ole sellaisia ns. vapaasti pyöriviä koneita, joissa hihnan katkeaminen ei muuta tee kuin katkaisee matkan teon?
Ainakin vm 82 Opel Kadettin 1.3 S koneessa laitettiin vain uusi hihna ja muut tilpehöörit ja matka jatkui.
 

Sid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & Maple Leafs, Liverpool F.C.
msg kirjoitti:
Eikös ole sellaisia ns. vapaasti pyöriviä koneita, joissa hihnan katkeaminen ei muuta tee kuin katkaisee matkan teon?
Ainakin vm 82 Opel Kadettin 1.3 S koneessa laitettiin vain uusi hihna ja muut tilpehöörit ja matka jatkui.
Noinkohan on kyse jakopäästä? Hihna kun välittää kampiakselin pyörimisliikkeen nokka-aksel(e)ille. Vaikka kävisi niin satumainen tuuri, että moottori ei vaurioituisi, niin jako kyllä menee vituiksi. Ts. männät ja venttiilit ei synkkaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Sid kirjoitti:
Noinkohan on kyse jakopäästä? Hihna kun välittää kampiakselin pyörimisliikkeen nokka-aksel(e)ille. Vaikka kävisi niin satumainen tuuri, että moottori ei vaurioituisi, niin jako kyllä menee vituiksi. Ts. männät ja venttiilit ei synkkaa.

Toki siis pitää hommia säädellä kunhan uusi hihna ja kiristimet yms sälä on laitettu paikoilleen. Mutta käsittääkseni tämä vanha Opelin kone oli sellainen, että hihnan katkettua ja nokka-akselin lakattua pyörimästä venttiilit ilmeisesti jollain tavalla nousivat ylös, etteivät törmäisi mäntiin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Konetyypistä riippu hyvin paljon, että laukeaako vai ei, jos jakopään hihna katkeaa. Edellisessä autossani, eli -98 mallin Corsassa oli 8 venttiilinen ecotec kone, jossa hihnavaurio ei olisi rikkonut konetta. Samanikäisessä 16 venttiilisessä koneessa sen sijaan venttiilituho olisi selviö.

Käsittääkseni lähes kaikki uudemman polven 16 tai enemmän venttiiliä omaavat koneet eivät vaurioitta hihnan katkeamisesta selviä.

-ipa rules
 

TheChef

Jäsen
Suosikkijoukkue
Useita hyviä löytyy...
Auton osto keväällä edessä.

Tarkoitus olis sellainen 5000-7000€ laittaa rahaa likoon. Ykkösvaihtoehtona olis tällähetkellä volkswagen. Mitä merkkiä / mallia tuosta hintaluokasta te suosittelette?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Laita nettiautoon tai oikotielle hakuehdoiksi henkilövolkkari ja 5000-7000 euroa, niin eiköhän ala vaihtoehtoja tipahdella. Tosin en osaa tuosta luokasta mitään erityisesti suositella. Uusimman varmaan saisit, jos joku 1.2 Polo kelpaa.
---

Itselläni on (jälleen) pienimuotoinen kuume päällä. Nykyinen kaara olisi velaton, joten sen suhteen uuden saisi kohtalaisin maksuehdoin, mutta pitäisi kai malttaa kesään, jos vaikka elämäntilanne muuttuisi radikaalisti. Sitten voisi siirtyä käyttämään satunnaisesti vuokraamoja. Uuden Civicin käyn kyllä koeajamassa vuoden vaihteessa, saa nähdä, kuinka pää kestää.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Hieno se on. Erikoinen kyllä, mutta niin se vain on, että Megane, C4 ja nyt tämä uusi Civic näyttävät suuntaa uudelle muotoilulle. Kyllä sieltä foordit ja nissanitkin perässä jossain vaiheessa tulee.

Ai ai. On kyllä todellinen koetus edessä, kun tuo sivikki tulee paikalliseen liikkeeseen. Järjen hiventäkään ei vaihdossa ole, mutta sydän sanoo KYLLÄ.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Civicistä

Näyttää ihan Meganen ja Lada 110:n äpärälapselta.

Hyvä muotoilu siis.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
sampio kirjoitti:
Kyllä sieltä foordit ja nissanitkin perässä jossain vaiheessa tulee.

Kyllähän nykyinen Primera on jotain ihan muuta kuin mitä esimerkiksi perus toyota ja volkkari tarjoavat.

Citikan C3 on edelleen muotoilultaan normimalleista poikkeava, vaikka onkin ollut markkinoilla jo useamman vuoden. Eikä tuossa meidän perheen yksilössä ole ensimmäisen vuoden aikana ollut mitään ongelmia.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
sampio kirjoitti:
Hieno se on. Erikoinen kyllä, mutta niin se vain on, että Megane, C4 ja nyt tämä uusi Civic näyttävät suuntaa uudelle muotoilulle. Kyllä sieltä foordit ja nissanitkin perässä jossain vaiheessa tulee.

Ai ai. On kyllä todellinen koetus edessä, kun tuo sivikki tulee paikalliseen liikkeeseen. Järjen hiventäkään ei vaihdossa ole, mutta sydän sanoo KYLLÄ.

http://images.google.fi/images?svnum=10&hl=fi&lr=&q=nissan+tone&btnG=Hae
Tuolta löytyy kuvia uudesta Nissan Almerasta. Sekin julkaistaan ensi vuonna. Kenties aika samoihin aikoihin Civicin kanssa.

On kyllä itselläkin todellinen koetus edessä. Järki puuttuu nyt.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Joko Preda on vaihtanut sen 406:sen 407:kaan? Vai onko se vielä suunnitteluasteella?

En saanut noita Hondan kuvia auki firefoxilla.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tommy kirjoitti:
On kyllä itselläkin todellinen koetus edessä. Järki puuttuu nyt.

Ei kannata järkeä sotkea autovalintoihin. Pitää antaa mennä fiiliksellä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
msg kirjoitti:
Ei kannata järkeä sotkea autovalintoihin. Pitää antaa mennä fiiliksellä.
Tämä on ollut minun ohjenuorani yleensä. Nyt pitäisi vain malttaa loppukesään -06, ennenkuin voisin ratkaisuja huoletta tehdä, mutta tällä hetkellä moinen tuntuu hyvin vaikealta ajatukselta. Pitäisiköhän ottaa riski?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös