Halvatun Haldex
Mitä taas tulee noiden puritaanien lausumiin, niin niissähän on selkeä ristiriita. Mikäli näitä voimansiirtoja verrataan ihmisen etenemismetodeihin, niin kyllähän tuo TT:n ”neliveto” on eittämättä se ”aikuisten Quattro”, tosin sillä erotuksella, että aikuiset harvemmin kävelevät käsillään.
Normitilanteessahan täysi-ikäinen kulkee takavetoisesti jaloillaan, kunnes pito puolipohjien alla alkaa hiipumaan, jolloin elektroniikkapoksi pikkuaivoissa kytkee tuon nelivedon päälle. Aikamieshän ei konttaa kuin kolmen promillen pöhnässä taikka yli 45:n asteen vastamäessä, toisin kuin jatkuvaa nelivetoa käyttävä kersa. Niin että perusasiat kuntoon siellä puritaanipiireissä – muuten Torsen-nelari syö polvet puvun punteista.
Oliko muita jalan?
No oli se nyt hyvä, jotta tuokin asia valkeni ennen auton vaihtoa. Minä kun luulin, että tuo torsoilu soralla johtui näistä nykyisistä luistonestoista ja muista riemua rajoittavista elektroniikkaholhoajista. Ja kuka muka niitä esitteitä sun muuta teknistä hömppää jaksaa lukea, saati perehtyä. Autolle pitää antaa vaan monoa, koska auto tykkää siitä, että sitä monotetaan.Cosmo kirjoitti:TT:ssä on Haldex-nelari, ja Haldexhan toimii niin, että auto on muuten ihan tavallinen etuvetoinen, mutta heti kun etupyörät lyövät tyhjää, niin silloin vasta tulevat takapyörät vetelemään mukaan jollain 30% voimanjaolla. Haldex-kytkintä ohjaa joku elektoniikkaboksi, vähän kuin ABS, ESP tms luistonestosysteemit.
Sen sijaan pitkittäiskoneisissa Quattroissa (eli A4, A6, A8) on Torsen-nelari, joka on ihan oikeasti jatkuva ja täysin mekaanisesti kuormaa tasaisemmin jakava. Puritaanien mielestä Haldex onkin "lasten guatro", sillä se maailman yleisin, paras ja huikein Audin nelivetotekniikka oli silloin ja nyt tuo Torsen (Audi-lehden mukaan :). Esim. yllä mainitulla mutkaisella asfalttitiellä ei TT:n nelivetoisuudesta ole mitään hyötyä tai hupia verrattuna vastaavaan etuvetoiseen. Mitä nyt takapää tuo vaan massaa lisää.
.
Mitä taas tulee noiden puritaanien lausumiin, niin niissähän on selkeä ristiriita. Mikäli näitä voimansiirtoja verrataan ihmisen etenemismetodeihin, niin kyllähän tuo TT:n ”neliveto” on eittämättä se ”aikuisten Quattro”, tosin sillä erotuksella, että aikuiset harvemmin kävelevät käsillään.
Normitilanteessahan täysi-ikäinen kulkee takavetoisesti jaloillaan, kunnes pito puolipohjien alla alkaa hiipumaan, jolloin elektroniikkapoksi pikkuaivoissa kytkee tuon nelivedon päälle. Aikamieshän ei konttaa kuin kolmen promillen pöhnässä taikka yli 45:n asteen vastamäessä, toisin kuin jatkuvaa nelivetoa käyttävä kersa. Niin että perusasiat kuntoon siellä puritaanipiireissä – muuten Torsen-nelari syö polvet puvun punteista.
Oliko muita jalan?