redcat kirjoitti:
Mitäs mieltä olette näistä autoliikkeiden esittelyautoista, joita tulee aika ajoin myyntiin? Esim. Autokeskuksella näyttäisi olevan tarjous -05 mallisista, 3000-6000 km ajetuista, autoista. Parhaimmillaan olisi jopa kolmen-neljän tuhannen euron hinnanpudotuksesta täysin uuteen (ns. ajamattomaan) verrattuna.
Ainakin vielä 80-90-luvulla suhtauduin hieman epäilevästi noihin ajopeleihin. Esittelyautoillahan nimenomaan saa käydä tekemässä koeajoja ja jotkut käyttivät sen mahdollisuuden melko suruttomaan autonkäsittelyyn. Joskus muinoin nämä esittelypelit olivatkin paikoin melko järkyssä kunnossa. Miten lie nykyään?
Itselläni on kokemuksia lähinnä noista leasing-autoista. Sellaista en ostaisi koskaan, kun tiedän miten kovaa "kättä" ne saavat. Koeajoautolla en ole koskaan ajanut niin kuluttavasti kuin omilla liisarivekottimillani. Autoa testatessa se on vieras, eikä sillä uskalla työntää ihan samalla tavalla kuin kolmen vuoden leasing-ajalla. Uskoisin myös koeajoautoja huollettavan paljon useammin kuin esim. 15 tkm:n välein. Se on aivan liian harvoin, jos ajatellaan miten alle 4-kymppinen mies tuollaista "laina"-autoa kohtelee. Enpä ole kuullut autonsa itse omistavilta tuollaisa vikalistoja, mitä näillä palkanlisä vekottimilla ajelevilta. Usein päällepäin pirun siistejä, mutta kovasti rankaistuja vehkeitä ovat.
Ennemmin siis ostaisin esittelyauton, kuin 75 tkm ajetun leasing kulkineen. Itse pääsen eroon kuukauden päästä Astrastani, enkä soisi sitä kenenkään millään keskiarvo hinnalla ostavan. Onhan se siisti, suht vähän ajettu ja hyvässä kunnossa oleva. Heh, vitut. Kolisee sieltä sun täältä, taka-akselistossa on jotakin rikki joka aiheuttaa kolinaa & ravistamista kovaa ajettaessa mutkissa, oikea takalaakeri ulisee samassa tilanteessa, jarrusatulat korjattu edestä, levyt vaihdettu 2 kertaa. Moottori pelittää ihan hyvin, mutta muuten tekniikka on saanut jonkin verran siipeensä.
Hullua muuten miten erilailla huolehtisin itse omistamastani autosta. Ehkäpä eniten harmitusta aiheuttaa valtiovallan verotuksella tekemä rankaiseminen, jota autoedun käyttäminen aiheuttaa. Sitä kautta ainakin itse ajan aina täysillä noilla kuljettimilla.
Minulle tuo liisari on aina ollut vain työkalu, jolla palkkani ansaitsen. Aivan samalla tavalla kuin työnantajan suomat koneet joilla töitäni teen. Huh, toivottavasti niitä ei ikinä aleta samassa suhteessa verottaa. . .
-duud-
ps. siis osta mielummin esittelyauto. :)