Onko sulla ollut mitään erityisiä vikoja sun 3-sarjalaisten kanssa? Olen vähän ihmetellyt kaverin 3-sarjalaista, kun siinä on ollut jonkin verran ylimääräistä häikkää perus kuluvien osien lisäksi. Sekin laittaa mietityttämään 3-sarjalaisen ostamista vaikka jonkin sortin bemaristi tässä ollaan.
Nyt pohdinnassa ovatkin lähinnä MB:n B-sarja, Volvo V40/V60 tai BMW:n 3-sarja. B-sarjaa koeajoin tänään ja se oli oikein positiivinen kokemus. Toki siinä oli semmosta tila-automaista menoa, mutta ohjaus oli mainio ja auto oli vakaa. Sisällä oli laadukas meininki ja tilla on tossa autossa todella hyvin. Kulutuskin pitäisi olla oikein siedettävää luokkaa. Nyt pääsin testaamaan vaan manuaalia niin täytyy huomenna etsiä vielä automaatti-versio. Pohdinta siis jatkuu edelleen kuumana.
Tämä uusi F-sarjalainen ollut vasta muutaman kuukauden joten ei ole vielä vikahistoriaa, olen vasta muutaman pikkuasian korjauttanut myyjäliikkeen piikkiin mutta niissä ei ole ollut kyse auton tekniikasta.
Näen itse paljon vaivaa kun olen autoa ostelemassa, selvitän tarkasti ainakin tyyppiviat ja helppo tapa saada jonkinlainen käsitys on myös merkkikohtaiselta autofoorumilla käydä kääntymässä jos kyseisessä mallissa tai moottorissa on montakymmentä sivua kommentteja niin tuskin kyse pelkästä trollauksestakaan.
Tuosta bemarista en paljoa huonoa sanottavaa löytänyt ja nimenomaan nykyhintaansa nähden, hyväksyin halpuutetun vaikutelman mutta siitä johtuen budjetti riittii huomattavasti nuorempaan ja todella pienillä kilometreillä olevaan nelivetobemariin. Itselläni siis bensa, 20d diiselikoneessa on ollut enemmän murheita mutta tarkoista mallivariaatioista ja vuosiluvuista niin kannattaa käydä bmwforuw sivustolla lukemassa.
Osaatko sanoa minkälaista häikkää kaverillasi on ollut, onko maanantaiyksilö vai jotain yleisempää mistä pitäisi itsekin olla varuillaan?
B-sarjalaista mersua mietin itsekin. Mutta siinä monella varsinkin mersumiehellä on vahvat mielipiteet, heidän mielestään todella halpuutettu mersu jossa ei ole tuplapohjaa mitä isoimmissa mersuissa c-sarjasta eteenpäin ja koneetkin rellulta(vai pösöltä, ranskalaisia kuitenkin), näissä rellun koneissa ollut myös jonkun verran ongelmia, niistä enemmän mersufoorumilla. Tämä mersuhan on etuveto ja teknisesti aika eri maata kuin mersun c-sarja mikä vasta on suora kilpailija bemarin tuolle F-sarjalle, myös laadullisesti.
Bemarilla kuitenkin omat koneet ainakin 2.0litraisesta ylöspäin, bensaturbo pitäisi olla luotettava, tilaa on mukavasti, auto on kasvanut hiukan E9X-sarjasta ja ohjauksen puutteista huolimatta kyseessä on vahvasti ajajan auto joka on parhaimmillaan kun saadaan hiukan vauhtia alle. Niin ja onhan se takaveto kuitenkin, itse tykkään perstuntumasta vaikka neliveto on kyseessäkin niin tuntee että potku tulee takaalta xdrivessa kun on pitoa.
Uusista Volvoista ei ole kokemusta, ihan kivan näköisiä on jotkut, ainakin V60, mutta itseä vanha maine painaa siellä. Eivät ole olleet näppäriä ajettavia, päästöt korkeita bensakoneilla, painoa on edelleen aika paljon.
Nopeasti vielä tuosta tunnokkaasta foordin ohjauksesta, se on parasta mitä kohtuu hintaluokan autoihin saa, focuksen a ja b-mallissa ollut hydraulinen ohjaustehostin oli parasta mitä nykyautoista tiedän, pesi helposti kaikki kalliimpien bemareiden ja muiden sähköiset tehostukset. uusimmassa fiestassa oleva sähköinen ohjaustehostin on yllättävän hyvä ja paras sähköinen mihin olen törmännyt, mitä tulee tunnokkaaseen ohjaukseen eli tiedät koko ajan tasantarkkaan mihin renkaat osoittaa, se ei ole niin yksinkertaista miltä se kuulostaa.
Summaisin että tuollainen BMW tunnottomampi mikä ei vetele on parhaimmillaan kehäteillä ja sitä isommilla tieosuuksilla, kun taas nurkka-ajoon kaupunkiin en keksi parempaa kuin fordin erittain tarkka ja monien autolehtienkin hehkuttama ohjaustuntuma.
Moni asia autoissa on myös makuasia ja kannattaa selvittää mitä itse painottaa ajokokemuksessa, pisteyttää autotestit omanlaiseksi jne. Itse luen paljon automedioita, ja tiettyjen medioiden, jopa koeajajien pointteja nostan suurempaan arvoon koska ovat olleet aikaisemminkin itseni kanssa samoilla linjoilla monesta asiasta mitä itse arvostan..
_