Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 279
  • 19 022

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Media sekoittaa myös tarkoituksella tai vain tyhmyyttään EU-direktiivit ja -asetukset, joista ensin mainitulla ei ole mitään isompaa merkitystä, vaan kansallinen laki ajaa yli, joten eduskunta tekee just kuten haluaa.

Käsittääkseni EU-direktiivi ajaa kansallisen lainsäädännön yli aina (tai siis kansallisen lainsäädännön pitää noudattaa direktiivin asettamia minimejä/maksimeita) joten eduskunta tuskin tekee just kuten haluaa tältä osin.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsittääkseni EU-direktiivi ajaa kansallisen lainsäädännön yli aina (tai siis kansallisen lainsäädännön pitää noudattaa direktiivin asettamia minimejä/maksimeita) joten eduskunta tuskin tekee just kuten haluaa tältä osin.
Käsität väärin. Wikipediasta poimittuna: "Direktiivi on Euroopan unionin jäsenvaltioille tarkoitettu lainsäädäntöohje[1]. Se ei suoraan muuta jäsenvaltion lainsäädäntöä, vaan antaa kansalliselle lainsäätäjälle (Suomessa eduskunnalle) toimintaohjeita. Lainsäätäjän velvollisuus on toteuttaa direktiivin sisältö maansa lainsäädännössä, mutta kussakin jäsenvaltiossa voidaan valita toteuttamisen muoto ja keinot."

Tuohan on sitten kovin tulkinnanvaraista, että mitä tarkoittaa "toteuttaa" ja direktiivien sisällötkään eivät mitään eksaktia tiedettä ole.

Sen sijaan, asetus on vahempi kuin laki ja on voimassa vaikka paikallinen lainsäädäntö olisi ristiriidassa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Käsität väärin. Wikipediasta poimittuna: "Direktiivi on Euroopan unionin jäsenvaltioille tarkoitettu lainsäädäntöohje[1]. Se ei suoraan muuta jäsenvaltion lainsäädäntöä, vaan antaa kansalliselle lainsäätäjälle (Suomessa eduskunnalle) toimintaohjeita. Lainsäätäjän velvollisuus on toteuttaa direktiivin sisältö maansa lainsäädännössä, mutta kussakin jäsenvaltiossa voidaan valita toteuttamisen muoto ja keinot."

Tuohan on sitten kovin tulkinnanvaraista, että mitä tarkoittaa "toteuttaa" ja direktiivien sisällötkään eivät mitään eksaktia tiedettä ole.

Sen sijaan, asetus on vahempi kuin laki ja on voimassa vaikka paikallinen lainsäädäntö olisi ristiriidassa.

Joo tuota vähän hain eli kansallinen lainsäädäntö pitää stemmata direktiivin kanssa, ts. lakia justeerataan tarvittaessa siten että direktiivin sisältö toteutuu.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
En jaksa selata ketjua nyt, mutta autoa viime viikolla lunastaessa selvisi minulle sekin, että valtio on myöntänyt sen viiden miljoonan lisärahan romutuskampanjaan. Pikkuautoja on ilmaantunut paljon liikenteeseen varsinkin akselilla VW-Skoda-Seat, varsinkin Up!ia. Myös muita pieniä tuoreita värkkejä näkyy ainakin Turussa huomattavan paljon. Autoliikkeessä vahvistettiin tämä silmämääräinen arvio, että selkeästi eniten on myyty pieniä autoja kampanjan aikana romutuspalkkion kanssa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
En jaksa selata ketjua nyt, mutta autoa viime viikolla lunastaessa selvisi minulle sekin, että valtio on myöntänyt sen viiden miljoonan lisärahan romutuskampanjaan. Pikkuautoja on ilmaantunut paljon liikenteeseen varsinkin akselilla VW-Skoda-Seat, varsinkin Up!ia. Myös muita pieniä tuoreita värkkejä näkyy ainakin Turussa huomattavan paljon. Autoliikkeessä vahvistettiin tämä silmämääräinen arvio, että selkeästi eniten on myyty pieniä autoja kampanjan aikana romutuspalkkion kanssa.
Olisiko syynä se että nuo pikkuautot ovat sieltä halvimmasta päästä? Luultavasti.

Vähän ehkä ohi aiheen, mutta itse tänään "löysin" nettiautosta uudet VW Polot. Eivät ole kovin pahan hintaisia kun reilusti alle 100tkm ajetun ja muutaman vuoden vanhan auton saa sellaisella reilulla kympillä. Aukeni myös se, että nämä uudet Polot voi myös rekisteröidä pakettiautoiksi (tai ostaa suoraan Polo Vanin), olin luullut että vain vanhat farkku-Polot saa pakuksi rekisteröityä. 1,2-1,6 TDI:t menevät vähällä, mutta talvella varmaan kyllä palelee. En tiedä olisiko tuossa pöllömpi vaihtoehto itselle seuraavaksi autoksi kun haluan jonkun halvan ylläpidettävän auton. Takapenkkejä en tarvitse, nykyisessäkin autossa maksan niistä aika paljon vuodessa suhteessa käyttöön. Autotkin kasvavat sukupolvi sukupolvelta, että ei tuo uusimman korin Polo varmaan paljoa häviä tilassa Golf mk IV:lle.

Mainitaan nyt vielä viestin loppuun kun Volkkareista oli puhetta. Passatin kone siis hajosi lopullisesti kun kilometrejä ei ollut mittarissa edes 200 tkm. Sen johdosta käytiin kysymässä Volkkarin huoltopäälliköltä että mitä helvettiä. Huoltopäällikkö vain kohautti olkapäitään ja sanoi että VW:n moottorin keskimääräinen ikä on 250 tkm. Kysyttiin että onko myös 1,9 TDI:n jota kehuvat heidän parhaaksi moottorikseen. Kuulemma myös sen ikä on samaa tasoa. Eivät ainakaan turhaan kehu tuotteitaan :D.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Volkkari pääsee kuin koira veräjästä ??? Näin uutisoi mm. Mtv.fi. On se nyt j*malauta kumma juttu jos tuollaisia porsaanreikiä löytyy ? Ovat tainneet tehtaat tarkoituksella sopia tuollaisia sääntöjä. Aivan turhia kaikki päästörajoitukset kun niitä ei v*ttu kukaan noudata. Ja Volkkari ei todellakaan ole ainoa autotehdas joka kusettaa autoilijoita.
Tosin aika vajakki saa olla jos luulee, että ne ilmoitetut arvot alle 99 g/km tai 3.5 litraa / 100 km pitäisi paikkaansa myös -35 asteen pakkasessa. Kylläpähän ne arvot on saatu kun autoa on ajettu jossa laboratorio-olosuhteissa ja autossa on superhyper renkaat ja polttoainetta on kanssa varmasti vähän modifioitu....
 

Ramirez

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mainitaan nyt vielä viestin loppuun kun Volkkareista oli puhetta. Passatin kone siis hajosi lopullisesti kun kilometrejä ei ollut mittarissa edes 200 tkm. Sen johdosta käytiin kysymässä Volkkarin huoltopäälliköltä että mitä helvettiä. Huoltopäällikkö vain kohautti olkapäitään ja sanoi että VW:n moottorin keskimääräinen ikä on 250 tkm. Kysyttiin että onko myös 1,9 TDI:n jota kehuvat heidän parhaaksi moottorikseen. Kuulemma myös sen ikä on samaa tasoa. Eivät ainakaan turhaan kehu tuotteitaan :D.
Jos on TSI kone niin ei taida kestää edes tuota... Mutta mitäs Passatin koneesta hajos? Niin pistä vaikka YV:tä jos kiinnostaa myydä konevikainen Passatti, mulle kelpais joku tollainen projekti jos hinta on kohdallaan...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Jos on TSI kone niin ei taida kestää edes tuota... Mutta mitäs Passatin koneesta hajos? Niin pistä vaikka YV:tä jos kiinnostaa myydä konevikainen Passatti, mulle kelpais joku tollainen projekti jos hinta on kohdallaan...
Alakerran tavarat tulivat lohkosta läpi. Vika viittaa ilmeisesti tähän: Ilmankosteus voi turmella Volkkarin moottorin | Kuningaskuluttaja | yle.fi

Ja tosiaan uusi moottori on jo matkalla pajalle, eli vähän myöhässä olet. Myyntiin Passat kyllä luultavasti joutuu heti kun se parsitaan kasaan, ja ainakaan VAG-konsernin tuotteeseen se ei tule vaihtumaan.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Pitää muistaa, että nuo yllä mainitut ja samantyyppiset tapaukset on myös tuloa ja työtä merkkiliikkeelle. Sanotaan asiakkaalle, että ei ole takuunalainen juttu, koskee promillea autoista jne. Perusjanarit, jotka massana näitä ostaa ei lue netistä mahdollisista ongelmista, korkeintaan TM:aa ja siinäkin VW:n maahantuojan sponsorointi pitää huolen, että asioita ei käsitellä lehdessä (TSI ongelmatkin vasta kun sakki alkoi niitä vaatimaan), ja korjauttavat moottorin (aina vaihto uuteen) 5-7k€:lla ja merkkiliike tekee takuuilmoituksen tehtaalle ja saa kompensaation työstä&osista.

Samalla toivotaan,että ongelma ei ole liian iso, jolloin voidaan puhua yksittäistapauksista ja pitää homma vähän piilossa. Sitten jos lävähtää kunnolla käsille ja ongelmakeissejä on enemmän niin aletaan vasta toimiin ja kampanjoihin. Sitä ennen on rahastettu satoja asiakkaita.
 

Fordél

Jäsen
Itse oon miettinyt auton vaihtoa. Hakusessa olisi joku pienikulutuksinen ja laadukas diesel. Kävin viikonloppuna koeajamassa kolme autoa: BMW 318d, Volvo V60 D3 ja Mersun C 180. Kaikki olivat vm. 2012-2013. Kaikki olivat hyviä, mutta kyllähän Mersu oli astetta paria vakuuttavamman oloinen kuin kaksi muuta. Moottori ei tosin ollut ihan rivakammasta päästä, mutta oikein riittävä. Laatikko toimi hyvin, ohjaus oli ihan ok vaikkakin vähän hidas, mutta eniten viehätti ajon vakaus. Hitto, että sillä oli vakuuttava ajaa! BMW:ssä laatikko oli mainio ja kulutukset hyvää luokkaa, mutta jotenkin petyin ohjauksen puuromaisuuteen ja viimeistelyyn. Oli vähän halvan muovimainen fiilis. Volvossa viimeistely ja ylipäänsä ulkonäköasiat niin sisältä kuin ulkoa ovat loistavat. Ohjaus oli selkeesti paras kaikista eikä alustassakaan ollut valittamista, mutta laatikko vähän vanhanaikainen ja kulutuskin taitaa olla muita suurempi.

Nyt kävin miettimään, että ehkä sitä tilaa ei tarvitsisi olla noin paljoa kuin em. autoissa. Ehkä riittäisi joku tollanen Mersun A-sarja, jos sen saisi pienikulutuksisella Bluetec-moottorilla sopuhintaan. Onko kellään kokemusta A-sarjasta vm. 2013 tienoilta? Onko niissä ajo-ominaisuudet yhtään samaa luokkaa kuin C-sarjassa vai onko selkeesti pikkuautomainen fiilis? Entä tuleeko mieleen muita hyviä vaihtoehtoja? Audi A3 voisi tietysti olla, mutta jotenkin noi Audit ei niin säväytä. BMW1 voisi käydä myös koeajamassa.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Automiehet huomio!

Sieltä on tulossa ensi vuoden loppupuolella uutta Alfa Romeo Giuluaa myyntiin joten kannattaa "hold your horses" ennenkuin laittaa rahat johonkin kiinan ihmeeseen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Entä tuleeko mieleen muita hyviä vaihtoehtoja? Audi A3 voisi tietysti olla, mutta jotenkin noi Audit ei niin säväytä. BMW1 voisi käydä myös koeajamassa.

Minulla oli 2012-mallinen BMW 120dA. Kyllähän tuo mylly kuljetti pientä koppaa mukavasti ja kuten mainitsitkin, tuo automaattiloota on mainio peli perinteiseksi momentinmuunninlootaksi. Sporttipenkit ovat hyvät varsinkin jos ajaa pidempää matkaa. Antavat paremmin tukea joka suuntaan.

Talvirengastukseen kannattaa kiinnittää huomiota, jos haluaa luistoneston ja vakkarin toimivan kunnolla talviolosuhteissa. Myös penkkien alapuolet kannattaa tarkastaa, sillä noissa on ollut ruostevikaa alkupään autoissa.

Onhan se takaveto aina takaveto.
 

Fordél

Jäsen
Onhan se takaveto aina takaveto.

Näinhän se on, mutta kun on jo hyvin pitkään ajanut etuvedolla niin ei osaa oikein enää edes kaivata takavetoa. Mutta kiitoksia näistä näkemyksistä. Täytynee käydä koeajamassa vaikkakin tuli ohjeistusta, että tuo olisi liian pieni auto. Eli ehkä sittenkin sitä seuraavan kokoluokan autoa pitäs lähteä metsästämään.

Ei muuten ole ihan helppoa tämä auton ostelukaan. Sitä miettii, että olisi paljon eri vaihtiksia, mutta jos ranskalaisiin, italiaanoihin ja korealaisiin ei halua koskea eikä noi japskitkaan taida käydä niin jäljelle jää melkeimpä vaan saksalaiset ja Ford. Saksalaisistakin joutuu nyt boikotoimaan VAG:ta eikä Opelkaan ihan natsaa, joten ei tässä jää montaa merkkiä tai mallia jäljelle. Ja minä kun se aina valitin isälleni, kuinka tämä on ahdasmielinen, kun ei hyväksynyt japanilaista autoa...
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Näinhän se on, mutta kun on jo hyvin pitkään ajanut etuvedolla niin ei osaa oikein enää edes kaivata takavetoa. Mutta kiitoksia näistä näkemyksistä. Täytynee käydä koeajamassa vaikkakin tuli ohjeistusta, että tuo olisi liian pieni auto. Eli ehkä sittenkin sitä seuraavan kokoluokan autoa pitäs lähteä metsästämään.

Ei muuten ole ihan helppoa tämä auton ostelukaan. Sitä miettii, että olisi paljon eri vaihtiksia, mutta jos ranskalaisiin, italiaanoihin ja korealaisiin ei halua koskea eikä noi japskitkaan taida käydä niin jäljelle jää melkeimpä vaan saksalaiset ja Ford. Saksalaisistakin joutuu nyt boikotoimaan VAG:ta eikä Opelkaan ihan natsaa, joten ei tässä jää montaa merkkiä tai mallia jäljelle. Ja minä kun se aina valitin isälleni, kuinka tämä on ahdasmielinen, kun ei hyväksynyt japanilaista autoa...

Juu eihän se ole iso auto ja jos aikuisia pitää kuljetella takapenkillä, kannattaa unohtaa. Muksut takapenkillä menee hyvin ja mielestäni tuo 1-sarja on parasta tuossa kokoluokassa. Toki rahaa se maksaa, eli ei ihan ilmainen verrattuna muihin samanlaisiin pirsseihin, Vähän yli 20k€ joutuu näköjään köyhtymään 2012 kohtuu vähän ajetusta pelistä noilla antamillani spekseillä(120dA sport). Mutta 3.5 vuotta sitten se maksoi 35k€, joten onhan tuossa hinnanpudotusta ihan mukavasti.
 

Fordél

Jäsen
Juu eihän se ole iso auto ja jos aikuisia pitää kuljetella takapenkillä, kannattaa unohtaa. Muksut takapenkillä menee hyvin ja mielestäni tuo 1-sarja on parasta tuossa kokoluokassa.

Takapenkille ei olisi juurikaan käyttöä, joten periaatteessa tilojen pitäisi riittää. No sitten välillä pitää harrastusten takia roudailla pyörää, golfbagia jne. jolloin isompi auto olisi kätevä. Mutta vähän tässä on hakusessa se, että millainen auto olisi oikeasti järkevin haku. No tietysti järkevintä olisi jättää hankkimatta autoa ollenkaan tai ajaa nykyinen auto finaaliin.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Hitto, että sillä oli vakuuttava ajaa! BMW:ssä laatikko oli mainio ja kulutukset hyvää luokkaa, mutta jotenkin petyin ohjauksen puuromaisuuteen ja viimeistelyyn. Oli vähän halvan muovimainen fiilis.

Tässä on vinha perä kun itse juuri vaihtanut E91 330xd:n jossa oli kaikki maailman herkut(auton ovh oli ollut suomessa 8 vuotta sitten n 80 000€) 8 vuotta nuorempaan F31 320xi:hin sport paketilla. Ei pärjää F-sarja laatuvaikutelmassa E-sarjalle mun mielestä, toki vanhassa olleet varusteet kuten dakota nahat ja prof navit vaikuttaa hivenen asiaan mutta jotenkin halpuutettu fiilis on uudessa F-sarjassa. Toki onhan autokin paljon halvempi jo lähtöhinnaltaan, nyt nelivetobemarin saa kaupasta noin 45 000 eurolla kun 8 vuotta sitten joutui maksamaan selvästi enemmän kun kakaslitraiseen ei ollut nelivetoa saatavilla.
Ohjauksessa olen huomannut samaa tunnottomuutta, onko se sitten puuroutumista, ei haittaa suuremmin, mutta ihmettelen hiukan tunnotonta ohjauksen keskiosaa, jos tämä on yhteydessä siihen että auto ei vetele ei sitten yhtään edes 18" rengastuksella niin annetaan ohjauksen pienet häiritsevyydet anteeksi. Parastahan autossa on juuri tuo tasaisen varma kulku, etenee kuin raiteilla ja menee melkein sukkasillaan 18" rengastuksellakin, äänieristys hyvällä tasolla. Vaikka omassa autokaupassa karkasi liki 50 hevosta niin tehoihinkin olen kohtuu tyytyväinen, 320i:n 184hevosta liikuttaa autoa ihmeen hyvin 0-100kmh jos se jotain kiinnostaa niin irtoaa sport+ moodilla ilman luistonestoa 7.5s joten ei tällä jalkoihin jää ja onhan auto keventynytkin sen noin 100-150kg edellisestä mallista vaikkakin takaboksi hiukan kasvanut niin kuin koko auto, tilaa on edelleen hyvin, itseasiassa todella hyvin 3-sarjalaiseksi matkustella takanakin, meikäläisen 192senttisen takana istuskelee oikein hyvin iso aikuinenkin. Nyt 2-3v käytettynä näitä vastaavia saa kohtuukilsoilla reilulla 30te:llä joka ei mielestäni ole hirveä ryöstö nelivetobemarista.

Mutta kontrastina vielä tuohon ohjauksen tunnottomuuteen niin taloudesta myös löytyvässä 2011 1.6 120hp fiestassa on paljon tunnokkaampi ja terävämpi ohjaus millä on paljon hauskempi ja helpompi ajella nurkka-ajoa, toki tämä tarkkaohjaus sitten vetelee ihan pirusti kovissa kiihdytyksissä 16" rengastuksella.

_
 

Fordél

Jäsen
Tässä on vinha perä kun itse juuri vaihtanut E91 330xd:n jossa oli kaikki maailman herkut(auton ovh oli ollut suomessa 8 vuotta sitten n 80 000€) 8 vuotta nuorempaan F31 320xi:hin sport paketilla. Ei pärjää F-sarja laatuvaikutelmassa E-sarjalle mun mielestä, toki vanhassa olleet varusteet kuten dakota nahat ja prof navit vaikuttaa hivenen asiaan mutta jotenkin halpuutettu fiilis on uudessa F-sarjassa. Toki onhan autokin paljon halvempi jo lähtöhinnaltaan, nyt nelivetobemarin saa kaupasta noin 45 000 eurolla kun 8 vuotta sitten joutui maksamaan selvästi enemmän kun kakaslitraiseen ei ollut nelivetoa saatavilla.

Jep, jossainhan sen on sitten näyttävä jos lähtöhintaa lasketaan. Toisaalta jos ostat 2-3 vuotta vanhan BMW:n niin kyllähän siitä pitäisi saada sisätiloistakin hyvä ja laadukas fiilis. Eittämättä nyt tuli vähän petyttyä tältä osin. Esim. Volvo hakkaa nykyisin sisätilojen laatuvaikutelmassa BMW:n, siis ainakin V60 vs 3-sarja.

Ohjauksessa olen huomannut samaa tunnottomuutta, onko se sitten puuroutumista, ei haittaa suuremmin, mutta ihmettelen hiukan tunnotonta ohjauksen keskiosaa, jos tämä on yhteydessä siihen että auto ei vetele ei sitten yhtään edes 18" rengastuksella niin annetaan ohjauksen pienet häiritsevyydet anteeksi.

Hyvä pointti. Ehkä jotain tällaista on taustalla, kun päädytty ohjaukseen, joka on tosiaan juuri siinä keskiosalla tunnoton. Tosin kun vastaavaa ei ollut C-sarjassa tai V60 niin jotenkin toikin asia rupesi vähän tökkimään.

Parastahan autossa on juuri tuo tasaisen varma kulku, etenee kuin raiteilla ja menee melkein sukkasillaan 18" rengastuksellakin, äänieristys hyvällä tasolla. Vaikka omassa autokaupassa karkasi liki 50 hevosta niin tehoihinkin olen kohtuu tyytyväinen, 320i:n 184hevosta liikuttaa autoa ihmeen hyvin 0-100kmh jos se jotain kiinnostaa niin irtoaa sport+ moodilla ilman luistonestoa 7.5s joten ei tällä jalkoihin jää ja onhan auto keventynytkin sen noin 100-150kg edellisestä mallista vaikkakin takaboksi hiukan kasvanut niin kuin koko auto, tilaa on edelleen hyvin, itseasiassa todella hyvin 3-sarjalaiseksi matkustella takanakin, meikäläisen 192senttisen takana istuskelee oikein hyvin iso aikuinenkin. Nyt 2-3v käytettynä näitä vastaavia saa kohtuukilsoilla reilulla 30te:llä joka ei mielestäni ole hirveä ryöstö nelivetobemarista.

Onko sulla ollut mitään erityisiä vikoja sun 3-sarjalaisten kanssa? Olen vähän ihmetellyt kaverin 3-sarjalaista, kun siinä on ollut jonkin verran ylimääräistä häikkää perus kuluvien osien lisäksi. Sekin laittaa mietityttämään 3-sarjalaisen ostamista vaikka jonkin sortin bemaristi tässä ollaan.

Mutta kontrastina vielä tuohon ohjauksen tunnottomuuteen niin taloudesta myös löytyvässä 2011 1.6 120hp fiestassa on paljon tunnokkaampi ja terävämpi ohjaus millä on paljon hauskempi ja helpompi ajella nurkka-ajoa, toki tämä tarkkaohjaus sitten vetelee ihan pirusti kovissa kiihdytyksissä 16" rengastuksella.

Helppo allekirjoittaa. Isän Focuksella on tullut ajeltua, ja siinä ohjaus on kyllä hyvin tunnokas ja terävä. Toki se voi sitten vetää kovissa kiihdytyksissä, mutta ehkä silti mielummin ottaa ton terävän ja tunnokkaan ohjauksen, joka voi vähän vetää kuin keskeltä tunnottoman. Enemmän sitä hyötyy terävästä ja tunnokkaasta ohjauksesta kuin siitä, ettei ohjaus kovassa vetele kiihdytyksissä.

Tänää kävin katselemassa lisää autoja, ja kyllä noi 1-sarjalaiset ja A-sarjalaiset täytyy unohtaa. Vaikka tilaa ei erityisemmin tarvitse niin etenkin A-sarjan takapaksi tuntui kyllä aika onnettoman kokoiselta. Nyt pohdinnassa ovatkin lähinnä MB:n B-sarja tai Volvo V40/V60. B-sarjaa koeajoin tänään ja se oli oikein positiivinen kokemus. Toki siinä oli semmosta tila-automaista menoa, mutta ohjaus oli mainio ja auto oli vakaa. Sisällä oli laadukas meininki ja tilla on tossa autossa todella hyvin. Kulutuskin pitäisi olla oikein siedettävää luokkaa. Nyt pääsin testaamaan vaan manuaalia niin täytyy huomenna etsiä vielä automaatti-versio. Pohdinta siis jatkuu edelleen kuumana.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko sulla ollut mitään erityisiä vikoja sun 3-sarjalaisten kanssa? Olen vähän ihmetellyt kaverin 3-sarjalaista, kun siinä on ollut jonkin verran ylimääräistä häikkää perus kuluvien osien lisäksi. Sekin laittaa mietityttämään 3-sarjalaisen ostamista vaikka jonkin sortin bemaristi tässä ollaan.

Nyt pohdinnassa ovatkin lähinnä MB:n B-sarja, Volvo V40/V60 tai BMW:n 3-sarja. B-sarjaa koeajoin tänään ja se oli oikein positiivinen kokemus. Toki siinä oli semmosta tila-automaista menoa, mutta ohjaus oli mainio ja auto oli vakaa. Sisällä oli laadukas meininki ja tilla on tossa autossa todella hyvin. Kulutuskin pitäisi olla oikein siedettävää luokkaa. Nyt pääsin testaamaan vaan manuaalia niin täytyy huomenna etsiä vielä automaatti-versio. Pohdinta siis jatkuu edelleen kuumana.

Tämä uusi F-sarjalainen ollut vasta muutaman kuukauden joten ei ole vielä vikahistoriaa, olen vasta muutaman pikkuasian korjauttanut myyjäliikkeen piikkiin mutta niissä ei ole ollut kyse auton tekniikasta.
Näen itse paljon vaivaa kun olen autoa ostelemassa, selvitän tarkasti ainakin tyyppiviat ja helppo tapa saada jonkinlainen käsitys on myös merkkikohtaiselta autofoorumilla käydä kääntymässä jos kyseisessä mallissa tai moottorissa on montakymmentä sivua kommentteja niin tuskin kyse pelkästä trollauksestakaan.
Tuosta bemarista en paljoa huonoa sanottavaa löytänyt ja nimenomaan nykyhintaansa nähden, hyväksyin halpuutetun vaikutelman mutta siitä johtuen budjetti riittii huomattavasti nuorempaan ja todella pienillä kilometreillä olevaan nelivetobemariin. Itselläni siis bensa, 20d diiselikoneessa on ollut enemmän murheita mutta tarkoista mallivariaatioista ja vuosiluvuista niin kannattaa käydä bmwforuw sivustolla lukemassa.

Osaatko sanoa minkälaista häikkää kaverillasi on ollut, onko maanantaiyksilö vai jotain yleisempää mistä pitäisi itsekin olla varuillaan?

B-sarjalaista mersua mietin itsekin. Mutta siinä monella varsinkin mersumiehellä on vahvat mielipiteet, heidän mielestään todella halpuutettu mersu jossa ei ole tuplapohjaa mitä isoimmissa mersuissa c-sarjasta eteenpäin ja koneetkin rellulta(vai pösöltä, ranskalaisia kuitenkin), näissä rellun koneissa ollut myös jonkun verran ongelmia, niistä enemmän mersufoorumilla. Tämä mersuhan on etuveto ja teknisesti aika eri maata kuin mersun c-sarja mikä vasta on suora kilpailija bemarin tuolle F-sarjalle, myös laadullisesti.

Bemarilla kuitenkin omat koneet ainakin 2.0litraisesta ylöspäin, bensaturbo pitäisi olla luotettava, tilaa on mukavasti, auto on kasvanut hiukan E9X-sarjasta ja ohjauksen puutteista huolimatta kyseessä on vahvasti ajajan auto joka on parhaimmillaan kun saadaan hiukan vauhtia alle. Niin ja onhan se takaveto kuitenkin, itse tykkään perstuntumasta vaikka neliveto on kyseessäkin niin tuntee että potku tulee takaalta xdrivessa kun on pitoa.

Uusista Volvoista ei ole kokemusta, ihan kivan näköisiä on jotkut, ainakin V60, mutta itseä vanha maine painaa siellä. Eivät ole olleet näppäriä ajettavia, päästöt korkeita bensakoneilla, painoa on edelleen aika paljon.

Nopeasti vielä tuosta tunnokkaasta foordin ohjauksesta, se on parasta mitä kohtuu hintaluokan autoihin saa, focuksen a ja b-mallissa ollut hydraulinen ohjaustehostin oli parasta mitä nykyautoista tiedän, pesi helposti kaikki kalliimpien bemareiden ja muiden sähköiset tehostukset. uusimmassa fiestassa oleva sähköinen ohjaustehostin on yllättävän hyvä ja paras sähköinen mihin olen törmännyt, mitä tulee tunnokkaaseen ohjaukseen eli tiedät koko ajan tasantarkkaan mihin renkaat osoittaa, se ei ole niin yksinkertaista miltä se kuulostaa.
Summaisin että tuollainen BMW tunnottomampi mikä ei vetele on parhaimmillaan kehäteillä ja sitä isommilla tieosuuksilla, kun taas nurkka-ajoon kaupunkiin en keksi parempaa kuin fordin erittain tarkka ja monien autolehtienkin hehkuttama ohjaustuntuma.

Moni asia autoissa on myös makuasia ja kannattaa selvittää mitä itse painottaa ajokokemuksessa, pisteyttää autotestit omanlaiseksi jne. Itse luen paljon automedioita, ja tiettyjen medioiden, jopa koeajajien pointteja nostan suurempaan arvoon koska ovat olleet aikaisemminkin itseni kanssa samoilla linjoilla monesta asiasta mitä itse arvostan..

_
 

Fordél

Jäsen
Tuosta bemarista en paljoa huonoa sanottavaa löytänyt ja nimenomaan nykyhintaansa nähden, hyväksyin halpuutetun vaikutelman mutta siitä johtuen budjetti riittii huomattavasti nuorempaan ja todella pienillä kilometreillä olevaan nelivetobemariin. Itselläni siis bensa, 20d diiselikoneessa on ollut enemmän murheita mutta tarkoista mallivariaatioista ja vuosiluvuista niin kannattaa käydä bmwforuw sivustolla lukemassa.

Ok, täytyy käydä lukemassa jos BMW pystyy vaihtoehtona.

Osaatko sanoa minkälaista häikkää kaverillasi on ollut, onko maanantaiyksilö vai jotain yleisempää mistä pitäisi itsekin olla varuillaan?

Kaverin 3-sarjalainen on E91-mallia. Perusjuttujen lisäksi on mennyt ainakin "perä" vaihtoon (en osaa sanoa mitä tarkalleen, mutta 1.500 euroa meni siihen remppaan) ja jotkut suuttimet piti vaihtaa. Mietin juuri tuota, että onko kyseessä maanantaiyksilö vai onko BMW:n laatu tullut viime vuosina alas.

B-sarjalaista mersua mietin itsekin. Mutta siinä monella varsinkin mersumiehellä on vahvat mielipiteet, heidän mielestään todella halpuutettu mersu jossa ei ole tuplapohjaa mitä isoimmissa mersuissa c-sarjasta eteenpäin ja koneetkin rellulta(vai pösöltä, ranskalaisia kuitenkin), näissä rellun koneissa ollut myös jonkun verran ongelmia, niistä enemmän mersufoorumilla. Tämä mersuhan on etuveto ja teknisesti aika eri maata kuin mersun c-sarja mikä vasta on suora kilpailija bemarin tuolle F-sarjalle, myös laadullisesti.

Bemarilla kuitenkin omat koneet ainakin 2.0litraisesta ylöspäin, bensaturbo pitäisi olla luotettava, tilaa on mukavasti, auto on kasvanut hiukan E9X-sarjasta ja ohjauksen puutteista huolimatta kyseessä on vahvasti ajajan auto joka on parhaimmillaan kun saadaan hiukan vauhtia alle. Niin ja onhan se takaveto kuitenkin, itse tykkään perstuntumasta vaikka neliveto on kyseessäkin niin tuntee että potku tulee takaalta xdrivessa kun on pitoa.

Jep, itse en ole päässyt vielä selvittelyssä sille asteelle, että olisin perehtynyt, mitä eri vaihtoehtojen alta oikeasti löytyy ja mitkä ovat tyyppiviat jne. Ajattelin ensin rajata fiiliksen, hinnan ja ajokokemuksen mukaan vaihtoehdot muutamaan. Mutta ihan totta turiset eli varmasti halvin Mersu kyseessä ja tuon tuplapohjan puuttumisen huomasi (tai olin huomaavinani). C-sarjalainen oli aivan loistava ajaa juuri sen takia, että pohja tuntui todella vakaalta. C meni eteenpäin ehkä vakuuttavammin kuin mikään aikaisemmin ajamani auto. Moottori taitaa tosiaan olla Rellulta, mutta käsittääkseni myös BMW:n pienimmät koneet ovat jostain lainaa (Peugeot?). Isommat koneet puolestani jätän väliin, koska mulle kulutus on yksi ihan TOP3 kriteereistä autoa valittaessa.

Toi em. asia mua muuten ketuttaa autoissa. Jos ostan BMW:n, Volvon tai Mersun, haluan, että niissä on etenkin kaikkein tärkeimmät jutut juuri niiden omaa tuotantoa. Jos haluan Rellun moottorin, ostan sitten Rellun. Tiedän, että nykyinen autobisnes on tällaista, mutta kyrsii se silti. Täytyy siis olla tarkkana ja selvitellä aina mitä löytyy minkäkin konepellin alta ja onko ollut vikoja.

Uusista Volvoista ei ole kokemusta, ihan kivan näköisiä on jotkut, ainakin V60, mutta itseä vanha maine painaa siellä. Eivät ole olleet näppäriä ajettavia, päästöt korkeita bensakoneilla, painoa on edelleen aika paljon.

Itsellä on kokemuksia ja voin sanoa, että ovat todellakin hyvin näppäriä ajaa. Esim. juuri V60 olen testaillut aika paljonkin (lähipiiristä löytyy) niin ohjaus on tunnokas ja terävä. Ajettavuus on muutenkin ihan hyvää luokkaa. Ei ihan samalla tavalla vakaata ja jämäkkää kuin 3-sarjalaisella tai C-sarjalaisella. Vähän enemmän ranskalaisen pehmeämpi tuntuma. Moottorina ollut D3 oli ihan riittävän terhakka. Ei mikään mahdoton tykki, mutta riittävä. Oisko sitten juuri tuo korkeahko paino vai mikä, mutta tosiaan kulutuslukemat ei ole ihan sitä mihin kilpailijat pystyy. Ulkonäöllisesti (niin sisältä kuin ulkoa) ja laadullisesti V60 hakkaa mielestäni BMW:n 3-sarjan ja myös Mersun C-sarjan. Jotain skandinaavista siinä muotoilussa on, mikä hakkaa mun mielestä insinöörimäiset saksalaiset. Toki saksalaisissakaan ei ole mitään valittamista ja makuasioita.

Summaisin että tuollainen BMW tunnottomampi mikä ei vetele on parhaimmillaan kehäteillä ja sitä isommilla tieosuuksilla, kun taas nurkka-ajoon kaupunkiin en keksi parempaa kuin fordin erittain tarkka ja monien autolehtienkin hehkuttama ohjaustuntuma.

Itsellä auto tulee 90% maantieajoon, joten ehkä toi BMW:n ohjaus olisi lopulta aika hyväkin.

Moni asia autoissa on myös makuasia ja kannattaa selvittää mitä itse painottaa ajokokemuksessa, pisteyttää autotestit omanlaiseksi jne. Itse luen paljon automedioita, ja tiettyjen medioiden, jopa koeajajien pointteja nostan suurempaan arvoon koska ovat olleet aikaisemminkin itseni kanssa samoilla linjoilla monesta asiasta mitä itse arvostan..

Näin täytyy tosiaan tehdä. Nyt on vahvimmilla kokonaisuuden kannalta V60, mutta täytyy vielä käydä testailemassa mm. 3-sarjalaista uudestaan, kiitos sun kehujen:)
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eipä minulla ole kyllä mitään valitettavaa e91 ajettavuuteen. Tämäkin parani huomattavasti, kun viskasi niillä RFT-kumeilla vesilintua. Tietysti omasta bensa-automaatista puuttuu kaksi vetävää pyörää ja kaksi mukia konepellin alta. Mutta muuten mukava ajaa, etenkin mutkatiellä. Äänieristys ei ole e39:n tasolla (no, eipä kovin monessa muussakaan autossa) ja muutenkin auto lienee hieman edullisemman oloinen kuin 5-sarja. 2,5 vuoden taipaleemme ja 60 000 km (73-133) aikana ei ole mitään mullistavaa sattunut. NOX-anturi vaihdettiin BPS-takuuseen ja samalla kertaa rempattiin jakopää myös takuuseen, kun väittivät siellä ketjun venyneen. Ilmeisesti ketjunkiristimet ovat hieman heppoisia. Niin ja onhan tuohon joutunut renkaat ostaamaan sekä molemmat parkkivalot vaihtamaan.

Vertailukohtaa ei Volvoon, Mersuun tai Fordin henkilöautoihin ole
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
@Jupe viestiin pitää ihan yleisesti tarttua, ja tuohon laatuvaikutelmaan. Itse olen mersumiehiä, ja voin myöntää että Stuttgartin väriset lasit päässä aina kommentoin. Mersulla esim. W210 E-sarja (96-02) tuntuu olevan se laadukkain (unohtakaa ne ruostehommat). Tottakai ajettavuus, varusteet ym. menee eteenpäin. Mutta yleinen laatuvakutelma vaikkapa sisustassa ei ole ainakaan parantunut. Ja tuon ikäinen E-sarjalainen mersu on takuulla yksi maailman hiljaisimpia autoja. Sama pätee kun vertaa saman aikakauden Audia ja Mercedestä. Ei ole vaikea sanoa kumman ovipahvit on tehty halvalla, ja kumman rahalla.
 

Kanerva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights
@JupeItse olen mersumiehiä, ja voin myöntää että Stuttgartin väriset lasit päässä aina kommentoin. .

Miksi sitten ajat Hiacella? Vitolla olisi varman joutanut ajamaan mamujen päälle, Stuttgartin kone ja kaikkea.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös