Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 240
  • 19 022

Veijari

Jäsen
Autonvaihto täällä vakavasti mielessä. Itselleni on näköjään muodostunut vakiintunut käytäntö, että autonvaihtotahti on se pari vuotta oli alla mikä auto tahansa ja nykyisellä autolla kahden vuoden käyttöaika tuleekin täyteen maaliskuussa. Eipä tuosta näköjään mihinkään pääse, vaikka autoa vaihtaessa kuinka ajattelisi, että nyt tuli hankittua sellainen pirssi, jolla ajetaan vähintään viisi vuotta! Alkaa taas nettiauto.fi olemaan auki harva se ilta.

Haussa sellainen 2010-luvun SUV, neliveto, alle 150tkm ajettu ja hintaluokassa 40-45 k€, tyyliin X3, Q5, XC60 jne. Aika usein tuo asetettu hintahaarukka on kyllä autokaupassa paukkunut yli. Auto tulee meikäläisen päivittäiseen taajama-ajoon ja satunnaiseen peräkärryn vetämiseen. Vielä en ole noista yhtäkään käynyt koeajamassa, mitä nyt työkaverin XC60:n kyydissä välillä hanttarin paikalla istunut. Jotenkin karsastan dieseliä, varsinkin 4-sylinterisenä, mutta kai dieselkin menisi jos koneessa on vähintään se 150 kW.

F25 X3:n käyttökokemuksista luin, että alustan osat olisi täysin kulutustavaraa, tiedä sitten onko kovin harvinaista vai laajempi laatuongelma BMW:llä? Foorumeille tietysti kokoontuu kaikki narisijat ja harvemmin siellä avautuu ne, joilla ei ole auton kanssa ollut ongelmia.

XC60:ssä on ainakin alkupään malleissa se 6-lovinen automaattivaihteisto (Geartronic?), joka on joltain kivikaudelta esim. BMW:n tekniikkaan verrattuna. Suvussa on vm.2013(?) XC70 D5 ja sitä useasti ajaneena täytyy todeta, että onhan se kamala dieselin yhteydessä,mutta onko kokemusta esim. tuosta Volvon T6 koneesta ja geartronicin yhdistelmästä? Pirun harvinaisia näyttävät kyllä olevan.

Q5:sta ei sitten pienintäkään hajua, sen koommin laadusta tai ajettavuudesta?
 

Fordél

Jäsen
Nyt on käyty koeajamassa uudestaan BMW 318d ja Mersun B-sarja. Näistä Mersu tippu kyllä pois. Ihan hyvä peli ja esim. laatikko paras kaikista ajamistani, mutta kokonaisuutena ei ole sitä, mitä tässä nyt haetaan. BMW:ssa ei viimeistely enää niin paljon tökkinyt, mutta ohjaus oli edelleen mun makuun huono. Muuten mainio auto.

Näin ollen loppusuoralla on nyt Volvo V60, BMW 316d/318d ja Mersun C-sarja. Jälkimmäiset kaksi niin ikään farkkuina. Täytyy alkaa perehtyä tarkemmin vikahistoriaan, kulutuksiin, muiden koeajoihin jne. Sitten katsoa jos sopiva yksilö löytyy, iskeä ehkä kiinni. Mitään erityistä kiirettä ei ole asialla. Nyt koeajojen jälkeen on kuitenkin selkiintynyt oma tarve ja tarjonta. Onhan noissa autoissa selkeitä eroja, mutta lopulta sitten aikalailla makuasia tykkääkö Volvon mukavuudesta, BMW:n jämäkkyydestä jne.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nyt on käyty koeajamassa uudestaan..

Nuo kaverisi peräongelmat haiskahtaa kärjistetysti suditellulta takavedolta. Näitä kalliita peräremontteja on ollut monissa euroopasta tuodossa takavedossa, mm yksi tutuntuttu vääntänyt kuukausia SCC:n tuontiauton kanssa asiasta. Suuttimet taas kuullostaa diiselsuuttimilta mitkä on monen diesel-koneen heikkokohta ja vaihtoja odotettavissa 100tkm-200tkm välillä. Tavallaan itsekin tiedostin molemmat ongelmat ja nelivetoa harvemmin on revitelty, uudemmassa toki todennäköisyys muutenkin pienempi ja nimenomaan bensakone on ollut luotettavan maineessa ja se on nimenomaan bemarin tuotantoa 2.0litraisesta eteenpäin. Pienemmät 1 ja 2 sarjan bemarin koneet tosiaan PSA groupilta, samoja koneita kuin Minillä ymmärtääkseni. Mutta koeajamasi B-sarjan kilpailija onkin samanhintainen bemarin mun mielestä tökerönnäköinen 2-sarja tourer vai mikälie uusin tila-auto

Volvoista tosiaan olenkin ymmärtänyt että V60 on ihan mielenkiintoinen, mutta edelleen mielenkiintoiset bensakoneet vähissä.

Nyt isoimmalta erolta kuulostaa vetotapa sun vaihtoehdoissa, mä en mielellään ottaisi takavetoa, olen täällä joskus aiemmin todennut että herne menee nenään kun uusimmatkin takavedot on kiinni jopa meidän rinnetontilla joka ei ole edes kovin jyrkkä, työnnelty on taksimersua, naapurin lexusta, pakuja jne, yhtäkään etuvetoa ei olla työnnelty. Takavetobemarit ja mersut liukkaalla monesti ongelmissa tai ainakin meno ei niin luotettavaa(toki sitä todella liukasta saattaa olla vain 1-2kk vuodessa), jopa bmw forumilla jotkut kokeneet kuskit puhuvat talviajosta enemmän selviytymisenä kuin ajonautintona. Joten sun vaihtoehdoissa saattaisin itse päätyä jopa siihen volvoon jos neliveto ei sulle tule kyseeseen. Suosittelen ainakin liukkaalla käydä pyörittelee sitä takavetoa ja ylämäkistartteja jne, ei ole mielestäni liiottelua.

Ja tuohon laiskaan ohjaukseen vielä, vaikka en ole uusien ajodynamiikkavaihtoehtojen suuri ystävä, niin omassahan 2.0litraisessa bemussa on jo sport ja sport+ moodit mitkä terävöittää ohjausta ja automaattikin vaihtaa vasta yläkierroksilla, viimeksi mainittu ottaa luistonestonkin pois. Näistä on hyötyä tuohon ohjaustuntumaan. Sekä vielä lyhyt maininta bmw:n 8v-automaatista joka on ylivoimaisesti paras mitä olen ajanut, todella positiivinen yllätys ja ymmärtääkseni laadukas kestävyydeeltäänkin.

_
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kävin äsken poistamasta yhden autoistani liikennekäytöstä Trafin internetpalvelussa. Hinta olikin pompsahtanut 4€ -> 8€. Kova on inflaatiovauhti SovietFinlandissa.
 

Fordél

Jäsen
Nuo kaverisi peräongelmat haiskahtaa kärjistetysti suditellulta takavedolta. Näitä kalliita peräremontteja on ollut monissa euroopasta tuodossa takavedossa, mm yksi tutuntuttu vääntänyt kuukausia SCC:n tuontiauton kanssa asiasta. Suuttimet taas kuullostaa diiselsuuttimilta mitkä on monen diesel-koneen heikkokohta ja vaihtoja odotettavissa 100tkm-200tkm välillä.

Kaverin tuntien niin enpä usko, että ainakaan hänen aikana sillä on paljoa suditettu. Kenties sitten edellinen omistaja. Ja muistini mukaan kyse on bensakoneesta, en tosin ole varma.

Nyt isoimmalta erolta kuulostaa vetotapa sun vaihtoehdoissa, mä en mielellään ottaisi takavetoa, olen täällä joskus aiemmin todennut että herne menee nenään kun uusimmatkin takavedot on kiinni jopa meidän rinnetontilla joka ei ole edes kovin jyrkkä, työnnelty on taksimersua, naapurin lexusta, pakuja jne, yhtäkään etuvetoa ei olla työnnelty. Takavetobemarit ja mersut liukkaalla monesti ongelmissa tai ainakin meno ei niin luotettavaa(toki sitä todella liukasta saattaa olla vain 1-2kk vuodessa), jopa bmw forumilla jotkut kokeneet kuskit puhuvat talviajosta enemmän selviytymisenä kuin ajonautintona. Joten sun vaihtoehdoissa saattaisin itse päätyä jopa siihen volvoon jos neliveto ei sulle tule kyseeseen. Suosittelen ainakin liukkaalla käydä pyörittelee sitä takavetoa ja ylämäkistartteja jne, ei ole mielestäni liiottelua.

Volvo on todennäköisin vaihtoehto joka tapauksessa, mutta täytyy sitten käydä vielä erikseen koeajamassa kolmonen talvikeleillä jos sen hankinta tulee realistiseksi. Nelivetoa ei näillä budjeteilla kannata hankkia.

Ja tuohon laiskaan ohjaukseen vielä, vaikka en ole uusien ajodynamiikkavaihtoehtojen suuri ystävä, niin omassahan 2.0litraisessa bemussa on jo sport ja sport+ moodit mitkä terävöittää ohjausta ja automaattikin vaihtaa vasta yläkierroksilla, viimeksi mainittu ottaa luistonestonkin pois. Näistä on hyötyä tuohon ohjaustuntumaan. Sekä vielä lyhyt maininta bmw:n 8v-automaatista joka on ylivoimaisesti paras mitä olen ajanut, todella positiivinen yllätys ja ymmärtääkseni laadukas kestävyydeeltäänkin.

Eipä tullut laiteltua sport-moodia päälle, mutta jos on tollanen ohjaus economylla, jolla todennäköisesti ajaisin valtaosan ajosta, ei oikein hyödytä vaikka sportilla ohjaus olisi tervämpi.

Automaatin suhteen suosittelen kokeilemaan myös Mersun vastaavaa. Itse laittaisin näiden kahden koeajon perusteella paremmaksi kuin sen BMW:n laatikon, jota testasimme. Molemmat toki loistavia ja hakkaavat vanhentuneen Volvon selkeesti.
 
Viimeksi muokattu:

Jeppe_68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ostin jonkun neekerijenkin jenkeistä extempore tuosta. Onko mitään käsitystä siitä, mitä maksuja noista romuista joutuu maksamaan? ' 69 vuosimalli, ei mikään number match, eli normi käytetty romu kyseessä..
 

Outsider

Jäsen
Ostin jonkun neekerijenkin jenkeistä extempore tuosta. Onko mitään käsitystä siitä, mitä maksuja noista romuista joutuu maksamaan? ' 69 vuosimalli, ei mikään number match, eli normi käytetty romu kyseessä..

Koko summasta rahteineen Alv. + mahdollisesti tulli, riippuen siitä minkälainen auto on kyseessä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Samalla toki hintoja muutettiin niin, että käyttöönotto on tästä lähtien ilmaista.
Kova on deflaatiovauhti SovietFinlandissa!

No, pitkässä juoksussa tasoittuu. Kiitokset Larpalle huomiosta.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ostin jonkun neekerijenkin jenkeistä extempore tuosta. Onko mitään käsitystä siitä, mitä maksuja noista romuista joutuu maksamaan? ' 69 vuosimalli, ei mikään number match, eli normi käytetty romu kyseessä..
Kuten edellä mainittiin, alv 24% ja hitunen tullia menee kun laite ylittää rajan ja leimalle maksetaan autovero. Noin iäkkäässä sillä ei ole merkitystä. Max satasia.

Ja sitten, mikä 69? Päästä meidät uteliaisuuden piinasta.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Haussa sellainen 2010-luvun SUV, neliveto, alle 150tkm ajettu ja hintaluokassa 40-45 k€, tyyliin X3, Q5, XC60 jne. Aika usein tuo asetettu hintahaarukka on kyllä autokaupassa paukkunut yli. Auto tulee meikäläisen päivittäiseen taajama-ajoon ja satunnaiseen peräkärryn vetämiseen. Vielä en ole noista yhtäkään käynyt koeajamassa, mitä nyt työkaverin XC60:n kyydissä välillä hanttarin paikalla istunut. Jotenkin karsastan dieseliä, varsinkin 4-sylinterisenä, mutta kai dieselkin menisi jos koneessa on vähintään se 150 kW.

Itsellä 2010 XC60, D5 AWD R-Desing, ajettu nyt about 70 000, joista itse ajanut reilut 40 000. Olen ollut tyytyväinen. Jos sporttista peliä hakee niin tuo ei ole haluamasi vaihtoehto. Toki kyllä tuolla jaloista pääsee, mutta ei lakki lennä takapenkille kun painaa kaasun pohjaan. Ei ainakaan kun vertaa edelliseen autooni. Mutta mukava ajettava. Menee maantiellä kuin juna. Ajettavuus, mukavuus ja laatuvaikutelma ovat mielestäni hyviä. Löpöä tosin menee aika rapsakkaasti. Mutta voin suositella. Kannattanee ehkä hankkia vuosi tai kaksi uudempi malli niin ei ole sitä pientä hassua näyttöä kojelaudan päällä vaan kunnollinen näyttö keskikonsolissa. Vikoja ei ole vielä ehtinyt ilmaantua. Jakopäänhihna piti vaihtaa, mikä hieman harmitti kun on ajettu noin vähän, mutta tulivat vuodet täyteen.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itsellä 2010 XC60, D5 AWD R-Desing, ajettu nyt about 70 000, joista itse ajanut reilut 40 000.

Millaisia kulutuksia ollut teillä? Meillä on muuten sama mutta 2014 mallinen ja 63000 nyt ajettu.

Huonoina puolina sanoisin kulutuksen vs kilpailijat. 80-90kmh vauhdissa menee 5-6 litraa satasella mutta sitten jossain 130-140kmh motarivauhdeilla jo kympin. Koko ajan keskikulutus on 7,9, ajoista n. 25% kaupunkiajoa, muuten maantie ja pks:n ruuhkat. Lisäksi auto voisi olla hiljaisempi, esim. motarilla saa radio olla aika kovalla jos haluaa radiosta tulevaa puhetta kuunnella. Muuten ihan soiva peli ja ei valittamista. Kuten sanoit niin maantiellä on hyvä ajaa. Jos miettii mitä varusteita kannattaa olla niin maantieajossa mukautuva vakkari on hyvä kun pitää turvavälin koko ajan samana vaikka liikennevirran nopeus hieman seilaa. Esim. jos ajaa vaikka nopeuskameroilla ryyditettyä maantietä 10-15kmh yli rajoituksen ja edellä ajava aina hiljentää kameralle niin vakkari osaa automaattiisesti rullata moottorijarrulla vähän aikaa. Pitkässä juoksussa aika rentouttava varuste. Eipä tuollaista osaa arvostaa jos ei ole tottunut ja nyt olisi aika nihkeä olla ilman sitä. Toinen maantielle kätevä varuste on automaattiset pitkät valot. Kun ajaa koko ajan pitkillä niin pudottaa lyhyille aina tarvittaessa, tai pikemminkin skaalaa myös valokuviota tilanteen mukaan ja käännöksissä myös. Esim. jos auto tulee vastaan pimeällä tiellä, automatiikka valaisee kummatkin penkereet ja ojat kuin olisi pitkät päällä mutta tielle tulee pimeä paikka eikä häikäise vastaantulevaa.

Ainoa vika tähän asti on ollut peruutuskamera, ilmeni äskettäin ja ei enää mene päälle kun laittaa pakin silmään. Pitää vielä erikseen CAM-nappulaa painaa että saa kuvan näkyviin. Jaksaisi vain viedä huoltoon...
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Millaisia kulutuksia ollut teillä? Meillä on muuten sama mutta 2014 mallinen ja 63000 nyt ajettu.
Huonoina puolina sanoisin kulutuksen vs kilpailijat. 80-90kmh vauhdissa menee 5-6 litraa satasella mutta sitten jossain 130-140kmh motarivauhdeilla jo kympin. Koko ajan keskikulutus on 7,9, ajoista n. 25% kaupunkiajoa, muuten maantie ja pks:n ruuhkat. Lisäksi auto voisi olla hiljaisempi, esim. motarilla saa radio olla aika kovalla jos haluaa radiosta tulevaa puhetta kuunnella. ...

Aika lailla samoja kulutuksia. Ajotietokone taitaa nyt näyttää keskikulutukseksi reilua 7 litraa. Joskus olen kesällä varmaan päässyt alle seiskan, mutta harvinaista. Jos oikein alkaisi harrastaa taloudellista ajoa niin varmaan saisi pidettyä alle seiskassa, mutta vaatisi keskittymistä. Mutta painava auto jne. Ja tuo taitaa vielä olla niitä 5 sylinterisiä D5:sia. Mutta jos haluaa pihistellä niin ei ehkä kannata tätä harkita.

Itse koin taas, että etenkin Octavian jälkeen tämä on hiljainen. Ainakin rengasmelultaan. Moottorihan jonkin verran murisee etenkin alakierroksilla, mutta farmari-octavian jälkeen en kokisi kovaääniseksi.

Ai, niin. Tuo mukautuva vakionopeudensäädin on kyllä ehdoton varuste kun siihen tottuu.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jep, on 5-sylinterinen. Kyllähän siinä kulutuksessa näkyviä tehosyöppöjä on mm. neliveto, automaattilaatikko (luistattaa aika paljon), paino ja kehno aerodynamiikkakin näkyy vauhdin kasvaessa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mukautuva vakkari on parhaimmillaan ruuhkaisilla teillä. Esim. PK-seudulla aivan huikea varuste.
 

Taccutucca

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers, TUTO Hockey, Atlético de Madrid
Hetki sitten sain loistoidean käydä paikallisessa ABC:ssä t-paitaan, kalsareihin ja tohveleihin pukeutuneena hakemaan vähän soijamaitoa. Päätin samalla vähän "lainata" perheen autoa, ja olihan se lähtökohtaisesti tietenkin mukavaa kanssa ajaa ensimmäistä kertaa liukkailla, mutta oh boy! Hitto se oli hauskaa. Aina jos oli ykkönen tai kakkonen silmässä niin auto suti niin vimmatusti, käännöksissä auto liusui ja jarruttaminenkin oli paljon hauskempaa.

Ja kyseessä on siis vuoden 2002 1,6l Toyota Avensis, eli ei mikään Mazda RX-8, vaan melko isokokoinen, kömpelö ja junan kaltaisella ohjauksella varustettu tankkeri.

Kyllä oli mukava visiitti, näköjään autoilu Suomessa on talvisin mukavaa.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
@Jupe viestiin pitää ihan yleisesti tarttua, ja tuohon laatuvaikutelmaan. Itse olen mersumiehiä, ja voin myöntää että Stuttgartin väriset lasit päässä aina kommentoin. Mersulla esim. W210 E-sarja (96-02) tuntuu olevan se laadukkain (unohtakaa ne ruostehommat). Tottakai ajettavuus, varusteet ym. menee eteenpäin. Mutta yleinen laatuvakutelma vaikkapa sisustassa ei ole ainakaan parantunut. Ja tuon ikäinen E-sarjalainen mersu on takuulla yksi maailman hiljaisimpia autoja. Sama pätee kun vertaa saman aikakauden Audia ja Mercedestä. Ei ole vaikea sanoa kumman ovipahvit on tehty halvalla, ja kumman rahalla.
Tuli hetken mielijohteesta ostettua tuollainen W210 kun erittäin halvalla sain. En ole koskaan Mersua omistanut ja vain joskus satunnaisesti ajanut ja onhan tuo 98' malliseksi autoksi erittäin mukava ja hiljainen. Nyt kun autoa on tullut purettua hitsausten tieltä, niin kyllähän tuossa monet yksityiskohdat ovat todella hyvin mietittyjä ja äänieristystä on runsaasti. Akilleen kantapää tosiaan tuo ruostuminen, mutta siitähän selviää hitsaamalla. Ensin oli tarkoitus korjata pakolliset ja myydä eteenpäin, mutta nytpä tuota on tullut tehtyä siihen malliin, että taitaa jäädä itselle. Ei tästä taida parantua koskaan...
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Hitto se oli hauskaa. Aina jos oli ykkönen tai kakkonen silmässä niin auto suti niin vimmatusti, käännöksissä auto liusui ja jarruttaminenkin oli paljon hauskempaa..
Hauskemmaksi muuttuu kun hommaat alle taka- tai nelivetoisen menopelin. Etuvedolla puskemisesta ei kuitenkaan saa ihan kaikkea riemua irti.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Työmatka muuttuu seitsemään kilsaan suuntaansa, joten vaihdoin auton halvempaan. 2013 Volvo V40T3 vaihtui 2009 Focukseen. Molemmilla autoilla ajettu noin 60 tkm ja koneena molemmissa 1.6 bensa, mutta siihen yhtäläisyydet jäävät. Volvo noin valovuoden edellä kaikessa, mutta ei Focus sentään kamala ole. Millaisia kokemuksia palstalaisilla on tuollaisista? Tekninen laatu isoin kysymysmerkki. Kiesi on huollettu kerran vuodessa, toistaiseksi kaikki toimii. Mitään kolahduksia tai rutinoita ei kuulu, vaikka melua muuten riittää.
 

Fordél

Jäsen
Työmatka muuttuu seitsemään kilsaan suuntaansa, joten vaihdoin auton halvempaan. 2013 Volvo V40T3 vaihtui 2009 Focukseen. Molemmilla autoilla ajettu noin 60 tkm ja koneena molemmissa 1.6 bensa, mutta siihen yhtäläisyydet jäävät. Volvo noin valovuoden edellä kaikessa, mutta ei Focus sentään kamala ole. Millaisia kokemuksia palstalaisilla on tuollaisista? Tekninen laatu isoin kysymysmerkki. Kiesi on huollettu kerran vuodessa, toistaiseksi kaikki toimii. Mitään kolahduksia tai rutinoita ei kuulu, vaikka melua muuten riittää.

Focuksiahan taitaa olla yhteensä kolmea sukupolvea ja kaikista niistä on kokemusta. Mun mielestä juuri tuo 2. sukupolven Focus (2004-2010) on selkeästi heikoin versio Focuksesta. Siinä missä ekassa Focuksessa oli todella hyvä ajotuntuma ja ohjaus sekä ihan ok laatuvaikutelma, toinen sukupolvi oli selkeä pettymys. Vaikutti jotenkin hätäisesti luodulta mallilta. Ei ollut enää samaa hyvää ajotuntumaa ja laatuvaikutelmassa oltiin tultu alas. Jotenkin auto oli aika "lötkö" ajettava. Sisällä oli entistä muovisempi meininki. Oli näillä kahdella ekalla mallivuodella myös yhteistäkin: molemmissa melutaso oli todella kova. En kuitenkaan yhtään ihmettele, että Volvo V40 olisi valovuoden edellä kaikessa tuota vuoden 2009 Focusta. Sen sijaan kolmas mallisukupolvi (2010-) olikin sitten taas paluu Focuksen "juurille". Laatu ja ajettavuus oli taas totutun hyvää luokkaa. Melutasossakin oli päästy eteenpäin.

MItä olen päässyt läheltä seuraamaan kaikkia näitä em. Focuksia niin mitään erityistä teknistä vikaa ei ole ollut missään. Lähinnä kuluvia osia on jouduttu vaihtamaan eikä mitään tekniikkamurheita ole ollut. Koskaan ei ole tiellekään jättänyt tai reistaillut.
 
Viimeksi muokattu:

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Itsekin kiinnitin huomiota tuohon kevyeen, hieman Toyotamaiseen ohjaukseen. Ei se pahasti häiritse, koska auto kuitenkin kohtalaisen vakaasti kulkee, ja ottaa kuopat ja töyssyt ihan ryhdikkäästi.

Kiitos Fordel, kun kirjoittelit kokemuksia!
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kiitos Fordel, kun kirjoittelit kokemuksia!
Täytyy kompata Fordelia. Meillä (isän autojahan nuo Focukset ovat olleet) on kahdesta eri Focuksesta kokemusta. 1,6l bensa ykköskoppanen -04 joka on meillä edelleen. Tekisi mieli sanoa että paras auto mitä meillä on ollut. Okei "kakkosautona" joten kilometrejä tulee maltillisesti, mutta mitään vikaa ei ole vielä (kop kop) ilmennyt vaikka 6v auto on meillä jo ollut. Ajettavuus on iha ok, tosin oma mielipide on että Ford Focus häviää ajettavuudessaan Volkkarin kilpailijoilleen Golfille, Octavialle jne.

Kakkoskopan "facelift" meillä oli myös ykkösautona, -08, 1,6 TDCI. Ostettiin oliko 2v iässä, kilometrejä alla 44tkm. Heti alusas ihmeteltiin sitä muovin nitinää ohjaamossa, käytiin jopa näyttämässä liikkeessä että onko tässä joku paneeli irti joka nitisee mutta tultiin tulokseen että Focuksen viimeistely on tätä tasoa. En muista missään autossa olleen yhtä muovinen fiilis kuin tuossa autossa. En muista mikä varustelutaso meillä oli, luultavasti joku hinnat alkaen-malli jolla oli varmasti osuutta asiaan. Diesel-Focuksen historia jäi meillä lyhyeksi, noin 1,5 vuotiaaksi. Kilometrejä oli alla 90tkm ja alkoi moottorin vikavalo palamaan kojelaudassa silloin tällöin. Huoltoon vietiin ja muistaakseni 1400e köyhdyttiin. Oli aika kova lasku suhteessa auton ikään ja kilometreihin. Ja eihän siinä mitään jos se korjaus olisi auttanut, mutta kun ei. Ei ajettu varmaan kuin muutama sata kilometriä, ja taas alkoi sama valo palamaan satunnaisesti. Paikallinen Ford-huolto, jossa korjaus tehtiin pesi kätensä että kyllä tässä joku uusi vika on, että ei tämä ainakaan täysin takuun piiriin mene. Lopulta tämän diagnoosin jälkeen Focus sitten vaihtuikin Passatiin, josta olen tähän ketjuun myös kirjoitellut.

Ei ollut nyt tarkoitus teilata ostostasi. Bensa-Focuksista ei pahaa sanottavaa, joten jos sulla olisi parempi tuuri noiden vikojen kanssa. Meillä on diesel-Fordit kierretty kaukaa tuon jälkeen.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuossa ykkösmallin Focuksessa on mun mielestä aivan surkeat jakkarat, jotain 80-luvun japanilaisten tasoa. Samaten alkupään malleissa 1,6 kone on hengettömämpi kuin loppupään versioissa, joten moottorin luonnetta on saatu päivitettyä matkan varrella paremmaksi, vaikka paperiarvot on pidetty samoina.

Kattelin muuten tuossa viime viikolla nettiautosta juuri V40 tarjontaa, jos sellaista harkitsisi seuraavaksi autoksi. Olivat vaan vielä kovin kalliita, kun halvin tais olla 26t€ paikkeilla. Täytyy vielä joku vuosi odotella, että hinnat halpenee. Nykyisessä volvovanhuksessa on vielä helposti 100 tkm matkaa jäljellä ennen seuraavia isompia "peruskorjauksia", joten kiire ei ole mihinkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös