Jatketaan tähän melkein nimikaiman perään nelivetopohdiskelua koska meiltäkin sellainen löytyy. Jakaisin nyt ensinnäkin nelivedot todellisiin 50-50 järjestelmiin kuten Subaru ja sitten näihin erillisellä kytkimellä toimiviin mitkä ajossa ovat etu taikka takavetoisia sen 99% ajosta.
Subarulla mielestäni edelleen niin suuret kulutus ja päästölukemat ettei ole käynyt mielessäkään etelään sellaista hankkia mutta nämä haldexit ja vastaavat xdrivet mielestäni varsinkin nykyään kun ne saa samaan hintaan on erinomaisia keksintöjä.
Vaikka pk-seudulla asunkin niin ihan joka talvi pientaloyhtiön piha kun on rinteessä eikä huoltoyhtiötä hoitamassa on jo ensimmäinen syy mihin nelivetoa tarvitaan, sitten jos ajatellaan bmw:tä taikka mersua niin takavetoinen vaikka on kaikki maailman apujärjestelmät on herkemmin jumissa loivissa mäissä kuin etuvetoiset, näitä saa todistaa harvase päivä talvella ihan liikennevaloissakin sutimassa ja kyseisellä meidänkin tontilla vaikka on itse asiassa aika loiva ennen kuin jyrkkenee niin siinä loivallakin on taksimersuja, naapurin lexusta ja pakettiautoja työnnelty useastikin mutta ei etuvetoja.
Summaisin omalla kokemuksella että ostaisin ainakin bemarit ja mersut nelivetoisina, koska niistä on enemmän hyötyä kuin haittaa. Se jos joku ajaa yli 10 vuotta vanhalla ja aletaan miettimään mekanismin huoltotarpeita on eri asia, mutta en ole kuullut sieltäkään mitään isompia huolen aiheita.
Ja helposti unohtuu että 2010 ja 2011 oli ihan helvetin isolumisia talvia etelässä, marraskuusta asti satoi eikä sulanut pois, kolasin noin 2,5 metrin korkuista lumikukkulaa meidänkin tontille, joten tuliko tässä nyt ilmastonmuutos parissa vuodessa? Ehkä ei kuitenkaan, vaan samanlaista sahausta se on kuin ennenkin ja lämpiminäkin talvina vaikka lunta ei olisikaan niin märkää on, joka on taas jokaisena pakkasaamuna jäätä. Miksi en siis ajaisi nelivedolla jos sen saa samalla hinnalla kuin takavedon, en keksi mitään syytä miksi edes haluasin ajella pelkällä takavedolla suomessa läpi talven kun kyse vielä perheautosta jolla tehdään jokunen retkikin. Niin ja selvennykseksi ajanhan minä takavedolla koska bemari alla mutta kun pito häviää niin etufillarit jeesaa.
_