Autoiluketju

  • 3 278 454
  • 18 820

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tämä pohdinta ei nyt suoranaisesti liity edellä käytyyn keskusteluun, mutta se jaksaa aina tasaisin väliajoin ihmetyttää kuinka henkilökohtainen asia auto on suomalaiselle miehelle. Varovaisesti pitää kommentoida, ettei pakokaasut mene piimään.

Yleinen harhaluulo on, että suomalainen mies ostaa autonsa järkiperusteilla. Mitä paskaa, ihan puhtaasti vahvalla tunteella vetelee hän. Naisille autonhankinta on useimmiten puolestaan järkiprosessi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Yleinen harhaluulo on, että suomalainen mies ostaa autonsa järkiperusteilla. Mitä paskaa, ihan puhtaasti vahvalla tunteella vetelee hän. Naisille autonhankinta on useimmiten puolestaan järkiprosessi.

Minä teen ylipäänsä kaikki isot ratkaisut nykyään järkiperusteisesti. Riittävän monta paskaa päätöstä kun on tehnyt tunteella, niin sitä on viisastunut. Tässäkin autonhankintatilanteessa on tarkat analyysit tehty. Plussat ja miinukset kasattu ja hirmuinen määrä kaivettu kokemuksia puhelimitse, somessa, naamatusten ja luonnollisesti netissä. Kyllä minäkin tykkäisin, että meillä ajettaisiin Bemarilla tai Jaguarilla, mutta mitään järkeä niiden hankinnassa ei ole. Nyt on tiedossa tarkat vaatimukset autolle ja harva niitä täyttää. Kolme mallia kuitenkin niin tekee, sama auto eri valmistajilta.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Automainoksissa järkiperusteet näkyy ja ne näkyy maailman laajuisesti. Paljasta pintaa ja menestystä, auton ominaisuuksitta harvoin mitään. Suomalainen autonostaja on siis aikas lailla normikamaa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itseasiassa nyt nousi kyllä ykkösvaihtoehdoksi Skodan Citigo. Vain hieman hinnakkaampi Aygoa, mutta käyttäjäkokemuksien mukaan on varsin uskottava peli myös maantiellä. Kulutukset samaa luokkaa, mutta sisätilat isommat. Varustetaso tuntuu myös paremmalta. Jos tästä tai Volkkarin Upista tai Seatin Miistä on kokemuksia, niin otetaan vastaan. Sama värkkihän on kyseessä.

Uusi Citigo oli vuokra-autona pari kuukautta sitten viikonlopun ajan. Pisteet nousi sisätilojen suuruudesta, vaikka kyseessä pikkuauto onkin. Autolla myös uskaltaa ajaa 100 km/h, mikä ei aina pikkuautoilla ole selviö. Miinukset puolestaan automaattilaatikosta. Oli kömpelö ja vaihtoi välillä järjettömästi suuremmalle, jolloin kierrokset putosi alas ja autosta "hävisi tehot" tämän seurauksena. Etenkin ylämäissä tämä oli epämiellyttävää. Mutta ihan kompakti pikkuauto siltikin kyseessä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Yleinen harhaluulo on, että suomalainen mies ostaa autonsa järkiperusteilla. Mitä paskaa, ihan puhtaasti vahvalla tunteella vetelee hän. Naisille autonhankinta on useimmiten puolestaan järkiprosessi.

Käsi nousee täältä ja pystyn allekirjoittamaan tämän. Fiiliksellä mennään, kuten tähänkin asti. Hymyilyttää kun nuukavillet joskus kokoontuvat samaan pöytään kahvittelemaan ja alkaa se ikuinen ylistys ja väittely kenen kippo vie vähiten bensaa satasella. Eipä silti, jos rahaa olisi tilillä rajattomasti niin 50:n harrastepelin jatkeeksi voisi ostaa jonkun hybridin vaikka kettutyttöjen mieliksi.
 

julle-jr

Jäsen
Minäkin ostaisin autot fiilispohjalta, mutta en ole oikein viimeiseen 10 vuoteen saanut mitään erityisiä fiiliksiä näistä ns. normiautoista. Siis siinä mielessä, että tuntisin suurta halua ajaa ennemmin vaikkapa Audilla kuin BMW:llä tai Toyotalla tai Volvolla. Parilla Porschella olen ajanut ja niissä oli omanlaisensa fiilis. Siispä kun ei oikein ole varaa ajaa Porschella, pyrin tekemään järkiratkaisuja.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Uusi auto on kiikarissa ja valinta tuntuu nyt osuneen 2011 vuosimallin Passattiin. Auto mikä hyvin todennäköisesti mukaani liikkestä lähtee on Highline farkku, 2.0 TDI ja DSG-tomaatti hoitaa vaihteen vaihdot. Kilometrejä on 160 000 mittarissa.

Vähän mielipiteitä kaipaisin jos Passatin omistajia/omistaneita löytyy palstalaisista. DSG ja perustyyppivika jutut ovat sinällään tiedossa kyllä. Muutama vuosi takaperin Octaviassa oli myös DSG ja silloin selvittiin ilman ongelmia.

Lähinnä tilojen, ajettavuuden ja muun sellaisen puolesta olisi kiva kuunnella kommentteja. Samoin huollot ja niiden hinnat kiinnostavat. Aika paljon tässä on tullut netistä tietoa kaiveltua, mutta kysytään täältäkin nyt.
 

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Uusi auto on kiikarissa ja valinta tuntuu nyt osuneen 2011 vuosimallin Passattiin. Auto mikä hyvin todennäköisesti mukaani liikkestä lähtee on Highline farkku, 2.0 TDI ja DSG-tomaatti hoitaa vaihteen vaihdot. Kilometrejä on 160 000 mittarissa.

Vähän mielipiteitä kaipaisin jos Passatin omistajia/omistaneita löytyy palstalaisista. DSG ja perustyyppivika jutut ovat sinällään tiedossa kyllä. Muutama vuosi takaperin Octaviassa oli myös DSG ja silloin selvittiin ilman ongelmia.

Lähinnä tilojen, ajettavuuden ja muun sellaisen puolesta olisi kiva kuunnella kommentteja. Samoin huollot ja niiden hinnat kiinnostavat. Aika paljon tässä on tullut netistä tietoa kaiveltua, mutta kysytään täältäkin nyt.

Toivottavasti ostat liikkeestä, tossa on todennäköisesti kohta se iso DSG remppa edessä kun kilometrit täsmää ainakin niihin mitä takseissa niitä vaihdeltiin.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itselläni on ollut käytössä 2012 (käytännössä 2011) Highline DSG-farkku kohta kolme vuotta, aivan loistava auto siihen rahaan mitä uuden hinta tuolloin oli. Tilat ruhtinaalliset ja mainio ajettava. Ei tosin kannata ottaa sillä mopoimmalla TDI:lla, kaverilla on sama auto sillä ja nihkeää on ohitettu. 2.0 vääntää kivasti. Mitään vikaa ei ole ollut.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Autoliikkeen kautta joo. Tuo 6-pykäläinen DSG on ymmärtääkseni ollut se vähemmän ongelmallinen tapaus verrattuna 7-pykäläiseen.

Miten muuten menee tuo huolto-ohjelma Passatissa? En oikein netistä meinannut tietoa löytää ja liikkestäkin vasta maanantaina saa tietoa. Aiemmassa Octaviassa muistelin että 180 000 km olisi seuraavana edessä, mutta en muista oliko se "iso" huolto...

DAF:lla on miltei samanlainen auto siis ajossa, olisitko vaikka yv:llä pistänyt vähän huolto-ohjelmasta tai hinnoista viestiä?
 

rpeez

Jäsen
Miten muuten menee tuo huolto-ohjelma Passatissa? En oikein netistä meinannut tietoa löytää ja liikkestäkin vasta maanantaina saa tietoa. Aiemmassa Octaviassa muistelin että 180 000 km olisi seuraavana edessä, mutta en muista oliko se "iso" huolto...

Riippuu ajomääristä kun tuo longlife eli auto kertoo itse. Aika helposti se on 30tkm välein, eli tosiaan 180tkm on todennäköinen seuraava. Tuossa yksilössä on sitten hihnanvaihto luultavimmin tulossa ja käsittääkseni 210tkm välein mutta itse vaihdatin varmuuden vuoksi 180tkm. Semmoinen 700e marmorilla kun vaihtaa samalla laturinhihnan ja vesipumpun, ei kohtuuton mutta kuitenkin. Muutenkin kyllähän tuo sen ikäinen ja kilsainen on, että saa varautua lisäksi joihinkin muihinkin kuluvien osien huoltoihin kuten jarrut ja ilmastoinnin täyttö. Mutta sittenhän sillä taas päästeleekin. Tuo 2l CR diesel on kyllä tosi hyvä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vähän mielipiteitä kaipaisin jos Passatin omistajia/omistaneita löytyy palstalaisista. DSG ja perustyyppivika jutut ovat sinällään tiedossa kyllä. Muutama vuosi takaperin Octaviassa oli myös DSG ja silloin selvittiin ilman ongelmia.
2 litrainen diesel on ongelmakoneen maineessa. DSG:n jo tiesit. Siksi omani on 1,6 D ja manuaali.

Renkaat vaikuttaa sisämeluun yllättävän paljon, itsellä se tilanne, että nokialaiset nastat on hiljaisemmat kuin kesäkumit. Jalkatila sivusuunnassa on pieni eli keskikonsoli tulee tielle. Ihme kitinöitä talvella, mikä toisaalta kertoo auton hiljaisuudesta, että moiset kuulee. 1.6 olisi kylmä ilman eberiä ja pahvit keulan tukkeeksi voi laittaa jo hyvissä ajoin syksyllä.

Öljynkulutus voi muodostua ongelmaksi, joten soitto edelliselle omistajalle on paikallaan. Jos siis ostat liikkeestä.
 

Tuamas

Jäsen
Vähän mielipiteitä kaipaisin jos Passatin omistajia/omistaneita löytyy palstalaisista. DSG ja perustyyppivika jutut ovat sinällään tiedossa kyllä. Muutama vuosi takaperin Octaviassa oli myös DSG ja silloin selvittiin ilman ongelmia.

Opettele kuuntelemaan kaksoismassavauhtipyörän leviäminen, jos sitä ei ole vielä vaihdettu, on sen vaihto piakkoin edessä ja hintaa kertyy hiukan korjaamosta riippuen 1,0-2,5k€. Tuohon löytyy netistä hyviä pätkiä joista saa käsityksen millaista ääntä haetaan.

Tai ainakin sovit etukäteen, että jos tätä ei ole vielä vaihdettu, se vaihdetaan myyjän piikkiin.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Eilen jätti sitten Octavia kolmostielle. Matkavaudissa rupesi mittarit loistamaan ja koko kosla tärisemään. ABC:n pihalle kun päästiin, niin kuullosti siltä, että kone olisi käynyt kolmella pytyllä. Eihän siinä muuta kuin soitto ajoturvaan ja hinuri paikalle. Hinurikuski veikkailli, että olisi sytytyspuola mennyt, toivotaan sitä ja pelätään muuta. Sikälimikäli tuosta on sytytyspuola mennyt, niin tietääkö kukaan onko Skodissa vaihdeltu näitä huoltojen yhteydessä maahantuojan piikkiin, nettitietojen mukaan ainakin Audeihin ja Volkkareihin on vaihdeltu.

Kone on siis 1.8 TSI ja vuosimalli 2009.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Opettele kuuntelemaan kaksoismassavauhtipyörän leviäminen, jos sitä ei ole vielä vaihdettu, on sen vaihto piakkoin edessä ja hintaa kertyy hiukan korjaamosta riippuen 1,0-2,5k€. Tuohon löytyy netistä hyviä pätkiä joista saa käsityksen millaista ääntä haetaan.

Tai ainakin sovit etukäteen, että jos tätä ei ole vielä vaihdettu, se vaihdetaan myyjän piikkiin.

Tuosta auton tekniikasta ei hirvittävän tarkkaa kuvaa itselläni ole, siis ihan yleisesti aika peukalo keskellä kämmentä tekniikan suhteen. Eli mitenkäs tuon kaksoimassapyörän suhteen menee? Eikös se perinteisesti ole kestävä osa eli joskus muinoin mahd. koko moottorin eliniän kestänyt?

Tehdäänkö tuo vaihto yleensä missä vaiheessa, siis näin karkeasti? Tai onko tuossa jotain tiettyä kilometrimäärää milloin alkaa mahdollisesti ääntä pitämään?

Autoliikkeestähän tuo on, tarkoitus on kyllä kysellä kaikki mahdollinen mitä on tehty ja mitä ei. Lähinnä kiinnostaa onko DSG:n kanssa ollut jo ongelmia ja varmaan tuo kaksoismassapyörä. Mitäs muuta kannattaisi perata ennen mahd. kauppoja?
 

Tuamas

Jäsen
Tuosta auton tekniikasta ei hirvittävän tarkkaa kuvaa itselläni ole, eli mitenkäs tuon kaksoimassapyörän suhteen menee? Eikös se perinteisesti ole kestävä osa eli joskus muinoin mahd. koko moottorin eliniän kestänyt?

Tehdäänkö tuo vaihto yleensä missä vaiheessa, siis näin karkeasti? Tai onko tuossa jotain tiettyä kilometrimäärää milloin alkaa mahdollisesti ääntä pitämään?

Autoliikkeestähän tuo on, tarkoitus on kyllä kysellä kaikki mahdollinen mitä on tehty ja mitä ei. Lähinnä kiinnostaa onko DSG:n kanssa ollut jo ongelmia ja varmaan tuo kaksoismassapyörä. Mitäs muuta kannattaisi perata ennen mahd. kauppoja?

No itsekään en asiantuntija ole ja aloin asiaan perehtymään vasta kun huollossa sanoivat kaksoismassavauhtipyörän pitävän ääntä ja olevan pian vaihtokunnossa. Onneksi auto oli liikkeestä ostettu ja vielä käytetyn takuukin voimassa, jolloin riitti soitto myyjälle ja huollon sopiminen heidän piikkiinsä.

Mitä nyt noita forumeita olen lukenut, niin 100-250tkm välillä nuo useimmiten ovat vaihtokunnossa, hirveää varianssia porukalla. Itsellä 2010 Superb 2.0tdi DSG ja ajokilometrejä oli vaihdon kohdalla kertynyt 125tkm.

DSG:ssä olennaisinta on se, että siellä on öljyt vaihettu vähintään huolto-ohjelman mukaisesti. Tuo kuusilovinen on oman asiaan perehtymisen perusteella "märkälaatikkona" luotettavampi kuin seitsemänvaihteinen "kuivalaatikko" jota saa pienempien koneiden yhteydessä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Päivällä tuli sitten puhelua, että koodit sanovat ykköspytyn sytytyksessä olevan häiriötä. Olivat kokeilleet toisella sytytyspuolalla ja tulpalla. Ei tulosta. Epäilynä nyt, että männänrengas olisi paskana, kun männän päällä on öljyä.

Autoonhan vaihdettiin viime syksynä käytännössä kaikki moottorin liikkuvat osat, myös männät ja männänrenkaat. Tämän korjauksen tehnyt liike on luonnollisesti sitä mieltä, että oireet eivät täsmää siihen, että rengas olisi paskana. Heidän mielestään autolla pitäisi pystyä ajamaan ihan hyvin, öljyä vaan kuluisi enemmän.

Ketä tässä nyt sitten uskoa, kun yksi sanoo tätä ja toinen tota. En välttämättä halauisi alkaa purattamaan konetta, jotta huomataan, että ei siellä mitään ole rikki.

Mikäköhän soppa tästä taas tulee...
 

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Päivällä tuli sitten puhelua, että koodit sanovat ykköspytyn sytytyksessä olevan häiriötä. Olivat kokeilleet toisella sytytyspuolalla ja tulpalla. Ei tulosta. Epäilynä nyt, että männänrengas olisi paskana, kun männän päällä on öljyä.

Autoonhan vaihdettiin viime syksynä käytännössä kaikki moottorin liikkuvat osat, myös männät ja männänrenkaat. Tämän korjauksen tehnyt liike on luonnollisesti sitä mieltä, että oireet eivät täsmää siihen, että rengas olisi paskana. Heidän mielestään autolla pitäisi pystyä ajamaan ihan hyvin, öljyä vaan kuluisi enemmän.

Ketä tässä nyt sitten uskoa, kun yksi sanoo tätä ja toinen tota. En välttämättä halauisi alkaa purattamaan konetta, jotta huomataan, että ei siellä mitään ole rikki.

Mikäköhän soppa tästä taas tulee...

Ota riski, sovi liikkeen kanssa diili että viet sen sinne. Jos heidän tekemistään huollosta löytyy vikaa he maksavat jos ei sinä maksat. Vielä parempi olisi jos suostuvat että viet ulkopuoliselle sen huollettavaksi ja tämä käsittely sopii heille.
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tervehdys palstan autoveikot. Auton vaihto olisi todennäköisesti edessä ja siirtyminen 15 vuoden bensa-autoilun jälkeen ensimmäisen kerran diesel-autoon Fordin 2,0 TDCi koneella. Koska minulla ei ole juurikaan aikaisempaa kokemusta diesel-moottoreista, niin kyselisin tyhmänä hieman neuvoja niihin liittyen.

Meillä ajo on pääsääntöisesti hyvin lyhytkestoista kaupunkiajoa, kauppaan, harrastuksiin tms. n. 10 minuuttia kerrallaan. Miten dieselit suhtautuvat tämän tyyppiseen käyttöön, meneekö sieltä jotkin hiukkassuodattimet tms tukkoon helpoisti yms?

Toinen kysymys liittyy polttoainetoimisiin lisälämmittimiin: onko niiden käyttäminen talvella mahdollista/järkevää jos ajo on lähinnä tuollaista ylläkuvaillun kaltaista lyhyttä kaupunkipyöritystä?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toinen kysymys liittyy polttoainetoimisiin lisälämmittimiin: onko niiden käyttäminen talvella mahdollista/järkevää jos ajo on lähinnä tuollaista ylläkuvaillun kaltaista lyhyttä kaupunkipyöritystä?
On. Reunaehdoin. Yleensä myyjät suosittelee, että autolla olisi ajettava vähintään yhtä pitkä aika kuin lisälämmitintä on käytetty, jotta akku ei tyhjene. Itse kiersin tämän siten, kun kerran on tolppapaikka, että asennutin Defan akkulaturin muiden kilkkeiden yhteydessä. Jos käyttää polttoainelisälämmitintä ennen ajoon lähtöä, niin ½ tuntia tarvii lämmitäkseen.
 
Viimeksi muokattu:

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Meillä ajo on pääsääntöisesti hyvin lyhytkestoista kaupunkiajoa, kauppaan, harrastuksiin tms. n. 10 minuuttia kerrallaan. Miten dieselit suhtautuvat tämän tyyppiseen käyttöön, meneekö sieltä jotkin hiukkassuodattimet tms tukkoon helpoisti yms?

Toinen kysymys liittyy polttoainetoimisiin lisälämmittimiin: onko niiden käyttäminen talvella mahdollista/järkevää jos ajo on lähinnä tuollaista ylläkuvaillun kaltaista lyhyttä kaupunkipyöritystä?

No joo, tuollaisella ajosyklillä en missään nimessä suosittele edes ajattelemaan nyky-dieseleitä!

Niissä on nykyisin DPF (eli tuo hiukkassuodatin) joka vaatii ajonaikaiseen puhdistumiseen / regenerointiin reilusti yhtäjaksoista ajoa reippaalla nopeudella. Jos/kun tuota ei pääse tapahtumaan niin filtteri on tukossa alta aikayksikön ja polttoaine alkaa enenevissä määrin sekoittua moottoriöljyyn ohentaen sitä ja nostaen tuon pilalla olevan öljyn määrää moottorissa. Tästä taasen seuraa pahimmillaan heikentyneen voitelun myötä moottorivaurio tai vaihtoehtoisesti öljyn pinnan noustua tarpeeksi korkealla sellainen ketjureaktio, jossa auto moottori alkaa käyttää polttoaineenaan moottoriöljyä ja ottaa ns. "hullut" kierrokset => siinä osimoilleen viim. 10'k rpm kohdalla tulee rautaa kyljestä läpi...

Webaston käyttö lyhyellä ajosyklillä => aikansa sitä voi noilla akkulatureilla yms. paikkailla, mutta jos autolla ei ajeta säännöllisesti pitkiä matkoja niin akku on soronoo melko nopeasti.

Osta bensa-automaatti...
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Mä olen ajellut tässä pääsääntöisesti lyhyttä matkaa viimeiset vuodet ja akku rokkaa vieläkin. DPF:n putsaus ei vaadi reipasta nopeutta vaan moottori käyttää korkeampia kieroksia sen puhdistamisen aikana. Aika moni on repinyt koko DPF;n pois sieltä pöntöstä häiritsemästä elämää ja lompakkoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös