Autoiluketju

  • 3 194 855
  • 18 516

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Jep, TSI:lla paljon ajelleena sama kokemus lämpiämisestä. Kertoo tietysti joltain osin myös hyötysuhteesta - kyllähän vanhan ajan kuluttava kone aina lämpesi nopeasti :) Ja kuten joku edellä totesi, öljyjähän sen oikeastaan on tarkoituskin lämmittää, ei niinkään moottoria. Jälkiasennutin sen paistinpannun itsekin aikanaan, kun sen käytännössä sai samaan hintaan sisähaaraa laittaessa. Hupaisa tunne muuten, kun sisätila oli lämmin lähtiessä ja jos jätti puhaltimen päälle ajaessa se lähti rajusti viilenemään pitkin sitä ekaa pariakymmentä ajokilometriä.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Kyllä se säteilylämmitinkin ainakin auton moottoriöljyt lämmittää. Voitelu on siten heti paljon parempaa kylmällä käynnistettässä. Eli parempi kuin ei mitään, mutta tosiaan ei perinteiselle lohkolämmittimelle vedä vertoja.

Nyt syksyllä asennutin Saksasta tuotuun autooni säteilylämmittimen ja tällä kertaa olen yllättynyt positiivisesti. Vastus on normaalia isompi, mitä aiemmin ja jopa -20 asteen pakkasessa vain parin kolmen tunnin lämmitys on selkeästi auttanut. Aiemmin on saanut pitää sen 6 tuntia päällä kovilla pakkasilla. Moottori ei ole kuulostanut "pahoin voivalta" käynnistettäessä, kuten aiemmilla säteilylämmittimillä. Varaosahaku ei edes tuota autooni tarjonnut. Kyllä noista säteilylämppäreistäkin näköjään johonkin on, kun vastus vaan on tarpeeksi iso.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä noista säteilylämppäreistäkin näköjään johonkin on, kun vastus vaan on tarpeeksi iso.
Defan asiakaspalveluun kun soitin ja tiedustelin säteilylämmittäjistä, niin sanoivat että 300w on max teho, mitä laki antaa myöten. Perusteena paloturvallisuus; jos asennus tehty huonosti ja lämpö ei johdu moottorin lohkoon, niin tuolla teholla ei synny paloriskiä. Jotain uutta on ilmeisesti keksitty.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kylläpä alkoi vaisusti uusien autojen kauppa tänä vuonna tammikuun osalta. Lähes 20 % pudotusta vuoden takaiseen oli kyllä yllätys. Alallahan odotetaan varovaista kasvua myös tälle vuodelle ja erityisesti kesällä tulevan romutuspalkkion pitäisi piritstää vielä kauppaa. Itsehän en tuohon koukkuun usko, mutta aika näyttää.

Aika houkuttelevia tarjouksia ja kylkiäisiä näyttää markkinoilla olevan. Kilpailu asiakkaista on siis ilmeisen kovaa. Mitenkähän mahtaa olla käytettyjen kauppa ja nimenomaan vaihtohyvitykset? Näinä talouden aikoina liikkeiden hyvitykset vanhoista ovat varmaan huonoja, mutta toisaalta luulisi myös sen olevan kilpailuvaltti, sillä varmasti moni yksityinen auton ostaja vertailee myös välirahaa eri tarjousten välillä.
 

Tuamas

Jäsen
Aika houkuttelevia tarjouksia ja kylkiäisiä näyttää markkinoilla olevan. Kilpailu asiakkaista on siis ilmeisen kovaa. Mitenkähän mahtaa olla käytettyjen kauppa ja nimenomaan vaihtohyvitykset? Näinä talouden aikoina liikkeiden hyvitykset vanhoista ovat varmaan huonoja, mutta toisaalta luulisi myös sen olevan kilpailuvaltti, sillä varmasti moni yksityinen auton ostaja vertailee myös välirahaa eri tarjousten välillä.

Itse ostimme juuri Skoda Superbin käytettynä mielestäni kohtuulliseen hintaan, tässä yhteydessä lähetin vaihtotarjouspyynnöt ~kymmeneen paikkaan vanhasta louskustamme (Opel Astra 2005) ja vaihtotarjoukset olivat pudonneet ~tonnin-pari vähemmän kuin noiden yleiset pyyntihinnat.
Lopulta päädyin Kamuxin tarjoukseen, koska toimittivat auton samana päivänä Lappeenrannasta Poriin ja antoivat parhaan välirahatarjouksen.

Tämän perusteella sanoisin, että käytetyissä on ostajan markkinat.
Toki tässä on sama kuin asuntokaupassakin, hyvät ja kohtuuhintaiset kiertävät nopeasti, mutta kalliit ja/tai keskinkertaiset makaavat myytävänä pitkään.
 

Duffman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chelsea, Florida Panthers, Azzurri
Tässä on tullut itsekkin todettua että kaipa se auto on hankittava. Asun Saksassa joten hinnasto on hieman mukavammalla tasolla kuin suomenmaalla, omaan silmääni on sattunut noin 10 vuotta vanha Saab 9-3 Convertible, noita jonkin verran löytynyt eikä hintakaan mikään alytön ole. Olisiko kenelläkään jatkoaikalaisella kokemusta/muita vinkkejä kyseisestä automallista?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Sillä lailla. Tänään sitten tuli astetta kalliimpi koulupäivä kun auto matkasi hinurin lavalla huoltoon. Taka-akselista pettivät ripustukset ja ilmeisesti koko taka-akseli menee vaihtoon. Taitaa mennä nelinumeroiseksi loppulasku vielä, vaikka veinkin pienelle pajalle joka pyrkii taikomaan minulle akselin jostain kolariautosta. Auton kanssa matkaa takana alta 2v ja 46tkm. Sinä aikana remontoitu vähän laakereita (150e), kuskin oven mikrokytkin (n 300e), kannentiiviste (1500e), helmoja massattu (100e) ja ilmastoinnin magneettikytkin (100e). Puhumattakaan "normaalista huollosta", eli 2x öljyt, jakopää hilppeineen, ilmastointi ja jarrupalat nesteineen (n 1000e). Ja siihen päälle vielä kuluvia osia joita osaan itse vaihtaa, pyyhkijöitä, polttimoita, sumuvalo (n 100e). Olen pitänyt kirjaa nämä pari vuotta kaikista autoilun kuluista, ja tällä hetkellä 3300e (ei sisällä tämän päiväisiä) on aika lähelle mitä auton kulut ovat olleet ilman polttoaineita ja vakuutuksia. Autona on Seat Toledo 1,9TDI vm 2004 ja sillä on ajettu 280tkm.

Auto on minulle välttämätön, vaikkakin tuohon biiliin rahan syöttäminen saa aina vitutuksen päälle. Kysyisinkin nyt teiltä mielipiteitä, kannattaisiko laittaa Seat kiertoon ja ostaa jotain vähemmän ajettua tilalle? Seatin hyvitys on ollut 2-3k riippuen liikkeestä. Itse olen siitä maksanut 7k, Osakesalkussa olisi kyllä pari kymppiä rahaa, mutta ei kyllä kiinnostaisi realisoida sieltä mitään. "Vakkarityö" löytyy ja ihan hyväpalkkainen sellainen. Kannattaisiko tässä tilanteessa teidän mielestänne realisoida osakkeita, vai ostaa osarilla auto? Vai jatkaa samalla vanhalla romulla? Tykkään nykyisestä autostani ja haluan päästä mahd pienillä kuluilla autoilun kanssa. Nykyistä kiesiä olen huoltanut sillä silmällä, että ajaisin sillä vielä useamman vuoden. Pyrin muutenkin pihistelemään kuluissa minkä pystyn, jälkimmäiset öljyt vaihdoin itse ja tälläkin hetkellä kuskin perslämppäri on rikki, enkä sitä raaski korjauttaa.

Tiivistelmä: nykyinen auto lähemmäs 300tkm ajettu yli kymmenvuotias auto, jossa tuntuu olevan vähän vikaa vian perään. Arvopapereita löytyy uuden Audi A3:n edestä. Jos haluaa päästä mahd pienillä kuluilla, niin kannattaisiko ostaa auto osamaksulla, vai realisoida omaisuutta, vaiko vain ajaa samalla vanhalla ruoskalla toivoen että se kestäisi? Kuuntelisin mielipiteitä hyvin mielelläni.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Tiivistelmä: nykyinen auto lähemmäs 300tkm ajettu yli kymmenvuotias auto, jossa tuntuu olevan vähän vikaa vian perään. Arvopapereita löytyy uuden Audi A3:n edestä. Jos haluaa päästä mahd pienillä kuluilla, niin kannattaisiko ostaa auto osamaksulla, vai realisoida omaisuutta, vaiko vain ajaa samalla vanhalla ruoskalla toivoen että se kestäisi? Kuuntelisin mielipiteitä hyvin mielelläni.

Eihän uutta autoa kannata ostaa, jos ei todella tahdo.

Nyt on minusta ollut aika paljon hyviä rahoitustarjouksia, jossa korko on ollut todella pieni. Me ostimme auton noin vuosi sitten ja rahoituskorko oli 0.9 koko rahoituksen ajan. Onhan tossa tietenkin jotain sivukuluja, mutta aika halpaa velkaa saimme.Rahoituksenkin saa varmasti, jos on vakiduuni ja käsirahaan riittävä vaihdokki. Niin, ja luottotiedot kondiksessa tietenkin.

Paljonkos sinun salkkusi tuottaa vuodessa? Ymmärtäkseni osakesijoittamisella pääse usein tuottoon, että rahoitussopimuksen kulut voi ajatella kuittaavan sillä. Osakkeita en lähtisi myymään auton takia, jos sen saa muutenkin rahoitettua. Jos kuitenkin myyt osakkeita, niin muista huomioida mahdollinen vero.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
@Beagle Boy Sanoin epäselvästi, en ole siis uutta autoa ostamassa, saati Audia, tarkoitis oli vain heittä vähän suuntaa paljonko salkussa on tavaraa tällä hetkellä. Osinkoja tulee tänä vuonna joku 1300-1400e tämän hetken sijoituksilla, toki tarkoitus oli kasvattaa salkun kokoa ihan tässä lähiaikoina, mutta taisivat ne rahat mennä nyt tuohon nykyiseen romuun.

Mitenkähän ne suhtautuvat minun työsuhteeseeni, olen siis opiskelija joka käy oman alan töissä opintojen ohella vuokratyöfirman kautta. Töitä teen oikeastaan niin paljon kuin jaksaa opintojen ohella vain painaa, ja vuositulot ovat n 15k, tänä vuonna ehkä jopa lähempänä 20k. Luottotiedot ovat virheettömät ja käsirahan onnistun aina lainaamaan vaikka porukoilta. Silloin kun nykyistä autoani ostin pari vuotta sitten, en ollut missään työsopimuksessa, mutta silti myyjä sanoi että jonkinlainen osamaksusysteemi voidaan antaa. Koska en sitä silloin tarvinnut niin ei tullut kyseltyä yhtään sen enempää ehtoja, mutta luulisi nyt että näillä seteillä saisi jonkinlaisen max 15k auton ostettua.

Autoksi ajattelin varmaan jotain Skodaa tai Seatia, ehkä jopa VW. Pikku-diesel ja manuaali, kuten nykyinenkin. Periaatteessa ulossiirtyminen konsernin tuotoksista tämän susi-yksilön jälkeen voisi kiinnostaa, mutta enpä oikein tiedä onko Toyotat ja Volvot minun budjetilleni sopivia. Hyviä autoja varmasti, mutta se näkyy myös hinnassa. Mutta kai ne speksit uudelle autolle olisivat joku max 5v/150tkm ja budjettia 15k. Ainakin Seat Exeoita tuntui osuvan tuohon budjettiin ja Exeohan on jo melko hyvä auto, Audi A4:n "kopio". Farmari olisi toisaalta plussaa, voisi poistaa takapenkit ja rekisteröimällä pakuksi säästäisi useita satasia vuodessa.

Katsellaan nyt mitä tässä tapahtuu...

edittiä: Niin ja täytyyhän tässä varmaan ottaa huomioon tuo autoveron poistumisen/keventämisen vaikutukset. Varmasti tulee näkymään myös käytettyjen autojen hinnoissa mikäli uudet autot muuttuvat tuhansia euroja halvemmiksi.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Karkeasti yllä olevaan mietiskelyyn, itsekin päivitin vähän aikaan sitten auton ja vaihtoehtoina oli noin 10 vuotias 5000-8000€ peltilehmä velattomana tai sitten 3 vuotias peltivasikka eli huomattavasti nuorempi 15 000€ ja osittain lainarahalla.
Päädyin jälkimmäiseen koska pidin sitä luotettavampana vaihtoehtona, sain uudemman ja modernimman auton joka kuluttaa vähemmän ja turvallisuudessakin ollaan menty eteenpäin. Maksan lainankuluja vain noin tonnin vaikka otin maksuaikaa 4 vuotta, oli kohtuu halpaa lainaa tarjolla, toki auto oli kalliimpi vaihtoehdoista ja makselen n 150€ lainanlyhennyksiä kuussa verrattaen siihen että en olisi maksanut ollenkaan, mutta bensakulut taas tippui modernimman auton myötä n 50€/kk ja vakuutuksetkin noin kympin kuussa.

Makuasioita mutta en kadu yhtään että valitsin uudemman auton.

_
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos haluaa luotettavaa ja pienillä käyttökuluilla kulkevaa kiesiä, niin joku 5-6 vuotta vanha pieni tojota lienee paras vaihtoehto. Suositten kuitenkin viettämään tunnin googlen kanssa, jotta ei tule tyyppivikoja yllätyksenä. Mitä uudemman auton ostaa, sitä enemmän rahaa menettää. Ainoastaan jossain vanhassa klassikossa voi tehdä tiliä...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
No niin, nyt olisi hyvä saada nopeasti vinkkejä seuraavaan caseen:

Minulla hajosi auto, kuten yllä mainitsin. Vein pikkupajalle jossa itse vika tuli mallikkaasti kuntoon ja halvalla (550e, merkkiliikkeessä olisi ollut varmaan reilun tonnin). Kuitenkin miinuksena huomasin, että aiemmin puhdas kuljettajan penkki on onnistuttu sotkemaan melko pahasti. Penkki näyttää tuolta, vaikka on "kuiva" ja valkoiset raidat eivät lähde rapsuttamalla tai märällä paperilla. linkki kuvaan.

Ajattelin huomenna soittaa korjaajalle ja kysyä että mitä tuossa on oikein tapahtunut. Mitään ei minulle maininnut asiasta kun autoa hain, enkä kiireiden takia ehtinyt jäädä kyselemään. Jotain siihen on kaatunut, olisiko kaljaa? Koskaan ennen en ole ollut vastaavissa tilanteissa liikkeen kanssa. Ajattelin ehdottaa että liike hoitaa minulle tunniksi höyrypesurin lainaan ja yrittäisin siivota sen pois itse. Entä jos liike ei suostu tulemaan vastaan yhtään? Kuluttajalautakuntaan yhteys?

Sinänsä vittumainen tilanne, koska mahdollisesti auto lähtisi myyntiin kevään aikana, ja varmasti tuollainen kosmeettinen häiriö vaikuttaa jo auton arvoon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jospa nyt kuitenkin ehdottaisit että viet auton sisäpesuja tekevään firmaan ja kaljoittelijat maksaa viulut. Melko roisiin kuntoon on saatu.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
No niin, nyt olisi hyvä saada nopeasti vinkkejä seuraavaan caseen:

Minulla hajosi auto, kuten yllä mainitsin. Vein pikkupajalle jossa itse vika tuli mallikkaasti kuntoon ja halvalla (550e, merkkiliikkeessä olisi ollut varmaan reilun tonnin). Kuitenkin miinuksena huomasin, että aiemmin puhdas kuljettajan penkki on onnistuttu sotkemaan melko pahasti. Penkki näyttää tuolta, vaikka on "kuiva" ja valkoiset raidat eivät lähde rapsuttamalla tai märällä paperilla. linkki kuvaan.

Ajattelin huomenna soittaa korjaajalle ja kysyä että mitä tuossa on oikein tapahtunut. Mitään ei minulle maininnut asiasta kun autoa hain, enkä kiireiden takia ehtinyt jäädä kyselemään. Jotain siihen on kaatunut, olisiko kaljaa? Koskaan ennen en ole ollut vastaavissa tilanteissa liikkeen kanssa. Ajattelin ehdottaa että liike hoitaa minulle tunniksi höyrypesurin lainaan ja yrittäisin siivota sen pois itse. Entä jos liike ei suostu tulemaan vastaan yhtään? Kuluttajalautakuntaan yhteys?

Sinänsä vittumainen tilanne, koska mahdollisesti auto lähtisi myyntiin kevään aikana, ja varmasti tuollainen kosmeettinen häiriö vaikuttaa jo auton arvoon.
Jos korjaamo haluaa yhtään pitää mainetta yllä niin kyllä uskoisin, että maksavat auton penkin pesun. Ilmeisesti kuskin penkissä ei ollut mitään suojaa päällä vaan mekaanikko istunut paskaisilla haalareilla penkillä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Sillä lailla. Tänään sitten tuli astetta kalliimpi koulupäivä kun auto matkasi hinurin lavalla huoltoon. Taka-akselista pettivät ripustukset ja ilmeisesti koko taka-akseli menee vaihtoon. Taitaa mennä nelinumeroiseksi loppulasku vielä, vaikka veinkin pienelle pajalle joka pyrkii taikomaan minulle akselin jostain kolariautosta. Auton kanssa matkaa takana alta 2v ja 46tkm. Sinä aikana remontoitu vähän laakereita (150e), kuskin oven mikrokytkin (n 300e), kannentiiviste (1500e), helmoja massattu (100e) ja ilmastoinnin magneettikytkin (100e). Puhumattakaan "normaalista huollosta", eli 2x öljyt, jakopää hilppeineen, ilmastointi ja jarrupalat nesteineen (n 1000e). Ja siihen päälle vielä kuluvia osia joita osaan itse vaihtaa, pyyhkijöitä, polttimoita, sumuvalo (n 100e). Olen pitänyt kirjaa nämä pari vuotta kaikista autoilun kuluista, ja tällä hetkellä 3300e (ei sisällä tämän päiväisiä) on aika lähelle mitä auton kulut ovat olleet ilman polttoaineita ja vakuutuksia. Autona on Seat Toledo 1,9TDI vm 2004 ja sillä on ajettu 280tkm.

Auto on minulle välttämätön, vaikkakin tuohon biiliin rahan syöttäminen saa aina vitutuksen päälle. Kysyisinkin nyt teiltä mielipiteitä, kannattaisiko laittaa Seat kiertoon ja ostaa jotain vähemmän ajettua tilalle? Seatin hyvitys on ollut 2-3k riippuen liikkeestä. Itse olen siitä maksanut 7k, Osakesalkussa olisi kyllä pari kymppiä rahaa, mutta ei kyllä kiinnostaisi realisoida sieltä mitään. "Vakkarityö" löytyy ja ihan hyväpalkkainen sellainen. Kannattaisiko tässä tilanteessa teidän mielestänne realisoida osakkeita, vai ostaa osarilla auto? Vai jatkaa samalla vanhalla romulla? Tykkään nykyisestä autostani ja haluan päästä mahd pienillä kuluilla autoilun kanssa. Nykyistä kiesiä olen huoltanut sillä silmällä, että ajaisin sillä vielä useamman vuoden. Pyrin muutenkin pihistelemään kuluissa minkä pystyn, jälkimmäiset öljyt vaihdoin itse ja tälläkin hetkellä kuskin perslämppäri on rikki, enkä sitä raaski korjauttaa.

Tiivistelmä: nykyinen auto lähemmäs 300tkm ajettu yli kymmenvuotias auto, jossa tuntuu olevan vähän vikaa vian perään. Arvopapereita löytyy uuden Audi A3:n edestä. Jos haluaa päästä mahd pienillä kuluilla, niin kannattaisiko ostaa auto osamaksulla, vai realisoida omaisuutta, vaiko vain ajaa samalla vanhalla ruoskalla toivoen että se kestäisi? Kuuntelisin mielipiteitä hyvin mielelläni.

Yleensä vanhat autot tuottavat korjauskustannuksia, mutta onhan sinulle sattunut käsittämättömän huono tuuri. Minulla on aina ollut vain vanhoja autoja (nyt 2000) ja ei puhettakaan että olisi mitään tuollaista.

Todennäköisesti autoa on pidetty huonosti jossain vaiheessa. Tuskin viat nyt loppuvat.
Sivusta seuranneena (ei omaa kokemusta) VAG-autot tulevat vanhana kalliiksi. Jos haluat pikkurahalla suht. harmittoman menopelin, kyllä se löytyy japseista. Myös Ford (esim. Focus) on omissa kirjoissani hyvämaineinen.

Rahareikien kärkipäätä on edellä mainittujen VAG-autojen lisäksi BMW jossa tyypillisesti esintyy paskamaista sähköongelmaa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
"Vakkarityö" löytyy ja ihan hyväpalkkainen sellainen. Kannattaisiko tässä tilanteessa teidän mielestänne realisoida osakkeita, vai ostaa osarilla auto?

@Beagle BoyMitenkähän ne suhtautuvat minun työsuhteeseeni, olen siis opiskelija joka käy oman alan töissä opintojen ohella vuokratyöfirman kautta. Töitä teen oikeastaan niin paljon kuin jaksaa opintojen ohella vain painaa, ja vuositulot ovat n 15k, tänä vuonna ehkä jopa lähempänä 20k.

Aika kovaa settiä väittää "jopa" 20k€/vuosi duunia hyväpalkkaiseksi. Kukin tavallaan, mutta minulla hyväpalkkaisuuden raja menee jossain 50-60k€/vuosi, jolloin ei tarvitse miettiä miten sen auton ostaa. Osakkeita tuskin kannattaa realisoida, kun niistä tulee hyvän oloisia osinkoja. Osarilla vaan seuraava pirssi, mutta VW ei olisi ainakaan minun listallani ensimmäisenä. Uudemmissa kansanautoissa järkyttävä määrä tyyppivikoja varsinkin moottoripuolella.

Viimeinen oma auto oli Nissan Almera vm. 2004. Helvetin tylsä peli, mutta ikinä ei ollut mitään yllättäviä vikoja, ainoastaan kulutusosia, eli jarruja, pakoputkea jne. piti vaihtaa. Toki automaagilootaan piti vaihtaa öljyt. Tuo auto on edelleen liikenteessä mutsillani ja mittarissa about 200tkm. Edelleen sama homma, eli ei mitään yllättäviä vikoja.
 
Viimeksi muokattu:

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Rahareikien kärkipäätä on edellä mainittujen VAG-autojen lisäksi BMW jossa tyypillisesti esintyy paskamaista sähköongelmaa.

Korjataan sen verran, että 5-sarjassa noita sähkövikoja on juu. 1-sarjalaisissa ja 3-sarjalaisissa ei ole itselläni ollut ainuttakaan, eikä tietoni mukaan ole ollut tuttavillakaan.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Aika kovaa settiä väittää "jopa" 20k€/vuosi duunia hyväpalkkaiseksi. Kukin tavallaan, mutta minulla hyväpalkkaisuuden raja menee jossain 50-60k€/vuosi, jolloin ei tarvitse miettiä miten sen auton ostaa.
Niin, olen tällä hetkellä siis pelkät lukion paperit omistava käynyt 21v "täysipäiväinen" opiskelija. Töitä teen kesät eli 3kk täyspäiväisesti ja talvisin satunnaisia viikonloppuvuoroja. Noilla statseilla siis omat vuositulot 15-20k. Eihän se tietenkään pärjää vertailussa oikeastaan kenellekään normaalisti ympäri vuoden töitä painavalle, mutta parempi tuntiliksa minulla on kuin parilla täyspäiväisesti töitä tekevällä ikäiselläni kaverillani. 50-60k tulot opiskelijalle, joka kuluttaa koulun penkkiä sellaiset 30-40h viikossa, plus kotityöt, on aika utopiaa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Korjataan sen verran, että 5-sarjassa noita sähkövikoja on juu. 1-sarjalaisissa ja 3-sarjalaisissa ei ole itselläni ollut ainuttakaan, eikä tietoni mukaan ole ollut tuttavillakaan.

Omassa lähipiirissäni on kyllä ollut kolmosissakin. Ehkäpä emme puhu samasta budjettiluokasta, jos ykkössarja on edes esimerkkinä...
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Omassa lähipiirissäni on kyllä ollut kolmosissakin. Ehkäpä emme puhu samasta budjettiluokasta, jos ykkössarja on edes esimerkkinä...
Itseä kiinnsotaisi kuulla minkälaisia sähköongelmia on bongailtu E90 E91 E92 malleissa? Luotettavan bilikan maineessa nuo pitkälti on. Vai puhutaanko pelkästään vanhemmista eli ennen 2005 malleista.

Sen verran on ollut itselläkin että sähköpeilin mekanismi joka kääntää peilin kokonaisuudessaan kylkeä vasten oli paskana ja korjautin myyjän piikkiin. Mutta onko jotain konehuoneen puolella ja hankalempia heikkouksia tiedossa.

_
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itseä kiinnsotaisi kuulla minkälaisia sähköongelmia on bongailtu E90 E91 E92 malleissa? Luotettavan bilikan maineessa nuo pitkälti on. Vai puhutaanko pelkästään vanhemmista eli ennen 2005 malleista.

Sen verran on ollut itselläkin että sähköpeilin mekanismi joka kääntää peilin kokonaisuudessaan kylkeä vasten oli paskana ja korjautin myyjän piikkiin. Mutta onko jotain konehuoneen puolella ja hankalempia heikkouksia tiedossa.

_
Ei ole meillä kahden vuoden aikana tullut yhtään sähkövikaa e91:ssä. Eikun kerran jäi parkit päälle, kun auton sammutti. Vika poistui, kun laittoi virrat päälle ja pois. Ja auto ilmoitti, että avainten pattereissa on sähkövikaa, ilmoitus poistui patterinvaihdolla.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Itseä kiinnsotaisi kuulla minkälaisia sähköongelmia on bongailtu E90 E91 E92 malleissa? Luotettavan bilikan maineessa nuo pitkälti on. Vai puhutaanko pelkästään vanhemmista eli ennen 2005 malleista.

Minulla oli ennen 1-sarjalaisia 4kpl E46 mallin 3-sarjalaisia. Nuo sijoittuvat vuosien 2001-2004 välille. Kaikki toimivat, kuin junan vessa. Sähkövioista ei tietoakaan. 90-luvun lopun E46:ssa ilmeisesti oli joitain sähköpuoleen liittyviä vikoja, mutta käsitykseni mukaan 2000-> jälkeisissä ei juurikaan.

Toki jokainen auto on yksilö, mutta puhunkin tässä yleistäen.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä ne varmaan on ollut 2005:tä vanhempia. Valovikoja, lämmityslaitevikoja jne. Toki perustuu kolmeen autoon tämä.

edit: ja tietysti jatkuvasti palavia merkkivaloja joka tässä nimenomaisessa budjettiluokassa on äärimmäisen ärsyttävää.
 
Viimeksi muokattu:

BigBadReddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli tänään tehtyä kaupat Mazda6:sesta. En vaivautunut edes koeajolle. Mikään unelmakinneri tuo ei ole, mutta sama vaivasi budjettiani. Tyynesti totesin automyyjälle, että haluan ostaa auton kun vanhani huoltokustannukset ovat nousseet dramaattisesti takuuajan umpeuduttua.

Automyyjän onnittelut otin vittuiluna. Keski-ikäinen mies keski-ikäisen autonsa kanssa. Kylmälaukku, koira ja pennut kyytiin ja mökille. Ehkä seuraava on sitten jotain muuta.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taviksen budjetilla ne "jotkin muut" jää uutena kauppaan.
----
Takarenkaan kylkeen ilmaantui pallukka ja uus kumi maksaa 155,-. Onneksi samanlaisen vielä saa ja huomenna vaihtoon.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös