Mainos

Autoiluketju

  • 3 321 210
  • 19 022

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Mun yks tuttu, joka rahtaa autoja jaapanista Suomeen, vaihtoi käytiksensä dieselistä E85 syöväksi kyseisen hinnannousun takia. Mut ei osannu sanoa paljonko nousee. Tuolta pohjalta kiinnostaisi tarkempi lukema, kun oon suunnittelemassa talvipirssin vaihtamista.

Muistaakseni jossain taidettiin mainita uusien vero/maksujen nousujen myötä löpö kallistuisi n. 4-5%. Useimmiten auton vaihto tuo hiukan enemmän kuluja kuin tuo...
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Skoda Octavia TDI RS:llä vm. 2014 nyt 5000 km/h mittarissa ja täytyy sanoa, että on kyllä auto allekirjoittaneen mieleen.

Lujaa kulkee kyllä Räsänen. Koeajoin, mutten ihan noin lujaa hirvinnyt ajaa.

Sori, oli ihan pakko... koeajoautona oli kiva, mutta meteli sisälle kova. Lisäksi se äänten vahvistaminen VRS-modella vähän huvittava, ulos kun ei tule mitään eroa.
 

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
Uuden työsuhdekaaran valinta olisi edessä. Auto vaihtuu tammikuussa 2015, joten kesän aikana olisi valinta tehtävä. Tällä hetkellä on kolme potentiaalista ehdokasta, mitäs mieltä olette näistä:

Volvo V60, D2 Summum business
Audi A4 Avant, 2.0 TDi business sport
Mazda 6, 2,2TDi premium plus business

Näistä Volvo on pienin ja tehottomin, mutta näistä vaihtoehdoista parhaiten varusteltu omiin tarpeisiini. Tällä hetkellä minulla on V50:n ja olen siitä tykännyt oikein kovasti, joten olisi turvallinen ja tuttu valinta.

Audi on myös kohtuullisen hyvin varusteltu tuolla business sport varustelullaan ja sen moottori on Volvoa tehokkaampi(Audi 143hv ja Volvo 119hv). Auto on jonkin verran Volvoa kalliimpi. Iso miinus tässä on se, että ensi vuonna tulee täysin uusi A4. Myönnän rehdisti olevani urpo, sillä minua ottaisi pattiin ajella ”vanhan” mallin autolla samalla kun uusi versio on juuri tulossa.

Mazda 6 kiinnostavuus perustuu erittäin nättiin ulkonäköön sekä kohtuullisen edulliseen hinta/varustelu suhteeseen. Moottori on näistä tehokkain: 150hv ja 380Nm vääntöä. Auton miinuspuoli on se, että se on Mazda. Ei merkkinä oikein herätä mitään värinöitä ja koska olen urpo, niin tälläkin on merkitystä.

Muitakin vaihtoehtoja toki on, mutta ensitarkastelussa nämä olisi itseäni eniten kiinnostavat.

Tulipa pari viikkoa sitten tilattua uusi kaara. Valinta osui lopulta Volvoon. Varusteet, hinta, ajettavuus, viimeistelyn taso, talviajo-ominaisuudet ja mukavuus olivat tärkeimmät valintaan vaikuttaneet tekijät. Kooltaanhan Volvo ei ole suurinsuuri, mutta meidän perheelle riittävä.

Malliksi tuli lopulta: Volvo V60 D2 Summum business, lisäkilkkeinä parempaa audiota, graafista mittaristoa ja muuta elintärkeää.

Sitten vain odotellaan...
 

Noitarumpu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Voisiko joku infota, että voinko ajaa katsastuksessa hylsyn saaneella autolla, kun olisi pakollinen reissu, jota ei voi perua? Ajoaikaa kk siis, mutta reissu on sen jälkeen, enkä ehdi korjauttaa ajoissa=( Onko poliisilla laitteet, joilla nähdään tuollainen juttu?Jääkö auto siihen vai sakko pelkästään? Sakon olisin valmis maksamaankin.

Auto ei ole mitenkään vaarallisessa kunnossa, peltitöitä vain, mutta silti. Ei riitä aika.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
On nykyään laitteet, joilla skannaillaan rekisterikilpiä, ei tosin varmaan joka autossa. En suosittele lähtemään moisella, partio vastaan ja matka jää siihen.
 

Taage

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoisesta, NHL
...voinko ajaa katsastuksessa hylsyn saaneella autolla...

Voit tietenkin ajaa, mutta jos poliisit tämän huomaavat, niin autosta lähtee kilvet ja saat ajaa sen ainoastaan kotiin tai lähimmälle korjauspaikalle. Nykyään nämä automaattiset rekisterikilpien lukulaitteet ovat yleistyneet todella paljon, joten kiinnijäämisen riski on olemassa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Voisiko joku infota, että voinko ajaa katsastuksessa hylsyn saaneella autolla, kun olisi pakollinen reissu, jota ei voi perua? Ajoaikaa kk siis, mutta reissu on sen jälkeen, enkä ehdi korjauttaa ajoissa=( Onko poliisilla laitteet, joilla nähdään tuollainen juttu?Jääkö auto siihen vai sakko pelkästään? Sakon olisin valmis maksamaankin.

Auto ei ole mitenkään vaarallisessa kunnossa, peltitöitä vain, mutta silti. Ei riitä aika.

Oulun seudulla poliisilla on (koe)käytössä laitteita, jotka lukevat rekisterinumeron ja tietävät automaattisesti mikäli katsastus on tekemättä tai verot maksamatta jne. Muualla poliisi kirjoittaa käsin poliisiauton päätteeseen rekisterinumeron ja näkee samat tiedot. Jos autosi on vanhahko, niin riski jäädä kiinni on suurempi kuin uudella. Jos jäät kiinni, niin auto jää siihen, poliisi poistaa kilvet ja saat sakon. En osaa sanoa mikä tuo todellinen kiinnijäämisriski on, mutta mikäli poliisi lähtee perään, niin älä ainakaan lähde pakoon. Siitä ei seuraa mitään hyvää. Poliisi kyllä rutiininomaisesti tarkastaa vähänkään vanhempien autojen rekisteritunnuksia, mutta ei välttämättä kaikkia. Eli poliisiauton vastaantulemien ei vielä tarkoita, että varmuudella jäät kiinni (paitsi Oulun seudulla), mutta jos se lähtee perään, niin sitten käy lompakolle.

Ajon pituudesta riippuen itse lainaisin jostakin muuta autoa reissuun, mutta en osaa sanoa mitä sinun kannattaisi tehdä.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Noitarummulle vielä se, että onhan tuossa riski ajaa perus ratsiaankin. Jos pokka riittää niin lähtee vaan reissun päälle, iteltä jäis kyllä tekemättä.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Voisiko joku infota, että voinko ajaa katsastuksessa hylsyn saaneella autolla, kun olisi pakollinen reissu, jota ei voi perua? Ajoaikaa kk siis, mutta reissu on sen jälkeen, enkä ehdi korjauttaa ajoissa=( Onko poliisilla laitteet, joilla nähdään tuollainen juttu?Jääkö auto siihen vai sakko pelkästään? Sakon olisin valmis maksamaankin.

Auto ei ole mitenkään vaarallisessa kunnossa, peltitöitä vain, mutta silti. Ei riitä aika.
Siirtokilvillä, eli niillä tarrakilvillä auton voi siirtää ajokiellossa ollessaan. Katsastusasemalle vaan täyttämään lappua. Maksaa muistaakseni noin 13 euroa.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko kokemuksia 2010-> Passatista tai Superbista 1.6 dieselillä ja miten riittää lämpö talvella? Matala kulutus antaa viitteitä vilusta.
 

rpeez

Jäsen
Noissa on VAG dieseleissä on 1kW PTC elementti lämpökanavassa lisälämpöä tuomaan (jos ei ole webastoa), se auttaa jonkin verran. Kun laittaa maskiin vielä viimasuojan talveksi niin konekin pysyy lämpösenä, ja ihan hyvin pärjää, etenkin jos ajaa pitempää matkaa.
 

bulftrik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins, MM, LHC
Tuli tehtyä tuossa pienoinen moka, eli tungin vahingossa väärän väristä jäähdytysnestettä säiliöön. Huomasin vasta kun olin saanut alanmerkin ylitettyä että "oho, täähän on väärän väristä". Paljoa en sitä silti laittanut, ehkä joku 2dl. Pitääkö nyt tyhjentää/puhdistaa koko paska vai kestääkö tuo ajoa? Autoa ei ole käynnistetty lisämisen jälkeen. Olisi siis pitänyt pistää tuota punaista G12+, mutta pistinkin jotain sinistä kamaa. Sininen kama kelluu vieläkin siinä päällä, voinko jotenkin imeä vain ne pois siitä päältä vai ovatko nesteet sekoittuneet jo niin pahasti että kannattaa tyhjentää koko säiliö?
 

Veijari

Jäsen
Lähtökohtaisesti pitäisi laittaa samaa kamaa kuin se vanhakin on. Niissä nesteiden koostumuksissa voi olla muutakin eroa kuin se pelkkä väri.
 

bulftrik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins, MM, LHC
Sehän olikin tarkoituksena alunperin, mutta jostain kumman syystä laitoin väärää kamaa sisään. Riittäisiköhän se, että otan ne päällä olevat nesteet pois jotenkin, vai ovatko ne jo sekoittuneet jolloin myös se pohjalla oleva punainen tavara on ns. käyttökelvotonta? Ei nimittäin ole tuota oikeaa tavaraa tarpeeksi joten koko säiliön tyhjentäminen ei ainakaan heti onnistu.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Sehän olikin tarkoituksena alunperin, mutta jostain kumman syystä laitoin väärää kamaa sisään. Riittäisiköhän se, että otan ne päällä olevat nesteet pois jotenkin, vai ovatko ne jo sekoittuneet jolloin myös se pohjalla oleva punainen tavara on ns. käyttökelvotonta? Ei nimittäin ole tuota oikeaa tavaraa tarpeeksi joten koko säiliön tyhjentäminen ei ainakaan heti onnistu.
Katso tuoteselosteet. Jos kumpikin on glykolia, niin tuskin tuosta ihmeempää haittaa on. Kyllä ne sekaisin siellä jo ovat.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jäähdytysneisteissä on pari tärkeää juttua:

- Onko valurautalohko vai alumiinilohko?
- Nesteen väristä ei välttämättä voi päätellä mitään!!!

Ja tässä siis tärkein: Älä sekoita eri nesteitä! Vaarana on, että eri nesteet hyytelöityvät sekoittuessaan, tai vaihtoehtoisesti muodotavat syövyttävän yhdisteen.

Ota selvää, mitä jäähdytysnestettä autossa on aiemmin käytetty (etyleeniglykoli (ja mitä alumiinisuoja-aineita!!!), propyleeniglykoli...), tyhjennä säiliö kokonaisuudessaan ja täytä sillä aineella, jota on aiemmin käytetty.

Todennäköisesti vaaraa ei ole, mutta näissä en ottaisi riskiä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Vähän yllätyksekseni sain tänään parkkisakot anteeksi valittamalla niistä. Pari viikkoa sitten tuli sakot hieman kyseenalaisesti. Autoa kun parkkiin jätettiin niin pohdittiin kaverin kanssa hetki, että onko maksullinen kun mitään kylttejä ei näkynyt. Lisäksi kello oli sen verran että "kaikkialla muualla" pysäköinti oli ilmaista. Tein reklamaation että kylttejä oli yksi, ja sekin vähän piilossa. Tänään tuli vastaus jossa pahoiteltiin kylttejä, kuulemma on ollut työn alla paremmat kyltit mutta asia on vain jäänyt. Liekö tuo kellonaika + maininta opiskelijabudjetista vaikuttanut myös päätökseen. Tai kun päätin reklamaationi lauseeseen "jos tämä ei mene läpi, pyydän että tästä sakosta käytetyt rahat käytettäisiin parempaan alueen merkitsemiseen".

Ai että, tänään voi sitten ryypätä hyvällä omatunnolla.
 

Viper

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Käytin hölmöyttäni auton öljynvaihdossa, vaikka huoltoväli on 30 tkm/2.vuotta. Jotenkin epäilyttää ajaa Suomen oloissa 2 vuotta samoilla öljyillä.

Huoltopaikka oli lisännyt autoon Liqui Molyn Top Tec -öljyä. Kuulosti minun korvaan aluksi joltain halpahallin tarjousöljyltä, mutta googlailun jälkeen selvisi, että ihan isosta tekijästä kyse. Ei vaan ole koskaan silmiin osunut koko Liqui Molyn nimi.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko kenelläkään kokemuksia uusista Passat dieseleistä? Nyt haen kokemuksia tämän vuoden mallista.

Pitäisi kohta ruveta valkkaamaan uutta kärryä alle ja tuo Passat voisi olla yksi vaihtoehto. Onko kokemuksia heittää saman hintaluokan kärryistä? Farkkua ja dieseliä haetaan siis.
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Käytin hölmöyttäni auton öljynvaihdossa, vaikka huoltoväli on 30 tkm/2.vuotta. Jotenkin epäilyttää ajaa Suomen oloissa 2 vuotta samoilla öljyillä.

Jep, itse vaihdan "normaalisti" 15tkm välein.

On se aina mukava reaktio, kun auto menee läpi katsastuksesta ekalla. En olisi kyllä uskonut, koska jarruissa on oltava jotain häikkää. Täytyy katsella, kun vaihtaa renkaita. Auto lähtee myyntiinkin tuota pikaa, kun kyseisellä autolla en tee mitään.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Käytin hölmöyttäni auton öljynvaihdossa, vaikka huoltoväli on 30 tkm/2.vuotta.
Omassa kiesissäni vaihtoväli on 30 tkm/1v. Tulee noita metrejä liki 40 tkm/v, joen vaihtoväli on ollut n. 9-10 kk. Kyllähän jotkut tälläkin palstalla vaihtaa esim. 15 tkm välein, mut pitäiskö minunkin vaihtaa siis n. 4-5 kk välein?
 

Ville27

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Red Wings
Omassa kiesissäni vaihtoväli on 30 tkm/1v. Tulee noita metrejä liki 40 tkm/v, joen vaihtoväli on ollut n. 9-10 kk. Kyllähän jotkut tälläkin palstalla vaihtaa esim. 15 tkm välein, mut pitäiskö minunkin vaihtaa siis n. 4-5 kk välein?

Omasta mielestä tärkeintä on, että vähintään kerran vuoteen tuon vaihdon tekee. Kyllähän se järkevää on vaihtaa niitä paskaisia öljyjä ja suodattimia uusiin tasaisin väliajoin. Suomen oloissa kun kondenssivesikin on eräänlainen "ongelma".

Omalle kohdalle on yksi vag-konsernin tuotos osunnut kohdalle, jossa oli noudatettu tehtaan omaa longlife-vaihtoväliä. Tämä yhdistettynä kohtalaisen pieneen öljytilavuuteen sai aikaan sen, että moottorin öljysihti oli tukkiintunut lähes kokonaan n.180 tkm:n kohdalla. Tämä tietysti vaikuttaa öljynpaineisiin ja jokainen varmaan ymmärtää, että pidemmän päälle tulee tuhoa. Itsellä vakiintunut vaihtoväliksi reilu 10 tkm autolla, kuin autolla.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Omasta mielestä tärkeintä on, että vähintään kerran vuoteen tuon vaihdon tekee. Kyllähän se järkevää on vaihtaa niitä paskaisia öljyjä ja suodattimia uusiin tasaisin väliajoin. Suomen oloissa kun kondenssivesikin on eräänlainen "ongelma".
Joo, itsekin olen ajatellut tuon kondenssiveden olevan ongelma, jos ajelee pitkään öljyillä. Eli paljon ajavilla voisi kuvitella valmistajan suosittamilla longlife -öljyillä ajavan huoletta sen 30 tkm alle vuoden aikana. Vai onko joku eri mieltä?
 

Viper

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omassa kiesissäni vaihtoväli on 30 tkm/1v. Tulee noita metrejä liki 40 tkm/v, joen vaihtoväli on ollut n. 9-10 kk. Kyllähän jotkut tälläkin palstalla vaihtaa esim. 15 tkm välein, mut pitäiskö minunkin vaihtaa siis n. 4-5 kk välein?
Ei nuo kilometrit mielestäni niinkään pahasta ole, vaan se, että niiden kertyminen kestää sen pari vuotta. Suuret lämpötilavaihtelut ja lyhyet ajosuoritteet ovat omiaan keräämään kondenssivettä öljyn sekaan.

Ja ihan siis puhtaasti mutu-pohjalla mennään. Voi hyvinkin olla, että olen täysin väärässä, eikä tiheämmästä vaihdosta ole mitään hyötyä.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Itse olen vaihtanut 25tkm-30tkm välein omaan valmistajan suosittelemat Castrolin Longlife öljyt. Kilometrejä tuli viime vuoden aikana ~40tkm ja käytännössä kaikki pitkän matkan ajoa ~200km päivässä.

Pari autoharrastaja ystävää oli aivan järkyttyneitä, kun ajan jopa noin pitkään samoilla öljyillä. Kuulemma pitäisi max. 15tkm kohdalla laittaa uudet liemet vaikka olisikin Longlife. Mielestäni järjetöntä vaihtaa noin tiuhalla välillä, kun tuo öljykin on arvokkampaa kuin perus Mobil 1.

Mielestäni riippuu pitkälti siitä millaista ajoa harrastaa ja kuinka paljon vuodessa. Jos ajaa ainoastaan kaupungissa niin 30tkm vaihtoväli olisi melko jäätävä, sillä tottakai kone on aivan erilaisessa rasituksessa kuin isolla tiellä pienillä kierroksilla rullaten.

Tästä ei ole faktaa mutta olen joskus kuullut öljyn määränkin vaikuttavan siihen kuinka pian öljyn voiteluominaisuudet heikkenevät. Esim jos öljymäärä autossa on ~4l niin pienempi määrä menettäisi ominaisuutensa nopeammin. Omassa autossa öjymäärä on 8.2l ja olen huoletta rullaillut tuon pidemmän vaihtovälin aina. Kuitenkin kerran vuodessa tulee aina vaihdettua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös