Onkos kenelläkään heittää vinkkejä autonhakuun saksasta? Lähinnä pieniä tipsejä kaipailen mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa ja ennen kaikkea mistä kannattaa ostaa, kun kuullut paljon tarinoita näistä mittareiden ruuvauksista ym. ikävistä yllätyksistä ensimmäiseen merkkihuoltoon suomessa vietäessä..
Ja osa noista jutuista ruuvauksiin liittyen on myös kaiken maailman junttien levittämää juorua, joista epäilemättä osa on ostanut auton kiireessä sen enempiä tutkimatta, "kun halvalla sai" ja sitten, kun totuus paljastuu, niin nuristaan kaikkien tuonti-autojen olevan ruuvattuja, vaikka vika on täysin omassa tyhmässä päässä, kun ei viitsinyt ottaa itse asioista selvää.
Kyllä siellä varovainen saa olla, mutta ethän sinä Suomessakaan autoa osta, kuin sikaa säkissä jos olet järkevä. Olen tuonut vajaa parikymmentä autoa Saksasta ja kaikki tuomani autot, yhtä lukuunottamatta, ovat olleet hyviä pelejä, eivätkä ole hajoilleet. Tuokin yksi, mikä jätti autobahnille, ostettiin tietoisesti viallisena ja toivottiin, että sillä pääsisi satamaan asti, koska hinta oli kohdillaan ja Suomessa sen olisi saanut korjattua helposti.
Turkkilaisilta voi ostaa myös autoja, eivät ne kaikki ole huijareita. Huijareita löytyy ihan perussakuistakin. Tietysti aina parempi kuitenkin ostaa auto Saksalaiselta, koska Turkkilaisten kanssa on hieman rasittava tehdä kauppaa, vaikka auto olisikin oikeasti hyvä.
Jos kysyt jostain autosta ja myyjä sanoo kysymättäkin, että sillä on ollut kovasti kysyntää ja sitä on tulossa tänään, huomenna ja ylihuomenna ja ensi viikolla katsomaan ihmisiä, niin kannattaa jättää auto siihen, koska kokemukseni mukaan näillä tyypeillä on kiire päästä autosta eroon ja jokaisesta tähän astisesta tällaisesta autosta on sitten paljastunutkin jotain hämärää.
Huoltokirja kannattaa syynätä tarkkaan ja jos Suomesta käsin kyselet autoista, niin pyydä myyjää skannaamaan sinulle sähköpostiin kopio auton papereista ja huoltokirjasta. Asiallinen myyjä suostuu siihen ja toki huijaritkin saattavat, mutta siitä alempana.
BMW:llä esim. jos saat runkonumeron tietoosi, voit kysellä paikallisesta merkkiliikkeestä runkonumerolla auton huoltohistoriaa ja saada jo melko luotettavaa tietoa siitä, onko historia looginen vai epälooginen. Eikä maksa mitään.
Nykyistä autoani etsiessä Saksasta sain nalkkiin yhden huijarin, joka kyllä skannasi kaikki nämä tiedot passiaan myöten minulle. BMW:lle soitettuani sain tietää, että auton historia on looginen siihen saakka, kunnes tuo huijari oli auton itselleen ostanut. Viimeisestä huollosta oli jäänyt kilometrilukema, muttei päivämäärää, joka herätti epäilykseni. Tähän en myyjältä saanut muuta vastausta kuin jankkausta, että mennään paikalliseen merkkiliikkeeseen katsomaan historia ja se auto jäi siihen. Kuvitteli ilmeisesti, että jätän tuon päivämäärän puuttumisen huomiotta. Siinä oli epäselvää myös siinä, milloin auto oli oikeasti siirtynyt nykyiselle omistajalleen ja tähänkään en saanut mitään järkevää vastausta. Autolla oli ajettu koko ikänsä ajan noin 30tkm vuosittain ja laskujeni mukaan siitä puuttui noin 90tkm. Lisäksi, kehui suuna päänä sitä, miten paljon osia on uusinut autoon ja niihin kilometreihin ei niin paljoa niitä olisi kulunut ellei auto ole maanantaikappale.
Jos myyjä kiirehtii sinua katsomaan ja ostamaan autoa ja painostaa sillä, että se menee kohta tai jos ei vastaile suoraan kysymyksiin, suosittelen jo siinä vaiheessa siirtymään seuraavaan autoon.