Autoiluketju

  • 3 195 046
  • 18 516
Onkos kenelläkään heittää vinkkejä autonhakuun saksasta? Lähinnä pieniä tipsejä kaipailen mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa ja ennen kaikkea mistä kannattaa ostaa, kun kuullut paljon tarinoita näistä mittareiden ruuvauksista ym. ikävistä yllätyksistä ensimmäiseen merkkihuoltoon suomessa vietäessä..
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onkos kenelläkään heittää vinkkejä autonhakuun saksasta? Lähinnä pieniä tipsejä kaipailen mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa ja ennen kaikkea mistä kannattaa ostaa, kun kuullut paljon tarinoita näistä mittareiden ruuvauksista ym. ikävistä yllätyksistä ensimmäiseen merkkihuoltoon suomessa vietäessä..

Uusimmassa Moottori-lehdessä oli tästä juuri juttu. Tuosta saa jo jotain osviittaa, painetussa lehdessä on lisää tarinaa.

Linkki nettiversioon

Linkki Moottori-lehden juttuun.

edit: lisätään vielä linkki Autoliiton sivuille samaan aiheeseen
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Onkos kenelläkään heittää vinkkejä autonhakuun saksasta? Lähinnä pieniä tipsejä kaipailen mitä kannattaa ottaa huomioon ostaessa ja ennen kaikkea mistä kannattaa ostaa, kun kuullut paljon tarinoita näistä mittareiden ruuvauksista ym. ikävistä yllätyksistä ensimmäiseen merkkihuoltoon suomessa vietäessä..

Ja osa noista jutuista ruuvauksiin liittyen on myös kaiken maailman junttien levittämää juorua, joista epäilemättä osa on ostanut auton kiireessä sen enempiä tutkimatta, "kun halvalla sai" ja sitten, kun totuus paljastuu, niin nuristaan kaikkien tuonti-autojen olevan ruuvattuja, vaikka vika on täysin omassa tyhmässä päässä, kun ei viitsinyt ottaa itse asioista selvää.

Kyllä siellä varovainen saa olla, mutta ethän sinä Suomessakaan autoa osta, kuin sikaa säkissä jos olet järkevä. Olen tuonut vajaa parikymmentä autoa Saksasta ja kaikki tuomani autot, yhtä lukuunottamatta, ovat olleet hyviä pelejä, eivätkä ole hajoilleet. Tuokin yksi, mikä jätti autobahnille, ostettiin tietoisesti viallisena ja toivottiin, että sillä pääsisi satamaan asti, koska hinta oli kohdillaan ja Suomessa sen olisi saanut korjattua helposti.

Turkkilaisilta voi ostaa myös autoja, eivät ne kaikki ole huijareita. Huijareita löytyy ihan perussakuistakin. Tietysti aina parempi kuitenkin ostaa auto Saksalaiselta, koska Turkkilaisten kanssa on hieman rasittava tehdä kauppaa, vaikka auto olisikin oikeasti hyvä.

Jos kysyt jostain autosta ja myyjä sanoo kysymättäkin, että sillä on ollut kovasti kysyntää ja sitä on tulossa tänään, huomenna ja ylihuomenna ja ensi viikolla katsomaan ihmisiä, niin kannattaa jättää auto siihen, koska kokemukseni mukaan näillä tyypeillä on kiire päästä autosta eroon ja jokaisesta tähän astisesta tällaisesta autosta on sitten paljastunutkin jotain hämärää.

Huoltokirja kannattaa syynätä tarkkaan ja jos Suomesta käsin kyselet autoista, niin pyydä myyjää skannaamaan sinulle sähköpostiin kopio auton papereista ja huoltokirjasta. Asiallinen myyjä suostuu siihen ja toki huijaritkin saattavat, mutta siitä alempana.

BMW:llä esim. jos saat runkonumeron tietoosi, voit kysellä paikallisesta merkkiliikkeestä runkonumerolla auton huoltohistoriaa ja saada jo melko luotettavaa tietoa siitä, onko historia looginen vai epälooginen. Eikä maksa mitään.

Nykyistä autoani etsiessä Saksasta sain nalkkiin yhden huijarin, joka kyllä skannasi kaikki nämä tiedot passiaan myöten minulle. BMW:lle soitettuani sain tietää, että auton historia on looginen siihen saakka, kunnes tuo huijari oli auton itselleen ostanut. Viimeisestä huollosta oli jäänyt kilometrilukema, muttei päivämäärää, joka herätti epäilykseni. Tähän en myyjältä saanut muuta vastausta kuin jankkausta, että mennään paikalliseen merkkiliikkeeseen katsomaan historia ja se auto jäi siihen. Kuvitteli ilmeisesti, että jätän tuon päivämäärän puuttumisen huomiotta. Siinä oli epäselvää myös siinä, milloin auto oli oikeasti siirtynyt nykyiselle omistajalleen ja tähänkään en saanut mitään järkevää vastausta. Autolla oli ajettu koko ikänsä ajan noin 30tkm vuosittain ja laskujeni mukaan siitä puuttui noin 90tkm. Lisäksi, kehui suuna päänä sitä, miten paljon osia on uusinut autoon ja niihin kilometreihin ei niin paljoa niitä olisi kulunut ellei auto ole maanantaikappale.

Jos myyjä kiirehtii sinua katsomaan ja ostamaan autoa ja painostaa sillä, että se menee kohta tai jos ei vastaile suoraan kysymyksiin, suosittelen jo siinä vaiheessa siirtymään seuraavaan autoon.
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Onko jollain kokemusta renkaiden vaihdosta samoille vanteille? Onnistuuko kotikonstein? Vai paljonkohan maksaisi huoltamossa?

Entä ruostekohtien paikkausta kotikonstein, järkevää vaiko ei? Lähinnä mietityttää, että kuinkahan laikukkaan näköinen maalipinta tulee.
 

Tuamas

Jäsen
Onko jollain kokemusta renkaiden vaihdosta samoille vanteille? Onnistuuko kotikonstein? Vai paljonkohan maksaisi huoltamossa?

Entä ruostekohtien paikkausta kotikonstein, järkevää vaiko ei? Lähinnä mietityttää, että kuinkahan laikukkaan näköinen maalipinta tulee.

Kummassakaan ei mitään mieltä tehdä kotona. Vanteille laitto maksaa rengasliikkeessä parikymppiä ja ruostekohtien paikkaus kotikonstein jättää sellaiset laikut että jos kyseessä ei ole tonnin- parin rousku niin en suosittele.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Mitäs autoväki on täällä mieltä teholastusta Volvo v70 2.5T(2009) malliin. Saisin noin 600€:n sijoituksella hevosia ja vääntöä 200-->245hv,300-->385 Nm. Kuulemma bensankulutuskin saattaisi pudota. Ainut mikä mietityttää,on luotettavuus? Mielipiteitä? Kokemuksia ehkä?
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Kävin tuossa viikonloppuna vaihtamassa autoa, annoin vanhan pommini (-99 clio) pois, maksoin vähän väliä ja otin vaihdossa juuri katsastetun -04 polon, joka on vasta sisäänajettu 340tkm. Auto haettiin siis yksityiseltä myyjältä.

Autossa ei tietoisesti mitään vikoja ollut, mitä nyt alustan suojamuovi vähän repsotti ruostuneen ruuvin takia ja pari pikku lommoa. Koeajettiin auto sekä omasta, että siskon mieheni toimesta, eikä mitään kummempia tullut vastaan.

Nyt kuitenkin huomasin, että vasemman etupyörän kohdalla 'rutisee' tai 'lonksuu' jotenkin välillä melko äänekkäästikkin kun rattia kääntää voimakkaammin ja etenkin paikallaan, esimerkiksi taskuparkkeeratessa. Mistähän ko. ääni voisi johtua ja olisikohan vaiva sellainen, jonka voisi tee-se-itse mies hoitaa omalla hallillaan? Ei jaksaisi alkaa laittaa kiinni rahaa nyt autoon lisää.
 
Viimeksi muokattu:

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Autossa ei tietoisesti mitään vikoja ollut, mitä nyt alustan suojamuovi vähän repsotti ruostuneen ruuvin takia ja pari pikku lommoa. Koeajettiin auto sekä omasta, että siskon mieheni toimesta, eikä mitään kummempia tullut vastaan.

Jos oot liikkeestä sen hakenut niin reklamaatiot ensiksi sinne suuntaan. Vaikka paljon ajettu kyseessä niin mahdolliset epäkohdat tulee olla esillä kaupan yhteydessä. Kuitenkin ilmeisesti katsastetun auton ostit ja nyt parin päivän päästä jotain vialla, parempi tietysti jos pystyisi osoittamaan että vika on sellainen joka ei ole voinut tulla kahdessa päivässä. Kuluttaja-asiamies voi näissä auttaa, kannattaa ainakin puhelimella kysellä sieltä suunnalta.

Jos ostit yksityiseltä niin sitten olet heikommilla ja tuskin kannattaa soitella myyjälle.

_
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Jos ostit yksityiseltä niin sitten olet heikommilla ja tuskin kannattaa soitella myyjälle.

Juu, lähinnä ajatuksena ei ollutkaan heti lähteä myyjälle soittelemaan, vaan saada jotain pientä diagnoosia, että mistä ko. ääni voisi mahdollisesti kuulua. Tosin outoahan se on, jos auto on ollut ihan kunnossa ja heti minun käsissäni alkaa oireilemaan.
 

Tuamas

Jäsen
Nyt kuitenkin huomasin, että vasemman etupyörän kohdalla 'rutisee' tai 'lonksuu' jotenkin välillä melko äänekkäästikkin kun rattia kääntää voimakkaammin ja etenkin paikallaan, esimerkiksi taskuparkkeeratessa. Mistähän ko. ääni voisi johtua ja olisikohan vaiva sellainen, jonka voisi tee-se-itse mies hoitaa omalla hallillaan? Ei jaksaisi alkaa laittaa kiinni rahaa nyt autoon lisää.

Veikkaisin suoralta kädeltä vetoniveltä, ei ole järin kallis osa ja ihan kulutustavaraa tuon ikäisissä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vetonivel. Varma.
 

Viper

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Filatovi tuossa taisi mainita, että ääni kuuluu etenkin paikallaan rattia kääntäessä. Mielestäni vetonivel ei oireile noin. Kulunut vetonivelhän lähinnä lonksuu ja paukkuu silloin, kun pyörät vinossa ajaa eteen/taaksepäin.

En tunne Polon rakennetta, mutta yksi veikkaus voisi olla iskarin yläpään kääntölaakeri. Tiedä sitten, onko jossain autossa ko. laakeri alapäässä. Eli siis kun rattia pyörittelee ja pyörät kääntyy, niin jousen pitää päästä myös kääntymään. Jos tämän kääntymisen mahdollistama laakeri on jumissa, niin tuloksena on rohinaa ja pauketta, kun jousen kiertojännitykset purkautuvat pätkittäin. Kuuluu erityisesti paikallaan rattia vääntäessä.
 

Outsider

Jäsen
Filatovi tuossa taisi mainita, että ääni kuuluu etenkin paikallaan rattia kääntäessä. Mielestäni vetonivel ei oireile noin. Kulunut vetonivelhän lähinnä lonksuu ja paukkuu silloin, kun pyörät vinossa ajaa eteen/taaksepäin.

En tunne Polon rakennetta, mutta yksi veikkaus voisi olla iskarin yläpään kääntölaakeri. Tiedä sitten, onko jossain autossa ko. laakeri alapäässä. Eli siis kun rattia pyörittelee ja pyörät kääntyy, niin jousen pitää päästä myös kääntymään. Jos tämän kääntymisen mahdollistama laakeri on jumissa, niin tuloksena on rohinaa ja pauketta, kun jousen kiertojännitykset purkautuvat pätkittäin. Kuuluu erityisesti paikallaan rattia vääntäessä.

Noilla oireilla mäkin laittaisin vetarin sijaan tän varmaks.

Pyydä Filatovi joku kaveri mukaan kuuntelemaan kun toinen kääntelee rattia. Huomaa helposti kun jousi paukahtelee, jos se vika on siinä kääntölaakerissa. Vaihdon vaikeus riippuu tee-se-itse miehen ammattitaidossa, mutta varmaan tunnissa onnistuu vaihto millä tahansa korjaamollakin.
 

Carlos

Jäsen
Noilla oireilla mäkin laittaisin vetarin sijaan tän varmaks.

En ole satavarma suomenkielisestä nimestä, mutta siis kyseessä on se pallonivel joka kääntelee rengasta, ja joka viime kädessä ottaa vastaan kaikki iskut mitä rengas tienpäällä kokee. Tämä pallonivel on siis paukahtanut irti kolostaan, ja on normaali kuluva osa.

Tiedän koska juuri korjautin omasta autostani, ja oireet täsmälleen samat. Ja se tosiaankin alkaa ihan yhtäkkiä, voi olla ettei vielä ostaessa ollut, tuli vasta sen jälkeen. Minulla maksoi merkkikorjaamolla n. 800EUR isoon maastoautoon töineen. Tosin siinä vaihdettiin melkeinpä koko pyöränripustus kun kuuluu samaan settiin, joku nyrkkipaja saattaa pystyä korjaamaan vain sen rikkimenneen osankin.

Enivei, ei kannata miettiä sitä että haluaako investoida autoon vai ei, jos ajaa vanhalla ja paljon ajetulla autolla (joka on halpa ostaa), niin nämä vaan kuuluvat siihen hintaan. Ei sillä, kyllä uudemmissakin autoissa voi olla mitä vaan vikoja. Usein kalliimpia.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
En ole satavarma suomenkielisestä nimestä, mutta siis kyseessä on se pallonivel joka kääntelee rengasta, ja joka viime kädessä ottaa vastaan kaikki iskut mitä rengas tienpäällä kokee. Tämä pallonivel on siis paukahtanut irti kolostaan, ja on normaali kuluva osa.

Minulla on onneksi pari autoasentajakaveria, joista jompi kumpi varmasti pystyy työpaikallaan diagnosoimaan ongelman ja vaihtamaan sen osan, mikä olikaan sitten. Halvimmalla pääsen todennäköisesti, kun haen osan motonetistä ja heitän kaverille vähän vaivanpalkkaa vaihdosta.

Katsotaan sitten, ensi viikon alussa kaveri lupasi tarkastella asiaa!
 

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Kummassakaan ei mitään mieltä tehdä kotona. Vanteille laitto maksaa rengasliikkeessä parikymppiä ja ruostekohtien paikkaus kotikonstein jättää sellaiset laikut että jos kyseessä ei ole tonnin- parin rousku niin en suosittele.

Kyseessä on kuin onkin tollainen tonnin rousku, n 15 vuotta vanha. Renkaat tuli vaihdettua liikkeessä ja ruostekohdat värkättyä itse, ihan tarpeeksi hyvää jälkeä tuli, vaikka huomaa kyllä korjatut kohdat.

Ja heti törmäsin seuraavaan ongelmaan, auto pudottelee öljyä jonkin verran. Ilmeisesti aika perusongelma tuon ikäisessä autossa, mutta mitäköhän tässä kannattaisi tehdä. En ole tarkemmin paikantanut vuotokohtaa, tuolta moottorin tienoilta öljyä tippasee. Vaikka tuolla pärjäisi ehkä ihan noinkin, niin voisi tuon laittaa kuntoon jo sen takia ettei tämä enempää sotke pihoja. Minkähänlaisesta hommasta voisi olla kyse, saako noita jollain kotikonsteilla tilkittyä?
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Ihan tutkitustikin autot vaativat eniten korjaustoimenpiteitä n. 4-6 vuoden välein. Sinälläänhän tämä on aika odotettavaakin, konehan se on ja kuluu käytössä...
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Veholta tuli viestiä tänään, että marraskuussa 2013 tilatun RS Octavian toimitusaika venyy edelleen. Eivät pysty lupaamaan autoa koko kesän aikana, vaan saattaa mennä pitkälle syksyyn. Miten jumalauta voi auton toimitusaika olla lähes 1 vuosi? Pahimmassa tapauksessa siis saan vuonna 2013 tilatun vm. 2014 ajoneuvon vuonna 2015 niinkö?

Pistin jo kyselyä siitä, että mites kaupan peruminen. Saa nähdä mitä sieltä vastataan.

RS:n toimitusaika on tällä hetkellä jopa 11 kuukautta, jos tilauksen tekee nyt. Luulisi, että saat autosi jo kesän aikana, koska noissa vanhemmissa tilauksessa on ollut toimitusajat 6-8 kuukauden luokkaa. Mitä sinulle luvattiin toimitusajaksi kaupanteon yhteydessä? Olivatko vielä marraskuussa yltiöoptimisteja ja lupailivat jotain 3-4 kuukautta? Jos ovat, niin sittenhän voit perua kaupan samantien.

Itse tein autotilauksen vuosi sitten keväällä ja myyjä lupasi (oli myös kauppakirjassa) toimitusajaksi 10 viikkoa. Noh, tilaus alkoi vituttaa jo heti seuraavana päivänä ja halusin siitä eroon ilman kustannuksia. Kaupan purku onnistui, kun auton valmistusaikataulusta ei ollut mitään käryä 10 viikkoa tultua täyteen. Kaikki riippuu täysin siitä, mitä kauppakirjaan on rustattu?
 

Ylärima

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Heips,

kävin korjaamolla kysymässä jakohihnan vaihdon hintaa, ja vastaus aiheutti katkeran pettymyksentunteen. Muistelen että homma meni viimeksi selvästi halvemmalla, mutta eron selittää ilmeisesti se että tämä korjaaja mainitsi sanan "vesipumppu". Onkohan sen vaihtaminen kuinkakin välttämätöntä, muistelen ettei huoltokirjassa ainakaan mitään asiasta mainita? Kysessä VW sdi 1,9 vm. 98.
 

Ressa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Heips,

kävin korjaamolla kysymässä jakohihnan vaihdon hintaa, ja vastaus aiheutti katkeran pettymyksentunteen. Muistelen että homma meni viimeksi selvästi halvemmalla, mutta eron selittää ilmeisesti se että tämä korjaaja mainitsi sanan "vesipumppu". Onkohan sen vaihtaminen kuinkakin välttämätöntä, muistelen ettei huoltokirjassa ainakaan mitään asiasta mainita? Kysessä VW sdi 1,9 vm. 98.

En tiedä miten VW:llä on rakennettu mutta monissa autoissa jos pumppua ei vaihda ja se porsii (vuotaa tai hajoaa), sen vaihtokustannut on saman verran kuin itse jakopääremppa.

Itse menin myös siihen ansaan ettei pumppua vaihdettu viime kerralla. Monesta paikasta kyselin "jakopääremppa autoon X kiitos". Ja otin halvimman (merkkihuolto). Ja sitten joskus vuosi pari sen jälkeen aloin miettimään, että hetkinen, miksi se noin halpa oli. Kuitti käteen ja ahaa, ei ole vesipumppua vaihdettu...
 

Tuamas

Jäsen
Heips,

kävin korjaamolla kysymässä jakohihnan vaihdon hintaa, ja vastaus aiheutti katkeran pettymyksentunteen. Muistelen että homma meni viimeksi selvästi halvemmalla, mutta eron selittää ilmeisesti se että tämä korjaaja mainitsi sanan "vesipumppu". Onkohan sen vaihtaminen kuinkakin välttämätöntä, muistelen ettei huoltokirjassa ainakaan mitään asiasta mainita? Kysessä VW sdi 1,9 vm. 98.

On jos ei välttämätöntä, niin erittäin suositeltavaa.

Noiden käyttöikä on suunnilleen sama ja tuossa päästään yhdellä purkuoperaatiolla vaihtamaan molemmat.

Jos vaihdatat vain hihnan nyt, niin todennäköisesti vesipumppu leviää lähivuosina ja maksat monta sataa ylimääräistä sen vaihtamisesta.

Pointtihan on se, että yhdellä purkutyöllä (joka hihnan vaihdossa on yleensä melko suuri) vaihtamaan molemmat osat.

Vesipumppu itsessään maksaa jotain viidenkympin luokkaa, Motonetissä näyttää tarvikkeena maksavan 33,90 €. Eli säästösi tässä kohtaa lienee siellä max. satasen hujakoilla, mutta se kääntyy ronskiksi tappioksi jos vesipumppu leviää.

Toki koska jakohihnan vaihdossa työ on suurin kustannuserä, kannattaa hiukan kysellä tarjouksia muualtakin.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Onko kokemuksia, mitä on maksanut VW Passat 3C:n (2.0 TDi, 5-vaihteinen manuaali) kaksoismassavauhtipyörän vaihto? Ilmesesti puhutaan 1500€:sta. Entä mitä mieltä olette, kannattaako sinne laittaa kiinteä vauhtipyörä tilalle ja kannattaako edes yrittää tehdä itse?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös