Autoiluketju

  • 3 206 292
  • 18 538

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Autoverosta keskustellessa olisi ihan aluksi hyvä keskustella sen perusteista.

Vuonna 2012 valtion progressiivinen tulovero tuotti 5,1 miljardia (lähde vm budjetti) ja samaan aikaan autoilijoilta kerättiin reilut 5 miljardia, eli yhtä paljon. Voi siis sanoa, että autolija maksaa valtiolle tuplaverot.

Onko tämä mitenkään perusteltavissa järkevästi?

Toinen on tämä vyöhykemalli. Nythän tämä GPS hässäkkä ollaan rakentamassa vain siksi, että voidaan periä eri maksuja eri puolella maata. Onko tuo tuon arvoinen systeemi? Jos maaseudulla asumista halutaan tukea, niin eikö sen voi sitten tehdä ihan reilusti suoraan verotuksessa?

Kilometripohjaisen veron sinänsä ymmärrän, mutta en sen ympärille rakennettavaa byrokratiaa ja en usko, että nyt esitetyt syyt systeemin rakentamiseen ovat ne ainoat syyt.

Edit. niin ja toi autoilijoilta kerätty summa on lähtöisin päivän hesarista, mihin lisäsin polttoaineen alvin, mitä siinä ei ollut otettu huomioon, vaikka mielestäni kuuluu siihen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kilometripohjaisen veron sinänsä ymmärrän, mutta en sen ympärille rakennettavaa byrokratiaa ja en usko, että nyt esitetyt syyt systeemin rakentamiseen ovat ne ainoat syyt.

Juuri näin. On ymmärrettävää että moni omistaa auton, ja se on kohtuullisen välttämätönkin, vaikka ajoa ei olisi paljon tai se ei olisi säännöllistä. Tällöin on tietysti jossain määrin epäreilua, että joutuu maksamaan ajoneuvo- tai autoveroa yhtä paljon kuin joka päivä 100km ajava.

Helppoja ratkaisuja olisi ainakin kaksi.
a)Polttoaineen verottaminen. Ammattiliikenteen verohelpotukset voitaisiin varmasti hoitaa palautuksilla ym järjestelyillä. Huonona puolena tietysti se, että autot kuluttavat yhä vähemmän. Veroa voisi tällöin tietysti korottaa, hehee.
b)Katsastusten mittarilukemiin perustuva verotus. Tietysti mittareiden ruuvailut pitäisi tehdä riittävän kannattamattomiksi, vähän niinkuin löpöllä ajelu. Ja poliisit ja tullimiehet tarkastelisivat lukemia myös pistokoeluontoisesti. Ongelmana olisi ehkä mittaustekniikan epäluotettavuus, eli autojen mittaristoja ei ole suunniteltu tällaiseen toimintaan. Mutta eipä ole näitä Ollilan työryhmänkään vehkeitä.

Vyöhykemalliakin on vaikea perustella, kun maaseudulla asumista tuetaan jo nyt niin helvetisti matkakuluvähennyksellä, että oikein nolottaa. Olen itse väenväkisin muuttanut skutsiin ja sitten kaupunkilaiset maksaa minulle monta tonnia vuodessa siitä että kruisailen sieltä kaupunkiin töihin joka jumalan päivä. Toimii.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Taisi joku jossain kommentoida että jos verot kerättäisiin pelkästään polttoaineita verottamalla ei köyhimmillä olisi kohta varaa autoiluun.

Niin tässähän katsotaan tulevaisuuteen "in the year 2020" ja linjoja vedetään niin että ne toimisivat vielä paljon tuosta myöhemminkin. Silloinhan kuvituskuvat näyttävät että hybridit ovat lisääntyneet ja sähköautotkin ainakin kaupunkilaisten kauppakasseina. Eli rikkaat kaupunkilaiset ajelevat(halutessaan) täällä ruuhkahuipuissaan autoilla jotka kuluttaa 0-3 litraa sadalla. Eli ei ne autot ainakaan tällä ajatusmallilla vähene liikenteestä eikä rahantulo valtiolle ole oikein kohdillaan ainakaan ajatellen taajamia ja ruuhkautuvia mestoja.

Itsekin kannatan kilometriveroa jos autovero sekä käyttövero lähtisi sen siliän tien mutta mekanismi keräykseen on tällä hetkellä kyllä hieman haastava ja mahdollisia ongelmia täynnä.

_
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Polttoaineveroa ei nosteta niin kauan kuin työryhmää vetää Shellin hallituksessa istuva jamppa... Edelleen peräänkuulutan järkeä tuohon infraan mitä tämän asian ympärille ollaan rakentamassa => aloituskustannus ei olekaan tuo kirjoittamani 130m€ vaan tuo + 330m€ = 460m€. Siinä saa hetken kerätä veroja ennen kuin päästään varsinaiseen veronkeräykseen!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihan hirveästi ei herättänyt luottamusta kanssa-autoilijoihin tämä lukijan ja tuttaviensa ihmettelyn aihe.
Lukijaa askarruttava tilanne risteyksessä: Kuka teki väärin? | Kysy Eskolta | Iltalehti.fi
Vai onko kyse vain siitä että kukaan tuttava ei ole kehdannut kyselijälle suoraan vastata, saako vastaantulevan alle kääntyä?

Itse lueskelin samaa juttua hetki sitten. Näitä tilanteita näkee kaupungissa päivittäin. Eiköhän tuossa ole enemmänkin kyse siitä että auto A lähtee usein kääntymään samalla kuin auto B ja olettaa ehtivänsä ennen kuin auto B:n takana tuleva tulee risteykseen, sellaisia tilanteita näkee usein.
Mutta poikkeuksen tuohon tekee tietty se että auto C lähtee toiselle kaistalle joka mahdollisesti on vain kääntyvien kaista ja jatkaa siitä suoraan. Mutta niin ei saa tehdä, silti moni tekee teon kyseenalaisen.

_
 
Mutta niin ei saa tehdä, silti moni tekee teon kyseenalaisen.

_
Väärinhän se on mutta kolarin sattuessa syy on kuitenkin A:n, A saanee kuitenkin hieman lohtua jos paikalle sattuu virkaintoinen partio joka sakottaa C:tä tällaisesta väärästä manööveristä. Ei ihmetytä yhtään että joku valopää keksii kysyä tällaista asiaa ihan lehden palstalta, saati ettei kukaan lähipiiristä ole osannut sanoa mikä on oikein ja mikä väärin. Sen verran ihmeellisiä liikkeitä näkee päivittäin liikenteessä ettei enää jaksa yllättyä oikein mistään.

Tänään näin kun eräs kaupunkimaasturi painoi todella törkeästi punaisia päin, kaikkein huvittavinta oli se että risteävän liikenteen valot olivat vaihtuneet jo vihreäksi mutta onneksi valoissa olleet kaksi maijaa lähtivät niin verkkaisesti liikkeelle etteivät ehtineet alle. Eikä poliisia kiinnostanut tippaakaan kyseinen rike.
 

Orlando

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ihan hirveästi ei herättänyt luottamusta kanssa-autoilijoihin tämä lukijan ja tuttaviensa ihmettelyn aihe.
Lukijaa askarruttava tilanne risteyksessä: Kuka teki väärin? | Kysy Eskolta | Iltalehti.fi
Vai onko kyse vain siitä että kukaan tuttava ei ole kehdannut kyselijälle suoraan vastata, saako vastaantulevan alle kääntyä?

Mulle kävi viime talvena tuollainen läheltä piti- tilanne vt.2:lla. Tuon kuvan mukaan olin siis autoilija-C ja lähdin sivutielle kääntyvää pakettiautoa ohittamaan oikealta, aikeenani jatkaa suoraan. Vastaantuleva päätti kuitenkin kääntyä eteeni. Onneksi tie ei ollut jäässä, koska muuten rakas japsivanhus olisi kokenut kovia. Saihan siinä ihan tosissaan painaa jarrua enkä usko, että sanomalehti olisi sopinut autojen väliin.
 

Hindenburg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks, Lexaa
Minulle kävi samalla tavalla alkusyksystä. Naisihminen katsoi oikeudekseen kääntyä suoraan eteen vasemmalta koska myös hänellä oli vihreä valo. 45min päästä paikalle ehtinyt poliisisetä oli luonnollisesti syyllisestä eri mieltä. Vaikkei vauhtia ollut hurjasti niin silti auto lähti pajalle neljäksi viikoksi ja vastapuolen ajokki lunastukseen. Jostain kumman syystä olen samaisen kohdan ajanut sittemmin huomattavan varovaisesti.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Huomenna se koittais, nimittäin ensinmäinen todellinen koetus autoilumaailmassa. Tarkoituksena olisi ajaa auto täältä etelästä aina Vuokattiin saakka, mutta muutama asia tuottaa itselleni harmaita hiuksia.

Matkaa on siis sellaiset 600km, eli matka on todella pitkä. Selvää on, että kunnon yöunet ovat välttämättömät ennen liikkeelle lähtöä. N. 8-9 tuntia ilmeisesti riittänee.

Tässä olen noita reittivalintoja pitkin iltaa katsonut läpi ja tullut siihen tulokseen, että Porvoosta Vuokattiin navigaattori antaa 3 noin yhtä pitkää reittiä, mutta en todella osaa päättää, että mikä niistä on järkevin valita. Ja mikä ylipäätään vaikuttaa siihen, että mikä on fiksuin reitti?

Mäntsälän kautta Lahden moottoritielle ja sieltä Mikkeliin ja ajanmyötä Kuopioon on ehkä ns "turvallisin" vaihtoehto siksi, että kyseisellä reitillä ajetaan eniten isoilla teillä, jossa tienpinnan en uskoisi olevan liukas johtuen suuremmasta liikennemäärästä, jos vertaa reittiä Kouvolan kautta, jossa ajetaan selvästi pienempiä teitä pitkän matkaa aina Mikkeliin asti.

Myös rekkojen sun muiden isompien ja hitaampien ajoneuvojen ohittaminen on huomattavasti helpompaa isommalla tiellä(?). Pienemmillä teillä ohittaminen ei tule kuuloonkaan.

Liukkaus on ehkä suurin kysymysmerkki ja mietityttävin aihe, kun huomen aamulla auto starttaa kohti pohjoista. Kokemusta liukkaalla ajosta ei ole(lukuunottamatta autokoulua), joten sen suhteen pitää olla todella varovainen. Säätietojen mukaan tienpinnat voivat olla liukkauta, joten pientä vinkkiä kaivataan. Rauhallisuus ennen kaikkea, mutta onko jotain käytännön vinkkejä liukkaalla ajamiseen? Jarrutusmatkat tottakai pitenee ja muutenkin kun ajetaan tuntemattomilla teillä pitää olla todella varovainen. Mutta kyllä siellä pärjää ja pääsee perille, kunhan pitää hermonsa kurissa? Lumen tuoma liukkaus tulee vastaan siellä Kuopion tienoilla, näin ainakin lumikarttoja tutkaillessa. Sekin tuo oman jännityksensä ajoon.

Autona on alla onneksi VW Passat vuosimallia 2011(farmari), joten autosta se ei jää kiinni. Tosin tuntuma on kyllä heikko kyseiseen autoon, kun Opel Astra 2009:llä on tottunut päristelemään eteenpäin.

Teksti on ehkä vähän epäselvä, mutta kai se pointti tuli selväksi. Suhteellisen kokemattomalle kuskille reissu tulee olemaan kyllä mielenkiintoinen. Kokeneet automiehet, onko mitään olellista, mikä jää huomioimatta?
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Tasaisin väliajoin pidettävät kahvitauot tulevat ainakin mieleen. Liikennettä riittää vielä jonkin verran maanteillä, mutta tokkopa niistä kannattaa stressata. Rauhallisella ja omalla itselle sopivalla ajonopeudella pääsee pitkälle. Liukkailla teillä kannattaa ajonopeutta laskea ihan varmuuden vuoksi kymmenisen kilometriä rajoitusten alapuolelle ja jos tilanne sitä edellyttää, niin mieluummin jopa enemmän.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika sama menetkö Kouvolan vai Lahden kautta. Muutenkaan eipä tuossa mitään stressattavaa ole. Itse pitäisin kaksi taukoa, esim Mikkeli ja Siilinjärvi.

Liukkaalla ajamiseen, ennakoi ja vältä turhia äkkinäisiä liikkeitä. Tuskinpa siellä erityisen liukasta on.

Kannattaa Kajaanissa käyttää auto pesussa niin on huomattavasti mukavampi purkaa tavarat tms autosta perillä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tolla välillä ei ole liukasta ainakaan ennen Kuopiota, jollei jotain äkkipakastumista tule. Sulat päätiet oli eilen ja sen jälkeen on lähinnä satanut vettä ja ollut plussakeli. Märkää ja rapa lentää, tsekkaa että pissapojan nesteet on täynnä sillä sitä kuluu. Itte ajaisin Heinolan ja Varkauden kautta, kun Mikkeli-Kouvola-väli on niin helvetin tylsä ja noista hitain.
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Eiköhän näillä päästä liikenteeseen, kiitoksia vinkeistä! Ei muuta kuin unta palloon ja huomenna sitten yhtään enempää murehtimatta Lahden kautta Vuokattiin pitämään mukava joulu!

Hyviä jouluja kaikille autoilijoille! Ajakaahan varovasti! :)
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Autona on alla onneksi VW Passat vuosimallia 2011(farmari), joten autosta se ei jää kiinni. Tosin tuntuma on kyllä heikko kyseiseen autoon, kun Opel Astra 2009:llä on tottunut päristelemään eteenpäin.

Passat on varmasti vakaampi ajettava, mutta riippuu millä myllyllä varustettu? Jos on joku 1.6 diesel nuhapumppu, niin turha lähteä kepittelemään ja saat ajella jonon jatkeena. Tosin, tuskinpa siellä kauheasti raskastaliikennettä on tänään tien päällä, joten sen puolesta helpompi ohitella, jos tarve vaatii... Hermonsa menettäneitä joulumielisiä kamikaze-ajajia voi olla sitten senkin edestä. Kun itsellä ei ole kiire mihinkään, niin noilla edellä mainituilla asioilla ei ole mitään merkitystä omaan ajamiseen.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Onko kukaan huollattanut autoaan Virossa? Olisi tarvetta tehdä jonkinlainen talvihuolto autolle ja ei ole paikkaa missä tehdä itse ja Suomen hinnat ei houkuttele alkuunkaan varsinkin kun tietää oman merkin (BMW) merkkihuollon tason Suomessa. Lähtökohta on siis se, että Virossa huollattaminen ei pelota huollon laadun suhteen, mutta miten asiointi hoituu? Sähköposti toki kulkee, mutta millä kielellä sitä pitäisi lähestyä?

Merkkihuoltoon olisin lähtökohtaisesti viemässä, mutta jos on olemassa joku hyvämainen ns. yleiskorjaamo, niin laitan kyllä korvan taakse.

Tästä nyt sen verran, että itsenäisyyspäivänä tuli tämä homma toteutettua ja kaikki meni oikein mallikkaasti. Merkkihuollossa käytin (United Motors jos jotain kiinnostaa) ja olen kaikinpuolin tyytyväinen. Englannilla ja Suomella homma toimi työntekijästä riippuen.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Se on nuo pitkät matkat aika lailla tottumiskysymys. Tuossa joku piti 600 km:n matkaa jotenkin pitkänä mutta itse sitä on tahkonnut 1050km matkaa anoppilaan/lasten mummolaan jo pitkälle toistakymmentä vuotta eikä tunnu missään. Usein muksujenkin kanssa vedetään yhden pysähdyksen taktiikalla. Ehkä joku noutokahvi lisäksi. Noin pitkä matka ei nimittäin lopu koskaan jos notkut huoltsikoilla vähän väliä. Kerrassaan huvittavaa kun stadista tulee näitä tuttavia Keski-Suomeen n.270 km ja siihenkin väliin pitää jo pysähtyä.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Se on nuo pitkät matkat aika lailla tottumiskysymys. Tuossa joku piti 600 km:n matkaa jotenkin pitkänä mutta itse sitä on tahkonnut 1050km matkaa anoppilaan/lasten mummolaan jo pitkälle toistakymmentä vuotta eikä tunnu missään. Usein muksujenkin kanssa vedetään yhden pysähdyksen taktiikalla. Ehkä joku noutokahvi lisäksi. Noin pitkä matka ei nimittäin lopu koskaan jos notkut huoltsikoilla vähän väliä. Kerrassaan huvittavaa kun stadista tulee näitä tuttavia Keski-Suomeen n.270 km ja siihenkin väliin pitää jo pysähtyä.

Joo, me vedettiin yhdellä tankkaustauolla ja parilla kuskinvaihdolla ja norttitauolla joskus Ausseissa Tennant Creek - Cooper Pedy -väli. Tarkoitus oli mennä Broken Hillin kautta Brisbaneen, vaan sadekausi ja tulvat sekoittivat suunnitelman. Toki tuohon n. 1200km suoritukseen helpotusta soi vapaa nopeus Northen Territoryssa, kun ekalla legillä tehtiin 800 km n. viiteen tuntiin. Vieläkin on valitettavasti Golden Coast ja Suuret Valliriutat näkemättä. Vittu. Selkä ja murtunut häntäluu vastustaa noita lentoja ja työnantajan kitsaus palkanmaksussa haittaa pahasti uuden unelmamatkan toteutusta.

Nyt tuskaa tuottaa sakotusrajaa vasten ajettu 2h Orivesi - Espoo väli pikkusiskolle, kun tuo vanhan ihmisen selkä rupeaa vittuilemaan. Ennen ei työajoissa viitsinyt pysähtyä alle 500km, nyt on pakko, parikin kertaa.

t. hanu
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Autossa matkustaminen on ihan yksilökohtainen juttu. Itse ajan monta kertaa vuodessa Pirkanmaalta Kittilään. Yleensä mennään yhdellä vajaan puolen tunnin ruokatunnilla (yleensä Kemissä) ja siihen päälle yksi tai kaksi 2-3 minuutin jaloittelutaukoa. Parhaimmillaan ollaan menty 5 tuntia putkeen ilman taukoja. Ehkä omia eväitä syöty siinä samalla. Muutenkin joskus tulee tehtyä reissuja, jossa on paikalla 2-3 päivää ja yli 1600 kilometrin automatka. Kittilästä Kilpisjärvelle tuntuu tällöin päivämatkalta. Kun on tottunut autoiluun, niin matkatkin voivat olla pitkiä, eivätkä ne aiheuta ongelmia...
 

KuumaaKamaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Ensinmäinen "pitkä" reissu on onnellisesti takana ja Vuokatissa ollaan. Matka meni suorastaan erinomaisesti Rautavaaran tienoille, jolloin lumen määrä alkoi kasvaa radikaalisti. Samalla vesisade vaihtui räntä- ja lumisateeseen. Tie liukastui aivan perkeleesti ja lunta alkoi kasaantua pelottavan paljon tielle. Loppumatka sujuikin ei niin erinomaisesti. Jouduin ajamaan pimeää ja auraamatonta tietä käytänössä koko loppu matkan, jolloin auto heitteli pariin otteeseen todella pelottavan tuntuisesti, vaikka vauhti tippui 80km/h aina sinne 50 tienoille. Sisko vieressä yritti vain pitää pelkonsa kurissa, mutta selvää oli, että häntä pelotti, kun näin kokematon kuski oli ratissa. Tuli nähtyä autokin tyylikkäästi penkassa, puoliksi hautautuneena lumeen. Pysähdyin kohteliaasti ja kysyin, että tarvitaanko apua. Ei tarvittu, hinaus oli jo matkalla. Loppumatka sujui liukkaudesta huolimatta hyvin, kun pääsin suolatulle ja auratulle tielle, mutta näin jälkikäteen se 40kilometrin pätkä pisti kyllä mietityttämään, että mitä jos itselle olisi sattunut köpelösti. Tämäkö oli sitten sitä "huonoa" ajokeliä?


Eipä taas nukuta ensi yönä, kun miettii vain tuota vajaata tunnin aikana olevaa ajohetkeä. Loppu hyvin kaikki hyvin, fyysisesti kaikki on onneksi kunnossa, mutta ensikertalainen kuski ei ole henkisesti täydessä joulumeiningissä.

Perjantaina saa sitten luvan olla kuiva sää!
 

Masentaja

Jäsen
Joskus on tullut vedettyä pk-seutu-Kemi-väli ns. yhdellä perseellä lukuunottamatta alle 10min taukoa kun hain safkaa autoon. se n. 700km ja 8h on kyllä aika mukava setti. Tuolloin aika meni siivillä autossa, kun kuunteli äänikirjaa ajellessaan. Se noilla pitkillä matkoilla on, että auton pitää sopia hanskaan ja perseelle. Jollain pikkuriisikipolla ei pysty ajamaan edes 30km kun jo penikkatautia pukkaa. Tykkään ajaa pitkää matkaa yksin. Ei tartte pysähdellä muitten takia, matka taittuu omaa tahtia. Varsinkin jos vielä voi imeskellä savukkeita ikkunanraosta niin aina paranee.
 

Hindenburg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sharks, Lexaa
Tykkään ajaa pitkää matkaa yksin. Ei tartte pysähdellä muitten takia, matka taittuu omaa tahtia. Varsinkin jos vielä voi imeskellä savukkeita ikkunanraosta niin aina paranee.

Tähän vahva sama. Poislukien savukkeiden imeskely. Minulla tulee kotipihalta mökin pihalle 399km ja yksin tai vaimon kanssa ajaessa aikaa on isolla otannalla kulunut 3h55min - 4h10min/sivu. Sitten kun mukana on rakas äitimuori tai muita "mua janottaa/nälättää/kusettaa" -tyyppejä niin helposti saa aikaa turattua 6h. Pitkistä matkoista on vielä mainittava erikseen reissu Vuokatista kotiin Katajannokalle pari vuotta takaperin. Pakkasta oli lähdettäessä 37 ja lumi pölisi kovassa tuulessa. Vaimolla oli kuumetta yli 39 ja hän nukahti välittömästi autoon istahdettuaan. Ei muuta kuin Hemi-koneinen Chrysler urku auki baanalle, suosikkipopit soimaan ja nautin nojatuolimaisista penkeistä, 60-luvun rockista ja pelkääjän paikalta kuuluvasta tuhinasta. Sen verran oli pakko pysähtyä, että Lahden kohdalla alkoi bensavalo palaa, mutta muuten koko matka oli yhtä ajamisen nautintoa. Tai no, jossain Kuopiosta etelään oli ohituskaistalla sellainen valli lunta että meinasi takapäästä tulla etupää, mutta siitä selvittiin muutamalla ave marialla. Kyllä jääkiekon, nussimisen ja syömisen ohella elämän suola on ajaminen. Ei Mannerheimintiellä ruuhka-aikaan.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Perseensuti. Paukautin etuoven kiinni voimalla, ja ooppelinpaskan turvatyyny laukesi. Minkähänlainen operaatio tuo mahtaa olla, jotta saa sen takaisin.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Perseensuti. Paukautin etuoven kiinni voimalla, ja ooppelinpaskan turvatyyny laukesi. Minkähänlainen operaatio tuo mahtaa olla, jotta saa sen takaisin.

Ratti/sisuskalut vaihtoon, ja sitten koodaamista tietokoneella.Ammattimiehen hommaa. Minkä ikäinen auto? Ja mikä malli?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Perseensuti. Paukautin etuoven kiinni voimalla, ja ooppelinpaskan turvatyyny laukesi.

Mitä helvettiä? Tuuri sikäli käynyt, että ei ole tullut tyyny jossain pompussa silmille, jos kerran noin herkässä on ollut. Nauroin ääneen, kun tuon täältä luin ja kuvittelin tilanteesi päässäni. Anteeksi. Mutta joo, kallista touhuahan tuon fiksaaminen on. Toisaalta kuuluu niihin varusteisiin, joiden lähtökohtaisesti soisi olevan autossaan kunnossa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös