Autoiluketju

  • 3 281 408
  • 18 827

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Ja tuo murehtiminen "pikkuautojen" sopivuudesta maantieajoon on aika turha huoli. Nuo A3-1-Sarja-A-Mersu-kokoluokan autotkin on jo sillä tasolla kaikinpuolin, että luulisi noilla matkaakin taittavan ihan mieluusti.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Sivuhuomautuksena uudesta farkku-Golfista sen verran, että mielestäni aikamoisen munauksen ovat suunnitelijat autossa tehneet. Nimittäin penkit kaatamalla lattista ei saada tasaista. Itse asiassa takanojat jäävät yllättävänkin vinoon asentoon. Kuvia löytyy mm. uusimmasta AutoBildistä.

Tuohan johtuu siitä, ettei istuinosa liu´u eteenpäin samalla (joutuu tekemään vanhalla tavalla ja nostaa ylös), kun selkänoja kaadetaan. Ainakin vanhassa Ocussa sama ongelma ja taitaa olla myös Golfissa. Johtuuko sitten pienestä istumatilasta takapenkillä? Uudessa Octaviassa näyttäisi olevan sama meininki, vaikka istumatila takapenkillä on kasvanut roimasti: IS koeajoi: Uusi Skoda Octavia on perusvarma perheauto - Autot - Ilta-Sanomat
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tuohan johtuu siitä, ettei istuinosa liu´u eteenpäin samalla (joutuu tekemään vanhalla tavalla ja nostaa ylös), kun selkänoja kaadetaan. Ainakin vanhassa Ocussa sama ongelma ja taitaa olla myös Golfissa. Johtuuko sitten pienestä istumatilasta takapenkillä? Uudessa Octaviassa näyttäisi olevan sama meininki, vaikka istumatila takapenkillä on kasvanut roimasti: IS koeajoi: Uusi Skoda Octavia on perusvarma perheauto - Autot - Ilta-Sanomat
Niinpä näyttää. Uudessa farkku-Golfissa taitaa jäädä juuri samanlainen porras lattiaan ja selkänojat vinoon asentoon, kun penkit käännetään.
Itse en ainakaan tuollaista ratkaisua farkussa hyväksy. Muissa korimalleissa vielä menisi.

Tuohon ratkaisuun voi olla monta syytä, mutta porras selittynee ainakin sillä, että kontin lattia on pudotettu niin alas. Kontin tilavuuslitrat on siis laskettu tärkeämmäksi myynnin kannalta kuin lattian tasaisuus. Nojien kaltevuus on penkkien rakenneratkaisusta kiinni. Jos istuinosaa ei saa nostettua, niin kyllä tasainen lopputulos on silti mahdollinen. Toki tuo mainittu kontin lattian korkeus on silloin ratkaiseva tekijä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pikkubemari jäää pois 3-ovisuuden vuoksi, en tykkää. Onko edes 5-ovisena? Satunnaisesti kyydissä on lyhyitä matkoja pari asiakasta kyydissä, ei oikein sovi tuo 3-ovinen.
Lisäksi en nähnyt hinnastossa missään automaattivaihteiston hintaa, kun lähtöhinnat malleille olivat aika korkeat, uskon että menee hintarajan yli liikaa.
Muuten ihan siisti peli näytti olevan.
 
Suosikkijoukkue
Pyöräilijät. Sympatiat: SaiPa
Pikkubemari jäää pois 3-ovisuuden vuoksi, en tykkää. Onko edes 5-ovisena? Satunnaisesti kyydissä on lyhyitä matkoja pari asiakasta kyydissä, ei oikein sovi tuo 3-ovinen.
Lisäksi en nähnyt hinnastossa missään automaattivaihteiston hintaa, kun lähtöhinnat malleille olivat aika korkeat, uskon että menee hintarajan yli liikaa.
Muuten ihan siisti peli näytti olevan.

Löytyy 5-ovisena, itse hommasin juuri sellaisen vähän käytettynä. Oikein soiva peli on. Hinta on tietysti mitä on, mutta jos jotenkin saa mahtumaan hintaraameihin niin suosittelen.


Edit: se piti vielä sanoa, että kyllä tuonne takapenkille mahtuu satunnaisesti aikuisiakin ihmisiä.
 
Viimeksi muokattu:

Veijari

Jäsen
Mitäköhän hinnastoa samspade olet katsellut jos et 1-sarjan bemarista löydä 5-ovista ja automaattia? Onhan noita ja useitakin konevaihtoehtoja sinun hintahaarukkaan. Olen tuollaisen koeajanut 116 dieselinä ja tuo 7-lovinen automaatti toimi kuin ajatus.
 

Cockersson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, New York Rangers
Ja nopeasti puhelimella katsottuna bmw.fi-etusivulla lukee "automaattivaihteisto veloituksetta" tms. Sekä "1-sarjan Business Automatic alkaen 29200e"
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En mennyt etusivun kautta vaan Googlella suoraan hinnastosivulle. Olihan ne siellä kun tarpeeksi alas selasi. Flunssaisena vain katsoin että hinnat nousevat mitä alemmas menee, mutta sieltä ne löytyi. Eli voisi tuokin olla varteenotettava.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ja tuo murehtiminen "pikkuautojen" sopivuudesta maantieajoon on aika turha huoli. Nuo A3-1-Sarja-A-Mersu-kokoluokan autotkin on jo sillä tasolla kaikinpuolin, että luulisi noilla matkaakin taittavan ihan mieluusti.
Ainakin A3:ssa on pidempi akseliväli ja leveämpi raideväli kuin "kokoluokkaa suuremmassa" Octaviassa, joten luulisi sen maantieajoon sopivan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ainakin A3:ssa on pidempi akseliväli ja leveämpi raideväli kuin "kokoluokkaa suuremmassa" Octaviassa, joten luulisi sen maantieajoon sopivan.

Tuo A3 sportsback kyllä kiinnostaa, tyylikäs auto, kuten mainittu pidempi akseliväli kuin myös tavallisessa A3. Pitää käydä heittämässä pidempi lenkki maantiellä. Myös porrasperäinen malli kiinnostaa, tulee myyntiin alkusyksystä.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Ainakin A3:ssa on pidempi akseliväli ja leveämpi raideväli kuin "kokoluokkaa suuremmassa" Octaviassa, joten luulisi sen maantieajoon sopivan.

Sanoisin, että A3:ssa ajomukavuus tulee muista asioista, kuin näistä mainitsemistasi syistä. Audi kuitenkin laadukkaampi, joten rengasmelu jne. pienempi kuin Skodassa. Octavia on kuitenkin kuin tehty maantielle, jämäkkä ohjaus ja hyvä alusta takaavat tasaisen matkantaiton. Itseasiassa, uusi Octavia päihittää A3:n noissa mitoissa, vanha hävisi.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mitäköhän hinnastoa samspade olet katsellut jos et 1-sarjan bemarista löydä 5-ovista ja automaattia? Onhan noita ja useitakin konevaihtoehtoja sinun hintahaarukkaan. Olen tuollaisen koeajanut 116 dieselinä ja tuo 7-lovinen automaatti toimi kuin ajatus.

Paitsi että toi automaagiloota on 8-pykäläinen. Omalla kohdalla 120dA on toiminut todella kuin ajatus. Tosin ei mahdu tuohon hintarajaan, mutta 116dA varmasti. Sport-business riittänee kilkepuolella. Hyvät jakkarat ja tarpeeksi varusteita.

Tuo automaattiloota on todella hyvä, ellei paras mitä on saatavailla.
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sanoisin, että A3:ssa ajomukavuus tulee muista asioista, kuin näistä mainitsemistasi syistä. Audi kuitenkin laadukkaampi, joten rengasmelu jne. pienempi kuin Skodassa.
En tiedä Skodan rengasmelusta, mutta ainakin viime vuosikymmenen A3:ssa on premiumluokan autolle kova rengasmelu eli se ei ole ollut A3:n parhaimpia puolia maantieajossa varsinkaan nastarenkailla. Hiljaisilla kitkarenkailla asiaa saa korjattua. Nykymallista ei minulla ole kokemuksia. Minusta A3:n alusta on yksi parhaimpia puolia maantieajoakin ajatellen. SamSpadea suosittelen koeajamaan A3, jos ja kun tämä auto kiinnostaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En tiedä Skodan rengasmelusta, mutta ainakin viime vuosikymmenen A3:ssa on premiumluokan autolle kova rengasmelu eli se ei ole ollut A3:n parhaimpia puolia maantieajossa varsinkaan nastarenkailla. Hiljaisilla kitkarenkailla asiaa saa korjattua. Nykymallista ei minulla ole kokemuksia. Minusta A3:n alusta on yksi parhaimpia puolia maantieajoakin ajatellen. SamSpadea suosittelen koeajamaan A3, jos ja kun tämä auto kiinnostaa.

Uuden Seat Leonin rengasmeluttomuutta kehutaan. Seat on ollut tunnettu kovasta rengasmelusta ja nyt kuulemma asiaan on tehty merkittävä korjaus. On tervetullut ominaisuus VAG-konserinin autoon jonka saa noin 20t€:llä kaupasta.

Rengasmeluissa on eri valmistajien välillä huikeita eroja, voi unohtaa vanhan jaon vain kesä,kitka ja nastarenkaisiin. Sanotaan esimerkkinä että Contin uusimmat nastat on selvästi hiljaisemmat kuin Brikkarin Potenzat samassa koossa tämän hetkisessä kärryssä. Suoraansanottuna vituttaa kun menin ostamaan tarjouksesta Potenzat.

_
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Paitsi että toi automaagiloota on 8-pykäläinen. Omalla kohdalla 120dA on toiminut todella kuin ajatus. Tosin ei mahdu tuohon hintarajaan, mutta 116dA varmasti. Sport-business riittänee kilkepuolella. Hyvät jakkarat ja tarpeeksi varusteita.

Tuo automaattiloota on todella hyvä, ellei paras mitä on saatavailla.
Tosiaan tuo ZFn laatikko on erinomainen. Oman Mersun 7 pykäläinen ei yllä samaan sulavuuteen ZFn kanssa. Tosin nythän on juuri tulossa ZFltä uusi 9 pykäläinen versio, joka varmaankin on perinteisten ei-kaksoikytkinlaatikoiden huippu.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Niinpä näyttää. Uudessa farkku-Golfissa taitaa jäädä juuri samanlainen porras lattiaan ja selkänojat vinoon asentoon, kun penkit käännetään.

Tuo Octaviahan oli viisiovinen ja tässä uusi farkku (tasalattialla mennään): http://www.netcarshow.com/skoda/2014-octavia_combi/800x600/wallpaper_12.htm

Golf Variantissa näyttäisi olevan tasainen pohja myös, tiedä sitten, onko halvimmissa varusteluissa? http://www.netcarshow.com/volkswagen/2014-golf_variant/800x600/wallpaper_13.htm
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Tosiaan tuo ZFn laatikko on erinomainen. Oman Mersun 7 pykäläinen ei yllä samaan sulavuuteen ZFn kanssa. Tosin nythän on juuri tulossa ZFltä uusi 9 pykäläinen versio, joka varmaankin on perinteisten ei-kaksoikytkinlaatikoiden huippu.

Koskas olet mersuun laatikkoöljyt vaihtanut? Toimiessaan kunnolla ei oikein sulavampaa laatikkoa ole kuin tuo 7G.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tuo Octaviahan oli viisiovinen ja tässä uusi farkku (tasalattialla mennään): http://www.netcarshow.com/skoda/2014-octavia_combi/800x600/wallpaper_12.htm

Golf Variantissa näyttäisi olevan tasainen pohja myös, tiedä sitten, onko halvimmissa varusteluissa? http://www.netcarshow.com/volkswagen/2014-golf_variant/800x600/wallpaper_13.htm
Tasainenhan tuo lattia ei ole kummassakaan, kun selkänojat eivät kaadu vaakatasoon. Tosin noista kuvista sitä ei ole niin helppo havaita. Voi tosiaan olla, ettei tuota porrasta ole mainituissa farkku-malleissa, vaan vain esim. Octavian viistoperäisessä.

Tässä kuitenkin lainaus uusimman AutoBild -lehden Golf Variantia esittelevältä sivulta: "..takaistuimen selkänojat voi kaataa tavaratilassa olevalla vivulla, mutta pohjasta ei tule aivan tasaista".
Lisäksi kuvatekstissä mainitaan: "Tavaratila on suuri, ja takaistuimet voidaan kaataa helposti. Pohjaan jää kuitenkin porras".

Tiedä sitten mikä on totuus, kun auton näkee vasta kesällä.
 

-RVL-

Jäsen
Eikö sitä voi esim. tuosta Golfista ottaa tuon perseosan irti, on sitten väliaikainen tai pysyvä ratkaisu. Jos ei vieläkään tasainen niin liinalla tai jollain metallipannalla yrittää kiristää jostain.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Eikö VAG-farkuissa tosiaankaan pysty nykyään nostamaan takapenkin istuinosaa etupenkkejä vasten? Viime vuosikymmenellä tuo onnistui porrasperäisissäkin VAG-tuotteissa.

Vai onko sitten noissa kuvissa vain yritetty saada aikaan mahdollisimman pitkältä näyttävä tavaratila, ja jätetty siksi istuinosat paikoilleen...
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Koskas olet mersuun laatikkoöljyt vaihtanut? Toimiessaan kunnolla ei oikein sulavampaa laatikkoa ole kuin tuo 7G.
50k kohdalla vaihtoivat huollossa (se kai on Mersun suositus). Nyt on 60k mittarissa. Kyseessä siis S212n laatikko. Itse kyllä preferoin tuota bemarin ZFn tekelettä. Eihän tuo 7G huono ole mutta...
 

12961

Jäsen
Koskas olet mersuun laatikkoöljyt vaihtanut? Toimiessaan kunnolla ei oikein sulavampaa laatikkoa ole kuin tuo 7G.

Tuo 7G on oman koeajokokemuksen perusteella vähän erityylinen kuin ZF 8HP. 7G koeajokokemuksia on : GL, ML ja C-korisista 350 CDI-vehkeistä, 8HP on koeponnistettu Jaguar XF:ssä, Audi A6:ssa ja uuden korisessa 335i:ssä. Seuraavassa autossa on suurella todennäköisyydellä joku noiden vaihteistomallisarjojen raskaammista vaihtoehdoista.

7G on melkein huomaamattoman pehmeä, jopa kuminauhamainen. Erittäin mukava ja hienostunut laatikko kyllä, mutta urheilullisuudesta ei ainakaan noissa ajamissani vehkeissä ole ollut tietoakaan. ZF 8HP on tuntunut paljon enemmän "suorakytkentävaihteistomaiselta" eli turbiini lukittuu välittömästi vaihtojen jälkeen ja laatikko ei "luista" oikeastaan missään tilanteessa vanhojen automaattien tapaan. Vaihdot tuntuvat, toisaalta moottorin voimantuotto muistuttaa enemmän manuaalivaihteisesta autosta. Toisin sanoen ZF:n turbiinin lukko taitaa olla herkempi lukittumaan. Tämä ominaisuus varmaan vain korostuu vapaasti hengittävissä moottoreissa (jos niitä kummallakaan vaihteistolla on montaa enää edes tarjolla).

Automaattilaatikoiden huolto onkin hyvä aihe. Kaikkiin vehkeisiin olisi joskus syytä vaihdella myös vaihteistoöljyjä, vaikkei se huolto-ohjelmiin kuuluisikaan. Huolto-ohjelmat on rakennettu Keski-Eurooppalaista elinkaarta varten (auton elinikä ~ sama kuin meikäläisen auton keski-ikä) ja, jotta uutena auton ylläpitokulut näyttäisivät minimaalisilta. Kunnollinen vaihteistopaja osaa aivan varmasti vaihtaa öljyt jokaikiseen, myös "lifetime fill" -automaattilaatikkoon asiallisesti. Automaattivaihteisissa vehkeissä puhtaammat öljyt ilmenevät lähes poikkeuksetta pehmeämpinä ja nopeampina vaihtoina.

Kun puhutaan öljynvaihdon jälkeisestä tukkeentumisesta ja laatikon hajoamisesta, on kakka ollut puntissa jo pidemmän aikaa. Laatikko olisi hyvä olla koko ajan niin puhdas, ettei kokkareita lähde liikkeelle. Hyvin todennäköisesti öljynvaihtoon hajonnut laatikko olisi hajonnut muutenkin todella pian.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös