Autoiluketju

  • 3 311 831
  • 18 998

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Onko tarkoitus hankkia uusi vai käytetty? Eihän noita amerikkalaisia autoja yleensäkään ole tunnettu mitenkään erityisen laadukkaana tai hyvin tehtynä, ja käsittääkseni Jeep on vielä sieltä huonommasta päästä laadullisesti.... Bensakoneet kai on ihan kestäviä joskin vanhanaikaisia ja siksi isoruokaisia...

Kiitti vastauksesta, en ole Suomesta hankkimassa, enkä Suomeen, eli ruoste ei tule olemaan ongelma. Tuollaista muutaman vuoden (2-5) vanhaa bensakonetta ajattelin. Tulisi kakkosautoksi vaimokkeelle, joka vasta ajoi ajokortin (ja tietysti itselle leluksi... siis auto, ei vaimo). Vaimo itse asiassa viehtyi tuohon Wrangleriin ulkonäöllisesti ja eikä minullakaan sitä mitään vastaan ole, mutta sama käsitys itsellänikin, etteivät noi Jeepit ihan kaikkein luotettavimmasta päästä ole ja erityisesti tuota Wrangleria moititaan laadun lisäksi varsin surkeista ajo-ominaisuuksista (paitsi tietysti maastossa, minne se oikeasti on tehtykin...) Kyseinen auto tulisi kuitenkin 99% kaupunkiajoon (tosin kilometrit jäänevät vuositasolla lähemmäs viittä tonnia kuin kymmentä), ei siis edes matka-ajoon, koska siihen meillä on olemassa parempi kulkuneuvo. Siksi kyselin myös noista muista Jeepin malleista.

Entäpä Fordin SUV:t, kuten Explorer? Sellaisia olisi myös tarjolla hyvin edullisesti, mutta minkälainen auto on kyseessä, kannattaako jättää suosiolla väliin? Kellään kokemuksia?

Jenkkiauto ja SUV/maasturi periaatteessa siis kiinnostaisi tällaisena heräteostoksena, mutta kun en niistä kovin paljon tiedä, niin ei viitsisi upottaa käsiään ja rahojaan mihinkään yleisti tiedettyyn ongelmakasaankaan...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Wrangleria moititaan laadun lisäksi varsin surkeista ajo-ominaisuuksista (paitsi tietysti maastossa, minne se oikeasti on tehtykin...) Kyseinen auto tulisi kuitenkin 99% kaupunkiajoon (tosin kilometrit jäänevät vuositasolla lähemmäs viittä tonnia kuin kymmentä), ei siis edes matka-ajoon, koska siihen meillä on olemassa parempi kulkuneuvo. Siksi kyselin myös noista muista Jeepin malleista.

Noin normaalistandardeilla mitattuna tuo Wrangler on ihan kauhea katiska jos suoraan sanotaan, mutta siinä on sitten se ihan oma fiiliksensä joten ei kannata välttämättä vertailla johonkin urheiluautoon. Ja maastossa ja huonoilla teillähän tuo tosiaan menee kyllä sitten hienosti. Ja aika paljon nuo ajo-ominaisuudet riippuu myös siitä minkälainen alusta ja rengastus autossa on. Toinen noista mitä kävin koeajamassa oli korotetulla alustalla ja isoilla maastorenkailla ja ajettavuus maantiellä olikin sitten suurin piirtein jumppapallon luokkaa, mutta toinen vakioalustainen oli sitten huomattavasti parempi joskaan ei mikään supervakaa sekään. Lyhyt akseliväli tuntuu kyllä ajossa. Mutta jos tuollaisen onnistun saamaan jostain hyväkuntoisena ja järkihintaan niin kyllä minä vielä jossain vaiheessa Wranglerin ostan.

Explorerista minulla ei ole mitään tietoa, täysin outo auto minulle kuten nuo jenkki-Fordit yleensäkin. Chevyn Tahoella joskus ajelin ja se tuntui jenkiksi ihan kohtuuhyvältä ajaa, eikä ole käsittääkseni laadultakaan huonoimmasta päästä. Mutta tosiaan tuo jenkkiautojen laatu ei yleensäkään ihan huippuluokkaa ole, vaan minulle on jäänyt niistä kuva halvoista materiaaleista huonosti tehtyinä autoina joissa kuitenkin jostain syystä on se oma fiiliksensä.

Jos muuten tuollainen kolhon näköinen, vähän Wranglerin tyyppinen maasturi kiinnostaa ja jenkit arveluttaa niin suosittelen tutustumaan myös Mersun G-sarjalaiseen. Nuo on kuulemma kestäviä vehkeitä ja maasto-ominaisuuksiltaankin huippuluokkaa. Noita on vaan ainakin täällä suomessa todella vähän myynnissä käytettynä ja aika kovissa hinnoissa kaikki, ja kun minä haluaisin bensakoneisen niin vaihtoehtoja on entistäkin vähemmän.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Noin normaalistandardeilla mitattuna tuo Wrangler on ihan kauhea katiska jos suoraan sanotaan, mutta siinä on sitten se ihan oma fiiliksensä joten ei kannata välttämättä vertailla johonkin urheiluautoon.

Jos muuten tuollainen kolhon näköinen, vähän Wranglerin tyyppinen maasturi kiinnostaa ja jenkit arveluttaa niin suosittelen tutustumaan myös Mersun G-sarjalaiseen. Nuo on kuulemma kestäviä vehkeitä ja maasto-ominaisuuksiltaankin huippuluokkaa. Noita on vaan ainakin täällä suomessa todella vähän myynnissä käytettynä ja aika kovissa hinnoissa kaikki, ja kun minä haluaisin bensakoneisen niin vaihtoehtoja on entistäkin vähemmän.

Veli -OO-, sulla on mun mieli...

Näinhän se on, jenkkiautoissa on vaan se joku tatsi, johon niin helposti ihastuu, tai sitten ei. Siksi esimerkiksi itselle on aika lailla must, että jos jenkkiautoa on hankkimassa, sen hankkii sitten kunnon koneella. Ei noiden kanssa jaksa miettiä kaikkein taloudellisinta optiota tms. Mutta toisaalta siihenkään en ole valmis, että vehje olisi enemmän huollossa kun ajossa. Sellainen vaan rupeaa vituttamaan pidemmän päälle.

Se, että auto tulee kaupunkiajoon tyypillisesti 40-60km/h vauhdilla ja sillä ajetaan todellakin vain joitakin tuhansia kilometrejä vuodessa ei aseta liian suuria vaatimuksia ajo-ominaisuuksille. Automaatin se kylläkin vaatii... Ehkä mä kallistun sitten kuitenkin tuon Wranglerin puoleen, varsinkin jos löydän hyväkuntoisen Unlimited (pidemmällä korilla) olevan yksilön.

Toi Mersun G-maasturi, joka on niin ruma, että se on jo kaunis, on itse asiassa sillä tavalla tuttu auto mulle, että olen sellaisella jopa ajanut. Niissä vaan hinta kohoaa järjettömän kovaksi, varsinkin jos/kun sitä on tuunattu. Kulutus on myös noissa luokkaa ihan järjetön, mutta show-off autona ihan verraton peli!
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Mua harmittaa sikana, ettei aikanaan joskus 2000 tullut ostettua Wrangler, vaan yksi pick-up. Se Wrangler 4,0 on sopivankokoinen auto ja moottori riittävänkokoinen. Juuri sellaiseen ajoon, jos ei tule paljon kilometrejä. Sitä paitsi niiden hinnat eivät ole tulleet kauheasti alas, vaan käytetyistäkin pyytävät paljon. Joku 190000 markkaa maksoi uutena muistaakseni silloin, kun olin ostamassa, mutta päädyin toiseen merkkiin, jonka vaihdoin jo vuoden päästä toiseen pick-upiin, koska se oli liian pieni moottori joku 2,5 diesel ja sitten sen toisen myin taas vuoden päästä, koska sekään ei ollut hyvä ja näin ollen otin joku 100000 markkaa takkiin. Wrangleria en olisi myynyt ikinä, vaan se olisi yhä minulla, jos sen olisin ostanut. Ainoa huono oli tuossa Wranglerissa se, että niissä ei ollut vakiona ilmastointia, vaan ne sitten kai asennettiin Suomessa ja kojelauta oli kyllä aika antiikinomainen, mutta kulttiauto ehdottomasti. Jos tulee ihan v***sti lunta niin silloin sen saa parkkiin mihin vain ja kesällä kun vaihtaa softtopin niin voi kruisailla jonnekin beachille. Ehdottomasti loistava peli, jollainen olisi kiva olla varastossa juuri sellaisia spesiaalitilanteita varten.

Ehdottomasti ostaisin tuollaisen Wranglerin varmaan vieläkin, jos löytyisi sellainen, mitä ei ole juurikaan käytetty. Esim. vuosi sitten, kun oli se operaatio lumisota vai mikä se oli, kun joka paikassa oli metri lunta parkkiksilla niin Wrangler ois ollut hyvä. Silloin jos sen olisi vuosituhannen vaihteessa ostanut uutena niin tietäisi, että se on pysynyt hyvässä kunnossa, kun se on ollut vain itselläni. Jos toiselta ostaa niin ei tiedä, miten on käytetty ja jengi ajaa liikaa kilometrejä. Tollaiseen autoon pitäisi tulla max 5000 vuodessa, koska ei se ykkösauto saa olla.
 

scholl

Jäsen
Explorerista minulla ei ole mitään tietoa, täysin outo auto minulle kuten nuo jenkki-Fordit yleensäkin.

Explorer on ihan paska. Bussinnäköinen ns. ensimmäinen SUV. En tajua kuka sellaisen haluaisi. EXT lavamallinen oli paremmannäköinen, mutta valtavan pitkä. Jos haluaa oikeasti SUVin näköisen niin silloin puhutaan ihan eri kategoriasta kuin Wrangler ja mielestäni ainoa oikea valinta on silloin Cadillac Escalade. Valkoinen ja punaiset nahkapenkit. Niitä ei saa punaisina vakiona, mutta itse teettäisin sen muutostyön. Tummennetut ikkunat, kromivanteet jne. niin sitten siinä on jo amerikkalaista fiilistä.

Mielestäni Wranglerille ei ole suoranaista kilpailijaa lainkaan. Lyhyt-Bronco oli ehkä aikanaan vähän sinne päin ja naistenkin suosiossa, mutta niitäkään ei ole tehty varmaan 20 vuoteen. Sittemminhän on tullut autonäyttelyihin vähän Baja Buggy henkisiä lyhyitä konseptiautoja, mutta ongelma niissä on ollut aina, että ovat olleet enemmän SUVeja kuin maastoautoja. Ainakin SEAT, Mini ja VW ovat vuosien varrella näitä esitelleet. Olisi hauska saada nyt markkinoille Buggy up tyylinen auto, mutta joka olisi maasturi Dakarin henkeen. Niillähän oli jo aiemmin esim. toi Concept T maasturikonsepti, mutta tuollainen on vähän liian iso. Wranglerin hyvä puoli on pieni koko ja joku tollainen beachimaasturi olisi hyvä saada myyntiin joltain merkiltä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
..Jos haluaa oikeasti SUVin näköisen niin silloin puhutaan ihan eri kategoriasta kuin Wrangler ja mielestäni ainoa oikea valinta on silloin Cadillac Escalade...

Itse asiassa Escalade on mulle jollain tavalla tuttu auto (kaverilla on sellainen...) ja sitä tarjosinkin vaimolle ihan ensimmäisenä vaihtoehtona, mutta hän koki sen liian isoksi, varsinkin ensiautona. Ymmärrän kyllä, vaikka kyllä se vähän harmittaa! Mulle kyllä kelpaisi Escalade, myös mustana!
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mielestäni Wranglerille ei ole suoranaista kilpailijaa lainkaan. Lyhyt-Bronco oli ehkä aikanaan vähän sinne päin ja naistenkin suosiossa...Olisi hauska saada nyt markkinoille Buggy up tyylinen auto, mutta joka olisi maasturi Dakarin henkeen. Niillähän oli jo aiemmin esim. toi Concept T maasturikonsepti, mutta tuollainen on vähän liian iso. Wranglerin hyvä puoli on pieni koko ja joku tollainen beachimaasturi olisi hyvä saada myyntiin joltain merkiltä.

Voi olla, että teen pahan etikettivirheen edes japsia ehdottaessani.. Anyway aika mielenkiintoisen oloinen konseptiauto, joka voisi olla kuvailemasi kaltainen on Toyotan retro FJ-Cruiser? Sen enempää en autosta tiedä, kuin mitä olen liikenteessä nähnyt joitakin kertoja. Ihan hauskan näköinen peli!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielestäni Wranglerille ei ole suoranaista kilpailijaa lainkaan.

Lantikan Defender/110:n lyhyt malli ja tuo mainitsemani Mersun G-sarjalainen (niinikään lyhyenä mallina) lienevät lähimpänä, ja noista molemmista on saatavana myös soft-top mallit. Lantikka tosin paljon karumpi laite ja on tuo Mersukin vähän enemmän työkalumainen joten kruisailukäyttöön Wrangler on ehdottomasti se tyylikkäin vaihtoehto.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Eihän noita amerikkalaisia autoja yleensäkään ole tunnettu mitenkään erityisen laadukkaana tai hyvin tehtynä, ja käsittääkseni Jeep on vielä sieltä huonommasta päästä laadullisesti.
?

Noh noh pojat. Amerikkalaiset ovat tehty kestämään ja ne ovat ainoita oikeita autoja. Vakavasti ottaen omat viat jokaisessa merkissä, mutta esimerkiksi korjaus helvetin paljon halvempaa kuin kiinalaisissa yms muoviautoissa. Kaverillani laukesi vaihdelaatikko Grand cherokeessa ja purkamisen jälkeen selvisi, että varaosiin menee reilu sata euroa+uudet öljyt. Audissa hinnaksi olisi tullut vajaat 4000e. Bensahan näille maistuu tottakai, mutta sitä saa ilman reseptiä monesta paikasta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noh noh pojat. Amerikkalaiset ovat tehty kestämään ja ne ovat ainoita oikeita autoja. Vakavasti ottaen omat viat jokaisessa merkissä, mutta esimerkiksi korjaus helvetin paljon halvempaa kuin kiinalaisissa yms muoviautoissa.

Tuo on totta että jenkit on yleensä aika halpoja korjata koska nuo yleensä on aika jeesuksenaikaista tekniikkaa joissa ei mitään kovin mystisiä vikoja ole ja varaosat on erittäinkin kohtuullisen hintaisia. Ja kyllähän noista monet perustekniikaltaan kestäviä ovat koska esim. nuo vanhemmat V8-koneet on todella matalaviritteisiä. Mutta kyllä noissa jenkeissä näyttää koko ajan jotain pikkuvikaa olevan, ja kokoonpanon laatu ja materiaalien heikko taso näkyy siinä että aika paljon kuuluu kaikenlaista nitinää, natinaa ja kolinaa, ja esim. ruostesuojaus on monessa mallissa aika heikolla tasolla.

Mutta kuten sanoin niin oma fiiliksensä noissa on ja minäkin olen vähän väliä miettinyt ostavani käyttöautoksi jonkun jenkin. Noita kun sentään osaa ja pystyy itsekin korjaamaan toisin kuin näitä uudehkoja muovipulkkia joissa polttimonvaihtokin pitää suorittaa merkkikorjaamolla.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Osaisiko joku palstalaisista neuvoa ja onko kokemusta, millaisia autoja Jeepit noin yleisesti ovat laadultaan ja luotettavuudeltaan? Onko kyseessä jenkkien Fiat vaiko bemari? Minkälaisia mallikohtaisia eroja noilla on, erityisesti heidän SUV puolen tarjonnassa(Grand Cherokee, Laredo, Limited, Commander, patriot...) Onko noista joku malli parempana ja laadukkaampana pidetty kuin toiset?

Wrangler on aina itseä ulkoisesti viehättänyt ja siitä olen jotain selvää jo ottanutkin. Kyseessähän ei ole millään mittarilla kyse 'hyvästä käyttöautosta' mutta miten nuo muut Jeepin mallit?

Etäisesti tuohon kysymykseen (ja tuohon Fiat-viittaukseen) liittyen huomio viime viikolta: Dodgea ei tuoda enää Suomeen ja jonkunlaisia myyntimääriä saavuttanut Journey tuodaan jatkossa maahan Fiatin nimen alla, mallinimenä Freemont: Fiat Freemont
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Etäisesti tuohon kysymykseen (ja tuohon Fiat-viittaukseen) liittyen huomio viime viikolta: Dodgea ei tuoda enää Suomeen ja jonkunlaisia myyntimääriä savuttanut Journey tuodaan jatkossa maahan Fiatin nimen alla, mallinimenä Freemont: Fiat Freemont

Taitaa olla Iso-Britanniaa lukuunottamatta koko Euroopassa nykyisin sellainen tilanne että Dodget myydään Fiatin nimellä ja Chryslerit Lanciana. Esim. uusi Chrysler 300C tulee suomessa myyntiin nimellä Lancia Thema.
 
Näin julkisilla autoilevana on pakko heittää tähän väliin, että se nyt vielä menetteli että saman konsernin alla oli useampi automerkki jakamassa samoja pohjaratkaisuja yms, mutta tätäon jo vaikeampi sulattaa, että Eurooppaan tuodaan jotain paskoja jenkkilotjoja johon lätkäistään randomilla jokin eurooppalainen merkki keulaan että se myisi edes jotain.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mahtaako Fiatin merkillä myydä yhtään sen enempää kuin jenkkimerkilläkään? Ettei vain kävisi päin vastoin?
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Mutta kuten sanoin niin oma fiiliksensä noissa on ja minäkin olen vähän väliä miettinyt ostavani käyttöautoksi jonkun jenkin. Noita kun sentään osaa ja pystyy itsekin korjaamaan toisin kuin näitä uudehkoja muovipulkkia joissa polttimonvaihtokin pitää suorittaa merkkikorjaamolla.

Suosittelen ehdottomasti. Kuutiotuumia ei voita mikään ja pikku sijoituksella saa ajella oikealla autolla;) Talviautoksi hommasin vanhan Grand Cherokeen 5,2 bensakoneella ja kaikilla mahdollisilla varusteilla, jotka vielä toimivatkin moitteetta.Käyttömaksu pari sataa kun jossain 1,4 primerassa taitaa olla satasen?
 

scholl

Jäsen
Mahtaako Fiatin merkillä myydä yhtään sen enempää kuin jenkkimerkilläkään? Ettei vain kävisi päin vastoin?

Päinvastoinhan se käy. Suomessahan Chryslerin ja Dodgen myyntimäärät ovat takavuosina olleet ihan hyviä. 300C tuossa mainittuna mallina myi täällä hyvin. Uusi CO2 verotus vain ei suosi niitä, joten nyt pitäisi laittaa vähemmän kuluttavia moottoreita keulille, jos haluttaisiin myyntimäärien olevan hyviä. Marchionnen näkemys asiassa on täysin väärä. Pohjalevyn jakaminen on fiksua ja hyvä veto on Giuliettan pohjalevyn käyttö Dodge Dartissa. Noin se pitäisi toimia, eikä ottaa jenkkiauto ja laittaa siihen eurooppalainen lätkä keulalle, ei tule toimimaan. Esim. Lancia on tunnettu hyvin erityyppisestä muotoilusta kuin amerikkalaiset. Ongelma on vain se, ettei italialaisilla ole ollut suurempien katteiden isompia autoja ja kun Marchionne on finanssimies niin hän on katsonut, että tämä on näppärin keino, vaikka oikea tie olisi ollut ottaa amerikkalainen isojen autojen tekniikka ja käyttää eurooppalaista muotoilijaa tekemään sellainen Thema tai mikä tahansa malli, joka olisi huokunut Italian designia edes pikkaisen. Toisekseen täytyy sanoa, että juuri esim. Pohjoismaissa amerikkalaisilla autoilla on aina ollut markkinat, sama juttu vaikkapa Saksassa eli niitä on myyty enemmän kuin isompia italialaisia autoja, mutta kun määrät ovat kokonaisuudessa mitättömiä vrt. P-Amerikan myyntimääriin niin ajattelevat ok, ei viedä ollenkaan niitä Eurooppaan. Tuo ratkaisu ei kuitenkaan tule toimimaan. En usko, että Freemontia, Themaa jne. ostetaan.
 

scholl

Jäsen
Mutta kuten sanoin niin oma fiiliksensä noissa on ja minäkin olen vähän väliä miettinyt ostavani käyttöautoksi jonkun jenkin. Noita kun sentään osaa ja pystyy itsekin korjaamaan toisin kuin näitä uudehkoja muovipulkkia joissa polttimonvaihtokin pitää suorittaa merkkikorjaamolla.

Mua huolestuttaa vähän se, mitä tapahtuu esim. 30 vuoden päästä. Saakeli jos silloin pitää olla joku töpseli autossa ja ties mitä hiton automaattiohjausta sateelliitin kautta. Katoin viikonloppuna, kun joku vanha eläkeläinen meni jollain 36-37 vuotta vanhalla Jaguarilla. Hänellä on todennäköisesti ollut se uudesta asti ja kun ei ollut mitään lunta päällä niin voi arvioida, että hänellä on talli, jolloin auto ei mene miksikään. Jos löytäisin jonkun kohtuuhintaisen vähän isomman tallin niin alkaisin itsekin keräämään autoja vanhuuden varalle. Silloin olisi kiva ajella jollain, mitä on pitänyt koko auton elinkaaren ajan tai jos löytää jonkun spesiaalimallin niin ostanut ainakin vähän pidettynä. En mä ainakaan oikein ymmärrä sitä, miksi autosta pitäisi luopua, jos pitää siitä autosta. Niitähän saa kaupasta lisää, ei ole pakko korvata edellistä. Mitä tulee sitten eurooppalaisiin ja amerikkalaisiin autoihin niin molemmissa on oma fiiliksensä ja filosofiansa. USA:ssa, Saksassa ja vaikkapa Italiassa valmistetut autot myöskin on tehty suurin piirtein samojen arvojen vallitessa. Sen sijaan on hyviä ihmeellistä, kuinka joku kehtaa ostaa japanilaisen tai korealaisen merkin auton. Ne ovat aasialaisten perverssien käsistä lähteneet.

Olisivatpa kiinalaiset pitäytyneet polkupyörissä ja olisivatpa venäläiset jatkaneet kylmää sotaa niin ei öljykään loppuisi ja voisin ajaa joskus 80-vuotiaana niillä autoilla, mitä olen ehtinyt talliin kerätä ilman huolta siitä, ettei lähistöllä ole mitään mestaa, mistä polttoainetta voi tankata.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Entäpä Fordin SUV:t, kuten Explorer? Sellaisia olisi myös tarjolla hyvin edullisesti, mutta minkälainen auto on kyseessä, kannattaako jättää suosiolla väliin? Kellään kokemuksia?

Ei taida mennä kategoriaan SUV, mutta kesällä tuli vuokrattua Californian kiertelyä varten Ford Edge. Oli oikein mukava auto muuten, mutta moottori oli hieman tehoton. Isommalla koneella varmasti oikein kiva peli.

Sopivasti tilaa edessä, takana ja takakontissa. Hyvä ajaa, vakaa, kokoisekseen ihan ketterä, mutta kuitenkin oli koko ajan ison auton tuntu. Parkkeeraaminen onnistui suht. helposti eikä muutenkaan mitään isompia valitteluja ns. kaduilla mahtumisen puolesta. Muotoilu oli mun ja myös avokin mielestä ok.

Ehdittiin juuri napata auto vuokraamosta jonkun jenkkiperheen edestä, jotka kovasti "onnittelivat" hyvästä valinnasta. He joutuivat tyytymään muistaakseni Kia-merkkiseen autoon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
tätäon jo vaikeampi sulattaa, että Eurooppaan tuodaan jotain paskoja jenkkilotjoja johon lätkäistään randomilla jokin eurooppalainen merkki keulaan että se myisi edes jotain.

Onhan se kyllä ikävää että Fiatin hyvä maine vedetään lokaan tällaisella...
 

scholl

Jäsen
Ehdittiin juuri napata auto vuokraamosta jonkun jenkkiperheen edestä, jotka kovasti "onnittelivat" hyvästä valinnasta. He joutuivat tyytymään muistaakseni Kia-merkkiseen autoon.

Toi on muuten aivan perseestä. Autovuokraamojen or similar on kyllä hanurista. Joskus olen kyllä tullut takaisin sinne vuokraamoon, kun olen parkkipaikalla tajunnut mistä on ollut kyse. Ne voivat olla tiloiltaankin ihan erilaisia. Jos ottaa esim. avoauton niin joihinkin mahtuu matkalaukut, joihinkin ei. Ja japsia tai korealaista en kyllä ota. Amerikassa on saatava amerikkalainen auto. Toki olen joka kerta saanutkin. On ollut Chrysleria, Buickia, Chevyä ja ties mitä. Buick oli kyllä aikanaan eläkeläisauto, se kyllä täytyy sanoa, mutta matkalaukkuja siihen olisi mahtunut vaikka kuinka paljon.

On mua sekin vituttanut, että kun esim. Italiassa haluan ajaa italialaisella autolla niin on tullut Peugeotia tai Renaultia välillä. Joskus vuonna miekka ja kivi Malpensan kentällä ei pe iltana ollut yhtään Focus or similar farkkua enää jäljellä, joten antoivat minulle paitsi liian ison auton niin japsin eli Mazda 6 farkun, jolle ei yhdestä italialaisesta kaupungista löytynyt mistään riittävän isoa parkkipaikkaa ja toisekseen se oli japsi, vaikka nimenomaan vaahtosin heille, etten suostu japsilla ajamaan. Ei auttanut hitto, vaikka oli noin iso lentokenttä niin ei ollut eurooppalaisia autoja. Ihan sairasta, luulivat, että olen joku sushi-hemmo. Sen sijaan jostain Nizzan kentältä on ollut ihan hauska ottaa joku Renault Megane coupe cabriolet ja Milanosta on ollut ihan hauska ottaa Lancia tai vaikkapa Fiat 500 isolla koneella, jos on ollut pieni matkalaukku. Maassa maan tavalla.

Onhan se kyllä ikävää että Fiatin hyvä maine vedetään lokaan tällaisella...

Fiatit ja Alfat ovat nykyään siis uudet autot parempia kuin niiden maine ja moottorit ovat hyviä. Tiedustelin jo Saksassa itseasiassa Giuliettaa. Sen saisi tilattua punaisilla nahkapenkillä kuten haluan, valkoinen ulkoväri, tummennetut ikkunat, Brembon jarrusysteemit jne. vaikka mitä hauskoja varusteita ja alennus olisi nyt ollut hyvä. Mä ostan kyllä jonkun tollaisen Alfan sitten, kun saan hommattua kämpän Euroopasta ja tarvin pientä autoa ahtaiden parkkipakkojen takia. Tai sitten ostan jonkun Fiatin ja ei haittaa, vaikka joku Luigi ajaisi päin tai kolhisi ovia ja ajan sitten viikonloppuisin esim. Porschella, jolle vuokraan tallin. Joka tapauksessa ei Fiateja enää tänä päivänä kannata väheksyä. Enemmän luonnetta niissä on kuin aasialaisten autoissa ja ne on tehty euroalueella eli sataa meidän kotimarkkinoiden laariin jokainen myyty auto.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tuli tänään uusi kärry kuitattua. BMW 120dA tuli sitten valittua. Pikkuautoluokassa aika mehevä peli. 8-vaihteinen ZF-automaattiloota toimii kuin ajatus ja moottorista löytyy tehoa ja vääntöä ihan kohtuullisesti verrattuna muuhun vastaavaan tarjontaan.

Takapenkillä ei paljon tilaa ole, mutta muksuille ihan riittävästi. Miinusta myös RFT-renkaista, jotka eivät ole normirenkaiden veroiset.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Entäpä Fordin SUV:t, kuten Explorer? Sellaisia olisi myös tarjolla hyvin edullisesti, mutta minkälainen auto on kyseessä, kannattaako jättää suosiolla väliin? Kellään kokemuksia?

Jenkkiauto ja SUV/maasturi periaatteessa siis kiinnostaisi tällaisena heräteostoksena, mutta kun en niistä kovin paljon tiedä, niin ei viitsisi upottaa käsiään ja rahojaan mihinkään yleisti tiedettyyn ongelmakasaankaan...

Ford Explorer on jenkki-SUVeista ihan siellä kärkipäässä laadultaan. Jeepit jättäisin ihan suosiolla väliin, samoin Saturnit ja GMC:t. Chevylta kannattaa tsekata Equinox ja tietyin varauksin Trailblazer (Trailblazer on isolla todennäköisyydellä vikapesäke, mutta jos ei olekaan, niin on ok). Dodgekaan ei ole ehdoton no-go, mutta en lähtisi muita kuin Durangoa sieltä katsomaan. Nitroa ei kannata edes harkita.

Tyly totuus jenkki-SUVien kohdalla on se, että aasialaiset ovat ajaneet oikealta ja vasemmalta ohi. RAV4, CX-7, CRV, Murano, Pathfinder, Santa Fe, Sorrento... Edellä laadussa, mukavuudessa ja yleensä myös varustelussa.
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Kun täällä kerran Jeepeistäkin on juuri juteltu, niin osallistutaan aiheeseen. Täällä suunnalla ollaan nimittäin hankkimassa Alfan kaveriksi toista autoa, ja Jeeppiin ollaan suuntaamassa vahvasti. Käyty ajelemassa ~40tontun paikkeilla olevia jokseenkin maasturiksi laskettavia autoja, ja Jeepin Compass/Patriot hakkasi kyllä koeajeluiden perusteella esim. Foresterin. Kriteereinä ovat olleet manuaaliaski, nahkajakkarat, mukava ja hiljainen kyyti, oikeaksi nelivedoksi laskettava neliveto, ja muuten perushyvät varusteet eli automaatti-ilmastoinnit ja muut kilkkeet, webasto yms. Isompaakin kärryä olisi hyvä pystyä vetämään. Näillä eväillä Jeep Compass Limited 2.2 CRD:llä on hinta/laatu-suhteeltaan hakannut kyllä muut vaihtoehdot, ja kun Jeep on puolison mieleen ulkonäöllisesti ja ajollisesti, niin en lähde kitisemään varsinkaan kun en maksumieheksi joudu. Oli kyllä erittäin positiivinen kokemus kaikenkaikkiaan. Subaruun olin pettynyt, odotin siltä kovaakin vastusta tähän kahinaan mutta kun ei koeajettavaksi edes diesel manuaalia saanut tahi uutta sellaisella toimitusajalla tai varusteilla kun olisi haluunnut, niin ei sitten. Jeepin saisi about heti kotiin, eli perus 1vk toimitusaika, ja juuri sellaisena kuin haluaa, niin valinta tullee olemaan helppo.

Käytiin kyllä Toyota RAV4 myös ihmettelemässä mutta taidettiin olla liian nuoria kun ei olla vielä eläkkeellä, myyjät edes vilkaissut vaikka 30min tuli autoa tutkittua ja ympärillä pyöritty. Perus Toyota-kansaa jota viikonlopun esittelypäivillä oli palveltiin kyllä, onhan Reinolla ilmeisesti ollut tojo jo reilut 60 vuotta. Ehkä eläkepäivillä sitten meillekin Toyota.

Onkos täällä kokemuksia Jeepin Patriotista/Compassista tuolla mersusta tutulla 2.2 dieselillä manuaalina? Ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla muidenkin mietteitä kyseisestä laitteesta.
 
Joka tapauksessa ei Fiateja enää tänä päivänä kannata väheksyä. Enemmän luonnetta niissä on kuin aasialaisten autoissa ja ne on tehty euroalueella eli sataa meidän kotimarkkinoiden laariin jokainen myyty auto.

Vahvasti samaa mieltä. Syksyllä ostin juurikin Schollin palsta vinkin jälkeen Fiatin ja olen kyllä ollut tyytyväinen tuohon ratkaisuun. Aikaisemmin ajelin Audilla niin kuin joka toinen vastaantulijakin.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Ford Explorer on jenkki-SUVeista ihan siellä kärkipäässä laadultaan. Jeepit jättäisin ihan suosiolla väliin...

Tyly totuus jenkki-SUVien kohdalla on se, että aasialaiset ovat ajaneet oikealta ja vasemmalta ohi.... Edellä laadussa, mukavuudessa ja yleensä myös varustelussa.

Kiitos listauksesta! Etkös sä tätä nykyä asustele siellä Pohjois-Amerikassa päin, eli sulle varmaan nämä jenkkiautot ovat enemmän tuttuja? Yhtenä uutena ehdokkaana heitin vaimolle jotain aivan erilaista, eli Ford Mustangin. Olisittapa nähneet hänen ilmeen, heh... Pelkkä katse riitti kertomaan, sanoja ei tarvittu...

Tuohon jenkkivehkeiden paljon puhuttuun laatuun, tai pikemminkin sen puutteeseen, liittyen... Toivottavasti markkinatalouden lainalaisuudet toimivat vihdoin myös tässä asiassa ja pakottavat jenkkien autoteollisuuden panostamaan laatuun. Mutta toivottavasti tämä ei kuitenkaan tapahdu menettämättä jenkkiautoille ominaista luonnetta. On pelkästään hyvä, että eroja vielä löytyy!

Toisena uutena vaihtoehtona tarjosin eilen illalla vaimolle Hummer H3:sta. Ei innostunut, ainakaan vielä... Se olisi kuitenkin aika pienikokoinen ja mitä nopeasti lueskelin, laadultaan (siis jenkiksi) ilmeisesti paremmasta päästä?

Itse en - toisin kuin Scholl - vierasta japsejakaan, ainakaan kaikkia. Muutamalla tuttavalla on Lexus ja he ovat olleet pääsääntöisesti tyytyväisiä autoonsa. Itselläni on ollut Toyotan Land Cruisereita parikin kappaletta ja olen kumpaankin ollut erittäin tyytyväinen käyttöautona, ei kerrassaan mitään moitittavaa. Laadukkaasti valmistettuja kestäviä pirulaisia; kummassakaan ei (ole) ilmennyt koko aikana minkäänlaista vikaa, vaikka varsinkin ekalla ajeltiin säännöllisesti paikoissa ja olosuhteissa, jonka olisi luullut hajottavan auton vuodessa. Samoin jo mainitsemani Toyotan FJ-Cruiser vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta pikkumaasturilta, jota varmaan yritän tarjota vaimolle vaihtoehtona, jos Wrangleriin emme päädy. Myöskään Hondaa en osaa pitää huonona merkkinä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös