Autoiluketju

  • 3 195 611
  • 18 516

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Tarttis ideoita tuollaiseen komboon. Perheenlisäystä tulossa keväällä ja Almeraan ei enään mahduta =).
Lapset 3 ja 6v ja keväällä siis yksi kaukalo mukaan. Vanhin ei hirveen kauaan enään istuimessa istu, eli koroke varmasti riittää.

Eilen käytiin tsekkaamassa Toyota Avensista ja pirun kiva peli, mutta ei tonne kyllä oikeen mahdu kolmea istuinta tai edes kahta istuinta + yhtä aikuista.

Millään en haluaisi lähtee "tila-auto" linjalle.


Skoda Superb, Hyundai i40 ja Peugeot 508 varmaan autoja, joilla voisi olla mahdollisuuksia täyttää tämä tarve. Muut farkut menevätkin sitten täysin överiksi, luokkaan 5-bemu tai Audi A6, joita ei pysty kenellekään omia rahojaan käyttävälle suosittelemaan.

Itse noista valitsisin varmaankin Hyundain. Siihen saa pirun kivasti herkkuja verrattuna samanhintaisiin kilpailijoihin. On myös parhaan näköinen vaihtoehto.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tarttis ideoita tuollaiseen komboon. Perheenlisäystä tulossa keväällä ja Almeraan ei enään mahduta =).
Lapset 3 ja 6v ja keväällä siis yksi kaukalo mukaan. Vanhin ei hirveen kauaan enään istuimessa istu, eli koroke varmasti riittää.

Eilen käytiin tsekkaamassa Toyota Avensista ja pirun kiva peli, mutta ei tonne kyllä oikeen mahdu kolmea istuinta tai edes kahta istuinta + yhtä aikuista.

Millään en haluaisi lähtee "tila-auto" linjalle.
Skoda Superb? Et maininnut mitään hintarajaa tai että onko uusi vai käytetty...mutta tuossa pari nettiautosta napattua:

Farmarina ovat kalliita:
Skoda Superb Combi 2,0 TDI CR DPF 170 Comfort Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
Skoda Superb 2.0 TDI CR DPF Elegance DSG Autom. Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto

Sedania onkin sitten joka lähtöön tarjolla:

Myydään Skoda Superb - Nettiauto
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Tarttis ideoita tuollaiseen komboon. Perheenlisäystä tulossa keväällä ja Almeraan ei enään mahduta =).
Lapset 3 ja 6v ja keväällä siis yksi kaukalo mukaan. Vanhin ei hirveen kauaan enään istuimessa istu, eli koroke varmasti riittää.

Jos tosissaan pitää kolme istuinta taakse mahtua, en jaksa uskoa, että mihinkään farkkuun noita kunnolla saa sullottua. Muutenkin on melko epämukava lastailla ja purkaa autoa tuollaisella setillä. Tietysti istuimia ja kaukaloita on monenlaisia.

Suosittelisin kuitenkin lähtemään sille tila-auto -linjalle
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Jos tosissaan pitää kolme istuinta taakse mahtua, en jaksa uskoa, että mihinkään farkkuun noita kunnolla saa sullottua. Muutenkin on melko epämukava lastailla ja purkaa autoa tuollaisella setillä. Tietysti istuimia ja kaukaloita on monenlaisia.
Juurikin kävi ystäviemme suurperhe kylässä ja kolme lastenistuinta (yksi vain koroke) meni hyvin meidän E-farmarin takapenkille. Tärkeintähän tuossa on sivuleveys penkin tasolla, jota S212ssa on yli 5 senttiä enemmän kuin Suberbisssa. Tuo Suberb ei ole hyvä valinta, jos haluaa kaikki lapset taakse istumaan - jalkatilaa on, mutta auto on kapea (ja meluisa).
 

scholl

Jäsen
Muut farkut menevätkin sitten täysin överiksi, luokkaan 5-bemu tai Audi A6, joita ei pysty kenellekään omia rahojaan käyttävälle suosittelemaan.

Miksei? Kyllä itse olen ainakin olen siinä näkökulmassa, että nimenomaan omilla rahoilla ne autot pitää ostaa. Sitten jos varsinkin isoissa firmoissa annetaan työsuhdeautoja niin ne voivat olla jotain Fiat 500 tyyppisiä, jotta saadaan se firman rahojen haaskaus kuriin. Henkilö voi silloin ajaa vapaa-ajan ajonsa omalla autollaan ja ostaa juuri niin hyvän auton kuin haluaa. Itse olen ajanut hyvin paljon kilsoja 5-sarjan Bemulla, enkä ymmärrä, miksei sitä voi suositella omoilla rahoillaan ostaville. Tiedän paljon ihmisiä, jotka ovat niitä omilla rahoillaan ostaneet, eivätkä ole olleet kovin tyytymättömiä. Se on suosittu automalli.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos tosissaan pitää kolme istuinta taakse mahtua, en jaksa uskoa, että mihinkään farkkuun noita kunnolla saa sullottua. Muutenkin on melko epämukava lastailla ja purkaa autoa tuollaisella setillä. Tietysti istuimia ja kaukaloita on monenlaisia.

Suosittelisin kuitenkin lähtemään sille tila-auto -linjalle

Ei niitä pakko ole taakse saada, toki voi laittaa esim. kaukalon eteen ja toinen aikuinen + turvaistuin+korokeistuin taakse.
Tosisaan tuo vanhin kundi sen pituinen (122cm) että sen puolesta menis tolla korokkeella hyvin.

Tois sivuleveys riittäisi aika monessa farkussa, mutta kun istuimet on "kuppimaiset" niin jää turhaan leveyttä käyttämättä.

Tosiaan oma halu ois niin kova saada pelkkä farkku ja muutaman vuoden päästähän tilanne on sitten se että yksi turvaistuin+koroke ja vanhin menee jo pelkillä vöillä.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Miksei? Kyllä itse olen ainakin olen siinä näkökulmassa, että nimenomaan omilla rahoilla ne autot pitää ostaa. Sitten jos varsinkin isoissa firmoissa annetaan työsuhdeautoja niin ne voivat olla jotain Fiat 500 tyyppisiä, jotta saadaan se firman rahojen haaskaus kuriin. Henkilö voi silloin ajaa vapaa-ajan ajonsa omalla autollaan ja ostaa juuri niin hyvän auton kuin haluaa. Itse olen ajanut hyvin paljon kilsoja 5-sarjan Bemulla, enkä ymmärrä, miksei sitä voi suositella omoilla rahoillaan ostaville. Tiedän paljon ihmisiä, jotka ovat niitä omilla rahoillaan ostaneet, eivätkä ole olleet kovin tyytymättömiä. Se on suosittu automalli.

Ei tähän kai pitäisi vastata, mutta vastaanpa kuitenkin.

Omilla rahoilla tai pankin rahoilla. Mulle käy kumpikin. Kumpikin myös käsittääkseni edistää kansantaloutta?
Firmojen rahanhaaskaukseen liittyvän osion Fiat 500-esimerkkeineen jossain määrin allekirjoitan. Tuossa on ihan järkevä ajatus taustalla.
Ja sitten tuohon omat rahat->esim 5-sarjan Bemu. Tarkoitin käytännössä, että kenenkään taviksen (jollainen sinä et ole) ei kannata siihen rahojaan lyödä. Sillä alkaen 55000? hinnalle saa jo vastinetta paljon muualtakin. En pidä 3 tai 5-sarjan Bemuja hinta-laatusuhteeltaan millään tapaa suosittelun arvoisina autoina, pahoittelut siitä.

Kaltaisesi 21,8 BMI:n omaava sosiaalisesti lahjakas ja varakas sinkkumies saisi mielestäni myös ostaa jonkin ihan muun auton, kuin 5-bemun. Esim. joku Porsche tai coupe-Bemu voisi olla itseni valinta, jos olisin Schollin saappaissa (tai kiiltävissä nahkakengissä). Valintansa kullakin, mutta itse en voi kenellekään suositella omilla rahoillaan Bemun ostamista. Amis-ikäluokan vanhat Bemut ovatkin juttu erikseen. Niitä en suosittele edes vihamiehilleni.

Hyviä autojahan nuo silti ovat, ei siinä mitään. Ja jos ei ole rahasta kiinni, niin ei muuta kuin ostamaan.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Jeep

Osaisiko joku palstalaisista neuvoa ja onko kokemusta, millaisia autoja Jeepit noin yleisesti ovat laadultaan ja luotettavuudeltaan? Onko kyseessä jenkkien Fiat vaiko bemari? Minkälaisia mallikohtaisia eroja noilla on, erityisesti heidän SUV puolen tarjonnassa(Grand Cherokee, Laredo, Limited, Commander, patriot...) Onko noista joku malli parempana ja laadukkaampana pidetty kuin toiset?

Wrangler on aina itseä ulkoisesti viehättänyt ja siitä olen jotain selvää jo ottanutkin. Kyseessähän ei ole millään mittarilla kyse 'hyvästä käyttöautosta' mutta miten nuo muut Jeepin mallit?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osaisiko joku palstalaisista neuvoa ja onko kokemusta, millaisia autoja Jeepit noin yleisesti ovat laadultaan ja luotettavuudeltaan? Onko kyseessä jenkkien Fiat vaiko bemari? Minkälaisia mallikohtaisia eroja noilla on, erityisesti heidän SUV puolen tarjonnassa(Grand Cherokee, Laredo, Limited, Commander, patriot...) Onko noista joku malli parempana ja laadukkaampana pidetty kuin toiset?

Wrangler on aina itseä ulkoisesti viehättänyt ja siitä olen jotain selvää jo ottanutkin. Kyseessähän ei ole millään mittarilla kyse 'hyvästä käyttöautosta' mutta miten nuo muut Jeepin mallit?

Onko tarkoitus hankkia uusi vai käytetty? Eihän noita amerikkalaisia autoja yleensäkään ole tunnettu mitenkään erityisen laadukkaana tai hyvin tehtynä, ja käsittääkseni Jeep on vielä sieltä huonommasta päästä laadullisesti. Ainakin on ollut yleensä kaikissa vikatilastoissa yms. aika lailla kärkipäässä. Ei ole niin pajoa kokemusta että tietäisin sanoa eri mallien välisistä eroista, jokaisessa lienee kuitenkin omat ongelmansa. Sitä italialaista veneen moottoria (3.1 diesel) olen kuullut haukuttavan oikein erityisesti joten sitä ainakin kannattanee välttää. Ainakin Cherokeessa/Grand Cherokeessa tuota on käytetty. Bensakoneet kai on ihan kestäviä joskin vanhanaikaisia ja siksi isoruokaisia.

Tuota Wrangleria olen itsekin mielinyt ja paria ehdokasta kävin joskus katsomassa, ja tein sellaisen huomion että ainakin jos vähän vanhempaa meinaa niin melkein kannattaa itse tuoda/tuottaa se rapakon takaa. On nimittäin aika herkkiä ruostumaan ja taitaa suurin osa suomessa myytävänä olevista olla jo aika lahoja. Nuokin katsomani yksilöt oli ihan hirveässä kunnossa koriltaan. Ja kun tuota mallia on valmistettu pitkään niin siinä on ehtinyt olemaan keulalla jos jonkin näköistä tekniikkaa kun omistajakin on tainnut useampaan kertaan vaihtua, niistä mottori-/vaihdelaatikkocomboista kannattaa ottaa selvää ennen ostoa. Ainakin jossakin 90-luvun alun mallissa muistaakseni oli joku Renaultin vaihdelaatikko jota kannattaa viimeiseen asti välttää. Ja noissa Wranglereissa on Jeeppimiehet suositelleet sitä isompaa kutoskonetta jossa tehon ja kulutuksen suhde on huomattavasti parempi kuin neloskoneessa. Tämä siis sen vanhemman mallin kohdalla jossa on vielä AMC:n moottorit, en tiedä onko sinulla meininki hankkia uutena vai sitten vähän vanhempi?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Onko tarkoitus hankkia uusi vai käytetty? Eihän noita amerikkalaisia autoja yleensäkään ole tunnettu mitenkään erityisen laadukkaana tai hyvin tehtynä, ja käsittääkseni Jeep on vielä sieltä huonommasta päästä laadullisesti.... Bensakoneet kai on ihan kestäviä joskin vanhanaikaisia ja siksi isoruokaisia...

Kiitti vastauksesta, en ole Suomesta hankkimassa, enkä Suomeen, eli ruoste ei tule olemaan ongelma. Tuollaista muutaman vuoden (2-5) vanhaa bensakonetta ajattelin. Tulisi kakkosautoksi vaimokkeelle, joka vasta ajoi ajokortin (ja tietysti itselle leluksi... siis auto, ei vaimo). Vaimo itse asiassa viehtyi tuohon Wrangleriin ulkonäöllisesti ja eikä minullakaan sitä mitään vastaan ole, mutta sama käsitys itsellänikin, etteivät noi Jeepit ihan kaikkein luotettavimmasta päästä ole ja erityisesti tuota Wrangleria moititaan laadun lisäksi varsin surkeista ajo-ominaisuuksista (paitsi tietysti maastossa, minne se oikeasti on tehtykin...) Kyseinen auto tulisi kuitenkin 99% kaupunkiajoon (tosin kilometrit jäänevät vuositasolla lähemmäs viittä tonnia kuin kymmentä), ei siis edes matka-ajoon, koska siihen meillä on olemassa parempi kulkuneuvo. Siksi kyselin myös noista muista Jeepin malleista.

Entäpä Fordin SUV:t, kuten Explorer? Sellaisia olisi myös tarjolla hyvin edullisesti, mutta minkälainen auto on kyseessä, kannattaako jättää suosiolla väliin? Kellään kokemuksia?

Jenkkiauto ja SUV/maasturi periaatteessa siis kiinnostaisi tällaisena heräteostoksena, mutta kun en niistä kovin paljon tiedä, niin ei viitsisi upottaa käsiään ja rahojaan mihinkään yleisti tiedettyyn ongelmakasaankaan...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Wrangleria moititaan laadun lisäksi varsin surkeista ajo-ominaisuuksista (paitsi tietysti maastossa, minne se oikeasti on tehtykin...) Kyseinen auto tulisi kuitenkin 99% kaupunkiajoon (tosin kilometrit jäänevät vuositasolla lähemmäs viittä tonnia kuin kymmentä), ei siis edes matka-ajoon, koska siihen meillä on olemassa parempi kulkuneuvo. Siksi kyselin myös noista muista Jeepin malleista.

Noin normaalistandardeilla mitattuna tuo Wrangler on ihan kauhea katiska jos suoraan sanotaan, mutta siinä on sitten se ihan oma fiiliksensä joten ei kannata välttämättä vertailla johonkin urheiluautoon. Ja maastossa ja huonoilla teillähän tuo tosiaan menee kyllä sitten hienosti. Ja aika paljon nuo ajo-ominaisuudet riippuu myös siitä minkälainen alusta ja rengastus autossa on. Toinen noista mitä kävin koeajamassa oli korotetulla alustalla ja isoilla maastorenkailla ja ajettavuus maantiellä olikin sitten suurin piirtein jumppapallon luokkaa, mutta toinen vakioalustainen oli sitten huomattavasti parempi joskaan ei mikään supervakaa sekään. Lyhyt akseliväli tuntuu kyllä ajossa. Mutta jos tuollaisen onnistun saamaan jostain hyväkuntoisena ja järkihintaan niin kyllä minä vielä jossain vaiheessa Wranglerin ostan.

Explorerista minulla ei ole mitään tietoa, täysin outo auto minulle kuten nuo jenkki-Fordit yleensäkin. Chevyn Tahoella joskus ajelin ja se tuntui jenkiksi ihan kohtuuhyvältä ajaa, eikä ole käsittääkseni laadultakaan huonoimmasta päästä. Mutta tosiaan tuo jenkkiautojen laatu ei yleensäkään ihan huippuluokkaa ole, vaan minulle on jäänyt niistä kuva halvoista materiaaleista huonosti tehtyinä autoina joissa kuitenkin jostain syystä on se oma fiiliksensä.

Jos muuten tuollainen kolhon näköinen, vähän Wranglerin tyyppinen maasturi kiinnostaa ja jenkit arveluttaa niin suosittelen tutustumaan myös Mersun G-sarjalaiseen. Nuo on kuulemma kestäviä vehkeitä ja maasto-ominaisuuksiltaankin huippuluokkaa. Noita on vaan ainakin täällä suomessa todella vähän myynnissä käytettynä ja aika kovissa hinnoissa kaikki, ja kun minä haluaisin bensakoneisen niin vaihtoehtoja on entistäkin vähemmän.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Noin normaalistandardeilla mitattuna tuo Wrangler on ihan kauhea katiska jos suoraan sanotaan, mutta siinä on sitten se ihan oma fiiliksensä joten ei kannata välttämättä vertailla johonkin urheiluautoon.

Jos muuten tuollainen kolhon näköinen, vähän Wranglerin tyyppinen maasturi kiinnostaa ja jenkit arveluttaa niin suosittelen tutustumaan myös Mersun G-sarjalaiseen. Nuo on kuulemma kestäviä vehkeitä ja maasto-ominaisuuksiltaankin huippuluokkaa. Noita on vaan ainakin täällä suomessa todella vähän myynnissä käytettynä ja aika kovissa hinnoissa kaikki, ja kun minä haluaisin bensakoneisen niin vaihtoehtoja on entistäkin vähemmän.

Veli -OO-, sulla on mun mieli...

Näinhän se on, jenkkiautoissa on vaan se joku tatsi, johon niin helposti ihastuu, tai sitten ei. Siksi esimerkiksi itselle on aika lailla must, että jos jenkkiautoa on hankkimassa, sen hankkii sitten kunnon koneella. Ei noiden kanssa jaksa miettiä kaikkein taloudellisinta optiota tms. Mutta toisaalta siihenkään en ole valmis, että vehje olisi enemmän huollossa kun ajossa. Sellainen vaan rupeaa vituttamaan pidemmän päälle.

Se, että auto tulee kaupunkiajoon tyypillisesti 40-60km/h vauhdilla ja sillä ajetaan todellakin vain joitakin tuhansia kilometrejä vuodessa ei aseta liian suuria vaatimuksia ajo-ominaisuuksille. Automaatin se kylläkin vaatii... Ehkä mä kallistun sitten kuitenkin tuon Wranglerin puoleen, varsinkin jos löydän hyväkuntoisen Unlimited (pidemmällä korilla) olevan yksilön.

Toi Mersun G-maasturi, joka on niin ruma, että se on jo kaunis, on itse asiassa sillä tavalla tuttu auto mulle, että olen sellaisella jopa ajanut. Niissä vaan hinta kohoaa järjettömän kovaksi, varsinkin jos/kun sitä on tuunattu. Kulutus on myös noissa luokkaa ihan järjetön, mutta show-off autona ihan verraton peli!
 
Viimeksi muokattu:

scholl

Jäsen
Mua harmittaa sikana, ettei aikanaan joskus 2000 tullut ostettua Wrangler, vaan yksi pick-up. Se Wrangler 4,0 on sopivankokoinen auto ja moottori riittävänkokoinen. Juuri sellaiseen ajoon, jos ei tule paljon kilometrejä. Sitä paitsi niiden hinnat eivät ole tulleet kauheasti alas, vaan käytetyistäkin pyytävät paljon. Joku 190000 markkaa maksoi uutena muistaakseni silloin, kun olin ostamassa, mutta päädyin toiseen merkkiin, jonka vaihdoin jo vuoden päästä toiseen pick-upiin, koska se oli liian pieni moottori joku 2,5 diesel ja sitten sen toisen myin taas vuoden päästä, koska sekään ei ollut hyvä ja näin ollen otin joku 100000 markkaa takkiin. Wrangleria en olisi myynyt ikinä, vaan se olisi yhä minulla, jos sen olisin ostanut. Ainoa huono oli tuossa Wranglerissa se, että niissä ei ollut vakiona ilmastointia, vaan ne sitten kai asennettiin Suomessa ja kojelauta oli kyllä aika antiikinomainen, mutta kulttiauto ehdottomasti. Jos tulee ihan v***sti lunta niin silloin sen saa parkkiin mihin vain ja kesällä kun vaihtaa softtopin niin voi kruisailla jonnekin beachille. Ehdottomasti loistava peli, jollainen olisi kiva olla varastossa juuri sellaisia spesiaalitilanteita varten.

Ehdottomasti ostaisin tuollaisen Wranglerin varmaan vieläkin, jos löytyisi sellainen, mitä ei ole juurikaan käytetty. Esim. vuosi sitten, kun oli se operaatio lumisota vai mikä se oli, kun joka paikassa oli metri lunta parkkiksilla niin Wrangler ois ollut hyvä. Silloin jos sen olisi vuosituhannen vaihteessa ostanut uutena niin tietäisi, että se on pysynyt hyvässä kunnossa, kun se on ollut vain itselläni. Jos toiselta ostaa niin ei tiedä, miten on käytetty ja jengi ajaa liikaa kilometrejä. Tollaiseen autoon pitäisi tulla max 5000 vuodessa, koska ei se ykkösauto saa olla.
 

scholl

Jäsen
Explorerista minulla ei ole mitään tietoa, täysin outo auto minulle kuten nuo jenkki-Fordit yleensäkin.

Explorer on ihan paska. Bussinnäköinen ns. ensimmäinen SUV. En tajua kuka sellaisen haluaisi. EXT lavamallinen oli paremmannäköinen, mutta valtavan pitkä. Jos haluaa oikeasti SUVin näköisen niin silloin puhutaan ihan eri kategoriasta kuin Wrangler ja mielestäni ainoa oikea valinta on silloin Cadillac Escalade. Valkoinen ja punaiset nahkapenkit. Niitä ei saa punaisina vakiona, mutta itse teettäisin sen muutostyön. Tummennetut ikkunat, kromivanteet jne. niin sitten siinä on jo amerikkalaista fiilistä.

Mielestäni Wranglerille ei ole suoranaista kilpailijaa lainkaan. Lyhyt-Bronco oli ehkä aikanaan vähän sinne päin ja naistenkin suosiossa, mutta niitäkään ei ole tehty varmaan 20 vuoteen. Sittemminhän on tullut autonäyttelyihin vähän Baja Buggy henkisiä lyhyitä konseptiautoja, mutta ongelma niissä on ollut aina, että ovat olleet enemmän SUVeja kuin maastoautoja. Ainakin SEAT, Mini ja VW ovat vuosien varrella näitä esitelleet. Olisi hauska saada nyt markkinoille Buggy up tyylinen auto, mutta joka olisi maasturi Dakarin henkeen. Niillähän oli jo aiemmin esim. toi Concept T maasturikonsepti, mutta tuollainen on vähän liian iso. Wranglerin hyvä puoli on pieni koko ja joku tollainen beachimaasturi olisi hyvä saada myyntiin joltain merkiltä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
..Jos haluaa oikeasti SUVin näköisen niin silloin puhutaan ihan eri kategoriasta kuin Wrangler ja mielestäni ainoa oikea valinta on silloin Cadillac Escalade...

Itse asiassa Escalade on mulle jollain tavalla tuttu auto (kaverilla on sellainen...) ja sitä tarjosinkin vaimolle ihan ensimmäisenä vaihtoehtona, mutta hän koki sen liian isoksi, varsinkin ensiautona. Ymmärrän kyllä, vaikka kyllä se vähän harmittaa! Mulle kyllä kelpaisi Escalade, myös mustana!
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mielestäni Wranglerille ei ole suoranaista kilpailijaa lainkaan. Lyhyt-Bronco oli ehkä aikanaan vähän sinne päin ja naistenkin suosiossa...Olisi hauska saada nyt markkinoille Buggy up tyylinen auto, mutta joka olisi maasturi Dakarin henkeen. Niillähän oli jo aiemmin esim. toi Concept T maasturikonsepti, mutta tuollainen on vähän liian iso. Wranglerin hyvä puoli on pieni koko ja joku tollainen beachimaasturi olisi hyvä saada myyntiin joltain merkiltä.

Voi olla, että teen pahan etikettivirheen edes japsia ehdottaessani.. Anyway aika mielenkiintoisen oloinen konseptiauto, joka voisi olla kuvailemasi kaltainen on Toyotan retro FJ-Cruiser? Sen enempää en autosta tiedä, kuin mitä olen liikenteessä nähnyt joitakin kertoja. Ihan hauskan näköinen peli!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mielestäni Wranglerille ei ole suoranaista kilpailijaa lainkaan.

Lantikan Defender/110:n lyhyt malli ja tuo mainitsemani Mersun G-sarjalainen (niinikään lyhyenä mallina) lienevät lähimpänä, ja noista molemmista on saatavana myös soft-top mallit. Lantikka tosin paljon karumpi laite ja on tuo Mersukin vähän enemmän työkalumainen joten kruisailukäyttöön Wrangler on ehdottomasti se tyylikkäin vaihtoehto.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Eihän noita amerikkalaisia autoja yleensäkään ole tunnettu mitenkään erityisen laadukkaana tai hyvin tehtynä, ja käsittääkseni Jeep on vielä sieltä huonommasta päästä laadullisesti.
?

Noh noh pojat. Amerikkalaiset ovat tehty kestämään ja ne ovat ainoita oikeita autoja. Vakavasti ottaen omat viat jokaisessa merkissä, mutta esimerkiksi korjaus helvetin paljon halvempaa kuin kiinalaisissa yms muoviautoissa. Kaverillani laukesi vaihdelaatikko Grand cherokeessa ja purkamisen jälkeen selvisi, että varaosiin menee reilu sata euroa+uudet öljyt. Audissa hinnaksi olisi tullut vajaat 4000e. Bensahan näille maistuu tottakai, mutta sitä saa ilman reseptiä monesta paikasta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Noh noh pojat. Amerikkalaiset ovat tehty kestämään ja ne ovat ainoita oikeita autoja. Vakavasti ottaen omat viat jokaisessa merkissä, mutta esimerkiksi korjaus helvetin paljon halvempaa kuin kiinalaisissa yms muoviautoissa.

Tuo on totta että jenkit on yleensä aika halpoja korjata koska nuo yleensä on aika jeesuksenaikaista tekniikkaa joissa ei mitään kovin mystisiä vikoja ole ja varaosat on erittäinkin kohtuullisen hintaisia. Ja kyllähän noista monet perustekniikaltaan kestäviä ovat koska esim. nuo vanhemmat V8-koneet on todella matalaviritteisiä. Mutta kyllä noissa jenkeissä näyttää koko ajan jotain pikkuvikaa olevan, ja kokoonpanon laatu ja materiaalien heikko taso näkyy siinä että aika paljon kuuluu kaikenlaista nitinää, natinaa ja kolinaa, ja esim. ruostesuojaus on monessa mallissa aika heikolla tasolla.

Mutta kuten sanoin niin oma fiiliksensä noissa on ja minäkin olen vähän väliä miettinyt ostavani käyttöautoksi jonkun jenkin. Noita kun sentään osaa ja pystyy itsekin korjaamaan toisin kuin näitä uudehkoja muovipulkkia joissa polttimonvaihtokin pitää suorittaa merkkikorjaamolla.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Osaisiko joku palstalaisista neuvoa ja onko kokemusta, millaisia autoja Jeepit noin yleisesti ovat laadultaan ja luotettavuudeltaan? Onko kyseessä jenkkien Fiat vaiko bemari? Minkälaisia mallikohtaisia eroja noilla on, erityisesti heidän SUV puolen tarjonnassa(Grand Cherokee, Laredo, Limited, Commander, patriot...) Onko noista joku malli parempana ja laadukkaampana pidetty kuin toiset?

Wrangler on aina itseä ulkoisesti viehättänyt ja siitä olen jotain selvää jo ottanutkin. Kyseessähän ei ole millään mittarilla kyse 'hyvästä käyttöautosta' mutta miten nuo muut Jeepin mallit?

Etäisesti tuohon kysymykseen (ja tuohon Fiat-viittaukseen) liittyen huomio viime viikolta: Dodgea ei tuoda enää Suomeen ja jonkunlaisia myyntimääriä saavuttanut Journey tuodaan jatkossa maahan Fiatin nimen alla, mallinimenä Freemont: Fiat Freemont
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Etäisesti tuohon kysymykseen (ja tuohon Fiat-viittaukseen) liittyen huomio viime viikolta: Dodgea ei tuoda enää Suomeen ja jonkunlaisia myyntimääriä savuttanut Journey tuodaan jatkossa maahan Fiatin nimen alla, mallinimenä Freemont: Fiat Freemont

Taitaa olla Iso-Britanniaa lukuunottamatta koko Euroopassa nykyisin sellainen tilanne että Dodget myydään Fiatin nimellä ja Chryslerit Lanciana. Esim. uusi Chrysler 300C tulee suomessa myyntiin nimellä Lancia Thema.
 
Näin julkisilla autoilevana on pakko heittää tähän väliin, että se nyt vielä menetteli että saman konsernin alla oli useampi automerkki jakamassa samoja pohjaratkaisuja yms, mutta tätäon jo vaikeampi sulattaa, että Eurooppaan tuodaan jotain paskoja jenkkilotjoja johon lätkäistään randomilla jokin eurooppalainen merkki keulaan että se myisi edes jotain.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Mahtaako Fiatin merkillä myydä yhtään sen enempää kuin jenkkimerkilläkään? Ettei vain kävisi päin vastoin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös