Autoiluketju

  • 3 191 650
  • 18 516

Fordél

Jäsen
Itse tuli koeajettua Volvo V70 (vm. 2008, 2.4d ja automaatti) tuossa viikonloppuna. Olihan se varsin hyvä peli, hyvin volvomainen niin hyvässä kuin pahassa. Matka-ajossahan tuo on ihan omimmillaan kun menee kuin juna etiäpäin (toivottavasti myös kunnon pakkaskeleillä toisin kuin vr). Todella vakaa ja jykevä auto, jolla suurempikin vauhti ei tunnu missään. Tehojakin on ihan riittävästi vaikka ihan mikään suurin tykki tuo ei ole. Ohitukset hoituivat kuitenkin todella mallikkaasti. Automaatissakaan ei ollu valittamista, mutta niiden asiantuntija en ole kun kokemus on todella vähäistä.

Kaupungissakin pyöri ihan mukavasti vaikka onhan se pikkasen jäykän oloinen. Kääntösäde ei ollut ihan niin suuri kuin odotin. Volvomaiseen tapaan ajotuntuma on pikkasen ympäripyöreä eli sellaista terävyyttä kaipaisi, jota esim. saksalaiset kilpailijat tarjoaisivat. Tilat ovat tottakai hyvät niin edessä kuin takana. Takapaksiinkin mahtuu varmasti kaikki tarvittava. Viimeistely on hyvää luokkaa vaikka sisätiloissa ei mielestäni ole mitään ihmeellistä, tosin mitään ei jäänyt kaipaamaankaan. Hyvin sellainen huomiota herättämätön muotoilu myös sisältäkin. Mittaristosta kyllä plussaa eli on hyvin selkeä ja tyylikäs.

Parin viikon päästä tuon pitäisi sitten siirtyä käyttöön ja kirjoitetaan silloin lisää. Enpä muuten olisi koskaan uskonut ajavani moisella autolla...
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miten käy nyt näille valveutuneille yrityksille, joita ei ole perustettu missään tapauksessa rahanahneuksissa vaan puhtaasti yhteiskunnallisen epäkohdan kitkemiseksi?

Ei varmaankaan hyvin, mutta päätös lisää tarvetta kunnallisille pysäköinninvalvojille. Hoituuhan se yksityisten pysäköintialueiden ja pihojen valvonta niinkin.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Espoon Otaniemessä TKK:n kirjaston vieressä on pysäköinti kielletty liikennemerkki, jonka alla on keltaisella pohjalla musta pysäköintikiekon kuva ja teksti 4h sekä sen alla niin ikään keltaisella pohjalla musta teksti 6-18.

Tarkoittaako tuo liikennemerkkiyhdistelmä sitä, että
a) pysäköinti on kielletty arkisin 6-18 välisenä aikana ja tuon ajan ulkopuolella pysäköinti on sallittu 4h kiekon kanssa
vai
b) jotain muuta.

Liitteenä vielä kuva ko. merkistä. Kuva on otettu eilen (to) 15:26 ja kaikissa pysäköidyissä autoissa oli kiekko näkyvillä.
 

Liitteet

  • otaniemi.jpg
    otaniemi.jpg
    44,6 KB · kertaa luettu: 599

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Espoon Otaniemessä TKK:n kirjaston vieressä on pysäköinti kielletty liikennemerkki, jonka alla on keltaisella pohjalla musta pysäköintikiekon kuva ja teksti 4h sekä sen alla niin ikään keltaisella pohjalla musta teksti 6-18.

Tarkoittaako tuo liikennemerkkiyhdistelmä sitä, että
a) pysäköinti on kielletty arkisin 6-18 välisenä aikana ja tuon ajan ulkopuolella pysäköinti on sallittu 4h kiekon kanssa
vai
b) jotain muuta.

Liitteenä vielä kuva ko. merkistä. Kuva on otettu eilen (to) 15:26 ja kaikissa pysäköidyissä autoissa oli kiekko näkyvillä.

Itse ymmärtäisin, että parkkikiekon käyttö on pakollinen tuona 6-18 aikana jos haluaa pysäköidä (ja max aika 4h, ellet käy pyöräyttämässä kiekkoa, virallisesti pitäisi siirtää autoa ennen kuin saat siirtää kiekon uudestaa oikeaan aikaan) ja noiden aikojen ulkopuolella (18-6) saat pysäköidä ihan vapaasti ilman kiekkoa. Ja tuo 6-18 koskee ainoastaan ma-pe päiviä. Toki saa korjata jos olen väärässä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
^ Oma veikkaukseni on sama kuin roottorilla eli a), mutta olen näissä kyllä tosi huono.
Se sensijaan kiinnostaa, miten tuo macnevisin veikkaus liikennemerkkinä ilmaistaisiin (tai jos hän on oikeassa, niin roottorin)?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
^ Oma veikkaukseni on sama kuin roottorilla eli a), mutta olen näissä kyllä tosi huono.
Se sensijaan kiinnostaa, miten tuo macnevisin veikkaus liikennemerkkinä ilmaistaisiin (tai jos hän on oikeassa, niin roottorin)?

Tuo merkki tarkoittaa siis sitä, että kiekkoa tarvitaan arkisin lisäkilvellä mainittuina aikoina. Eli koko koulupäivän ajaksi ei voi autoaan jättää "parhaille paikoille". Iltaisin ja viikonloppuisin saa sitten pysäköidä vaikka huru länge.

Lisäkilvet siis tarkentavat varsinaista merkkiä eli onhan esim Stadissa paljon noita, jossa pysähtyminen on kielletty tiettyyn aikaan ja muuten sitten vaikka pysäköintikielto.

Tässä vielä osviittaa:
Liikennevirasto
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
^ Oma veikkaukseni on sama kuin roottorilla eli a), mutta olen näissä kyllä tosi huono.
Se sensijaan kiinnostaa, miten tuo macnevisin veikkaus liikennemerkkinä ilmaistaisiin (tai jos hän on oikeassa, niin roottorin)?

Niin joo, aloin juuri itsekin miettimään, että onhan se pysäköintikielto siinä myös silloin öisin. Mutta kai tuo parkkimerkki "856a. Pysäköintikiekon käyttövelvollisuus (kieltomerkin yhteydessä)" yhdessä tuon voimassaoloajan "851. Voimassaoloaika arkisin ma-pe" tarkoittaa, että tuo koko liikennemerkki on voimassa vain tuon merkityn ajan aikana ja muulloin eli viikonloppuisin ja 18-6 aikana ei ole käytössä lainkaan.

edit. Ja tuo roottorin veikkaama tapaus, niin eiköhän siinä olisi vain pysäköintikielto 6-18 aikana ja muuten saa pysäköidä vapaasti, ei mitään 4 tunnin pysäköintikiekon käyttöä. Tai en näe mitään järkeä miksi öisin pitäisi olla käytössä parkkikiekko (ellei kyseessä ole nuo kusipäiset yksityiset parkkivalvojat).
 

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse ymmärtäisin, että parkkikiekon käyttö on pakollinen tuona 6-18 aikana jos haluaa pysäköidä (ja max aika 4h, ellet käy pyöräyttämässä kiekkoa, virallisesti pitäisi siirtää autoa ennen kuin saat siirtää kiekon uudestaa oikeaan aikaan) ja noiden aikojen ulkopuolella (18-6) saat pysäköidä ihan vapaasti ilman kiekkoa. Ja tuo 6-18 koskee ainoastaan ma-pe päiviä. Toki saa korjata jos olen väärässä.

Ei tarvitse korjata, sillä näinhän se menee. Alempi lisäkilpi ilmaisee liikennemerkin eli pysäköintikiellon voimassaoloajan. Asia on ihan maalaisjärjellä pääteltävissä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä on vielä linkki Google Mapsiin Helsingin Mechelininkadulle jossa on tiettynä aikana pysäyttäminen kielletty ja sen lisäksi toisena tiettynä aikana pysäköintikielletty. Mutta aikojen ulkopuolella saa pysähtyä ja pysäköidä, toki muistaakseni parkkimittari tai asukaspysäköintilupa on käytössä.
 

roottori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuo lähettämäni liikennemerkkiyhdistelmä ilman tuota pysäköintikiekon käyttövelvollisuuslisäkilpeä olisi ihan selvä, eli pysäköinti on kielletty arkisin klo 6-18 välisenä aikana. Mutta mitä tuo pysäköintikiekon käyttövelvollisuuslisäkilpi oikein tuossa yhteydessä tarkoittaa?
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo lähettämäni liikennemerkkiyhdistelmä ilman tuota pysäköintikiekon käyttövelvollisuuslisäkilpeä olisi ihan selvä, eli pysäköinti on kielletty arkisin klo 6-18 välisenä aikana. Mutta mitä tuo pysäköintikiekon käyttövelvollisuuslisäkilpi oikein tuossa yhteydessä tarkoittaa?

Se tarkoittaa sitä että arkisin 6-18 käytettävä kiekkoa, muina aikoina saa pysäköidä vapaasti. Piste.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Olen huomannut aika monessa maasturissa (esim. 90-luvun alun Pajeroissa sekä Lantikan Freelandereissa) neljät polttimot takavaloille. Mitä järkeä on sijoittaa puskuriin sellaiset olemattomat pikkuvalot, kun kerran huomattavasti näyttävämmät ja tehokkaammat polttimot löytyvät ylempää?
 

SKA1946

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvä jääkiekko
Olen huomannut aika monessa maasturissa (esim. 90-luvun alun Pajeroissa sekä Lantikan Freelandereissa) neljät polttimot takavaloille. Mitä järkeä on sijoittaa puskuriin sellaiset olemattomat pikkuvalot, kun kerran huomattavasti näyttävämmät ja tehokkaammat polttimot löytyvät ylempää?

Ihmettelin tätä samaa omassa freekussa ja kysäisin asiaa katsastusmieheltä. Takaovessa oleva varapyörä kuulemma peittää niin pahasti valot sivusuunnassa, että on pakko piilottaa ne sinne maanrajaan.

Vastaus on siis: suomalaiset typerät määräykset.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta aikojen ulkopuolella saa pysähtyä ja pysäköidä, toki muistaakseni parkkimittari tai asukaspysäköintilupa on käytössä.

Muuten oikein, mutta noissa lisäkilvissä mainittujen aikojen ulkopuolella tuossa kohtaa on vapaa, ilmainen pysäköinti. Siihen ei mitään asukastunnuksia tai maksuja tarvita.
 

heskey #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, NyR 95-99
Nyt on sellainen elämäntilanne että tarttis hankkia auto. Auto on siis ensimmäiseni, tähän asti olen pärjännyt bussilla, junalla ja viikonloput taksilla. Autot eivät ole meikäläistä koskaan sen suuremmin kiinnostaneet, joten pientä vinkkiä kaivattaisiin kokeneemmilta autoilijoilta. Auto olisi päivittäisessä käytössä (n. 100km/päivä). Mihin seikkoihin minun tulisi kiinnittää huomiota hankkiessani käytettyä autoa?

- Mittarilukema, mikä on mielestänne ns. "yliajetun auton" mittarilukema? >300k?,

- Huoltokirjat ym. katsastukset,

- Onko vikoja/ruostejälkiä yms.

- Tuleeko talvi-ja kesärenkaat mukaan,

- ?

Kiitokset vastauksista.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nyt on sellainen elämäntilanne että tarttis hankkia auto. Auto on siis ensimmäiseni, tähän asti olen pärjännyt bussilla, junalla ja viikonloput taksilla. Autot eivät ole meikäläistä koskaan sen suuremmin kiinnostaneet, joten pientä vinkkiä kaivattaisiin kokeneemmilta autoilijoilta. Auto olisi päivittäisessä käytössä (n. 100km/päivä). Mihin seikkoihin minun tulisi kiinnittää huomiota hankkiessani käytettyä autoa?

- Mittarilukema, mikä on mielestänne ns. "yliajetun auton" mittarilukema? >300k?,

- Huoltokirjat ym. katsastukset,

- Onko vikoja/ruostejälkiä yms.

- Tuleeko talvi-ja kesärenkaat mukaan,

- ?

Kiitokset vastauksista.
Km-määrä riippu aika pitkälti moottorin koosta, bensa vai diesel, ja merkistä.
Joku Volvo tai Saab kestää helposti tuon 300tkm, kannen tiivisteet ehkä vaihtokunnossa mutta kone kestää. Enemmänkin vanhassa autossa kiinnittäisin huomiota:
Vetonivelet, kun käääntää ratin ääriasentoon ja ajaa ympyrää, ei kolise tai naksu, niiden tiivisteet ehjät. Iskarien kunto, renkaiden kunto.
Vuotaako öljyä?
Minkä väristä öljy on? Onko tummaa, harmaata vai näkyykö öljyn joukossa vaaleaa möhnää=vettä vuotaa öljyn sekaan ja pian kaput.
Kuluttaako paljon öljyä.
Onko ohjauksessa klappia?

Tuossa nyt vähän tarkistuslistaa.
Suosittelen että pyydät autoa koeajoon vuorokaudeksi. Ajat reilusti ja kuulostelet autoa. Sitten varaat ajan katsastuskonttorille kuntotarkastukseen. Siinä käydään aika tarkkaan auto läpi ja saat vikalistan. Maksaa noin 50€. Hyvänä puolena on että voit näyttää myyjälle, ehkä pyytää korjaamaan viat ja tärkeimpänä. Jos autossa 6 kk virhevastuuajan kuluessa ilmenee jokin muu vika, olet täyttänyt ostajan velvoitteen tarkastaa auto ennen ostoa.

Kun kyseessä 100k,/päivä, pitäisin auton yleistä luotettavuutta tärkeimpänä.
Toyota, Volvo, Audi, Volkkari. Mutta autot on yksilöitä, joten...
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näppäilin ajotietokonettani ja huomasin, että sieltähän saa grafiikkaa ulos kulutuksesta. Tankkasin pari kertaa E10 bensaa kunnes tulin katumapäälle ja olen sen jälkeen tankannut 98:a ja nyt pääsin havannoimaan seuraavia asioita. E10 bensa nostaa kulutusta reilut puoli litraa satasella ja 98:lla menee hitusen vähemmän kuin vanhaa 95:sta. Tämä voi tietenkin johtua vaikka ulkolämpötiloista, mutta tuo E10 ero on selvä.

Pikainen laskutoimitus tuottaa tuloksen, että kun bensan kulutus kasvaa E10:llä jotain 6-8% ja 98 maksaa vain jotain 3% enemmän, niin mitä järkeä olisi tankata E10 bensaa?
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Näppäilin ajotietokonettani ja huomasin, että sieltähän saa grafiikkaa ulos kulutuksesta. Tankkasin pari kertaa E10 bensaa kunnes tulin katumapäälle ja olen sen jälkeen tankannut 98:a ja nyt pääsin havannoimaan seuraavia asioita. E10 bensa nostaa kulutusta reilut puoli litraa satasella ja 98:lla menee hitusen vähemmän kuin vanhaa 95:sta. Tämä voi tietenkin johtua vaikka ulkolämpötiloista, mutta tuo E10 ero on selvä.

Pikainen laskutoimitus tuottaa tuloksen, että kun bensan kulutus kasvaa E10:llä jotain 6-8% ja 98 maksaa vain jotain 3% enemmän, niin mitä järkeä olisi tankata E10 bensaa?

Havaintoja E10:n aiheuttamasta bensan kulutuksen lisääntymisestä tuntuu olevan niin paljon, että kaikki ei todellakaan selity alkuvuoden pakkassäällä.

Olisiko kannattanut tutkia ko. bensiiniä vähän enemmän ja monipuolisemmin ennen sen käyttöönottoa. Tosin, omassa autossani (2-litrainen MB vm. -06) ei minkäänlaista muutosta polttoaineenkulutuksessa ole ollut. Vertailukilometrejä on kertynyt n. 5000.

Perämoottorikauppias kyllä kehotti jo vuosia sitten käyttämään nelitahtisessa prutkussa vain 98E:tä eikä missään tapauksessa edes tätä edellistä 95E-bensaa.
 
Viimeksi muokattu:

hemppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pikainen laskutoimitus tuottaa tuloksen, että kun bensan kulutus kasvaa E10:llä jotain 6-8% ja 98 maksaa vain jotain 3% enemmän, niin mitä järkeä olisi tankata E10 bensaa?

Näillä bensojen hinnoilla ei taida olla paljon järkeä tankata 95E10:tä edes ilmastollisessa tarkoituksessa, mutta pian bensalaatujen hinnaneroa kasvatetaan sen verran, että se alkaa olemaan järkevämpi myös hinnallisesti.
 
Viimeksi muokattu:

Fordél

Jäsen
5k olen pitänyt ylärajana. Kooltaan saisi olla melko pieni (mieluusti kutenkin viidelle henkilölle tilaa) ja vähäkulutuksinen/diesel.

Olisin muuten ehdottanut 2000-luvun alun Skoda Octaviaa, mutta jos kerran pitää olla pieni niin miten olisi 2000-luvun alun Ford Focus? Tuohon hintaan saisi n. 150tkm ajetun vaikka 1.6 litraisen Focuksen, joka on mun mielestä varsin hyvä auto omassa hintaluokassaan. Ajotuntumalta todella hyvä ja jos ei pikkasen äänekäse meno ja muovisuus sisällä haittaa niin siitä vois saada hyvän käyttöauton, jolla se päivittäinen 100km matka taittuisi varmasti mukavasti. Jos ton verran ajaa niin ehkä ihan sellaista kirppua ei kannata hankkia ja kun kerran tilaakin piti olla niin tuosta sitä löytyy ihan riittävästi (nimimerkillä kokemusta on). Myös kulutus on noissa ihan siedettävällä tasolla.

Tässä linkki Nettiautoon ja yhteen myytävään esimerkkitapaukseen
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös