Autoiluketju

  • 3 210 128
  • 18 538

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaverini ajoi ylinopeutta kameraan katsastamattomalla autolla ja sai ylinopeuden lisäksi sakot/huomautuksen siitä, ettei ollut katsastanut autoa ajoissa.
Tämä on ihan normaalia toimintaa, että auton tiedot tarkistetaan myöskin, kun jollekin annetaan sakkoa ylinopeudesta.

Itseasiassa tuo palvelu taitaa löytyä jo jokaisesta poliisiautostakin. Eli rekisterinumero näpytellään vaan laitteeseen, niin kaikki tiedot autosta ovat samantien silmien edessä.

Pari kertaa olen nähnytkin, kun poliisit tekevät U-käännöksen ja lähtevät pysäyttämään vastaan ajanutta autoa. Eikä kyse ollut siitä, että autoilija olisi ajanut ylinopeutta tai muuten holtittomasti.

Sinänsä tuo on ihan hyvä juttu, että saadaan niitä katsastamattomia autoja pois liikenteestä. Jotain vikaa niissä kuitenkin on, kun ei voi mennä katsastamaan.
 

Weber80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eiköhän sen kameran voi ohjelmoida ottamaan kuva jokaisesta autosta. Tai sitten vaikka joka viidennestä autosta. Ja näistä kuvista sitten katsottu onko kultahammasta, veroja maksamatta tai mitä tahansa muuta tarpeellista.

No voihan sen varmaan ohjelmoida, mutta tuskinpa näin on tehty. Aikamoista hakuammuntaa rueta tarkistamaan sattumalta otettujen kuvien mukaan auton tietoja. Poliisilla mahtaa muutenkin olla kädet täynnä näiden tolppasakkojen käsittelyssä, niin tuskin "tuurilla" otettuja kuvia ehtivät edes tarkistella.
 

anzie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
No voihan sen varmaan ohjelmoida, mutta tuskinpa näin on tehty. Aikamoista hakuammuntaa rueta tarkistamaan sattumalta otettujen kuvien mukaan auton tietoja. Poliisilla mahtaa muutenkin olla kädet täynnä näiden tolppasakkojen käsittelyssä, niin tuskin "tuurilla" otettuja kuvia ehtivät edes tarkistella.
En muista mistä kuulin, mutta mielestäni noiden kuvien kanssa pelailevat siviilipalvelusmiehet. Tai ainakin avustavat. Mutta tosiaan tietoa ruuhkautumisista tai sellaisista minulla ei ole, ehdotin vaan yhtä keinoa miten nuo katsastamattomat autot jne saadaan kuvattua.
 

12961

Jäsen
No voihan sen varmaan ohjelmoida, mutta tuskinpa näin on tehty. Aikamoista hakuammuntaa rueta tarkistamaan sattumalta otettujen kuvien mukaan auton tietoja. Poliisilla mahtaa muutenkin olla kädet täynnä näiden tolppasakkojen käsittelyssä, niin tuskin "tuurilla" otettuja kuvia ehtivät edes tarkistella.

Juuri näin muuten tuossa tapauksessa oli tehty, 8-tiellä ja Rauman suunnalla. Kaikki autot kuvattiin, ajoivat ne mitä vauhtia tahansa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pari kertaa olen nähnytkin, kun poliisit tekevät U-käännöksen ja lähtevät pysäyttämään vastaan ajanutta autoa. Eikä kyse ollut siitä, että autoilija olisi ajanut ylinopeutta tai muuten holtittomasti.

Kaveri oli tuossa talvella joskus aamuyöstä ajellut kotiinsa ja yht'äkkiä oli Pornstarter hyökännyt perään vilkut päällä. Poliisit olivat katsoneet koneelta että on käyttömaksut maksamatta autosta usealta vuodelta ja siksi pysäyttivät. Syyksi selvisi lopulta joku sekaannus AKE:n tietokannassa koska ko. autosta oli oikeasti maksettu kaikki maksut ihan normaalisti.

Mutta kyllä siis poliisit välillä tarkistelee noita autoja ihan randomina, varsinkin jos on vähänkin epäilyttävän näköinen auto tai kuski, tai sitten jos joskus aamuyöllä ajelee.
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
Mutta kyllä siis poliisit välillä tarkistelee noita autoja ihan randomina, varsinkin jos on vähänkin epäilyttävän näköinen auto tai kuski, tai sitten jos joskus aamuyöllä ajelee.
Itse olin joskus viemässä kanssaihmistä lentokentälle aamuyöstä siinä neljän jälkeen ja pysäytyksen syyksi riitti ilmeisesti se, että alla oli Opel Kadett... "Koska näitä varastetaan niin usein".
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Pari tuntia sitten tuli bongattua yksi ensimmäisistä (tai kenties jopa ensimmäinen) uusista Saab 9-5-malleista. Ai helvetti, että se on kaunis. Oli suoranainen pakko pysähtyä kuolaamaan.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Pari tuntia sitten tuli bongattua yksi ensimmäisistä (tai kenties jopa ensimmäinen) uusista Saab 9-5-malleista. Ai helvetti, että se on kaunis. Oli suoranainen pakko pysähtyä kuolaamaan.

Kävin koeajamassa tuon 9-5:n sillä pienemmällä diesel-koneella. Auto oli kyllä vielä paremman näköinen kuin kuvissa ja erittäin tilava. Moottori oli Saabin nokalle melko hengetön, vaikka ihan kohtalaisen hyvin liikkuikin. Vector-mallin penkki ei ollut ainakaan minun takamukselle ihan yhtä hyvä kuin vanhoissa (joissa se on oikeastaan täydellinen). Ajattelin käydä koeajamassa sen isommankin dieselin, kun tuo nykyinen verotus niitä (valitettavasti) suosii, vaikka mielestäni diesel-kone ei kyllä rehellisyyden nimissä oikein Saabiin sovikaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämä on ihan normaalia toimintaa, että auton tiedot tarkistetaan myöskin, kun jollekin annetaan sakkoa ylinopeudesta.

Itseasiassa tuo palvelu taitaa löytyä jo jokaisesta poliisiautostakin. Eli rekisterinumero näpytellään vaan laitteeseen, niin kaikki tiedot autosta ovat samantien silmien edessä.

Pari kertaa olen nähnytkin, kun poliisit tekevät U-käännöksen ja lähtevät pysäyttämään vastaan ajanutta autoa. Eikä kyse ollut siitä, että autoilija olisi ajanut ylinopeutta tai muuten holtittomasti.

Sinänsä tuo on ihan hyvä juttu, että saadaan niitä katsastamattomia autoja pois liikenteestä. Jotain vikaa niissä kuitenkin on, kun ei voi mennä katsastamaan.

Näpyttely on pian historiaa. Todella moni poliisiauto on jo varustettu automaattisilla kilpien lukijoilla. Kamera kuvaa vastaantulevia, lukee kilven, vertaa sitä tietokantaan ja antaa "hälytyksen" jos on verot maksamatta ym, jos omistajasta on haku päällä... Sitten vain käännös ja perään. Ilmeisen tehokas systeemi ainakin sen perusteella mitä olen tutuilta poliiseilta kuulluut.
Tässä Kalevan uutinen aiheesta:
http://www.kaleva.fi/plus/Automaattinen-kilpitunnistus-poliisin-k%E4ytt%F6%F6n/825389
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
..laakereista..

Palaan vielä tähän omaan ongelmaani. Eli apukuskinpuoleinen pyöränlaakeri sieltä oli tosiaan mennyt. Ihan sai itseä osoitella, kun en ollut huomannut tuota testatessani. Olin kokeillut pelkästään toisen puolen rengasta, kun jostain syystä kuvittelin niiden menevän aina yhtä aikaa. Tunkkaamisen jälkeen tuo lopulta selvisi. Nyt on jo auto kunnossa, melu poissa ja hermot vähemmän kireällä. Kiitokset vinkeistä Jeihkille, Datsunille ja Nebulalle!
 

huppumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Ottawa, Leeds Utd
Viron tuonnista ei kokemuksia, Saksan kylläkin ihan useamman auton verran.

Virosta puhun täysin mutu -tuntumalla, mutta luulisin Saksan autojen olevan parempi kuntoisia ainakin ja toisekseen ajatus Viron tuontiautosta tuntuu varsin vieraalle. En oikein luottaisi siellä auton myyjään.

Kannattaa myös muistaa se että Saksalaiset ovat hakeneet Virosta ja Latviasta noita autojaan "takaisin" saksaan, kun ovat saaneet ne sieltä halvemmalla

Joten vaikka ostaisit auton saksasta, on teoreettinen mahdollisuus että auto on tullut viron kautta saksaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Käsittääkseni on ihan VW-perustekniikkaa tuo Scirocco, eli ei ole mitään eksoottista tekniikkaa, ja tuon ikäluokan Volkkareihinhan löytyy varaosia helposti ja halvalla. Ei pitäisi siis olla kovin kallis ylläpidettävä tuollainen auto.
 

Outsider

Jäsen
Yli 20 vuotta vanhan auton ylläpitokustannuksiin vaikuttaa eniten se pysyykö työkalut omissa käsissä, vai joutuuko kaikki remontit teettämään jossain.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ajattelin käydä koeajamassa sen isommankin dieselin, kun tuo nykyinen verotus niitä (valitettavasti) suosii, vaikka mielestäni diesel-kone ei kyllä rehellisyyden nimissä oikein Saabiin sovikaan.

Eihän se (vielä) kovin luonnolliselta tunnu, mutta se on tätä päivää. Itse olin aikoinaan enemmän bensamalleista pitävä, mutta näiden hintojen sekä dieselin väännön takia olen pikkuhiljaa siirtynyt kannattamaan dieselmoottorisia koslia. Lisäksi se moottorin käyntiääni vähän rauhoittaa.
 

Tuamas

Jäsen
Osaako kukaan sanoa tulisiko kalliiksi käyttää -89 vuoden VW Sciroccoa? Nyt olisi tarjolla vähän ajettu yksilö sopivaan hintaan. Hieman houkuttelisi ostaa, aika harvassa nimittäin tuollaiset vanhemmat vähänajetut scirocot.

Ei ole pahan hintainen ylläpitää, koska käsitykseni mukaan tuo on syönyt käytännössä samat palikat kuin tuon ajanjakson "normifolkkarit".
Ainakin Corradon osalta homma oli niin, eli suurin osa osista oli aikalailla yksi yhteen muiden mallien kanssa ja remonteissa pääsi kohtuuhinnalla.

Tuollainen kannattaa toki ostaa pois (jos helmi sattuu olemaan) koska jälleenmyyntiarvo tulee vain nousemaan ajan myötä.

Nimim. Vieläkin ketuttaa kun en ollut kaukaa viisas ja ostanut priimakuntoista wanhan mallin M3:sta silloin kun niitä sai käytännössä ilmaiseksi Saksasta.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajelin satasen alueella sataaviittä (todellinen nopeus) kameratolpan ohi niin, että tolpan salama välähti. Sakotettavaa ylinopeutta ei varmasti ollut. Lähettääkö poliisi huomautuksen jo 2 km/h (mitattu ylinopeus vähennettynä mittausvirheellä) ylinopeudesta vai mitä perkelettä ne säikäyttelevät? Tämä tapahtui 6-tiellä Kouvolan kohdilla sunnuntai-iltana.

Mä olen jo kolme kertaa ajanut tolpan ohi niin että saan kuvani poliisien arkistoon ilman mitään huomautusta. Nopeudet ovat olleet navigaattorista nopeasti katsottuna satasen alueella 102 ja 105 km/h, sekä kasikympin alueella 86 km/h.

Vahva vahvistamaton huhu kertoo, että määrätyissä paikoissa jokaisesta ohiajajasta otetaan kuva, ja turvavyön käyttämättömyydestä aletaan sakottamaan kamerakuvan perusteella.

Itsellä on ollut turvavyö kiinni noissa ns. turhissa kuvissa, joten en pysty silläkään tuota huhua vahvistamaan.

Mittarin mukaan ajelin noin 85-86km/h 80km/h alueella ja kamera räpsähti. Heti rupes kyllä naurattamaan, että tuostako ne sakot antaa. Ei sentään sakkoja tullut, mutta kotiin tuli kirjallinen varoitus, että ajoit 83km/h 80km/h alueella.

Vastaavaa hurjastelua harrastin näemmä itsekin 7.9. välillä Joensuu-Iisalmi, en muista tarkkaa paikkaa, mutta taisi olla ennen Kuopiota.
Vauhtia oli navigaattorin mukaan 86km/h ja kyseessä 80 alue. Kamera välähti ja heti mietin, että mitä vittua, vastaavalla nopeudella olen ajanut tänäkin kesänä varmasti kymmeniä kertoja kameran ohitse eri puolilla Suomea, eikä ole välkkynyt.
No nyt sitten kai odotellaan sitä huomautusta?
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Arvoisat autoilijat, mikä hemmetti noissa sumuvaloissa on niin hienoa, että pelkästään ne päällä täytyy tien päällä ajella?

Jopa aamuhämärissä on näitä sankareita liikenteessä.
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Arvoisat autoilijat, mikä hemmetti noissa sumuvaloissa on niin hienoa, että pelkästään ne päällä täytyy tien päällä ajella?

Jopa aamuhämärissä on näitä sankareita liikenteessä.

Ne vaan on niin helvetin hienon näköiset mun Volvon keulalla.

Ei vaan, en kyllä myöskään ole keksinyt varsinaista iloa kyseisistä härveleistä. Joskus kun satoi helvetisti räntää/vettä ja oli sumuista niin kyllä niillä paremmin näki kun oli parkit ja sumarit päällä. Yleensä ne kyllä näkyy olevan ihmisillä päällä ihan normikelillä, jotkut tykkäävät pitää niitä ns. huomiovaloina varmaankin. Joissain uusissa autoissa kylläkin on huomiovalot jotka hämäävästi saavat heti mieleen että taas ajellaan sumarit päällä päivällä.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Arvoisat autoilijat, mikä hemmetti noissa sumuvaloissa on niin hienoa, että pelkästään ne päällä täytyy tien päällä ajella?

Jopa aamuhämärissä on näitä sankareita liikenteessä.

Tampereella ajellaan kahta autotyyppiä pelkillä sumareilla päivin ja öin: uusi Superb ja uusi C-mersu. Ja kuten autoistakin voi melkein päätellä, puikoissa 50+ ukko. Ymmärrän, että nuorena pidettiin päällä jos jonkunlaista laitetta luullen sen näyttävän hienolta, mutta että tuon ikäiset ukot...
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Tampereella ajellaan kahta autotyyppiä pelkillä sumareilla päivin ja öin: uusi Superb ja uusi C-mersu. Ja kuten autoistakin voi melkein päätellä, puikoissa 50+ ukko. Ymmärrän, että nuorena pidettiin päällä jos jonkunlaista laitetta luullen sen näyttävän hienolta, mutta että tuon ikäiset ukot...

Ainakin Superbissa ne ovat juurikin huomiovalot. Joiden kanssa samassa yhteydessä ovat myös sumuvalot. Varmaan mersussakin jotain samansuuntaista voisi kuvitella olevan. Vaan eipä niillä huomiovaloillakaan saisi ajella kuin valoisan aikaan.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ainakin Superbissa ne ovat juurikin huomiovalot. Joiden kanssa samassa yhteydessä ovat myös sumuvalot. Varmaan mersussakin jotain samansuuntaista voisi kuvitella olevan. Vaan eipä niillä huomiovaloillakaan saisi ajella kuin valoisan aikaan.

Huomiovalot ne on C-mersussakin. Valokytkimessä on ns. automaattiasento, joka pitää huomiovalot päällä valoisassa, mutta heti kun hämärtää, se kytkee automaattisesti lähivalot. Huomiovalot ovat sähköä säästävää led-tekniikkaa ja tulevat varmasti yleistymään muissakin autoissa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Meillä Suomessa kun seisoo laissa, että pidetään valoja (jatkossa vain edessä pakollisena) päiväsaikaankin.

Ehkä tarkoitikin tätä, mutta ne takavalot eivät nytkään ole pakolliset, ainakaan huomiovalojen kanssa valoisassa. Mersussa ei päivällä pala kuin edessä huomiovalot, takana ei mitään.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Pian olisi aikomus ostaa ensimmäinen auto ja olen katsonut jotain 1000€-5000€ autoa. Nuo Corradot ovat aika hienoja ja halpoja.
Onko kokemuksia tästä mallista?
Vaatiiko paljon huoltoa ja onko huollot/varaosat kalliita?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös