Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 477
  • 19 022

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tämä on ihan normaalia toimintaa, että auton tiedot tarkistetaan myöskin, kun jollekin annetaan sakkoa ylinopeudesta.

Itseasiassa tuo palvelu taitaa löytyä jo jokaisesta poliisiautostakin. Eli rekisterinumero näpytellään vaan laitteeseen, niin kaikki tiedot autosta ovat samantien silmien edessä.

Pari kertaa olen nähnytkin, kun poliisit tekevät U-käännöksen ja lähtevät pysäyttämään vastaan ajanutta autoa. Eikä kyse ollut siitä, että autoilija olisi ajanut ylinopeutta tai muuten holtittomasti.

Sinänsä tuo on ihan hyvä juttu, että saadaan niitä katsastamattomia autoja pois liikenteestä. Jotain vikaa niissä kuitenkin on, kun ei voi mennä katsastamaan.

Näpyttely on pian historiaa. Todella moni poliisiauto on jo varustettu automaattisilla kilpien lukijoilla. Kamera kuvaa vastaantulevia, lukee kilven, vertaa sitä tietokantaan ja antaa "hälytyksen" jos on verot maksamatta ym, jos omistajasta on haku päällä... Sitten vain käännös ja perään. Ilmeisen tehokas systeemi ainakin sen perusteella mitä olen tutuilta poliiseilta kuulluut.
Tässä Kalevan uutinen aiheesta:
http://www.kaleva.fi/plus/Automaattinen-kilpitunnistus-poliisin-k%E4ytt%F6%F6n/825389
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
..laakereista..

Palaan vielä tähän omaan ongelmaani. Eli apukuskinpuoleinen pyöränlaakeri sieltä oli tosiaan mennyt. Ihan sai itseä osoitella, kun en ollut huomannut tuota testatessani. Olin kokeillut pelkästään toisen puolen rengasta, kun jostain syystä kuvittelin niiden menevän aina yhtä aikaa. Tunkkaamisen jälkeen tuo lopulta selvisi. Nyt on jo auto kunnossa, melu poissa ja hermot vähemmän kireällä. Kiitokset vinkeistä Jeihkille, Datsunille ja Nebulalle!
 

huppumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Ottawa, Leeds Utd
Viron tuonnista ei kokemuksia, Saksan kylläkin ihan useamman auton verran.

Virosta puhun täysin mutu -tuntumalla, mutta luulisin Saksan autojen olevan parempi kuntoisia ainakin ja toisekseen ajatus Viron tuontiautosta tuntuu varsin vieraalle. En oikein luottaisi siellä auton myyjään.

Kannattaa myös muistaa se että Saksalaiset ovat hakeneet Virosta ja Latviasta noita autojaan "takaisin" saksaan, kun ovat saaneet ne sieltä halvemmalla

Joten vaikka ostaisit auton saksasta, on teoreettinen mahdollisuus että auto on tullut viron kautta saksaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Käsittääkseni on ihan VW-perustekniikkaa tuo Scirocco, eli ei ole mitään eksoottista tekniikkaa, ja tuon ikäluokan Volkkareihinhan löytyy varaosia helposti ja halvalla. Ei pitäisi siis olla kovin kallis ylläpidettävä tuollainen auto.
 

Outsider

Jäsen
Yli 20 vuotta vanhan auton ylläpitokustannuksiin vaikuttaa eniten se pysyykö työkalut omissa käsissä, vai joutuuko kaikki remontit teettämään jossain.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ajattelin käydä koeajamassa sen isommankin dieselin, kun tuo nykyinen verotus niitä (valitettavasti) suosii, vaikka mielestäni diesel-kone ei kyllä rehellisyyden nimissä oikein Saabiin sovikaan.

Eihän se (vielä) kovin luonnolliselta tunnu, mutta se on tätä päivää. Itse olin aikoinaan enemmän bensamalleista pitävä, mutta näiden hintojen sekä dieselin väännön takia olen pikkuhiljaa siirtynyt kannattamaan dieselmoottorisia koslia. Lisäksi se moottorin käyntiääni vähän rauhoittaa.
 

Tuamas

Jäsen
Osaako kukaan sanoa tulisiko kalliiksi käyttää -89 vuoden VW Sciroccoa? Nyt olisi tarjolla vähän ajettu yksilö sopivaan hintaan. Hieman houkuttelisi ostaa, aika harvassa nimittäin tuollaiset vanhemmat vähänajetut scirocot.

Ei ole pahan hintainen ylläpitää, koska käsitykseni mukaan tuo on syönyt käytännössä samat palikat kuin tuon ajanjakson "normifolkkarit".
Ainakin Corradon osalta homma oli niin, eli suurin osa osista oli aikalailla yksi yhteen muiden mallien kanssa ja remonteissa pääsi kohtuuhinnalla.

Tuollainen kannattaa toki ostaa pois (jos helmi sattuu olemaan) koska jälleenmyyntiarvo tulee vain nousemaan ajan myötä.

Nimim. Vieläkin ketuttaa kun en ollut kaukaa viisas ja ostanut priimakuntoista wanhan mallin M3:sta silloin kun niitä sai käytännössä ilmaiseksi Saksasta.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajelin satasen alueella sataaviittä (todellinen nopeus) kameratolpan ohi niin, että tolpan salama välähti. Sakotettavaa ylinopeutta ei varmasti ollut. Lähettääkö poliisi huomautuksen jo 2 km/h (mitattu ylinopeus vähennettynä mittausvirheellä) ylinopeudesta vai mitä perkelettä ne säikäyttelevät? Tämä tapahtui 6-tiellä Kouvolan kohdilla sunnuntai-iltana.

Mä olen jo kolme kertaa ajanut tolpan ohi niin että saan kuvani poliisien arkistoon ilman mitään huomautusta. Nopeudet ovat olleet navigaattorista nopeasti katsottuna satasen alueella 102 ja 105 km/h, sekä kasikympin alueella 86 km/h.

Vahva vahvistamaton huhu kertoo, että määrätyissä paikoissa jokaisesta ohiajajasta otetaan kuva, ja turvavyön käyttämättömyydestä aletaan sakottamaan kamerakuvan perusteella.

Itsellä on ollut turvavyö kiinni noissa ns. turhissa kuvissa, joten en pysty silläkään tuota huhua vahvistamaan.

Mittarin mukaan ajelin noin 85-86km/h 80km/h alueella ja kamera räpsähti. Heti rupes kyllä naurattamaan, että tuostako ne sakot antaa. Ei sentään sakkoja tullut, mutta kotiin tuli kirjallinen varoitus, että ajoit 83km/h 80km/h alueella.

Vastaavaa hurjastelua harrastin näemmä itsekin 7.9. välillä Joensuu-Iisalmi, en muista tarkkaa paikkaa, mutta taisi olla ennen Kuopiota.
Vauhtia oli navigaattorin mukaan 86km/h ja kyseessä 80 alue. Kamera välähti ja heti mietin, että mitä vittua, vastaavalla nopeudella olen ajanut tänäkin kesänä varmasti kymmeniä kertoja kameran ohitse eri puolilla Suomea, eikä ole välkkynyt.
No nyt sitten kai odotellaan sitä huomautusta?
 

Red Devil

Jäsen
Suosikkijoukkue
NJ Devils, TPS, HC Boners
Arvoisat autoilijat, mikä hemmetti noissa sumuvaloissa on niin hienoa, että pelkästään ne päällä täytyy tien päällä ajella?

Jopa aamuhämärissä on näitä sankareita liikenteessä.
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Arvoisat autoilijat, mikä hemmetti noissa sumuvaloissa on niin hienoa, että pelkästään ne päällä täytyy tien päällä ajella?

Jopa aamuhämärissä on näitä sankareita liikenteessä.

Ne vaan on niin helvetin hienon näköiset mun Volvon keulalla.

Ei vaan, en kyllä myöskään ole keksinyt varsinaista iloa kyseisistä härveleistä. Joskus kun satoi helvetisti räntää/vettä ja oli sumuista niin kyllä niillä paremmin näki kun oli parkit ja sumarit päällä. Yleensä ne kyllä näkyy olevan ihmisillä päällä ihan normikelillä, jotkut tykkäävät pitää niitä ns. huomiovaloina varmaankin. Joissain uusissa autoissa kylläkin on huomiovalot jotka hämäävästi saavat heti mieleen että taas ajellaan sumarit päällä päivällä.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Arvoisat autoilijat, mikä hemmetti noissa sumuvaloissa on niin hienoa, että pelkästään ne päällä täytyy tien päällä ajella?

Jopa aamuhämärissä on näitä sankareita liikenteessä.

Tampereella ajellaan kahta autotyyppiä pelkillä sumareilla päivin ja öin: uusi Superb ja uusi C-mersu. Ja kuten autoistakin voi melkein päätellä, puikoissa 50+ ukko. Ymmärrän, että nuorena pidettiin päällä jos jonkunlaista laitetta luullen sen näyttävän hienolta, mutta että tuon ikäiset ukot...
 

Streider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, FBK, Hartford Whalers, Deutschland
Tampereella ajellaan kahta autotyyppiä pelkillä sumareilla päivin ja öin: uusi Superb ja uusi C-mersu. Ja kuten autoistakin voi melkein päätellä, puikoissa 50+ ukko. Ymmärrän, että nuorena pidettiin päällä jos jonkunlaista laitetta luullen sen näyttävän hienolta, mutta että tuon ikäiset ukot...

Ainakin Superbissa ne ovat juurikin huomiovalot. Joiden kanssa samassa yhteydessä ovat myös sumuvalot. Varmaan mersussakin jotain samansuuntaista voisi kuvitella olevan. Vaan eipä niillä huomiovaloillakaan saisi ajella kuin valoisan aikaan.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Ainakin Superbissa ne ovat juurikin huomiovalot. Joiden kanssa samassa yhteydessä ovat myös sumuvalot. Varmaan mersussakin jotain samansuuntaista voisi kuvitella olevan. Vaan eipä niillä huomiovaloillakaan saisi ajella kuin valoisan aikaan.

Huomiovalot ne on C-mersussakin. Valokytkimessä on ns. automaattiasento, joka pitää huomiovalot päällä valoisassa, mutta heti kun hämärtää, se kytkee automaattisesti lähivalot. Huomiovalot ovat sähköä säästävää led-tekniikkaa ja tulevat varmasti yleistymään muissakin autoissa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Meillä Suomessa kun seisoo laissa, että pidetään valoja (jatkossa vain edessä pakollisena) päiväsaikaankin.

Ehkä tarkoitikin tätä, mutta ne takavalot eivät nytkään ole pakolliset, ainakaan huomiovalojen kanssa valoisassa. Mersussa ei päivällä pala kuin edessä huomiovalot, takana ei mitään.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Pian olisi aikomus ostaa ensimmäinen auto ja olen katsonut jotain 1000€-5000€ autoa. Nuo Corradot ovat aika hienoja ja halpoja.
Onko kokemuksia tästä mallista?
Vaatiiko paljon huoltoa ja onko huollot/varaosat kalliita?
 
Ehkä tarkoitikin tätä, mutta ne takavalot eivät nytkään ole pakolliset, ainakaan huomiovalojen kanssa valoisassa. Mersussa ei päivällä pala kuin edessä huomiovalot, takana ei mitään.

Sama taitaa olla tilanne muillakin merkeillä (Audi, Citroën, Lancia, jokumuu). Osassa näistähän led-valoja oli jo ennen Mercedestä.

Oma lukunsa ovat sitten nämä jälkiasennusledit, joiden avulla 40000000000000km rullattu saksantuonti muuttuu kuin taikaiskusta uudeksi ja katu-uskottavaksi torinkiertopeliksi.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pian olisi aikomus ostaa ensimmäinen auto ja olen katsonut jotain 1000€-5000€ autoa. Nuo Corradot ovat aika hienoja ja halpoja.
Onko kokemuksia tästä mallista?
Vaatiiko paljon huoltoa ja onko huollot/varaosat kalliita?

Ei kai noissakaan mitään kovin ihmeellistä tekniikkaa ole, ehkä tuota G-ahdinta lukuunottamatta. Eikä sekään minun käsittääkseni ole mitenkään erityisen huonomaineinen tai vikaherkkä. Muuten kai nuo on aika perus VW-tekniikkaa joka on tuttua saman ikäluokan Golffeista ja Passateista.

Mutta sellainen tuntuma on että nuo Corradot saattaa olla aika reilulla jalalla poljettuja, yleensä noita omien havaintojeni mukaan ajelee juuri sellaiset suoralippa-Urpot jotka polkevat koko ajan lämä pohjassa. Hyväkuntoisen yksilön löytäminen ei siis välttämättä ole kovin helppoa.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Vakavassa harkinnassa uuden Ford Fusion Hybridin vuosimallia 2010/2011 hankinta. Ei taida Suomesta löytyä ko. autoa, mutta jos vaikka joku Amerikassa asusteleva tietää siitä jotain, olisi kiva lukea kommentteja. Ajattelin, että ilman navigaattoria, koska navigaattori tulee paketissa joka taitaa kustantaa $5000 lisää hintaa, ja sellainen tarpeeton leluhan se suurelta osin on. Enkä noita paketin muitakaan leluja välttämättä tarvitse.
No niin, Ford Fusion Hybridi on sitten hankittu ja noin 150 km ajettu. Kyllähän tämä hybridiominaisuus aika lelu on, hienoa ajella sähköllä kun kuuluu vain vaimea ujellus eikä mitään muuta, mutta eihän sillä sähköllä juuri mihinkään pääse. Kiihtyvyys on olematon, ja kummasti alkaa muita autoja ilmestyä selän taakse kun yrittää pysytellä ja kiihdytellä sähköllä (kun se on niin kivaa...), ja sitten pitää joko väistyä tien laitaan ja päästää muut ohi tai painaa kaasupoljinta jolloin bensakone ryyppää reippaasti ja litraa sadalla lukema nousee ikävästi. Samoin käy pienessäkin ylämäessä, ei jaksa sähköllä vetää mäkeä ylös jollei ihan etanavauhtia mene. No, pitää nauttia noista lyhyistä hetkistä kun sähköllä kruusaillaan.

Muutoin auto on aika perusmallia auto. Kojelaudalla tietenkin muutama mielenkiintoinen värikäs mittari joiden avulla voi yrittää pysytellä sähkömoodissa, mukaanlukien grafiikka, jossa kasvaa varsia ja lehtiä lisää kun ajaa säästeliäästi.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Huomiovalot ne on C-mersussakin. Valokytkimessä on ns. automaattiasento, joka pitää huomiovalot päällä valoisassa, mutta heti kun hämärtää, se kytkee automaattisesti lähivalot. Huomiovalot ovat sähköä säästävää led-tekniikkaa ja tulevat varmasti yleistymään muissakin autoissa.

Kysyn nyt vielä varmuuden vuoksi, että ovatko nämä huomiovalot todella siellä etupuskurin alla helmassa ns. sumuvalojen paikalla? Audeissahan ne "silmät" ovat ihan tavallisten ajovalojen yhteydessä.

Led-tekniikan käytön ymmärrän kyllä, mutta ainakin monissa Superb-malleissa ne ovat ihan tavalliset keltaiset halogeenit.

Led-tekniikasta tuli mieleen Radio Novalle soittanut kaveri viime talvelta, kun sanoi, että ledit eivät ole Suomessa hyviä talvella, koska ne eivät lämpiä ja siten sulata lamppuihin kertyvää lunta kuten halogeenit.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
Kyllähän tämä hybridiominaisuus aika lelu on, hienoa ajella sähköllä kun kuuluu vain vaimea ujellus eikä mitään muuta, mutta eihän sillä sähköllä juuri mihinkään pääse. Kiihtyvyys on olematon, ja kummasti alkaa muita autoja ilmestyä selän taakse kun yrittää pysytellä ja kiihdytellä sähköllä (kun se on niin kivaa...), ja sitten pitää joko väistyä tien laitaan ja päästää muut ohi tai painaa kaasupoljinta jolloin bensakone ryyppää reippaasti ja litraa sadalla lukema nousee ikävästi. Samoin käy pienessäkin ylämäessä, ei jaksa sähköllä vetää mäkeä ylös jollei ihan etanavauhtia mene. No, pitää nauttia noista lyhyistä hetkistä kun sähköllä kruusaillaan.

Heh, kirjoitustasi lukiessa alkoi muistua mieleeni oma Civic hybrid-episodi viime vuodelta. Liittyminen moottoritielle oli kylla vahintaankin sanoen tuskaista, auto kun pitaa saada liikennevirran sekaan suhteellisen nopeasti ja tilaa on yleensa juuri tasan se autonmitta. Joskus jos sitakaan. Muistan itsekin kuinka kaasua poljettaessa moottori alkaa vinkumaan niin maan perkeleesti ja tama ilmeisesti selittyy silla etta auton hybridimoottori menee paniikkiin tilanteessa jossa kaasu painetaan pohjaan ja ajotietokone alkaa kaymaan ylikierroksilla miettiessa miten tassa tilanteessa saastettaisiin bensaa mahdollisimman paljon. Joku insinoori on tainnut keksia etta mahdollisimman korkea aani antaa kuvitteellisen kuvan etta nyt mennaan vauhdikkaasti vaikkei konsolissa kiinni oleva mittari varahdakaan.

Civicilla taisin parhaimmillani paasta 58mpg lukemiin ja keskikulutus taisi olla 45mpg luokkaa. Ei se minulle henkilokohtaisesti ollut sen arvoista ja nyt tosiaan mukavampi auto alla jossa kulutus sitten 'hieman' suurempi.

Miten Ford kayttaytyy kulmissa ja miten ohjaus reagoi kasittelyyn?
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kiihtyvyys on olematon, ja kummasti alkaa muita autoja ilmestyä selän taakse kun yrittää pysytellä ja kiihdytellä sähköllä (kun se on niin kivaa...),

Itselläni on Prius (gen III). Ei sillä sähköllä kannata kiihdytellä, jos bensaa halua säätää, vaan nimenomaan nopea kiihdytys matkanopeuteen, jalka pois kaasulta, ja painaa kevyesti ylläpitoon vaadittavan verran. Näin pysyy aina 70 - 80 km vauhdissa rullailemaan sähköllä. Priuksen ”Eco” mode pakotti juurikin noihin hitasiin kiihdytyksiin ja ihmettelin kun en saanut bensankulutusta laskemaan ilmoitettuihin arvoihin. No otin ”eco” modne pois ja ajelen normimodessa, mutta tosiaan aina matkanopeuteen nopeasti, ja sitten sähköllä rullaillen, ja kulutus on tuossa ilmoitetun paikkeilla.

Ruuhkassahan löpöö säästyy enemmän kuin maanteillä, mutta kyllä mää viimekesän ruotsinreisulla pääsin matka ajoissakin alle 4 litran. Itäsuomen reissu kovimmilla helteillä vie sitten enemmän johtuen jäähdytystarpeesta, ja ehkä siitä että Suomessa on nopeutena 100, kun Ruotsissa pää asiassa 90.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Kysyn nyt vielä varmuuden vuoksi, että ovatko nämä huomiovalot todella siellä etupuskurin alla helmassa ns. sumuvalojen paikalla? Audeissahan ne "silmät" ovat ihan tavallisten ajovalojen yhteydessä.

Led-tekniikan käytön ymmärrän kyllä, mutta ainakin monissa Superb-malleissa ne ovat ihan tavalliset keltaiset halogeenit.

Led-tekniikasta tuli mieleen Radio Novalle soittanut kaveri viime talvelta, kun sanoi, että ledit eivät ole Suomessa hyviä talvella, koska ne eivät lämpiä ja siten sulata lamppuihin kertyvää lunta kuten halogeenit.

Superbissa ja C-mersussa huomiovalot ovat tosiaan puskurin alla ja luulin itsekin niitä ensimmäistä kertaa nähdessäni sumareiksi (häikäisevätkin samalla tavalla Superbissa, mutta Skodallahan on tästä muutenkin kokemusta vrt. edellisen sukupolven Octavia xenoneilla). Halvimmissa Superbeissa nuo huomiovalot ovat tosiaan ihan perinteiset halogeenit, enkä oikein ymmärrä siinä muuta pointtia kuin että tietyn käyttäjäkunnan mielestä tuntuu varmaan hienolta ajaa sumuvalon näköiset valot päällä varsinaisten lähivalojen sijaan.

Ledien ja xenonien kanssa on tosiaan talvikeleillä juuri tuo ongelma, että umpioita saa rapsutella jäästä ja lumesta. Omassa menopelissä tuo vielä korostuu, kun jenkkimallina siinä ei ole xenonien yhteydessä edes pesureita, joilla lumen voisi ajon aikana sulattaa. Pitkä ajo pimeällä kelillä lumipyryssä vaatii siis väkisinkin taukoja muuhunkin kuin kuskin vireystilan ylläpitämiseen. Toisaalta jos tämän viitsii tehdä, niin näkyvyys onkin sitten ihan eri luokkaa kuin normihalogeenien kanssa.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Superbissa ja C-mersussa huomiovalot ovat tosiaan puskurin alla ja luulin itsekin niitä ensimmäistä kertaa nähdessäni sumareiksi (häikäisevätkin samalla tavalla Superbissa, mutta Skodallahan on tästä muutenkin kokemusta vrt. edellisen sukupolven Octavia xenoneilla).

OK. Kiitos infosta. Minulla oli jostain tullut vanhakantainen käsitys, että puskurin alla ei saa olla muuta kuin sumuvaloja.

Mainitsemasi valaisuominaisuudet ovat todella huikeat ksenoneilla hormihalogeeneihin verrattuna. Jokohan niitä ajovalojen lämmittimiä aletaan kohta kaupata lisävarusteina...
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Miten Ford kayttaytyy kulmissa ja miten ohjaus reagoi kasittelyyn?
Toistaiseksi ei ongelmia sen suhteen, mutta en nyt ole mitään vuoristotietä kovalla vauhdilla yrittänytkään ajella. Sen näkee sitten miten käy. Täytynee ottaa varovaisesti, etten löydä itseäni montun pohjalta.

Tarinankertoja kirjoitti:
Ei sillä sähköllä kannata kiihdytellä, jos bensaa halua säätää, vaan nimenomaan nopea kiihdytys matkanopeuteen, jalka pois kaasulta, ja painaa kevyesti ylläpitoon vaadittavan verran.
Joo, olen oppimassa "kantapään kautta" tämän niksin. Tänään kun ajelin ihan "normaalisti" enkä yrittänyt pihtailla bensan suhteen ja kituuttaa sähkön kanssa, oli tuloksena aika ennätysalhainen 4.4 l/100 km kulutus. Jotenkin olin vaan luullut, että juuri tuo kiihdytys on se, missä bensaa kuluu eniten, ja sen kun saisi sähköllä aikaiseksi, niin sitten kaikki olisi hyvin, mutta vaikka noin olisikin, se ei taida olla se oikea tapa ajaa hybridia. Kiitosta vaan vinkeistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös