Voin kertoa kokemuksella että noi liikkeen "takuut" on täyttä paskaa. Ostin liikkeestä 7000e kansivikaisen IV V5 Golfin (mahdoton todeta koeajolla) ja mikä oli lopputulos: Viikon vänkäämisen jälkeen sain osat liikkeen puolesta (500e) mutta työ oli maksettava itse (1000e). Ja katteleppa kuluttaja-asiamiehen tapauksia esim. jakohihnan katkeamisissa, niin kaikissa niissä on lause "auto on korjaamisen jälkeen paremmassa kunnossa kuin ostettaessa" ja tuon takia joudut aina jollain lailla maksumieheksi. Sinänsä mielenkiintoista että mun mielestä autosta tulee takaisin ajettava kun se korjataan. Ei se siitä paremmaksi muutu jos kansi korjataan.
No jos olisit ostanut sen kansivikaisen auton yksityiseltä, niin olisit maksanut koko summan itse. JOS olisit itse kaivanut jostain käytetyn kannen ja näin ollen luopunut siltä osin jatkotakuusta ko. asian tiimoilta olisi liike varmaan suostunut maksamaan työt ja osien hinta olisi jäänyt sinulle. Näissä on varmasti myös isoja eroja sen mukaan ostatko auton tuusulan häkkiliikkeestä vai ison merkkiorganisaation liikkeestä. Synkkä tosiasia vaan taitaa olla niin, että jälkiseuraamuksien takia tuollainen 7000€ maksava Golf päätyy isosta liikkeestä jobbarille ennen jatkomyyntiä.
Jos taas laitetaan täysin uutta osaa vanhaan autoon niin eikös se ole sen jälkeen varmasti parempi, kuin käytetty?
Eri asia on sitten uudemmissa vaihtoautoissa käytettävät liikkeen jatkotakuut kuten "titaani" tai "varma ratkaisu", jolloin autoissa on oikea 12kk takuu.