Mainos

Autoiluketju

  • 3 319 981
  • 19 022

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käsittämätöntä...

Viime vuonna Volvo tarjosi huonoiten kolme vuotta vanhasta Volvosta hyvitystä vaihdossa uuteen ja nyt näyttää olevan sama ongelma BMW:n kanssa. Onko autokauppiailla tarkoituksena vain ja ainoastaan "varastaa" muiden autokauppojen asiakkaat, ja jo aikaisemmassa asiakassuhteessa oleville tarjotaan vain lämmintä kättä? Ei pysty ymmärtämään. Ilmeisesti BMW vaihtuu nyt sitten Mersuun, kun Mersu-kaupassa vuoden vanhasta Bemarista hyvitetään 4000 € enemmän kuin BMW-kaupassa. Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia?
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Vuoden ajoin Scenic 2.0:lla ja siihen perään toisen vuoden 406 V6:lla.
Molempia,mutta eritysesti Sceniciä,vaivanneiden kiusallisten pikku sähkövikojen vuoksi vaihdoin japseihin takaisin,enkä kadu.Toi Pösö oli varmasti planeetan mukavimpia autoja kylläkin.

Sittemmin olen siirtänyt älyttömän rahanmenon 2-pyöräisten puolelle.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kuten Predator jo sanoikin, niin 406 autojen hintaa painaa alas se, että uusi malli tuli(farmari tullee lokakuussa) jokin aika sitten markkinoille. Käytännössä jokaisella merkillä käy uuden mallin saapuessa niin, että wanhan mallin käytettyjenkin hinnat alkavat hiljalleen laskea.

Vioista en osaa kauheasti sanoa, mutta ajettavuus/mukavuus ovat ainakin 406 mallissa kohdallaan.

Lagunasta taas ei ole kuin pahaa sanottavaa. Isälläni oli ensimmäisen sukupolven Laguna josta vuoden sisään vaihdettiin vaihdelaatikko, airbagit(räjähtivät suoralla tiellä syliin), pakoputkisto yms yms.

-ipa rules
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Re: Käsittämätöntä...

Viestin lähetti Ohmi
Onko muilla ollut samanlaisia kokemuksia?

Kyllä oli, Toyota-liikkeissä hyvittivät Toyotasta vähemmän Honda-liikkeessä.
Eroa oli parhaimmillaan yli 2000 euroa. Se on paljon näinkin halvasta autosta (-99 Yaris).
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Käsittämätöntä...

Viestin lähetti Ohmi
Viime vuonna Volvo tarjosi huonoiten kolme vuotta vanhasta Volvosta hyvitystä vaihdossa uuteen ja nyt näyttää olevan sama ongelma BMW:n kanssa. Onko autokauppiailla tarkoituksena vain ja ainoastaan "varastaa" muiden autokauppojen asiakkaat, ja jo aikaisemmassa asiakassuhteessa oleville tarjotaan vain lämmintä kättä? Ei pysty ymmärtämään. Ilmeisesti BMW vaihtuu nyt sitten Mersuun, kun Mersu-kaupassa vuoden vanhasta Bemarista hyvitetään 4000 € enemmän kuin BMW-kaupassa.

Autoliikkeen hyvittämään hintaan asiakkaan vaihtoautosta liittyy kovin monia seikkoja:

- uuden auton kate/palkkio
- liikkeen senhetkinen tilanne vaihtoautojen suhteen. Kuluttaja ei tosin tiedä, josko liike on tehnyt alkuviikosta päätöksen purkaa yli-isoa ja yli-ikäistä vaihtoautovarastoaan
- jos liikkeellä on ennestään puolenkymmentä tarjoamaasi autoa vaihtoautohallissa huonossa kierrossa, saat väkisin mielestäsi alakanttiin annetun arvion omastasi
- maahantuojan tuet. Ei ole kovinkaan poikkeuksellista, että maahantuoja tarjoaa jälleenmyyjilleen erilaisia kannustimia/extroja kaupan lisäämiseksi. Yksi tyypillinen voisi olla: Pösöltä tulee uusi malli, jolle halutaan markkinaosuutta. Maahantuoja lisähyvittää jokaisesta kaupasta fiktiivisen 500 €, jos uuteen on tullut vaihdossa jokin uuden Pösömallin pääkilpailijoista. Edellinen suoraan mahdollistaa suuremman hyvityksen vanhasta
- kuukauden aika, jolloin asioit. Monet maahantuojat edellyttävät liikkeiltä tiettyä tavoitemyyntiä/kuukausi. Jos liike on loppukuussa tilanteessa, että kauppaa pitää saada lisäpalkkioiden toivossa, saat paremman tarjouksen. Niin se vaan on.
- kenellä/missä liikkeessä satut asioimaan. Yhtälailla kuin vesissä, myyjissä on eroja. Kärttyinen vetelysmyyjä maanantai-aamun krapuloissaan -> tuskin teet kauppaa. Valitettavaa, mutta totta.

Listaa voisi jatkaa pitkään, mutta tossa päällimmäiset.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
On tietysti hyvä tehdä ero pakasta vedetyn uuden kärryn ja 150 000 kilometriä tahkotun 5 vuotta vanhan auton kanssa.
406 lienee ollut niin kauan markkinoilla, että tyyppivikojen korjaamiseen olisi ollut aikaa.
Lottoahan tuntuu auton ostaminen olla. Uudessa sentään on takuuaika ja mahdollisuus huoltosopimukseen. Käytetyn kanssa on sitten omillaan.

Kukin miettii mitä autoilussa arvostaa ja kuinka paljon haluaa rahaa autoiluun laittaa.
Paljonko on huolettomasta autoilusta valmis maksamaan?
Itselleni ainakin on tullut hinnakkaita yllätyksiä silloin, kun ostin näitä 3 - 4 vuotta vanhoja autoja.

Onko muuten kenelläkään kokemuksia kahden auton samanaikaisesta vaihtamisesta? Kannattaako asioida yhdessä liikkeessä vai useammassa?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Re: Re: Käsittämätöntä...

Viestin lähetti Senior
Autoliikkeen hyvittämään hintaan asiakkaan vaihtoautosta liittyy kovin monia seikkoja:

- liikkeen senhetkinen tilanne vaihtoautojen suhteen. Kuluttaja ei tosin tiedä, josko liike on tehnyt alkuviikosta päätöksen purkaa yli-isoa ja yli-ikäistä vaihtoautovarastoaan

Puhelin äsken autokaupan johtajan kanssa puhelimessa ja hän pahoitteli juuri edellä kuvattua tilannetta. Noin kahden kuukauden kuluttua autostani luvattaisiin kuulemma enemmän, jos vaihtoautosuma olisi saatu purettua ja mikäli vain malttaisin odottaa siihen saakka. Parasta asiassa on kuitenkin se, että erään toisen kaupungin BMW-kauppiaalta tuli parempi tarjous kuin Mersu-kauppiaalta, joten merkin vaihtoa ei tarvitse enää miettiä. Nyt sitten enää pitäisi miettiä pitäisikö tässä olla jotenkin sitoutunut nykyiseen autoliikkeeseen...

Ei ole näköjään tuo autokauppiaankaan arki ruusuilla hyppimistä, mikä ei toisaalta ole edes mikään yllätys...
 

Jokke

Jäsen
Joo on kyllä aika haitari noissa tarjouksissa vanhasta. Laakkonen lupasi 33K€ vaihdossa 500-sarjan bemariin ja yksi turkulainen liike jonka nimeä en muista tarjosi 42k€ vaihdossa S4 avantiin.

Muut tarjoukset on ollut siinä välissä.
 

C.Moreno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues & ISO-K Fan Club
Kun olin vaihtamassa edellistä autoani Opel Astraa kävin huvikseni tarjoamassa autoa Tikkurilassa Rinta-Joupin liikkeessä,jossa eräs työkaveri kertoi saaneensa paskaa palvelua ja paskaakin paskemman tarjouksen autostaan.Pakkohan se oli nähdä livenä.Elämäänsä kyllästynyt myyjä kierteli aikansa autoa ja tarjosi siitä 12000 euroa,vaihdossa,suoralla myynnillä vähemmän.

Jalonen maksoi autosta 16000.

Hinta riippuu myös liikkeen tasosta mihin sitä tarjoat.Jos menet johonki Kehä3n varrella olevaan räkäiseen parakkikauppaan tarjoamaan autoasi,ei varmasti tule hyvää hintaa

Työkaveri myös kertoi että merkkiliikkeet tarjoavat aina omista malleistaan huonommin kuin vieraista,oiskohan noin.....
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti msg

Onko muuten kenelläkään kokemuksia kahden auton samanaikaisesta vaihtamisesta? Kannattaako asioida yhdessä liikkeessä vai useammassa?

Yhdessä. Mikään ei ole rasittavampaa kuin se, että miljoona eri automyyjää soittaa sulle aina väärään aikaan ja miljoona kertaa. Kaiken lisäksi kokeilevat aina aluksi ihan naurettavan huonoa hintaa, joka saa vain veret kropassa seisahtumaan. Parempi on olla yksi luottoautomyyjä monen merkin liikkeessä (firma joka myy esim. eri liikkeissä tai eri paikkakunnilla eri merkkejä). Silloin sinulla on vain yksi kontakti ja kun tarvit autoja niin ilmoitat vain myyjälle millaisia tarvitaan niin hän antaa aina hyvät hinnat niistä autoista Ihan sama missä liikkeessä he niitä myyvät niin myyjä käy sinulle sen auton kotiisi sitten tuomaan. Näin on puhdas luottamuksellinen suhde olemassa ilman, että tulee ongelmia perttimyyjien kanssa.

Kahden auton vaihtaminen kerrallaan voi olla ihan hyvä juttu. Voit saada paremman diilin silloin aikaiseksi, mutta toisaalta se on siinä mielessä hankalaa, että malleja tulee vähän eri aikaan ja inspis ostaa joku uusi auto taas kehiin tulee usein ihan vain hetken mielijohteesta, eikä samaan aikaan välttämättä ole toista autoa mielessä, minkä haluaisi, vaikka voisikin luopua kahdesta nykyisestä autosta.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Autokuumeesta

Autokuume on iskenyt tännekkin. Suunnitelmissa olisi vuosituhannen taitteen VW Golf, varmaankin 1.6 litraisella pytyllä. Onko teillä kokemuksia/tietoa kyseisestä mallista? Lähinnä mua kiinnostaa kestävyys, kulutus yms. Olisi toiveena saada mahdollisimman pitkäikäinen auto.
 
Suosikkijoukkue
Kerho ja Philly
Re: Autokuumeesta

Viestin lähetti Kyösti
Autokuume on iskenyt tännekkin. Suunnitelmissa olisi vuosituhannen taitteen VW Golf, varmaankin 1.6 litraisella pytyllä. Onko teillä kokemuksia/tietoa kyseisestä mallista? Lähinnä mua kiinnostaa kestävyys, kulutus yms. Olisi toiveena saada mahdollisimman pitkäikäinen auto.

Kyseessä on siis neloskorinen Golf. Itse ajelin vuosimallin 2001 1.6 Golffilla kolmisen vuotta kunnes vaihdoin auton saman konsernin "hieman" järeämpään laitteeseen. Golffista ei ole kyllä mitään muuta kun hyvää sanottavaa. Ainoat huollossa käynnit minulla auton kanssa olivat määräaikaishuollot eli ainakin itselläni oli siis varsin kestävä peli käytössä. Auto ei ihmeitä kuluttanut siihen nähden, että oli kuitenkin 1.6 moottoriseksi mukavan suorituskykyinen. Suorituskyky oli kuitenkin itselläni lopulta se syy miksi auton vaihdoin uunituoreeseen turboahdettuun VAG-konsernin autoon. Mutta jos Golffin kokoluokassa olevaa kestävää ja pitkäikäistä autoa etsit niin Golf on silloin mielestäni todella hyvä valinta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Viestin lähetti Predator
Tosin ensimmäinen talvi tällä autolla on vasta edessä - sitten vasta nähdä miten ranskalainen, kaikenmaailman sähkövempaimia täyteen ahdettu auto kestää pakkasia ja suuria lämpötilan vaihteluita/ kovaa kosteutta.
Edesmenneessä työpaikassani sain todistaa eräänä talvisena viikonloppuna Renaultien joukkohyytymistä aitiopaikalta. Toimitin neljälle rellun, yhdelle pösön ja yhdelle Opelin omistajalle sijaisautot heidän omien kulkupeliensä hyydyttyä pakkaseen. Kyseessä oli viikonvaihde, joilloin edellisen illan leuto loskakeli muuttui yön aikana parinkymmenen asteen pakkaseksi. Yhdelle rellulle sijaisautoa toimittaessani paikalla ollut hinauspalvelun tyyppi kertoi, että tuolloin hänen hakemansa Renault oli sen viikonlopun kahdeskymmenes kyseisen merkin jäätynyt edustaja. Tästä vedin henkilökohtaisesti jonkinlaisia johtopäätöksiä Renaultin sääkestävyydestä.

Kerran summasimme ex-työkavereideni ja yhden hinauspalvelun työntekijän kanssa yleisimpiä tielle jättäviä automerkkejä. Kolme automerkkiä nousi selkeästi ylitse muiden: Renault, Peugeot ja Opel. Myös vuosituhannen alun Volvot saivat melko paljon mainintoja. Pöson ja Opelin kohdalla on huomioitava kuitenkin se, että heidän tiepalvelusopimuksensa on kohtuullisen hyvä eli asiakkaan ei usein tarvitse itse korvata senttiäkään sijaisautosta. Sen sijaan esimerkiksi monella japsimerkillä ei ole korvausta lainkaan. Tällöin tielle jäänyt immeinen tuskin haaskaa pennosiaan vuokra-autoon, ellei tarve ole todella suuri. Tämä vääristää kokemuksiani siltä osin, että hyvän tiepalvelusopimuksen merkit näkyvät myös sijaisautojen tarvitsijoina enemmän, kuin sopimuksettomat.
 

Beagle Boy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Luomuteurastajat (RIP)
Re: Re: Autokuumeesta

Viestin lähetti Tribal
Mutta jos Golffin kokoluokassa olevaa kestävää ja pitkäikäistä autoa etsit niin Golf on silloin mielestäni todella hyvä valinta.

Juuri semmoinen on hakusessa. Olen pienessä mielessäni laskeskellut, että vajaa satatonnia jos on mittarissa niin rullaa vielä 200.000 km. Olen myös siinä uskossa, että Golfissa jälleenmyyntiarvokin säilyy huomattavasti paremmin kun vertaa esim saman kokoluokan japanilaisiin tai esim Fiatteihin. Suuri ongelma tällä hetkellä tuntuu olevan, että 1.6 5-ovisia Golffeja on suhteellisen vähän tyrkyllä, ainakin Stockmann autossa. Kaipa sekin kielii jotakin pirssin laadusta ja mukavuudesta. Tehosta vielä sen verran, että suurimmaksi osaksi ajo olisi kaupunkiajoa ja mökkimatkoja ja ajotyylini on sen verran rauhallinen, että en tarvitse pepun alle mitään hirmumenijää. Paljonkos on muuten kulutus noin?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ooppelifoorumin ketjusta löytyy hyvä lista Ruotsin katsastustilastoista (hylkäysprosentit) v. 2000 ensirekisteröidyistä autoista malleittain.

http://www.opelclubfinland.net/forum/viewtopic.php?topic=48474&forum=5

Ainakin itselläni seuraavan auton harkintaan tuli tuon listan perusteella pari muutosta (nostin Saabin mukaan hyväksyttävien listalle).

Muistaakseni Saksassa julkaistaan lisäksi vastaavaa tilastotietoa tielle jättäneistä autoista. En kylläkään pikaisella kuukkelin käytöllä löytänyt tuota.

Ilman statistiikkaa nämä merkkikohtaiset rakkaudet ja vihat vaikuttavat päättymättömiltä windows vs. macintosh vs. linux -sodilta. Saksalaisiin ihastunut ei voi nähdä mitään mieltä ranskanpullaan omistamisessa eikä jenkkifani taas voi japsikuppien äärellä muuta kuin työntää sormensa kurkkuun. Toki tunteistahan autoissa nykyään enimmäkseen onkin kyse eikä järkevyydestä. Useimmilla autoilla kun pääsee melko luotettavasti pisteestä A pisteeseen B.
Mutta tärkeintähän ei olekaan perille pääseminen vaan matkalla olo. (Oliko Audin taannoinen mainoslause?)
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Re: Re: Re: Autokuumeesta

Viestin lähetti Kyösti
Suuri ongelma tällä hetkellä tuntuu olevan, että 1.6 5-ovisia Golffeja on suhteellisen vähän tyrkyllä, ainakin Stockmann autossa. Kaipa sekin kielii jotakin pirssin laadusta ja mukavuudesta.

Joo, ja nuo muutaman vuoden vanhat Golffit häikäisevät myös muulta varustukseltaan. Yleensä myynti-ilmoituksissa mainitaan mm. niskatuet takana ja sisävalo. Ilmastointi on täysi harvinaisuus noissa kun se maksoi silloin joskus 10 000 mk.

Kai Golffi arvonsa pitää ihan hyvin, ja hyvät yksilöt menee varmasti kaupaksi. Itse ainakin luotan siihen ja sen takia ostin hyvin varustellun yksilön. Kulutus on mulla nyt 1.6:ssani ollut 7,5 l/100km. Puntaroin ostovaiheessa vuosi sitten myös tutun edukasta V6 Passattia - onneksi mä nukuin sen yhden yön.
 

scholl

Jäsen
Bisnesfi lehdessä oli Alfan kahden sivun mainos ja nyt kun Ferrari voitti tänään niin olen jotenkin fiiliksissä sen verran, että voisi mennä huomenna katselemaan Alfa 147:aa punaisilla nahkapenkeillä ja selespeedillä. Saakeli vain kun sitä myy vain ladakauppa, joten ostaminen voi olla mahdotonta.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kenelläkään muuten kokemuksia Opel Calibrasta? On meinaan ainoa sen merkin malli millä voisin kuvitella ajavani. Laittakaa vaikka yv:nä...
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti scholl
Bisnesfi lehdessä oli Alfan kahden sivun mainos ja nyt kun Ferrari voitti tänään niin olen jotenkin fiiliksissä sen verran, että voisi mennä huomenna katselemaan Alfa 147:aa punaisilla nahkapenkeillä ja selespeedillä. Saakeli vain kun sitä myy vain ladakauppa, joten ostaminen voi olla mahdotonta.

Mikäli tuon kokoluokan autot kiinnostavat niin tällä viikolla tulee BMW:n 1-sarja esittelyyn, jos pieni mainostaminen sallitaan www.bmw.fi
 
Viestin lähetti scholl
...voisi mennä huomenna katselemaan Alfa 147:aa punaisilla nahkapenkeillä ja selespeedillä. Saakeli vain kun sitä myy vain ladakauppa, joten ostaminen voi olla mahdotonta.

Se on sitä myös käytännössä. Iso osa myyjistä on tottunut kauppaamaan Fiatia ja Ladaa, eikä ymmärrä Alfoista mitään. Onneksi poikkeuksiakin löytyy. Samaan asiaan saattaa myöhemmin törmätä auton huoltoon liittyvissä kysymyksissä. Mutta on se sen arvoista!
 

Bay

Jäsen
Re: Re: Re: Autokuumeesta

Viestin lähetti Kyösti
Juuri semmoinen on hakusessa. Olen pienessä mielessäni laskeskellut, että vajaa satatonnia jos on mittarissa niin rullaa vielä 200.000 km. Olen myös siinä uskossa, että Golfissa jälleenmyyntiarvokin säilyy huomattavasti paremmin kun vertaa esim saman kokoluokan japanilaisiin tai esim Fiatteihin. Suuri ongelma tällä hetkellä tuntuu olevan, että 1.6 5-ovisia Golffeja on suhteellisen vähän tyrkyllä, ainakin Stockmann autossa. Kaipa sekin kielii jotakin pirssin laadusta ja mukavuudesta. Tehosta vielä sen verran, että suurimmaksi osaksi ajo olisi kaupunkiajoa ja mökkimatkoja ja ajotyylini on sen verran rauhallinen, että en tarvitse pepun alle mitään hirmumenijää. Paljonkos on muuten kulutus noin?

Omassa Golfissa kulutus ollut aika kohtuullista. Maantiellä n. 6 l/100 km ja kaupunkiajossa sellaista 7 - 7,5 l/100 km. Kyseessä siis -03 Golf Variant. Täytyy sanoa vielä, että helvetin tyytyväinen olen ollut vaikka autolla hintaa olikin. VW:n huoltoa ei kukaan ole vielä kehunut, mutta eipä siellä tarvi hypätäkkään kuin n. 30000 km välein ellei mitään vikoja ilmene. Itsellä mittarissa nyt n. 24000 km, eikä vielä ole pyytänyt huoltoa.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti Ohmi
Mikäli tuon kokoluokan autot kiinnostavat niin tällä viikolla tulee BMW:n 1-sarja esittelyyn, jos pieni mainostaminen sallitaan www.bmw.fi

Niin no toi on ollut päässä tilauslistalla jo pitkään, oikeastaan 1-roadster proton julkistamisesta alkaen, mutta jään tod.näköisesti odottelemaan 130i:tä. Toisaalta voi olla, että vielä innostuisin pienemmästäkin. Vaikea sanoa.¨
Yksi auto on joka tapauksessa mennyt ohi järkevän vaihtoiän ja kilometrejäkin jo yli 60t, joten nyt pitäisi toimia nopeasti.
 

scholl

Jäsen
vuokra-autolla pari päivää kurvailtuani aloin himoita Renault Megane Coupe Cabrioletiä 2litraisena automaatilla ja kaikilla herkuilla. Se voisi olla hyvä vaihtoehto.
 

scholl

Jäsen
Viestin lähetti ipa rules
Kannattaa kokeilla Peugeot 307 CC. Ulkonäkö miellyttää ainakin allekirjoittanutta huomattavasti enemmän.

-ipa rules

Pököttiä en halua. Assmarket on siinä myyjänä ja kaiken lisäksi Megane oli mielestäni laadukkaamman oloinen ja suuremman näköinen. Pökötti näyttää enemmän pikkuautolta ja kaiken lisäksi Meganen kantikas muotoilu on tyylikäs.

Mutta summa summarum, Kepun keskusliike sekaantunut Pökötti-bisnekseen, joten no thanx mauri pekkarinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös