On pitänyt monta kertaa jo kirjoittaa tuosta Ahveniston radan lopettamiseen liittyvästä asiasta sekä myöskin Kouvolan seudulle suunnitellusta uudesta radasta, mutta jotenkin on vaan jäänyt kirjoittamatta. Mutta koetetaan nyt saada aikaan, jonkin sortin juttua tjsp.
On ikävä juttu, että Suomessa ollaan jälleen lopettamassa yhtä legendaarista moottorirataa, joka on jo vuosikymmeniä palvellut Suomalaista rata-autoilua sekä myös ihan tavallisia Matti ja Maija meikäläisiä, jotka ovat saaneet ajaa vaikkapa moottoripyörillään radalla. Suomessa ei ole liiaksi asti ratoja jossa voidaan harrastaa moottoriurheilua tai sitten vaikka ihan huvin vuoksi tapahtuvaa oman ajopelin ”rääkkäystä”. Liian usein vauhtia ja vaaroja haetaan sitten muun liikenteen seasta joka nyt on se vihon viimeinen paikka. Oman hengen lisäksi vaarannetaan satojen muiden tiellä liikkuvien henkilöiden turvallisuus.
Moottoriurheilun vastustajat tuntuvat aina saavan ”yliotteen”, oli sitten kyse mistä lajista tahansa. ”Moottoriurheilu on saastuttavaa, meteliä aiheuttavaa, turhanpäiväistä hommaa jossa ei ole päätä eikä häntää”, he sanovat. On totta, että moottoriurheilu saastuttaa ja aiheuttaa meteliä. Kukaan ei ole vielä keksinyt autoa joka ei saastuta, pidä meteliä ja samalla kulkee kovaa.
Mutta moottoriurheilu on vain pienen pieni osa ilmansaasteiden ja metelin aiheuttajista. Normaali, joka päivänen liikenne saastuttaa enemmän, eikä liikenne pelkästään ole ainoa saasteiden ja metelin aiheuttaja tässäkin maassa. Pääkaupunkiseudulla asuu 1 miljoona ihmistä. Miten moni heistä asuu ympäristössä ja alueilla jossa päivittäin saatu ”metelisaaste” ylittää kuulolle vauriota tekevän desibeli rajan?
Ja kyllähän se maatalouskin on yksi merkittävimmistä saastuttajista tässä maassa ( ja tämä ei ollut sitten provo ) !
On pienoinen ihme, että Suomen kokoisesta maasta on ponnistanut maailmalle iso tukku loistavia ja lahjakkaita ratakuljettajia. Formuloissa Suomea ovat edustaneet, Rosberg, Kinnunen, Häkkinen, Järvilehto, Salo, Räikkönen, Kovalainen. Näyttäisi siltä, että myös lähivuosina on läpi puskemassa tukku nuoria ja erittäin lahjakkaita kuljettajia joten perinteet menestykselle ovat olemassa.
Mutta miten voidaan jatkossa taata, että näiden lahjakkuuksien lisäksi Suomesta puskee lisää huippu kuljettajia maailmalle? Sitä ei ainakaan edes auta, se että moottoriratojen annetaan rapistua ja toisia lopetetaan vastustamisen vuoksi. On totta, että toimivan ja hyvän radan ylläpitäminen on kallista puuhaa.
Suomeen ollaan aikojen saatossa suunniteltu ja suunniteltu ties kuinka montaa moottoriurheiluun keskittyvää rataa tai aluetta. Mutta aina ovat ne vastustajat pystyneet lyömään kapuloita rattaisiin. On totta, että kukaan ei mielellään halua naapuriinsa moottoriurheilukeskusta, mutta valitettavan usein on vastustettu vaan ihan huvin vuoksi. Kiusa se on pienikin kiusa. Moottoriratoja on pääasiassa suunniteltu riittävän kauaksi asutuksesta, mutta sekään ei riitä vastustajille.
En tiedä kuinka moni palstalaisista on tietoinen
tästä hienosta moottoriradasta, joka sijaitsee ”rakkaassa” länsinaapurissamme. Gotlantiin on rakennettu yksi pohjoismaiden moderneimmista moottoriradoista muutaman viime vuoden aikana. Tällä hetkellä on valmiina 3.2 km pitkä rata, jota tullaan lähivuosina laajentamaan tuntuvasti.
Radalla järjestetään vuosittain lukuisia eri kilpailuja ja autotehtaat käyttävät rataa ahkerasti testaukseen. Ikävintä asiassa on, että kaikki tuo mitä on nyt Gotlannissa ja tulee jatkossa olemaan voisi olla täyttä totta Suomessa! Kyllä luit aivan oikein. Aikaan radan puuhamies suunnitteli rataa tosissaan Suomeen ja vielä muistaakseni johonkin Porvoon seudulle. Useiden vuosien raju taistelu tuulimyllyjä vastaan osoittautui täysin mahdottomaksi tehtäväksi ja mies päätti luovuttaa. Hän siirtyi länteen ja nyt Ruotsissa on moderni moottorirata jota tullaan kehittämään jatkossa. Vastustajat olivat ja ovat edelleenkin varmasti mielissään, mutta Suomi menetti jälleen yhden hienon radan, josta olisi ollut hyötyä meille tavallisillekin kansalaisille. Siellä olisi ollut turvallista hakea oman autonsa rajoja, mutta nythän niitä on hyvä kokeilla muun liikenteen seassa...
Mutta kuten arvon kolleega, Nickelback
kertoi, ollaan Suomeen jälleen kerran suunnittelemassa uutta ja hienoa moottoriurheilukeskusta. Viime vuoden Vauhdin Maailmassa nro. 10 oli vähän taustatietoa mahdollisesta tulevasta moottoriurheilukeskuksesta jota nyt suunnitellaan.
Eli rata olisi tulossa todellakin Kouvolan seudulle n. 1 h päähän pääkaupunkiseudusta. Tämä on ensi sijainen asia, mikä on kaiken a ja o suunnitellessa moottorirataa, Radan on ehdottomasti oltava mahdollisimman lähellä suuria kasvukeskuksia. Lisäksi radalle on päästävä helposti ja vaivattomasti. Nyt Kouvolan alueelle olisi helppo tulla omalla autolla motaria pitkin Helsingistä, mutta positiivista on, että rata-alueen lähistöltä menisi junanrata ja muutamien kilometrien päässä olisi seisake ( ainakin eniron sivujen mukaan ). Näin ollen radalle olisi helppo tulla julkisilla kulkuvälineillä. Otaksuen, että seisakkeelta olisi bussikuljetus radalle.
Radasta olisi tarkoitus tehdä n. 5,5 km pitkä ja siitä tehtäisiin ns. kakkosasteen rata, eli sillä voitaisiin käytännössä ajaa kaikkia muita kilpailuja, mutta ei Formula ykkösiä. Esim. MotoGP ja SuperBike voisivat olla luokkia jotka ajaisivat radalla. Kovin moni ei taida muistaa, että Suomessa on aikoinaan ajettu moottoripyörien MM-sarjaa, Imatralla. Agostini ja Saarinen hullaannuttivat Suomen ja Imatran totaalisesti.
Radan rakentamisen kustannusarvio yksinään olisi n. 30 miljoonaa euroa, eli kyse on erittäin suuresta summasta rahaa. Radan lisäksi alueelle suunnitellaan speedway-, motocross-, ja kiihdytysradat. Vastaava lähin paikka löytyy tällä hetkellä Saksasta ! Jos kaikki kävisi hyvin, voisi rata olla käytössä jo vuonna 2012 !