Autoiluketju

  • 3 195 929
  • 18 516

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Autoiluketju ja nyt tarttis pikkaisen jelppiä. Honda CR-V 2004 autona ja tänään tyhjeni sitten takarengas duunipäivän aikana ja auto oli jätettävä sinne. Yritän huomenna saada vararenkaan paikalleen, mutta osaako joku vihjaista miten ns. askellaudat (tai miksi niitä sivuvärkkejä kutsutaankin) vaikuttavat tunkin asenteluun ? Tänään oli toki pilkkopimeää enkä paljon nähnyt, mutta ainakaan näppituntumalta tunkin paikkaa ei auton alta löytynyt.

Iso vtutus päällä, auto on paikassa johon ei mitään isoja apuvälineitä viedä, mukulakivet ja huomenna pitäisi sitten taistella varakumi paikalleen. Tuo tunkin paikkaa vaan perkeleesti askarruttaa, kymmeniä kertoja olen renkaita vaihdellut vaan en koskaan autosta jossa on nuo askellaudat.

Ps. Tämä olisi varmaan kuulunut sekalaisten kysymysten ketjuun, mutta täältä löytynee paremmin asiantuntemusta ja nyt on kuitenkin jonkinlainen ongelma käsillä.
 

E V

Jäsen
Jos ne lankut ovatten ihan tehtaanpaapan jäljiltä, niin ei ongelmaa. CR-V:n helmaassa on sellaiset hyvinkin selvät kohdat joista se lulla nostetaan. Jos taas kyseesä on jotkut tarvikeputket/laudat voi nosto omalla tunkilla ollakin jo vähän hankalempaa. Silloin joutuukin vippaamaan kaverilta tahi joltain pajalta jo ihan kunnon hallitunkan.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Oli meilläkin jokin aikaa sitten 1,9 -litrainen Skoda Octavian turbodiesel, jolla meinasi tulla noutaja, kun ei osannut ohittaessa seistä kaasupolkimen päällä.

Nämä on tosiaankin vaarallisia tilanteita jos auto onkin hitaampi kuin luulee tai mihin on tottunut. Tarvittava ohitusmatkahan tulee hyvin pitkälti selkäytimestä ja ajatuksissaan saattaa lähteä ohittamaan autoa "omalla autolla" turvallisessa välissä, mutta huomaakin kesken ohituksen että hetkinen nyt tulee vähän kiire.

Itselläni ensimmäinen auto oli vanha diesel Golf ja sillä oppi kyllä kehräämään vauhtia rekkojen ohituksiin, kun huippunopeus oli jotain huimat 140 km/h mittarin mukaan. Kyllähän silläkin ohitti, mutta kyllä matka-ajo on sitä nautinnollisempaa mitä tehokkaampi auto on alla. Pikku koukkaus vastaantulevien kaistalla ja rekka katoaa peileihin, sen sijaan että pitää kerätä vauhtia jo 10 sekuntia ennen ohituksen aloittamista. Tehokkaalla autolla voi lähteä ohitukseen "nyt" eikä "kohta".
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Nämä on tosiaankin vaarallisia tilanteita jos auto onkin hitaampi kuin luulee tai mihin on tottunut. Tarvittava ohitusmatkahan tulee hyvin pitkälti selkäytimestä ja ajatuksissaan saattaa lähteä ohittamaan autoa "omalla autolla" turvallisessa välissä, mutta huomaakin kesken ohituksen että hetkinen nyt tulee vähän kiire.

Itselläni ensimmäinen auto oli vanha diesel Golf ja sillä oppi kyllä kehräämään vauhtia rekkojen ohituksiin, kun huippunopeus oli jotain huimat 140 km/h mittarin mukaan. Kyllähän silläkin ohitti, mutta kyllä matka-ajo on sitä nautinnollisempaa mitä tehokkaampi auto on alla. Pikku koukkaus vastaantulevien kaistalla ja rekka katoaa peileihin, sen sijaan että pitää kerätä vauhtia jo 10 sekuntia ennen ohituksen aloittamista. Tehokkaalla autolla voi lähteä ohitukseen "nyt" eikä "kohta".
Edellinen autoni (Saab) oli juuri tällainen jolla piti vauhtia hieman kerätä. Toinen paha paikka tuolla autolla oli ruuhka-aikana yrittää päästä liittymästä liikennevirtaan mukaan esim. Hämeenlinnanväylälle.

Nykyisellä TDi-Toledollani pääsee ohi heti kun paikka tulee, ei tarvitse ennakoida niin paljon. Samalla tavalla kiihdytyskaistoilta liikennevirtaan liittyminen on kummasti helpompaa, jos auto väliin mahtuu niin siihen ehtii kiihdyttää ilman että se taakse jäävä joutuu jarruttelemaan yhtään. Esimerkiksi Vantaan Martinlaakson liittymä pohjoiseen on sellainen jossa ei paljonkaan kiihdytyskaistaa ole, mutta nyt sitä ei enää tarvitsekaan.
 

12961

Jäsen
Mistä valmistajasta on kyse? Saabilta ainakin löytyy 150 hv pienpaineturbo sekä dieselinä että bensakoneena, ja bensakoneinen jää kuin tikku paskaan.

Esim Audilta ja Volkswagenilta en löytänyt ohituskiihtyvyyslukemia, joten otos jäikin yllättävän pieneksi.

Millään merkillä ei ole vertailukelpoisia kiihdytyslukemia ohituksiin sillä vaihteella, jolla auto kiihtyy parhaiten.

On täysin itsestäänselvää, että audin 211hv bensiiniturbo pesee 170 hv dieselin mennen tullen kun kysymys on täydestä kiihdytyksestä. Samalla vaihteella kiihdytettyjä tuloksia ei voi verrata koska diesel- ja bensakoneissa on täysin eri välityksin toteutettu laatikko.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Valmistajan ilmoittamat luvut:
Seat Toledo TDi 81 kW (110 hv) 80-120 km/h vitosvaihteella 13.0 s
Saab 9-3 1.8t 150 hv 80-120 km/h vitosvaihteella 15.0 s

Mitä ohituskiihtyvyyttä tuo on ja kuka helvetti ohittaa vitosella? Moottorin sitkeydestä tuo luku kertoo, ei siitä miten nopeasti autolla pääsee esimerkiksi välin 80-120 km/h.

Vaihteet voivat olla täysin eri pituisiksi välitetty, miten otat tuon huomioon? Saabissa ainakin vitonen riittää pitkälle yli kahdensadan (teoreettisesti), miten skodassa?
 

12961

Jäsen
Juuri tästä syystä itsekin harkitsen vuosimallin 2003-> (tai paremminkin 04->) Saab 9-3:n hommaamista, 1.8t tai 2.0t -koneella.
Olisiko kenelläkään heittää kokemuksia, kehuja, moitteita?

Tehojen puolesta ei kannata valita 2.0-mallia, molemmat koneet ovat oikeasti 2-litraisia ja myös täysin identtisiä tekniikaltaan. Mikäli 1.8t alkaakin sitten myöhemmin tuntua laiskalle, voi sen lastuttaa saaden samat arvot kuin lastutetusta 2.0t:sta.
 

12961

Jäsen
Jep, esimerkkejä löytyy kyllä suuntaan jos toiseenkin. Kaikilla merkeillä kun vastaavassa bensiinimallissa ei olekaan ahdinta.

No tottakai löytyy. Esim BMW on tarkoituksenmukaisesti edistänyt dieselmalliensa myyntiä tehden niistä tehokkaampia kuin vastaavista bensiinimalleista. Teholla se auto silti kiihtyy eikä väännöllä, kun siitä otetaan kaikki irti. Lähes varmasti 211hv ~2.5 litrainen vaparibensakone vie 170 hv dieseliä myös kuin pässiä narussa kun molemmista otetaan kaikki irti mitä pellin alta löytyy.

Noh, itsellekin tulossa seuraavaksi dieselauto, tosin ei tule sekään ihan vakioksi jäämään eli koneen luonnetta haetaan ylävireisemmäksi. Ei siis periaatteessa mitään dieseleitä' vastaan.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
No tottakai löytyy. Esim BMW on tarkoituksenmukaisesti edistänyt dieselmalliensa myyntiä tehden niistä tehokkaampia kuin vastaavista bensiinimalleista. Teholla se auto silti kiihtyy eikä väännöllä, kun siitä otetaan kaikki irti. Lähes varmasti 211hv ~2.5 litrainen vaparibensakone vie 170 hv dieseliä myös kuin pässiä narussa kun molemmista otetaan kaikki irti mitä pellin alta löytyy.

Noh, itsellekin tulossa seuraavaksi dieselauto, tosin ei tule sekään ihan vakioksi jäämään eli koneen luonnetta haetaan ylävireisemmäksi. Ei siis periaatteessa mitään dieseleitä' vastaan.
Itseasiassa BMW 330i:ssä on enemmän tehoa kuin 330d:ssä, hintaero on 500 euroa dieselin eduksi.

Seuraavakin autoni on varmasti diesel, mutta jos mahdollista kaksoisahdettu. Joskus tuo kapea vääntöalue hieman vituttaa.

OT: WTCC-sarjassa 2008 Seatin dieselit veivät kuljettajien pisteissä ykkös- ja kakkossijat, sekä tallimestaruuden. Kilpailukykyä löytyy siis bensakoneita vastaan, silloinkin kun pitää ottaa kaikki irti.

Ehkä tämä diesel vs. bensa keskustelu kannattaisi toisaalta lopettaa, muuten tämä ei lopu varmaan koskaan. Makuasioita.
 
Viimeksi muokattu:

12961

Jäsen
Itseasiassa BMW 330i:ssä on enemmän tehoa kuin 330d:ssä, hintaero on 500 euroa dieselin eduksi.

Seuraavakin autoni on varmasti diesel, mutta jos mahdollista kaksoisahdettu. Joskus tuo kapea vääntöalue hieman vituttaa.

OT: WTCC-sarjassa 2008 Seatin dieselit veivät kuljettajien pisteissä ykkös- ja kakkossijat, sekä tallimestaruuden. Kilpailukykyä löytyy siis bensakoneita vastaan, silloinkin kun pitää ottaa kaikki irti.

Tuo perustuu siihen, että dieselin paras hyötysuhde on suurimman tehon kierrosluvulla, kun taas bensakoneessa suurimman väännön kohdalla. Kun molemmissa käytetään suurinta tehoa koko kisan ajan, saa diesel polttoainetaloudellisen edun toimiessaan parhaan hyötysuhteen alueella lähes koko kisan. Tämähän on nähty Le Mansissakin audin voittoina.

Toiseksi tuolla bensakoneet ovat kaksilitraisia vapaastihengittäviä moottoreita (kovat tehot muuten bemarilla, 275hp!) ja dieselit turboja.

Minkä hintaluokan peliä olet hankkimassa? 535/335d on erittäin mainio motti ja oma E92 coupe ko. koneella pitäisi tulla lähipäivinä saksanmaalta. Toinen varsin mukava yllätys on fiat/saabin 1.9 TTiD, jossa vääntöä piisaa jo oikeasti tosi matalilta kierroksilta. Olisiko ollut niin, että pienempi turbo tulee mukaan 1200 rpm, jolloin käytössä on jo 250Nm vääntöä.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Minkä hintaluokan peliä olet hankkimassa? 535/335d on erittäin mainio motti ja oma E92 coupe ko. koneella pitäisi tulla lähipäivinä saksanmaalta. Toinen varsin mukava yllätys on fiat/saabin 1.9 TTiD, jossa vääntöä piisaa jo oikeasti tosi matalilta kierroksilta. Olisiko ollut niin, että pienempi turbo tulee mukaan 1200 rpm, jolloin käytössä on jo 250Nm vääntöä.
Nimenomaan tuo Saabin 9-3 SportCombi TTiD on tarkoitus hankkia. Vääntöä näyttää 1250 rpm kohdalla olevan 300Nm, eli riittävästi.

Vielä kun tuon saisi nelivedolla.
 
Viimeksi muokattu:

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kun nyt Autoiluketjussa ollaan, niin millaisia kokemuksia ihmisillä on Hyundaista?

Itselläni on 2002 mallinen Elantra. Periaatteessa olen ollut tyytyväinen sen varustetasoon ja tehokkaaseen moottoriin, mutta viimeinen huolto veti naaman harmaaksi. Vaikka autolla on ajettu vasta 98 000, jarruja jouduttiin korjaamaan noin 1000 euron arvosta! Siihen normaalit huoltokulut, automaattiöljyjen vaihto ja jakopään hihnan vaihto, niin alettiin olla lähellä kahta tonnia!

Jo aiemmin ihmettelin automaattilootan toimintaa, mutta siihen ei huollossakaan löytynyt selitystä. Ainakaan tietokone ei näyttänyt mitään vikailmoitusta, joten mitään eivät tehneet (eivät tosin veloittaneetkaan). Öljynvaihdon jälkeenkin se edelleen tuntuu "luistavan" varsinkin kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa.

Eli ostettaessa saa halvalla paljon ominaisuuksia (koko, moottori, varusteet), mutta huoltokulut ovat kalliit - ja ainakin omassa yksilössäni on huollettavaa tullut...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Vanhat Saabit ovat kyllä uskomattoman rumia autoja, siis jotkut vuosituhannen alkupuolen fakin aero-mega-imutus-turboahdetut lahnat. Uuden 9-3:n voisin ottaakin. Hyvännäköinen peli, vaikkei siinä olekaan Gripenin automaattitykkiä tai meritaisteluohjuksia, eli se ei ole enää aito saapi.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Millään merkillä ei ole vertailukelpoisia kiihdytyslukemia ohituksiin sillä vaihteella, jolla auto kiihtyy parhaiten.

On täysin itsestäänselvää, että audin 211hv bensiiniturbo pesee 170 hv dieselin mennen tullen kun kysymys on täydestä kiihdytyksestä. Samalla vaihteella kiihdytettyjä tuloksia ei voi verrata koska diesel- ja bensakoneissa on täysin eri välityksin toteutettu laatikko.
Pari vertailukelpoista tulosta onnistuin löytämään, eli kyse mahdollisimman nopeasta kiihdytyksestä.

Tuo 211hv Audi manuaalivaihteisena 60-100 km/h 3.5 s, ja Skoda Superb TDI DSG (170 hv) 60-100 km/h 4.6 s.

Tuossa parissa voittajana siis bensakone. Ero on samaa luokkaa myös verratessa paria 3.0TDI Quattro manuaali vs. 3.2FSI Multitronic. VW-konsernissa ainakin ovat siis bensakoneiset nopeampia.

BMW menee aika tasoihin. Vuoden 2006 325i 4.9 s vs. saman vuoden 320d Touring 5.3 s. Ainakin 0-100 km/h farmarimalli on pari kymmenystä sedania hitaampi, joten eroa bensan ja dieselin välille jäänee 2-3 kymmenystä. 330i:n ja 330d:n välillä taas on paljon vähemmän tehoeroa, joten tuossa parissa 330d on todennäköisesti hieman nopeampi.

Muuten, 535d on 60-100 kiihdytyksessä jopa nopeampi kuin M5, 1.9 s vs. 2.0 s...

Tämän perusteella ainakin on kiihtyvyyden kannalta ihan sama ottaako bensakoneen vai dieselin, täyskiihdytyksessä ei merkittävää eroa tule.
 
Viimeksi muokattu:

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos ne lankut ovatten ihan tehtaanpaapan jäljiltä, niin ei ongelmaa. CR-V:n helmaassa on sellaiset hyvinkin selvät kohdat joista se lulla nostetaan.
Tänks, lähden etsimään sopivaa kohtaa. Epätoivo vaan valtasi mielen, että voidaanko noilla laudoilla "evätä" renkaanvaihto ilman hallitunkkia. Laudat on tosiaan ihan tehtaan tavaraa ja enitenhän tässä ketuttaa se, että hallitunkkikin löytyisi, mutta sitä en tuolle paikalle saa vietyä. Kohta on luvassa kiroilua kun pääsen projektiin kiinni.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Nonni, nyt on takana n. 3000 km uudella Mercedes Benz Vitolla ja ihme kyllä tähän mennessä ei auto ole jättänyt tielle kertaakaan - vaikka se Viton maine on mitä on :-)

Ainut mikä ketuttaa, on tämä nykyinen suuntaus, että autossa ei ole mukana ollenkaan varapyörää - on vaan renkaantäyttöaine.
Minä ainakin olen sen verran kovapäinen, että kuljetan piruuttani mukana yhtä kesärengasta ja kesällä sitten taas yhtä nastarengasta ikäänkuin vararenkaana. Olin tähän ilmiömäiseen keksintööni kauhean tyytyväinen, kunnes tajusin, että eihän tämän Viton varusteisiin tietenkään kuulu sitten tunkkiakaan. Kele, nyt sitten pitää hankkia se tunkki jostakin.

Barrikaadeille varagummien puolesta!
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Pitihän se arvata että alitehoisten nuhapumppuen omistajat nousivat barrikaadeille kommentistani. Ei varmaan kovimmankaan <100kw fanaatikonkaan kannata silti lähteä kinastelemaan etteikö lihaksikkaammalla koneella tapahtuva ohitus olisi turvallisempi. Ja jeesustelijoille vastauksena, ne alinopeutta ajavat kalkkunat ja eläkeläiset voivat lähteä tien päälle yhdeksän jälkeen jolloin työtätekevät kansalaiset ovat jo työpaikoillaan tekemässä tulosta. Samanlainen tieturvallisuushasardi on suhteetonta alinopeuttakin ajava teiden ritari.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Pitihän se arvata että alitehoisten nuhapumppuen omistajat nousivat barrikaadeille kommentistani. Ei varmaan kovimmankaan <100kw fanaatikonkaan kannata silti lähteä kinastelemaan etteikö lihaksikkaammalla koneella tapahtuva ohitus olisi turvallisempi.

Mä haluaisin lähteä! Rohkenen nimittäin mielipiteenäni esittää, että ohituksen turvallisuus on riippuvainen olosuhteista, ajoneuvon kunnosta, kuljettajan ajotaidoista, sekä tietysti aktiivisista ja passiivisista turvalaitteista. Yleinen harha tosin on pitää ylinopeuden ajamisen mukavuutta samana asiana kuin ylinopeuden ajamisen turvallisuutta. Se, että autolla pääsee, tai se on jopa suunniteltu 200+ km/h nopeuksiin, ei tee siitä tieliikenneolosuhteissa yhtään sen turvallisempaa kuin sama auto puolet vähemmillä tehoilla.

Onpa muuten tuore aihe.
Wanna go?
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tehokas auto ja kokematon kuski on kyllä mielestäni se vaarallisin yhdistelmä. Vielä kun lisätään talviliukas ja takaveto niin ojassa ollaan. Kokematon kuski survaisee sen kaasun pohjaan lähtiessään ohittamaan ja pito katoaa vetävien renkaiden alta. Toinen vaihtoehto on sitten se perinteinen liian jyrkkä omalle kaistalle paluu ja auton hanskasta lähteminen.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Volvon T5 oli kyllä paha pettymys. Itse kuvittelin 230 hevosvoiman kiihdyttävän kevyen kauppakassin lentoon, mutta mitä vielä. Nuhaisen tuntuinen kone, vaikka kyseessä melko tuore yksilö. Onkohan maanantaikappale, vai onko T5:n maine paljon parempi kuin itse kone?

Muuten uusi S40 oli asiallisen oloinen peli, mutta tuo koneen laiskuus kyllä laski pisteitä.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olisit hommannut VW Transportterin - siinä on sentääs vararengas vakiona, :-)

Mukavuus ratkaisi - tämä Mersu on huomattavasti mukavamman tuntuinen ajettavuudeltaan ja etenkin PALJON Volkkaria hiljaisempi sisämelultaan.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Meillä on tarvetta kakkosautolle ja aiotaan käyttää tilannetta hyväksi niin paljon kuin mahdollista. Alta kymppitonnin kauppakassista tingitään niin paljon kuin suinkin, ja tottakai osamaksulla ilman käsirahaa. Pitänee tulla tänne raportoimaan miten meni, kunhan kassi on hankittu.

Noniin, on aika lunastaa tämä lupaus. Käytännössä kaikista vaihtoautoliikkeistä, jotka mainostavat myyvänsä autoja jopa ilman käsirahaa, olisi noin kymppitonnin auto myös lähtenyt ilman käsirahaa. Palvelu noissa on hyvää, asiakasta kuunnellaan ja ainakin meidän kohdallamme kysymykset ja vastaukset kohdistettiin sille henkilölle jolle autoa oltiin ostamassa, eli vaimolleni.

Merkkiliikkeissä oli sitten eroja. Kierroksen pohjat veti Toyota Tammer-Auto, jossa kahden käynnin (kestoltaan yhteensä vajaat puoli tuntia) aikana emme saaneet minkäänlaista kontaktia yhteenkään myyjään. Ilmeisesti asiakkaita on jo tarpeeksi eikä uusia tarvita. Autotalo Laakkosella palvelu oli hyvää, mutta sopivaa autoa ei valikoimista löytynyt ja tästä myyjä vaikutti olevansa ihan aidosti pahoillaan. Metro-Auto Hatanpää hinnoitteli itsensä heti kättelyssä ulos pyytämällä alta kymppitonnin autosta 25% käsirahaa, muuten palvelu oli hyvää. Entinen Auto-Kivitila, nykyinen Automaa, palveli erinomaisesti ja rahoitus olisi hoitunut hienosti 10% käsirahalla noin 12000 euron autoon. Kaupat tehtiin kuitenkin Inchapen kanssa, missä palvelu oli alkukankeuden jälkeen erinomaista ja homma hoitui mallikkaasti. Hintakin putosi lähtöhinnasta ihan mukavasti.

Omasta kokemuksesta voin kertoa, että palvelu on parin vuoden takaisesta yleisesti ottaen parantunut huomattavasti, ja jopa meitä kauppakassin hankkijoita kohdellaan hyvin. Ei ollut enää sitä nenänvartta pitkin katsomista kun kerrottiin, että pientä ja edullista ollaan etsimässä.

J. Rinta-Jouppi, KäyttöAuto ja Ricen eivät aiempien ala-arvoisten kokemusten johdosta päässeet tälläkään kerralla mukaan.
 

Carlos

Jäsen
Merkkiliikkeissä oli sitten eroja. Kierroksen pohjat veti Toyota Tammer-Auto, jossa kahden käynnin (kestoltaan yhteensä vajaat puoli tuntia) aikana emme saaneet minkäänlaista kontaktia yhteenkään myyjään. Ilmeisesti asiakkaita on jo tarpeeksi eikä uusia tarvita.

Itse ainakin olen saanut jo niin tarpeekseni Toyotasta, että oksat pois. Laatu ei ole enää niin hyvää kuin vielä jokunen vuosi sitten, hinnoissa on jo markkinajohtajalisää liikaakin, niin uutena kuin käytettynäkin, ja tosiaan tämä "autotalojen" palvelu on ihan perseestä. Kaivokselassakin myyjät leijuvat jossain 1,5 kilometriä asiakkaiden yläpuolella, ollaan niin saatanan hienoa ja leijaa ja tylyä. Sitten kun erehdyt asiasta jossain mainitsemaan että mites se palvelu, niin sitten oikein tylytetään kunnolla että perkele kyllä meillä palvellaan hienosti ja ite oot vaan tyhmä. Ilmeisesti tosiaan myynti vetää tarpeeksi hyvin, on varaa vähän opettaa asiakkaille paikkaansa.

Ensimmäiset 7 autoani ovat kaikki olleet Toyotoja. Nykyiset autot nro 8 ja 9 eivät sitten ole, eikä nrot 10 ja 11 tule myöskään olemaan. Eikä 12 ja 13. Pisteenä i:n päälle Toyotan suunnittelijatkaan eivät enää ymmärrä asiaskunnan vaihtelevia tarpeita, pitää vaan tehokkuuden/tuloksen nimissä tarjota kaikille samaa muutaman umpitylsän vaihtoehdon "valikoimaa".

Joulukuun myyntitilastotkin kertoivat jo jotain siitä että joku muukin on todennut saavansa muualta paremman hinta/laatu/soveltuvuus/palvelu -suhteen. Tämä maailman markkinajohtaja taisi olla huimasti 5. eniten myyty yhteensä. Paskan möivät, tai olivat siis myymättä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös