Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Autoiluketju

  • 3 335 530
  • 19 049

#97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, NHL
Joskus aikanaan pohdin S40:stä vaihtoehtona. Muistaakseni mallisarjaan tehtiin iso liuta parannuksia 2001. Eli siinä mielessä tuo on mahdollisesti vielä sitä vanhaa mallisarjaa, jonka kanssa oli vaikka mitä ongelmia. Jos siis puhutaan tiukasti 2000-luvun taitteesta eikä esim. 2002. Muistanko oikein, asiantuntijat hoi?

No tässä muutamia faktoja pikkuvolvoista:

1. 2001 (7/2000) vuosimallista eteenpäin olevat Volvot ovat ns. phase 2 volvoja, joissa on runsaasti parannuksia aikaisempiin vuosimalleihin. Jos epäselvä tilanne, ph2 Volvon tunnistaa muun muassa isommista sivuhuomiovaloista ja etupuskurin listasta. Ph2 mallin merkittävät parannukset liittyvät konehuoneen puolelle. Vakio ph1 T4:sta penkitetään yleensä alle alle 200 hv, kun ph2 vakiona jopa 220 heposta.

Eli jos olet x40 Volvoa hankkimassa, ilman muuta 2001 -> .

2. Kaikissa T4 ja 2.0T malleissa (siis myös ph1) on Volvon oma vaihdelaatikko, toisin kuin diesel ja turbottomissa malleissa. Niissä on Rellun laatikot, joiden heikko kohta ovat puslat. Niitä on jouduttu vaihtamaan melkein joka koslaan. Turbovolvojen M56 vaihdelaatikot ovat erittäin kestäviä.

t: ph1 T4:n omistaja
 

Tunturisusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ainakin täällä Oulussa raapivat Kajaanintiestä kaistaleen pois ajourien kohdalta ja täyttivät sen sitten uudella asfaltilla. En tiedä sitten mikä on yleinen käytäntö. Hiljaisemmilla tieosuuksilla taitavat vain täyttää syntyneen uran?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kysytääs täältä yhtä mieltä askarruttavaa asiaa eli kun tiestä päällystetään vain ajoura eikä koko tietä niin revitäänkö siitä vanha asfaltti pois sen uran kohdalta vai vedetäänkö se uusi asfaltti vain siihen syntyneeseen uraan?
Tuossa aiemmin oli jo pari vastausta asiaan liittyen, mutta kerrattakoon nyt vielä, että molempia tekotapoja on saatavilla.

Raha tässäkin asiassa on yleensä se määräävä tekijä. Jos työ halutaan tehdä halvalla, niin pistetään vaan hiukan uutta vanhan päälle.

Tästä säästöstä on olemassa hyvä esimerkki lähihistoriasta täältä lounaisesta Suomesta. Nimittäin Laitila-Uusikaupunki välinen tie päällystettiin viime syksynä pelkästään pistämällä uutta tavaraa ajouriin. Homma tehtiin varmaan huonostikin, mutta ei tuo tekotapakaan mikään hyvä ole, joten jo muutaman viikon kuluttua alkoi tavaraa irtoamaan pinnasta, ja tien pinta muuttui viime talven aikana todella huonoksi, vaikka talvi sinällään oli yksi leudoimmista sataan vuoteen.

Jonkin asteinen vakuutusjuttu siitä sitten tuli, kun pintaa irtosi niin nopeasti. Mutta sama firma kävi kuitenkin heinäkuussa tekemässä koko tien leveydelle uuden pinnan rouhintasysteemillä, ja nyt on tie siinä kunnossa, kuin kuuluukin olla. Kustannuksista osa taisi mennä veroeuroista, mutta se on sitten taas kokonaan eri juttunsa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
jo muutaman viikon kuluttua alkoi tavaraa irtoamaan pinnasta, ja tien pinta muuttui viime talven aikana todella huonoksi, vaikka talvi sinällään oli yksi leudoimmista sataan vuoteen.

Eikös se leuto talvi ole juuri se mikä tuota aiheuttaa?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Eikös se leuto talvi ole juuri se mikä tuota aiheuttaa?
Niin, kyllähän roudalla taitaa olla paljon suurempi voima, kuin ikuisen kesän alueella. Se repii kaikki paikat rikki, vaikka pohja olisi tehty hyvinkin.

Tämä mainitsemani tapaus johtui pääsääntöisesti siitä, että päällyste tehtiin sadekelillä, ja käytössä ollut lämmitin oli yksinkertaisesti niin pieni, ettei se riittänyt sulattamaan pintaa riittävästi. Siihen kun päälle pistettiin uutta asvalttia, niin se oli sitten heti irti.
 

jiimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK
Niin, kyllähän roudalla taitaa olla paljon suurempi voima, kuin ikuisen kesän alueella. Se repii kaikki paikat rikki, vaikka pohja olisi tehty hyvinkin.

Kaiketi jatkuva jäätyminen ja sulaminen rapauttaa asfalttia huomattavasti enemmän kuin kovakaan pakkanen ja routa. Erityisesti tällaiset "paikat" murenevat helposti, kun vesi vuorotellen jäätyy ja sulaa.
 

taisto-74

Jäsen
Suosikkijoukkue
5.SS-Panzerdivision "Wiking" Regiment "Nordland"
Olisiko Volvo S/V 40:stä autoksi?

Kyselisin immeisten kokemuksia ko. autosta vm. 98-03. Onko jotain yleisiä vikoja, kannattaako välttää vai mitä tehdä jne. Käsittääkseni tuommonen volvo on aikas kestävä peli?
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyselisin immeisten kokemuksia ko. autosta vm. 98-03. Onko jotain yleisiä vikoja, kannattaako välttää vai mitä tehdä jne. Käsittääkseni tuommonen volvo on aikas kestävä peli?

No ensinnäkin konevaihtoehtoja on aika monta, ja paha sanoa mistä puhutaan.

Autohan on aikalailla nimellisesti Volvo, ja perusmallien koneet tulevat Rellulta. En ole asiantuntija, ja muistikuvakin on aika hämärä, mutta muistini mukaan alle -00 malleja kannattaa välttää, niissä taisi olla helvetisti jotain tyyppivikoja (ainakin t5 malleissa).

Kestävyyskin on ihan siinä ja siinä, ja auto ei ole mikään 122 tai 242 Volvo, joka kesti vaikka mitä, koska auto ei ole oikea Volvo. Itse ostaisin jotain ihan muuta.

Kerro budjetti, niin saat varmaan parempiakin vaihtoehtoja.
 

Buddha

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhjäntoimittajan sijaisnäyttelijä Nybondas.
Autohan on aikalailla nimellisesti Volvo, ja perusmallien koneet tulevat Rellulta.

Joku autolehti purki atomeiksi Volvon, mutta en muista mallia ja siinä oli 70% Fordin osia, joten aika harva auto tänäpäivänä ihan oman tehtaan tuotantoa. Hesarin sivuilla on ainakin ja monessa muussakin nettilehdessä autojen vikalistat, joita kannattaa tsiikailla.
Mutta hei, ei kannata autoilla, tulkaa tonne kkk- toimintaan, me ollaan matkustajia kaikki siellä, eikä pienet moottorivauriot tai helmojen repsottaminen haittaa ;-)
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku autolehti purki atomeiksi Volvon, mutta en muista mallia ja siinä oli 70% Fordin osia, joten aika harva auto tänäpäivänä ihan oman tehtaan tuotantoa.

Valtamerkit ovat tosiaan perusmalleiltaan aika samaa, eli mielikuvamyyntiä.

Luxus- taikka urheilumallit ovat sitten luku erikseen. RS-Audi taikka M-Bemari ovat sitten sitä mitä luvataan.
 

Kily

Jäsen
Suosikkijoukkue
Senators, Alfie 1995-2013, HIFK
Kaamea autokuume on tänne suuntaan hyökänny tässä talvenkynnyksellä. Tällä hetkellä alla on 97-vuosimallin Civic, joka on käytössä ollut about 1,5 vuotta. Ei siinä varmatoiminen perusauto mutta vaihto on käyny tässä mielessä.

Katselussa on ollut Alfa Romeot ja varsinkin 156-malliset. Aina olen nuita ihallut ja nyt sellasen saamisesta on tullu lähes pakkomielle. Jatkoaikalaisten mielipiteitä ja kokemuksia nuista peleistä? Itse en ole koskaan alfaa omistanut joten kaikki kommentit kyseisestä merkistä/mallista ottasin ilolla vastaan..
 

taisto-74

Jäsen
Suosikkijoukkue
5.SS-Panzerdivision "Wiking" Regiment "Nordland"
No ensinnäkin konevaihtoehtoja on aika monta, ja paha sanoa mistä puhutaan.

Autohan on aikalailla nimellisesti Volvo, ja perusmallien koneet tulevat Rellulta. En ole asiantuntija, ja muistikuvakin on aika hämärä, mutta muistini mukaan alle -00 malleja kannattaa välttää, niissä taisi olla helvetisti jotain tyyppivikoja (ainakin t5 malleissa).

Kestävyyskin on ihan siinä ja siinä, ja auto ei ole mikään 122 tai 242 Volvo, joka kesti vaikka mitä, koska auto ei ole oikea Volvo. Itse ostaisin jotain ihan muuta.

Kerro budjetti, niin saat varmaan parempiakin vaihtoehtoja.

Hyvä tietää, kun en ole mikään automies. Budjettini olis noin 10000,-. Mitähän sillä sais?
 

sofronieva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No ensinnäkin konevaihtoehtoja on aika monta, ja paha sanoa mistä puhutaan.

Autohan on aikalailla nimellisesti Volvo, ja perusmallien koneet tulevat Rellulta. En ole asiantuntija, ja muistikuvakin on aika hämärä, mutta muistini mukaan alle -00 malleja kannattaa välttää, niissä taisi olla helvetisti jotain tyyppivikoja (ainakin t5 malleissa).

Kestävyyskin on ihan siinä ja siinä, ja auto ei ole mikään 122 tai 242 Volvo, joka kesti vaikka mitä, koska auto ei ole oikea Volvo. Itse ostaisin jotain ihan muuta.

Kerro budjetti, niin saat varmaan parempiakin vaihtoehtoja.

No huh huh. Itselläni on ollut vuosimallin 2000 S40 T4 uudesta lähtien. Kilometrejä on nyt takana 275 tkm, kaikki itse ajettuja. Eikä mitään vikoja. Ei yhtään mitään. Ja mitä tulee T5 malleihin niin niitä on saanut vasta vuoden -04 jälkeen.

Että mutuilu on ihan kivaa. Sinänsä en ala kinaamaan onko 122 tai 242 vielä kestävämpi Volvo. Mulla kun ei ole ollut kumpaakaan.
 
Katselussa on ollut Alfa Romeot ja varsinkin 156-malliset. Aina olen nuita ihallut ja nyt sellasen saamisesta on tullu lähes pakkomielle. Jatkoaikalaisten mielipiteitä ja kokemuksia nuista peleistä? Itse en ole koskaan alfaa omistanut joten kaikki kommentit kyseisestä merkistä/mallista ottasin ilolla vastaan..

Melkoinen harppaus siirtyä varmatoimisests japsista Alfan huoltopisteen kanta-asiakkaaksi.

Nyt iski autokuuma myös tänne. BMW 320Da:n saisi nyt myös nelivetoisena. Ihmetyttää vaan tuo hullu hinta automaattilaatikosta. Manuaalina 45800 ja automaattina 49500, mitä vittua?
 

12961

Jäsen
Melkoinen harppaus siirtyä varmatoimisests japsista Alfan huoltopisteen kanta-asiakkaaksi.

Nyt iski autokuuma myös tänne. BMW 320Da:n saisi nyt myös nelivetoisena. Ihmetyttää vaan tuo hullu hinta automaattilaatikosta. Manuaalina 45800 ja automaattina 49500, mitä vittua?

Autoverouudistushan kasvatti monissa tapauksissa automaatin lisähintaa, se kun tuottaa enemmän päästöjä.

Itse laatikon hinta siis on sama, mutta eri laatikoilla olevia autoja verotetaan eri tavalla.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Velipoika on tuolta rengas-online.comista tilannut parit kummit ja aina ovat renkaat oven taakse tulleet. Ilmeisesti on vähän halvempaa kuin liikkeissä.

Palataanpas asiaan. Viikko sitten itsekin ko. paikasta renkaat (215/65R16) tilasin pari sataa euroa paikallisliikkeitä halvemmalla ja eilen postipoika ne toi ja vieläpä erittäin ystävällisesti. "Nostanko renkaat tähän katokseen vai kannetaanko tuonne varastoon sisälle?" Ja jossain nettipalstoilla olleet pelottelut vanhoista renkaista olivat myös ainakin tällä kertaa turhia eli tämän vuoden huhtikuussa oli nuo gummit valmistettu.

Old TJ
 

scholl

Jäsen
Veikkaisin, että vedetään vaan uraan. En ole ainakaan koskaan nähnyt, että uria jyrsittäisiin ja vasta sitten laitettaisiin uutta tavaraa.

En minäkään. Ajoura on kuitenkin niin kapea, että sitä on vaikea jyrsiä pois. Jos jyrsintäkoneet laitetaan kehiin niin ne ottavat koko ajokaistalta asfaltin pois.

Ne ovat aika veemäisiä ajaa moottoripyörällä esim. kaarteissa ne kohdat, missä asfalttia on laitettu vain uraan. Ajolinjathan on eri kuin autolla ja se uraan laitettu uusi asfaltti on aina se korkein kohta tietä ja reunat liukkaita. Jossain vaiheessa muutama vuosi sitten esim. Hakaniemen sillalla oli niin.

Veikkaan tosin, että helsingin kaupunki on sittemmin laittanut enemmän rahaa asfaltointeihin, sillä uriin roiskittuja asfalttipätkiä ei näy enää katukuvassa ja esim. Ruoholahdessa asfaltoitiin hiljattain katuosuuksia, joilla ei edes näkynyt kulumia.
 

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
http://www.satakunnankansa.fi/cs/Satellite?c=AMArticle_C&childpagename=SKA_newssite%2FAMLayout&cid=1194604479785&p=1192553427666&pagename=SKAWrapper

Tuossa linkissä satakunnankansan juttu romuautoista.

Mitäs vastuita tuossa sitten on jos autosta vie kilvet pois ja autosta tulee jonkun peltoauto? Vakuutus ja verot katkeaa automatic, mutta jos joku ruuvaa siihen varastetut kilvet ja ajaa sen vaikka kaupungintalon ovista sisään jäämättä kiinni niin onko vastuu sitten sen joka auton on peltoautoksi myynyt?
Olettaen, että "kaupat" autosta on tehty ilman papereita jotka luonnollisesti meni katsastuskonttorilla paperisilppuriin?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mitäs vastuita tuossa sitten on jos autosta vie kilvet pois ja autosta tulee jonkun peltoauto? Vakuutus ja verot katkeaa automatic, mutta jos joku ruuvaa siihen varastetut kilvet ja ajaa sen vaikka kaupungintalon ovista sisään jäämättä kiinni niin onko vastuu sitten sen joka auton on peltoautoksi myynyt?
Olettaen, että "kaupat" autosta on tehty ilman papereita jotka luonnollisesti meni katsastuskonttorilla paperisilppuriin?

Minun mielestäni se menee juuri noin. Että jos joku vaikka päättääkin ajaa sen peltoauton jonnekin keskelle toria ja hylätä sinne niin se viimeinen papereissa oleva omistaja on velvollinen maksamaan sen auton hinauksen sieltä (näin siis jos ei olla tehty luovaria missään välissä). En ole ihan 100% varma mutta muistelen että tästä oli joskus polemiikkia kilpa-autoilijoiden keskuudessa, kun tämä uusi systeemi hankaloittaa autoaihioiden hankintaa.
 

KPL

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Q
Ne ovat aika veemäisiä ajaa moottoripyörällä esim. kaarteissa ne kohdat, missä asfalttia on laitettu vain uraan. Ajolinjathan on eri kuin autolla ja se uraan laitettu uusi asfaltti on aina se korkein kohta tietä ja reunat liukkaita. Jossain vaiheessa muutama vuosi sitten esim. Hakaniemen sillalla oli niin.

Tähän sama. Eikä kyseessä tarvitse edes olla korkeuseroja, kun se pidon määrä on melko erilainen kahden eri-ikäisen asfaltin välillä. Tosin ei ne uratkaan ole hyviä pyörällä ajaa, joten tiedä sitten kumpi on huonompi vaihtoehto. Parasta tietysti olisi aina, että vedettäisiin uutta asfalttia kehiin koko kaistan leveydeltä, jolloin mitään ongelmia ei ole.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Kyselisin immeisten kokemuksia ko. autosta vm. 98-03. Onko jotain yleisiä vikoja, kannattaako välttää vai mitä tehdä jne. Käsittääkseni tuommonen volvo on aikas kestävä peli?

Itsellä on ollut reilu vuoden ajossa -02 vuosimallin nokivasara S40, eikä ole ollut mitään valittamista (nyt sit tietysti laukeaa lopullisesti, kun seuraavan kerran käynnistän). Ostohetkellä oli jo rullattu reipas 170 tkm ja nyt mittarissa on hiukan
yli 220 tkm. Perushuoltojen (Bilialle ei kannata missään nimessä rahojaan kantaa) lisäksi ei ole tarvinnut mitään pajottaa. Jakkara on itselleni ainakin mitä passelein,
riittävästi säätöjä. Mikään urheilu-auto tuo ei ole, mutta pärjää sillä helsingin vilkkaassa keskustassa ja varsinkin ohitusnopeuksissa potkua riittää. Suuntavakaus on selvästi parempää, mitä -00 tai aiemmin valmistetuissa, kiitos ylimääräisen poikittaistuen alustassa. Ja köyhälle reppurille, jolle kilsakorvaukset hiukan jo liksassa tuntuu, kaikista tärkein keskikulutus vain 5,8 l/km. Enkä todellakaan pääse ajamaan maantienopeuksilla kuin max. 40% ajoista.

Itseäni etukäteen hiukan epäilytti Rellun tuoma huono maine Volvossa, mutta kun en elimen jatketta hakenutkaan vaan nöyrän työkalua, niin voin kehua olevani varsin tyytyväinen omistamaani maatalouskoneeseen.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No vastataan nyt vähän jälkijunassa.

No huh huh. Itselläni on ollut vuosimallin 2000 S40 T4 uudesta lähtien. Kilometrejä on nyt takana 275 tkm, kaikki itse ajettuja. Eikä mitään vikoja. Ei yhtään mitään. Ja mitä tulee T5 malleihin niin niitä on saanut vasta vuoden -04 jälkeen.

Niin sanoinkin tosiaan, että alle 2000 malleja, ja kuten mainitsin, asia perustuu hämäriin muistikuviin. Ja tosiaan T5 oli oma ajatuskatkos, tiedän toki, että se oli T4 edellisessä korimallissa.

Että mutuilu on ihan kivaa. Sinänsä en ala kinaamaan onko 122 tai 242 vielä kestävämpi Volvo. Mulla kun ei ole ollut kumpaakaan.

Mitäpäs sitä nyt faktoista kinaamaan.
 

scholl

Jäsen
Just tulin kotiin ja huomasin että naapurini on sitten vaihtanut Lamborghini Gallardonsa Audi R8:aan

Ootko varma, ettei Heikki Vienola ole kylässä?
Tai voihan se olla niin, että Vienola on puhunut ympäri vaihtamaan samanlaiseen autoon.

Anyway, Lambo on yleensä auto, jonka valitsee sellainen, jolla on jo urheiluautokokemusta. Se ei ole välttämättä niin fanaattinen joukko kuin ne, joilla on Ferrari ja moni on sellainen vähän rauhaton ja haluaa kokeilla erilaisia autoja. Ajaa jollain aikansa ja sitten vaihtaa. Suomessa on Gallardot vaihdettu myöskin Porsche GT3 RS, Bentley Continental GT ja Lamborghini Murcielago autoihin.

Kateusveron aikana nyt R8:lla saa tietysti vähemmän autoa kuin viime vuonna olisi saanut ja vaikka uutena Gallardo on selkeästi kalliimpi niin hyvityshinta on varmasti ollut huono, joten...

Kateusverosta vielä sen verran, että on käsittämätöntä, että automaattivaihteistoista rankaistaan. Niiden lisähinnasta pitäisi päästä kokonaan eroon. Sen verran näppäriä ovat kaupungissa ja esim. naiset ja monet miehetkin ovat motorisesti sellaisia, etteivät pärjää sujuvasti hektisessä ruuhkaliikenteessä manuaalivaihteisella autolla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös