Autoiluketju

  • 3 312 178
  • 18 998

Tuamas

Jäsen
Uteliaana haluaisin tietää mitä näiden ihmisten ajatuksissa liikkuu?? Ymmärrän että siitä omasta autosta olisi kiva saada mahdollisimman paljon rahaa, mutta kun ei se 12000e autokaan mene myydyksi, niin miten nämä ihmiset luulee että tämä 5000e kalliimpi sitten menee? Pieni reality check paikallaan??? Ja sitten kun soittaa ja edes sanalla vihjaisee sinne suuntaan että tuo hänen auto on hieman ylihintainen, niin tullaa miltei luuria pitkin... Totuus sattuu.

Huvittavaa välillä autokauppa.

Omien kokemusten mukaan nämä joilla on ronskia ylihintaa, ovat joko niitä joiden mielestä se oma auto on se "suomen paras ja hienoin sekä parhaiten huollettu auto" tai sellaisia kuten minäkin, että oma auto on jatkuvasti kaupan kohtuullisen roimalla ylihinnalla myynnissä ja sitten vain toivotaan, että se hölmö mato tarttuisi koukkuun. Pari kertaa on onnistanut ja rahaa on tullut joitakin tuhansia enemmän, kuin mitä itse autosta olin maksanut.

Itseasiassa tuli mieleen vielä kolmaskin syy, varsinkin Nettiautossa asioidessa, eli siellä kuitenkin yli 90% ostajista on liikkeellä vaihdokin kanssa, niin tuon hinnan tarvitsee yleensä pitää sisällään sen ilman siitä vastapuolen vaihdokin hinnasta. Koska kuitenkin todella iso osa myyjistä ja varsinkin vaihtajista selvästi ylihinnoittelee autonsa, jotta olisi sitten varaa neuvotella.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuossa kesällä harrasteautoa hakien lueskelin nettiauto.comin ilmoituksia. Siellä on Pikalinkit-otsikolla jaoteltu erilaisia hakuja ja erityisesti kohta Sport-autot on huvittavaa luettavaa. Se -88 mallin Sunny on heti Sport-auto, jos siinä on
a) spoileri
b) tummennetut takalasit
c) tarvikekaupan kaksipäinen pakoputken jatke

Hintavaikutus näillä 50-100 lisähevosvoimaa tuottavilla kapistuksilla on tuhansia euroja. Muistan vieläkin heinäkuulta jonkun 80-luvun puolivälin Golffin (en ymmärrä, miten sille sivulle jouduin), josta omistaja pyysi 12.000 €. Toiset kun yrittivät sitä sitten vaihtaa samanlaisilla ritsoilla, kaveri veti ihan pokerilla, että pitäisi maksaa tuhansia euroja väliä.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juniorijääkiekko
80000km mittarissa IV Golfilla ja jakohihnan vaihto rupeaa lähestymään. Laittakaas pk-seudulta hinta- laatusuhteeltaan hyviä mestoja asian hoitamiseen. Suomenojan Volsu arvioi hinnaksi about 1000€, joka kuulostaa aika kovalta/ilmavalta.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Omien kokemusten mukaan nämä joilla on ronskia ylihintaa, ovat joko niitä joiden mielestä se oma auto on se "suomen paras ja hienoin sekä parhaiten huollettu auto" tai sellaisia kuten minäkin, että oma auto on jatkuvasti kaupan kohtuullisen roimalla ylihinnalla myynnissä ja sitten vain toivotaan, että se hölmö mato tarttuisi koukkuun. Pari kertaa on onnistanut ja rahaa on tullut joitakin tuhansia enemmän, kuin mitä itse autosta olin maksanut.

Itseasiassa tuli mieleen vielä kolmaskin syy, varsinkin Nettiautossa asioidessa, eli siellä kuitenkin yli 90% ostajista on liikkeellä vaihdokin kanssa, niin tuon hinnan tarvitsee yleensä pitää sisällään sen ilman siitä vastapuolen vaihdokin hinnasta. Koska kuitenkin todella iso osa myyjistä ja varsinkin vaihtajista selvästi ylihinnoittelee autonsa, jotta olisi sitten varaa neuvotella.

No tässä oli kyllä hyvin kiteytetty ja oikeastaan aloin ymmärtää tuota hintaa. Koska tottahan on että Nettiauton kautta on alkanut paljon autot vaihtumaan, ja sanoisin että suorien kauppojen määrä on pienentynyt.

Mutta on näissä vaihdoissakin omat ajatusmaailmat. Kun tässä myyn omaa autoa 8000e ja joku ehdotti vaihtoa 12000e autoon ja pyysi väliin 5000e. No kysyin sitten että laskitko hieman väärin? Niin vastaus oli että "ei sun auton arvo ole kuin 7000e". Tää on mielenkiintoinen näkemys. Että mikä tekee kaverin auton täyshintaiseksi, ja mun auton 1000e arvoaan alhaisemmeksi. Ja siellä ilmoituksessa ei lukenut mitään "vaihtohinta" eri. Myydään sitten molemmat bruttohinnoilla.

No juu, näitähän voi aina taivastella. Aina löytyy kaikenlaisia myyjiä. Tuo on varmasti totta että moni kokeilee kepillä jäätä myyden autoa ylihintaan. Itse olen vaan semmoinen että kun sitä autoa myydään, niin silloin sitä sitten myydään kilpailukykyiseen hintaan ja pidetään myyntikunnossa (pesten miltei 2krt viikossa) koko ajan.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
80000km mittarissa IV Golfilla ja jakohihnan vaihto rupeaa lähestymään. Laittakaas pk-seudulta hinta- laatusuhteeltaan hyviä mestoja asian hoitamiseen. Suomenojan Volsu arvioi hinnaksi about 1000€, joka kuulostaa aika kovalta/ilmavalta.

Omaan Golf 1.8T:hen maksoi osat n.150e Motonetissä ja työt 200e nyrkkipajalla, joten kyllä toi on aika ylihinta. Kysele pikkufirmoja ja osta itse osat.
 

Tuamas

Jäsen
Mutta on näissä vaihdoissakin omat ajatusmaailmat. Kun tässä myyn omaa autoa 8000e ja joku ehdotti vaihtoa 12000e autoon ja pyysi väliin 5000e. No kysyin sitten että laskitko hieman väärin? Niin vastaus oli että "ei sun auton arvo ole kuin 7000e". Tää on mielenkiintoinen näkemys. Että mikä tekee kaverin auton täyshintaiseksi, ja mun auton 1000e arvoaan alhaisemmeksi. Ja siellä ilmoituksessa ei lukenut mitään "vaihtohinta" eri. Myydään sitten molemmat bruttohinnoilla.

No juu, näitähän voi aina taivastella. Aina löytyy kaikenlaisia myyjiä. Tuo on varmasti totta että moni kokeilee kepillä jäätä myyden autoa ylihintaan. Itse olen vaan semmoinen että kun sitä autoa myydään, niin silloin sitä sitten myydään kilpailukykyiseen hintaan ja pidetään myyntikunnossa (pesten miltei 2krt viikossa) koko ajan.

Tuo esimerkkisi mielestäni viittaa pääasiassa siihen, että myyjä ei halua ottaa autoasi vaihdossa. Itsekin laitoin usein ronskin välirahapyynnön jos vaihturi oli sellainen, mikä ei itseä lainkaan kiinnostanut.

Toki itselläkin oli viimeisellä auto myynnissä käytännössä liki markkinoiden halvimpaan hintaan, kun oli ensimmäistä kertaa oikeasti pakko myydä se auto. Sitä aiemmin en ole autoa edes oikeasti ollut myymässä, vaan toivonut vain että jos vaikka joku tarjoaisi tuon pyytämäni hinnan tai edes lähelle sitä ja nettoaisin jotakin...
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Hintavaikutus näillä 50-100 lisähevosvoimaa tuottavilla kapistuksilla on tuhansia euroja. Muistan vieläkin heinäkuulta jonkun 80-luvun puolivälin Golffin (en ymmärrä, miten sille sivulle jouduin), josta omistaja pyysi 12.000 €. Toiset kun yrittivät sitä sitten vaihtaa samanlaisilla ritsoilla, kaveri veti ihan pokerilla, että pitäisi maksaa tuhansia euroja väliä.

Pojat ovat opiskelleet tarkasti tämän.

Hieman nauratti sunnuntaina, kun ajelin keskustassa Manskulla ja perässä huristeli joku masokisti Lotus Exige:lla. Pysähdyimme valoihin ja Lotuksen viereen sattui yksi tällainen "tuunattu" teiniritsa. Lotus kuski näytti peukkua teinille. Valojen jälkeen Lotus ajoi tien viereen ja konepelti auki... Aina ei mene homma putkeen.
 

Bay

Jäsen
80000km mittarissa IV Golfilla ja jakohihnan vaihto rupeaa lähestymään. Laittakaas pk-seudulta hinta- laatusuhteeltaan hyviä mestoja asian hoitamiseen. Suomenojan Volsu arvioi hinnaksi about 1000€, joka kuulostaa aika kovalta/ilmavalta.

Vuosi sitten tein saman remontin omaan Golf IV:een. Osineen ja töineen merkkiliikkeessä karvan alle 600 euroa. Kaupunkien välillä on melkoisia hinnaneroja, eli jos on viitseliäisyyttä ajaa parisataa km pois pääkaupunkiseudulta niin voit säästää jonkun satasen.

Onko kellään muuten kokemusta Honda Jazzista (vm. 200x)? Vaikuttaa kakkosautoksi melko kiinnostavalta automaatti-ilmastointeineen ym.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Koska en vielä tiedä, kuuluuko tämä onnellisuus- vai vitutusketjuun, laitan tänne. Päivitin siis autoni farmarimallin C5:een. Kutsun sitä leikkisästi Jarpaksi. Käytetyn kun hommasin, taustatyökin piti tehdä kunnolla. Sain jopa edellisen omistajan kiinni, joten aika turvallisilla vesillä tässä liikutaan, kun liikekin antaa vielä vuoden/30 tkm takuun. Heti toisella koeajolla tärppäsi. Ensimmäinen oli jotenkin suttuinen, akkukin valmiiksi tyhjä, eikä omistajahistoriasta tietoakaan. Varustelutaso on kyllä hintaisekseen mahtava. Katsotaan sitten viikonlopun mökkireissun jälkeen, kumpaan em. ketjuista jatkossa on enemmän asiaa.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Koska en vielä tiedä, kuuluuko tämä onnellisuus- vai vitutusketjuun, laitan tänne. Päivitin siis autoni farmarimallin C5:een.
Mikä kone? Mulla oli firman autona vm. 2002 1,8 bensa ja tuskastuin täysin kun se ei vaan perkele mennyt mihinkään. Mukava ajaa tosin. Paitsi penkit olivat surkeat.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mikä kone? Mulla oli firman autona vm. 2002 1,8 bensa ja tuskastuin täysin kun se ei vaan perkele mennyt mihinkään. Mukava ajaa tosin. Paitsi penkit olivat surkeat.
Tuo on 2,0 bensa, vuosimallia 2005. Käskettiin välttämään 2004 vanhempia malleja. Eikä tuo pienempi kone oikein houkutellut, kun tuo on melko kookas kuitenkin.
 

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onkos jatkislaisilla kokemusta renkaiden nettikaupoista ja niiden toimivuudesta? Kesäkummit pitäisi uusia ja selaillut joitain kauppoja, joten jos ruusuja ja risuja nettikaupoista on niin kiitollisena ne vastaanotan. Hinnat kuitenkin tuntuvat olevan aikalailla edullisemmat paikallisiin verrattuna.

Old TJ
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onkos jatkislaisilla kokemusta renkaiden nettikaupoista ja niiden toimivuudesta? Kesäkummit pitäisi uusia ja selaillut joitain kauppoja, joten jos ruusuja ja risuja nettikaupoista on niin kiitollisena ne vastaanotan. Hinnat kuitenkin tuntuvat olevan aikalailla edullisemmat paikallisiin verrattuna.

Old TJ

Velipoika on tuolta rengas-online.comista tilannut parit kummit ja aina ovat renkaat oven taakse tulleet. Ilmeisesti on vähän halvempaa kuin liikkeissä.
 

Bay

Jäsen
Velipoika on tuolta rengas-online.comista tilannut parit kummit ja aina ovat renkaat oven taakse tulleet. Ilmeisesti on vähän halvempaa kuin liikkeissä.

Itsekin tilasin kaksi vuotta sitten renkaat rengas-onlinesta. Myös kolme kaveriani on renkaat sieltä tilannut eikä kellään ole ollut mitään ongelmia tilauksessaan. Ja halvempaa on joo, itse säästin vajaan satasen ihan perus 195/65 R15 renkaissa vaikka laskee vanteillelaiton hintaan mukaan.
 

Veijari

Jäsen
Onko palstalaisilla kokemuksia auton maalipinnan suojakäsittelystä, kuten Perma-Shine? Onko hinnan väärti? Käsittelyhän maksaa äkkiä sellaisen 500 euroa keskikokoiseen perheautoon.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Mercedes Benz Vito vm 2007 ja siitä eteenpäin?

Achtung!

Onkos kellään kokemuksia Mercedes Benz Vito pakettiautosta? Ja kyseessä siis on tämä uusi takavetoinen malli vuodesta 2007 eteenpäin, tämä jossa on kokonaan sinkitty kori - tähän kyselyyn ei kannata laittaa kokemuksia niistä vanhemmista pystyyn ruostuvista Viton etuvetomalleista.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Vitoa tuli kokeiltua viime talvena koeajon verran. Ihan mukavahan tuo on ajella, mutta ei sillä Suomessa tee mitään. Aivan käsittämättömällä tavalla toimiva luistonesto jota ei saa pois päältä tappaa vedon tehokkaasti ja siihen jäädään. Sutimiseneston saa toki pois, mutta luistonesto sitten pysäyttää etenemisen.

Nelivetoisesta automaatista löytyykin netistä helposti paljon "ei ihan niin" hyvää palautetta.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Vitoa tuli kokeiltua viime talvena koeajon verran. Ihan mukavahan tuo on ajella, mutta ei sillä Suomessa tee mitään. Aivan käsittämättömällä tavalla toimiva luistonesto jota ei saa pois päältä tappaa vedon tehokkaasti ja siihen jäädään. Sutimiseneston saa toki pois, mutta luistonesto sitten pysäyttää etenemisen.

Sinulla siis oli kokemuksia vain liukkaista talvikeleistä? Mites Viton "mölyfaktori" - eli millainen oli sisämekkala - sikäli mikäli jos sinulla on vertailukohteita esim. Hiace, VW Transporter tai Transit?
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Sinulla siis oli kokemuksia vain liukkaista talvikeleistä? Mites Viton "mölyfaktori" - eli millainen oli sisämekkala - sikäli mikäli jos sinulla on vertailukohteita esim. Hiace, VW Transporter tai Transit?

Hiacessa pitäisi olla Peltorit vakiovarusteena eikä auto muutenkaan ole kehittynyt sitten -80 luvun.

Uudesta Transitista ei ole kokemusta.

Äkkiseltään sanoisin, että Vito on hivenen hiljaisempi, kuin VW mutta ei se ero iso liene.
 

mtuq

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko palstalaisilla kokemuksia auton maalipinnan suojakäsittelystä, kuten Perma-Shine? Onko hinnan väärti? Käsittelyhän maksaa äkkiä sellaisen 500 euroa keskikokoiseen perheautoon.

Ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta Ditec-käsittelyä ovat jotkut tutut kehuneet.

Itsekin noita katselin jossain vaiheessa, mutta tyydyin sitten ihan normaalivahauksiin. Muistaakseni osa käsittelyistä sisältää silikonipohjaisia aineita, jotka eivät ole kovinkaan hauskoja siinä vaiheessa, jos autoa joudutaan jostain syystä maalaamaan uudelleen.

Myös TM:n artikkelissa oli juttua jokunen aika sitten asiasta, artikkeli lienee myös ostettavissa 3€ hintaan pdf:nä.

Tuossa vielä ultimatevw:ltä poimitut TM:n arvosanat eri käsittelyille:

1. Finikor Brilliant, 8.8 pistettä, finikor.fi
2. AutoSmart Silver Seal Nano 2K, 8.4 pistettä, routec.fi
2. Ditec, 8.4 pistettä, dinitrol.fi
2. Lahega Brightguard, 8.4 pistettä, lahega.fi
5. Cartec WaxGuard, 8.2 pistettä, cartec.fi
6. Malco Ultra Shield, 8.0 pistettä, presco.fi
7. Perma-shine, 7.4 pistettä, raimarco.fi

Eli ei omaa kokemusta, mutta jotain.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Käännyn tässä Jatkoajan asiantuntijoiden pariin, kun on hetken aikaa mietityttänyt auton vaihto.

Tuo nykyinen Toyota Carina E on ollut nyt käytössä minulla reilun neljä vuotta, ja alkaa hiljalleen käydä melko tutuksi ja turvalliseksi, mutta samalla erittäin tylsäksi. Tässä nyt kun on puntaroinut erilaisia vaihtoehtoja sen pohjalta, että pitäisi löytää maanteille sopiva kulkupeli, joka ei ole tolkuttoman iso, mutta saisi edes aavistus olla sporttisuutta. Työmatkaa kertyy sellainen reilu 20 kilometriä suuntaansa, josta kaupunkiajoa on käytännössä kaksi kilometriä. Volvo S40 T-4 on pyörinyt mielessä ja mitä olen hintoja katsellut, niin tuohon 2000-luvun taitteeseen sijoittuvat mallit ovat suhteellisen halpoja, kun en periaatteestakaan maksa yli 10000 euroa autosta.

Tässä nyt kysymysmerkkejä aiheuttaa noiden pikku-Volvojen perusmalleissa ilmeisesti aika tyyppivikoina olevat leviävät vaihdelaatikot, meillä on duunissa pari tyyppiä, jotka kehuivat auton ajo-ominaisuuksiltaan ja -mukavuudeltaan taivaisiin, mutta samalla kirosivat vähän alta puolentoista sadan tuhannen hajonneen vaihdelaatikon. Mites nyt sitten, onko kellään kokemuksia on T-4-mallissa samoja ongelmia, luulisin kuitenkin että vaihdelaatikkoonkin on tehty aika radikaaleja muutoksia kun tehot ovat kuitenkin liki tuplaten noihin perusmalleihin verrattuna?

Sinällään toi S40 olisi kokoluokaltaan ja ajomukavuudeltaan jotain sellaista jota etsin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Onko palstalaisilla kokemuksia auton maalipinnan suojakäsittelystä, kuten Perma-Shine? Onko hinnan väärti?
Juuri tuosta kyseisestä ei ole, mutta aivan uunituoretta kokemusta kuitenkin löytyy. Nimittäin autoni oli ammattilaisen käsissä eilen ja tänään. Jälki on kyllä aivan mahtavaa. Pakko on pintaa kehua, vaikka auringontarkka näissä asioissa olenkin. Lopullinen kiillon kesto syksyn, talven ja kevään rasituksista nähdään kuitenkin vasta ensi kesänä, koska tekijä antoi tavallaan takuun asian suhteen. Jos jotain erkoista ilmenee pintaan liittyen ennen insi kesää, hän korjaa sen takuun piikkiin.

Näistä aineista ei ole oikein mitään käsitystä, joten kysyinkin tekijältä, minkä firman aineita hän käyttää. Vastaus oli, että kenelläkään ei ole täysin valmista pakettia, vaan hän joutuu soveltamaan ottamalla eri toimittajilta eri aineet. Kuitenkin pääperiaatteena on, että Prokem, sekä Cartec pystyvät toimittamaan aineet, joita hän käyttää. Joskus harvoin tarvitaan jonkun muun toimittajan tuotteita.

Aineitakin tärkeämpänä pidän kuitenkin sitä, kuka siinä puleerauskoneen päässä töissä on, koska tuo niin käsityötä, kuin vain joku olla voi.
 

Fordél

Jäsen
Kysytääs täältä yhtä mieltä askarruttavaa asiaa eli kun tiestä päällystetään vain ajoura eikä koko tietä niin revitäänkö siitä vanha asfaltti pois sen uran kohdalta vai vedetäänkö se uusi asfaltti vain siihen syntyneeseen uraan?
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Volvo S40 T-4 on pyörinyt mielessä ja mitä olen hintoja katsellut, niin tuohon 2000-luvun taitteeseen sijoittuvat mallit ovat suhteellisen halpoja, kun en periaatteestakaan maksa yli 10000 euroa autosta.
Joskus aikanaan pohdin S40:stä vaihtoehtona. Muistaakseni mallisarjaan tehtiin iso liuta parannuksia 2001. Eli siinä mielessä tuo on mahdollisesti vielä sitä vanhaa mallisarjaa, jonka kanssa oli vaikka mitä ongelmia. Jos siis puhutaan tiukasti 2000-luvun taitteesta eikä esim. 2002. Muistanko oikein, asiantuntijat hoi?
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kysytääs täältä yhtä mieltä askarruttavaa asiaa eli kun tiestä päällystetään vain ajoura eikä koko tietä niin revitäänkö siitä vanha asfaltti pois sen uran kohdalta vai vedetäänkö se uusi asfaltti vain siihen syntyneeseen uraan?

Veikkaisin, että vedetään vaan uraan. En ole ainakaan koskaan nähnyt, että uria jyrsittäisiin ja vasta sitten laitettaisiin uutta tavaraa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös