Autoiluketju

  • 3 312 178
  • 18 998

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Pitääkö joku sitä sadetunnistinta ihan oiekasti hyvänä varusteena? Usellakin autolla olen ajanut joissa moien härveli on eikä istu ainakaan minun makuuni yhtään. Säädettävä tihkukytkin on huomattavasti fiksumpi varuste.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
sadetunnistin .. Säädettävä tihkukytkin
Molemmilla on puolensa ja tihkusade voi olla molempien kanssa yhtä ärsyttävää. Sadetunnistin on hyvä esim. märällä motarilla, jossa tuulilasiin tulee satunnaisesti reilusti vettä muista autoista, mutta muuten on kuivaa. Sateella tunnistimesta tuntui olevan eniten hyötyä sateen pätkiessä selvästi ajon aikana ja esim. ajettaessa sateella kaupan parkkihalliin tai vaikka tunneliin.

Yksi ärsyttävä piirre ainakin Focuksen sadetunnistimessa oli. Jos sen oli vaikka talvella suojasäällä unohtanut päälle autosta lähtiessä, niin käynnistettäessä seuraavana aamuna pyyhkijät yrittivät tehdä kertapyykäisyn pakkasesta huolimatta. Ei tuntunut aina terveelle. Vielä ärsyttävämpää oli muistaakseni, että kun tuulilasinpyyhkijä oli pyyhkäissyt pakkasella turhaan ja sen kytki tietenkin heti pois päältä, niin silti kun lähti peruuttamaan parkkiruudusta, niin järjestelmän mielestä takalasi oli pyyhkäistävä. Olihan sen oltava märkä, koska vasta hetki sitten pyyhkäistiin tuulilasikin.. Tuli usein pirteitä ääniä jäisestä takalasista.
 

Veijari

Jäsen
Itse en nykyään mitään muuta käytäkään kuin sadetunnistinta. Hyvin tuntuu toimivan. Välillä voi aivan pienessä tihkussa päästä lasi niin täyteen pisaroita, että pitää itse pyyhkäistä kerran pikakytkimestä, mutta aika harvoin näin tapahtuu. Tihkukytkintä taasen saa olla jatkuvasti säätämässä sateen voimakkuuden tai edellä/vastaan ajavan auton mukaan optimisäädöille. Ainut typerä ominaisuus Volvossa on, että kun lykkää pakin päälle sadetunnistimen ollessa päällä, pyyhkäisee takalasin sulka automaattisesti. Siinä jos sattuu olemaan takalasi täynnä hiekkapölyä niin ei tee hyvää. Täytyy vain muistaa pesaista takalasia useammin.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Itse en nykyään mitään muuta käytäkään kuin sadetunnistinta. Hyvin tuntuu toimivan. Välillä voi aivan pienessä tihkussa päästä lasi niin täyteen pisaroita, että pitää itse pyyhkäistä kerran pikakytkimestä, mutta aika harvoin näin tapahtuu. Tihkukytkintä taasen saa olla jatkuvasti säätämässä sateen voimakkuuden tai edellä/vastaan ajavan auton mukaan optimisäädöille. Ainut typerä ominaisuus Volvossa on, että kun lykkää pakin päälle sadetunnistimen ollessa päällä, pyyhkäisee takalasin sulka automaattisesti. Siinä jos sattuu olemaan takalasi täynnä hiekkapölyä niin ei tee hyvää. Täytyy vain muistaa pesaista takalasia useammin.

Minua haittaa pikemminkin se, että tunnistimella pyyhkimet menevät lähes aina tihkulta jatkuvalle pyyhkimiselle, vaikka en sen haluaisi tapahtuvan.
 

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Minua haittaa pikemminkin se, että tunnistimella pyyhkimet menevät lähes aina tihkulta jatkuvalle pyyhkimiselle, vaikka en sen haluaisi tapahtuvan.
Eikös tihkun herkkyyden säätö auta tähän? Minullakin oli ennemminkin päinvastainen ongelma, eli silloin tällöin liian harva pyyhkiminen, eli juuri tunnistimen alueelle ei sattunut riittävästi pisaroita ja teki mieli pyyhkäistä itse. Yleensä kävi niin, että kun sormi jo kosketti herkkyydensäätönamiskaa tehdäkseen kertapyyhkäisyn, niin samalla sadasosalla se pyyhkäisikin automaattisesti. Tuo oli jotenkin rasittavaa.

Joku voisi keksiä pyyhkijän kaukosäädön. 1-2 siirrettävää herkkää nappia ratin kehälle mieluisaan paikkaan, joista voisi hipaista aina kun haluaa pyyhkäisyn.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Chevrolet Trans Sportissa molemmat etupyörien laakerit paskana, samoin tukivarsien suojakumit, plus muuta pienempää kivaa. Normaalit määräaikaishuollot päälle. Laskua pukkaa päälle pari tonnia Metrosta.

Sitten olisi vielä ilmastoinnin korjaus, taitaa olla kompura rikki. Jää harkintaan.

Jos vikalista olisi vielä karvan verran pidempi, niin melkeinpä ostaisin jonkin pöpelikköön ajetun Transun varaosiksi jos sattuisi löytymään. No, Metro-Auton hinnat on mitä on. Taidan tilata ilmastoinnin kompuran jenkeistä suoraan, ellen sitten saa purkuosaa.

Ei kukaan tarvitsisi muuten hyvin huollettua Trans Sporttia, lähtisi edullisesti...
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Eikös tihkun herkkyyden säätö auta tähän? Minullakin oli ennemminkin päinvastainen ongelma, eli silloin tällöin liian harva pyyhkiminen, eli juuri tunnistimen alueelle ei sattunut riittävästi pisaroita ja teki mieli pyyhkäistä itse. Yleensä kävi niin, että kun sormi jo kosketti herkkyydensäätönamiskaa tehdäkseen kertapyyhkäisyn, niin samalla sadasosalla se pyyhkäisikin automaattisesti. Tuo oli jotenkin rasittavaa.

Joku voisi keksiä pyyhkijän kaukosäädön. 1-2 siirrettävää herkkää nappia ratin kehälle mieluisaan paikkaan, joista voisi hipaista aina kun haluaa pyyhkäisyn.

Eipä tunnu auttavan - pyyhkii liian helposti. Saisi moisen tunnistimet heivata varusteista kokonaan pois.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
No, Metro-Auton hinnat on mitä on. Taidan tilata ilmastoinnin kompuran jenkeistä suoraan, ellen sitten saa purkuosaa.

Miksi Metro-Auto, kun takuuuhuollosta/huoltosopparista ei ole kyse?
PK-seudulla ainakin on jenkkeihin erikoistuneista huoltoliikkeitä, joiden laskutus on jotain muuta kuin "Autokeskus-tasoa"
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Hondan sadetunnistin pelaa kyllä hienosti. Sopivaa herkkyyttä joutui hakemaan melko kauan, sitten kun se löytyi niin eipä ole vuoteen tarvinnut koskea. Toisaalta en kyllä kovin montaa satasta viitsisi siitä maksaa jos pitäisi uuteen autoon se rastia.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Itsellä on myöskin tämä sadetunnistin autossa, ja olen kyllä tyytyväinen sen toimintaan. Herkkyyssäätöä ei ole kuin kolme eri vaihtoehtoa, mutta ei niitä kyllä enempää tarvitakkaan.

Sitä tässä hieman ihmettelen, että jos se viiksi jää auto-asentoon auton sammutuksen yhteydessä, niin lähteekö teillä se tunnistin päälle ilman resetointia? Näin ei käsittääkseni pitäisi olla, vaan se viiksi kuuluisi kääntää 0-asentoon ja sitten takaisin auto-asentoon, jolloin sadetunnistin aktivoituu uudelleen. Omassani on tämä systeemi käytössä, ja sen hyvä puoli on nimenomaan talvisin, koska pyyhkimet eivät lähde automaattisesti pyyhkimään, kun auton käynnistää.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Vaihdatko koko kaikki rensselit vai pelkät kumit? Auringosta ne eivät varmaan myöskään erityisemmin pidä, voi olla myös uusien käytettyjen, mahdollisesti halvempien raaka-aineiden syytä.

Laitetaan Pekingin kunniaksi kiinalaisten piikkiin.
Tuohon matulaan ei voi vaihtaa muuta kuin koko pyyhkijän. Saattaahan silti olla että mulla on niin huono tuuri että justiinsa se pyyhinpari jonka huoltoasemalta valitsen on vuodelta -96.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Sitä tässä hieman ihmettelen, että jos se viiksi jää auto-asentoon auton sammutuksen yhteydessä, niin lähteekö teillä se tunnistin päälle ilman resetointia? Näin ei käsittääkseni pitäisi olla, vaan se viiksi kuuluisi kääntää 0-asentoon ja sitten takaisin auto-asentoon, jolloin sadetunnistin aktivoituu uudelleen. Omassani on tämä systeemi käytössä, ja sen hyvä puoli on nimenomaan talvisin, koska pyyhkimet eivät lähde automaattisesti pyyhkimään, kun auton käynnistää.
Ei lähde päälle ilman resetointia minullakaan. Omassani myös pesutoiminnon käyttäminen resetoi tuon tunnistimen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Pientä autokuumetta pitää yllä tässä ja kun tällaisen pienimunaisen on pakko kompensoida sitä kokoa isolla autolla niin on vähän alkanut himottaa Dodgen Ram avolava. Onko kenelläkään täällä mitään kokemusta tuosta Rotkesta, joskus olen kuullut että tämä Cumminsin diesel olisi ainakin aika perkeleen kestävä mylly? Noita näyttäisi halvimmillaan vähän reilulla kymppitonnilla saavan, onko nuo rahanarvoista tavaraa?
 

Särki

Jäsen
Satuinpa kuulemaan työkaverin keskustelun Citroen-huoltoon. Oli vaihteeksi XM:ssä jotain sähkövikaa kun oli sateiset kelit, pyyhkijät eivät toimineet tällä kertaa. No se ei nyt niin ihmeellistä ole että Citroenissa olisi jotain vikaa, mutta työkaverilla on pikanäppäimen takana huollon numero ja tuntevat (töiden vastaanottajan?) kanssa toisensa etunimeltä. Väkisinkin pisti hymyilyttämään!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Satuinpa kuulemaan työkaverin keskustelun Citroen-huoltoon. Oli vaihteeksi XM:ssä jotain sähkövikaa kun oli sateiset kelit, pyyhkijät eivät toimineet tällä kertaa. No se ei nyt niin ihmeellistä ole että Citroenissa olisi jotain vikaa, mutta työkaverilla on pikanäppäimen takana huollon numero ja tuntevat (töiden vastaanottajan?) kanssa toisensa etunimeltä. Väkisinkin pisti hymyilyttämään!

Ja siitä huolimatta jos menet kysymään niin Citroen on edelleen maailman paras auto jossa ei ole juuri mitään vikaa ollut, ainakin jos kyseessä on ihan oikea Citikkamies eikä mikään satunnainen kokeilija. Opel-miehethän ovat lähes samanlaisia. Jos heiltä kysyy että onko ollut vikoja niin ensimmäisenä sanovat että "Ei ole ollut mitään vikaa koko aikana", mutta sen jälkeen alkavat luetella mitä kaikkea siihen autoon on vaihdettu "Niin no olihan siinä sen verran että osa X piti vaihtaa, ja sitten osa Y ja osa...". Käytännössä selviää että koko autossa ei ole jäljellä muuta alkuperäistä kuin ehkä ratti ja vaihdekepin nuppi. Ja sen jälkeen marssivat autokauppaan ja ostavat tyytyväisenä uuden Opelin.

Ja ennen kuin kukaan loukkaantuu niin pieni karrikointi sallittakoon aina...
 

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
VW Bora, vaihdekepin nuppi

Ehtoota automiehet! Kertokaapas tietämättömälle miten irrotetaan VW Borassa vaihdekepin nuppi ilman hajoavia osia?

Tarkotus olisi tuo suojapussi vaihtaa, samalla ujuttaa uusi nupin sisälle...
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Ja ennen kuin kukaan loukkaantuu niin pieni karrikointi sallittakoon aina...

Citroën tuntuu olevan merkki, jossa saa alleen joko todella hyvän pelin tai sitten täydellisen maanantaikappaleen. Onneksi itselle on osunut se edellinen, mutta hurjiakin juttuja olen kuullut. Hauskin muisto liittyi siihen, kun pari vuotta sitten hirmupakkasilla pääsin hangen alle nipin napin autoon, ja kas, auto lähti viikonkin seisonnan jälkeen käyntiin kuin palmun alta. Vieressä "saksalainen" virkaveli pyöritteli epäuskoisena päätään, kun sahasi bemariaan käyntiin.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
Napsahti työsuhdeautoksi automaatti Rellu Grand Scenic. Onkos arvon autoilijoilla kokemusta moisesta pelistä?

Iso se nyt ainakin on. Mahtuupa takapakkiin muutama keissi keppanaa.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehtoota automiehet! Kertokaapas tietämättömälle miten irrotetaan VW Borassa vaihdekepin nuppi ilman hajoavia osia?

Tarkotus olisi tuo suojapussi vaihtaa, samalla ujuttaa uusi nupin sisälle...

Ei ole kokemusta juuri Boran vaihdekepin nupista, mutta kokeile kiertämistä. Kolme muuta VW-mallia olen omistanut, ja kaikissa on ollut jengat nupin sisällä. Joudut ehkä vääntämään melko lujaa ennenkuin irtoaa. Ja jos menee rikki kiertämällä, niin minä en ole sanonut mitään.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei ole kokemusta juuri Boran vaihdekepin nupista, mutta kokeile kiertämistä. Kolme muuta VW-mallia olen omistanut, ja kaikissa on ollut jengat nupin sisällä. Joudut ehkä vääntämään melko lujaa ennenkuin irtoaa. Ja jos menee rikki kiertämällä, niin minä en ole sanonut mitään.

Yleensähän nuo taitaa lähteä joko kiertämällä, tai sitten ihan vaan napakasti vetäisemällä. Jossain autossa minulla oli sellainen pieni lätkä siinä kepin päässä (johon oli piirretty vaihdekaavio) ja kun sen lätkän irroitti varovasti pienellä meisselillä niin sieltä alta löytyi ruuvi jolla itse nuppi oli kiinni. Borasta tai VW:stä yleensä en kyllä tiedä kun en ole ikinä irroittanut.
 

Beeman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaughan Rangers
Tietäisikö kukaan palstaveljistä halpaa peltikorjaamoa/automaalaamoa akselilta pääkaupunkiseutu-Kerava-Sipoo? Emäntä kohteli hiukan kaltoin auton takaovea männäviikolla...
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Auton myynnistä

Oon tässä katsonut yhtä automallia. (jätetään tarkemmin sanomatta mikä, jotta kukaan ei loukkaannu näistä kommenteista). Niissä on hinta ollut uutena sama, ovat maksimissaan 3 vuotta vanhoja ja varusteita ei ole ollut pahemmin tarjolla, joten ovat varustetasoltaan miltei identtisiä. Niin miten on mahdollista että samanikäisissä hinta liikkuu 12000-17000e välillä. Ymmärtäisin jotenkin jos kyseessä olisi hintaero yksityisen - liikkeen välillä, mutta kun kyseessä on yksityisten myyjien. Mikä tekee tuosta 20 000km vähemmän ajetusta miltei 5000e kalliimman, kun varusteet on samat?

Uteliaana haluaisin tietää mitä näiden ihmisten ajatuksissa liikkuu?? Ymmärrän että siitä omasta autosta olisi kiva saada mahdollisimman paljon rahaa, mutta kun ei se 12000e autokaan mene myydyksi, niin miten nämä ihmiset luulee että tämä 5000e kalliimpi sitten menee? Pieni reality check paikallaan??? Ja sitten kun soittaa ja edes sanalla vihjaisee sinne suuntaan että tuo hänen auto on hieman ylihintainen, niin tullaa miltei luuria pitkin... Totuus sattuu.

Huvittavaa välillä autokauppa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Uteliaana haluaisin tietää mitä näiden ihmisten ajatuksissa liikkuu??

Ei se varmaan olisi ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun joku ostaa auton selkeällä ylihinnalla. Eli eipä se myyjä mitään siinä häviä, jos ekat pari viikkoa pitää sikamaista hintaa, ns. low risk, high reward. Jos kuitenkin joku menee lankaan.

Ja muutenkin, niinhän sitä (auto)kauppaa käydään, että lähdetään sikahinnoista liikkeelle niin sitten voidaan myydä isolla alennuksella (eli pistää nettiautoon "HUOM! HINTAA ALENNETTU!") Toisaalta jos ei ole mitenkään akuutisti autoaan myymässä, vaan esim käyttää sitä päivittäin, niin on varaa pitää selkeää ylihintaa ja odotella sitä yhtä kusetettavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Särki

Jäsen
Niin miten on mahdollista että samanikäisissä hinta liikkuu 12000-17000e välillä. Ymmärtäisin jotenkin jos kyseessä olisi hintaero yksityisen - liikkeen välillä, mutta kun kyseessä on yksityisten myyjien. Mikä tekee tuosta 20 000km vähemmän ajetusta miltei 5000e kalliimman, kun varusteet on samat?

100tkm ajettu auto on "vuoden vanhempi" kuin vastaava 80tkm ajettu. Näin siis autokaupoissa, yksi vuosi = 20tkm. Oikealla iällä ei ole merkitystä, kilometrit on ne jotka tänä päivänä ratkaisee. Tämä kävi alkukesästä ilmi, kun autokaupoilla liikuin ja vertailin kahta tismalleen samanikäistä ja mallista autoa, toisessa vain kilometrit 38tkm ja toisessa 58 tkm.

Paljonko sitten auton arvo vähenee yhdessä vuodessa riippuu autosta ja sen arvosta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
100tkm ajettu auto on "vuoden vanhempi" kuin vastaava 80tkm ajettu. Näin siis autokaupoissa, yksi vuosi = 20tkm. Oikealla iällä ei ole merkitystä, kilometrit on ne jotka tänä päivänä ratkaisee.
En kyllä näkisi asiaa näin. Vuosiluku on edelleen se, joka määrää sen perushinnan autolle.

Yksityisistä myyjistä kun puhutaan, niin nykyään on hyvin helppoa katsoa netistä, mitä muut vastaavista autoista pyytävät. Jos sitten itsellä on aivan vastaavanlainen kuin jo myynnissä on, niin siihen voidaan pistää vähän ylihintaa päähän kilometreihin vedoten, jos joku vaikka niitä arvostaisi enemmän.

Moni myöskin pistää autonsa myyntiin, vaikka ei mitään erikoista tarvettakaan siihen olisi. Kokeillaan vaan kepillä jäätä, meneekö se kaupaksi. Silloinhan hommaan ei edes kannata lähteä, jos ei pientä ylihintaa autoonsa pistä.

Jos taas perheessä on esim. kaksi autoa, ja toisesta tulee tavallaan hyödytön vaikkapa toisen töiden loputtua, niin silloin monasti myyntihinta on heti oikeassa haarukassa, koska rahaa tarvitaan, ja pihalla seisova suto alentaa hintaansa jatkuvasti, sekä rahaa kuitenkin kuluu vakuutusmaksuihin ym.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös