Autoiluketju

  • 3 205 411
  • 18 538

Mr.Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flopit
DAF tuon palkka-asian jo selvittikin. Dieselvero, ajoneuvovero sekä vakuutukset kuuluvat työnantajan tai leasingyhtiön maksettaviksi, eivät siis sinulle.

t. hanu

Noniin,
vielä viimeinen viesti koskien tätä. Eli dieselverolla ei ole mitään väliä työsuhdeautoa hankkiessa. Eli dieseli tulee tässä tapauksessa (käytössä pienemmän kulutuksen takia) halvemmaksi kun tuota ei itse tarvitse maksaa jos tämä oli vakion ja mobyn ainoa syy miksi ei ottaisi dieselautoa.

Kiitos kaikille vastanneille.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Eli dieseli tulee tässä tapauksessa (käytössä pienemmän kulutuksen takia) halvemmaksi kun tuota ei itse tarvitse maksaa jos tämä oli vakion ja mobyn ainoa syy miksi ei ottaisi dieselautoa.

Ei minulla tosiaan muuta argumenttia ole. Työnantajahan tuon diesel-veron maksaa, kuten edellä on todettu. Tietysti työnantaja voi sanella, saatko bensa- vai dieselauton. Jos työnantajan mielestä noilla kilometreillä bensavaihtoehto on järkevämpi, joutunet tyytymään siihen. Mutta se on tietysti sinun ja työnantajasi välinen asia.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Noniin,
Eli dieselverolla ei ole mitään väliä työsuhdeautoa hankkiessa.

Teoriassa näin, käytännössä työnantaja kuitenkin usein huomioi tuon sitä rahapalkkaa määritettäessä.

Omien laskelmien mukaan autoetu kannattaa, jos ajaa omia ajoja paljon eikä paljonkaan kilometrikorvattavia työajoja.

Käyttöetu on vähänkin ajavalle varteenotettava vaihtoehto, kun haluaa ajaa uudella autolla vaihtaen sen kolmen vuoden välein. Samalla käyttöetu on vähän kuin vakuutus, eli kaikki mahdolliset rempat menevät jonkun muun piikkiin.

Kysy sitten myös työnantajasi vakuutuspolitiikasta. Tuppavat meinaan nostamaan noita kaskon omavastuita melko isoiksi. Kolhimisten jälkeen saattaa olla yllätys, koska omavastuut kuuluvat työntekijän maksettaviksi.

Autoedussa vittumaisinta on se, että verottaja voi tehdä ihan minkälaisia päätösiä vaan ja olet kuitenkin sidottu siihen autoon kolmeksi vuodeksi. Autoedun ottamisen jälkeen ei kannata äänestää kateuspuolueita eikä vihreitä.

t. hanu
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
No niin, autonvaihto edessä. Nykyinen Focus alkaa ns olemaan finaalissa, mittarissa 190tkm ja vaimon kanssa päätettiin, että uusi menopeli pitää saada.

Molempia kiinnostaisi uusi Skodan Fabia Combi. Kilsoja kertyy sen verran, että dieselkone tulisi kyseeseen. Onko kellään palstalaisella kokemusta uudesta Fabia Combista tai yleensä uudesta Fabiasta dieselinä?

Tiloiltaan Fabia näyttäisi, tuon Start!- ohjelman koeajovideon perusteella, ihan riittävältä meille. Maanantaina olisi tarkoitus mennä koeajamaan ja kyselemään tarjousta.


Niin kasvoi nälkä syödessä. Skodalla ei tullut kunnon tarjousta edes tivaamalla, joten mentiin siiten Laakkoselle ihan huvin vuoksi katsomaan farkku Golffia.

No kaupat tehtiinkin siellä Golf Variant 1.9Tdi Luxline:sta ja torstaina pitäisi olla autolla luovutus. Hintaeroa Skoda Fabia 1.9tdin ja Golfin välille tuli Focus vaihdokkina 800euroa, mikä ratkaisi pelin täysin. Nyt taas tietää miksi sitä menee töihin, asuntolainan lisäksi siis.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
No kaupat tehtiinkin siellä Golf Variant 1.9Tdi Luxline:sta ja torstaina pitäisi olla autolla luovutus. Hintaeroa Skoda Fabia 1.9tdin ja Golfin välille tuli Focus vaihdokkina 800euroa, mikä ratkaisi pelin täysin. Nyt taas tietää miksi sitä menee töihin, asuntolainan lisäksi siis.

Ei tarvi kahta kertaa miettiä kumpi on arvokkaampi muutaman vuoden päästä, kun laitat autoa vaihtoon.
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Ei tarvi kahta kertaa miettiä kumpi on arvokkaampi muutaman vuoden päästä, kun laitat autoa vaihtoon.

Juu, painivat muutenkin hieman eri sarjassa. Tosin tässä oli onneakin pelissä, sillä VW:n myyjän piti saada vielä seitsemän uutta autoa myytyä kuunloppuun mennessä, jotta tavotteet saavutetaan. Tämän takia tuli vaihdossa reilusti vastaan.
 

Kimmo_Ahteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi olla että nyt tulle helvetin tyhmä/mahdoton kysymys mutta kokeillaan. Työsuhdeauto olisi ehkä hankinnassa ja noita kustannuksia hieman pohdiskelen. Ensin olin aikeissa ottaa vapaan-autoedun, mutta ei taida olla kannattava? Eli skenario on seuraava:
Työmatka: 2*15km/pvä
Käyttö/vapaa-autoetu: esim 365/530€
Kulutus 6,0l diesel/100km

Tämän lisäksi ajoja ei tule kuin mökille pari kertaa vuodessa ja satunnaisia muita ajoja (kauppaan, harrastuksiin). Tuo työmatka taitaa olla "omaa ajoa" kuitenkin myös. Töissä ei tule ajoja.

Olen itse huomannut että todella vähillä yksityisillä ajokilometreillä työsuhdeauton hankinta ei loppupeleissä ole kovin kannattavaa. Työmatka toimistolle on muutamia kilometrejä ja juurikaan muuta omaa ajoa ei tule. Vaikka ajopäiväkirjan pito tuo osan maksetuista veroista takaisin, ilman työsuhdeautoa saattaisi jäädä enemmän käteen kun huomioi julkisen liikenteen matkakustannukset työpaikan ja kodin välillä. Oikeastaan kesäkuukaudet menee fillarilla ja pari kertaa kesässä käy mökillä autolla niin siinäpä on kaikki ajot.

Jossain netissä on laskureita jolla voi laskea omien ajojen vaikutusta autoedun arvoon. Kannattaa tutustua ennen kuin hankkii auton. Luultavasti googlettamalla löytyy.
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aamulla sain Opel Corsani takaisin huollosta. Joutokäyntisäädin vaihdettiin ja sinne upposi taas yli 200€. Jos nyt auto toimisi moitteetta jonkun aikaa, niin olisin tyytyväinen.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Noniin, nyt olisi auton vaihto edessä ja suunnitelmissa seuraava auto: Kia cee´d 1,6 EX SW

Onko palstalaisilla kokemuksia, omia tai muiden Kiasta? Tuolla "mukajärkeväkeskustelupalsta" sivulla oli miinuksia annettu ties mistä, lähinnä kalleista huolloista.
Jakakaa kokemuksenne kanssani =)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Noniin, nyt olisi auton vaihto edessä ja suunnitelmissa seuraava auto: Kia cee´d 1,6 EX SW

Onko palstalaisilla kokemuksia, omia tai muiden Kiasta? Tuolla "mukajärkeväkeskustelupalsta" sivulla oli miinuksia annettu ties mistä, lähinnä kalleista huolloista.
Jakakaa kokemuksenne kanssani =)

Käytetyistä ei vielä kauheasti ole kokemuksia, joten lopuulinen jälleenmyyntiarvi lienee vielä arvoitus.

Huollot ovat aivan järkyttävän kalliita - tai olivat ainakin tutun Sorentossa.

Oma ajokokemus rajoittuu Kia Magentikseen joka oli aivan järkyttävä lulla. Perä tuntui elävän eri tahtiin keulan kanssa jatkuvasti.

Jokainen taaplaa tavallaan, mutta hae nyt ihmeessä kilpaileva tarjous jostain toisestakin merkistä.
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Siis tehdasuusi auto kyseessä. Täytyy jutella avokin kanssa vielä mitä tehdään =)

Muutkin vain kenellä kokemuksia niin napit sauhuamaan
 

Kaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Jets, Green Bay, ENCE, Tazen ARTA-viha
Siis tehdasuusi auto kyseessä. Täytyy jutella avokin kanssa vielä mitä tehdään =)

Muutkin vain kenellä kokemuksia niin napit sauhuamaan

Itse kävin koeajolla toissapäivänä. Alla oli 1.6crdi automaatti. Ei mitenkään sytyttänyt, ohjaus oli todella tunnoton omaan makuun. Tilaahan tuossa oli hyvin. Jo mainitut huollot siis todella kalliita. Etsi käsiisi Tuulilasi 6/2008, jossa on testissä Focus, Astra, Kia, Golf ja Octavia, tosin dieseleinä. Siitä saat osviittaa, mm huollot ja varaosat vertailtu.

Perjantaina olisi oman Golffin nouto edessä. Loppujen lopuksi meni tämä autonvaihto h**vetin hyvin. Fabia oli kaikista mainospuheista huolimatta todella vaisu esitys ja Golf taas juuri täydellinen omiin tarpeisiin.
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei tarvi kahta kertaa miettiä kumpi on arvokkaampi muutaman vuoden päästä, kun laitat autoa vaihtoon.

Ei siitä miettimisestä haittaa ole, ainakaan mutuna ei kannata asioita päättää.

Seuraavassa linkki autojen arvon säilymistä seuraavaan taulukkoon: http://www.ajovalo.net/ArvoParhaat.htm

Fabia ei listalla ole, koska malli muuttui välillä. Suht' tasaisesti nuo VW-konsernin autot listalla ovat, tosin Octavia ihan kiusallaan pari pykälää Volkkareja edellä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Cee'distä ei ole kokemuksia, eikä Kiasta yleensäkään mutta sisarmerkki Hyundain parista mallista on kylläkin (Matrix ja i30). Molemmista löytyy oikeastaan samat plussat ja miinukset. Luotettavuus on minusta ihan kiitettävää, aika vähävikaisilta ja laadukkailta autoilta vaikuttaisivat (joissakin Hyundain isommissa malleissa olen kuullut vaihdelaatikkorikoista). Sellaisia perusvarmoja perusautoja joissa ei ole mitään ylimääräisiä hienosteluja mutta kaikki toimii niin kuin pitääkin. Ajettavuus ei ainakaan näin Saksalaisiin tottunutta oikein sytytä, aika tunnottoman ja "rimpulan" oloisia ovat ajaa - ei kuitenkaan ihan pahimmasta päästä mitä olen ajanut. Materiaalit ovat vähän halvan oloisia, vaikuttavat sellaisilta että ajan oloon nitinää ja natinaa saattaa riittää. Ja jälleenmyyntiarvohan noissa ei ainakaan vielä ole samalla tasolla "parempien merkkien" kanssa.

Ainakin tuosta Hyundain i30 farkusta (eikös Kia Cee'd farkku ole periaatteessa sama auto?) voi sanoa että Korealaiset eivät ole ihan käsittäneet farmariauton ideaa. Nimittäin aika surkean kokoinen pätkä tuo "farkku" on, tilaa ei ole juuri enempää kuin jossain normi 5-ovisessa hatchbackissa. Eli käytännössä kyseessä on auto jota markkinoidaan farmariautona mutta ainakaan minun mielestäni ei ole varsinainen farmariauto vaan enemmänkin vain hieman jatkettu hatchback. Vaan eiköpähän tuollakin pärjänne jos kuljetustarvetta ei ihan hirvittävästi ole.

Kaiken kaikkiaan sanoisin että varmatoimista perusautoa hakevalle nuo Korealaiset on ihan hyviä vaihtoehtoja. Jos ei hae saksalaisen jämäkkää ajettavuutta ja statusarvoa niin kyllä noilla toimeen tulee. Kokonaiskustannukset ei varmasti ole lähellekään kärkipäätä vaikkakaan eivät ehkä niin pieniäkään kun monesti annetaan ymmärtää.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei siitä miettimisestä haittaa ole, ainakaan mutuna ei kannata asioita päättää.

Seuraavassa linkki autojen arvon säilymistä seuraavaan taulukkoon: http://www.ajovalo.net/ArvoParhaat.htm

Fabia ei listalla ole, koska malli muuttui välillä. Suht' tasaisesti nuo VW-konsernin autot listalla ovat, tosin Octavia ihan kiusallaan pari pykälää Volkkareja edellä.

Tässä nyt oli kysessä Fabia Combi ja Golf Variant. Jos uutena hinta ero oli 900€, niin luulet tosissasi, että esim 4v ja 100000km ajettuna hinta ero ei ole moninkertainen?

Lisäksi pitää muistaa, että tuossa listassa verrataan uuden auton hintaa ja käytetyn hintaa - luuleko joku tosissaan, että lopullinen hinta (ostettaessa)tai hyvityshinta (autoliikkeen sisäänostohinta) on ollut edes tuolla päin? Listahan on suorastaan naurettava (hinnasta jäljellä 98,9%) - aika hillitöntä. Täysin turhake koko lista.
 
Viimeksi muokattu:

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Ainakin tuosta Hyundain i30 farkusta (eikös Kia Cee'd farkku ole periaatteessa sama auto?) voi sanoa että Korealaiset eivät ole ihan käsittäneet farmariauton ideaa. Nimittäin aika surkean kokoinen pätkä tuo "farkku" on, tilaa ei ole juuri enempää kuin jossain normi 5-ovisessa hatchbackissa. Eli käytännössä kyseessä on auto jota markkinoidaan farmariautona mutta ainakaan minun mielestäni ei ole varsinainen farmariauto vaan enemmänkin vain hieman jatkettu hatchback. Vaan eiköpähän tuollakin pärjänne jos kuljetustarvetta ei ihan hirvittävästi ole.
No, on siinä tavaratilaa kuitenkin enemmän kuin Volvon V50-farkussa... Mikä nyt sinänsä ei ole kovin suuri saavutus.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Lisäksi pitää muistaa, että tuossa listassa verrataan uuden auton hintaa ja käytetyn hintaa - luuleko joku tosissaan, että lopullinen hinta (ostettaessa)tai hyvityshinta (autoliikkeen sisäänostohinta) on ollut edes tuolla päin? Listahan on suorastaan naurettava (hinnasta jäljellä 98,9%) - aika hillitöntä. Täysin turhake koko lista.

Ja jos automallin hinta laskee, mikä taulukon mukaan on siis tapahtunut lähes joka automallille, niin eihän toki käytettyjen hinta laske siinä samalla. Yllättävän puusilmäisesti tehty lista tosiaan.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lisäksi pitää muistaa, että tuossa listassa verrataan uuden auton hintaa ja käytetyn hintaa - luuleko joku tosissaan, että lopullinen hinta (ostettaessa)tai hyvityshinta (autoliikkeen sisäänostohinta) on ollut edes tuolla päin? Listahan on suorastaan naurettava (hinnasta jäljellä 98,9%) - aika hillitöntä. Täysin turhake koko lista.
Tai sitten sitä ei osata lukea. Kannattaa ainakin sisäistää veromuutoksen vaikutus. Jokainen tietysti ymmärtää, että käytyttyjen autojen kaupassa hintaa neuvotellaan aina alaspäin, mutta ei kai siinä mitään isoja merkkikotaisia eroja ole. Esim. Skodan hintaa saadaan paljon enemmän alemmaksi kuin Volkkarin.

Ei toi mikään raamattu tietenkään ole eikä sellaiseksi tarkoitettu, mutta ihan mielenkiintoista tietoa löytyy, jota ei tarvitse ainoana totuutena tietenkään ottaa. Enemmän luotan kuitenkin tollaiseen listaan kuin mutu-arvioon siitä, kuinka paljon paremmin Golf säilyttää arvonsa kuin Fabia.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei toi mikään raamattu tietenkään ole eikä sellaiseksi tarkoitettu, mutta ihan mielenkiintoista tietoa löytyy, jota ei tarvitse ainoana totuutena tietenkään ottaa. Enemmän luotan kuitenkin tollaiseen listaan kuin mutu-arvioon siitä, kuinka paljon paremmin Golf säilyttää arvonsa kuin Fabia.

Mielelläni minäkin loistoja luen mutta miulummin sellaisia joilla on edes jotain tekemistä käytännön kanssa - tuo lista on totaalisen hyödytön.
 
Viimeksi muokattu:

Ender00

Jäsen
Mitään en autoista ymmärrä, mutta pääsin tuossa kerran ajelemaan pitempää matkaa automaattivaihteisella vanhalla Fordilla, jossa vakionopeuden säädin. Ihastuin noihin ominaisuuksiin suuresti.

Tässä nyt sitten mietin, että kun seuraavan auton on hommaamassa niin olisi kyllä hyvä, jos nuo ominaisuudet siitä löytyisivät. Lisäksi saisi olla bensakone.

Minulle auto on kuitenkin käyttöhyödyke, joten ei tulisi mieleenkään laittaa valtavia summia auton hankkimiseen. Joten mitä käytännön vaihtoehtoja minulle edes on? Jos ajatellaan, että hinta saisi maksimissaan pyöriä siinä 10 000 euron tienoissa niin onko edes mahdollisuutta saada autoa jossa automaattivaihteet, vakionopeudensäädin ja bensakone?

Mitä valmistajien malleja edes on olemassa, joissa nuo ehdot täyttyvät?

Voipi olla äärimmäisen tyhmä kysymys, mutta oma tietämys tosiaan rajoittuu auton tankkaamiseen ja pissapojan täyttämiseen - muut hoidan huollossa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Mitään en autoista ymmärrä, mutta pääsin tuossa kerran ajelemaan pitempää matkaa automaattivaihteisella vanhalla Fordilla, jossa vakionopeuden säädin. Ihastuin noihin ominaisuuksiin suuresti.

Tässä nyt sitten mietin, että kun seuraavan auton on hommaamassa niin olisi kyllä hyvä, jos nuo ominaisuudet siitä löytyisivät. Lisäksi saisi olla bensakone.

Minulle auto on kuitenkin käyttöhyödyke, joten ei tulisi mieleenkään laittaa valtavia summia auton hankkimiseen. Joten mitä käytännön vaihtoehtoja minulle edes on? Jos ajatellaan, että hinta saisi maksimissaan pyöriä siinä 10 000 euron tienoissa niin onko edes mahdollisuutta saada autoa jossa automaattivaihteet, vakionopeudensäädin ja bensakone?

Mitä valmistajien malleja edes on olemassa, joissa nuo ehdot täyttyvät?

Voipi olla äärimmäisen tyhmä kysymys, mutta oma tietämys tosiaan rajoittuu auton tankkaamiseen ja pissapojan täyttämiseen - muut hoidan huollossa.


Molemmat sellaisia ominaisuuksia jotka koukuttavat nopeasti ja eroon on vaikeaa päästä. Yleisesti ottaen automaatti vähentää kyllä huomattavasti vaihtoehtoja mutta äkkiseltään ainakin seuraavat mallit tulee mieleen:

Volvo 850
Opel Vectra
Ford Mondeo
Chevrolet Corsica ja varmaan myös Alero
Nissan Almera / Primera
Vw Golf / Passat

Aika moneen merkkiihän vakinopeudensäätimen pystyy asentamaan myös jälkikäteen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Molemmat sellaisia ominaisuuksia jotka koukuttavat nopeasti ja eroon on vaikeaa päästä. Yleisesti ottaen automaatti vähentää kyllä huomattavasti vaihtoehtoja mutta äkkiseltään ainakin seuraavat mallit tulee mieleen:

Volvo 850
Opel Vectra
Ford Mondeo
Chevrolet Corsica ja varmaan myös Alero
Nissan Almera / Primera
Vw Golf / Passat

Aika moneen merkkiihän vakinopeudensäätimen pystyy asentamaan myös jälkikäteen.

Eikä pidä tietenkään unohtaa Mersuja. Kyllä kymppitonnilla saa nykyisin jo hyviäkin ja suht' vähän ajettuja Mersuja. Itselläni ei kyllä ole juuri pahaa sanottavaa Mersusta, koneet ja laatikot on ainakin pirun kestäviä, ja kun katsoo että kori on ruostesuojattu ja muuten hyvä niin aika huoletonta ajelua on edessä.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos ajatellaan, että hinta saisi maksimissaan pyöriä siinä 10 000 euron tienoissa niin onko edes mahdollisuutta saada autoa jossa automaattivaihteet, vakionopeudensäädin ja bensakone?

Korealaiset ovat yleensä hyvin varusteltuja ja halpoja. Itselläni on 8000€ maksanut Hyundai Elantra 2,0 A (vm. 2002, 86tkm), johon olen ollut ihan tyytyväinen. Parasta autossa on ehdottomasti pienehkön korin ja tehokkaan moottorin yhdistelmä, joka takaa kiihtyvyyden myös automaatilla. Bensaakin se kuluttaa vähemmän (n. 7,5-8l/100km) kuin pienemmällä koneella varustettu entinen Mondeoni.

Muita harkinnan arvoisia malleja voisivat olla Hyundai Sonata ja Daewoo/Chevrolet Nubira tai Ewanda. Niitä on aika vähän liikkeellä käytettynä, mutta netin avulla varmaan löytyy muutama potentiaalinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös