Autoiluketju

  • 3 307 985
  • 18 973

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Minkälaisia kokemuksia porukalla on uusikoppaisesta Passatista, dieseli itsellä hakusessa. Kokeiltu kaksilitraisia bensa-ja diesel-koneella. Ihan jämäkkä ajaa maantiellä, tilaa tarpeeksi.

Kokeileppa ihmeessä uutta VW Passat Variant 1,9 Tdi Luxlinea. Asialliset varusteet(mm. automaatti-ilmastointi ja lämmitettävä tuulilasi), tilaa todella paljon ja hinta nyt uudistuksen jälkeen 29220 + toimituskulut. Passatissa lisäksi webasto vakiona, joten kohtuullisella summalla pitäisi saada kylkeen kellolaite. Kone ei vedä vertoja 2,0 Tdi:lle, mutta olisi ainakin minun ajooni varsin ihan riittävä. Kovasti tekisi mieli moinen hankkia alle.
 
Syyskuussa Delta-auto lähestyi tarjouskirjeellä, jossa oli alennettu Alfa 147 2.0 T.Sparkin hintaa usealla tonnilla. Autoverouudistus laski hintaa vielä parilla tonnilla. Pari vuotta sitten kun tuli facelift kyseiseen malliin niin himotti ostaa se. Asia jäi suolaisen hinnan takia väliin. Auto maksoi tuolloin jotain 32000. Tänään se maksaa alle 25000 ja huomenna on sellainen koeajossa.

Toki malli on jo elinkaarensa ehtoopuolella (uutta odotetaan 2009) mutta runsaasti varusteltuna kiehtoo vieläkin.

Olisiko kokemuksia koslasta palstalaisilla?
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti

AnaMasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahko
Täälläkin oli Skoda harkinnassa ennen edellistä vaihtoa. Corolla 2002:n ja Focus 2005:n jälkeen päätin, että seuraava auto on joku edullinen VAG. Päätarkoituksena löytää jotain keskitietä Fordin ajettavuuden ja Tojon laadun välille.

Seat kiinnosti edullisuutensa takia, mutta sisätilat olivat niin luotaantyöntävät, etten edes koeajanut. Varmaan ihan hyvä auto, mutta ei mulle.

Octavia Elegancea kävin polkemassa jopa neljä kertaa. Auto ei erityisesti sytyttänyt, mutta en mitään valittamistakaan keksi. Olisin varmaan ostanut, ellei Metroauton myyjä olisi ollut niin ikävän oloinen heppu ja ellen olisi lukenut ultimatevw.comin Octavia-keskusteluja. Ihmeen paljon lapsellisia vikoja tuntuu olevan.

Sitten katse siirtyi saman hintaluokan Jettaan, mutta sen tavaratila oli niin naurettava pienine luukkuineen ettei tarvinnut edes koeajaa. Octavia Sedanin tavaratila on hillitön rotko Jetan korurasiaan verrattuna ja Skodan luukkukin aukeaa katosta asti.

Liikkeestä lähti lopulta uusi Golf Variant TSI koneella. Toi TSI on kyllä alavääntöineen hulvaton vehje. Skodan 1.8T:hen verrattuna TSI potkaisee ihan eri tavalla pienemmistä hepoista huolimatta. Noin hauska kone on kyllä kulutukselle myrkkyä, kun vähän väliä tulee pakonomainen tarve polkaista. Focuksen ajettavuudelle (ohjaustuntuma ja tarkkuus) tämä ei ainakaan nyt talvirenkailla ihan vielä pärjää, mutta muuten tuntuu hyvältä.
 

Borgie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
tutzba kirjoitti:
Onkos kenelläkään jatkoaikalaisista Chrysler Neonia? Olen alkanut sellaista katselemaan, ja ihmettelen kun ne ovat niin halpoja (käytettyinä ainakin). Tietysti voi olla, että kun paikanpäälle menet ja näet sen, niin selviää heti miksi on halpoja, mutta kuvien perusteella ja keskustelujen mukaan pitäisi olla kunnossa.


Uudemmalla korimallilla ja 4-pykäläisellä tomaatilla ihan hyvä auto. Tuli ajettua ~70 Tkm LE mallilla. Vikoja en allekirjoita, päinvastoin, Chryslerit olivat ainakin 2000 -luvun alussa piikkipaikalla Toyotan kanssa siellä autojen huoltolistalla, ja nimenomaan siellä vähävikaisessa päässä. Myös omistajien tyytyväisyys mittauksessa olivat silloin ykköspaikalla.

Ajotuntuma on hyvä, mutta löpöä menee kohtuullisen paljon. Pitkillä matkoilla minulla kipeytyi selkä, eli ristiseläntuessa olisi parantamisen varaa. Perseenlämmittimiä ei ollut niin ikään. Chryslerin paraspuoli on ns. ajamisen helppous, mikä lienee jenkkiautoissa aika tärkeää (huomaa McDonalds mitoitetut mukipidikkeet, 3 kpl, ohjaamossa).

Wikipedia:
Ohjaus on kevyt yhdysvaltalaiseen tyyliin, eikä alusta ole kova. Ensimmäisissä mallisarjoissa ääneneristys oli heikko, mikä toi erityisesti nastarenkaiden äänet melko hyvin matkustamoon. Polttoaineen kulutus on verrattain alhainen suurehkoillakin maantienopeuksilla.

Tuossa on kaksi asiavirhettä, alusta itseasiassa on kovempi kuin saman kokoluokan normi autoissa ja löpöä kuluu etenkin suurilla nopeuksilla paljon.
 

scholl

Jäsen
löpöä kuluu etenkin suurilla nopeuksilla paljon.

Se johtuu siitä, että kun siinä on liian pieni moottori iskutilavuudeltaan automaatille. Motarinopeuksilla vaihtaa ylämäissä pienemmälle ja huudattaa konetta. Niin se oli ainakin PT Cruiserissa. Siinä oli alunperin tehty kardinaalivirhe eli tuotu Eurooppaan kakslitrasella. Olisi pitänyt tuoda sillä 2,4:lla suoraan, mikä oli Jenkeissä kehissä.

Auton koko menee kai niin, että jos on kapea, pieni auto niin mahtuu vain 3 mukitelinettä, muuten 4.
 

Isktr

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Vemix/Stocka löi pöytään tarjouksen, jota ei voi olla harkitsematta.
Ford C-Max 1.8TDci 115hp 21990€ kuluineen. Esim Saksan listahinta 22250€ 1.6TDci , 109hp. Nyt on Suomessa kokolailla huudatettu löysät pois.
Ja kyllä, tiedän mikä paskakasa Ford voi "parhaimmillaan" olla.
Nimim. "oli mullakin Focus"

Mutta hyvä on tarjous...
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
... PT Cruiserissa. Siinä oli alunperin tehty kardinaalivirhe eli tuotu Eurooppaan kakslitrasella. Olisi pitänyt tuoda sillä 2,4:lla suoraan, mikä oli Jenkeissä kehissä.

Tietääkseni kaikki euroPT Cruiserit on valmistettu Itävallassa. Varmaankin tuon kaksilitraisen moottorin valintaan on vaikuttanut eurooppalainen autoverotus tjsp. Valtaosa näistä pikkumoottorisista lienee manuaalivaihteisia.

Se on kyllä totta, että isohko auto pienehköllä moottorilla ei ole parhain valinta automaattivaihteistolle. Ainakaan polttoainetaloudellisesti.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kävinpä tänään katsastamassa autoni, ensimmäistä kertaa olin liikkeellä nelivetoisella versiolla ja yllätys oli suuri. Katsastujanari ei kokeillut autoni jarruja testipenkissä laisinkaan... tapahtuman päätyttyä kysäisin että jäiköhän sulla jotain tekemättä. Vastaus oli että ei, nelivetoisen jarruja ei vaan kuulemma voi testata penkissä ja että ne on nyt testattu konttorin takana olevalla hiekkatiellä ns. tuntumalla, hyvältä kuulemma tuntui.... ei voi testata jarruja? En epäile ettäkö niissä jotain vikaa olisi, mutta silti tuntuu kummalta, ne on kuitenkin tärkeimmät turvavarusteet autolla liikuttaessa. Miitenkäs muualla, onko täällä Raumalla vain niin kälyiset vehkeet (yksiakselinen testijärjestelmä?) että niillä tosiaan ei voi testata Quattron jarruja vai onko kaikkialla sama meininki? Toinen yllätyksenaihe oli tiskillä pyydetty hinta 80 egeä, pari vuotta sitten hinta alkoi muistaakseni vitosella.
 

scholl

Jäsen
Tietääkseni kaikki euroPT Cruiserit on valmistettu Itävallassa. Varmaankin tuon kaksilitraisen moottorin valintaan on vaikuttanut eurooppalainen autoverotus tjsp. Valtaosa näistä pikkumoottorisista lienee manuaalivaihteisia.

Käsittääkseni kyllä valtaosa kaksilitraisista on automaattivaihteisia. Ainakin Suomessa. Se oli ainoa kone täällä ennen. Sitten tuli turbo, joka oli manuaali, koska sinne ei mahtunut automaattia laittamaan. Eikä tuollainen auto saa olla manuaali. Keski-Euroopassa toki oli tarjolla jotain pienempiä koneita kuten 1,8, joka manuaalilla. Polttoainetaloudellisuus on yksi paskan hailee, mutta ajaminen kovemmissa nopeuksissa on epämukavaa. No ehkä cruiser nimi tarkoittaa sitä, ettei moottoritielle tarvitse mennä. Jos ton auton saisi V6:lla ja automaatilla niin ostaisin takuulla kakkosautoksi. Se on käytännöllisin auto mitä tiedän. Lyhyt, helppo pysäköidä ja tavaraa mahtuu kyytiin aivan sikana.

PT Cruiserit on aina tehty Meksikossa niin Eurooppaan, Jenkkeihin kuin muihinkin maihin. Itävallassa on tehty ainoastaan CRD malleja ja niitäkin vain kai vuoden. Ei tuollaista spesiaalimallia kannata tehdä monessa tehtaassa.
 

scholl

Jäsen
Katsastustoiminnan vapauttamisen jälkeen kustannukset ovat nousseet 40%, katsastusmaksut 100% (lähde AL jokin aika sitten).

Kuinka paljon niissä on muuten eroa katsastuspaikkakohtaisesti? Eikös se vapaa kilpailu tarkoita nykyään sitä, että saa katsastuttaa missä vain? No Hernesaari on silti kätevin, koska nettivarausjärjestelmä on loistava ja ei siellä muutenkaan juuri jonoja olisi. Nostalgiaketjuun kuuluisi varmaan se vanha meininki, jossa Hakuninmaalla oli ainoa mesta ja siellä sai sitten pihalla jonottaa ihan simona ja odottaa numeron vaihtumista, että sai ajaa sisään. Nyt meet sisään, jätät avaimet respaan samalla kuin maksat, lueskelet lehteä ja juot kahvia ja mr. katsastusmies tulee sitten sanomaan, kun auto on valmis.
 

NallePyh

Jäsen
Suosikkijoukkue
se lahtelainen
Käsittääkseni kyllä valtaosa kaksilitraisista on automaattivaihteisia. Ainakin Suomessa. Se oli ainoa kone täällä ennen. Sitten tuli turbo, joka oli manuaali, koska sinne ei mahtunut automaattia laittamaan. Eikä tuollainen auto saa olla manuaali. Keski-Euroopassa toki oli tarjolla jotain pienempiä koneita kuten 1,8, joka manuaalilla. Polttoainetaloudellisuus on yksi paskan hailee, mutta ajaminen kovemmissa nopeuksissa on epämukavaa. No ehkä cruiser nimi tarkoittaa sitä, ettei moottoritielle tarvitse mennä. Jos ton auton saisi V6:lla ja automaatilla niin ostaisin takuulla kakkosautoksi. Se on käytännöllisin auto mitä tiedän. Lyhyt, helppo pysäköidä ja tavaraa mahtuu kyytiin aivan sikana.
Minä olen ollut siinä uskossa, että ainakin alkuvuosina valtaosa oli manuaaleja. Itsellänikin oli 2 -litrainen manuaali, koska automaatti oli aivan törkeän laiska. Tuo 2 -litrainen olisi kyllä pitänyt suosiolla jättää väliin ja tuoda vain 2,4 -litraista ja nimenomaan automaatilla.

Muuten aivan loistopirssi, tosin kääntösäde on enemmänkin kaartosäde. Että se pysäköinnin helppous esimerkiksi ahtaissa parkkihalleissa on vähän niin ja näin.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Viimeksi kun autoa vaihdoin niin alkuperäinen suunnitelma oli ostaa PT Cruiser. Koeajo olikin sitten aikamoinen pettymys. Itse olen 192cm pitkä ja en saanut mitenkään hyvää ajoasentoa säädettyä penkistä. Tunnelma oli kuin ruokapöydän ääressä ajaisi autolla. Lisäksi tuulilasiin sijoitettu taustapeili peitti juuri ne "oikealta nousevat hirvet"-alueen. Muutenkin tuntui että näkyväisyys oli heikko, joka johtui varmaankin pienestä tuulilasista. Koeajamani auto oli vuosimallia -01, joten kehitystä on voinut tapahtua jo noissa. Hemmetin hienon näköinen auto on kyllä kyseessä.
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
PT Cruiseria en ole ajanut, mutta olisikohan muissakin Chryslereilla kehittämistä automaattivaihteiston ja moottorin yhdistelyssä... Koeajoin muutama (3-4) vuosi sitten Voyageria pienemmällä koneella ja vaihteisto pisti isompaa silmään vasta yllättävän korkeilla kierroksilla. Olisko se nyt ollut se 2,7 bensakone siinä yksilössä kiinni. Samoihin aikoihin kokeilin Sebringiä, siinä oli 2 -litrainen kone automaattivaihteiston kanssa. Sama juttu, mieletön mylväisy aina kiihdytettäessä ennen kuin sai isompaa sisään.

Silloin koeajoissa olleista, ilman odotusaikaa saatavilla olevista brand new pirsseistä Ford Mondeo 2.0 automaatti käyttäytyi sivistyneimmin, joten valitsin sen. Kaduin sitten viimeistään toisella kerralla kun kone lopetti käymisen Panevezysin ja Bauskan välisellä viidakkotaipaleella. Sinnehän ei tarvinnut hinausautoakaan odotella kuin 9 tuntia. Prkl.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pitkään himotti Seat Altea XL, mutta lopulta luovuin hankkeesta. Pakko tyytyä vielä käytettyyn nakuttajaan, tällä hetkellä kiikarissa 307 stw -04. Heppoja 110 ja mittarissa satatonnia, hyvät varusteet mukana. Hintaa kymppitonni vähemmän kuin uudessa Seatissa, sehän sen tässä vaiheessa koulutuksessa vielä ratkaisee. Köyhä mikä köyhä.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Kävinpä tänään katsastamassa autoni, ensimmäistä kertaa olin liikkeellä nelivetoisella versiolla ja yllätys oli suuri. Katsastujanari ei kokeillut autoni jarruja testipenkissä laisinkaan... tapahtuman päätyttyä kysäisin että jäiköhän sulla jotain tekemättä. Vastaus oli että ei, nelivetoisen jarruja ei vaan kuulemma voi testata penkissä ja että ne on nyt testattu konttorin takana olevalla hiekkatiellä ns. tuntumalla, hyvältä kuulemma tuntui.... ei voi testata jarruja? En epäile ettäkö niissä jotain vikaa olisi, mutta silti tuntuu kummalta, ne on kuitenkin tärkeimmät turvavarusteet autolla liikuttaessa. Miitenkäs muualla, onko täällä Raumalla vain niin kälyiset vehkeet (yksiakselinen testijärjestelmä?) että niillä tosiaan ei voi testata Quattron jarruja vai onko kaikkialla sama meininki? Toinen yllätyksenaihe oli tiskillä pyydetty hinta 80 egeä, pari vuotta sitten hinta alkoi muistaakseni vitosella.

Millään jarrudynolla ei voi testata nelivetoisen jarruja. Siinä dynollahan vain toinen akseleista on rullan päällä ja toinen tasaisella lattialla. Toinen akseli painaa auton väkisin pois rullalta, tai vaihtoehtoisesti nelivetojärjestelmä hajoaa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Millään jarrudynolla ei voi testata nelivetoisen jarruja.
Ei kai asia ihan näin yksiselitteinen ole, koska löytyy myös paljon autoja, joista tuon nelivedon saa kytkettyä irti ihan nappia painamalla tai kääntämällä. Nämä nyt ainakin ajetaan normaalisti siihen rullien päälle testaukseen.

Jatkuva nelivetoinen peli onkin sitten jo sellainen auto, jonka jarruja kokeillaan siellä takapihalla ajokierroksen aikana.

Tästä katsatuksesta tulikin mieleen sellainen juttu, että kysykääpä ensi kerralla siltä katastusmieheltä mennessänne sinne konttorille autoanne näyttämään, että mitä kaikkea tietoa iskaritestistä tulee, ja koska ne ovat vaihtokunnossa jne. Meikäläinen testasi viime kerralla tuota kaveria oikein enemmänkin siinä kahvia hörppiessäni, ja lopulta vastaukset olivat varsin ympäripyöreitä. Ei tainnut kaveri oikeastaan itsekkään tietää tarkkoja sääntöjä asian suhteen.
 

Jäsen Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Kuhmon Kiva HT
Tästä katsatuksesta tulikin mieleen sellainen juttu, että kysykääpä ensi kerralla siltä katastusmieheltä mennessänne sinne konttorille autoanne näyttämään, että mitä kaikkea tietoa iskaritestistä tulee, ja koska ne ovat vaihtokunnossa jne.
Kyselin just kuukausi sitten ja aika hyviä vastauksia tuli.
Eri painoiset autot antavat eri tuloksia ja sitten että perstuntuma (ajolenkillä) vahvistaa koneen tulokset.
Tuumasi vielä lopuksi että aika turha vehje :)
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Ei kai asia ihan näin yksiselitteinen ole, koska löytyy myös paljon autoja, joista tuon nelivedon saa kytkettyä irti ihan nappia painamalla tai kääntämällä. Nämä nyt ainakin ajetaan normaalisti siihen rullien päälle testaukseen.

Jatkuva nelivetoinen peli onkin sitten jo sellainen auto, jonka jarruja kokeillaan siellä takapihalla ajokierroksen aikana.

Olisin voinut kirjoittaa selkeämminkin. Luonnollisesti siis tarkoitin jatkuvalla nelivedoilla varustettuja autoja. Jos nelivedon voi kytkeä pois, niin siilloinhan auto on normaali kaksivetoinen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Olen hiukan haarukoinut vaihtoehtoja eri kriteerien mukaan, ja näyttäisi siltä, että 307 on meidän tuleva auto. Mahdollisimman vähänajettu farkku pitäisi saada halvalla, joten moni suosikkikaaroistani täytyy unohtaa reiluksi vuodeksi. Mutta asiaan: Riittääkö 500 euron budjetti jakopäänhihnan vaihtoon Pösöllä ja miten FAP tulee huomioida kustannuksissa? Entä saako jalopuujäljennöksen vaihdettua kojelaudasta pois ilman suurta showta? Onko kellään tietoa kustannuksista?
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Mittariston psykedeelinen muotoilu viittaisi johonkin ranskalaiseen.

EDIT: ei kyllä Cliossa kolmea niskatukea takana, joku Sitikka?
 

scholl

Jäsen
Mittariston psykedeelinen muotoilu viittaisi johonkin ranskalaiseen. Veikkaan Clioksi.

Jutussa sanotaan, että se on maasturi. Eli siis joku Metsäliittohemmo ajoi metsätietä Lieksassa, kun hirvi päätti kävellä ko. maasturin yli. Millä muulla merkillä kuin Jeepillä (2000-luvun Cherokee) on ollut noita murrettuja vihreitä sävyjä. Freelander?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös