Mainos

Autoiluketju

  • 3 337 144
  • 19 050

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Kuinka paljon niissä on muuten eroa katsastuspaikkakohtaisesti? Eikös se vapaa kilpailu tarkoita nykyään sitä, että saa katsastuttaa missä vain? No Hernesaari on silti kätevin, koska nettivarausjärjestelmä on loistava ja ei siellä muutenkaan juuri jonoja olisi. Nostalgiaketjuun kuuluisi varmaan se vanha meininki, jossa Hakuninmaalla oli ainoa mesta ja siellä sai sitten pihalla jonottaa ihan simona ja odottaa numeron vaihtumista, että sai ajaa sisään. Nyt meet sisään, jätät avaimet respaan samalla kuin maksat, lueskelet lehteä ja juot kahvia ja mr. katsastusmies tulee sitten sanomaan, kun auto on valmis.

Tähän on aivan pakko todeta hieman ironisesti, etten ole eläissäni katsastanut autoa. Enkä aiokaan. 80k huollon alla auto kylmästi vaihtoon.
 

scholl

Jäsen
Tähän on aivan pakko todeta hieman ironisesti, etten ole eläissäni katsastanut autoa. Enkä aiokaan. 80k huollon alla auto kylmästi vaihtoon.

Aikoinaan ei ollut niitä vapaita vuosia uutena. Nykyään se on helpompaa.

Ironisesti voisi myöskin sanoa, että harva aikoo ajaa eläissään 80k per auto. Autoilu ei ole nimittäin paljouskilpailu. Ja eihän se auto pihassa tai tallissa paljon kulu, joten vaihtaminenkaan ei ole tärkeintä, vaan niitä voi hankkia lisää. Itselläni oli aikoinani periaate, etten pidä autoa kauempaa kuin sen 2v takuuajan, mutta se on ihan turhaa. Ei niihin vikoja tule senkään jälkeen. Sama koskee muita kulkuneuvoja. Moottoripyöränikin on jo ollut 6 kesää ja olen ajanut sillä yhteensä 5k, vaikka lähes päivittäin sitä käytän yli puoli vuotta.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Mikähän on yleisin syy siihen, että auto ei nosta moottorilämpöjä normaalille tasolle?!? Äsken kävin kaupungilla ja auto oli kuitenkin n.40 minuuttia yhtäjaksoisesti käynnissä, mutta lämmöt jäivät jonkunverran normaalin alapuolelle.. Eikä pakkastakaan ole kuin kymmenkunta astetta..

Ja toinen kysymys; onko mitään haittaa jos jäähdytin-nestettä ei lantraa vedellä?!? Yleensähän noissa on se pakkaskestävyys ilmoitettu "lantrattuna".
 

polvipetteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mikähän on yleisin syy siihen, että auto ei nosta moottorilämpöjä normaalille tasolle?!? Äsken kävin kaupungilla ja auto oli kuitenkin n.40 minuuttia yhtäjaksoisesti käynnissä, mutta lämmöt jäivät jonkunverran normaalin alapuolelle.. Eikä pakkastakaan ole kuin kymmenkunta astetta..

Mikä auto ja vuosimalli? Oletko ajanut sillä aiempia talvia, eli onko vertailukohtaa tuohon termiin normaali taso? Käykö auto normaalisti?

Itsellä oli pari vuotta takaperin kutoskoneinen Audin A4, joka matka-ajossa heitteli moottorin lämpötiloja sinne tänne. Välillä laski kuuteenkymppiin ja sitten taas palasi yhdeksäänkymppiin. Joku anturivika arvelivat jälkikäteen. Vaihdoin auton pois, joten en päässyt varmistamaan. Tuskin kuitenkaan oli mitään radikaalia, kun ajelin sillä "heittelehtivällä" moottorin lämpötilamittarilla tuhansia kilometrejä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja toinen kysymys; onko mitään haittaa jos jäähdytin-nestettä ei lantraa vedellä?!? Yleensähän noissa on se pakkaskestävyys ilmoitettu "lantrattuna".

Kyllä se kannattaa lantrata, pelkän jäähdytinnesteen lämmönsiirtokyky on paljon huonompi kuin veteen sekoitetun. Ja käsittääkseni vesipumppukaan ei pidemmän päälle oikein tykkää siitä jos ajetaan pelkällä nesteellä ilman vettä.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Mikä auto ja vuosimalli? Oletko ajanut sillä aiempia talvia, eli onko vertailukohtaa tuohon termiin normaali taso? Käykö auto normaalisti?

Auto on ollut itselläni jo kolmisen vuotta, ja kyseessä siis -92 Carina E 1.6 (Japanin malli). Eli siis se on tiedossa, että normaalia alhaisempi on lämpö ollut. Itseasiassa olin kuuntelevinani että kierrokset välillä nousivat tyhjäkäynnillä..Ei ole kierroslukumittaria, mutta korvakuulolla tuntui vähän nousevan ja laskevan.

Onko kellään ideaa mikä voisi olla vikana?!? Pitää huomenissa valosaan aikaan vähän katsoa konepellin alle, jos vaikka jotain hämminkiä huomaisi..

Tyttöystävä täytti muutama viikko sitten tuon jäähdytin-neste säiliön, mutta siellä piti kyllä vähän olla vanhoja litkuja alla, mutta en sitten tiedä miten paljon.. Voisiko se olla syynä tähän alhaiseen lämpöön, että j-neste on liian "jäykkää"?!? Tosin nyt vasta antoi ensimmäisen kerran merkkejä vaikka nesteet on ollut sisällä tällä mixillä jo kolmatta viikkoa..
 
Viimeksi muokattu:

Receiver

Jäsen
Suosikkijoukkue
VG-62, TPS, TuTo, Suomen maajoukkue
Mikähän on yleisin syy siihen, että auto ei nosta moottorilämpöjä normaalille tasolle?!? Äsken kävin kaupungilla ja auto oli kuitenkin n.40 minuuttia yhtäjaksoisesti käynnissä, mutta lämmöt jäivät jonkunverran normaalin alapuolelle.. Eikä pakkastakaan ole kuin kymmenkunta astetta..
Rikkoutunut termostaatti tai lämpötila-anturi saattaisi olla vian syynä.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Mikähän on yleisin syy siihen, että auto ei nosta moottorilämpöjä normaalille tasolle?!? Äsken kävin kaupungilla ja auto oli kuitenkin n.40 minuuttia yhtäjaksoisesti käynnissä, mutta lämmöt jäivät jonkunverran normaalin alapuolelle.. Eikä pakkastakaan ole kuin kymmenkunta astetta..

Ja toinen kysymys; onko mitään haittaa jos jäähdytin-nestettä ei lantraa vedellä?!? Yleensähän noissa on se pakkaskestävyys ilmoitettu "lantrattuna".

Tähän voi olla kaksi syytä:

1. Termostaatti aukeaa liian alhaisessa lämpötilassa. Tällöin termostaatti on vaihdettava ns. talvitermostaattiin joka aukeaa korkeammassa lämpötilassa antaen siten moottorin lämmetä normaaliin käyntilämpötilaansa. Talvitermostaattia ei Suomen olosuhteissa tarvitse vaihtaa kesäksi pois.

2. Lämpötila-anturin tai mittarin vika. Tällöin itse moottori käy normaalissa lämpötilassa mutta indikaatio kuljettajalle on virheellinen. Tästä ei sinänsä ole haittaa moottorille.

Jos vika on termostaatissa ts. moottori käy liian kylmänä sen yleensä huomaa lämmityslaitteen normaalia heikompana lämmitystehona. Jäähdytysnesteen koostumus ei sinänsä vaikuta tähän, mutta laimentamattoman jäähdytysnesteen lämmönjohtokyky on heikompi joten vaarana on, että kesähelteellä käyntilämpötila nousee liian korkeaksi ja jäähdytin "keittää".

Yksi keino näin pakkasella todentaa vika on yksinkertaisesti laittaa pahvi auton nokalle ja tarkkailla onko sillä vaikutusta käyntilämpötilaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mikähän on yleisin syy siihen, että auto ei nosta moottorilämpöjä normaalille tasolle?!? Äsken kävin kaupungilla ja auto oli kuitenkin n.40 minuuttia yhtäjaksoisesti käynnissä, mutta lämmöt jäivät jonkunverran normaalin alapuolelle.. Eikä pakkastakaan ole kuin kymmenkunta astetta..
Hyviä vastauksia tuossa toiset jo antoivatkin, mutta lisäsin yhden mahdollisen syyn. Nimittäin liian vähän nestettä järjestelmässä tekee sitä, että se ilmakulpa jää juurikin sen anturin kohdalle, ja näinollen mittaus ei näytä oikein. Tämä on lähinnä autokohtainen ongelma.
Ja toinen kysymys; onko mitään haittaa jos jäähdytin-nestettä ei lantraa vedellä?!? Yleensähän noissa on se pakkaskestävyys ilmoitettu "lantrattuna".
Sen lisäksi, että se on kallista, niin myös nesteen pintajännitys tippuu alas, ja näinollen se karkaa taivaantuulin pienemmästä reiästä, mitä vedellä laimennettu olisi tehnyt. 50/50 jos on nesteen suhde, niin se toimii ympäri maapallon, mutta 40/60 suhteinenkaan ei vielä mene jäähän kylmälläkään ilmalla.

Jos sinulla on järjestelmä täynnä pelkkää nestettä, suosittelen ottamaan puolet pois, ja vettä tilalle.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Omasta bemusta piti vaihtaa juuri tuo termostaatti viime talvena, oireet täsmälleen samat. Kaupungissa lämpesi jotenkuten mutta kuitenkin normaalia hitaammin/epäsäännöllisemmin ja maantiellä ei lämminnyt ollenkaan. Syynä oli rikkoutunut termari, korjaus luokkaa 170€ osineen merkkihuollossa.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Kiitoksia kaikille jotka neuvoja antoivat (Aeroman, Freddie Freeloader, Receiver, -OO- ja polvipetteri EDIT. Ja Daespoo)!! En nyt vielä täysin varmaksi tuota osaa itse sanoa, mutta rikkoutunutta lämpötila-anturia/mittaria itse veikkaisin. Kuitenkaan muuten tuota ei huomaa, moottori tuntuu aivan normaalilta, eli ainoa vika on tuo mittariviba.. Tietty termostaattikin on toinen mahdollinen.

Kuitenkin lämmityslaite puskee ihan kuumaa ilmaa, enkä oikeastaan muuta erikoista ole huomannut kuin sen, että eilisestä alkaen lämpömittari ei ole noussut aivan normaaliin.. Pitää ensi viikonloppuna katsoa tarkemmin kun käyn kotipaikkakunnalla pyörähtämässä, isä on meikäläistä kätevämpi näissä hommissa niin eiköhän se syy sitten viimeistään löydy.

Juu, ja tein sellaisen operaation että tyhjensin koko jäähdytin-neste säiliön ja tein uudet 50/50 mixit tilalle.
 
Viimeksi muokattu:

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Sorry, meni ohi tuo kohta että puskee kuumaa ilmaa.

Tuleeko normaalisti kuumaa ilmaa jos starttaat kylmän auton ja siirryt suoraan maantie/moottoritieajoon? Minulla se oli erona eli kaupungissa tuli kuumaa ilmaa mutta maantiellä ei.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Reilu pari viikkoa ja vajaa kaksi tonnia on nyt takana vm. -04 Pösö 307:lla. Hommasin lopulta 90-heppaisen kaksilitraisella koneella, vaikka alunperin sihtailin 110 heppaista. Mutta ihan hyvin tuokin liikkuu maantieajossa, ohituksissa ei tarvitse vaihdekeppiä vispata. Kulutuskaan ei vaikuttaisi kovin pahalta, kun tankissa on viidennes jäljellä ja kilometrejä himpun yli 800 tuolla tankauksella. Viikossa tulee 600 kilsaa moottoritietä ja päälle vapaa-ajan ajot, joten kaipa vielä näilläkin hinnoilla löpö maksaa hiukan itseään takaisin.

Ylivoimaisesti parasta tuossa kaarassa on kuitenkin ajomukavuus. En ole erityisen merkkiuskollinen autojen suhteen, kun aikoinani sain monia merkkejä ajella työkseni ja niiden heikkouksiin ja vahvuuksiin tutustua, mutta 307:n kohdalla pätee edelleen se, että aivan loistava yhdistelmä se on ajotuntuman ja mukavuuden puolesta. Tästä syystä himottaisi tulevaisuudessa uuden 308:n 136-heppainen diesel, jos vain auto muuten on pysynyt ominaisuuksiltaan 307:n tasolla. Hieno auto karvalakkiluokassa.
 

Voppie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
prkl!

Nyt kaivattaisiin kipeästi apua.

Parkkipaikalle jäi eilen seisomaan meikäläisen kärry, ei suostunut romu starttaamaan. Akussa vika ei ollut, tämä tsekattiin illalla, mutta kaverin kanssa epäiltiin, että voisiko vika olla virtalukon pohjassa? Onko mahdollista, että näinkin pieni pakkanen, kuin nyt pääkaupunkiseudulla on, pistäisi virtalukosta (tai miksei muualtakin) jotain jumiin, vai onkohan nyt kiesissä jotain isompaa hajalla? Avainta kun kääntää niin virrat tulee ihan normaalisti päälle (valot, tuuletus, stereot yms. toimii normaaliin tapaan), mutta mitään muuta ei tapahdu, ei edes minkäänlaista naksahdusta kuulu moottorin puolelta.

Kyseessä siis vm. -99 Rover 400, joka nyt ei ole kaikkein paras auto pakkasilla starttaamaan, mutta tällaista tilannetta ei ole kuitenkaan eteen tullut. Öljyt ja muut nesteet vaihdettu vajaa kuukausi sitten, joten siltäkään osin ei pitäisi ongelmia olla. Jos edes jotain pieniä vinkkejä tai neuvoja saisi, että mitä voisi kokeilla auton käyntiin saamiseksi vai pitääkö tässä nyt tosiaan ruveta hinaamaan autoa huoltoon. Itse olen aika pitkälti peukalo keskellä kämmentä näiden auton huoltojen kanssa, mutta jos jotain simppeleitä kikkoja löytyisi, että mitä kautta vikaa voisi edes hieman paikantaa ja tätä kautta sitten pyytää paremmin asiaa osaavia auttamaan kärryn kuntoon saamisessa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Aika vahvasti viittaa juuri virtalukkoon jos ei edes startterin solenoidit naksu avainta käännettäessä.

Lähteekö työntämällä käyntiin? Aja lämpimäksi ja katso sen jälkeen toimiiko startteri.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Sorry, meni ohi tuo kohta että puskee kuumaa ilmaa.

Tuleeko normaalisti kuumaa ilmaa jos starttaat kylmän auton ja siirryt suoraan maantie/moottoritieajoon? Minulla se oli erona eli kaupungissa tuli kuumaa ilmaa mutta maantiellä ei.

En ole vielä tuota kokeillut, kun on tullut vain tässä kaupungissa ajeltua, kaupunkiajossa tuota lämmintä puskee ihan normisti. Mutta jos ei maantiellä puhalla sitten lämmintä, niin kyseessä taitaa silloin olla varmimmin termostaatti?!?

No, koska kyseessä ei taida mikään vakava homma olla, niin saa odottaa tuohon ensi viikonloppuun. Auto kuitenkin pelaa muuten ihan normaalisti.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kaivattaisiin kipeästi apua.

Parkkipaikalle jäi eilen seisomaan meikäläisen kärry, ei suostunut romu starttaamaan. Akussa vika ei ollut, tämä tsekattiin illalla, mutta kaverin kanssa epäiltiin, että voisiko vika olla virtalukon pohjassa? Onko mahdollista, että näinkin pieni pakkanen, kuin nyt pääkaupunkiseudulla on, pistäisi virtalukosta (tai miksei muualtakin) jotain jumiin, vai onkohan nyt kiesissä jotain isompaa hajalla? Avainta kun kääntää niin virrat tulee ihan normaalisti päälle (valot, tuuletus, stereot yms. toimii normaaliin tapaan), mutta mitään muuta ei tapahdu, ei edes minkäänlaista naksahdusta kuulu moottorin puolelta.

Itselleni kävi kerran samoin, pakkasta oli tosin 20 astetta (luulen että tämä liittyi juuri pakkaseen). Avainta käännettäessä kaikki oli ok paitsi että starttimoottori ei inahtanutkaan. Apukaapeleiden ja kaikkien muiden viritysten jälkeen käänsin vielä kiukuspäissäni avainta vähän eri kulmassa ja virtalukon pohjaan työntäen kun startti yllättäen pärähti pyörimään ja auto käynnistyi. Voisiko siis olla niin, että myös Rover heräisi veivaamalla avainta vähän ronskimmin virtalukossa?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt kaivattaisiin kipeästi apua.

Eihän ole vain automaattivaihteinen? Itselleni kävi kerran niinkin nolosti että juuri samalla tavalla virrat tuli ja kaikki muu toimi vaan ei vaan lähtenyt ollenkaan starttaamaan. Siinä kotvan aikaa tutkin vikaa ja koetin työkaverin autosta kaapeleilla antaa virtaa jne. kunnes huomasin että vaihde oli jäänyt D:lle... Eihän se pahalainen tietenkään anna ollenkaan sytytysvirtaa jos valitsija on D:llä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Nyt kaivattaisiin kipeästi apua.
Virtalukon pohja, tai sitten solenoidi startista on rikki aika todennäköisesti. Automaattilaatikollinen lienee autosi, joten se vaihdekeppi sulla nyt varmastikin on oikeassa asennossa.
 

Voppie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lukon miehet: Ei ole kyseessä automaattivaihteinen, ja todennäköisesti olisin poistunut hiljaa takavasemmalle, jos homma olisi ratkennut -OO-:n antaman esimerkin mukaisesti. :D Noh, sattuuhan noita, eikä vähiten juuri minulle.

Daespoo: Tuo auton työntäminen käyntiin oli seuraavana "listalla", mitä meinasin kokeilla, mutta olenko ihan hakoteillä, jos väitän joskus kuulleeni, että tuo ei ole täysin vaaraton toimenpide? Olikohan jotain bensan pääsemisestä vääriin paikkoihin tms. Vai arvoinko tätä ihan turhaan? Vanhaa Nissania tuli työnnettyä kerta jos toinenkin liikkeelle, mutta nyt kun on vähän omia rahoja kiinni tässä kärryssä, niin tulee välillä vähän jännitettyä sen kanssa. (ehkä ihan hyvä vaan, niin ei tule sooloiltua liikaa)

Lukkoseppä: Pitääkin mennä heti ränkkäämään ja vääntelemään avainta kun kotiin pääsen. Vähän tämän suuntaista kuulin, että tutulla olisi ollut samantyylinen ongelma ja se oli ratkennut sitten pakkasten hellittäessä ja auto oli pelittänyt taas ihan normaalisti.

Pirusti kiitoksia vaan kaikille nopeista vastauksista!
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tuo auton työntäminen käyntiin oli seuraavana "listalla", mitä meinasin kokeilla, mutta olenko ihan hakoteillä, jos väitän joskus kuulleeni, että tuo ei ole täysin vaaraton toimenpide?
Tämä nyt riippuu ihan autosta itsestään. Kaikki vanhemmat autot yleensä kuuluvat siihen sarjaan, jotka voi aivan huoletta käynnistää hinaamalla tai työntämällä. Näillä kahdella tavallahan ei ole sinällään mitään eroa auton kannalta. Molemmissa voima siirretään "väärinpäin" pyöristä moottoriin.

Esim. allekirjoittaneen auto on sen verran uusi, ettei se lähde käyntiin, vaikka sitä hinaisi kuinka paljon tahansa. Eli sinun kannattaa varmuudeksi tarkistaa käyttöohjekirjasta, saako autoasi yrittää käymään näillä konsteilla. Se asia mainitaan kyllä siinä kirjassa.

Joskus paljon aikaa sitten kyllä muistan tapauksen, jossa -70 luvun auto hinattaessa sytytti ilmanpuhdistajan tuleen, mutta se johtui virranjakajassa ollessa viasta, jonka johdosta kipinä tuli aivan väärään aikaan sylinteriin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei kai työntö-startissa ole mitään varsinaista vaaraa, uudemmat eivät vaan suostu käynnistymään. Vaikea kuvitella miten muuten ehjässä autossa bensaa pääsisi vääriin paikkoihin, jos polttoainepumppu pyörii niin bensa menee ilman kanssa sylinteriin ja jos saa kipinää niin myös syttyy. Vaihtoehtoisesti jos kipinää ei tule niin ilma-bensaseos menee pakokanaviin mutta kun putket tuskin on kuumana niin ei se sielläkään syty.

Mutta manuaalista kannattaa tarkastaa.
 

Voppie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai työntö-startissa ole mitään varsinaista vaaraa, uudemmat eivät vaan suostu käynnistymään.

Ok. Näin se varmastikin on, meikäläinen on tod.näk. käsittänyt vaan jotain väärin asiaan liittyen.

Avaimen kääntely ja kevyt renksuttelu virtalukossa ei tuonut toivottua tulosta, joten seuraavaksi on sitten varmaan edessä Roverin puskeminen miesvoimin eteenpäin.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kai työntö-startissa ole mitään varsinaista vaaraa, uudemmat eivät vaan suostu käynnistymään. Vaikea kuvitella miten muuten ehjässä autossa bensaa pääsisi vääriin paikkoihin, jos polttoainepumppu pyörii niin bensa menee ilman kanssa sylinteriin ja jos saa kipinää niin myös syttyy. Vaihtoehtoisesti jos kipinää ei tule niin ilma-bensaseos menee pakokanaviin mutta kun putket tuskin on kuumana niin ei se sielläkään syty.

Mutta manuaalista kannattaa tarkastaa.

Työntöstartin pelottelut perustuvat kai riskiin että katalysaattoriin eksyy palamatonta polttoainetta, joka ei sinne kuulu ja voinee aiheuttaa vaurioita. Enpä kyllä usko että vahinkoja tulee jos moottori käynnistyy kohtuullisen nopeasti hinaamalla tai työntämällä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös