Autoiluketju

  • 3 209 785
  • 18 538

Voppie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lukon miehet: Ei ole kyseessä automaattivaihteinen, ja todennäköisesti olisin poistunut hiljaa takavasemmalle, jos homma olisi ratkennut -OO-:n antaman esimerkin mukaisesti. :D Noh, sattuuhan noita, eikä vähiten juuri minulle.

Daespoo: Tuo auton työntäminen käyntiin oli seuraavana "listalla", mitä meinasin kokeilla, mutta olenko ihan hakoteillä, jos väitän joskus kuulleeni, että tuo ei ole täysin vaaraton toimenpide? Olikohan jotain bensan pääsemisestä vääriin paikkoihin tms. Vai arvoinko tätä ihan turhaan? Vanhaa Nissania tuli työnnettyä kerta jos toinenkin liikkeelle, mutta nyt kun on vähän omia rahoja kiinni tässä kärryssä, niin tulee välillä vähän jännitettyä sen kanssa. (ehkä ihan hyvä vaan, niin ei tule sooloiltua liikaa)

Lukkoseppä: Pitääkin mennä heti ränkkäämään ja vääntelemään avainta kun kotiin pääsen. Vähän tämän suuntaista kuulin, että tutulla olisi ollut samantyylinen ongelma ja se oli ratkennut sitten pakkasten hellittäessä ja auto oli pelittänyt taas ihan normaalisti.

Pirusti kiitoksia vaan kaikille nopeista vastauksista!
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tuo auton työntäminen käyntiin oli seuraavana "listalla", mitä meinasin kokeilla, mutta olenko ihan hakoteillä, jos väitän joskus kuulleeni, että tuo ei ole täysin vaaraton toimenpide?
Tämä nyt riippuu ihan autosta itsestään. Kaikki vanhemmat autot yleensä kuuluvat siihen sarjaan, jotka voi aivan huoletta käynnistää hinaamalla tai työntämällä. Näillä kahdella tavallahan ei ole sinällään mitään eroa auton kannalta. Molemmissa voima siirretään "väärinpäin" pyöristä moottoriin.

Esim. allekirjoittaneen auto on sen verran uusi, ettei se lähde käyntiin, vaikka sitä hinaisi kuinka paljon tahansa. Eli sinun kannattaa varmuudeksi tarkistaa käyttöohjekirjasta, saako autoasi yrittää käymään näillä konsteilla. Se asia mainitaan kyllä siinä kirjassa.

Joskus paljon aikaa sitten kyllä muistan tapauksen, jossa -70 luvun auto hinattaessa sytytti ilmanpuhdistajan tuleen, mutta se johtui virranjakajassa ollessa viasta, jonka johdosta kipinä tuli aivan väärään aikaan sylinteriin.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ei kai työntö-startissa ole mitään varsinaista vaaraa, uudemmat eivät vaan suostu käynnistymään. Vaikea kuvitella miten muuten ehjässä autossa bensaa pääsisi vääriin paikkoihin, jos polttoainepumppu pyörii niin bensa menee ilman kanssa sylinteriin ja jos saa kipinää niin myös syttyy. Vaihtoehtoisesti jos kipinää ei tule niin ilma-bensaseos menee pakokanaviin mutta kun putket tuskin on kuumana niin ei se sielläkään syty.

Mutta manuaalista kannattaa tarkastaa.
 

Voppie

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei kai työntö-startissa ole mitään varsinaista vaaraa, uudemmat eivät vaan suostu käynnistymään.

Ok. Näin se varmastikin on, meikäläinen on tod.näk. käsittänyt vaan jotain väärin asiaan liittyen.

Avaimen kääntely ja kevyt renksuttelu virtalukossa ei tuonut toivottua tulosta, joten seuraavaksi on sitten varmaan edessä Roverin puskeminen miesvoimin eteenpäin.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei kai työntö-startissa ole mitään varsinaista vaaraa, uudemmat eivät vaan suostu käynnistymään. Vaikea kuvitella miten muuten ehjässä autossa bensaa pääsisi vääriin paikkoihin, jos polttoainepumppu pyörii niin bensa menee ilman kanssa sylinteriin ja jos saa kipinää niin myös syttyy. Vaihtoehtoisesti jos kipinää ei tule niin ilma-bensaseos menee pakokanaviin mutta kun putket tuskin on kuumana niin ei se sielläkään syty.

Mutta manuaalista kannattaa tarkastaa.

Työntöstartin pelottelut perustuvat kai riskiin että katalysaattoriin eksyy palamatonta polttoainetta, joka ei sinne kuulu ja voinee aiheuttaa vaurioita. Enpä kyllä usko että vahinkoja tulee jos moottori käynnistyy kohtuullisen nopeasti hinaamalla tai työntämällä.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko kellään kokemuksia vm-98 Ford Escort 1,8 Turbodieselistä? Olisi lähistöllä suht vähän ajettu myynnissä ja ajattelin jos sen emännälle hommaisi, mutta jos jollain on tietoa onko tämä sillainen auto jota saa kokoajan korjailla, niin kertokaa ihmeessä.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Onko kellään kokemuksia vm-98 Ford Escort 1,8 Turbodieselistä? Olisi lähistöllä suht vähän ajettu myynnissä ja ajattelin jos sen emännälle hommaisi, mutta jos jollain on tietoa onko tämä sillainen auto jota saa kokoajan korjailla, niin kertokaa ihmeessä.

Sanoisin vaan että vaikka auto itsessään on -98, niin koko perusta perustuu automalliin joka otettiin käyttöön -90 ja se kyllä huokuu tuosta. Itse yhden Escortin omistaneena voin sanoa että vaikka autossa ei sinällään ollu mitään vikoja, niin en pitäny autosta lainkaan ja meni myyntiin alle vuoden ikäisenä. Tutustu ja koeaja tarkkaan.
 

rpeez

Jäsen
Onko kellään kokemuksia vm-98 Ford Escort 1,8 Turbodieselistä? Olisi lähistöllä suht vähän ajettu myynnissä ja ajattelin jos sen emännälle hommaisi, mutta jos jollain on tietoa onko tämä sillainen auto jota saa kokoajan korjailla, niin kertokaa ihmeessä.

Tarkista ennenkaikkea ettei ole pahasti ruosteessa. Meillä oli -97 bensamalli vähän aikaa ja jo viisivuotiaana sai ruostesuojaamon hemmon puistelemmaan päätään. Oli jo sillä rajoilla kannattiko enää suojata paksuilla aineilla ollenkaan. Muuten se oli hyvä auto sen vuoden kun se meillä oli.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
C2

Tuossa aiemmin oli puhetta sopivankokoisesta farkusta niin nyt katsotaan sopivaa kakkosautoa. Hintaluokka n. 10 000-12 000e ja mielellään sporttinen suht uus pikkuauto. Oma ajo on kuitenkin pelkkää kaupunkiajoa, mutta toisaalta autossa pitää olla jotain ulkonäköä ja sporttisuutta.

Oon kattellu noita C2 1.4 VTR:iä. Hyvännäköisiä ja ikäisekseen halpoja. Omaa myöskin jonnin verran sporttisuutta, tosin ei ihan moottorin puolesta. Mutta toisaalta jos ajo on ainoastaan kaupunkiajoa, niin kyllä tuollakin pärjää. Onko Jatkoaikalaisilla kokemusta noista!??

Citikkaan ei ole 100% luottoa, oikeastaan pohjana on huonot kokemukset ranskalaisista, mutta uskon että pari vuotta vanha pikkuauto ei voi (!) olla vielä täysin susi.
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Citikkaan ei ole 100% luottoa, oikeastaan pohjana on huonot kokemukset ranskalaisista, mutta uskon että pari vuotta vanha pikkuauto ei voi (!) olla vielä täysin susi.
Ei voi olla susi?

Vaimolla oli C3, ja se meni alle vuodessa vaihtoon. Ei sitä vaan vittu jaksa kun auto on kerran kuukaudessa huollossa käyntiongelmien takia. Jokaisen huollon jälkeen toimi muutaman viikon ihan hyvin, ja sitten taas uudestaan sama vika.
 

scholl

Jäsen
Oon kattellu noita C2 1.4 VTR:iä. Hyvännäköisiä ja ikäisekseen halpoja. Omaa myöskin jonnin verran sporttisuutta, tosin ei ihan moottorin puolesta. Mutta toisaalta jos ajo on ainoastaan kaupunkiajoa, niin kyllä tuollakin pärjää. Onko Jatkoaikalaisilla kokemusta noista!??

Kaverilla oli leasingautona aikoinaan se C2 1,6 VTR. Ei mitään varsinaisia ongelmia. Ajoi joku 50tkm. Tai oli sellainen ongelma, että jäätyi jotain siihen takakontin päälle tms. En tiedä oliko suunnitteluvirhe, mutta jotain taisi hajota, kun avasi kontin ns. väkisin.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Jepu jee, nyt on 03 Fiesta vaihdettu Golf Variantiin vm 03. 64000 mittarissa, ei kolhittu ja huollot tehty.

Mitenkäs sitten ruostesuojauksen kanssa? Mitä kannattaa Volsusta suojata? Pyörien kotelot tulivat ainakin mieleen. Tietysti myös joku hinta- laatusuhteeltaan hyvä paja pk-seudulla kiinnostaisi.
 

rpeez

Jäsen
Jepu jee, nyt on 03 Fiesta vaihdettu Golf Variantiin vm 03. 64000 mittarissa, ei kolhittu ja huollot tehty.

Mitenkäs sitten ruostesuojauksen kanssa? Mitä kannattaa Volsusta suojata? Pyörien kotelot tulivat ainakin mieleen. Tietysti myös joku hinta- laatusuhteeltaan hyvä paja pk-seudulla kiinnostaisi.

Tästä saan varmaan eriviä mielipiteitä, mutta Golfia en lähtisi lisäsuojaamaan ollenkaan. Noissa on nimittäin erittäin hyvä suoja jo alunperinkin.
Juuri tuo malli on saanut täysi 5 tähteä suojauksen tason arvioinnissa:
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=82&modellID=365
Lähipiirissäni on useita 2000 luvun alkupuolen VW:eitä: itsellä ollut -00 ja -05 Passat, ja vaimolla -03 Polo. Mutsilla -01 Polo ja siskolla tuo sama Golf Variant -03. Ainoastaan tuo -00 Pasuuna käytettiin suojauksessa pari vuotta vanhana, ja sekin kadutti kun ruostesuojaamo sanoi ettei mitään löytynyt. Muissa ei ole ollut mitään ongelmia.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Vaimolla oli C3, ja se meni alle vuodessa vaihtoon. Ei sitä vaan vittu jaksa kun auto on kerran kuukaudessa huollossa käyntiongelmien takia. Jokaisen huollon jälkeen toimi muutaman viikon ihan hyvin, ja sitten taas uudestaan sama vika.

Minkä vuotinen toi C3 oli? Käsittääkseni juuri noissa 2003-2005 C3 ja C2 on ollut vikoja tuossa käynnissä, mutta muutoksiahan noihin tuli 2006 ja esim. 1.4 sai parhaimman vääntönsä alemmille kierroksille. Niin hyvin mahdollista että myöskin noita käyntivikoja on korjattu samalla. Täytyy silti tarkistaa asiaa...
 

Mikke73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukat, Ässät
Minkä vuotinen toi C3 oli? Käsittääkseni juuri noissa 2003-2005 C3 ja C2 on ollut vikoja tuossa käynnissä, mutta muutoksiahan noihin tuli 2006 ja esim. 1.4 sai parhaimman vääntönsä alemmille kierroksille. Niin hyvin mahdollista että myöskin noita käyntivikoja on korjattu samalla. Täytyy silti tarkistaa asiaa...
Kyseessä oli juurikin tuo 2003 malli. Hyvä jos ovat asiaa korjanneet, syytä ainakin oli.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsijarrukäännös

Talvikeleillä pysäköidessä hyvä apukeino on käsijarrukäännös, jos haluaa välttää ylimääräisen venkslauksen ja mennä ruutuun sukkana. Olen kuitenkin kuullut, että se saattaisi sekoittaa nykyautojen teknologian. Ilmeisesti joko ABS-jarrujen tai EPS-järjestelmien takia. Onko tällaisissa jutuissa mitään perää vai onko tämä taas joku Young Drivers-autokoulun keksintö viedä ajamisesta kaikki hauskuus ja puurouttaa liikenne?
 

Bay

Jäsen
Olisi perheenlisäystä tulossa kesällä. Onko kukaan asentanut neloskoppaiseen VW Golf Varianttiin Isofix turvakaukaloa takapenkille? Raudat sieltä löytyi, mutta kuinka ahdasta edessäistujalle tulee jos turvakaukalo on selkä menosuuntaan? Vinkkejä hyvistä selkämenosuuntaanpäin asennettavista Isofix kaukaloista otetaan mielellään myös vastaan. Pari mallia on netistä jo löytynytkin joita harkitaan. Hyvä olisi jos saisi tulevaisuudessa myös turvaistuimen samaan isofix alustaan kiinni.
 

Tunturisusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
ESP puuttuu peliin ainakin omassa autossa, kun yrittää tehdä käsijarrukäännöstä: luisto loppuu kesken kun pyöriä jarrutetaan. Onnistuuhan tuo tietenkin jos vauhtia on tarpeeksi, mutta leikkiminen alkaa olla viidenkympin vauhdissa parkkipaikalla jo vähän vaarallista. Tietenkin saahan tuon ESP:n pois päältä jos haluaa. Tämä nyt on vain oma kokemukseni asiasta, joku voi olla muutakin mieltä. Ja tuosta auton sekoamisesta en kyllä osaa sanoa mitään, mutta tuntuu vain jotenkin oudolta että järjestelmä tuosta sekoaisi.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Hyödylliset Ruotsin katsastuslaitoksen sivut, joilta voi poimia haluamansa auton ja katsoa miten sille on käynyt naapurimaan tarkastuksissa JA mitä sen omistajat ovat olleet autostaan mieltä (omdömen). Ruotsissa on melko samat sääolosuhteet, tiestö ja liikennekulttuuri kuin meilläkin.

http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Ehkä nyt voidaan jättää se "naapurilla oli X ja se oli susi" analysointi vähemmälle...?
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Olisi perheenlisäystä tulossa kesällä. Onko kukaan asentanut neloskoppaiseen VW Golf Varianttiin Isofix turvakaukaloa takapenkille? Raudat sieltä löytyi, mutta kuinka ahdasta edessäistujalle tulee jos turvakaukalo on selkä menosuuntaan? Vinkkejä hyvistä selkämenosuuntaanpäin asennettavista Isofix kaukaloista otetaan mielellään myös vastaan. Pari mallia on netistä jo löytynytkin joita harkitaan. Hyvä olisi jos saisi tulevaisuudessa myös turvaistuimen samaan isofix alustaan kiinni.

Pystytkö laittamaan nuo mallit tänne tai vaikka yv:nä? Samalla asialla ollaan samalla autolla.
 

menza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaimolla oli C3, ja se meni alle vuodessa vaihtoon. Ei sitä vaan vittu jaksa kun auto on kerran kuukaudessa huollossa käyntiongelmien takia. Jokaisen huollon jälkeen toimi muutaman viikon ihan hyvin, ja sitten taas uudestaan sama vika.

Omat kokemukset C3:sta on taas pelkästään positiiviset, vm. 2003 seisoo vanhempien pihalla ja ajettuna miltei 80 000km eikä mitään ongelmaa. Polttoainesuutin meni rikki takuuajan jälkeen mutta maahantuoja tuli kustannuksissa tuntuvasti vastaan eikä siitäkään jäänyt huonoa makua suuhun.

Nyt muutettuani puolisen vuotta sitten omilleni hankin Xantian ja täytyy olla tyytyväinen Citikkaan, ei mitään ongelmaa. Kuluvat osat tietysti pitää vaihtaa niin kuin muissakin merkeissä mutta kokonaisuus on aivan loistava, ajamisen iloa on älyttömän paljon verrattuna edelliseen Corollaani (oli toki vanha mutta silti).
 

Tex Willer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ylivoimaisesti parasta tuossa kaarassa on kuitenkin ajomukavuus. En ole erityisen merkkiuskollinen autojen suhteen, kun aikoinani sain monia merkkejä ajella työkseni ja niiden heikkouksiin ja vahvuuksiin tutustua, mutta 307:n kohdalla pätee edelleen se, että aivan loistava yhdistelmä se on ajotuntuman ja mukavuuden puolesta. Tästä syystä himottaisi tulevaisuudessa uuden 308:n 136-heppainen diesel, jos vain auto muuten on pysynyt ominaisuuksiltaan 307:n tasolla. Hieno auto karvalakkiluokassa.
Eilen toteutin ilmeisen yhteisen unelmamme ja tein haaveistani totta - bensiinimoottorisena tosin. Vajaa viisi vuotta 307 XR:ää, sitä ennen kaksi vuotta 205 GTI:tä ja pari kuukautta 309 XR:ää omistaneena ikuisena "pösömiehenä" marssin eilen Automaalle, pistin elämän risaiseksi ja päivitin 307:n numeroa isommaksi. Tehtaan pojille ranskanmaalle lähti tilaus metallinhohto mustasta 308 GT 1.6 150 THP Peugeotista. Eli suomeksi käännettynä 1.6 litraisesta turboahdetusta 150-heppasesta GT "kolmesataakasista".

Nyt on huhtikuussa muutakin odotettavaa kuin musta-kelta-valkoiset mestaruusjuhlat.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Ylivoimaisesti parasta tuossa kaarassa on kuitenkin ajomukavuus. En ole erityisen merkkiuskollinen autojen suhteen, kun aikoinani sain monia merkkejä ajella työkseni ja niiden heikkouksiin ja vahvuuksiin tutustua, mutta 307:n kohdalla pätee edelleen se, että aivan loistava yhdistelmä se on ajotuntuman ja mukavuuden puolesta. Tästä syystä himottaisi tulevaisuudessa uuden 308:n 136-heppainen diesel, jos vain auto muuten on pysynyt ominaisuuksiltaan 307:n tasolla. Hieno auto karvalakkiluokassa.

En voisi olla enempää samaa mieltä. Viikko sitten vaihdettiin avovaimon kanssa 307 1,6 XT vm.02 viistoperä-malli täysin uuteen 307 SW 2,0 Sport-malliin. Oli hyvässä tarjouksessa, kun noita Sport-malleja ei enää valmisteta. Rapiat 23 000e makso, ja mukaan tuli Nokian talvirenkaat(valitsin kitkat). Oli muuten ensimmäinen ihan uusi auto, jonka ostin.

Ajettavuus on tosiaan huippuluokkaa. Auto liikkuu tasaisesti ja 2 litrainen ja 136 heppainen bensakone liikuttaa autoa ihan ripeästi. Panoraamakatto on kyllä hieno juttu! Penkit ovat tuossa Sport-mallissa jopa vieläkin paremmat kun ns. normimallissa. Kyseessä on siis puolinahkaiset, reilulla sivuttaistuella varustetut jakkarat. Tosin kaikki ei niistä tykkää, juurikin tuon reilun tuen takia. Itselle kyllä kelpaa.

Nyt on ollut siis kaksi 307 itsellä ja täytyy sanoa, että vaikka pösöäkin haukutaan kaduilla aika paljon, ei se ainakaan omaan mielipiteeseeni vaikuta. Loisto Auto!
 

Tsorro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wings
Volvo S60 T5 / T

Eli autokuume on aivan valtaisa. Ja kuulemma tähän ei ole kuin se yksi ja kallis lääke. Jostain syystä kovasti himoitsen Volvo S60 T5 tai T. Olen käynyt koeajamassa teevitosen ja täytyy sanoa että kun istut siihen nahkajakkaralle ja sähkönipukoilla säädät jakkaran hyvään asentoon ja käynnistäessä kuulet 250 hevosen murahtavan niin kyllä siinä mulkku alkaa seisoon.. Mutta asiaan, onko kenelläkään lähituntumaa kyseisestä autosta (mieluummin automaatti vaihteistolla) ?
Entä mitä mieltä olette tuontiautoista? Juttelin erään Volvokauppiaan kanssa ja totesi että ei ota tuontivolvoa mielellään vaihdossa, jos ottaa niin hyvitys on todella heikko. Tiedä siitä sitten oliko kyseinen kauppias kusipää vai onko muuallakin asia näin.
Eli jos joku viitsisi omia kokemuksiaan vähän mulle valottaa!

Nimimerkillä epätietoinen Kuhmosta
 

Veijari

Jäsen
S60

Tässäkin ketjussa on muistaakseni aikaisemmin samaa S60 aihetta käsitelty. Itselläni oli ennen nykyisen autoni hankintaa hyvinkin vakavassa harkinnassa tuollainen Äs Kuuskymppinen, mutta se kariutui lopulta takaluukun kuormausaukon pienuuteen. Jos siis omistat lapsia ja ne ovat vaunuiässä tai harrastat vaikka lajia jossa joutuu isoja kasseja heittämään takaboksiin niin en suosittele tätä autoa. Muutoin kyllä oli omasta mielestäni oikein kelpo peli enkä ole moitteita ko. auton tekniikasta kuullut. Kaveri toi vastaavanlaisen 2,4T koneella saksasta lähes kaikilla mahdollisilla lisävarusteilla ja onhan se ihan asiallinen peli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös