Re: Automaattivaihde
Kai se on jotenkin miehekkäämpää, jos saa itse vaihtaa vaihteita:) Niin ja moni ostaa auton jollain neloskoneella, jolloin se ajaminen automaatilla ei olekaan niin mukavaa, kun vääntöä ei ole, vaan loota huudattaa pienellä vaihteella mielettömiä kierroksia lähes hela tiden.
Kaupunkiajossa automaatti on ehdoton ykkönen. Ainakin täällä Helsingissä saa sadan metrin välein pysähtyä valoihin ja se tuska, jos joutuu koko ajan painaa kytkintä, on tarpeetonta ihmisrääkkäystä. Ja jos esim. vetää samalla big macciä niin on hankala löytää vapaa käsi keppiä tökkäämään.
Lisäksi suosittelisin automaattia erityisesti niille, joilla on vähän heikommat ajotaidot tai jotka ajavat muuten epävarmasti. Erityisesti monet naiset, jotka ajavat vähemmän, ovat sellaisia. Silloin mäkilähdöt sujuvat helpommin, puhumattakaan valoista ripeästi liikkeelle lähteminen. Aina on oikea vaihde ja ei kun hanaa vaan. Kaupunkiliikenne muuttuisi sujuvammaksi, kun kämmit vähenisivät.
Moottoritielläkin automaatti kruisella on todella kätevää ja vaivatonta matkantekoa. Nopeus pysyy vakiona, jalka saa hieman lepoa ja ajaminen on todella mukavan vaivatonta. Ainoana haittana Suomessa on se, että monet kanssa-autoilijat eivät huomioi vakionopeudensäädin päällä ajavia, vaan tulevat väärään aikaan eteen, jolloin joutuu painamaan jarrua. Jos seuraisivat peileistä ja päästäisivät ohi ennen kuin vaihtavat kaistaa niin molemmat voisivat edetä omaa nopeuttaan eteenpäin ilman koskemista kaasuun tai jarruun.
En myöskään näe automaatilla mitään ongelmia talvella. Tottakai liukkaimmilla paikoilla suosittelen, ettei ajeta vakionopeudensäädin päällä, sillä se voi olla se syy, että auto lähtee lapasesta, mutta muuten luistonestot jne. aiheuttavat sen, että automaatilla ajamisessa ei ole mitään ongelmia talvellakaan.
Totta on kyllä se, että silloin, kun lähdetään todella ajamaan eli mutkateille tai radalle niin silloin otetaan kunnon auto, jossa on perinteinen manuaali tai segventaalivaihteisto.
Manuaalivaihteistoa suosittelen myös henkilölle, joka on juuri saanut ajokortin. On hyvä oppia kunnolla käyttämään myös sitä, koska tuskin tulee olemaan niin, etteikö jatkossa koskaan manuaaliautolla joutuisi ajamaan.
Viestin lähetti Joukka
Tuli vain mieleen asia, jota ainakin kaveriporukassa ollaan pähkäilty, nimittäin miksi täällä karsastetaan automaattivaihdetta. Uutta autoa ostaessa joutuu pääosin maksamaan lisähintaa automaattilaatikosta ja käytetyissä autoissa se luetaan "ylellisyysvarusteeksi". Mielestäni automaatti on lähinnä turvallisuusvaruste, perustellen lähinnä sitä ajamisen helppoudella. Aina oikea vaihde silmässä, auto ei sammu risteyksissä yms.
Kai se on jotenkin miehekkäämpää, jos saa itse vaihtaa vaihteita:) Niin ja moni ostaa auton jollain neloskoneella, jolloin se ajaminen automaatilla ei olekaan niin mukavaa, kun vääntöä ei ole, vaan loota huudattaa pienellä vaihteella mielettömiä kierroksia lähes hela tiden.
Kaupunkiajossa automaatti on ehdoton ykkönen. Ainakin täällä Helsingissä saa sadan metrin välein pysähtyä valoihin ja se tuska, jos joutuu koko ajan painaa kytkintä, on tarpeetonta ihmisrääkkäystä. Ja jos esim. vetää samalla big macciä niin on hankala löytää vapaa käsi keppiä tökkäämään.
Lisäksi suosittelisin automaattia erityisesti niille, joilla on vähän heikommat ajotaidot tai jotka ajavat muuten epävarmasti. Erityisesti monet naiset, jotka ajavat vähemmän, ovat sellaisia. Silloin mäkilähdöt sujuvat helpommin, puhumattakaan valoista ripeästi liikkeelle lähteminen. Aina on oikea vaihde ja ei kun hanaa vaan. Kaupunkiliikenne muuttuisi sujuvammaksi, kun kämmit vähenisivät.
Moottoritielläkin automaatti kruisella on todella kätevää ja vaivatonta matkantekoa. Nopeus pysyy vakiona, jalka saa hieman lepoa ja ajaminen on todella mukavan vaivatonta. Ainoana haittana Suomessa on se, että monet kanssa-autoilijat eivät huomioi vakionopeudensäädin päällä ajavia, vaan tulevat väärään aikaan eteen, jolloin joutuu painamaan jarrua. Jos seuraisivat peileistä ja päästäisivät ohi ennen kuin vaihtavat kaistaa niin molemmat voisivat edetä omaa nopeuttaan eteenpäin ilman koskemista kaasuun tai jarruun.
En myöskään näe automaatilla mitään ongelmia talvella. Tottakai liukkaimmilla paikoilla suosittelen, ettei ajeta vakionopeudensäädin päällä, sillä se voi olla se syy, että auto lähtee lapasesta, mutta muuten luistonestot jne. aiheuttavat sen, että automaatilla ajamisessa ei ole mitään ongelmia talvellakaan.
Totta on kyllä se, että silloin, kun lähdetään todella ajamaan eli mutkateille tai radalle niin silloin otetaan kunnon auto, jossa on perinteinen manuaali tai segventaalivaihteisto.
Manuaalivaihteistoa suosittelen myös henkilölle, joka on juuri saanut ajokortin. On hyvä oppia kunnolla käyttämään myös sitä, koska tuskin tulee olemaan niin, etteikö jatkossa koskaan manuaaliautolla joutuisi ajamaan.