Automaattivaihde
Tuli vain mieleen asia, jota ainakin kaveriporukassa ollaan pähkäilty, nimittäin miksi täällä karsastetaan automaattivaihdetta. Uutta autoa ostaessa joutuu pääosin maksamaan lisähintaa automaattilaatikosta ja käytetyissä autoissa se luetaan "ylellisyysvarusteeksi". Mielestäni automaatti on lähinnä turvallisuusvaruste, perustellen lähinnä sitä ajamisen helppoudella. Aina oikea vaihde silmässä, auto ei sammu risteyksissä yms. Pelätäänkö automaatin kanssa talviajoa vai johtuuko tämäkin taas Suomen harjoittamasta veropolitiikasta, jossa kaikki lisävarusteetkin on muistettu verottaa ankarimman mukaan? Vai onko kyse asenteista. Kyllähän automaatit ovat kehittyneet paljon sitten 70-luvun Volvon laatikosta, joka vaihtaessaan hoiti kiropraktikon työn siinä sivussa. Kuinka moni ajaa tai on ajanut nykyaikaisella lootalla varustettua autoa ja mitkä ovat kokemukset?
USA:ssa tilanne taas on ainakin ollut toinen, joutuu maksamaan manuaalista lisähintaa, mutta siellä manuaali otetaankin pääsääntöisesti urheiluautoihin.
Itse ajelen kumpaisellakin laatikkotyypillä varustetuilla autoilla ja työautossa niitä vaihteita saa sitten hämmentääkin oikein urakalla, koska sama suuntaus on vallalla myös raskaankaluston osalla. Lähes jokainen valmistaja tarjoaa automaattia myös kuoema-autoihin, mutta valtaosa niistä jää kyllä Keski-Euroopan tiestöä kiertämään. Löytyypä silti Suomesta niitä pioneerihenkisiä autoilijoita, jotka ovat ottaneet automaatin puuajoon ja kokemukset ovat olleet erittäin positiivisia, jopa polttoaineen kulutuksen kannalta. Itse olen automaatin kannattaja ja suosittelija, mutta saattaahan sitä myös henkilöautopuolelta löytyä tilanteita, joihin automaatti ei sovellu, mulle ei vaan tule yhtään mieleen.