Mainos

Asia, joka ei avaudu minulle

• 1 302 438
  • 7 608

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Datiivia vaativat prepositiot: an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen
Nuo käyvät vaihtoehtoisesti myös akkusatiivin kanssa. Tarkoittaa vaan eri asiaa riippuen onko akkusatiivi vai datiivi.

aus, bei, mit, nach, seit, von, zu on datiivin kanssa.

Mensch! Terveiset entisille saksan opettajille, jos ovat vielä elossa.

Viimeksi muokattu:

Glove

Jäsen
Epäilen farkkupallon (pyylevä naisihminen, joka pukeutui usein farkkupaitaa ja hameeseenn) olevan jo muilla metsästysmailla. Olihan se varmaan lähempänä kuuttakymmentä jos silloin reilu 30 vuotta sitten. Toki voi olla elossa.vielä.

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Datiivia vaativat prepositiot: an, auf, hinter, in, neben, über, unter, vor, zwischen
Nämä erilaiset listat jääneet minullekin mieleen saksan kielestä. Muuta ei sitten paljon jäänytkään.

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Jep. Pitkä matikka on kirjoitettuna ja en muista yhtään mitä derivoinnilla edes haettiin. 20 vuodessa kerkeää helposti unohtamaan asiat mitä ei ole tarvinnut.
Samat sanat. Ja loppu menisi Asia mikä avautui minulle-ketjuun. Nimittäin ensin mietin että 20 vuotta sitten jos oot lukiossa ollut niin oot jo vanha. Ja samalla tajusin että olin 20 vuotta sitten lukion toisella. Hitto mä oon jo vanha.

Txjokeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Men in Blue ja muut oikeudenjakajat
Samat sanat. Ja loppu menisi Asia mikä avautui minulle-ketjuun. Nimittäin ensin mietin että 20 vuotta sitten jos oot lukiossa ollut niin oot jo vanha. Ja samalla tajusin että olin 20 vuotta sitten lukion toisella. Hitto mä oon jo vanha.

Mitäs mä sitten olen, kun lakituksesta tulee muutaman päivän kuluttua 40 vuotta?

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Reilu kuukausi takaperin (4.4.) tuli 20v täyteen tällä palstalla. Aina ei kyllä avaudu, että miksi vieläkin täällä. No mietitään sitä seuraavan kympin paukkuessa...

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Välillä sitä tuntee itsensä vanhaksi, vaan sitten voi vaan tulla lukemaan veteraanien viestejä. t: 25 vuotta kirjoituksista.

Rupture

Jäsen
Suosikkijoukkue
Läski-Bibeau, WPG
Nyt kun tässä koulutusteemassa ollaan, niin jotenkin se tuntuu niin erikoiselta ja vaikealta käsittää, että en ole yksin tässä koulupolussa vaan muutkin on ajansaatossa käynyt saman kliseisen koulun penkin ja kokenut aivan samoja tuntemuksia mitä minä, vaikka koulunkäynnistä on aikaa puolet vuosisadasta. Maailma on ajaton paikka, ja minä elän siellä.

T: Lakitukseen vielä 2 vuotta.

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Nyt kun tässä koulutusteemassa ollaan, niin jotenkin se tuntuu niin erikoiselta ja vaikealta käsittää, että en ole yksin tässä koulupolussa vaan muutkin on ajansaatossa käynyt saman kliseisen koulun penkin ja kokenut aivan samoja tuntemuksia mitä minä, vaikka koulunkäynnistä on aikaa puolet vuosisadasta. Maailma on ajaton paikka, ja minä elän siellä.

T: Lakitukseen vielä 2 vuotta.

Oh, tuli ja tulvi muistoja vanhaan mieleeni. En kerro tarkemmin muistoista, mutta sen sanon, että olin jo kysyä, että ookko jo pillua saanut (käsiropelokin lasketaan), muttei, näin minulle on korostettu, nykynuorisolta voi tuollaisia kysyä, hermostuvat vielä ja sanovat kysyjää persuksi elleivät aivan natsiksi. En sentään painosta ollut udella, korostan silti.

Terv. setämiesselittäjä

Suosikkijoukkue
1992-1993 JyP HT, no smoking team
EI avaudu, että miten joku voi unohtaa miten derivoidaan.

Joo joo en tarvitse kyseistä taitoa työssäni eikä sillä saa pillua, mutta ihmettelen silti.
Ei avaudu, että miten joku voi helposti unohtaa kerran opitun asian. Ei sitä polkupyörällä ajamistakaan unohda, vaikkei fillarilla vähään aikaan ajaisikaan,
Piti ihan googlata, että mitähän moinen mahtaa tarkoittaa.
Funktion muutosnopeutta kuvaa derivaatta, ja sen määrittämistä kutsutaan derivoinniksi.
Juu, eli en vieläkään tiedä mitä se tarkoittaa.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kuka katselee omaa kerrostaloasuntoaan ulkoapäin?
Mitä väliä sillä on, miltä rakennus ulkopuolisten silmin näyttää?
Luulisi tärkeintä olevan, että sisällä on viihtyisää, kodikasta ja käytännöllistä.

Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Luulisi tärkeintä olevan, että sisällä on viihtyisää, kodikasta ja käytännöllistä.
Tämä. Mieluiten muutan seudun rumimoaan torppaan, että ei tarvitse sitä omasta ikkunasta mulkoilla.

godspeed

Jäsen

Sitten jos sen asunnon oikeasti omistaa, niin alkaa kummasti merkkaamaan miltä se näyttää ulkoapäin.

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No siis matikasta tarvitaan normielämässä plus-, miinus-, jako-,kerto- ja prosenttilaskut. Ja nuo menee päässä. Kaikki muu turhaa, saa tiedon täältä interwebin ihmemaasta
No ei tarvi oikeastaan kuin sen plus-laskun eli ynnäämisen. Kertolaskuhan on vain yhteenlaskun erikoistapaus, jossa yhteen laskettavat numerot ovat kaikki samoja.

Miinus- ja jakolasku taas periaatteessa on vastalukujen ja käänteislukujen yhteenlaskua/kertolaskua, joten periaatteessa matematiikassa ei tarvita muita laskutoimituksia kuin yhteenlaskua.

MarkoPalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU, Hammarby IF, Jokerit
Nuo käyvät vaihtoehtoisesti myös akkusatiivin kanssa. Tarkoittaa vaan eri asiaa riippuen onko akkusatiivi vai datiivi.

aus, bei, mit, nach, seit, von, zu on datiivin kanssa.

Durch, für, gegen, ohne, um, wieder

Nämä puolestaan toimii vain akkusatiivin kanssa. Ihan vaan btw, ts. "übrigens" :)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy