Oho, melkoinen avautuminen! En ole portsari, mutta sen verran tunnen alan ammattilaisia, että fiksusti käyttäytymällä pääsee baarista kuin baarista ulos ilman mitään kuristusotteita, eikä se tarvii mitään lepyttelylahjoja. Jos vaan osaa käyttäytyä ihmisiks.
Tarkennuksena, että ei minua ole sentään kuristettu, mutta näitäkin tapauksia on ollut. Monesta niistä on saanut lukea myös lehdistä, osa päässyt jopa Alibiin asti jos poken tempaus on johtanut asiakkaan kuolemaan. Ja paljon on lähipiirissä ja eri illanvietoissa ollut "vittuiletsä mulle"-tyyppistä asennetta ns. asiakaspalvelutehtävissä olevilta järjestysmiehiltä ja portsareilta, myös tapauksissa joissa asiakas ei ole ollut humalassa tai on korkeintaan ottanut pari kolme annosta. Rähisevät kusipääasiakkaat ovat asia erikseen, mutta eipä heitäkään portsari saa toisaalta tappaa.
Yksi surkuhupaisimmista tapauksista sattui veljelleni ja hänen brittiläiselle ystävälleen, joka ei ole mikään brittihuligaani vaan korkeakoulutettu keski-ikäinen herrasmies. Heitä oli erään turkulaisen ravitsemusliikkeen punaniska alkanut tönimään ulos puolisen tuntia ennen sulkeutumista, vaikka aikaa nauttia jo ostettu viimeinen olut loppuun siis vielä oli. Oli ilmeisesti pokella kiire kotiin. Kumpikaan ei ollut missään laitamyötäisessä eikä kumpikaan harrasta räkäkännejä tai rähinäkännejä, ei ole koskaan harrastanut.
Kun poke oli huomannut toisen "kohteista" olevan ulkomaalainen, tämä oli siitä innostunut entistä pahemmin, alkanut vittuilemaan surkealla englannin kielellä ja alkanut möykkäämään ihan itse keksimäänsä uhoavaa iskulausetta "this is my WAR!". Siis "this is my WAR!". Mitä vittua? Mikä vitun "sota"? Ja ketä vastaan? Ulkomaalaista asiakastako?
Mafiatyyppistä suojelumaksua eli narikkamaksua ilman narikkapalveluita olen alistunut maksamaan useaan otteeseen, koska laittomia, ulosheiton uhalla pyöriviä systeemeitä ei kannata yksittäisen siviilin lähteä uhmaamaan siitä huolimatta, että tietää ne laittomiksi ja moraalittomiksi. Eli maksan kyllä tyhjästä, vaikka tiedän maksavani laittomasti kerättyä piilomaksua.
Samalla tavalla ihmisten enemmistö toimii. Tähän osaltaan perustuu laajemmassa mittakaavassa se, miten ihmiset eri sotilasdiktatuureissa ja totalitaarisissa yhteiskunnissa alistuvat niin helposti pienen, väkivallan uhkaa huokuvan organisoidun joukon ikeen alle tai eivät kapinoi esim. vankileireillä enemmän. Ei sitä viitsi vaarantaa omaa nahkaansa tai läsnäolo-oikeuttaan, vaikka tietäisi jonkun asian vääräksi ja laittomaksi.
Jos Turun kauppatorille tulisi huomenna puhisevia steroidikimppuköriläitä vaatimaan "läsnäolopalvelumaksua" euron verran jokaiselta torilta hedelmiä ostavalta asiakkaalta, niin luultavasti pienen ihmettelyn jälkeen ihmisten enemmistö maksaisi.