No eikö se nyt jumalauta kuuluisi asiakkaalle itselleen laittaa niitä pakasteita pieneen pussiin, mikäli se sulaminen huolettaa eikä omaa kylmälaukkua tai -pussukkaa tullut kauppaan mukaan?
"Hyvä palvelu" on tuossa asiassa mennyt överiksi. Yhtä hyvin voisi kysyä, että laitetaankos nämä ostokset kassiin, niin on helpompi kantaa ne kotiin.
Sinä päivänä Helvetti jäätyy kuin suomalaisessa "palvelu"yhteiskunnassa kärsitään liian hyvästä palvelusta.
Monissa maissa ne ostokset muuten laitetaan kassiin asiakkaan puolesta. Suomalaisen yhteiskunnan käsitys palvelusta havainnollistuu parhaiten esim. lippupalveluiden yms. toiminnassa. Ensin rekisteröidytään itse palveluun, sitten valitaan itse liput, sitten maksetaan ne itse, sitten tulostetaan ne itse omalle paperille - ja maksetaan tästä ilosta ihan itse "palvelumaksua" per ostoskerta ja lisämaksu per ostettu lippu. Siinä sitä vitun palvelua.
Minusta pieneen pussiin pakasteiden, huonoilla kansilla varustettujen salaattien yms. laittaminen on erittäin toivottavaa ja huomaavaista palvelua, ja Uleåborgir jo laittoikin olennaisimmat asiat viestissään.
Jos tämä nyt oikeasti jotain tosissaan ahdistaa ja häiritsee, niin sitten kannattaa rikkoa suomalaiskansallinen traditio ja oikein puhua kassaneidille/herralle ja sanoa jo ennen pienen pussin esilleottoa, että "kiitos ei, ei tarvitse laittaa pieneen pussiin". Eiköhän kassahenkilö tämän toiveen toteuta. Mutta jos ei asiasta sano, niin ei kassalla ole telepaatikkoja töissä.
Eläköön pienet pussit ja eläköön edes pienet asiakaspalvelun rippeet suomalaisessa yhteiskunnassa, joiden mukaan asiakkaan kassalla oloa voidaan joustavasti nopeuttaa ja tehdä asia hänelle helpommaksi. Lisää vain asiakkaiden palvelemista pienin asioin ja elein, se on joustavaa, huomaavaista ja sivistynyttä.
Tosin itsepalvelukassojakin tarvittaisiin, koska antisosiaalinen mykkyys on kuitenkin suomalaisen kulttuurin yksi hienoimpia traditioita, jolla me erotumme ulkomaanelävistä. Sellaisia kassoja siis kehiin, jossa saa vain näpytellä viivakoodeja ja tunnuslukuja murahdellen ja kenellekään puhumatta, ja jossa ketään ei kiinnosta, pistääkö esim. jäätelöpuikon itse pieneen pussiin vai tunkeeko sen perseeseen säilöön kotimatkan ajaksi.