Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 252 784
  • 7 359

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Minulle ei avaudu, että miten Ronald Reagan voitti vuoden 1984 presidentinvaaleissa valitsijamiehet kaikissa muissa osavaltioissa paitsi demokraattien ehdokkaan Walter Mondalen kotiosavaltiossa Minnesotassa sekä Washington D.C:ssä, sama juttu vuoden 1972 presidentinvaaleissa, Nixon voitti valitsijamiehet 49:ssä osavaltiossa ja demokraattien ehdokas George McGovern voitti vain D.C:ssä ja Massachusettsissa, en sitten tiedä oliko tuohon aikaan Mainessa ja Nebraskassa valitsijamiesten mahdollista mennä useammalla ehdokkaalle, Amerikanihme ja muut saisivat kyllä selittää noita Reaganin ja Nixonin landslide-vaalivoittoja.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Tottakai näiden sovellusten ostaminen nettilippujen myymiseksi on täysin ilmaista eikä sitä tarvitse näiden voittoa tavoittelevien firmojen ajatella. Sen kuin myyvät flabat sulle kotisohvalle samalla hinnalla kuin lippuluukulla.

Maksaa se lähikaupoillekin kun kaupat ostavat kassajärjestelmät ja viivakoodinlukijat joilla toteuttaa ostos, kuittikirjoittimet joilla tulostaa ostoksesta kuitti ja pankkikorttilaitteet, joilla vastaanottaa asiakkaan maksutapahtuma. Kuitenkaan kauppalaskuun ei lisätä maksamismaksua, kuitintulostusmaksua eikä pankkikorttimaksua erikseen ja lisämaksuna joka kerta. Asia on ihan sama lippupalveluiden systeemienkin osalta.

Totta kai kauppias lisää kollektiivisesti tuotteittensa hintaan omat kulunsa, mutta niin kuuluisi toimia myös nettilippupalveluiden kautta lippuja myyvien tapahtumajärjestäjien. Eli mahdolliset lippupalveluille maksettavat kulut olisivat jo sisällytettyinä lipun kokonaishintaan ja laskettuna pois myyntikatteesta. Tämä olisi asiakkaan kannalta selkeää, eikä sanaa "palvelu" turhaan häpäistäisi sillä, että itsepalveluna tehdystä askartelupaskartelusta peritään maksua.

Niin muuten, miksi lippuluukultakin ostettaessa peritään näitä samoja palvelumaksuja? Jos ostan lipun tiskiltä, niin miksi siihenkin lyödään palvelumaksu? Tuollaiselle on oma nimikin, sitä kutsutaan piilomaksuksi. Jos sitä ei ole erikseen hinnoiteltu, niin silloin se on laiton. On harhaanjohtavaa myydä esim. lastenlippua viidellä eurolla, jos tuote ei maksakaan 5€ vaan se maksaa 5€ plus esim. 3€ "palvelu" eli 8€.

Esimerkiksi monen klubin/tapahtuman narikkamaksu on laiton piilomaksu, koska se on pakollinen eikä sitä ole ilmoitettu tai sisällytetty erikseen tapahtuman hintaan ja se peritään, vaikka asiakkaalla ei edes olisi takkia jota jättää narikkaan. Suurin osa maksaa maksun, koska muuten portsari uhkaa väkivallalla tai ulosheitolla, mutta samaanhan perustuu järjestäytyneen rikollisuuden keräämä "suojelumaksu".

Ei avaudu, miksi tämänkaltaista rikollista maksua sallitaan edelleen kerättävän, ja miksei muutenkaan portsareille voi maksaa normaalia tuntipalkkaa. Kaikenlainen narikkamaksu- ja tippipakkokulttuuri on muutenkin täysin perseestä. Tippiä voi antaa jos on oikeasti saanut hyvää palvelua ja antaa sitä vapaaehtoisesti ja ekstrana, mutta pakollinen rahan syytäminen yrmeälle steroidikimpulle jonkinlaisena lepyttelylahjana siinä pelossa, että muuten steroidikimppu päättää ottaa jonkun kurkkuotteen ja kuristaa hengiltä on käsittämätöntä.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei avaudu, miksi tämänkaltaista rikollista maksua sallitaan edelleen kerättävän, ja miksei muutenkaan portsareille voi maksaa normaalia tuntipalkkaa. Kaikenlainen narikkamaksu- ja tippipakkokulttuuri on muutenkin täysin perseestä. Tippiä voi antaa jos on oikeasti saanut hyvää palvelua ja antaa sitä vapaaehtoisesti ja ekstrana, mutta pakollinen rahan syytäminen yrmeälle steroidikimpulle jonkinlaisena lepyttelylahjana siinä pelossa, että muuten steroidikimppu päättää ottaa jonkun kurkkuotteen ja kuristaa hengiltä on käsittämätöntä.

Oho, melkoinen avautuminen! En ole portsari, mutta sen verran tunnen alan ammattilaisia, että fiksusti käyttäytymällä pääsee baarista kuin baarista ulos ilman mitään kuristusotteita, eikä se tarvii mitään lepyttelylahjoja. Jos vaan osaa käyttäytyä ihmisiks.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Oho, melkoinen avautuminen! En ole portsari, mutta sen verran tunnen alan ammattilaisia, että fiksusti käyttäytymällä pääsee baarista kuin baarista ulos ilman mitään kuristusotteita, eikä se tarvii mitään lepyttelylahjoja. Jos vaan osaa käyttäytyä ihmisiks.

Tarkennuksena, että ei minua ole sentään kuristettu, mutta näitäkin tapauksia on ollut. Monesta niistä on saanut lukea myös lehdistä, osa päässyt jopa Alibiin asti jos poken tempaus on johtanut asiakkaan kuolemaan. Ja paljon on lähipiirissä ja eri illanvietoissa ollut "vittuiletsä mulle"-tyyppistä asennetta ns. asiakaspalvelutehtävissä olevilta järjestysmiehiltä ja portsareilta, myös tapauksissa joissa asiakas ei ole ollut humalassa tai on korkeintaan ottanut pari kolme annosta. Rähisevät kusipääasiakkaat ovat asia erikseen, mutta eipä heitäkään portsari saa toisaalta tappaa.

Yksi surkuhupaisimmista tapauksista sattui veljelleni ja hänen brittiläiselle ystävälleen, joka ei ole mikään brittihuligaani vaan korkeakoulutettu keski-ikäinen herrasmies. Heitä oli erään turkulaisen ravitsemusliikkeen punaniska alkanut tönimään ulos puolisen tuntia ennen sulkeutumista, vaikka aikaa nauttia jo ostettu viimeinen olut loppuun siis vielä oli. Oli ilmeisesti pokella kiire kotiin. Kumpikaan ei ollut missään laitamyötäisessä eikä kumpikaan harrasta räkäkännejä tai rähinäkännejä, ei ole koskaan harrastanut.

Kun poke oli huomannut toisen "kohteista" olevan ulkomaalainen, tämä oli siitä innostunut entistä pahemmin, alkanut vittuilemaan surkealla englannin kielellä ja alkanut möykkäämään ihan itse keksimäänsä uhoavaa iskulausetta "this is my WAR!". Siis "this is my WAR!". Mitä vittua? Mikä vitun "sota"? Ja ketä vastaan? Ulkomaalaista asiakastako?

Mafiatyyppistä suojelumaksua eli narikkamaksua ilman narikkapalveluita olen alistunut maksamaan useaan otteeseen, koska laittomia, ulosheiton uhalla pyöriviä systeemeitä ei kannata yksittäisen siviilin lähteä uhmaamaan siitä huolimatta, että tietää ne laittomiksi ja moraalittomiksi. Eli maksan kyllä tyhjästä, vaikka tiedän maksavani laittomasti kerättyä piilomaksua.

Samalla tavalla ihmisten enemmistö toimii. Tähän osaltaan perustuu laajemmassa mittakaavassa se, miten ihmiset eri sotilasdiktatuureissa ja totalitaarisissa yhteiskunnissa alistuvat niin helposti pienen, väkivallan uhkaa huokuvan organisoidun joukon ikeen alle tai eivät kapinoi esim. vankileireillä enemmän. Ei sitä viitsi vaarantaa omaa nahkaansa tai läsnäolo-oikeuttaan, vaikka tietäisi jonkun asian vääräksi ja laittomaksi.

Jos Turun kauppatorille tulisi huomenna puhisevia steroidikimppuköriläitä vaatimaan "läsnäolopalvelumaksua" euron verran jokaiselta torilta hedelmiä ostavalta asiakkaalta, niin luultavasti pienen ihmettelyn jälkeen ihmisten enemmistö maksaisi.
 

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmiset jotka valittavat talvesta ihan kuin olisi ensimmäinen talvi ikinä, eivätkä ole osanneet mitenkään varautua siihen. " Vittu on muuten kylmä" (-5 astetta), "ohhoh onpas lunta" (joulukuussa), "Tää on niin perseestä" ( muuta Floridaan jos ei täällä huvita kulkea ).

Mulle ei vain avaudu miksi pitää valittaa, joka vuosi se talvi sieltä aina tulee ( melkein aina ). Suomalaiset jotka on aina tarponeet lumihangessa puolet vuodesta ihmettelevät miten vitussa talvi tuli!
 

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulle ainakin tulee jokainen talvi yllätyksenä. Etenkin siksi, että koska olen Suomeen syntynyt, olen myös oikeutettu todella pitkään kesään ja hyvin lyhyeen talveen, jolloin pitää pukea pitkähihainen paita päälle.
 

chubster

Jäsen
Ihan aidosti ihmettelen,

Mikä perkele saa ihmisen kannattamaan Helsingin Jokereita, kun samasta kaupungista löytyy sellainenkin joukkue kuin HIFK!? Olen tätä monelta yrittänyt tiedustella, eikä ole avautunut. En vain pysty sisäistämään, Jokerit on joteenkin niin "muovinen" seura. En voi kuin ihmetellä mikä ajaa moiseen, kun on vaihtoehtona samassa kaupungissa on toinen joukkue, joka on vuodesta toiseen kiinnostavaa ja pelaa useimiten vielä viihdyttävää ryminähokia.
 

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihan aidosti ihmettelen,

Mikä perkele saa ihmisen kannattamaan Helsingin Jokereita, kun samasta kaupungista löytyy sellainenkin joukkue kuin HIFK!? Olen tätä monelta yrittänyt tiedustella, eikä ole avautunut. En vain pysty sisäistämään, Jokerit on joteenkin niin "muovinen" seura. En voi kuin ihmetellä mikä ajaa moiseen, kun on vaihtoehtona samassa kaupungissa on toinen joukkue, joka on vuodesta toiseen kiinnostavaa ja pelaa useimiten vielä viihdyttävää ryminähokia.

Itselläni valinta syntyi luultavasti ihan alkujaan siksi, koska minut vietiin Jokereiden otteluun pienenä ensimmäisen kerran. Myös silloin esikoulu - ala-asteen ensimmäisinä vuosina kun minä ja monia muita rupesi kannattamaan jompaa kumpaa seuraa, niin HIFK oli se ruotsalaisten (pikkulapselle ruotsinkielinen=ruotsalainen) joukkue ja pidin sen aikaisista viher-violetti-valkoisista Jokerilogollisista paidoista enemmän kun punaisista.

Eiköhän aika monella se valinta Helsingissä tai Tampereella määräydy yleensä sen mukaan kumman seuran matsiin tai luistelukouluun se isä vie. En ainakaan ole nähnyt kovin montaa 6-vuotiasta keskustelemassa Jokereiden ja HIFKin organisaatioiden rakenteesta ja seuran muovisuudesta tai peli-identiteetistä.

Jokereiden muovisuudesta puheenollen muoviseura pelasi tasan viikko sitten Jyväskylässä JYPiä vastaan kokoonpanolla joista 90-luvulla syntyneitä oli 11 kpl. Nopeasti ulkomuistista laskettuna 8:lla on Jokeritaustaa junnuvuosilta jo. Ainiin, muoviseura tiputti aidon seuran HIFKin viime keväänä puolivälierissä 4-0, Muovi-Jokerit lähtikin sarjaan todellisena ennakkosuosikkina ja Hifkin aidoilla omilla pojilla (Oulusta) ei olisi pitänyt olla mitään jakoa. Muoviseuralla on SM-Liigassa eniten kannattajia millä mittarilla tahansa, yleisökeskiarvo, viralliseen faniyhdistykseen kuuluvat, FB-tykkääjät, kaikki. Aika moni valitsee muoviseuran.
 
Viimeksi muokattu:

-FNM-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuo pääkaupungin joukkueiden kannatus on lähinnä perinnöllistä. Kuten tuossa ylempänä mainittiin, mennään sinne minne isä vie. Täällä Jyväskylässä, jossa on ainoastaan Kiri ja JYP, ei ole vaihtoehtoja. Vaikka media luo tietyn kuvan meille maalaisille helsinkiläisjoukkueista, niin osaavat paikalliset toki luoda oman mielikuvansa.
 

Varis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KiVa, EK65
Mikä perkele saa ihmisen kannattamaan Helsingin Jokereita, kun samasta kaupungista löytyy sellainenkin joukkue kuin HIFK!?
No, Jokerit on menestynyt viimeiset 20 vuotta muutamia poikkeuskausia lukuunottamatta paremmin kuin HIFK. Meillä on ollut kirkkaampia tähtiä ja 90-luvulla jaettu dynastia TPS:n kanssa. HIFK:n suurimmat saavutukset 90-luvulta tähän päivään ovat kuopiolaisen Olli Jokisen ja oululaisen Mikael Granlundin hankinnat. Pokaaleja ilmeisesti jostain saivat pari, mutta Pena vei ne. Kiinnostava ja tunteikas ryminähoki on pelkkä myytti, jonka läpi näkee kun joukkueen toimintaa tarpeeksi läheltä seuraa. Joku voisi väittää ontoksi brändiksi.

Logo on hieno, Areena Suomen paras, näkyvyys mediassa suurinta ja me vastaan maailma-asetelma vetää puoleensa. Faija yritti kasvattaa pojastaan HIFK-fania mutta oli kertakaikkiaan mahdottoman tehtävän edessä. 90-luvun Jokerit oli liian kova. Ei nää aina periydy.

Mua ihmetyttää ulkopaikkakuntalaisten tarve osallistua Helsingin seurojen vastakkainasetteluun. Ei sitä kaikki tee, mutta omituisen yleinen ilmiö tällä palstalla silti. Ei mulla ole mielipidettä Tampereen tai Satakunnan ykkösseurasta. Hyvät rivalryt molemmilla, mutta mikä mä olen niitä järjestykseen laittamaan. Ärsyttävää sellanen.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jokereiden muovisuudesta puheenollen muoviseura pelasi tasan viikko sitten Jyväskylässä JYPiä vastaan kokoonpanolla joista 90-luvulla syntyneitä oli 11 kpl. Nopeasti ulkomuistista laskettuna 8:lla on Jokeritaustaa junnuvuosilta jo.
Ilman sarvia ja hampaita vastaus tähän muovisuuteen. Mulle ei oikein avaudu joukkueenne markkinointiosaston aivoitukset. TV-mainoksessa on joku Vesku Loiri tai Mikko Kivinen. Täh? Miksi ei Juha Lind tai vaikkapa Jokerien kuuluisa nallipyssyketju? Loiri nyt on vieläpä tunnettu potkupalloilusta, biljardista ja nyrkkeilystä, noin urheilusuoritustensa puolesta. Kivisen yhdistän koripalloon, jostain syystä. Vähän päälle liimatulta tuntuu. Ehkä sitä ei sitten teidän leirissänne koeta noin.

Mainoksissa sitten hymistään jotain "olemme stadista" katupoikalaulua, vaikka se halli nyt on siellä entisen kaatopaikan tietämillä Ilmalassa. Hallin sisällä (silloin joskus muutama vuosi sitten kun viimeksi kävin) on ravintoloita nimetty tyyliin Silver star cafe? Miksei ravintoloiden nimeämisessä ole käytetty jotain jokeri-ikonia? Ihan kuin joukkue olisi vieraana omassa hallissaan, joka sinänsä on ironista, kun joukkue on samalla ainoa, jolla on oma halli.

Mainokset ja markkinointiosaston touhut ovat muutoinkin jääneet vähän avautumatta. Esimerkkinä käyköön se armeijatyylinen mainos, jossa Lind taisi olla pääroolissa. Ei oikein auennut mulle. Mun mielleyhtymät armeijasta tuovat mieleen lähinnä sotkun munkkikahvit, ja kaikenlaisten nakkien välttelyn, mutta kai sitä taisteluhenkeäkin joku talvisodan kokenut voi mielessään nähdä. Onneksenne tätä mainontaa ei ole enää pitkään aikaan ollut.

Mutta joo, kyllähän teillä juniorityö on hyvää, kun omia pelaajia saadaan noinkin paljon kentälle. Ainekset olisivat kyllä "muovisen leiman" poistamiseksi, mutta jotenkin tämä teidän markkinointiosastonne on kussut koko homman. Näin minä sen näen.
 

scholl

Jäsen
IL:ssä luki: "kaunottarelle tapahtui klassinen pikkuhousumoka". Miten tollaisia mokia mukamas tapahtuu? Miten joku voi unohtaa laittaa housut jalkaansa, kun pukeutuu? Ei avaudu mulle. Siis aivan älytöntä touhua.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
en ole. kerran olen dokannut 40 tuntia putkeen, se on ollut pisin. Sitten piti mennä nukkumaan. Mutta jos joku menee johonkin elokuvan ensi-iltaan niin miten voi olla, ettei ole vaatteita päällä?

Haiskahtaa vahvasti tietoiselta valinnalta. Lähes päivittäin saa lukea näistä tapauksista ja joka kerta kyseiseen "unohdukseen" sortunut saa uutta nostetta uralleen. Hollywood on sellainen paikka, jossa uusia nimiä tulee jatkuvalla syötöllä tekemään itselleen nimeä ja tuolloin luonnollisesti ne henkilöt, jotka kokevat jäävänsä paitsi huomiosta, tekevät mitä tahansa saadakseen huomion siirtymään takaisin heihin. Sisimmässään kaikki taiteilijat ovat saatananmoisia narsisteja.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Se ei avaudu kun jalkapallossa tuomari ottaa pelaajan puhutteluun rikkeestä, josta voisi hyvin antaa kortin. Luuleeko se tuomari, että se "anna nyt olla kuule vimonen kerta kun noin teet. Seuraavasta tulee kortti." auttaa? Se kovaluinen toppari tai alempi keskikenttä rappaa kovaa tasan niin kauan kun se ensimmäinen keltainen lävähtää. Mun mielestä kortin arvoisesta rikkeestä vois antaa kortin. Eikä tähän käy nyt mikään antaa poikien pelata, tuomarin ei tarvitse ottaa roolia paskanjauhanta. Tuomarin pitäisi ottaa roolia tasan sen verran kuin pelaajat antavat aihetta.

Tuosta tuli sitten mieleen pahimmat tuomareista kitisijät, jotka vielä kitisevät vailla mitään logiikkaa: jääkiekkovalmentajat. Ei ole ollenkaan tavatonta, että valitetaan miten tuomari halusi esille kun vihelsi viimeisellä minuutilla jäähyn, eikä antanut poikien pelata. Kyllä se pelaaja halusi jäähylle kun teki jäähyn arvoisen rikkeen viimeisellä minuutilla. Ihan oma lukunsa on sitten joku Tamminen, jonka mukaan jäähyt pitäisi viheltää joko kiekonhallinta- tai tyypillisten koti-vieras-prosenttien mukaan, kumpi nyt itselle sattuu sopimaan paremmin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Se ei avaudu kun jalkapallossa tuomari ottaa pelaajan puhutteluun rikkeestä, josta voisi hyvin antaa kortin. Luuleeko se tuomari, että se "anna nyt olla kuule vimonen kerta kun noin teet. Seuraavasta tulee kortti." auttaa?

Ei varmaankaan, ainakaan useimmiten. Ehkä ennemmin kyse on siitä, että on rikkeitä mistä kuuluu vapari ja sitten rikkeitä, joista kuuluu keltanen. Ja sitten sellaisia, mitkä menee noiden kahden väliin. Kun tuomari sellaisessa rajatapauksessa ensin vaan nuhtelee, niin sitten seuraavasta samanlaisesta voikin jo antaa hyvällä syyllä kortin, vaikkei mikään paha törkeys olisikaan. Eli puhuttelu olisi vähän kuin eka puolikas keltaisesta.
 

scholl

Jäsen
Konalassa on johonkin asuntoon linnoittautunut yksi mies aseen kanssa ja paikalla on kymmeniä poliiseja. Siis kymmeniä vastaan yksi. Ei avaudu mulle. Luulisi, että poliisin koulutuksella ja tuliarsenaalilla ei tarvittaisi koko kaupungin poliisivoimia ottamaan yhdeltä äijältä nirri pois. Eri juttu jos sillä olisi panttivankeina vaikka kaikki lähijunan matkustajat.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Konalassa on johonkin asuntoon linnoittautunut yksi mies aseen kanssa ja paikalla on kymmeniä poliiseja. Siis kymmeniä vastaan yksi. Ei avaudu mulle. Luulisi, että poliisin koulutuksella ja tuliarsenaalilla ei tarvittaisi koko kaupungin poliisivoimia ottamaan yhdeltä äijältä nirri pois. Eri juttu jos sillä olisi panttivankeina vaikka kaikki lähijunan matkustajat.

Suomen rikollisia ymmärtävä ja niitä paapova lainsäädäntö on sellainen, että jos poliisi painaa liipasinta, niin se täyttelee seuraavan vuoden selvitysplanketteja. Plus tietysti joutuu vastaamaan rikosoikeudenkäynnissä, jossa sen kriminaalin asianajaja vaatii poliisille tuomiota ja mahdollisesti jotain korvausvaatimuksia. On siis sangen epäkiitollista toimia Suomessa poliisina.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ihmiset jotka valittavat talvesta ihan kuin olisi ensimmäinen talvi ikinä, eivätkä ole osanneet mitenkään varautua siihen. " Vittu on muuten kylmä" (-5 astetta), "ohhoh onpas lunta" (joulukuussa), "Tää on niin perseestä" ( muuta Floridaan jos ei täällä huvita kulkea ).

Minun mielestäni on fiksumpaa valittaa niistä asioista joihin ei voi vaikuttaa kuin niistä, johon voi ihan pikkuisenkin. Silloin nimittäin ei pidä valittaa, vaan vaikuttaa. Esim: jos pomo jurppii, voi työpaikkaa aina (usein) vaihtaa.

Itselleni kohtuuton valittaminen auton päällee tilaamatta ilmestyneestä lumipeitteestä on terapiaa, kuten kaikki se muukin paska jonka tänne jatkoaikaan tai facebookin luon.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Se ei avaudu kun jalkapallossa tuomari ottaa pelaajan puhutteluun rikkeestä, josta voisi hyvin antaa kortin. Luuleeko se tuomari, että se "anna nyt olla kuule vimonen kerta kun noin teet. Seuraavasta tulee kortti." auttaa? Se kovaluinen toppari tai alempi keskikenttä rappaa kovaa tasan niin kauan kun se ensimmäinen keltainen lävähtää. Mun mielestä kortin arvoisesta rikkeestä vois antaa kortin. Eikä tähän käy nyt mikään antaa poikien pelata, tuomarin ei tarvitse ottaa roolia paskanjauhanta. Tuomarin pitäisi ottaa roolia tasan sen verran kuin pelaajat antavat aihetta.

Itse pidän puhutteluja (lajina salibandy ja sarjatasot eivät näy telkkarissa) usein tilanteissa, joissa jonkin teon tahallisuus ei ole varma, mutta minulla on siitä vahva epäilys (tapahtuma on ristiriidassa pelaajan yleisen rutiini- tai taitotason kanssa tai kehon kieli viestii tahallisuutta tai "vahinko" sattuu tilanteessa jollaisissa niitä vaan tapahtuu merkittävän usein). Toisin sanoen näyttö ei riitä jäähyn antamiseen. Puhuttelu on usein muodossa "näin mitä tapahtui, mutta se saattoi olla vahinkokin. Tuollaisia vahinkoja ei voi sattua toista kertaa ja pidän sinua silmällä." Meillä salibandyssä on näppärä jäähyn syy "toistuva väärä pelitapa" tai "joukkueen jatkuva väärä pelitapa" jonka alle voi laittaa jäähyn/vaparin rajapinnassa liikkuvia tekoja ihan "linjakkaastikin".

Mitä olen jalkapalloa katsonut, niin tyytyväisyydellä olen pistänyt merkille sen kuinka taktiset rikkeet laputetaan hyvin korkealla prosentilla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Konalassa on johonkin asuntoon linnoittautunut yksi mies aseen kanssa ja paikalla on kymmeniä poliiseja. Siis kymmeniä vastaan yksi. Ei avaudu mulle. Luulisi, että poliisin koulutuksella ja tuliarsenaalilla ei tarvittaisi koko kaupungin poliisivoimia ottamaan yhdeltä äijältä nirri pois. Eri juttu jos sillä olisi panttivankeina vaikka kaikki lähijunan matkustajat.

Onhan tässä ehkä kyse kuitenkin psykologiastakin. Joku raasu siellä kokee nyt olevansa merkittävä henkilö kun poliiseita vilisee nurkissa ja saattaa luopua suisidaalisista aikeistaan kun onkin yhtäkkiä tapahtumien keskipisteenä, uutisissa ja kaikkea. Jännän äärellä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös