Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 243 410
  • 7 330

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
Se, miten jengi ei tiedä mikä oli Sinä&Minä.
Olen varmaan liian jonne. Mutta tähän väliin tahdon tehdä selväksi, etten ole siitä ylpeä. Googlasin jopa, mutta tulokseksi tuli vain parturi-kampaamoja. Hämmennyin.

edit: No nyt löyty Wikipedia artikkeli. Olen tosiaankin liian Jonne muistamaan. Ja artikkelin mukaan en myöskään kuulu lehden kohderyhmään.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Se, miten jengi - varsinkin vanhempi sukupolvi - ylpeilee sillä ettei tiedä esimerkiksi sitä, kuka on Billie Eilish. Tai Ed Sheeran. Tai ihan kuka vaan muu maailman tunnetuimmista muusikoista. Itseäni hävettäisi jos olisin niin pihalla nykymaailmasta. Tai sitten olen vaan liian vaativa mitä tulee musiikin "yleissivistykseen".

En ylpeile sillä, mutta en tiennyt kuka on Billie Ellish ennen kuin kysyin 20-vuotiaalta pojaltani, vaikka musiikkia kuuntelenkin laajalti. Sitten tajusinkin että olin törmännyt tähän nimeen juuri. Kyseessä oli se pissis joka ei tuntunut tietävän Oscar-gaalassa kuka on Eminem.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Kävin nyt oikein tsekkaamassa tämän Billie Ellishin biisin "Bad guy". En kyllä pysty häpeämään etten ollut kuullut ennen. Olipas hirveätä shaibaa.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avautui, että tuon Billie-tyypin koko nimi on Billie Eilish Pirate Baird O'Connell. Siis käyttää jotain 1920-luvun Harlemin jazzclubien laulajattarelta kuulostavaa nimeä, vaikka passista löytyy tuollaista timanttia? No, palataan asiaan, kun alter ego Pirate Baird O'Connell rupeaa levyttämään jotain garagerokkia. ARRR!
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Se, miten jengi - varsinkin vanhempi sukupolvi - ylpeilee sillä ettei tiedä esimerkiksi sitä, kuka on Billie Eilish. Tai Ed Sheeran. Tai ihan kuka vaan muu maailman tunnetuimmista muusikoista. Itseäni hävettäisi jos olisin niin pihalla nykymaailmasta. Tai sitten olen vaan liian vaativa mitä tulee musiikin "yleissivistykseen".

No se nuorempi jengi taas ei tunne Bruce Channelia tai Cilla Blackia.
 

ILIMAVEIVI

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minulle ei oikein avaudu se miksi aikoinaan avaamani ketju TPS:n palstalle "Kaikille kenkää,ketä tilalle?" oli niin kova järkytys jatkoajan palstan ylläpitäjille että se suljettiin heti ja minulta vietiin samalla ketjujen avaamisoikeus? Avaamani ketju ei henkilöidy kehenkään kuten esim. parasta aikaa TPS:n palstalla pyörivät ketjut/ketju "Kaskisellekenkää ketä tilalle" tai ajankohtainen "Veltsulle kentää ketä tilalle". Voisiko joku oikeasti avata minulle että mitä asiatonta avaamassani ketjussa oli ? Täällä on joka palstalla paljon asiattomampiakin ketjua. Ei tämä tosin minua yhtään haittaa mutta kun näin tämän ketjun niin ajattelin sen laittaa tänne.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minulle ei oikein avaudu se miksi aikoinaan avaamani ketju TPS:n palstalle "Kaikille kenkää,ketä tilalle?" oli niin kova järkytys jatkoajan palstan ylläpitäjille että se suljettiin heti ja minulta vietiin samalla ketjujen avaamisoikeus? Avaamani ketju ei henkilöidy kehenkään kuten esim. parasta aikaa TPS:n palstalla pyörivät ketjut/ketju "Kaskisellekenkää ketä tilalle" tai ajankohtainen "Veltsulle kentää ketä tilalle". Voisiko joku oikeasti avata minulle että mitä asiatonta avaamassani ketjussa oli ? Täällä on joka palstalla paljon asiattomampiakin ketjua. Ei tämä tosin minua yhtään haittaa mutta kun näin tämän ketjun niin ajattelin sen laittaa tänne.
Kai se oli tuo "ketä".
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Täällä jonne ihmettelee sitä että vanhat ovat pihalla nykymaailmasta ja yleissivistymättömiä, kun eivät tiedä kuka on Billie Eilish. Kyllä nuorisokin osaa:


Linkki vie iltaroskan uutiseen, jossa nuoriso ihmettelee mikä on Rage Against The Machine. Voisin väittää että montakymmentä kertaa tärkeämpi bändi, kuin edsheeranit ja billieilishit tulevat ikinä olemaan.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Täällä jonne ihmettelee sitä että vanhat ovat pihalla nykymaailmasta ja yleissivistymättömiä, kun eivät tiedä kuka on Billie Eilish. Kyllä nuorisokin osaa:


Linkki vie iltaroskan uutiseen, jossa nuoriso ihmettelee mikä on Rage Against The Machine. Voisin väittää että montakymmentä kertaa tärkeämpi bändi, kuin edsheeranit ja billieilishit tulevat ikinä olemaan.

@Loorz15 peräänkuulutti "musiikin yleissivistystä", niin tuossa kohtaa voi todella sanoa että on aukko. Vaikkei vaatisi kovin paljoakaan.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
@Loorz15 peräänkuulutti "musiikin yleissivistystä", niin tuossa kohtaa voi todella sanoa että on aukko. Vaikkei vaatisi kovin paljoakaan.
Joo, kutsukaa mua vanhaksi ja tietämättömäksi, mutta väitän olevani musiikin yleissivistyksestä paremmin perillä, kun tiedän Rage Against The Machinen, enkä Billie Eilishiä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yleissivistykseen nyt lasketaan kuuluvaksi monikin asia, joita kukaan ei sitten loppupeleissä tiedä kaikkia.

Ei siitä kannata pahastua, jos joku tietää nämä Sheeranit ja Eilishen Billyt. Sama tyyppi ei sitten kuitenkaan todennäköisesti tiedä Windhoekin asukaslukua, ainoaa varmaa tuntomerkkia jolla erottaa tiltaltin pajulinnusta, tai montako elokuvaa Satyajit Ray ohjasi.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Yleissivistykseen nyt lasketaan kuuluvaksi monikin asia, joita kukaan ei sitten loppupeleissä tiedä kaikkia.

Ei siitä kannata pahastua, jos joku tietää nämä Sheeranit ja Eilishen Billyt. Sama tyyppi ei sitten kuitenkaan todennäköisesti tiedä Windhoekin asukaslukua, ainoaa varmaa tuntomerkkia jolla erottaa tiltaltin pajulinnusta, tai montako elokuvaa Satyajit Ray ohjasi.

Tämä on niin totta. Siksi itse aina hieman karsastan "kuuluu yleissivistykseen"-termiä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Loorz15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit | Huuhkajat | Teuvo Teräväinen
@Loorz15 peräänkuulutti "musiikin yleissivistystä", niin tuossa kohtaa voi todella sanoa että on aukko. Vaikkei vaatisi kovin paljoakaan.
Samaa mieltä. Myötähäpeä lukea noita twiittejä.

Pointti tossa mun alkuperäisessä viestissä oli lähinnä se, miten joskus tuntuu että jengi ylpeilee sillä ettei tiedä jotain nykyajan suosittuja artisteja tms. Esimerkkinä kun Avicii kuoli, niin RIP-ketju täyttyi viesteistä missä koettiin tarpeelliseksi ylpeänä ilmoittaa ettei ole kuullukkaan koko herrasta. Vielä pahempi kun sama kävi Kobe Bryantin kanssa. Nyt ollaan sentään vielä urheilupalstalla.
 
Viimeksi muokattu:

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Pointti tossa mun alkuperäisessä viestissä oli lähinnä se, miten joskus tuntuu että jengi ylpeilee sillä ettei tiedä jotain nykyajan suosittuja artisteja tms. Esimerkkinä kun Avicii kuoli, niin RIP-ketju täyttyi viesteistä missä koettiin tarpeelliseksi ylpeänä ilmoittaa ettei ole kuullukkaan koko herrasta. Vielä pahempi kun sama kävi Kobe Bryantin kanssa. Nyt ollaan sentään vielä urheilupalstalla.

Kyllä, kyllä. Ymmärsin pointtisi, ja se oli ihan oikea.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten se Sanni syö niitä Netflix-sarjoja purkista
Luetaan sitä palstaa. Asia käytiin läpi just 2015:

Eli tuon voi ymmärtää joko kielikuvana ja käännöksenä binge-watching termistä, tai sitten tosiaan tyylikeinona jättää lauseesta ilmiselvät sanat pois. Varmaan joku voisi esittää teorian myös netflix and chill -idiomin pohjalta.

Onkohan tuo idiomi?
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
En kyllä vieläkään tiedä onko se mies vai nainen.
Billie Eilish taitaa olla niin nuori että kuuluu kategoriaan tyttö tai poika. Tai mitä niitä sukupuolia nykyään onkaan.

Jäin pohtimaan että onko Eilish nyt cool vai hot?

En ollut kuullut artistista, mutta googlauksella selvisi sekin että on tehnyt Bond-sävelmän. Jolloin avautui samalla että Bondejakin tehdään ilmeisesti edelleen. Itse luulin että sellainen sekoilu on jo lopetettu.

Rage Against Machinen tiesin koska olin aikalainen mutta yhtään jäsentä tai biisiä en tiedä. Minusta se oli niistä hyppyhevibändeistä se missä oli paskaääninen laulaja joka lauloi tahallaan liian lähellä mikkiä.

Eddie Sheeranin tiesin koska se esiintyi Yesterday elokuvassa. Ja Hobitissa vissiin?

RIP-ketjuissa on esiintynyt paljon ihmisiä joista en ole kuullut. Olen usein googlannut hahmon ja todennut että "ahaa tälläinen tapaus" ja pitänyt mölyt mahassa, koska en usko että ketään kiinnostaisi etten tiennyt artistiä/näyttelijää/poliitikkoa.

Se käsitys siitä mikä on yleissivistystä on vaihtelee aika paljon persoonan mukaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: PJPT

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
[/QUOTE]
Se käsitys siitä mikä on yleissivistystä on vaihtelee aika paljon persoonan mukaan.
Joo suurin osa tiedosta on sellaista, mitä ei tarvii missään ja vielä suurempi osa sellaista, mitä ei halua tietää.

Tai no tarvii siinä jos kilpailee kuka tietää eniten turhaa, mutta miten ne kehtaa antaa niitä vastauksia.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähitapiola on på svenska Lokaltapiola.
Miksi puolet nimestä on käännetty?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Lähitapiola on på svenska Lokaltapiola.
Miksi puolet nimestä on käännetty?
Heitän vahvan, mutta perustellun arvauksen.

LähiTapiola, tai Lähitapiola kai se kieliopillisesti oikein olisi, on nimenä syntynyt, kun Lähivakuutus ja Tapiola yhdistyivät. Lähivakuutuksella oli ruotsinkielinen nimi, Lokalförsäkring, kun taas Tapiola oli sekä suomeksi että ruotsiksi Tapiola.

Tapiolalla ei siis ollut ruotsinnettua nimeä. Nyt kun Lähivakuutuksesta uuteen nimeen napattiin Lähi (eli Lokal) ja Tapiolasta Tapiola (eli Tapiola), niin lienee ihan perusteltua siinä ruotsinkielisessä nimessä pitäytyä noiden aiempien yhtiöiden ruotsinkielisissä versioissa siltä osin kun siihen uuteen nimeen niitä entisen yhtiön nimiä on mukaan napattu.

Mitä muuten olisi mielestäsi tuo Tapiolan ruotsinnos? Tapiola on kaupunginosa Espoossa, ruotsiksi Hagalund, mutta onko kyseinen sana (hagalund) ihan yleispätevä nimitys tapiolasta?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikö sen Lähitapiolan pitäisi olla Närtapiola ruotsiksi?

Tai Mellantapiola, jos niin kuin samaa logiikkaa käyttäisi, millä Lähi-Idästä tulee Mellanöstern.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä muuten olisi mielestäsi tuo Tapiolan ruotsinnos? Tapiola on kaupunginosa Espoossa, ruotsiksi Hagalund, mutta onko kyseinen sana (hagalund) ihan yleispätevä nimitys tapiolasta?

No sitä kaupunginosaa kyllä tarkoitin. Ja siellähän se pääkonttorikin sijaitsee.
Tosin ainakin omaan korvaan tulisi aika omituisen kuuloinen nimi ruotsiksi.

Mutta toi kahden yrityksen yhdistyminen varmaankin selittää asian.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös