Ei avaudu miten joku voi katsoa vaikka jalkapallo tai jääkiekko-ottelua ilman, että on jomman kumman puolella. Aina sen ei toki tarvitse olla kunnollista kannatusta, mutta eihän siitä pelistä jumankeuta saa mitään irti, jos lopputuloksella ei ole sinulle mitään väliä. Itse toki myönnän joskus jalkapallossa kannattaneeni tasapeliä, jos se on ollut suosikilleni suotuisin lopputulos
Haluaisin osata vastata tähän jotain fiksua ja viisasta. Minun pitäisi kyllä osata tähän vastata jotain edes sillä olen urheilun seuraaja joka ei ennen edes välittänyt jalkapallosta ja jääkiekkoakin katselin vain lähinnä tosiaan silloin kun suosikkiseurani pelasi.
Nykyään on toisin. Vuoden 2018 jalkapallon MM-kisojen aikaan opin vihdoin katselemaan myös jalkapalloa mutta eihän minulla siinä lajissa ole oikeastaan kuin kaksi suosikkiseuraa, Liverpool ja kotimaisista Haka. Paljon tuleekin nykyään katseltua sellaisia jalkapallo- ja jääkiekko-otteluita joissa ei ole sitä suosikkiseuraa.
Tämä jo sen takia että nykyään se on mahdollistakin. Eihän minulla ollut vielä muutama vuosi sitten mahdollista nähdä edes jääkiekostakaan kuin HPK:n pelejä joita kävin paikan päällä jäähallissa katselemassa. Joskus kävin pubeissa katselemassa myös lätkää, mutta silloinkin vain HPK:n pelejä.
Nykyään on toisin. Nykyään minulla on noita maksukanavapaketteja käytössäni jolloin näen jalkapallo-ja jääkiekko-otteluita enemmän ja joukossa on tosiaan paljon sellaisia pelejä joissa ei ole suosikkiseuraa.
Mikä minut pistää katselemaan sellaisia pelejä joissa ei ole suosikkiseuraa mukana? No joissakin peleissä on varmasti muuten sitten panosta ja merkitystä ja niitä on sen takia mielenkiintoista katsella. Sitten lajit on ihan viihdyttäviä ja laadukkaitakin usein ja siksikin niitä katselee vaikkei olisikaan mitään suosikkiseuraa pelissä mukana. Sekä lajeja katselee ihan mielenkiinnostakin, erilaisia ratkaisuja kiekon ja pallon kanssa, pelin rakentelua ja kaikkea mitä yksityiskohtia peleissä onkaan.
Lisäksi tässä ollaan jalkapallon seuraamisessa vasta opin polulla. Se on yksi laji mitä olen vasta viime vuosina tosiaan oppinut katselemaan ja yritän sitäkin lajia oppia enemmän ja enemmän. Sanotaan kyllä että vanha koira ei uusia temppuja opi mutta pyrin opettelemaan seuraamaan lajeja joita en ennen ole juurikaan seurannut, alppihiihtoa,futista, formuloita, yleisurheilua... Golfista en tiedä, sitäkin näkisin paljon mutta siitä en ole vielä jaksanut kiinnostua.
Tosin minullekin käy usein niin että pelin edetessä menen jomman kumman joukkueen puolelle. Varsin usein altavastaajan. Ja toisekseen, liian usein teen jotain muutakin peliä seuratessa kuten surffaan netissä. Keskittymiseni ei ole läheskään aina itse peliin ihan 100 prosenttista, se ei kyllä sitä ole aina edes suosikkijoukkueenkaan peleihin muuta kuin vasta silloin kun pelataan pudotuspelejä. Silloin jännittää niin pirusti ettei muuta pysty tekemään kuin katselemaan peliä ja pureskelemaan kynsiä!