Asia, joka ei avaudu minulle

  • 1 245 253
  • 7 345

redpecka

Jäsen
Operaattorikin tykkää kun maksat vuosittain kasvavaa ylihintaa palvelusta minkä nykytekniikalla saisi alle kympillä kevyesti.
Olisin voinut toki avata suoraan, että täällä "albaaniassa" missä majailen, lankapuhelimet ovat joka taloudessa vakiona jos on nettiliittymä, ei sitä erikseen hommata. Ei tästä sen tarkemmin eikä sen enempää.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mikä toi ihmeellinen paasaus nyt yhtäkkiä lukiolaisten uupumuksesta on? Hyvähän on esille ottaa, mutta onko siinä nyt mikään muu muuttunut, kun että digiä mukana ja tottakai vähän erityyppistä opetusta koitetaan parhaan mukaan antaa ajan hengen mukaan. Oppimäärät itsessään suunnilleen samat.

Työuupumus on otettu esille jo varmaan 30v sitten ihan yleisesti. Nyt yhtäkkiä vuonna 2018-19 lukiolaiset ovat uupuneet?
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Yksinkertainen vastaus on se, että mitä helpompaa elämä on, sitä helpommasta ihminen uupuu ja masentuu. Ei ole edes oma keksintöni, vaan tutkittu juttu. Very simple. Vaatikaa niiltä lapsiltanne ja sit tarjotkaa heille muutakin ku hattaraa ja Netflixiä, vittu. Opettakaa elämää, häviämistä ja pelkojen kohtaamista. Antakaa kaatua, kiivetä, rikkoa rajojaan ja raajojaan. Älkää hitto kasvattako taas yhtä ihmistä turhanpäiväiseksi ja masentuvaksi viihtyjäksi.
Niimpä abinaattori! Olet asian ytimessä, juuressa ja oikeassa.

Vittu näitä nykyvanhempia. Isolla osalla lapsista ei oo mitään käsitystä oikeasta elämästä. Jos tekee virheen, niin kyllä äiskä ja iskä korjaa asian, ettei vaan itse joudu tekemään mitään virheensä vuoksi.
 

redpecka

Jäsen
Yksinkertainen vastaus on se, että mitä helpompaa elämä on, sitä helpommasta ihminen uupuu ja masentuu. Ei ole edes oma keksintöni, vaan tutkittu juttu. Very simple. Vaatikaa niiltä lapsiltanne ja sit tarjotkaa heille muutakin ku hattaraa ja Netflixiä, vittu. Opettakaa elämää, häviämistä ja pelkojen kohtaamista. Antakaa kaatua, kiivetä, rikkoa rajojaan ja raajojaan. Älkää hitto kasvattako taas yhtä ihmistä turhanpäiväiseksi ja masentuvaksi viihtyjäksi.
Onneksi on vastapainoksi paljon heti syntymästään asti kaatuillutta, ainaisessa pelossa kasvaneita tapauksia, joilla ei ole ollut oikein edes realistista mahdollisuutta ikinä päästä sinne lukioon uupumaan.

Mutta eiköhän jatkossa pidä jotenkin nämä turhautuneisuus-, uupumis-, väsymys- ja masentuneisuusjutut ratkaista kun maailmasta loppuu työt ja pitäisi jaksaa viihtyä ilman välttämättömiä eteenpäin potkivia epäonnistumisia ja satunnaista nälän tunnetta joka pakottaa nousemaan sängystä.

Ei avaudu käljatölkki meikälle vähään aikaan. (Alkaa nykyisin mennä jo kahden päivän tissuttelun jälkeen jutut synkiksi ja harhaisiksi.)
 
Viimeksi muokattu:

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Mikä toi ihmeellinen paasaus nyt yhtäkkiä lukiolaisten uupumuksesta on?

Tämä on mennyt kokonaan ohi, olisiko jotain linkkejä. Lukio oli aika lailla helpoin elämänvaihe. Keittiökin oli todella mahtava, siis oikeasti oli, ja sinne tuli lukulomalla mentyä syömään, vaikka kotonakin olisi ollut ruokaa.

Miten kehitys saataisiin pysäytettyä, kun kaikki käy aivan ylikierroksilla. Juuri saimme ensimmäisen kuvan mustasta aukosta. Sinne maailma on kai suuntaamassa. Miksi ei vain voi käydä rennosti koulua ja miettiä mitähän sitä aikuiseina tekisi. Nykyinen yhteiskunta ei vaikuta sellaiselta.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten kehitys saataisiin pysäytettyä, kun kaikki käy aivan ylikierroksilla. Juuri saimme ensimmäisen kuvan mustasta aukosta. Sinne maailma on kai suuntaamassa. Miksi ei vain voi käydä rennosti koulua ja miettiä mitähän sitä aikuiseina tekisi. Nykyinen yhteiskunta ei vaikuta sellaiselta.
Joo opiskelijaelämä oli tosi rentoa. Opiskeli mitä halusi oppia eikä sitä mitä joskus haluaisi tehdä. Silloin vielä sai pilluakin. Tai tietty nytkin tekee mitä haluaa oppia eikä sitä mitä osaa jo. Ja muutenkin elämä on vielä rennompaa kuin opiskellessa.
 

redpecka

Jäsen
Miten kehitys saataisiin pysäytettyä, kun kaikki käy aivan ylikierroksilla. Juuri saimme ensimmäisen kuvan mustasta aukosta. Sinne maailma on kai suuntaamassa.
Ei toki jarrutus ja pysäytys ole ratkaisu. Eikä sitä pystyisi tekemäänkään vaikka yrittäisi, ei edes uskonnot pysty estämään sitä enää nykypäivänä, tiedemiesten kotiarestiin määrääminen on tappelua tuulimyllyjä vastaan. Ainoana mieleen tulee joku kosminen katastrofi ja koko planeetan sterilisaatio. Jos vain tiputtaisi takaisin kivikaudelle niin odotapa parikyt tuhatta vuotta, taas revitään tukkaa päästä kun Urho-TV pätkii.

Murroskausien jälkeen taas hypähdellään kukkakedoilla ja ei olla masentuneita. Menee varmaan muutama sukupolvi tähän, ei ehkä vielä mummo-Sannien ja kumppanien aikaan 80-luvulla, mutta joskus kuitenkin.

Interstellar-leffassa ne suuntasi mustaan aukkoon. Ei se paha suunta ole.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oonkohan mä tai ollaanko me kaikki jotenkin ääripään miehiä, eletään vaikka kaksoiselämää. Yksinäisyys ympärillä, joskus ottaa hahmon ihmisen. Ei kait se mielikuvitustyttöystävää meinaa.

Lapsena moni varmaan muistaa kun jotkut alkoi itkemään kun vaikka kaatui pyörällä ja itse ihmettelit, kun ei kait se silleen luonnollinen juttu ole. Tai se kun jotkut ujosteli jutella tytöille tai jäätyi jossain muussa tilanteessa. Öö miltähän se tuntuu. Mä rakastan ruuhkabusseja. Miks pitäis olla introvertti tai extrovertti. Mä oon pervertti, paitsi ehkä kolmella teellä.

Mä en ole itse ikinä kutsunut eikä lääkäritkään sitä masennukseksi. Mulla on siitä ehkä turhan kovat stereotypiat, vaikka masentuneisuutta on niin paljon kuin masentuneitakin tai melkeinpä ihmisiäkin täällä. Miks ja miten just mulle iski joku. Pitää saada enemmän.

Onko alkoholismi enemmän kirous vai siunaus. Ihmiset puhuu, vaikka ne ei tiedä.

Ei viitsi seurustella vaan olla vaan yhdessä. Onks satavarma ettei vois ottaa lopputiliä. Ettei ole vastuuta. Tai lähteä vaan huomenna lopullisesti Indokiinaan. Onko se jotain kammoa? Onko teillä kammo syödä koiranpaskaa samalla kun roikutte munista hirtettynä lampunvarjostimeen? Ööö ei ole tullut mieleenkään. Ei ole tarvetta. Meillä on muita tarpeita. Osan tarpeet määrittelee niiden heikkous. Ei mikään tukeminen blaablaa vaan ympäristö ja odotukset. Heikkous. Masennus.

Ottaa asioista hyvät puolet ja jättää ne huonot puolet pois, näin vähän kärjistetysti sanottuna. Mitä sitten häh? Ja naurat matkalla kaljakauppaan.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Onko @pettter siirtynyt absinttiin kun tulee niin runollista proosaa ja syväluotaavaa itsensätutkiskelua...?
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hitto te ette ymmärrä mä oon herkällä päällä. Tässä runo.

Kuu ja tähtet taivahalla vilkuttaa
Renki tytön kanssa metsään nilkuttaa
Pusi pusi kuuluu pian jo kuusen alta
Tytön kamppaa kohta pojan jalka
Kuusen vieressä on vanha pinja
Poika häippää, taisi olla ninja
Tyttö suree heti paljon Tapaniaan
Tapahtumat sijoittuvat tässä vanhaan Japaniaan

Ihan itse keksin. No mielikuvitustyttöystävä avitti ja joku spede. Ihan uuno jätkä.
 

redpecka

Jäsen
Oonkohan mä tai ... Ja naurat matkalla kaljakauppaan.
Olisi osunut ja uponnut paremmin kohderyhmäänsä kun olisit runoillut myös jotain tieteellistä froidiäitisuhdehöttöä ja linkittänyt siihen jonkun Scorpparien itkubiisin kasarilta. Hyvin pelastit kokonaisuuden kumminkin Uuno-runoilla, johan herkistyy kyynisimmätkin paatuneet narsistit.

Jumasviidu, toimikoohan nää lääkkeet ollenkaan?
 

Nick Neim

Jäsen
Ooho, nämähän on kalojen ruokaa.

Jännä, että Repomies sai jatkaa poliisiaseman päällikkönä, vaikka teki välillä mitä sattui ja sekoili. Meni lääkkeetkin antamaan kaloille. Kai viran säilytyksellä kuitenkin syynsä oli.
Repomies oli hieno mies. Kunnon mies. Kalamies. Kala on hauki. Hauki on kala. Haukimies, mies joka oli hauki. Kunnon hauki oli.

Lääkkeet!
 

redpecka

Jäsen
Ooho, nämähän on kalojen ruokaa.
.. Kaloille annoin omat lääkkeet, syönpä siis kalan.

Jännä, että Repomies sai jatkaa poliisiaseman päällikkönä, vaikka teki välillä mitä sattui ja sekoili. Meni lääkkeetkin antamaan kaloille. Kai viran säilytyksellä kuitenkin syynsä oli.

No jos ne muut ehdokkaat olivat kontiovaaroja niin...
Repomies oli hieno mies. Kunnon mies.
Näin on. "Heh, taivaalta ropisee seteleitä, ei ota Rauno niitä, nigerialainen huijaus on..."
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Tämä on mennyt kokonaan ohi, olisiko jotain linkkejä. Lukio oli aika lailla helpoin elämänvaihe. Keittiökin oli todella mahtava, siis oikeasti oli, ja sinne tuli lukulomalla mentyä syömään, vaikka kotonakin olisi ollut ruokaa.

Miten kehitys saataisiin pysäytettyä, kun kaikki käy aivan ylikierroksilla. Juuri saimme ensimmäisen kuvan mustasta aukosta. Sinne maailma on kai suuntaamassa. Miksi ei vain voi käydä rennosti koulua ja miettiä mitähän sitä aikuiseina tekisi. Nykyinen yhteiskunta ei vaikuta sellaiselta.

Hesarissa ollut nyt useammankin kerran, ja uutisissa myös mainintaa. Mitäköhän hyvän linkin sais. Laitan jos tulee eteen.

Onhan se nyt hyvä tosiaan tuossa iässä ja toisen asteen koulutuksessa edes pientä painetta laittaa, koska jatkokoulutuksessa ja työelämässä on muuten ihan huuli pyöreänä, että mitäs tämä on. Lukio ja muut vastaavat on opiskelijalle kuitenkin suht rentoa aikaa, vaikka kokeet/koeviikot tietysti antavat sitä painetta jonkin verran. Nykyajan työelämässä stressin hallinta on hyvin tärkeä juttu, ja siihenhän tuokin omalla tavallaan valmistaa nuoria ihmisiä.

Mutta vähän turhaa vouhotusta ne jutut mun mielestä jostain Lukiolaisten mahdottomasta väsymyksestä. Katsotaan pomppaako noita juttuja vielä jatkossakin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Ilta-Sanomat näyttää verkkolehdessään klo 05:50 alkaen suoran lähetyksen Thaimaan kuninkaan kruunajaisseremonioista. Miksi?
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Hitto te ette ymmärrä mä oon herkällä päällä. Tässä runo.

Kuu ja tähtet taivahalla vilkuttaa
Renki tytön kanssa metsään nilkuttaa
Pusi pusi kuuluu pian jo kuusen alta
Tytön kamppaa kohta pojan jalka
Kuusen vieressä on vanha pinja
Poika häippää, taisi olla ninja
Tyttö suree heti paljon Tapaniaan
Tapahtumat sijoittuvat tässä vanhaan Japaniaan

K- ja I-juna radallansa kilkuttaa
Dena kymppikassin kanssa lähimetsään nilkuttaa
Pusi pusi kuuluu pian jo sillan alta
Piri-Millan kamppaa kohta stevarin jalka
Prisman edessä on taas joukko tuttu
Vittu, oisi pitänyt vaihtaa se pöllitty nuttu
Tyttö suree heti paljon Tapaniaan
Älkää vittu tulko tänne Tapanilaan

Edit: Tällähän en siis toki viitannut nimimerkkiin @pettter. Toki jos pohjoiseen uskallaudut, niin ainahan Dogtorissa pirtelöt tarjotaan.
 
Viimeksi muokattu:

redpecka

Jäsen
Lukio ja muut vastaavat on opiskelijalle kuitenkin suht rentoa aikaa, vaikka kokeet/koeviikot tietysti antavat sitä painetta jonkin verran. Nykyajan työelämässä stressin hallinta on hyvin tärkeä juttu, ja siihenhän tuokin omalla tavallaan valmistaa nuoria ihmisiä.
Miten saatais ne lukiolaiset tajuamaan siinä aikusuideen kynnyksellä kaikki nämä asiat?

Toisaalta, eikö ole hyvä että on laitoksia (lukio, armeija) joissa karsiutuu jo alkuvaiheessa kykenemätön aines pois jotka eivät ikinä tulisi kestämään työelämän stressejä ja heille keksitään jotain muuta sitten?

Kyllä ne tyypit menee läpi seulojen jotka on mennäkseen, on oma mielipiteeni. Toiset eivät mene ja jotain pitäisi keksiä niidenkin varalle. Netistä olen lukenut paljon viestejä kaasukammiosta kansalaispalkkaan.

Idiocracy on myös ihan kiva leffa, mutta siinäkin on kehittyvä loppu, aina joku toope hoksaa jotain, ikina ei voi vain kuihtua pois, ei vaikka yrittäisi kaikkensa.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ilta-Sanomat näyttää verkkolehdessään klo 05:50 alkaen suoran lähetyksen Thaimaan kuninkaan kruunajaisseremonioista. Miksi?

Tuossahan nuo avioliitot jo tulikin ja suomalaiset hipit ravaa siellä. Eipä tuo mitenkään kovin kummallista ole, mutta en ole katsomassa.

Ja onhan tuo kansainvälinenkin uutinen, kun ei se aivan pieni maa ole.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Mikä toi ihmeellinen paasaus nyt yhtäkkiä lukiolaisten uupumuksesta on? Hyvähän on esille ottaa, mutta onko siinä nyt mikään muu muuttunut, kun että digiä mukana ja tottakai vähän erityyppistä opetusta koitetaan parhaan mukaan antaa ajan hengen mukaan. Oppimäärät itsessään suunnilleen samat.

Työuupumus on otettu esille jo varmaan 30v sitten ihan yleisesti. Nyt yhtäkkiä vuonna 2018-19 lukiolaiset ovat uupuneet?
Pari kaveriani opettaa lukiossa, itse olivat oppilaina 2000-luvun alkupuolella. Sanoivat juuri vappuna miten on suuri ero omien lukioaikojensa ja nykyajan välillä. 15 v. sitten ei paljoa lukiossa stressattu, vähän koeviikoista ja yo-kokeista, mutta aika leppeää meininkiä oli. Nykyään oppilaat ovat paljon hiljaisempia ja jotenkin varautuneempia, stressiä on selvästi enemmän. En tiedä onko muilla tekijöillä merkitystä, mutta ainakin yliopistojen pääsykoeuudistus vaikuttaa todella paljon. Nykyään pitää alusta asti tietää mitä tekee, ainakin tietyille aloille haettaessa ja yo-kokeiden merkitys on kasvanut todella paljon.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Olen tässä nyt vuoden (tai tarkemmin lukuvuoden) ollut maisteroitumassa Jyväskylän yliopistolla ja aika moni kaveri tuolta saanut hommia preppauskurssien pitäjänä lukiolaisille. Itse kun muistelen että lukion kolmannella suurin huolenaihe oli lähinnä mistä saada kyyti ja rahat kapakkiin kahdesti viikossa (kirjoituksista tuli lähdettyä joka tentistä kamujen kanssa bilettämään) ja näillä uusilla, itseäni sen 10 vuotta nuoremmilla opiskelukavereillakin ilmeisesti ollut vielä aika rentoa (joskin ehkä ainakin jollain tasolla fiksumpaa) ollut lukioaika, niin kertovat että ne preppauskurssilaiset ovat aivan paineessa siellä kun yrittävät epätoivoissaan päntätä pääsykokeisiin. Eikä ole ihan halpoja preppauskurssit joissa vielä osallistujia reilusti enemmän kuin niille osallistuvien opintohalukkaiden aloilla aloituspaikkoja.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tekosyy "koska sataa" sille, että ei voi ulkona olla tai tehdä jotain. Tappaako se sade vai hä? Eikö niitä märkiä vaatteita voi heittää kotiintultua pois päältä vai pitääkö ne pitää päällä hä? Ei avaudu. Satoi tai paistoi, meikäläinen tekee mitä haluun. Koska olen myös ÄIJÄ.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös