Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 753 092
  • 34 018

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ihan totta puhut kyllä.
Tarkemmin kun miettiin, niin vaikka se onkin yleisesti tiedossa, niin jos tehtäisiin vaikkapa gallup ympäri maapallon, jossa kysyttäisiin mikä valtio/osapuoli pysäytti Hitlerin, niin Yhdysvallat varmasti saisi eniten ääniä...

Niin, jos hän kysymykseen vastaa, että Yhdysvallat, niin eihän se väärin ole vastattu. Kumpikin maailmansodista on loppuviimeksi päättynyt Yhdysvaltojen myötävaikutuksella ja ilman jenkkien massiivista sota- ja teollisuuskonetta olisi myös Neuvostoliitto romahtanut Wehrmachtin käsittelyssä.

Tietysti sitten toinen puoli on se, että aika moni muu olisi Neuvostoliiton johtajana toimiessaan anonut Saksalta rauhaa ja heittänyt pyyhettä kehään. Etenkin alkuvaiheessa tiedot Saksan menestyksistä olivat musertavia, neukut menettivät satoja tuhansia sotavankeina, kaiken kalustonsta jne. Mutta Stalin olikin sairas psykopaatti ja murhamies. Neuvostoliitto menetti kaikkein eniten ihmishenkiä toisen maailmansodan aikana.

Mitä tuohon itse asiaan tulee, niin kyllä mielestäni asia on juuri päinvastoin, eli kyllä länsimaissakin tiedetään neukkujen ehtineen ensin Berliiniin jne, Venäjähän rummuttaa tätä kaikissa mahdollisissa medioissa tänäkin päivänä. Uutisilta Voiton Päivän vietosta on mahdotonta välttyä länsimediassakaan.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Seppo Hovi on vain 68-vuotias. Olen aina olettanut, että hän on syntynyt 1930-luvulla, mutta näin ei olekaan asian laita.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei saatana. Meitsistä on tullut itkupilli. Totaalinen itkupilli. Mitä mulle on tapahtunut? Ensimmäisen kerran ikinä koin kyyneleet HIFK:n mestaruusjuhlissa -11, mutta silloin vielä en tajunnut sitä itkuksi. Toinen kerta oli Rollareiden keikalla -14, jolloin itkeä pillitin oikein kunnolla. Hitto se oli jotain niin mahtavaa, kerran vielä näin Rollarit. Mä hämmennyin niistä kyynelistä. Ne vaan valui valtoimenaan. Mä en tiedä kuinka iso osa miehistä tietää sen tunteen että itkettää. Itse asiassa mä oon miettinyt sitä jo lähes 20 vuotta. Vaikea uskoa että kummankaan suvun puolella kukaan aikuinen itkisi. Penskanahan ipanat itkee, mutta se tapahtuu niin pienenä ettei sitä enää aikuisena voi muistaa. No nyt itkettää noi vanhat suomalaiset klassikkokappaleet. Kulkuriveljeni Jan jne. Jo toissailtana meinasin itkeä Mikko Alatalon yhteislauluillassa. Vai voiko tää johtua siitä 11 päivää kestäneestä armottomasta ryyppyputkesta, mikä mulla tossa vasta oli. Ei hitto. Mä haluan ryypätä lisää ja kunnolla. Tää on jotain niin mahtavaa. Silloin Rollareiden keikallakin muuten olin ryypännyt neljä päivää aamusta iltaan. Nyt vasta hoksasin.
 
Mitä tuohon itse asiaan tulee, niin kyllä mielestäni asia on juuri päinvastoin, eli kyllä länsimaissakin tiedetään neukkujen ehtineen ensin Berliiniin jne, Venäjähän rummuttaa tätä kaikissa mahdollisissa medioissa tänäkin päivänä. Uutisilta Voiton Päivän vietosta on mahdotonta välttyä länsimediassakaan.

Empä tiedä onko asia ihan noinkaan yksinkertainen. Uusinta lukion historiankirjaa lukiessa siellä on todella isossa osassa Molotov-Ribbentrop-sopimus ja sotaan johtaneista syistä puhutaan paljon, esim Saksan "kurituksesta" ensimmäisen maailmansodan jälkeen. Huomio on selvästi vähemmän kiinnittynyt sodan päättymiseen johtaneisiin seikkoihin, Neuvostoliiton (Stalinin) toimitaan sodan aikana tai muuhun sellaiseen. Jenkkien Pommit on tietysti suurena osana ja jotenkin jopa Englannin ja Ranskan toimia käydään enemmänkin läpi (siis enemmän kun Neuvostoliiton).

Varmasti moni tietää Neuvostoliittolaisten Berliiniin marssista, mutta perspektiivi on todella länsivärittynyt. Tämä johtaa mielestäni siihen, että jotenkin ihmiset tuppaavat pitämään USA:n saavutuksia "arvokkaampina" sodan päättymisen kannalta, kun Neuvostoliiton. Toisinsanoen, moni saattaisi uskoa, että sota natseja vastaan olisi voitettu ilman Neuvostoliittoakin.

Toki, Manhattan projekti todellisuudessa lopullisesti lopetti sodan, mutta jos Hitler ei olisi lähtenyt sotaan Suurta ja Mahtavaa vastaan voisi historian kirjat olla hyvin erilaisia.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ihan totta puhut kyllä.
Tarkemmin kun miettiin, niin vaikka se onkin yleisesti tiedossa, niin jos tehtäisiin vaikkapa gallup ympäri maapallon, jossa kysyttäisiin mikä valtio/osapuoli pysäytti Hitlerin, niin Yhdysvallat varmasti saisi eniten ääniä.

Niin saisikin, koska globaalissa äänestyksessä monilla ei olisi aavistustakaan mitä kysytään ja kuka on pysäytetty.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Jatkoajan taso huononee eksponentiaaliseen tyyliin jo alkukesästä.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Jatkoajan taso huononee eksponentiaaliseen tyyliin jo alkukesästä.
Toisaalta tämä avaa suunnattomia mahdollisuuksia itseään fiksumpana pitäville. Laitappa vaan rohkeasti nostaen jatkoajan taso haluamaksesi.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Toisaalta tämä avaa suunnattomia mahdollisuuksia itseään fiksumpana pitäville. Laitappa vaan rohkeasti nostaen jatkoajan taso haluamaksesi.

En pidä itseäni niin paljon itseäni fiksumpana, että viitsisin lähteä moiseen savottaan. Yleinen nettitaso täällä silti kova.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
No jos ei pidä itseään niin paljon itseään fiksumpana, niin se on ihan hyvä. Säilyy maanisdepressiivinen balanssi tervellä tasolla.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En tahtoisi panna Serena Williamsia, melko varmasti surmaa uroksen siemennesteen saatuaan.

Ai jaa? Minä taas puolestani hyvin mielelläni, jollen olisi naimisissa ja sellainen sauma joskus avautuisi, eli ei siis tässä elämässä. Serena ei ole naamastaan maailman nätein, mutta se perse ja ne hinkit.. Serenaa ja uusia perunoita kun joskus sais, niin voiskin kuolla hymy naamalla Serenan istuessa naamallani.
 

Snagari

Jäsen
Ai jaa? Minä taas puolestani hyvin mielelläni, jollen olisi naimisissa ja sellainen sauma joskus avautuisi, eli ei siis tässä elämässä. Serena ei ole naamastaan maailman nätein, mutta se perse ja ne hinkit.. Serenaa ja uusia perunoita kun joskus sais, niin voiskin kuolla hymy naamalla Serenan istuessa naamallani.
Lasketaanko niitä enää uusiksi kun tulevat Serenan läpi?
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Potku pallo on Suomessa sekä paskaa että kusetusta 0-0, 0-0, 0-0, 0-1. Näkemättä paskaa. Ja Alaja taas lomilla.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Potku pallo on Suomessa sekä paskaa että kusetusta 0-0, 0-0, 0-0, 0-1. Näkemättä paskaa. Ja Alaja taas lomilla.
Niinpä. Lisäksi HJK:lta suurin piirtein anastettiin vieras- ja voittomaali, kun tuomari ei halunnut soveltaa hyötynäkökohtaa, luultavasti siksi että HJK olisi hyötynyt tilanteesta. Hyökkääjä läpi, ja ei kun peli poikki ja vapaapotku HJK:lle. Minkä maan pääsarjassa saatana nähdään tuollaisia vihellyksiä, ellei Suomessa.

Alajan naamasta paistaa ketkuus jo horisontin takaa. Ostaisitko Alajan näköiseltä äijältä käytetyn auton? Tai polkupyörän, tai edes heijastimen siihen munamankeliin? Minä en kehtaisi enkä uskaltaisi tunnustaa, että polkupyörässäni on Pertti Alajalta hommattu heijastin. Tiedä vaikka jonakin päivänä menisi heijastin CIA:n takavarikkoon, tai koko polkupyörä, tai koko hela omaisuus, kun Blatterin äänestäjiksi epäiltyjä ratsataan.
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Ei Alaja mitään myisi. Se olisi sen oikean myyjän siipimiehenä ottamassa proviikat kaupasta ja sen jälkeen se esittäisi ostajan kaveria, jos näyttäisi sille, että ostajalle jäi vielä fyrkkaa hihan varteen kaupan jälkeen.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Potku pallo on Suomessa sekä paskaa että kusetusta 0-0, 0-0, 0-0, 0-1. Näkemättä paskaa. Ja Alaja taas lomilla.

No joo, minä en pelin laatua osaa maalimääriin oikein mitenkään suoraan yhdistää, mutta sen verran kuitenkin iltapäivän maalisaldoon liittyen, että eipä tarvi tässä formulakisaa odotellessa Urheiluruutua erikseen kyttäillä Veikkausliigan maalikoosteen varalta.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tuomaroinnin tasolla on paha tapa heijastella pelaajien tasoa. Niin myös Veikkausliigassa. Mistä ihmeestä revittäisiin laatutuomarit sarjaan, jossa ei ole varaa maksaa edes suurimmalle osalle pelaajista sellaista palkkaa, jolla aikuinen mies eläisi.
Sekin on niin kovin suhteellista että millä aikuinen mies eläisi. Bangladeshiin kun menet tarjottelemaan veikkausliigaliksoja niin olisi varmaan paikalliset ihmeissään että miten niin suuria summia voidaan kellekään laillisista hommista edes maksella.

Toki jos "eläisi" tarkoittaa "eläisi leveästi omakotitalossa hienostoalueella ja pitäisi suurikokoisessa autotallissa kahta korkeintaan 3 vuotta vanhaa, tai vaihtoehtoisesti vähintään 50 vuoden ikäistä, autoa ja lisäksi ylläpitäisi esittelyvaimoa ja kahtapilkkuviittä penskaa joista kaksi pelaa jääkiekkoa ja puoli hevospooloa korkeimmalla kansallisella sarjatasolla omassa ikäluokassaan", niin ehkä sitten ei moni veikkausliigan potkupollittelija eläisi. (Eikä juuri hirveän moni muukaan suomalainen.)
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Tuomaroinnin tasolla on paha tapa heijastella pelaajien tasoa. Niin myös Veikkausliigassa. Mistä ihmeestä revittäisiin laatutuomarit sarjaan, jossa ei ole varaa maksaa edes suurimmalle osalle pelaajista sellaista palkkaa, jolla aikuinen mies eläisi.
Vika on viime kädessä maksumiesten puutteessa tai ainakin niiden kitsaudessa. Tehkää edes se vähä jonka minä olen tehnyt, eli ostakaa pari kausikorttia lähiseudun Veikkausliigajoukkueen matseihin. Ja ostakaa matsista ylihintainen eväsleipä ja kolajuoma silloin tällöin, niin kansantalouden rattaisiin ruiskahtaa ripe rasvaa.
 
Vika on viime kädessä maksumiesten puutteessa tai ainakin niiden kitsaudessa. Tehkää edes se vähä jonka minä olen tehnyt, eli ostakaa pari kausikorttia lähiseudun Veikkausliigajoukkueen matseihin. Ja ostakaa matsista ylihintainen eväsleipä ja kolajuoma silloin tällöin, niin kansantalouden rattaisiin ruiskahtaa ripe rasvaa.

Ei suomalaisilla ole minkäänlaista velvollisuutta rahoittaa Veikkausliiga-joukkueiden toimintaa. "Ostakaa Veikkausliiga-joukkueiden kausikortteja, koska niin nyt vaan pitää tehdä" on äärimmäisen elitistinen ajatusmalli.

Toki jos "eläisi" tarkoittaa "eläisi leveästi omakotitalossa hienostoalueella ja pitäisi suurikokoisessa autotallissa kahta korkeintaan 3 vuotta vanhaa, tai vaihtoehtoisesti vähintään 50 vuoden ikäistä, autoa ja lisäksi ylläpitäisi esittelyvaimoa ja kahtapilkkuviittä penskaa joista kaksi pelaa jääkiekkoa ja puoli hevospooloa korkeimmalla kansallisella sarjatasolla omassa ikäluokassaan", niin ehkä sitten ei moni veikkausliigan potkupollittelija eläisi.

Veikkausliigan keskipalkka on jotain 17 000 euroa vuodessa. Jos tuossa on mielestäsi se elintaso, jonka kohdalla 17 000 euroa tienaavalla jätkällä tulee seinä vastaan, niin OK.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös