Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 713 854
  • 33 933

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Kas tässä kaksi stereotyyppistä yleistystä. Se lienee selvää, kumpaan heilahtaisi kaksoisstandardin kirves, jos hyysääjäviranomais-ammattiloukkaantujat eksyisivät virka-aikanaan Jatkikseen.
Ihmettelen, miten voi jatkuvasti olla tuollaisessa mielensäpahoittajamoodissa, että kirjoittaa jotain ja sitten hekumoi sillä, miten ne jotkut jossain mahdollisesti pahoittaisivat siitä mielensä. Ihan yhtä hölmöä se on molemmin päin.

edit: jumalauta tää mikään ihmettelyketju ollutkaan, mulle mitään avautunu..
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Olen aina pitänyt kirjailija Riikka Pulkkista äärimmäisen teennäisenä kirjailijana. Tekotaiteellisuus tyyliin: "nyt mä teen taidetta ja oon niin tiedostava ja taiteellinen" -meininki on hänestä aina huokunut. Nyt huomasin, että The New York Times on kuvaillut arvotelussaan Pulkkisen kirjaa teennäiseksi.

Kyllä ne siellä Amerikassa jotakin tietävät. Kun siellä teennäisyyden kehdossa kuvaillaan teennäiseksi, niin täytyy olla aivan överisti teennäinen.

Ihanaa, totuus voittaa sittenkin. Se minulle avautui.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Uusi Suomi julkaisi tänään uutisen otsikolla "Toimiiko Venäjän ”trolliarmeija” myös Suomessa?"

Venäjän tekemisiä systemaattisesti puolustelevien nettikirjoittajien uskotaan vyöryneen läntisiin verkkopalveluihin. Amerikkalainen suosittu verkkopalvelu BuzzFeed kertoo saaneensa haltuunsa dokumentteja, jotka todistaisivat myös merkittävistä palkkioista, joita tälle Kreml-myönteistä sanomaa levittävälle ”trolliarmeijalle” maksetaan.

Avautui, että Uusi Suomi on pahasti myöhässä tämän asian suhteen, Venäjä-mielistä trollaustahan on Jatkiksen foorumeilla nähty lukemattomia viestejä tiettyjen sinnikkäiden kirjoittajien toimesta. Tosin tuskinpa näille yhtään mitään Kremlistä maksetaan, Suomessahan on aina osattu lipoa Venäjä-karhun karvaista persausta ihan ilmaiseksi tietyn ideologisen aktiivivähemmistön toimesta.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Savetit. Mä en oo koskaan ymmärtänyt, että miksi niitä siipimestoissa annetaan mukaan, kun otat annoksen take awayna. Kotona syödessä on hanat ja talouspaperi käytössä.

Nyt kuitenkin keksin näille käyttöä. Istun parvekkeella sipsikulho & olutlasi nenän edessä. Noihin on ihan kätevä pyyhkiä kädet, niin ei tartte likasin sormin näppäillä puhelinta.

Nimim. Useita savetteja kaappiin säilöttynä.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Savetit. Mä en oo koskaan ymmärtänyt, että miksi niitä siipimestoissa annetaan mukaan, kun otat annoksen take awayna. Kotona syödessä on hanat ja talouspaperi käytössä.

Voihan sen annoksen syödä esimerkiksi autossa, junassa tai bussissa. Ja jos ei tarvitse, niin aina kannattaa säilöä kotiin kuten teetkin.
 

Worrell

Jäsen
Suosikkijoukkue
RIP Coyotes 1996-2024
Voihan sen annoksen syödä esimerkiksi autossa, junassa tai bussissa. Ja jos ei tarvitse, niin aina kannattaa säilöä kotiin kuten teetkin.

Niin no joo, totta tuokin. Kyllähän niitä voi syödä juurikin esim. bussissa. Toi tossa just avautuikin, että onhan näille saveteille oikeesti joissain tilanteissa käyttöä, vaikka turhana aluksi pitänytkin.
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Avautui, että syön nykyään paljon enemmän ruokaa kuin esimerkiksi vuosi sitten. Kaksinkertaisia ja jopa kolminkertaisia annoksia jauhelihapastaa, riisikanaa jne. näin treenien jälkeen. Nytkin otin kaksi täyttä lautasellista pastaa ja vieläkin on nälkä. Riisiä pitää keittää 2,5 henkilön edestä (paketin ohjeen mukaan) ja pastaakin kuluu yhteen annokseen yli puoli pussia.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Yksi tai useampi kovaääninen sosiologifeministiopiskelija mieskuvakeskusteluineen ja tauottomine huutonauruineen vastaa aikaulottuvuuteen kohdistuvalta gravitaatiovaikutukseltaan hypermassiivisten mustien aukkojen ellipsiparvea.

Nimim. Ei vituta
 
Yksi tai useampi kovaääninen feministiopiskelija mieskuvakeskusteluineen ja tauottomine huutonauruineen vastaa aikaulottuvuuteen kohdistuvalta gravitaatiovaikutukseltaan hypermassiivisten mustien aukkojen ellipsiparvea.

Nimim. Ei vituta
Terveisiä Tampereen yliopistolta?
 

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Täähän on varsin ok!

Heh, ei varmaan vanhempien mielestä kun joutuvat päivittäin tekemään hirveän kasan ruokaa. Toki tulee itse keitettyä pastat/riisit/perunat ja silloin tällöin ostettua jotain einestä. Nyt on taas nälkä, vaikka eihän siitä ole kahtakaan tuntia kun mätin lautasettain jauhelihapastaa :D Kolme ruisleipää juuston kera ja kupillinen jugurttia myslin kanssa, eiköhän tällä selviä yön yli. Enkä edes liho yhtään, tulee nimittäin liikuttua hyötyliikunnan muodossa päivässä enemmän kuin jotkut viikossa + päälle treenit kolme kertaa viikossa. Ei toki sillä että jotenkin huolestuttaisi.
 

dorka

Jäsen
Riisi/pasta/peruna

Kannattaa muistaa tuossa teini-iässä, että nopeiden hiilareiden syönti aiheuttaa finnejä aika reilusti. Että jos vetää ensiksi päivällä pari lautasellista todella hiilaripitoista ruokaa ja sitten vielä illalla ahmii sen 200g karkkia, niin ei tarvi ihmetellä mistä johtuu, jos näppylöitä alkaa ilmestymään. Toki toivon, että sulta löytyy mahtavat geenit ja voit vetää naamasi ihan mitä vain haluat ilman pelkoa orastavasta aknesta!

Akne avautui minulle muutama kuukausi sitten, kun avustin pikkuveikkaa pääsemään eroon tästä orastavasta paskataudista.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Avautui, että olen huomattavan kyllästynyt penkkiurheiluun.
Edes alkavat jalkapallon MM:t eivät sytytä. Jääkiekon keväthöntsyjä katsoin puoli erää. Kisat olivat jo pitkällä, kun tajusin että joukkueessa pelaa Jyri Marttinen. Liigan finaalimatseja katsoin kaksi, joita toisesta missasin alun, toisesta sekä alun että lopun. Runkosarjaa kävin katsomassa kahdesti hallissa. TV:n kautta en katsonut muistaakseni ainoatakaan peliä.

Yksilölajeihin suhtaudun kyynisen ivallisesti. Olympiahiihtoja katsoin tasan sen kuultahiihdon loppuratkaisujen verfran lähinnä siksi, kun se tuli siinä juuri ennen Venäjä-peliä. Moottoriurheilu, lapsuuteni suurimpia kiinnostuksen kohteita, on minulle nykyään lähinnä vitsi.

Taustalla on moniaat pettymykset joita kabineteissa on järjestelty. Lisäksi, väitän, että kun tarjonta on rajatonta on helppo valita päivästä toiseen jotain muuta elämänsisältöä.

Tähän on tultu.
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Avautui, että Helsingissä on jo muutama vuosi ollut joku viherhippien tyrkyttämä kasvisruokapäivä kouluissa. Otan osaa.

Oma ymmärrykseni loppuu jo siinä kohtaa kun kasvissyöjille ruvetaan tarjoamaan omaa ruokaa koulussa. Tarkoitan nyt siis kouluja, joissa ruokailu on ilmainen. Kyse on kuitenkin siitä, että joku on valinnut ettei halua syödä lihaa. Ja nyt jos kouluissa on vielä sillä tavoinkin, että kerran viikossa on tarjolla pelkkää kasvisruokaa niin voi herran jumala. Tuollahan on vain yksi tarkoitus; kasvissyönti-ideologian tuputus nuorille. Tokihan kasviksia pitäisi syödä enemmän kuin niitä nyt syödään, enkä varmasti ole mikään malliesimerkki itsekään sillä osastolla, mutta on mielestäni väärin että tuon yhden ideologian tyrkyttäminen sallitaan. Jos mietin itseäni tuossa tilanteessa jonain 15-vuotiaana vittumarko-ysiluokkalaisena, niin varmasti marssisin joka ikisenä kasvisruokapäivänä isoin elkein johonkin kebabbilaan, huoltamolle tai Heselle.

*

Kouluissa pitäisi muutenkin olla jotain halpaa perusruokaa. Koska budjetti on aivan naurettavan pieni, täytyy koulukeittäjien oikeastaan aina olla melkoisia velhoja jos haluavat hyvää ruokaa tehdä. Kuitenkin taikatemput on helpompi tehdä jos ruoka, jota tehdään olisi normaalistikin halpaa. Ei ihmekään, että menee vihkoon jos jo valmiiksi täysin alikokoisella budjetilla yritetään taikoa jotain hienouksia.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Moottoriurheilu, lapsuuteni suurimpia kiinnostuksen kohteita, on minulle nykyään lähinnä vitsi.
Tässä rupesin itsekin pohtimaan..

Ralli ruvennut kiinnostamaan tällä kaudella enemmän mitä esim. vuosi takaperin, mutta Formulat taas vastaavasti vähentyneet. Hoh hoijaa. Yksitoikkoista tää touhu. Ajokit kuin pölynimureita (vrt. nykyisiä V6:a vanhoihin V8-moottoreihin..) ja kun suurinpiirtein tietää että mikä tiimi vie niin eipä jaksa kuin lähdön katsoa.


Tässä tuli mieleen kisojen seuraaminen tän kauden osalta:

- Australian kisan katoin kokonaan, koska uudet säännöt ja sen mukana tuomat ongelmat viimekauden kärkikuskeille.
- Malesian kisaa jaksoin seurata ehkä 20 kierrosta, sitten nukahdin.
- Bahrainin kisa jäi katsomatta, en menettänyt mitään. Sama Espanjassa.
- Monacon kisasta tuli lähtö katsottua ja vähän muutakin. Paljon enemmän seurattavaa mitä esim. Bahrainissa ja Espanjassa. Suomalaismenestyksen osalta ihan paska kisa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Avautui, että olen huomattavan kyllästynyt penkkiurheiluun.

Sama. Parhaimmillaan katsoin jo pelkästään Mestis-kiekkoa kaudessa noin 60 matsin verran. Nyt kuluneen vuoden aikana en ole seurannut urheilua yhteensäkään edes 60 tuntia.

Futiksen arvokisat on tullut seurattua aiemmin tosi tarkasti. Nyt en ole vielä tutustunut edes kokoonpanoihin tai aikatauluihin. Yöpelit jäävät ainakin katsomatta.

Olympialaisista katsoin parin pelin verran lätkää. MM-kisoja ei pitänyt katsoa yhtään, mutta puoliso houkutteli katsomaan finaalia (ja meni sitten itse nukkumaan ekan erän jälkeen).

CL-finaalin olin aikeissa katsoa, mutta päädyin lukemaan samalla kirjaa ja havahduin aina vasta selostajan hehkutuksissa näkemään uusinnat.

Syytkin on pitkälti samat. Toki tässä on muutakin elämään tullut, mutta urheilun jatkuvasti jatkunut ammattimaistuminen on nyt edennyt siihen pisteeseen, että alkaa olla jo minulle liikaa. Tuloksilla ei ole niin kamalasti väliä, paitsi niillä taseissa näkyvillä. Pelaaminen ei ole enää juuri koskaan pelaamista - ei tuolla puistoissa tai kaduilla enää juuri pikkupenskojakaan näy touhuamassa omatoimisesti, vaan harrastamisen ja liikunnan pitää olla ohjattua.

Rajattomasta tarjonnasta lähestyisin asiaa vähän toiselta näkökulmalta. Jos 80-luvulla tuli urheilua telkkarista, niin se katsottiin. Oli sitten kyse naisten uimahyppyjen SM-karsinnoista tai jopa pesäpallosta. Sitten tuli esim. Mestareiden liiga ja joka tiistainen Litti-rutiini. Tai kun Urheilukanava näytti Mestistä, niin joku FPS-Haukat tuli kyllä takuulla katsotua sekin, jos ei ollut itse jäähallilla samaan aikaan. Evertonin peli kun näkyi kerran tai pari kaudessa jotain kanavaa pitkin, niin se oli juhlapäivä.

Nyt olisi mikä tahansa peli tai tapahtuma nähtävissä jotain kautta, useimmiten vielä ihan ilmaiseksikin. Ehkä tästäkin syystä yksittäinen peli on menettänyt merkityksensä. On tullut informaatioähky ja liikaa valinnanvaraa.

Vähän sama musiikinkin suhteen. Vielä joskus 10 vuotta sitten pysyi jotenkuten kartalla artisteista ja bändeistä, jopa sellaisten tyylilajien edustajista, joista ei varsinaisesti ollut kiinnostunut. Jollain tavalla merkittävät tai kiinnostavat bändit löysivät aina reittinsä tietoisuuteen, isommat lehtien ja radion kautta ja pienemmät paikalliset sitten puskaradion. Internetin ja tosi-tv-kisojen myötä nykyään syntyy ja kuolee ilmiöitä jatkuvalla syötöllä ja joku hehkutettu bändi voikin olla justiinsa ekan demonsa nettiin ladannut kanadalainen makuuhuoneduo.


Parahin Sanainen arkku, epäilisin myös, että olemme tulleet vanhoiksi.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Avautui, että Helsingissä on jo muutama vuosi ollut joku viherhippien tyrkyttämä kasvisruokapäivä kouluissa. Otan osaa.
Minulle avautui että melko suuri syy nuorten lisääntyneisiin ongelmiin terveyden kanssa, siis kaikki allergiat yms. johtunee juurikin tästä hirveästä tuputuksesta ja ihan käsittämättöämksi menneestä ruokakulttuurista. Missäs ne lasten tarvitsemat proteiinit on, kun puputetaan kasviksia? Tuskin siellä mitään estrogeeni soijaa ainakaan saa, papuja ja pähkinöitäkään tuskin on riittävästi. Kauaksi on tultu niistä ajoista kun metsässä kerättiin kouluun marjoja ja sieniä, tosin thaimaalaisethan noi nykysin vie ennen kuin itse edes apajille kerkeää.

Saakohan tuolla enää nykysin edes dioksiini kalaa tai verilettuja? Ei siinä hiilaria hiilarilla vaan, kai ne vanhemmat sitten kotona syöttää sitä proteiinia pikku petterreille, kun koulussa saa vain hiilareita. Ei ole ihme jos iltapäivällä siellä Emmit ja Jaanat nuokkuu pulpeteillaan verensokerin heittelyiden takia.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Avautui, että olen huomattavan kyllästynyt penkkiurheiluun.

Moottoriurheilu, lapsuuteni suurimpia kiinnostuksen kohteita, on minulle nykyään lähinnä vitsi.

Itse en sanoisi "huomattavan kyllästynyt", mutta todellakin vilpitöntä innostusta löytyy suppeammassa määrin. Sama juttu moottoriurheilun osalta, oon pahasti ulkona genrestä.

Päälle parikymppisenä alkoi hahmottumaan, kuinka ihan joka mm-lätkän alkusarjapeli ei olekaan niin merkityksellinen. Samoin esim. tv-sarjoilta ja leffoilta vaatii nykysin enemmän kuin lapsuudessa, nuoruudessa. Ihan mikä tahansa sisällyksetön roska ei uppoo, tarjoiltiin se kuinka isosti tai kiiltävässä paketissa tahansa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulle avautui että melko suuri syy nuorten lisääntyneisiin ongelmiin terveyden kanssa, siis kaikki allergiat yms. johtunee juurikin tästä hirveästä tuputuksesta ja ihan käsittämättöämksi menneestä ruokakulttuurista. Missäs ne lasten tarvitsemat proteiinit on, kun puputetaan kasviksia? Tuskin siellä mitään estrogeeni soijaa ainakaan saa, papuja ja pähkinöitäkään tuskin on riittävästi. Kauaksi on tultu niistä ajoista kun metsässä kerättiin kouluun marjoja ja sieniä, tosin thaimaalaisethan noi nykysin vie ennen kuin itse edes apajille kerkeää.

Saakohan tuolla enää nykysin edes dioksiini kalaa tai verilettuja? Ei siinä hiilaria hiilarilla vaan, kai ne vanhemmat sitten kotona syöttää sitä proteiinia pikku petterreille, kun koulussa saa vain hiilareita. Ei ole ihme jos iltapäivällä siellä Emmit ja Jaanat nuokkuu pulpeteillaan verensokerin heittelyiden takia.

En tiedä minkä koulun ruuista puhut, mutta Porissa kyllä syödään ihan perusruokaa. Linkistä pääset viimeisimpään ruokalistaan.

http://www.pori.fi/material/attachments/porinpalveluliikelaitos/XS5yEgoi1/koulu.pdf

PS. Metsään jää miljoonien arvosta marjoja ja sieniä, keräämään vaan!
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
En tiedä minkä koulun ruuista puhut, mutta Porissa kyllä syödään ihan perusruokaa. Linkistä pääset viimeisimpään ruokalistaan.

http://www.pori.fi/material/attachments/porinpalveluliikelaitos/XS5yEgoi1/koulu.pdf

PS. Metsään jää miljoonien arvosta marjoja ja sieniä, keräämään vaan!
Taitaa ne sienet ja marjat olla sitten eri metsissä kuin mihin minä jaksan tarpoa. Sinällään varmaan jääkin, mutta kun ne thaimaalaiset kerää ne asutusten lähimaastot, niin ei oikein jaksa lähteä satoja kilometrejä ajelemaan ja vielä päälle kymmeniä kilsoja tarpomaan löytääkseen niitä marjapaikkoja joita ei ole jo puimuroitu tyhjäksi. Niitä puimuroituja kyllä olen löytänyt metsät väärällään.

Ja puhuin siis Helsingin ruoista, mihin tuo alkuperäinenkin viesti viittasi, kasvispäivineen. Tosin kyllä ne silakkapiffeet, mustatmakkarat, verilätyt jne. on tuollakin mainitsemallasi listalla katoavaa perinnettä, varmasti ihan syystäkin, mutta ei se ruokakulttuuria paranna. Norjalaista lohta, kanaa, jauhomakkaraa ja jauhelihaa, pelottavasti noista ruoista noin puolet oli erilaisia puolivalmisteita.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Parahin Sanainen arkku, epäilisin myös, että olemme tulleet vanhoiksi.

Vanhaksipa hyvinkin, koska ihmisen elämä on yksisuuntainen umpikuja.

Jatkan pöyristyttävän "avautumisen" konkretisoitumista. Kuluneen lätkäkauden aikana kävin siis kahdessa runkosarjamatsissa. Samassa aikaikkunassa kävin kolmessa kuorokonsertissa.
 
Ja puhuin siis Helsingin ruoista, mihin tuo alkuperäinenkin viesti viittasi, kasvispäivineen. Tosin kyllä ne silakkapiffeet, mustatmakkarat, verilätyt jne. on tuollakin mainitsemallasi listalla katoavaa perinnettä, varmasti ihan syystäkin, mutta ei se ruokakulttuuria paranna. Norjalaista lohta, kanaa, jauhomakkaraa ja jauhelihaa, pelottavasti noista ruoista noin puolet oli erilaisia puolivalmisteita.

Stadissa on ollut epävirallinen kasvisruokapäivä jo omina kouluaikoinani. Eli vähintään yhtenä päivänä viikossa oli halvemmasta raaka-aineesta tehtyä safkaa esim. hernekeittoa tai ohrapuuroa. Kyse on kustannuksista, ei ideologiasta. Tästä huumoria:

Helsingin Kaupunginvaltuusto: Kasvisruokapäivä - YouTube
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Avautui, että Jatkoajan keskustelupalstalla alkoi tuttu mylvintä, kun Mikko Kouki valittiin HC TPS:n hallitukseen. Näin ainakin väitti Iltalehti jutussaan viime lauantaina.

Kovasti on yritetty saada Koukista jotain kohuvalintaa ja sensaatiota, mutta missä se tuttu mylvintä on ollut? Ei ainakaan missään muualla ole ollut mainintaa koko Koukista, ja pikainen vilkaisu Tepsin liigaosion ketjuihinkin näyttäisi siltä, ettei sielläkään nyt "mylvitä" mistään Mikko Koukista vaan keskustellaan pääosin ihan muusta, lähinnä ensi kauden joukkueesta. Mitään jatkuvaa älämölöä ei ainakaan minun silmääni sattunut.

Onko tämä nykyisin dramatiikan ja klikkihuorauslööppien tae? Tuttu mylvintä Jatkoajan keskustelupalstalla?
 

Nick Neim

Jäsen
Darwinin hallussa ollut jättiläiskilpikonna Harriet eli 2000-luvulle asti. En tiedä aukeniko tässä Darwinin elämä (miksi vitussa sijoitan hänet aina 1700-luvulle?) vai kuinka vanhaksi nuo kilpikonnat todella elävät. Jostain syystä kuvitellut niiden iäksi noin 100 vuotta, maksimissaan 120 vuotta.

Ja en muuten varmasti muista parin kuukauden päästä Darwinia ja 1800-lukua, vaan inttäisin vastaan ja sanoisin hänen eläneen 1700-luvulla. Miten jokin noinkin väärä fakta voi pinttyä noin pahasti päähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös