Kyllä se ilmastonmutos on ihan totta eikä uskon asia. Sen sijaan se onko ilmastonmuutos ihmisen tekosia vai vain osa luonnnollista kiertokulkua, onkin aivan eri kysymys.
Vielä enemmän, mikä selvästi alkuperäiseltä vastaajalta jäi nyt ymmärtämättä, se että miten helvetissä joku Suomalainen asiaan liittyy ja miksi se hänelle kuuluu, miksi sillä kaikenmoista järjettömyyttä perustellaan jne. on se mistä olisi kiva kuulla vähän enemmänkin, muutakin kuin siis ituhippeilyn värittämää lehmän sontaa.
Ja mielestäi on hulvatonta kertoa miten joku 50kg ruikula opiskelija syö porkkanaa elääkseen palstalla missä suurin osa on varmasti siellä lähempänä 100kg ja eivät mitään ruikuloita porkkanan purijoita. Minä väitän että kalliiksi tulee jos alan esim. pelkällä porkkanalla itseäni elättämään, olkoonkin että on vieläpä epäterveellistäkin suurissa määrissä. Lisäksi vegaanit tarvitsevat elääkseen kaikenmosia nappeja, joka kertoo melkoisen paljon sen touhun järkevyydestä. Kyllä minä syön mielelläni salaattia, mutta jos teen perus salaatin kesäsin (+proteiinilähde), niin kurkku, tomaatti, salaatti, niin kilohinta on luokkaa 1€/kg, ravintoarvot (kcal) lähellä nollaa ja ainoastaan vararavinto pitää minut hengissä + oliiviöljy minkä kanssa salaattini syön. Kyllä salaatti on suhteessa pastoihin, perunaan, riisiin (hups sieltähän niitä vihanneksia tulikin jo perunan muodossa) vain helevatan kallista suhteessa saatuun energiamäärään ja täten kallista ravintoa, kiitos suuren vesipitoisuuden. Vettä saa halvemmalla raanastakin ;)
edit. laitetaas sitten faktaakin...
Finellistä:
Jauheliha
energia, laskennallinen 927 (221) kJ (kcal) summattu osatekijöistä THL:n tuottama
Porkkana
energia, laskennallinen 137 (33) kJ (kcal) summattu osatekijöistä THL:n tuottama
Mun pitää siis ihan faktana syödä 6,7 kertaa sama määrä porkkanaa kuin jauhelihaa täyttääkseni mahani. Se jauhelihan 5€/kg alkaakin oleen aika houkutteleva luku suhteessa porkkanaan. Siihen jauhelihalle kaveriksi vaikka pastaa... jotain 1€/kg ja ravintoarvo:
energia, laskennallinen 1370 (327) kJ (kcal) summattu osatekijöistä THL:n tuottama
Niin mun kilohinnaksi tulee reilusti alle puolet porkkanan kilohinnasta kun kalorit suhteutetaan. Laitetaan nyt vielä loppuun sekin että laskennallinen 2000kcal päivässä jos ei liiku vaatii noin 6!! Kg porkkanaa että tulee tyydytetyksi. Että siinä sitä kasvisruokaa. Miksi ei muuten kaikki mailmanparantajat syö vain riisiä ja nuudeleita, kun niillähän se maailma pelastuisi. Kasvikset kun on niin perskeleen huonosti tuottavia ja vesipitosia suhteessa viljaan. Ei voi aina ymmärtää.