Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 759 354
  • 34 054

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mä tunnen ihan aikuisen ihmisen jolle ongelma ei ole maku, vaan se suutuntuma. Kuulemma ei ole kivan tuntuista, niinpä pitää olla ilman sipulia.

Minä en enää ole niin paha sipulinvihaaja kuin nuorempana, mutta en kyllä itse lisää mihinkään ruokaani vapaaehtoisesti missään muodossa. Mutta isosiskolle ei uppoa vieläkään. Mausteena ei sitäkään haittaa, mutta nimen omaan nuo sipulipalaset tökkii - eikä tartte olla sen isompia knöllejä kuin vaikka jossain eineslihapullista löytyvät biitit.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Mä tunnen ihan aikuisen ihmisen jolle ongelma ei ole maku, vaan se suutuntuma. Kuulemma ei ole kivan tuntuista, niinpä pitää olla ilman sipulia.

Minä en enää ole niin paha sipulinvihaaja kuin nuorempana, mutta en kyllä itse lisää mihinkään ruokaani vapaaehtoisesti missään muodossa. Mutta isosiskolle ei uppoa vieläkään. Mausteena ei sitäkään haittaa, mutta nimen omaan nuo sipulipalaset tökkii - eikä tartte olla sen isompia knöllejä kuin vaikka jossain eineslihapullista löytyvät biitit.

Makunsa menettänyt sipulilotkare esimerkiksi keitossa on kuin räkää söisi. Sipulin maku on ruoassa hyvä ja toivottava minunkin mielestäni, nimenomaan ne mauttomat klöntit ovat peräti vastenmielisiä. Tuore sipuli maistuu hyvin sellaisenaan, sopparuokiin laitan kaksi sipulinpuolikasta, jotka nostan pois kun soppa on valmista. Sibalen paloittelu keitettäväksi on turhaa, kun voi käyttää edellä mainitsemaani konstia.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mausteena ei sitäkään haittaa, mutta nimen omaan nuo sipulipalaset tökkii - eikä tartte olla sen isompia knöllejä kuin vaikka jossain eineslihapullista löytyvät biitit.
Mites hillosipuli? Se tökkii jossakin määrin jopa minulla, joka tykkään sipulista muuten. Tilaan kebabpizzani ilman hillosipulia.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Sipulista tuli mieleen yksi juttu, minkä taisin telkkarista kuulla vähän aikaa sitten. Eli sipulin leikkaaminen ei kävisi itkettämään, jos sipulin laittaa hetkeksi pakkaseen ennen operaatiota. En ole muistanut kokeilla, joten onko totta vai tarua?
 
Sipulista tuli mieleen yksi juttu, minkä taisin telkkarista kuulla vähän aikaa sitten. Eli sipulin leikkaaminen ei kävisi itkettämään, jos sipulin laittaa hetkeksi pakkaseen ennen operaatiota. En ole muistanut kokeilla, joten onko totta vai tarua?

En tiedä tuosta, mutta parhaiten itkulta välttyy, kun käyttää terävää veistä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuon terävän veitsen olen huomannut vast' ikään itsekin. Keittiössä on ollut jotain kohtuullisia Fiskarseja ja tylsiä halpisveitsiä. Nyt on sitten yksi kunnollinen ammattikokin veitsikin - ja voi että kuinka paljon voi ollakaan eroa...

Sipulissa tylsä veitsi murskaa rakennetta enemmän kuin leikkaava terävä veitsi, jolloin myös niitä itkettäviä entsyymejä vapautuu enemmin. Tai näin ainakin itse päättelen.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Tuon terävän veitsen olen huomannut vast' ikään itsekin. Keittiössä on ollut jotain kohtuullisia Fiskarseja ja tylsiä halpisveitsiä. Nyt on sitten yksi kunnollinen ammattikokin veitsikin - ja voi että kuinka paljon voi ollakaan eroa...

Sipulissa tylsä veitsi murskaa rakennetta enemmän kuin leikkaava terävä veitsi, jolloin myös niitä itkettäviä entsyymejä vapautuu enemmin. Tai näin ainakin itse päättelen.

Minulle avautui noin 20 vuotta sitten, että halpisveitsenkin voi pitää terävänä kun uhraa teroittimeen muutaman rahayksikön. Suosittelen jokaiseen kotiin.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Avautui radiota kuunnellessa, että Tammiksen Ana on Topi Sorsakosken broidi.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Jaa, minulle avautui perinnönjaossa saadun Iittalan veitsen myötä halpisveitsen ja kunnon veitsen ero.

Ero lienee toi teroitustiheys, mutta hienoa, että sinullekin jotain on avautunut. Seuraavaksi haarat.
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Olen halpisveitsiä terottanut asiallisesti, mutta kyllä Iittalan veitsi on valovuoden niitä edellä.

No jos tässä nyt täytyy henkseleitä paukutella niin kyllä minullakin on hyviä veitsiä. Kalliitakin, mutta tuota alleviivaisin konkreettisimpana erona. Kun viimeksi kävin Kanadassa niin vein sinne Fiskarsin saksia ja se lienee paras tuliainen koskaan, kun kiitoksia lasketaan. Eli en minä tässä nyt laatua väheksy.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Teroitus auttaa kyllä ja kannattaa. Itselläni on Lapstonen 2-puoleinen timanttiteroitin ja sillä saa pidettyä veitsiä kunnossa. Lisäksi mahdollisuus tahkotakin niitä tarvittaessa. Tuo Lapstone on siitä hyvä, että toimii ohuena juustohöylillekin. Tylsä juustohöylä se vasta turha kapine nimittäin onkin.

Mutta on niissä veitsien raaka-aineissa eroja. Lisäksi tuntumakin on vähän toinen, kun on vaikka vähän jämäkämpi veitsi. Hyvät veitset joko saa terävämmiksi tai ne pysyvät terävämpinä kuin halvat. Esimerkiksi jotkut halvat fileerausveitset on tehty niin, ettei niitä voi saada niin teräviksi kuin ammattimies haluaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei tämä nyt uutena asiana avautunut, mutta palautui kirkkaana mieleen kun tuli lähdettyä kaupoille.

Eli onhan tämä keskikesän aika aivan verratonta kiekkokamojen ostamiseen. Oikein harmittaa, että uusin mm. hanskat, mailan ja luistimet jo kevättalven alennuksissa, olisi niin tehnyt mieli laittaa nyt kesken kesäloman ja mökkikauden taas koko paketti uusiksi loistohinnoilla, mutten sentään turhaan viitsinyt alkaa ostaa kun kaapissa on nuo vasta muutama kerta käytetyt odottamassa.

Uuden mailan sentään ostin, ne kun tuppaavat hieman nopeammin kulumaan loppuun mm. luistimiin ja hanskoihin verrattuna. Perkele vieköön, 180 euron Easton juuri kouraan sopivalla flexillä maltilliseen 70 euron hintaan. Bauerin 790 euron luistimet olisi nyt lähtenyt 290 eurolla jne, eli ehdottomasti pitäisi aina muistaa kesällä tehdä noita mahdollisesti seuraavana talvena tarvittavia hankintoja.

Tässä kun uusi maila polttelee mökinnurkalla ja lämpötila on pari päivää ollut lähempänä pakkas- kuin hellerajaa, niin ei kai se auta kun mennä laiturinnokkaan tuore Easton ja kiekkonippu kourassa odottelemaan järven jäätymistä.

No, tuli sitä ostettua myös uudet lenkkikengät ja läjä perus treenivaatetta, eli ehkä tässä voi vielä hetken keskittyä kesäisempiin urheiluharrastuksiin.

Ja sen kummemmin mainostamatta, Koskikeskuksen Intersport on parhaita urheiluliikkeitä mitä tiedän. On sielläkin ennen tullut käytyä, mutta tänään sekin taas palautui mieleen. Loistovalikoima, tuntui omiin tarpeisiini paremmalta kuin Stadin liikkeet tai Jumbon putiikki. Toki jossain Puhoksella tai Suomenojassa tulee kohtalaisen vähän ja harvoin käytyä, eli saattaisivat viedä voiton mutta nyt sen vie minun kirjoissani Koskikeskus ja Tampere City.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Ja sen kummemmin mainostamatta, Koskikeskuksen Intersport on parhaita urheiluliikkeitä mitä tiedän. On sielläkin ennen tullut käytyä, mutta tänään sekin taas palautui mieleen.
Minäkin olen siellä käynyt joskus, ja kohtalaisen hyviä ovat siellä sekä valikoima että palvelu.

Tampereella käydessäni olen pannut merkille myös Lielahden sporttikauppojen outlet-hinnat ja toisinaan järjettömän hyvät tarjousvalikoimat. On kyllä paljolti ajoituksesta kiinni kuinka hyvälle apajalle sattuu osumaan. Viime kevättalvella koetin syynätä hiihto- ja laskettelukamoja, jotain löysinkin, mutta kaltaiselleni isolle miehelle ei murtomaasuksea löytynyt sitten millään. Tekstiileissä löytyy kyllä aina.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Avautui, että HIFK-osiossa skabataan, kuka solvaa Jere Karalahtea parhaiten.

Itellä on tililläni strippari, Sipoonrannan laulava talonmies, sika ja koira. Perussettiä, mutta muutamalla on jo aika hyvää. Myös vitun narkkari -variaatioita löytyy. Sopii myös tarkastella nimityksiä areenasta kautta aikain. Joku vois niistä tehdä gradun, vähintään. On Jatkiksen jutuista ennenkin graduja väsätty.

Siis on avautunut, miten rikas mesta Jatkis on. Jotenkin noita plastiikkijoukkueen fanejakin sietää, kunhan pysyvät maneesissaan sen lukihäiriöisen svedupellen ahteria lipomassa. Leuaton.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tuo Lapstone on siitä hyvä, että toimii ohuena juustohöylillekin. Tylsä juustohöylä se vasta turha kapine nimittäin onkin.
Nyt on kyllä pakko kysyä, että mihin ihmeeseen olet juustohöylää käyttänyt? Miksi se vaatisi teroitusta?

Mutta on niissä veitsien raaka-aineissa eroja. Lisäksi tuntumakin on vähän toinen, kun on vaikka vähän jämäkämpi veitsi.
Sekä valmistustavoissa. On stanssattuja ja sitten on ihan pajassa vasaroituja.

Terveisiä vaan sipuliallergikoille.
 

Tuljakov

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, PaKa
Aikani kuluksi pistin päivällä Yle Areenasta soimaan Yle Puheen Kalle Haatasen ohjelman Romantiikan heinäkuu: Rakkaus, intohimo ja seksi 1700-luvulla.

Erittäin huikeita ohjelmia löytyy tuolta kanavalta muutenkin, mutta tämän yhteydessä avautui erinäisiäkin asioita.

Yhtenä mainittakoon linkissä ajassa 23:08 eteenpäin löytyvä pätkä, jossa todetaan Peter Schäfer-nimisen henkilön olleen uskonkiihkoilija, wannabe-mielipidevanki ja onanisti, joka istui mm. Turun linnassa vankina noin puolet elämästään.

Mielenkiintoinen yksityiskohta sikäli, että hänen täyskaimansa(?) pelasi Turun Palloseurassa jääkiekkoa 01-02, kuten hämärästi muistamme. Olisikohan reinkarnaatio?

Mutta kannattaa kuunnella koko paketti. Asia, joka on avautunut kevään mittaan on ollut Yle Puheen huikeus: Haatanen, Häkkinen, Leikola & Lähde, Sarasvuo, Pettersson, jne.

Yle-veroni on näiltä osin kuitattu.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Nyt on kyllä pakko kysyä, että mihin ihmeeseen olet juustohöylää käyttänyt? Miksi se vaatisi teroitusta?

Ainakin muutama meillä oleva juustohöylä on ollut tylsä heti uutena, jolloin niillä ei saa kuin epämääräisiä murusia aikaiseksi. Tosin voipi olla, että ne ovat olleetkin enemmän koriste- kuin käyttöesineiksi tarkoitettuja, vaikka keittiötarvikkeina onkin myyty. Sitä en sitten tiedä voiko joku juusto tylsyttää terää vai menevätkö tosiaan tuolla astianpesukoneessa, kuten Valioyksilö kertoi.
 

Kynäilijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Perinteisellä stadilaisella joukkueella on kokoonpanossaan 10 ulkomaalaista ja kotimaisetkin ovat Kuopiosta junan tuomia. Samalla joukkueen fanit haukkuvat toista helsinkiläisjoukkuetta muoviseksi ostojoukkueeksi.. kummalliseksi on maailma mennyt.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös