Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 766 908
  • 34 067
Suosikkijoukkue
Mestaruuden jälkeinen krapula 2022-
Jeesusteippi oli alkuaan englannissa duck tape -nimistä. Duck tarkoittaa englannissa muun muassa puuvilla- tai pellavakangasta, ja näitä kuituja käytettiin ensimmäisissä jeesusteipeissä. Kun teippi yleistyi ilmastointitarkoituksissa, vaihtui duck-sana duct-sanaan, jälkimmäinen kun tarkoittaa esimerkiksi ilmanvaihtokanavaa.

No niin, avautui pari muutakin asiaa. Mm. se, että välillä omista viesteistä saattaa puuttua kokonaisia sanoja, jotka sinne kuuluisivat. Ei puolikkaita, vaan kokonaisia.

Kannattaa muuten katsoa elokuvia. Niistä avautuu aivan mieletön määrä turhaa tietoa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kannattaa muuten katsoa elokuvia. Niistä avautuu aivan mieletön määrä turhaa tietoa.

Joo. Jotenkin niin viisas olo nytten. Katson paljon sitcomeja. Osaan keskustella aika kivasti käyttämällä sitcomien dialogia.

Ja avautunut asia ettei tule bannia ot-viestistä: kuulin tän yhdeltä valmentajalta: naisfutiksessakin on hirmu yleistä toi lesbous. Mut Kalmarin Loora ei vissiin oo.
 

sunnuntai

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Newcastle united
Vituttaa varmaan HJK:n leirissä, kun eivät voita korkeimman sarjatason mestaruutta.

Kuulemma kun kyläseuran Arsenal ja ManC pelaavat höntsän Suomessa.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Sen sijaan treenikengissä ei tuollaista ylellisyyttä ole toistaiseksi näkynyt, vittumaista kun sukat on jalassa ihan viimeisen päälle, sitten uunituoreet Asicsit jalassa työntää tunnin lenkin ja loppusuoralla hieman kirvelee kun osuivatkin vääriin jalkoihin.

Avautui, että Iker vakoilee minua. Ei se muuten voisi tietää, että ostin vähän aikaa sitten uudet Asicsit ja kantapäässä on vittumaisen iso rakko.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Avatui kun katsoin Brittiläistä puutarhaohjelmaa että Perennat, jotka siis ovat monivuotisia puutarhakasveja, ovat englanniksi Perennial ja tulevat siis tietysti latinankielisistä sanoista Per ja Annus = läpi vuosien.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Siis voi hyvä isä. Yritän tässä etsiä tiettyjä momentteja lakipykälistä tai edes oikeaa lakia, jonka alle pykälä kuuluu.

Hakutulokset vievät suomi24 ja muille päteville sivuille, jossa kukaan ei tiedä laeista yhtikäs mitään, vaikka yritys on kyllä kova. Varsinkin pykälien tulkitseminen ja toisiin lakeihin yhdistely on niin huonoa, että sen pitäisi olla oikeuden edessä rangaistavaa.

Finlex vai mikälie olisi seuraava mitä mulle täällä ehdotetaan. Joo, se löydä mitään! Laitat vaikka hakusanaksi: Järjestyslaki. DÖÖRRR nolla hakutulosta.

Kai sitä pitää turvautua kotiin päästessään vanhaan kunnon oppimateriaaliin, joka jossain boksissa vielä kotona lojuu. Netti on jännä paikka. Kaikkea hassua kissavideota sun muuta löytyy, mutta sitten kun vaikka lakia pitäisi lukea, niin kyllä on vaikeeksi tehty :)
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siis voi hyvä isä. Yritän tässä etsiä tiettyjä momentteja lakipykälistä tai edes oikeaa lakia, jonka alle pykälä kuuluu.

Hakutulokset vievät suomi24 ja muille päteville sivuille, jossa kukaan ei tiedä laeista yhtikäs mitään, vaikka yritys on kyllä kova. Varsinkin pykälien tulkitseminen ja toisiin lakeihin yhdistely on niin huonoa, että sen pitäisi olla oikeuden edessä rangaistavaa.

Finlex vai mikälie olisi seuraava mitä mulle täällä ehdotetaan. Joo, se löydä mitään! Laitat vaikka hakusanaksi: Järjestyslaki. DÖÖRRR nolla hakutulosta.
Noilla vinkeillä mulla meni 25 s Finlexin kautta, että löysin Järjestyslain. Edelleenkään minulla ei tosin ole mitään hajua, mitä olet sieltä hakemassa.

Ilmainen vinkki: aakkosjärjestys. J-kirjain.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Noilla vinkeillä mulla meni 25 s Finlexin kautta, että löysin Järjestyslain. Edelleenkään minulla ei tosin ole mitään hajua, mitä olet sieltä hakemassa.

Ilmainen vinkki: aakkosjärjestys. J-kirjain.

Juu eli etsin siis momentteja koskien järjestyslakia, järjestyslain alainen järjestyksenvalvoja jne. On vähän tietyt momentit hakusessa, kun noita JLJV:n hommia ei ole vuosiin tarvinnut hoitaa ja nyt olisi yksi keikka tiedossa. Ei sillä että en mitään muistaisi, kun päivästä toiseen saa lakien kanssa olla tekemisissä, mutta aina se on hyvä mieltä virkistää.

En ymmärrä miksi tuo Finlex tuntuu aina niin vaikealta. Kirjoista ja opetusmateriaalista löytyy saman tien tarvittava.

Ilmaiseen vinkkiisi kommentti: Olin poliisikoulun pääsykokeissa se, joka osasi kirjoittaa, ei lukea. Aakkoset vähän hakusessa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En ymmärrä miksi tuo Finlex tuntuu aina niin vaikealta. Kirjoista ja opetusmateriaalista löytyy saman tien tarvittava.
Itse asiassa kävin kurkkaamassa tuota ihan mielenkiinnosta, kun olen ollut aavistuksen verran tekemisissä homman kanssa joskus järjestelmän alkuaikoina. Eli ennen internetin räjähtämistä siis. Jokusen kilon olen noita paperitulosteena joskus esihistoriallisella ajalla siis siirrellyt paikasta toiseen, kun itse materiaali oli vielä mainframe-tyyppisessä paikassa tallessa.

Mutta ehkä tuolta siis jotain löytyy. Järjestyslaki, silvuplee.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Ei ole tarkoitus lyödä lyötyä, mutta miten ihmeessä et löytänyt haulla järjestyshakua. Laitoin hakukenttään ilman hapsuja "järjestyslaki" ja sain heti 1 ainoan hakutuloksen, joka oli siis sama kuin Leon tuossa yllä laittoi.

Sivusta vaan valitset suoraan kohdan 6, jolloin sivu hyppää oikeaan kohtaan eli järjestyksenvalvontaan.


Edit:

Näköjään jos kirjoitat järjestyslain väärin eli ei yhteen (järjestys laki), niin tulokset eivät osu. Noh, aina voi kokeilla sanoja yhteenkirjoitettuna jos erikseen ei löydy (vaikka tuo onkin niin selkeä yhdyssana kuin voi olla).
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Menneisyyden ote, The Departed, The Town ja Gone Baby Gone. Bostoniin sijoittuvien laadukkaiden rikosleffojen lista on varsin pitkä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Avautui, että Iker vakoilee minua. Ei se muuten voisi tietää, että ostin vähän aikaa sitten uudet Asicsit ja kantapäässä on vittumaisen iso rakko.

Tollanen harmiton stalkkaaminen on kesäharrastuksista parhain, älä pelästy! Saa samalla omat lenkkarit kilometrejä kun herkeämättä seuraan kohteitani.

Aihetta täällä jo kerran liippasin nähtyäni toisen jengin nimen, nyt osui sarjataulukko silmiin ja nimihirviöitä onkin enemmän. Eli, avautui ettei taida tekstitv:llä yksi rivi riittää, kun futiksen B-tyttöjen SM-sarjassa vastakkain pelaavat

MelU-TP-47-ToJK YJ ja SiPS-Klubi-36 YJ.

Varsinkin tuo ensimmäinen on edelleen melkoista taidetta alallaan.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Mutta ehkä tuolta siis jotain löytyy. Järjestyslaki, silvuplee.

Heh, kiitos nyt. Löysin tuon kyllä, mutta en edelleenkään kohtaa, jota tarkalleen etsin. Kotona kävin vanhaa opetusmateriaalia järjestyslaista ja JLJV lainsäädännöstä läpi ja johan löytyi! Jotain hyötyä siitä, että joku on vaivautunut jaksottamaan ja erittelemään kohdat selkeämmin, kuin lineaarinen lakitekstin kirjoittelija.

Myönnän, olen varmasti liian tyhmä ja kärsimätön lukemaan spesifiä lakitekstiä, joka poukkoilee paikasta toiseen. Eli kesken momentin saattaa olla viittauksia kolmeen eri momenttiin tai pykälään eri laista ja saat klikkailla näitä auki loputtoman määrän, että pysyy perässä mikä kumoaa / mahdollistaa minkäkin lain kohdan.

Lopputuloksena kuitenkin onni siitä, että on kursseilta materiaalia tallessa kotona, joka on tehty helpommin luettavaksi tällaisille tampioillekkin.
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Totta, johtunee myös kaupungin "rikkaalla" historialla joka on ollut täynnä toinen toistaan kovempia konnia. Myös The Departed perustuu tosielämän hahmoon.
Whitey Bulger - Wikipedia, the free encyclopedia

Tämän jo tiesinkin. Samoin tuo The Town pohjautuu siihen että Charlestown on ainakin joskus ollut varsinainen pankkirosvojen pesä.

Lisäisin tähän listaan vielä Boondock Saintsin (IMDB). Willem Dafoe on aina kova.

Harmillisesti ei näyttänyt löytyvän kirjaston valikoimasta, Filmtownista sen sijaan näyttäisi olevan mahdollista vuokrata tuo. Kiitos vinkistä!
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
On avautunut se, että ruoka-aineallergiat ovat Suomessa todella paljon yleisempiä kuin muualla. Tai siltä se ainakin vaikuttaa, kun turisteja on koko kesän palvellut eikä yhdelläkään ole ollut mitään allergiaa josta olisi ilmoittanut. Suomalaisistahan joka toisella on joko keliakia, maitoproteiiniallergia, sipuliallergia tms. Kyllä mä ymmärrän että allergioita on ihan oikeastikin olemassa, mutta tekisi mieli välillä antaa avokämmentä kun tullaan lässyttämään että ollaan allergisia sokerille tai rouskuvalle salaatille. Helvetin kiva käydä keittiön kanssa läpi että mitä se sipuliallergikko sitten voikaan syödä, ja kun käyt ilmoittamassa että tätä kastiketta voit syödä, kun siinä ei ole sipulia, niin vajakki ilmoittaa ettei hän oikeasti niin allerginen ole, kunhan ei vaan mitään sipulirenkaita ole.

Tais mennä loppua kohti vitutusketjun kamaksi.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
On avautunut se, että ruoka-aineallergiat ovat Suomessa todella paljon yleisempiä kuin muualla.
Näin on kyllä oikeastikin. Allergiat ovat hyvinvoivan maan merkki, suurin linkki vaikuttaa olevan puhtauteen. Nykykäsityksen mukaan vastustuskyvystä 50 % muotoutuu ensimmäisen elinvuoden aikana, 40 % toisen elinvuoden aikana ja loput sen jälkeen. Terve lapsi nuolee kengänpohjan päivässä ja konttaa kerran kesässä lantakasan läpi - ällös pitäkö heitä pumpulissa.

Terveisin moniallergikko.

Helvetin kiva käydä keittiön kanssa läpi että mitä se sipuliallergikko sitten voikaan syödä, ja kun käyt ilmoittamassa että tätä kastiketta voit syödä, kun siinä ei ole sipulia, niin vajakki ilmoittaa ettei hän oikeasti niin allerginen ole, kunhan ei vaan mitään sipulirenkaita ole.
Minulla tämä toimii juuri näin, isommasta sipulimäärästä menee vatsa sekaisin, pienehkö määrä ei haittaa. Yleensä kyllä en jaksa mitään sanoa vaan tökin vain sipulit lautasen reunalle. Ja jos sanoisin, sanoisin "ilman sipulia kiitos" enkä sössöttäisi allergiasta.
 

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minulla tämä toimii juuri näin, isommasta sipulimäärästä menee vatsa sekaisin, pienehkö määrä ei haittaa. Yleensä kyllä en jaksa mitään sanoa vaan tökin vain sipulit lautasen reunalle. Ja jos sanoisin, sanoisin "ilman sipulia kiitos" enkä sössöttäisi allergiasta.

Tuli tästä mieleen, että avautui jokunen vuosi sitten, että aika moni ei pidä sipulista. Osalla varmaan voi olla allergiaa, mutta yllättävän paljon on tuttavapiiristä löytynyt ihmisiä, jotka haluavat ruuan ilman sipulia. En ollut asiaa aiemmin ajatellut, kun "ei se sipuli maistu miltään" siellä ruuan seassa. Kuulemma näin ei ole.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Olen osittain olosuhteiden pakosta joutunut ajamaan Fiatilla muutaman viikon, ja sinä aikana on avautunut, miksi italialaiset huitoo paljon käsillään ja on olemukseltaan kaikkea muuta kuin tyynen rauhallisia.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Avautui eilen, että Ritsääd Kleidömän onkin Rishaad Klaiderman. Puhui ranskaakin kuin syntyperäinen.

Mutta sipulista. Sipuli ei ole pahaa, paitsi pilkottu keltasipuli salaatissa. Kuullotettuna tuo ruokaan hyvän maun. Lapsena olin "allerginen" sipulille kaikissa muodoissaan ja jätin syömättä, jos edes kuvittelin ruuan sisältävän sipulia. Käristetty sipuli ei ole ikinä hyvää, varsinkaan isoina renkaina pihvin päällä. Sen jätän syömättä edelleen. Se ei ole tuossa muodossa pahaa, mutta äärimmäisen ällöä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Näin on kyllä oikeastikin. Allergiat ovat hyvinvoivan maan merkki, suurin linkki vaikuttaa olevan puhtauteen. Nykykäsityksen mukaan vastustuskyvystä 50 % muotoutuu ensimmäisen elinvuoden aikana, 40 % toisen elinvuoden aikana ja loput sen jälkeen. Terve lapsi nuolee kengänpohjan päivässä ja konttaa kerran kesässä lantakasan läpi - ällös pitäkö heitä pumpulissa.

Terveisin moniallergikko.
Thanks, en tiennyt että noin suuri merkitys on ensimmäisillä elinvuosilla. Hyvä tietää, meillä poika on vuoden eikä todellakaan elä steriileissä olosuhteissa. Eipä kyllä mulla ja vaimollakaan ole mitään allergioita, toivottavasti poikakin välttyy niiltä. Tosin lähipiiristä löytyy yli viiskymppinenkin allergikko, jolle tuppaa parin vuoden välein puhkeamaan uusi allergia jonka tieltä sitten vanha paranee... Puhkeavat on aina niitä eksoottisia ja harvinaisia, mitä nyt netistä sattuu löytymään, ja diagnoosit tietysti omia.
Minulla tämä toimii juuri näin, isommasta sipulimäärästä menee vatsa sekaisin, pienehkö määrä ei haittaa. Yleensä kyllä en jaksa mitään sanoa vaan tökin vain sipulit lautasen reunalle. Ja jos sanoisin, sanoisin "ilman sipulia kiitos" enkä sössöttäisi allergiasta.
Okei, mä olen nuo sipuliallergikot mielessäni yhdistänyt noihin jotka ei sipulista tykkää, mutta ilmeisesti tuollaista lievää sitten on liikkeellä enemmänkin.

Oikeille moniallergikoille voikin kyllä välittää kiitokset, melkein kaikilla on joko lappu allergioista mukana tai sitten ottavat etukäteen yhteyttä sähköpostilla. Helpottaa kaikkien elämää, kun keittiö saa rauhassa katsoa mitä voi tehdä ja jo mieluiten etukäteen suunnitella jonkun hyvän annoksen. Kiireessä monesti tulisi joku sinnepäin annos, kun ei olisikaan vaihtoehtoisia värkkejä mistä tehdä. Poikkeuksetta etukäteen allergioistaan ilmoittaneet ovat olleet todella tyytyväisiä annoksiinsa, joten hommasta on hyötyä molemmille.
Tuli tästä mieleen, että avautui jokunen vuosi sitten, että aika moni ei pidä sipulista. Osalla varmaan voi olla allergiaa, mutta yllättävän paljon on tuttavapiiristä löytynyt ihmisiä, jotka haluavat ruuan ilman sipulia. En ollut asiaa aiemmin ajatellut, kun "ei se sipuli maistu miltään" siellä ruuan seassa. Kuulemma näin ei ole.
Mä tunnen ihan aikuisen ihmisen jolle ongelma ei ole maku, vaan se suutuntuma. Kuulemma ei ole kivan tuntuista, niinpä pitää olla ilman sipulia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös