Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 713 715
  • 33 931

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
^ Juha Laukkanen Edmontonissa. Ei mitn, lopetti

"Sai mielestään ikävää palautetta ja lopetti" :D

Mitähän on kaverilla mielessä liikkunu.
"Heitänpä tässä vitsillä natsitervehdyksen oikein sormi aatuviiksinä, hehheh."
"No nyt ne perkeleet tykkäs kyttyrää, pitäkööt tunkkisa!"
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Avautui, että yllättävän moni heteromies kirjoittaa asiantuntevasti rakentaen palstan viralisessa homoketjussa.

Nouhau Jatkoajssa ehkäpä parasta ikinä misään.

EDIT. heteromies ja heteromies
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Avautui, että yllättävän moni heteromies kirjoittaa asiantuntevasti rakentaen palstan viralisessa homoketjussa.
Sama avautui minullekin. Melkein yllättävää.

Wanhan kunnon ajan maaotteluiden päävastusten edustaja oli vähän ennen tätä kansalaisaloitetta: Jukka Takalo Jokainen on vähän homo@yt ja from Haukipudas.

Nyt kun gay on ok niin toivottavasti tämä avautuu teille: linkkaamani biisi on homojen hommia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Avautui, että matkailuautoista ei makseta ollenkaan autoveroa, ja tämä maksaa valtiolle menetettyinä verotuloina 63 miljoonaa vuodessa.

En keksi tälle mitään muuta perustetta kuin, että kansanedustajien joukossa on paljon karavaanareita.
 

Hande_81

Jäsen
Avautui, että matkailuautoista ei makseta ollenkaan autoveroa, ja tämä maksaa valtiolle menetettyinä verotuloina 63 miljoonaa vuodessa.

En keksi tälle mitään muuta perustetta kuin, että kansanedustajien joukossa on paljon karavaanareita.
Myös kuorma-autot ovat autoverovapaita. Onkohan kansanedustajien joukossa myös kuorma-autoilijoita. :)

On myös olemassa ns. täyden veron matkailuautoja, joista maksetaan autovero, eli kaikki matkailuautot eivät ole autoverovapaita.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Myös kuorma-autot ovat autoverovapaita. Onkohan kansanedustajien joukossa myös kuorma-autoilijoita. :)
Kuorma-autot, taxit jne. ovatkin ammatilliseen käyttöön hankittuja 99,9 % tapauksissa. Karavaanaus taasen on harrastus. Tämän toki varmasti tiedät itsekin.:)
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Myös kuorma-autot ovat autoverovapaita. Onkohan kansanedustajien joukossa myös kuorma-autoilijoita. :)
...

Kuorma-autoilla on yhteiskuntaa hyödyttävä funktio, eikä kenelläkään ole kuorma-autoa ns. yleellisyystuotteena, joten niiden verovapaudelle on hyvä peruste.

Muuten, tämä case on tyyppiesimerkki päättäjien typeryydestä. Suomessa alkaa olemaan poikkeuksellista jos joku asia ei ole poikkeuksellinen.
 

Hande_81

Jäsen
Kuorma-autoilla on yhteiskuntaa hyödyttävä funktio, eikä kenelläkään ole kuorma-autoa ns. yleellisyystuotteena, joten niiden verovapaudelle on hyvä peruste.

Muuten, tämä case on tyyppiesimerkki päättäjien typeryydestä. Suomessa alkaa olemaan poikkeuksellista jos joku asia ei ole poikkeuksellinen.

Koko autoveron saisi poistaa. Tuskin murto-osakaan verosta menee autoilijoiden hyväksi. Valtio saa kuitenkin ALV:n jokaisesta myydystä autosta, eikö se riittäisi?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Koko autoveron saisi poistaa. Tuskin murto-osakaan verosta menee autoilijoiden hyväksi. Valtio saa kuitenkin ALV:n jokaisesta myydystä autosta, eikö se riittäisi?

Samaa mieltä ja hävittävä raha voidaan kerätä bensan hintaa nostamalla. Samalla myös 100% ympäristöystävällinen vero. Kun ostat paljon kuluttavan auton maksat enemmän veroa. Liian helppoa toteutettavaksi.
 

Nick Neim

Jäsen
Mua käytetään hyväksi. Eikä edes seksuaalisesti. Vittu.

Sopisi tosin vitutusketjuunkin.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Jatkoajan virallinen homoketju hakkaa viihdyttävyydessään keskiverron Hollywood-komedian mennen tullen. Pääosan esittäjä vaihtuu muutaman sivun välein, mutta vauhti ja komiikka ei laannu yhtään.
 

Les Crusher

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ducks
Manulle Illallinen.

Kun jokin on itsestään selvä, sanotaan että se lankeaa (osuu kohdalle) luonnostaan kuin manulle illallinen. Manu ei ole tässä erisnimi, vaan mannista eli miehestä (vrt. pelimanni) johtuva sana, joka tarkoittaa mestaria. Taloissa kiertävät suutari-, räätäli- ja seppämestarit olivat luonnollisesti talon ruuissa.
Itsehän tietenkin luulin, että sanonta viittaa presidentti Koivistoon.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Itse asiassa kuuluisi mikä naurattaa nyt-ketjuun, mutta koska asia valkeni vasta eilen Urholta erätauolla tulleen pelaajahaastattelun myötä, niin pakkohan se on laittaa tänne.

Nimensä puolesta olen luullut Filip Riskan olevan joku tsekki/slovakki tai vastaava, mutta onkin Pietarsaaressa syntynyt suomalainen. Tokihan hän on suomenruotsalainen, joten jonkun vääräleuan mielestä ei siis täyssuomalainen.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pietarsaaresta puheenollen, minulle avautui jokin aika sitten, että kaupungin nimi ei tule Pietari Suuresta tai pyhästä Pietarista. Siitä sitten taitaakin olla jonkinlaista historiallista vääntöä, että onko Pietarsaari foneettinen "käännös" naapurikunta Pedersörestä vai päinvastoin.
 

Lucius

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Taasen Pietari Suuresta puheenollen, minulle puolestaan avautui jokin aika sitten, ettei Venäjän toiseksi suurinta kaupunkia olekaan nimetty perustajansa Pietari Suuren mukaan vaan nimenomaan sen vuoden 0 tiennoilla eläneen opetuslapsi Pietarin mukaan.

Kaupunkin virallinen nimi Sankt-Peterburg (Pyhän Pietarin Linna) toki tämän suoraan kertookin mutta suomeksi aina ajattelin väärin Pietarin viittaavan Pietari Suureen.
 

tirppa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Ilves, HIFK
Pietarsaaresta puheenollen, minulle avautui jokin aika sitten, että kaupungin nimi ei tule Pietari Suuresta tai pyhästä Pietarista. Siitä sitten taitaakin olla jonkinlaista historiallista vääntöä, että onko Pietarsaari foneettinen "käännös" naapurikunta Pedersörestä vai päinvastoin.

Tähän on nyt pakko tarttua kun on itse tullut näitä aiemmin selviteltyä !

Naapurikunta-termi on tässä yhteydessä vähän harhaanjohtava, sillä Pietarsaaren kaupunkia perustettaessa Pedersöre ei suinkaan ollut pelkkä naapurikunta, vaan Pietarsaari perustettiin Pedersören pitäjään, joka käsitti tuolloin puolet nykyisestä Pohjanmaasta Mustasaaren alueen ohella. On siis selkeätä että Pietarsaari todellakin johtaa alkuperänsä Pedersörestä, mutta Pedersören etymologisestä alkuperästä ei sitten ollakaan täysin yksimielisiä. Todennäköisintä on, että Pedersöre-nimen alkumuoto olisi nykysuomeksi Peurasaari, mutta siitä tosiaan ollaankin väännetty, mutta varsinaisen "Pietarsaari"-nimen kanssa sillä ei olekaan enää niin tekemistä.

Itse yllätyin joskus aikanaan siitä, että Jakobsstad tuleekin jonkun kreivi Jakob De la Gardien nimestä, eikä suinkaan jostain vähän tunnetummasta Jaakopista. Jakobsstadistahan juontaa muuten nimensä nimitys "Jeppis", jota pietarsaarelaiset käyttävät kaupungistaan.

--

Minulle avautui tänään Instagramin kätevyys. Olen aiemmin pitänyt sitä ihan vain joidenkin hipstereiden typeränä hifistelyohjelmana, mutta sehän onkin lopulta ihan kätevä sovellus. Omiinkin päiviin osuu kuitenkin usein sellaisia pieniä hetkiä joita mielellään jakaisi ystävien kanssa, ja tuohonhan tuo tarjoaa hyvän mahdollisuuden. Hashtagien ylikäyttö tosin vielä vituttaa.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
...
Itse yllätyin joskus aikanaan siitä, että Jakobsstad tuleekin jonkun kreivi Jakob De la Gardien nimestä, eikä suinkaan jostain vähän tunnetummasta Jaakopista. Jakobsstadistahan juontaa muuten nimensä nimitys "Jeppis", jota pietarsaarelaiset käyttävät kaupungistaan.
...

Jakob De la Gardiehan on jättänyt nimensä muutenkin suomenkieleen, nimenomaisesti idiomiin "laiska-Jaakko". Kaveri johti aikoinaan sotaretkeä Novgorodia (vai oliko jo muskoviittien valtakunta siinä vaiheessa) vastaan, mutta jäi kupeksimaan Vienankarjalaan/Viipurin ympäristöön vaikka ilmeisesti saumat olisi ollut mennä ns. päätyyn asti.
 

Benn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Arsenal, Stars, Hahl, Wilshere, Roussel
Avautui, että eräs jo palstalta potkittu puusilmä-flamettaja on tehnyt paluun palstalle ja nimenomaan takaisin Jokerit-ketjuihin. Älkää ruokkiko tätä trollia enempää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös