Pietarsaaresta puheenollen, minulle avautui jokin aika sitten, että kaupungin nimi ei tule Pietari Suuresta tai pyhästä Pietarista. Siitä sitten taitaakin olla jonkinlaista historiallista vääntöä, että onko Pietarsaari foneettinen "käännös" naapurikunta Pedersörestä vai päinvastoin.
Tähän on nyt pakko tarttua kun on itse tullut näitä aiemmin selviteltyä !
Naapurikunta-termi on tässä yhteydessä vähän harhaanjohtava, sillä Pietarsaaren kaupunkia perustettaessa Pedersöre ei suinkaan ollut pelkkä naapurikunta, vaan Pietarsaari perustettiin Pedersören pitäjään, joka käsitti tuolloin puolet nykyisestä Pohjanmaasta Mustasaaren alueen ohella. On siis selkeätä että Pietarsaari todellakin johtaa alkuperänsä Pedersörestä, mutta Pedersören etymologisestä alkuperästä ei sitten ollakaan täysin yksimielisiä. Todennäköisintä on, että Pedersöre-nimen alkumuoto olisi nykysuomeksi Peurasaari, mutta siitä tosiaan ollaankin väännetty, mutta varsinaisen "Pietarsaari"-nimen kanssa sillä ei olekaan enää niin tekemistä.
Itse yllätyin joskus aikanaan siitä, että Jakobsstad tuleekin jonkun kreivi Jakob De la Gardien nimestä, eikä suinkaan jostain vähän tunnetummasta Jaakopista. Jakobsstadistahan juontaa muuten nimensä nimitys "Jeppis", jota pietarsaarelaiset käyttävät kaupungistaan.
--
Minulle avautui tänään Instagramin kätevyys. Olen aiemmin pitänyt sitä ihan vain joidenkin hipstereiden typeränä hifistelyohjelmana, mutta sehän onkin lopulta ihan kätevä sovellus. Omiinkin päiviin osuu kuitenkin usein sellaisia pieniä hetkiä joita mielellään jakaisi ystävien kanssa, ja tuohonhan tuo tarjoaa hyvän mahdollisuuden. Hashtagien ylikäyttö tosin vielä vituttaa.